BMW i5: De EV met een ziel

Gepubliceerd op: 26 augustus 2025

 

Veel elektrische auto’s lijken qua vormgeving op elkaar. Autodesign als anonieme eenheidsworst. Niet alleen als het gaat om het exterieur, maar vaak ook als je kijkt naar de opbouw van dashboard en interieur. Veel consumenten missen iets in dat matige tekenwerk en haken af omdat de emotie ontbreekt. Bij BMW vinden ze dat elke auto een ziel moet hebben en gooien ze het over een andere boeg. Het Beierse merk ontwerpt haar auto’s niet als ‘dedicated EV’, maar maakt platforms waarop verschillende aandrijflijnen gemonteerd kunnen worden. Zo houdt BMW ook bij haar elektrische modellen het merk-dna strikt in stand. En dat doen ze in München verrekte goed, want wat voelt een i5 aan als een echte BMW. We reden met de BMW i5 xDrive40 Sedan en kwamen tot de slotsom dat dit de elektrische auto met een ziel is.

 

Om maar direct met de deur in huis te vallen: je hoeft geen 5-serie op benzine of diesel meer te kopen (of te importeren), want de volledig elektrische BMW i5 geeft je de BMW-ervaring zoals het merk dat haar klanten al decennia lang voorschotelt. In alles voelt deze auto als een echte BMW, ook qua looks is het zowel binnen als buiten een stijlvol feest der herkenning. En daarmee zet BMW een heel goede en tot in detail uitgedachte auto in de markt. Hier staat een EV vol emotie die je iconische voorgangers als de 540i en 530d toch echt laat vergeten.

 

Een echte BMW

Het merk-dna van de i5 is direct het belangrijkste aankoopmotief, want wat word je blij als je deze auto in de BMW Individual-kleur Tansanit metallic alleen al ziet staan. De diep donkerblauwe lak staat de limousine ontzettend goed en de 19 inch lichtmetalen M-aerodynamic bicolor zwart grijze wielen maakt het plaatje helemaal af. Hoewel de i5 een iets meer aflopende kofferklep heeft dan de vorige 5-series, ziet de auto er zowel en profil als aan de voor-en achterzijde als een echte 'dikke' BMW uit. En dat BMW-gevoel gaat door zodra je plaatsneemt in de auto en ermee gaat rijden. Het is heel knap hoe de ingenieurs uit München het traditionele rijgevoel uit Beieren naar een volledig elektrisch model hebben kunnen omzetten. De i5 voelt in alles als een echte BMW en maakt de vraag waarom je nog een fossiele premium auto zou moeten kopen (of leasen) direct opportuun. Niet meer doen, ga gewoon voor die i5.

 

"Hier staat een elektrische auto vol emotie die je iconische voorgangers als de 540i en 530d toch echt laat vergeten. Waarom zou je met de i5 in de prijslijst nog een fossiele BMW 5-serie kopen? Niet meer doen en ga gewoon voor die i5"

 

Max range functie voor extra bereik

Er zijn een aantal versies van de i5, maar voor deze review reden wij de BMW i5 xDrive40 Sedan, met aandrijving op alle vier de wielen dus. Voor iedereen die een i5 overweegt en in de winter gaat skiën is de xDrive beslist aan te bevelen. Ook met regenachtig weer is de aandrijving op de vier wielen extra veilig. Altijd doen dus. De 2025 versies van de i5 profiteren van een verlaagd energieverbruik: Tot 9% voor de BMW i5 xDrive40 Touring en tot 8% voor de BMW i5 eDrive40 op basis van de WLTP-testcyclus, zo claimt het Beierse merk. Dat de i5 netjes met z’n stroom omgaat merk je zodra je met de auto gewoon met het verkeer meerijdt. De actieradius is afhankelijk van je rechtervoet tussen 492 kilometer en 580 kilometer. In de dikke week dat wij er mee reden zat de auto altijd zo rond de 540 kilometer bereik zodra deze weer geheel opgeladen was. Een keurig praktijkgebruik. Met de nieuwe max range functie kan de actieradius trouwens nog met 25 procent worden vergroot door vermogen en topsnelheid te beperken plus een aantal comfortfuncties uit te schakelen.

 

 

Autobahn hakt erin

Uiteraard reden we de i5 ook even een klein stukje over de limiet-vrije Autobahn. Een BMW is immers voor de Duitse snelwegen gemaakt en het is daarom interessant om te weten wat flink doorrijden doet met het energieverbruik van de i5. Zodra je de i5 een stuk met de snelle jongens over de linkerbaan laat meerijden, daar zitten tegenwoordig overigens verrassend veel Tesla’s bij, zie je het energieverbruik echt fors oplopen. Waar we de Nederlandse kilometers zo rond de 17 kWh/100km of zelfs daaronder reden, schiet het verbruik in kWh/100km als een raket omhoog als je de i5 naar een kruissnelheid van 170 km/u brengt. Hoge snelheden merk je niet aan de auto maar wel stevig in het bereik. Zodra je echter terug in Nederland bent en weer vast zit aan het maximum van 100 kilometer per uur, zie je het gemiddelde energieverbruik al snel weer richting de 17 kWh/100km dalen. Als je gewone snelheden aanhoudt, gaat de i5 voor zo’n grote auto echt heel efficiënt met z’n energie om en daarvoor hoef je echt niet voortdurend op de (regenererende) rem te staan. Het verbruik van brandstofauto's neemt overigens ook substantieel toe tijdens snelle Autobahn-kilometers, wat dat betreft is er weinig nieuws onder de zon.

 

Sublieme wegligging

Wat ook ontzettend knap blijft is dat de i5 ook bij snelle Autobahn-kilometers extreem strak en solide op de weg blijft liggen en in alles het kenmerkende BMW-gevoel behoudt. Het strakke stuurgevoel, de heerlijke zit en het iets naar je toegebogen scherm bovenop het solide en met hoogwaardige materialen gemaakte dashboard maakt elke kilometer tot een feest. De i5 vouwt zich bij wijzen van spreken om je heen en dompelt je onder in het dna van BMW zoals dat al decennia lang bestaat. De wegligging is fenomenaal en daar kan geen Chinees of Amerikaan tegenop. En dan rijden we hier met de xDrive40, wat voor de 5-serie een gemiddelde uitvoering is, je kunt desgewenst ook door naar de duurdere i5 xDrive60. 

 

"Een BMW is voor de Duitse snelwegen gemaakt. Hoge snelheden merk je niet aan de i5 zelf, maar wel stevig in het bereik. Maar dat is bij brandstofauto's op hoge snelheden niet anders. Rijd je gewone snelheden met de BMW i5 xDrive40 dan gaat de auto echt keurig met z'n energie om." 

 

Het is voor de BMW marketeers haast vervelend om te zeggen, maar veel meer dan deze xDrive 40 heb je eigenlijk niet nodig. De i5 accelereert in deze configuratie heerlijk snel, zeker als je de Sport-Boost-knop gebruikt, en tijdens een dagje Autobahn rijd je met twee vingers in je neus iedereen voorbij. Als je zuinig wilt rijden luistert de i5 xDrive 40 direct en houd je een heel bruikbare actieradius over. Kiezend tussen de verschillende rij-modi kun je de instellingen kiezen die het beste bij jouw specifieke rijwensen passen. Nadat je in de i5 gereden hebt is er daarom echt geen reden meer om een premium auto op benzine aan te schaffen.

 

80% vol in 30 minuten

De BMW i5 xDrive Sedan beschikt over accucapaciteit van 81,2 kWh en de elektromotor levert een vermogen van 290 kW/394pk. In de xDrive configuratie is de auto op alle vier de wielen aangedreven, maar er is ook een iets goedkopere versie met aandrijving op twee wielen leverbaar. Bij snelladen is de i5 in 30 minuten van 10 tot 80% opgeladen en de maximale capaciteit van het DC laden bedraagt 205 kW. De hoogvoltage-accu bevindt zich in de bodemplaat. Naast de efficiënte elektromotoren zorgen de nieuwste versie van adaptieve regeneratie en een slimme toepassing van warmtepomptechnologie voor het verwarmen en koelen van het interieur ervoor dat de i5 die grote actieradius heeft.

