Nieuwe Citroën ë-C5 Aircross: ruim, comfortabel, tot 681 kilometer range en heel mooie achterlichten

Gepubliceerd op: 20 augustus 2025

 

Met de ë-C5 Aircross zet Citroën een aantrekkelijk geprijsde elektrische SUV in de markt. Opvallend genoeg is de eigenwijs vormgegeven ë-C5 Aircross ook ten opzichte van vergelijkbare Stellantis-concurrenten een heel scherpe aanbieding. De nieuweling is ook ruim, heeft 'comfort' met koeienletters op de afgevinkte checklist genoteerd staan en ziet er met de fraaie lichtunits aan voor- en achterzijde ook nog eens strak getekend uit. De ë-C5 Aircross lijkt daarom een overweging waard voor wie op zoek is naar een comfortabele, goed uitziende, royaal uitgeruste én elektrische SUV.

 

Met de introductie van de nieuwe ë-C5 Aircross heeft Citroën binnen twee jaar zijn volledige modellenaanbod vernieuwd. Recent reden we al met de ë-C3 Aircross en dit model, dat ook leverbaar is met derde zitrij, krijgt er nu een groter en luxer familielid bij. De volledig elektrische Citroën ë-C5 Aircross is er vanaf € 39.490 en heeft standaard de uitgebreide garantie tot 8 jaar of 160.000 km. Dat is niet alleen voor leasemaatschappijen interessant, maar kan ook een reden voor particuliere klanten zijn de Citroën showroom te bezoeken. Zeker als je overweegt om de stap naar elektrisch te maken, is die lange garantie een fijne gedachte.

 

Gezien de historie is Citroën aan haar stand verplicht de ë-C5 Aircross bijzonder comfortabel te laten zijn. Het merk claimt dan ook dat de elektrische nieuweling als een vliegend tapijt over de weg zweeft.

 

De nieuwe Citroën ë-C5 Aircross is gegroeid in lengte (4.652 mm, +160 mm) en wielbasis (2.784 mm, +60 mm), wat de beenruimte achterin aanzienlijk vergroot. De bagageruimte is met 565 tot 1.668 liter ronduit fors voor dit segment. Ook is de auto vanaf de basisversie YOU rijk uitgerust. Je krijgt zo veel auto voor je geld en het design van deze elektrische Citroën SUV ziet er ook nog eens heel strak en modern uit.

 

 

Comfort met de hoofdletter 'C'

We schreven het hierboven al: met het comfort lijkt het helemaal goed te zitten bij de Citroën ë-C5 Aircross. Het merk met de double chevron is dat ook aan z’n stand verplicht, want waren de 2CV, GS, CX, XM en C6 niet de referentie van rijcomfort? Jazeker en ook de Citroën C5 X die vandaag naast de ë-C5 Aircross in de showroom staat is een aangenaam zwevend tapijt om mee te rijden. Vanuit de historie weten ze bij Citroën dus heel goed hoe ze een extreem comfortabele EV in elkaar moeten engineeren. De vering met Progressive Hydraulic Cushions® zorgt voor een uitzonderlijk rijcomfort, waarbij oneffenheden soepel worden weggefilterd. De nieuwe Advanced Comfort-stoelen, het doordachte interieurdesign en het gemak van elektrisch rijden maken het comfortabele plaatje compleet. Het moet haast wel zo zijn dat de comfort-aanpak van het merk met de dubbele chevron mooi samengaat met de relaxedheid van elektrisch rijden. We kijken dan ook uit naar de kennismaking op de weg van dit nieuwe ë-model.

 

Waterfall Touch screen en AI-assistent

Blikvanger in het interieur is het nieuwe, verticale 13’’ Waterfall Touchscreen – het grootste HD-display dat Stellantis ooit heeft geleverd. Het scherm is naadloos geïntegreerd in de middenconsole en biedt draadloze smartphone-integratie (Apple CarPlay® en Android Auto™). Het ziet er bijzonder 'fancy' uit allemaal en zorgt ervoor dat je volledig connected bent.

 

 

Tot 681 kilometer range

Dan de EV-techniek van de nieuwe ë-C5 Aircross, want juist die is belangrijk voor dit nieuwe model omdat de uitlopende C5 Aircross niet als elektrische auto leverbaar was. De ë-C5 Aircross die nu geïntroduceerd wordt heeft een elektromotor van 210 pk gecombineerd met een 73 kWh-lithium-ion-batterij. Die combinatie is goed voor een actieradius tot 520 km (WLTP). Aan het einde van het jaar komt er nog een volledig elektrische versie bij van 230 pk met een actieradius van maar liefst 681 kilometer (WLTP), maar laten we eerlijk zijn: 520 kilometer WLTP is al bijzonder royaal en voor de meeste consumenten ruim voldoende. Je hoeft dus beslist niet te wachten op de 230 pk variant, ook omdat de ë-C5 Aircross maximaal 160 kW DC kan laden en in ongeveer een half uur weer ruim 300 kilometer extra bereik bijlaadt. Geen grensverleggende prestaties, maar voor veel mensen ongetwijfeld ruim voldoende.

 

"Voor zakelijke rijders levert Citroën een rijk uitgeruste business-uitvoering van de ë-C5 Aircross waardoor je een heel complete auto met 520 kilometer range voor een lagere bijtelling rijdt."

 

Prijzen

Tot slot zijn de prijzen die het Franse merk vraagt voor de ë-C5 Aircross ronduit interessant. De 210 Comfort Range in de YOU-versie start bij € 39.490. Als Plus-versie rekent Citroën € 42.490 en voor €45.490 rijd je de absolute topuitvoering Max. Daarmee zit de grote Citroën dicht bij de prijsstelling van de binnen Stellantis ook verkrijgbare Leapmotor C10. Die laatste blijft iets goedkoper, maar daarvoor lever je wel actieradius, merkbekendheid en natuurlijk Frans Citroën-comfort in. Er valt in de Stellantis showrooms dus echt wat te kiezen. Voor zakelijke rijders heeft Citroën overigens een aantrekkelijk business-uitvoering met veel extra’s en een interessant bijtellingsvoordeel. Als je dit jaar nog kunt schakelen, dan rijd je met de ë-C5 Aircross een rijk uitgeruste elektrische SUV voor een heel interessant maandbedrag.