BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details

Gepubliceerd op: 02 juni 2021

Prijzen BMW i4

Laten we met het belangrijkste beginnen: de vanafprijzen van de BMW i4. De i4 eDrive40 start bij 60.697 euro. Voor de BMW i4 M50 ben je op z’n minst 73.496 euro kwijt.

Afmetingen

De grotendeels uit aluminium vervaardigde BMW i4 is 4.785 mm lang en heeft een wielbasis van 2.856 mm. Er is plaats voor vijf personen. De bagageklep biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 470 tot 1.290 liter.

Fabian Kirchbauer Photography BMW i4
Fabian Kirchbauer Photography BMW i4

Elektrisch platform

De BMW i4 is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur die van meet af aan is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De dunne hoogvoltage-accucellen zijn in de carrosseriestructuur geïntegreerd en laag in de vloer geplaatst. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt van de auto en daarmee voor een betere handling.

Onderstel BMW i4

Het onderstel is specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld. De elektromechanische besturing maakt verschillende stuurkarakters mogelijk. Het standaard Servotronic biedt twee instellingen – meer direct of meer comfort – te activeren via de Driving Experience Control. Het optionele Variable Sport Steering biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden.

adaptief M-onderstel

De wielophanging van de BMW i40 eDrive40 is meer afgesteld op comfort al is adaptieve M wielophanging optioneel leverbaar. De BMW i4 M50 heeft een modelspecifiek adaptief M-onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars, een extra veerpootbrug voor, Variable Sport Steering, een M-sportremsysteem en tot 20-inch lichtmetalen M-wielen.

Eerste elektrisch aangedreven M-model

De BMW i4 M50 is het eerste elektrisch aangedreven model van BMW M GmbH en kenmerkt zich onder meer door de U-vorm in de voorbumper en verschillende Cerium Grey en hoogglans zwarte accenten. Een M-achterspoiler maakt de sportievere uitstraling van de BMW i4 M50 compleet. Verder is een M Carbon-exterieurpakket leverbaar op de i4 M50, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel.

BMW Curved Display

In het interieur valt het BMW Curved Display met 12,3-inch instrumentenpaneel en 14,9-inch centrale display op. Samen vormen die één gebogen glazen oppervlak dat meer naar de bestuurder is gericht. Dankzij de verborgen montagepunten lijkt het scherm boven het dashboard te zweven. Het aantal knoppen en schakelaars in het interieur is tot een minimum beperkt. Blauwe accenten in de cockpit verwijzen naar de elektrische aandrijving.

Wielen

De BMW i4 is standaard voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde 17-inch lichtmetalen wielen, of 18-inch lichtmetalen M wielen voor de BMW i4 M50. Alle optionele 19- en 20-inch wielen zijn voorzien van bredere achterbanden. Voor de BMW i4 M50 zijn ook high-performance banden leverbaar, evenals een M Technic-pakket met 20-inch lichtmetalen M-wielen, grotere remschijven voor het M-sportremsysteem en extra aerodynamische maatregelen voor het exterieur.

Prestaties BMW i4 M50

De BMW i4 M50 is zoals gezegd het allereerste BMW M-model met volledig elektrische aandrijving. Hij heeft elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van liefst 795 Nm. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP) dankzij een 80,7 kWh batterij. Met de Sport Boost-functie bereikt de BMW i4 M50 in 3,9 seconden de 100 km/u vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/u.

Prestaties BMW i4 eDrive40

Bij de BMW i4 eDrive40 zorgt een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm voor de aandrijving. Deze variant heeft overigens achterwielaandrijving. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/u.

Batterij opladen

Beide versies hebben een accupakket met een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om weer 164 (eDrive40) of 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC-oplaadpunt, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan 8,5 uur. BMW biedt acht jaar of 160.000 km garantie op de accu.

Extra feiten BMW i4

  • Voor het interieur is er een keuze uit geperforeerde Sensatec of Vernasca lederen bekleding in vijf kleurvarianten, aangevuld met stof/Sensatec combinaties.
  • De grote bagageklep opent en sluit standaard automatisch en in combinatie met het optionele Comfort Access zelfs op afstand.
  • Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar en maakt het mogelijk om tot 1.600 kilogram te trekken.
  • USB-poorten en een Bluetooth-verbinding zorgen voor de nodige connectiviteit
  • Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen.
  • De BMW i4 beschikt standaard over 3-zone automatische airconditioning die is gekoppeld aan de verwarming of ventilatie van de stoelen.
  • De BMW i4 is standaard uitgerust met een geluiddempende voorruit, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels.
  • Een groot glazen schuif-/kanteldak dat zich van voor tot achter uitstrekt is optioneel leverbaar.
  • Voor het ultieme luistergenot is er het Harman Kardon Surround Sound System met zestien luidsprekers en een digitale zevenkanaalsversterker met een audiovermogen van 464 watt.

40 rijhulpsystemen

In totaal zijn er zo’n 40 assistentiefuncties beschikbaar, denk aan automatische Speed Limit Assist met verkeersbordenherkenning, optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie, Front Collision Warning met remfunctie en voetgangersherkenning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning achter en Lane Change Warning. Andere beschikbare systemen zijn onder meer Lane Departure Warning, Evasion Assistant, Road Priority Warning, Wrong-way Warning en Crossroads Warning.

Productie BMW i4

De BMW i4 wordt geproduceerd in de BMW Group-fabriek in München. De fabriek is met een investering van 200 miljoen euro zodanig aangepast dat de BMW i4 geproduceerd kan worden op dezelfde productielijn als de modellen met verbrandingsmotor en plug-in hybride aandrijving uit de 3 Serie. BMW Group produceert het benodigde kobalt en lithium voor de accu’s zelf en levert dit vervolgens aan de accucelfabrikanten.

Het bericht BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl.