Autotest – Mercedes-Benz EQV 300 (2020)

Rap tempo

Mercedes-Benz is een van de eerste in het bedrijfswagensegment met volledig elektrische aandrijving. Andere fabrikanten volgen overigens in rap tempo en dus neemt de concurrentie toe. Echter, met rijbereik spant Mercedes de kroon.

EQV als VIP-vervoer en shuttle

De EQV is duidelijk bedoeld voor taxigebruik en voor VIP-shuttlediensten van bijvoorbeeld hotels. Maar Mercedes verwacht ook interesse van mensen die deze elektrische MPV in de vrije tijd willen gebruiken.

Mercedes-Benz EQV 300

Interessant geprijsd

De prijs is zelfs lager dan van een V-klasse met verbrandingsmotor. Voor de EQV hoeft immers geen BPM te worden betaald, alleen BTW als je hem particulier gebruikt. 59.990 euro kost ie zonder BTW, met BTW komt hij op 72.588 euro en dat is nog altijd goedkoper dan een V-klasse met verbrandingsmotor, want die is er vanaf dik 75.637 euro.

Opgegeven rijbereik binnen bereik

Een week sturen met de elektrische EQV 300 bewijst dat het opgegeven bereik van 355 km met een volle batterij dicht bij de actuele waarde zit. In de praktijk haalden we met wisselende ritten altijd meer dan 320 km. Enige voorwaarde is dan wel dat je op de snelweg niet harder rijdt dan 100 km/uur en niet altijd te uitbundig optrekt. Het energieverbruik ligt dan gemiddeld tussen de 28 en 29 kW per 100 kilometer.

Mercedes-Benz EQV 300

EQV 300 meest geschikt voor?

Dus voor beroepsmatig personenvervoer kun je stellen dat de EQV met zo’n rijbereik een te overwegen optie is. Vooral voor verplaatsingen over kortere afstanden, bijvoorbeeld tussen hotels en luchthaven, en helemaal als die deels in binnenstedelijke milieuzones zijn.

Forse batterij voor deze Benz

In de vloer zit een forse batterij van 100 kWh (nominaal 90 kWh bruikbaar). Opladen kan met maximaal 110 kW in 45 minuten tot 80%. Aan een 11 kW laadvoorziening, zoals een wallbox bij het bedrijf of bijvoorbeeld bij een hotel als hij dient voor de shuttle, duurt dat tien uur. Daarmee is te leven.

Mercedes-Benz EQV 300

Vooruit plannen

Wel merk je als bestuurder dat je enkele dagen vooruit gaat zitten denken, welke ritten je voor de boeg hebt en waar je kunt laden om voldoende rijbereik te houden. Je kunt daarvoor ook het MBUX infotainmentsysteem de route laten plannen inclusief aanbevolen laadstops.

Imponeert met trekkracht

De prestaties zijn behoorlijk. De acceleratie imponeert, vooral de eerste tientallen meters. Met alle zitplaatsen bezet ben je in de meeste gevallen als eerste weg bij een verkeerslicht. Ook op de snelweg is er genoeg reserve om even vlot in te halen.

Mercedes-Benz EQV 300

Prestaties in cijfers

De elektromotor levert maximaal 150 kW (204 pk), maar al cruisend is dat begrensd op 70 kW (95 pk). Je kunt kiezen uit diverse rijmodi. In de stand S heb je de maximale 204 pk ter beschikking plus het maximale koppel van 362 Nm.

Energiemanagement

In het rijprogramma E is het vermogen begrensd op 100 kW en 293 Nm koppel. In E+ roomt het vermogen verder af naar maximaal 80 kW en 293 Nm. Met kickdown krijg je overigens wel weer het maximale aan vermogen en trekkracht. Dus even vlot inhalen kan zonder van rijprogramma te veranderen.

One pedal driving

Verder kun je het terugwinnen van remenergie regelen. Dat doe je met de transmissiehendel. In de positie D Auto gaat de regeneratie automatisch. In D – en D min – is de vertraging merkbaar sterker bij het loslaten van het stroompedaal. In de D dubbel min is het rempedaal nauwelijks nodig. Dan is sprake van one pedal driving.

Mercedes-Benz EQV 300

Toch een tankklepje?

Mercedes bouwt de EQV in dezelfde fabriek als de V-klasse modellen met verbrandingsmotor, in het Spaanse Vitoria. Dat verklaart ook de reguliere tankklep bij het bestuurdersportier. Je verwacht daar een oplaadcontact, maar helaas. Achter het klepje zit niets. Het oplaadcontact zit links op de hoek in de voorbumper.

Comfort Mercedes-Benz EQV

Het interieur is keurig afgewerkt met fraaie materialen. De lederen bekleding is niet standaard. De meerprijs van iets meer dan 1.000 euro is het overwegen waard, want het interieur krijgt er echt een luxere uitstraling door.

Conclusie

De Mercedes-Benz EQV 300 is een goede zet richting elektrisch personenvervoer. En dan ook vooral door de bruikbaarheid en de actieradius. Rijden doe je in een oase van rust en de prestaties zijn meer dan voldoende. De prijsstelling is voor beroepsmatig gebruik interessant, zeker als je bedenkt dat onderhoudskosten en stroomkosten altijd lager zullen uitpakken dan bij een versie met verbrandingsmotor. De vering is heel comfortabel, maar met verkeersdrempels heeft die moeite. Matigen van snelheid is dan nodig, zoals je dat ook zou doen in bijvoorbeeld een touringcar. Anders zijn de carrosseriebewegingen wat heftig voor de inzittenden. Volgend jaar komt AIRMATIC luchtvering beschikbaar en dat systeem zal dit akkefietje tackelen, zo verzekert Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz EQV 300 (2020) – elektrische VIP-bus – AutoRAI TV

 

Het bericht Autotest – Mercedes-Benz EQV 300 (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl.