Autotest – Skoda Enyaq iV (2021) – De beste elektrische gezinsauto?

Elektrische gezinsauto

Met de Enyaq iV richt Skoda zich op gezinnen die het elektrische avontuur willen aangaan. De auto is groot en biedt ruimte aan vijf personen en een heleboel bagage. Ondanks dat hij net iets korter is dan de Octavia, is hij van binnen net zo ruim als de Skoda Kodiaq. En dat is de grootste SUV die je bij het Tsjechische merk kunt kopen.

@EricvanVuuren
@EricvanVuuren
@EricvanVuuren

MEB-platform

De auto staat op het nieuwe MEB-platform dat de Volkswagen Groep heeft ontwikkeld voor volledig elektrische modellen. Dat platform kun je zien als een skateboard, waarbij het accupakket de plank voorstelt. Achterin ligt een compacte 204 pk sterke elektromotor en onder de motorkap is onder andere het airconditioningsysteem geplaatst, zodat er in het interieur een zee van ruimte ontstaat.

@EricvanVuuren
@EricvanVuuren
@EricvanVuuren

Vijf versies

Je kunt kiezen uit vijf versies en drie accupakketten: 52, 58 of 77 kWh (netto). De versie met het kleine accupakket komt later op de markt en zorgt voor actieradius van 355 kilometer. Met het middelste- en grootste accupakket haal je op papier 413 tot 537 kilometer.

Onze testauto is voorzien van het grootste accupakket, en onze boordcomputer geeft 400 kilometer aan zodra we de auto starten. Toegegeven, het is buiten nog behoorlijk fris en dat is nooit goed voor de actieradius. Bij vorst zal het nog wat minder zijn maar bij betere omstandigheden moet je denken aan een actieradius van 450 tot 480 kilometer.

Laden

AC-laden kan hij tot 11 kW en snelladen gaat standaard tot 50 kW. Je kunt 100 of 130 kW DC-laden wel als optie aanvinken. Ons advies: direct doen. Het grote accupakket in dan binnen 38 minuten tot 80% opgeladen, waardoor je zonder al te veel oponthoud langere ritten met de Enyaq kunt maken. 50 kW laden is daarvoor simpelweg te langzaam, tenzij je dol bent op lange tussenstops.

@EricvanVuuren
@EricvanVuuren
@EricvanVuuren

Kwaliteit

Vooral in het interieur weet de Enyaq zich echt te onderscheiden van de Volkswagen ID.4. Het oogt een stuk klassieker en dat bevalt ons eigenlijk wel. Het straalt net een tikkeltje meer klasse uit, mede door het gebruik van fraaie materialen. De verchroomde sierlijsten die je op verschillende plekken tegenkomt maken het deftige interieur af. Het mooiste detail is de sierlijke deurgreep, die lijkt te zweven omdat er geen omlijsting omheen zit.

@EricvanVuuren
@EricvanVuuren
@EricvanVuuren

Infotainmentsysteem Skoda Enyaq

Toch oogt het interieur niet ouderwets. Dat komt voornamelijk door de aanwezigheid van een gigantisch infotainmentscherm. Met 13-inch is het scherm zelfs groter dan je in de ID.4 kunt krijgen. Het scherm zit standaard op alle uitvoeringen, op de Enyaq 50 iV na.

Het scherm is eenvoudig te bedienen en de software lijkt een stuk beter in orde dan bij de ID.4 in eerste instantie het geval was. Zonder enige haperingen vinden wij onze weg door de verschillende menu’s. Via een aantal vaste sneltoetsen aan de onderkant van het scherm kun je direct een aantal zaken bedienen, zoals de temperatuur en stoelverwarming. Het volume bedien je via een knop op het stuur of via een slider onder het scherm, waar je met je vinger overheen moet gaan om het te bedienen.

@EricvanVuuren
@EricvanVuuren
@EricvanVuuren

Prijzen

De Skoda Enyaq 80 iV First Edition uit onze test zit dik in de opties en heeft een vanafprijs van 61.760 euro. Voor de reguliere Enyaq 60 iV betaal je 40.780 euro en de 80 iV kost 47.780 euro.

Wil je meer weten en benieuwd hoe hij rijdt? Bekijk dan snel onze uitgebreide review:

Het bericht Autotest – Skoda Enyaq iV (2021) – De beste elektrische gezinsauto? verscheen eerst op ZERauto.nl.