Uitvoerige tests tonen aan: batterijefficiency Kia EV4 ook na intensief gebruik dik in orde

Gepubliceerd op: 18 augustus 2025

 

De efficiency van EV-batterijen op de lange termijn, blijft een onderwerp waar sceptici van elektrisch rijden regelmatig op terugkomen. Toch is de angst dat batterijen na verloop van tijd en na veel snelladen significant aan power inleveren ongegrond zo blijkt uit recente onafhankelijke onderzoeken. In de praktijk loopt de efficiency van EV-batterijen ook bij intensief gebruik maar fractioneel terug. Ondanks dat gegeven doen fabrikanten er alles aan om te laten zien dat batterijen ook op lange termijn blijven performen en ontwikkelen deze zo dat ze ook langdurig efficiënt blijven. Zo onderwerpt Kia bijvoorbeeld het batterijsysteem van het nieuwe volumemodel EV4 aan een intensieve efficiencytest.

 

Angst dat batterijen ook bij langdurig en intensief gebruik echt minder efficiënt worden niet nodig. Fabrikanten testen hun batterijen heel goed en voor oudere EV's kun je zelf een state of health test laten uitvoeren

 

De EV4 wordt niet alleen uitgebreid op het Europese wegennet getest maar wordt ook onder bijna maximale belasting en met meerdere snellaadsessies op het bekende Duitse autocircuit Nürburgring onderworpen aan een intensieve beproeving. Kia controleert met deze intensieve tests de mate waarin degredatie van het batterijsysteem optreedt. De nieuwe Kia EV4 bevat de meest recente innovaties die moeten zorgen voor stabiele prestaties over lange afstanden, in extreme klimaten en bij intensief gebruik. In dat kader laat de Koreaanse fabrikant niets aan het toeval over en test Kia de efficiency van het batterijsysteem intensief voordat de EV4 in de showroom arriveert.

 

 

Vierde generatie batterijsysteem

Het uithoudingsvermogen van de batterij van de nieuwe Kia EV4 is grotendeels te danken aan het vierde generatie batterijsysteem. Kia heeft al brede ervaring met accusystemen opgedaan en daar profiteert de EV4 van. Het systeem combineert een geavanceerd thermisch beheer met een geoptimaliseerde verdeling van het koelmiddel over alle cellen, met als resultaat dat de batterij zelfs onder zware belasting binnen veilige temperatuurgrenzen blijft functioneren. Dit levert een langere levensduur en consistente prestaties van de batterij op.

 

Regeneratief remsysteem

De efficiency van de EV4 wordt daarbij verder versterkt door het regeneratieve remsysteem, dat tot 25% van de energie terugwint tijdens het afremmen en daarmee de batterij ontlast. Dit systeem is standaard op elke EV4 en biedt bovendien de mogelijkheid tot one-pedal driving. Het biedt de bestuurder de kans heel efficiënt met de EV4 te rijden.

 

110.000 kilometer 

Na uitgebreide duurtesten van maar liefst 110.000 kilometer op het Europese wegennet, plus een 10.000 kilometer lange en intensieve test op de Nürburgring – waarbij 90 tot 95 procent van het maximale vermogen werd gesimuleerd – toont de batterij van de EV4  slechts een minimale slijtage. Bovendien blijft de efficiency van de batterijtechniek tijdens de uitvoerige tests gelijk. Herhaalde snellaadsessies tussen de ronden op de Nürburgring hebben de potentiële belasting van het batterijsysteem verhoogd en na 10.000 kilometer op het circuit en 110.000 kilometer op de weg blijkt de batterijstatus (SoH) van de EV4 nog 95 procent.

 

 

Ook batterijtest voor gebruikte auto's beschikbaar

Batterijtests zoals Kia deze nu uitvoert voor de nieuwe EV4 tonen aan dat de kwaliteit van de batterijen die in huidige generatie EV’s worden geleverd dik in orde is. 

Ook bij batterijtest van oudere EV’s blijkt veelal dat de prestaties van batterijen maar heel fractioneel teruglopen naar mate de auto langer op de weg is en intensief wordt gebruikt. Mocht je als consument bij aanschaf van een gebruikte EV toch zekerheid willen hebben over de status van je batterij, dan zijn er diverse onafhankelijke manieren om de state of health van de EV-batterij te testen. Na zo'n test, vanuit de VER adviseren we een onafhankelijke check, weet je precies hoe het staat met de efficiency van de batterij die in de EV zit die je op het oog hebt.

De betrouwbaarheid van batterijsystemen is een sterk argument om eventuele bezwaren bij consumenten die elektrisch rijden overwegen weg te nemen. Met een sterke nieuwkomer als de Kia EV4 binnenkort in de showroom, zou het met deze kennis op zak zo maar kunnen zijn, dat bereikbare auto’s zoals de Kia EV4 straks is, een nieuwe groep autobezitters de stap naar elektrisch rijden laten maken. Angst over de prestaties van de batterij op lange termijn is in elk geval niet langer nodig.