Reactie VER belastingplan 2026: Geen samenhangend pakket om elektrisch rijden te stimuleren

Gepubliceerd op: 17 september 2025

 

Prinsjesdag 2025 is achter de rug en aansluitend heeft de Minister van Financiën de miljoennota voor volgend jaar gepresenteerd. Traditioneel is dat een goed moment om vanuit de Vereniging Elektrische Rijders (VER) te kijken naar de gevolgen voor elektrisch rijden die voortvloeien uit het 2026-belastingplan. De VER onderstreept het belang van een helder en bestendig lange termijn beleid dat bijdraagt aan de ambitie van 100% zero-emissie nieuwverkoop in 2030.

 

Hoewel de inzet van meer elektrische auto’s noodzakelijk is, Nederland achterloopt om Europese klimaatdoelstellingen te halen en de meeste autofabrikanten inmiddels een breed aanbod elektrische auto’s leveren, ziet de VER in het belastingplan 2026 geen samenhangend pakket van het Kabinet om de transitie naar elektrische mobiliteit te versnellen. De VER heeft wel waardering voor de gewichtscorrectie in de MRB, die naar aanleiding van haar lobby heeft plaatsgevonden. Dit een positief signaal voor de markt en consumenten, zeker nu het sentiment rond EV onder druk staat. 

 

"Het is positief dat de MRB voor elektrische auto's per 1 januari minder hard stijgt, dan aanvankelijk was aangekondigd. Daar hebben we ons vanuit de VER ook heel hard voor gemaakt. Feit blijft dat eigenaren van EV's met een belastingverhoging worden geconfronteerd en dat komt de overstap naar elektrisch rijden niet ten goede," zo benadrukt VER-voorzitter Leonie van den Beuken.

 

Uitgangspunt voor de VER en het Kabinet is dat elektrisch rijden de meest aantrekkelijke keuze voor de automobilist zou blijven. Met het belastingplan wordt vanaf 2027 de nieuwe auto van de zaak elektrisch, werkgevers dienen dan de zogenaamde pseudo-eindheffing te betalen als hun werknemers toch niet emissievrij gaan rijden. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in het versneld elektrificeren van het Nederlandse autopark en dat is positief. 

 

 

Accijnskorting is extra barrière

De VER verbaast zich er wel over dat de accijnskorting voor fossiele brandstofauto’s, gehandhaafd blijft, terwijl de MRB voor EV's juist wordt verhoogd, ondanks de gewichtscorrectie die heeft plaatsgevonden.

 

“Met het oog op de Europese klimaatdoelstellingen en de rol die de elektrische auto kan spelen in het behalen daarvan, snappen wij als VER niet dat de korting op fossiele brandstoffen gehandhaafd blijft, terwijl elektrisch rijden door het verhogen van de MRB duurder wordt gemaakt en er bijvoorbeeld geen belastingkorting geldt aan de laadpaal. We verliezen zo een kostbaar jaar en werpen een extra barrière op voor de particulier die een nieuwe of gebruikte EV wil aanschaffen,” zo benadrukt Leonie van den Beuken, voorzitter van de VER.

 

Export EV’s tegengaan

Een tweede gemiste kans in de ogen van de VER is het ontbreken van beleid dat de snel groeiende export van elektrische auto’s beperkt. In de periode 2019 tot 2022 zijn veel elektrische auto’s in Nederland geregistreerd. Auto’s die nu terugkomen uit een eerste leasecontract of worden ingeruild. Stimuleren van nieuwverkopen is belangrijk, maar zonder een goed functionerende tweedehandsmarkt stagneert de groei ook. 

 

 

Gebruikte EV fiscaal stimuleren

Een oplossing die de VER constateert, is het ontwikkelen van beleid dat negatieve uitwijkeffecten van de pseudo-eindheffing aanpakt en het vervangen van de huidige youngtimer-regeling door een fiscaal aantrekkelijke regeling voor EV’s van 5 tot 8 jaar oud met verlaagde bijtellling. 

Andere oplossingen zijn volgens de VER:

  • De terugkeer van een hogere tijdelijke korting op de bijtelling voor de zakelijke markt met aandacht voor het middensegment.
  • Een 10% lagere MRB voor EV's dan voor benzineauto's in het A-, B- en C-segment.
  • Opnieuw een aanschafsubsidie voor EV nieuw én tweedehands, ook om occasion EV's in Nederland te houden.

 

Oproep aan Tweede Kamerleden

Op dit moment is bijna 7% van de Nederlandse auto’s volledig elektrisch en om dat percentage versneld te vergroten is een beter samenhangend pakket stimuleringsmaatregelen nodig. Dat is ook een belangrijke reden dat de VER met de verkiezingen op komst Tweede Kamerleden oproept zich hard te maken voor het stimuleren van elektrisch rijden. "Houd de beweging naar duurzaam vast, zorg ook voor de portemonnee van de elektrische rijders van nu en straks. Zet in de komende debatten in op extra maatregelen, zodat de duurzame keuze ook een betaalbare keuze wordt", zo sluit voorzitter Van Den Beuken haar pleidooi af.