BOVAG deelt Brandstofvisie, grote rol weggelegd voor BEV

Gepubliceerd op: 14 december 2023
BOVAG deelde afgelopen maandag diens Brandstofvisie, waarin staat dat de opmars van de BEV de komende jaren flink doorzet. Het gebruik van waterstof en e-fuels werd - tot genoegen van de VER - afgeraden voor personenauto's. 

Dat de BEV veel klimaatwinst boekt ten opzichte van andere aandrijflijnen is al enige tijd duidelijk, en BOVAG onderstreept dat ook in diens Brandstofvisie. "Zelfs zonder groene stroom is de klimaatwinst van een BEV-kilometer ten opzichte van een ICE-kilometer namelijk substantieel. Dat komt door de energie-efficiëntie van BEV-aandrijving (well-to-wheel ongeveer 70% versus maximaal 30% voor een moderne verbrandingsmotor)", zo staat in het document. 

Grondstoffen en groene stroom
Volgens BOVAG zijn er wel enkele uitdagingen, op weg naar een volledig elektrisch wagenpark (voor wat betreft personenauto's). De organisatie noemt onder andere de beschikbaarheid van grondstoffen, het opwekken van groene stroom, de noodzakelijke verzwaring van het elektriciteitsnet en de benodigde uitbreiding van de laadinfrastructuur. Ook is het volgens de brancheorganisatie van belang dat er technologische doorbraken nodig zijn, zowel op accu- als laadtechnologie. 

BOVAG spreekt dat 'we niet op één paard moeten wedden', maar dat ook het gebruik van waterstof en e-fuels voor personenvervoer kan worden onderzocht. Daar worden echter ook al een aantal grote kanttekeningen bij gezet: het duurt nog heel lang voordat e-fuels commercieel inzetbaar zijn, en dat waterstof groen wordt opgewekt. Bovendien hebben andere sectoren voorrang op het gebruik van die brandstoffen, omdat het gebruik van batterijen niet haalbaar is in bijvoorbeeld de zware industrie. 



Brandstofdebat
Op de dag dat de Brandstofvisie werd gepresenteerd door de BOVAG, vond ook het Brandstofdebat plaats. Daar nam VER-directeur Marina van Helvoort aan deel. Zij pleitte daarin onder andere voor duidelijker overheidsbeleid en blijvende stimulans voor elektrische voertuigen, zodat de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark snel verloopt. 

In het debat werd ook opgemerkt dat er de komende decennia nog veel brandstofauto's zullen rondrijden. Om die kilometers schoner te maken, kan er gekeken worden naar de inzet van biobrandstoffen. Van Helvoort pleitte er echter voor dat de investeringen in die ontwikkelingen niet ten koste mogen gaan van de instroom van batterij-elektrische auto's.

Brandstofvisie downloaden
Je kunt de Brandstofvisie van BOVAG lezen via deze link