Elektrische minivans Deze keer enkele relatief recente modellen: de elektrische minivans van Chrysler. Deze auto’s kunnen worden gezien als een van de eerste moderne volledig elektrische auto’s, maar toch heb je er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Nationale norm Jarenlang mocht de staat Californië zelf de emissie-eisen voor nieuwe auto’s bepalen, ook als die strenger waren dan de nationale norm. Al in de vroege jaren ’90 wilde de staat actief toewerken naar steeds zuinigere voertuigen, met als uiteindelijke doel emissievrij vervoer. Verschillende autofabrikanten wilden graag laten zien dat zij deze uitdaging wel aan konden. Een van hen was Chrysler. Chrysler TEVan Het eerste productiemodel verscheen in 1993, op basis van de Chrysler Voyager. De auto werd omgedoopt tot Chrysler TEVan en kreeg een gelijkstroommotor aan boord. Die werd gevoed door een 38 kWh 180V nikkel-metaal-accupakket dat zo’n 900 kilo woog. Het totale leeggewicht kwam daarmee op ruim 2.600 kg. Optioneel kon men ook kiezen voor een nikkel-cadmium-accupakket. Opvallend is dat de bestuurder ondanks de volledig elektrische aandrijflijn gewoon nog handmatig moest schakelen, tussen low gear en high gear. De TEVan had een piekvermogen van 65 pk en de topsnelheid lag op een redelijke 105 km/h. De theoretische actieradius bedroeg grofweg 130 kilometer. Dat is naar huidige maatstaven niet veel, maar naar de stand van de techniek van toen een heel nette waarde. In de praktijk haalde de auto zo’n 90 kilometer (80 km voor nikkel-cadmiumversie), nog steeds netjes voor die tijd. De TEVan bood plaats aan vijf inzittenden. Doordat het accupakket onder de vloer was ondergebracht, was de volledige bagageruimte nog beschikbaar. De TEVan was met een verkoopprijs van zo’n $ 120.000 overigens niet bepaald een koopje. De auto werd vrijwel uitsluitend zakelijk verkocht aan wagenparkbeheerders. Over de productieomvang doen verschillende cijfers de ronde, maar het aantal ligt tussen de 56 en 80 geproduceerde exemplaren. De productie eindigde in 1995. Futuristische conceptcar Chrysler had serieuze plannen met de elektrische aandrijving en dacht al vroeg na over een tweede generatie van de TEVan. Op de North American International Auto Show van 1992, dus nog voordat de TEVan in productie ging, presenteerde Chrysler de Dodge EPIC Concept. Een voorbode voor de nieuwe generatie Minivan-modellen, met een zeker voor die tijd erg futuristische vormgeving. Eigenlijk komt de EPIC nog altijd nauwelijks verouderd over. De letters EPIC staan voor Electric Power Interurban Commuter. De conceptcar is een hybride en had dus nog een verbrandingsmotor aan boord. Die werd wel gecombineerd met een groot nikkel-metaal accupakket, dat goed was voor een volledig elektrische actieradius van maar liefst 193 km. Het is bijna alsof we het over een hedendaagse conceptcar hebben. Dodge Caravan EPIC De EPIC Concept droogde in 1996 op als de derde generatie Chrysler Minivans. Bijzonder voor die tijd was dat men bij de ontwikkeling van de auto vanaf het begin al rekening hield met de mogelijkheid van alternatieve aandrijflijnen. Zo werd de bodem van de auto extra hoog geplaatst. Zo hadden de inzittenden een prettig hoge zit, maar was er onder de wagenvloer ook alvast ruimte voor een eventueel accupakket. Aanvankelijk was de nieuwe Minivan-serie uitsluitend leverbaar met verbrandingsmotoren, maar in 1997 verscheen van de Dodge Caravan en Plymouth Voyager ook daadwerkelijk een volledig elektrische uitvoering: de EPIC. De Caravan/Voyager EPIC kreeg een nieuw ontwikkelde aandrijflijn. Aanvankelijk met een lood-zuur accupakket, maar dat werd al in 1998 vervangen door een 336V nikkel-metaal-accupakket. De EPIC had ook al technologie