Denk niet alleen aan de Renault 5: dit is de Mini Aceman

Gepubliceerd op: 23 juni 2025

De Renault 5 trekt als elektrische hatchback momenteel heel veel aandacht. Maar er is nog een auto die absoluut niet vergeten mag worden: de Mini Aceman. 

 

Dat is in wezen een grote broer van de klassieke Mini Cooper: de variant met drie deuren en een achterbank waar je eigenlijk niet op kunt zitten. Een ontzettend leuke auto, maar wel een stuk minder praktisch dan de bejubelde Renault 5. Maar daar heeft Mini dus een oplossing voor in de vorm van de Aceman. 

 

Vermogen Mini Aceman John Cooper Works

Wij maakten onlangs uitgebreid kennis met die nieuwe Mini-telg, en wel in een bijzondere variant. Mini levert de Aceman namelijk ook in de potente John Cooper Works-uitvoering, met een vermogen van 260 pk. Ook krijgt de vijfdeurs kart dan een aangepast onderstel en krachtige remmerij. Optisch krijg je dan ook nog wat extra's, zoals unieke wielen, JCW-typeplaatjes en rode accenten in het interieur. 

 

 

Toch zijn dat niet de zaken waarmee de Mini Aceman indruk maakt. Ja, het is - net zoals andere Mini's - een grote kart die heel veel stuurplezier biedt. Helemaal als John Cooper Works, met dat aangepaste onderstel en meer vermogen. Toch schittert deze sportieve variant óók als dagelijkse auto.

 

Actieradius Mini Aceman

Dat zit 'm vooral in de actieradius en het verbruik van de Mini Aceman. Ook als potente John Cooper Works zit dat namelijk goed: na 800 kilometer op allerlei verschillende wegen (waaronder hogere snelwegkilometers) staat de verbruiksmeter op 16,1 kWh per 100 kilometer. Het betekent dat de sportieveling gemakkelijk 300 kilometer uit z'n bescheiden batterijpakket (49,2 kWh netto) perst. Dat is netjes, zeker omdat het verbruik van de reguliere Aceman daar waarschijnlijk gemakkelijk onder duikt. Die heeft namelijk minder vermogen en minder grote wielen, waardoor een bereik van 320 tot 330 goed mogelijk is bij zomerse temperaturen. 

 

EV-technisch zit de compacte Aceman ook goed in elkaar. De bijbehorende app werkt intuïtief en snel, terwijl het multimediascherm mooie en handige menu's herbergt. Denk bijvoorbeeld aan de laadvoorkeuren: je kunt aangeven met hoeveel accucapaciteit je aan wilt komen bij een laadstation, of je bestemming. In combinatie met het sterke navigatiesysteem (vergelijkbaar met het systeem dat je in BMW's vindt) zorgt dat voor een zorgeloze ervaring, zoals we die bijvoorbeeld ook van Tesla kennen.

 

Duurder dan Renault 5

Al met al maakt dat de Mini Aceman een heel aantrekkelijke elektrische hatchback, die ook nog praktisch is wegens twee achterportieren en een bagageruimte van 300 liter. Wat prijs betreft staat de Mini wel op een hogere trede dan de genoemde Renault 5, want een goed aangeklede Aceman kost ongeveer 40.000 euro. Dat is zomaar 5.000 euro meer dan de Fransman, maar daar krijg je ook een unieke, goede en efficiënte EV voor terug.