Autotest – Kia e-Niro, daarom is hij zo populair

Gepubliceerd op: 07 november 2019

Kia e-Niro actieradius

De Kia e-Niro is razend populair. Er staan nog net geen rijen voor de Kia-dealers, zoals we eerder bij de Tesla zagen. Wat maakt de e-Niro dan zo populair? In het kort: de actieradius. Op papier haalt de e-Niro 455 kilometer op een enkele lading.

In het dagelijks leven komt dit uit op ongeveer 400 kilometer. Er zijn weinig elektrische auto’s die verder komen. Alleen de Porsche Taycan en verschillende Tesla modellen komen verder, maar dan hebben we het over een andere prijscategorie.

ZIE OOK: Zuid-Koreanen staan in de rij voor Tesla Model 3

Regeneratief remmen

De e-Niro is voorzien van een 64 kWh lithium-ion accupakket. Er zijn elektrische auto’s met een groter pakket die minder ver komen dan de e-Niro. Hoe doet Kia dat? Simpel, de e-Niro gaat zeer efficiënt met zijn energie om.

Zo komt de e-Niro via een ingenieus regeneratief remsysteem compleet tot stilstand door af te remmen op de motor. Via flippers achter het stuur rem je de auto extra af. De energie die daar bij vrijkomt wordt opgeslagen in het batterijpakket.

Prestaties

Om de actieradius van een elektrische auto zo groot mogelijk te houden, knijpen veel merken de elektromotor af. Hard optrekken en hoge snelheden zijn namelijk funest voor de actieradius van een elektrische auto. Kia kiest daar duidelijk niet voor.

In de sportstand lanceert de e-Niro binnen acht naar de 100 km/u. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor zorgt voor lichte nekklachten. Goed voor de actieradius is het uiteraard niet, maar zoveel plezier heb je nog nooit gehad in een grote familieauto.

Comfort

Voorin de Kia is het prima vertoeven. De hogere zitpositie zorgt voor een goed overzicht. De gebruikte materialen voelen goed aan en zien er chic uit. Er zitten zachte materialen op het dashboard en glossy panelen in de deuren.

Het infotainmentsyteem laat zich eenvoudig bedienen. Apple Carplay en Android Auto zorgen voor extra gemak. Door je telefoon aan te sluiten, kan je op het touchscreen gebruikmaken van apps zoals Google Maps of Apple Music. Muziekliefhebber kunnen hun hart ophalen met een optioneel JBL audiosysteem.

Achter in de compacte SUV zit je ook goed. Er is ruimte voor drie personen. Een bijzonder detail: er zijn geen USB-poorten beschikbaar op de achterbank. Wel een beetje vreemd in zo’n hypermoderne EV.

ZIE OOK: Autotest – Kia e-Soul (2019)

Bagageruimte Kia e-Niro

De bagageruimte in de e-Niro meet 451 liter. Wanneer je de achterbank naar voren klapt, ontstaat er een vlakke bagagebodem. Onder de bagagevloer zit een extra vak waar de laadkabel mag verblijven. Het vak is echter zo smal dat je de kabel wel heel goed moet oprollen. Daar heb je waarschijnlijk niet iedere keer zin in. De bagageruimte is dan ook de plek waar de kabel voornamelijk zijn tijd zal doorbrengen.

Prijs

De Kia e-Niro staat voor 42.510 euro in de showroom. Helaas komt hij in 2019 de showroom niet meer uit. De auto is namelijk compleet uitverkocht. De auto is in het voorjaar van 2020 weer leverbaar.

De e-Niro zal ook in 2020 ongetwijfeld weer een groot succes zijn, want ook met 8% bijtelling is ie nog altijd erg voordelig voor zakelijk rijders. Alleen de Hyundai KONA Electric komt qua prijs en actieradius in de buurt van de e-Niro. Beide auto’s delen dan ook dezelfde aandrijflijn. De KONA Electric is er vanaf 41.595 euro en haalt 449 kilometer (WLTP) op een enkele lading.

LEES OOK: Waarom komt een elektrische auto minder ver in de winter?

Het bericht Autotest – Kia e-Niro, daarom is hij zo populair verscheen eerst op ZERauto.nl.