Natuur & Milieu is een nieuwe campagne gestart om elektrisch rijden te promoten. Elektrisch rijden voelt voor veel mensen nog als een grote stap en er bestaan nog veel vragen. Vanuit dat perspectief probeert Natuur & Milieu deze vragen te beantwoorden en mensen met concrete voorbeelden te laten zien dat elektrisch rijden vrijwel altijd de betere en vaak goedkopere optie is. De campagne zet aan het denken, inspireert en laat zien dat veel mensen al wél elektrisch rijden.
Elektrisch rijden voelt voor veel automobilisten nog als een grote stap. Zakelijke rijders stappen steeds vaker over, maar van alle in Nederland nieuw verkochte elektrische auto's is slechts 18% een particuliere auto. Een extra campagne om de voordelen van elektrisch rijden onder de aandacht te brengen is daarom beslist welkom. Vragen als “Kom ik wel ver genoeg?” of “Is laden niet een hoop gedoe?” zijn heel normaal, zo blijkt uit onderzoek. En eerlijk is eerlijk: als je nog nooit elektrisch hebt gereden, is het ook een beetje onbekend terrein en dat onbekende terrein goed verkennen is nu precies het doel van deze Natuur & Milieu-campagne.
De campagne, die natuurlijk een mooie aanvulling op de activiteiten van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) vormt, focust zich op drie doelgroepen zo benadrukt campagnestrateeg Andries Smids van Natuur & Milieu: "We richten ons op de doelgroepen volgers, de prijsbewusten en de zekerheidszoekers. Die groepen zijn vanuit TNO-onderzoek gedefinieerd. De campagne wil particuliere autobezitters laten weten dat elektrisch rijden voor hen mogelijk een haalbare, betaalbare en zorgeloze keuze is, maar benoemt dit niet expliciet in de uitingen of op de website. De campagne wil automobilisten vooral laten nadenken over de overstap naar elektrisch rijden."
De campagne van Natuur & Milieu draait momenteel en blijft ook de komende weken on air. Er wordt daarbij volop ingezet op de drie vastgestelde doelgroepen.
"De reclamecampagne zegt daarom niet ‘elektrisch rijden is goedkoop’, maar maakt de prijs concreet," zo geeft campagnestrateeg Smids aan. "Onze campagne laat mensen zien dat ze voor 16 euro al een volle tank (accu) hebben. Dat zet prijsbewuste consumenten aan het denken. We zeggen ook bewust niet ‘zorgeloos op pad’, maar benadrukken dat Nederland koploper in laadpalen is. Zo overtuigen we bijvoorbeeld ook de zekerheidszoekers die misschien nog twijfelen over de dekking van laadpalen in Nederland."
De uitingen van Natuur & Milieu zijn er ook om te laten zien dat er steeds meer mensen overstappen naar een elektrische auto. "Buren, collega’s, ouders langs het sportveld, maar bijvoorbeeld ook volkszangers als André Hazes en Wolter Kroes rijden inmiddels elektrisch. Niet omdat het moet, maar omdat het in de praktijk gewoon prettig rijdt. Het is rustiger, stiller, vaak goedkoper in het gebruik en natuurlijk emissievrij," zo benadrukt Natuur & Milieu.
De campagne is er om zorgen weg te nemen, mensen aan het denken te zetten. "Veel zorgen blijken gebaseerd op verhalen van een paar jaar geleden. De techniek en het aanbod zijn sindsdien hard gegaan. Accu’s gaan langer mee, laden is makkelijker dan ooit en er zijn steeds meer betaalbare tweedehands modellen, waardoor elektrisch rijden voor heel veel mensen inmiddels de beste oplossing kan zijn," aldus Natuur & Milieu.
De campagne neemt consumenten kortom mee in de feiten en mogelijkheden zodat ze zelf kunnen bepalen of elektrisch rijden bij hen past. Nu of later!