 

 

Vanaf ruim €69.000

De i5 staat op banden met een bijzonder lage rolweerstand, die zijn gemonteerd op aerodynamische lichtmetalen 19 inch wielen. Het ontwerp van de sedan heeft die 19 inch wielen ook nodig, want ze maken de auto en profiel erg fraai. Binnenin is de auto ook lekker compleet uitgerust. Standaard heeft de i5 vanaf dit jaar heel fraaie doch subtiele ambiance verlichting met BMW Interaction Bar, lendensteun voor beide voorstoelen, en Harman Kardon HiFi-luidsprekersysteem. Onze testauto was optioneel nog voorzien van het M-sportpakket, een comfortpack en de interieurlijsten in finewood Dark Oak hoogglans met accentlijsten in donker zilver. In totaal komt de prijs dan uit op €83.596. Er is echter al een BMW i5 xDrive40 Sedan vanaf €75.824,60. Voor de zakelijke markt is er BMW i5 eDrive40 Business Edition voor €69.532,60

 

Niet met je haren in de wind

Één misser hebben we bij de i5 kunnen ontdekken en dat is het ontbreken van het te openen glazen schuifdak. Hoewel de iX1 en i4 dat wel hebben is deze fijne optie niet leverbaar op de i5. Het open dak hoort in een BMW en je kunt wel het zogenaamde BMW Sky Lounge Roof als optie bestellen, maar dat glazen panoramadak kan niet open en warmt het interieur alleen maar op. Op Duitse fora is veel discussie over het stoppen van de optie Schiebe Hebedach, begrijpelijk want Duitsland is een schuifdakland en los daarvan wil je ook elders soms met je haren in de wind. 

 

Concurrentie

Verder heeft de BMW i5 xDrive40 weinig nadelen. Qua rijgedrag, afwerking en EV-techniek scoort de i5 een heel hoog rapportcijfer. Als je een premium EV zoekt, ga dan zeker met de BMW i5 rijden. Nieuwe merken leveren misschien een nog iets meer geavanceerde EV-techniek, nog hogere laadsnelheid of betere software ervaring, maar ze missen beslist de glimlach op je mond die de BMW je wel geeft. Wel is de concurrentie van nieuwe merken vaak een paar duizend euro goedkoper, maar zo groot blijkt het gat met de i5 ook weer niet. Ondanks het prijsvoordeel zou het maandbedrag in de lease door de goede restwaarde van de i5 zelfs gunstiger kunnen zijn. Audi heeft met de A6 e-tron wel een geduchte concurrent in huis, die bovendien scherp in de markt gezet wordt. Qua afwerking levert de Audi in de basisversie wellicht wat in, maar daar staat het relevante prijsvoordeel van de elektrische A6 tegenover. Mercedes lanceert momenteel de elektrische Mercedes CLA, een nieuwe standaard in EV-land. De CLA is niet alleen flink goedkoper dan de i5, heeft een enorme actieradius van 740 kilometer, maar is ook wel een heel stuk kleiner. Vergelijk je de i5 bijvoorbeeld met de Tesla Model Y, weliswaar een totaal andere auto, dan blijft een volledig aangeklede model Y onder de prijs van de i5 eDrive40 Business Edition. 

 

Fijne EV

Samenvattend is de BMW i5 xDrive40 een ongelofelijk fijne EV die de BMW-identiteit foutloos combineert met hoogwaardige afwerking, een heerlijk onderstel en fraaie EV-techniek. Ondanks dat BMW ook andere aandrijflijnen op de 5-serie aanbiedt, behoudt de volledig elektrische i5 in alle opzichten de ziel van het merk zoals we die al decennia lang kennen. Daarbij gaat de i5 ook nog eens spaarzaam met de energie om, hetgeen de rijkosten beheersbaar houdt.