die de accu weer oplaadt tijdens het afremmen. In tegenstelling tot de TEVan kreeg de Caravan EPIC een wisselstroom-elektromotor en ook schakelen hoefde niet meer. De theoretische actieradius bedroeg nog steeds 130 kilometer (de eerdere lood-zuurversie kwam iets minder ver) en de topsnelheid was begrensd op omgerekend 128 km/h. Met een wagengewicht van iets meer dan 2.200 kg was de Caravan/Voyager EPIC ook duidelijk lichter dan voorganger TEVan. Ook nu werd de elektrische versie gebouwd op basis van de vijfzitsuitvoering. Wel was er volledige montagevoorbereiding voor een eventueel achteraf toe te voegen achterbank. Opnieuw werd de auto hoofdzakelijk aangeboden aan wagenparkbeheerders en alleen via een leaseconstructie. De auto bleef in productie tot en met 2001, toen de nieuwe generatie Chrysler Minivans op de markt kwam. Opnieuw zijn exacte productieaantallen onbekend, maar waarschijnlijk zijn er ruim 200 Caravan/Voyager EPIC’s gebouwd. Na de leaseperiode zijn veruit de meeste exemplaren vernietigd, waardoor er nu nog maar zo’n tien stuks van over zouden zijn. Toekomstplannen De aanvankelijk grootse plannen ten spijt: na de Dodge Caravan EPIC was het elektro-avontuur voorbij. Concrete argumenten zijn niet bekend, maar het ligt voor de hand dat de techniek nog niet rijp was voor winstgevende en/of grootschalige serieproductie. Toch was Chrysler de plannen niet vergeten. In 2008 presenteerde het merk de Chrysler Town & Country EV en de Chrysler ecoVoyager. Die eerste was, anders dan de naam doet vermoeden, een plug-in hybrideversie met specificaties die zelfs naar huidige maatstaven niet verkeerd zijn. Zo kon de Town & Country EV ruim 60 kilometer volledig elektrisch afleggen. Uiteindelijk bleef het bij een kleine serieproductie van 25 exemplaren, voor een demonstratieproject. De ecoVoyager was opnieuw een futuristische conceptcar voor een ruime gezinsauto met volledig elektrische aandrijflijn. De auto had een lithium-ion accupakket, aangevuld met een brandstofcel als range extender. Samen zijn ze goed voor een actieradius van maar liefst 483 kilometer. In 2009 werden in samenwerking met postbedrijf USPS serieuze plannen gemaakt voor volledig elektrische Chrysler Town & Country’s. Die werden uitgevoerd in besteluitvoering, voor postbezorging. Mede door een gebrek aan overheidssteun (en dus financiële middelen) kwam dat project uiteindelijk niet van de grond. Het bleef bij enkele prototypes, in plaats van de oorspronkelijk geplande 250 productie-exemplaren. Van productieversies kwam het in alle gevallen dus niet. In 2011 werd definitief een streep gezet door de elektroplannen, wat ongetwijfeld te maken zal hebben gehad met de financiële problemen van destijds. De bijbehorende ontwikkelingsafdeling werd verkocht aan Polaris, een fabrikant van compacte offroadvoertuigen. Wel is er sinds 2016 een plug-in hybrideversie van de huidige Chrysler Pacifica, de opvolger van de Voyager-modellijn. Die kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch afleggen. Of we in de toekomst weer een volledig elektrische minivan kunnen verwachten? Wie weet… Het bericht EV’s van Toen: de eerste elektrische MPV’s? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Veel e-nieuws van Honda De Honda e vormt de aftrap van een complete familie geëlektrificeerde Honda-modellen. In de komende 36 maanden komen zes auto’s op de markt met een vorm van elektrische aandrijving. Denk aan een Honda Jazz die alleen met hybride aandrijflijn komt (zomer 2020), een nieuwe SUV en nog een batterij-elektrische auto. De Honda e trapt nu af. Twee smaken De Honda e is er in twee smaken, de normale e of de E Advance. De eerste heeft 136 pk, 315 Nm en een 0-100-tijd van 9 seconden. De Advance-versie