Een reisverslag van de 'electric road to COP26'

VER ambassadeurs Jan, Maarten en Jeroen met zijn gezin maakten deel uit van een speciale EV rally naar de klimaattop in Glasgow. Samen met EV rijders uit heel Europa hebben zij op deze wijze het belang van duurzame mobiliteit zichtbaar gemaakt. Benieuwd naar hun ervaringen? Lees hier het reisverslag van Jan.   Voor mij als zeer recent VER-ambassadeur (mei 2021) was het een fantastische kans om aan zo’n evenement als deze reis naar Glasgow te mogen deelnemen. Dank hiervoor dus aan de VER. Zoonlief Maarten(ook VER lid en bijna EV rijder) wilde graag mee dus woensdag togen we naar Eindhoven om vrouw en kroost van Jeroen, de tweede deelnemende VER afgevaardigde, op te halen en mee te nemen naar Brussel. Jeroen zou ‘s nachts aankomen. In Brussel stond de fantastische organisatie reeds klaar om onze auto te voorzien van GEVA- stickers. Goed herkenbaar de boodschap uitdragen: het is geen enkel probleem om met een EV naar Glasgow te rijden. Vanuit geheel Europa. Er waren auto’s uit Slovenië, Zweden, Italië, Duitsland, Frankrijk, België en dus Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zou Ierland zich bij ons voegen. Het eerste hotel had een serie (ook Tesla) Superchargers dus de volgende dag was elke EV volgeladen. Eerst nog even een foto bij het Atomium en een bezoek brengen aan een belangrijke lobbyclub en dan naar Calais. Door de Eurotunnel en proberen te wennen aan het rijden aan de andere kant van de weg. Gelukkig had Maarten meer ervaring hiermee opgedaan in Afrika dus kon ik even de kunst gaan afkijken. Ik rijd zelf EV sinds 2019 en heb de vragen waarmee niet-EV rijders meestal komen ook gehad en de meeste antwoorden erop inmiddels gevonden. Actieradius, kosten en laadmogelijkheden laten zich gemakkelijk bepalen. Het rijden van een EV is veel minder duur en moeilijk dan het voor sommige mensen lijkt. Dus samen met de electronica van apps en Tesla is het du totaal geen probleem om door de UK te reizen. En zeer comfortabel ook nog.De boodschap aan de wereld is dus welgemeend en onderbouwd. Eigenlijk ging de overstap voor mij in 2019 naar een EV erg soepel. De keuze was toen nog vrij beperkt. Een ruim vier jaar oude Tesla Model S 85 voor mij op dat moment de enige goede optie. Die kocht ik dan ook maar voor de helft van de nieuwprijs. Tegenwoordig is de keuze heel veel ruimer gelukkig, zowel nieuw als gebruikt. De reis naar Glasgow duurde drie dagen waarbij we allereerst een bezoek brachten aan een uitgebreid laadstation te Braintree waar we bijzonder hartelijk werden opgevangen, toegesproken en uitgewuifd. Als tweede locatie was er de fabriek van onder meer de bekende Zappi laadpaal waarna het hotel in Hull werd opgezocht. Ook buiten het programma werd er natuurlijk veel met elkaar opgetrokken. Zaterdag gingen we naar een bouwplaats van een enorme batterijfabriek aan de oostkust bij Falkirk. Vlakbij aan het strand een EV experience, maar ook kleine e-stepjes die we konden proberen. Overal waar we kwamen was veel aandacht van de pers, die ons filmde en interviewde. Geweldig dat er zoveel belangstelling is voor deze belangrijke ontwikkelingen.   Ook  de volgende dag bij The Kelpies waar we bij hoge uitzondering de auto’s voor de paardenhoofden mochten zetten voor de foto’s, was veel pers. Op de foto in de krant rijdt onze auto toevallig voorop.Na deze bijzondere ervaring ging het naar een  overheidsinstantie waar men nadenkt over verkeers- en EV vraagstukken. Heel veel pers maar ook b.v. de eerste volledig elektrische reisbus.en een Toyota PHEV camper.   Hierna kwamen we bij een zeer groot informatie- en testcentrumte Glasgow, waar nagenoeg elke EV uitgebreid kan worden bekeken en proefgereden. Met onafhankelijk advies. Op die manier wordt de drempel naar EV rijden wel echt veel kleiner gemaakt. Als het er nog niet is: echt iets om in NL te starten.Tja en toen was het programma voor ons na een gezamenlijke Indiase maaltijd en een korte nacht afgelopen. Sommigen bleven nog één of twee dagen maar wij reden terug. Complimenten aan de organisatie voor al het werk. Covid voorschriften m.b.t. testen maakten het niet gemakkelijker maar alles kwam goed.De thuisreis duurde ons inclusief laden en Eurotunnel bijna een etmaal. Schotland ligt best ver weg en er waren nogal wat ongelukken die voor veel vertraging zorgden. We reden in totaal 1972 mijl, oftewel 3156 km. We hadden een gemiddelde van 206 Wh per km. Stroomkosten kennen we met een Model S van vóór 2017 uiteraard niet want levenslang gratis Superchargen. Er wordt binnen de groep al weer druk gesproken over een spoedige reunie ergens in Midden Duitsland. Ik kijk ernaar uit.