Autotest – Volkswagen ID.4 (2021) – Eerste betaalbare elektrische SUV

Gepubliceerd op: 21 december 2020

Volkswagen ID. Family

In september 2020 introduceerde Volkswagen zijn eerste volledig nieuwe elektrische auto in ons land. De verkoopcijfers zijn goed. In oktober en november was de hatchback zelfs de beste verkochte auto in Nederland. Volkswagen wil het momentum niet verliezen en introduceert wederom een nieuw volledig elektrisch model: de ID.4

Crossover SUV

In tegenstelling tot de ID.3 is de ID.4 een echte crossover SUV. Hij staat dus wat hoger op z’n wielen, waardoor je een hoge instap krijgt. Hij is ook een stukje langer dan z’n broertje, zo’n 31 centimeter. Achterin is er daardoor 543 liter bagageruimte en 1575 liter als je de achterbank naar voren klapt.

Het MEB-platform waar de ID.4 op staat kennen we van de ID.3. Meerdere merken van de Volkswagen Group gaan gebruikmaken van dit platform, denk bijvoorbeeld aan de Skoda Enyaq iV. Je kunt dit platform als een skateboard zien, waarbij het accupakket de plank moet voorstellen. Dit resulteert in een compleet vlakke vloer, waardoor je als passagier achterin de ID.4 vrij veel beenruimte hebt en zelfs goed met drie mensen naast elkaar kunt zitten.

502 kilometer

Het accupakket dat in de bodem ligt komt in twee uitvoeringen: 52 kWh en 77 kWh. Voorlopig is alleen de grootste variant verkrijgbaar. Medio 2021 is het kleine accupakket pas aan de beurt. Met de 77 kWh variant heb je een rijbereik tot 502 kilometer. Dit is volgens de WLTP-testnorm, dus haal er maar gerust 50 tot 100 kilometer vanaf.

Tijdens onze testrit is de buitentemperatuur zo’n 10 graden Celsius en kunnen we volgens de boordcomputer met de compleet volgeladen accu 390 kilometer halen. Geen 500 kilometer dus, maar het is nog steeds een nette actieradius waar weinig over te klagen valt. Het geeft echter wel aan dat de WLTP-cijfers in de herfst en winter niet representatief zijn.

ID.4 laden

Je zult waarschijnlijk niet vaak 400 tot 450 kilometer op een dag rijden, maar op vakantie wil je toch zo snel mogelijk kunnen bijladen langs de snelweg. Snelladen kan de ID.4 tot 125 kW en zo is de accu van 5% tot 80% binnen 35 minuten geladen en kun je weer 320 kilometer rijden.

Wederom een nette prestatie. Er zijn echter wel auto’s die dit sneller doen, maar die bevinden zich voornamelijk in een hogere prijsklasse. Toch was 150 kW snelladen misschien geen gek idee geweest. Via een wallbox thuis of bij een openbare laadpaal kun je tot 11 kW AC-laden en duurt het zo’n acht uur voordat het accupakket vol is.

Interieur

Het interieur van de ID.4 lijkt sterk op dat van de ID.3. Zowel het instrumentenpaneel dat vast zit aan de stuurkolom als het infotainmentscherm komt bekend voor. Dat laatste scherm is wel een stukje groter: 10-inch is standaard en 12-inch zit in de duurdere varianten.

Er lijkt ook wat meer aflegruimte aanwezig te zijn in de ID.4. Tussen de twee voorstoelen kun je eenvoudig meerdere bekers, flessen en andere zaken kwijt. Tevens kun je hier je telefoon draadloos opladen of via een van de twee USB-C aansluitingen.

De materialen in het interieur zien er ook beter uit dan in de ID.3. Ook de stoelen zijn duidelijk van een hoger niveau. Ze zien er goed uit en bieden veel comfort. Ze zijn in het midden bekleed met alcantara en aan de zijkant met synthetisch leer. Lekker duurzaam en het zit net zo lekker.

Prestaties

Later in 2021 krijgt de ID.4 twee motoren – een voor en een achter. Tot die tijd ligt er in de ID.4 maar één elektromotor: op de achteras. Je hoeft je echter geen zorgen te maken dat je niet vlot vooruitkomt, de motor heeft namelijk 204 pk. Binnen 8,5 seconden tik je 100 km/u aan. Van deze cijfers slaat je hoofd niet letterlijk en figuurlijk achterover maar lekker rap is het wel.

Bovendien ligt de ID.4 erg stabiel op de weg. Het accupakket weegt een slordige 500 kilo en omdat het in de bodem zit ligt het zwaartepunt laag. De ID.4 verrast ons dan ook als we iets harder een bocht induiken, het onderstel vindt het allemaal prima.

Uiteraard kan de ID.4 ook regeneratief remmen. Daarvoor moet je de auto op de B-stand zetten. Door af te remmen op de motor win je elektriciteit terug en vergroot je de actieradius.  Zodra je het gaspedaal loslaat remt de ID.4 automatisch af, maar helemaal tot een stilstand komt hij niet. Daarvoor moet je nog even op het rempedaal drukken.

Conclusie

De ID.4 heeft ons positief verrast. Dat komt voornamelijk door de prettige rijervaring. Hij is veel speelser dan we verwacht hadden van zo’n grote en zware SUV. Want vergis je niet, de ID.4 weegt 2.024 kilo. Zware jongen dus.

Ook de moderne uitstraling en ruimte in het interieur krijgen een duim omhoog van ons. De actieradius is netjes en snelladen tot 125 kW is in principe ook goed, maar er zijn al een aantal concurrenten die dit beter voor elkaar hebben.

Bijtellingsknaller

De ID.4 is de eerste volledig nieuwe elektrische auto die Volkswagen wereldwijd gaat verkopen, want de ID.3 is alleen voor Europa bestemt. In zowel Europa, de Verenigde Staten en China gaat de ID.4 in de verkoop. Gelukkig zijn we in Nederland als eerste aan de beurt, namelijk al in de laatste weken van 2020.

Dat heeft natuurlijk alles met de bijtellingsregeling in ons land te maken. Volkswagen kan in 2020 nog in korte tijd een hele hoop ID.4’s aan de man brengen dankzij de aantrekkelijke 8% bijtellingsregeling die alleen nog in 2020 voor zakelijk rijders geldt.

Volkswagen ID.4 prijzen

De Volkswagen ID.4 1ST Edition uit onze test heeft een vanafprijs van 47.340 euro. Dan is er ook nog de 1ST Edition Max met een vanafprijs van 56.940 en uiteraard een hoop extra spulletjes zoals 21-inch wielen, 12-inch touchscreen, een 3D head-up display en een groot panoramadak. Vanaf maart/april kun je de ID.4 met het kleinere 52 kWh accupakket bestellen bij Volkswagen. Deze uitvoering zal zo rond de 40.000 euro gaan kosten.

Bekijk de hele test:

Het bericht Autotest – Volkswagen ID.4 (2021) – Eerste betaalbare elektrische SUV verscheen eerst op ZERauto.nl.