schopt het tot 154 pk, 315 Nm en heeft een 0-100-tijd van 8,3 seconden. De topsnelheid komt uit op 145 km/u. 16-inch óf 17-inch Standaard staat de Honda e op 16-inch lichtmetaal. In dit geval komt de WLTP-range uit op 222 kilometer. Ga je voor 17-inch lichtmetaal, dan lever je 12 kilometer range in. 35,5 kWh De Honda e is altijd uitgerust met een 35,5 kWh lithium-ion batterij die met een snellader in 30 minuten voor 80 procent is op te laden als er met 100 kW wordt opgeladen. Met een 7,4 kW publieke laadpaal duurt het volledig opladen van de batterij 4,1 uur en met een 2,3 kW thuislader zelfs 18,8 uur. De prijs van de Honda e En wat moet dat allemaal kosten? Honda vraagt voor de basisversie van de e minimaal 35.330 euro. De Advance-versie met 154 pk kost alweer 38.330 euro. Het bericht Zo ver komt een Honda e op één acculading verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe CEO In April stelde Volkswagen Herbert Diess aan als nieuwe CEO. De sympathieke Duitser kreeg een duidelijke opdracht mee: stoom Volkswagen klaar voor de toekomst, met de focus op elektrische auto’s. Onder leiding van de nieuwe CEO kondigt Volkswagen de één naar de andere elektrische auto aan. In 2019 verkocht het merk al 80.000 volledig elektrische auto’s. Toch is Volkswagen, in vergelijking met Tesla , nog maar een kleine speler in de wereld van elektrische auto’s. De Amerikanen verkochten ruim 367.000 elektrische auto’s in 2019. In totaal verkocht Volkswagen 6.28 miljoen auto’s. Cijfers waar ze bij Tesla (nu) nog alleen maar van kunnen dromen. Open race Op het World Economic Forum in Davos geeft de topman van Volkswagen aan dat het merk vol in de aanval gaat en druk bezig is met het kopen softwarebedrijven en het verhogen van investeringen in elektrische voertuigen en batterijen. De race is volgens de Duitser nog zeker niet gelopen. “We zijn vrij optimistisch dat we het tempo met Tesla nog kunnen bijhouden en ook op een bepaald moment waarschijnlijk kunnen inhalen. Het is een open race”, aldus Diess. Volkswagen ID.3 Met de ID.3 lost Volkswagen officieel het eerste startschot en kan de inhaalrace beginnen. De volledig elektrische hatchback komt in de zomer van 2020 naar Nederland en zal minder dan 36.000 euro gaan kosten. In de Volkswagen fabriek in Zwickau moeten 330.000 elektrische auto’s per jaar van de band rollen. In 2021 moet deze fabriek zijn uitgegroeid tot de grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s in Europa, stelt Volkswagen. 100 miljard dollar Tesla passeerde in de eerste maand van 2020 Volkswagen op de lijst van meest waardevolle automerken. De elektrische pionier uit Californië staat nu op plek twee op deze lijst en is de eerste Amerikaanse automaker die de 100 miljard dollar grens gepasseerd heeft. Volkswagen heeft een beurswaarde van 99,5 miljard dollar en staat nu onder Tesla op plek drie. Toyota is het meest waardevolle automerk ter wereld, met een waarde van 231 miljard dollar. Herbert Diess en Elon Musk Diess en Musk zijn overigens alles behalve vijanden van elkaar. Tijdens de uitreiking van de Goldene Lenkrad 2019 in Berlijn, één van de meest prestigieuze automotive prijzen ter wereld, stonden de twee samen als vrienden op een podium en gaven elkaar verschillende complimenten. Volgens Musk is Volkswagen onder leiding van Herbert Diess de goede weg ingeslagen en komt het met meer elektrische modellen dan ieder ander merk. Lees ook: Dit kost de Tesla Model 3 in China Het bericht VW-topman Herbert Diess: ‘We kunnen Tesla inhalen’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Snelste Volvo in programma De Volvo XC40 Recharge heeft een elektrische aandrijflijn met All-Wheel Drive en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW). Dankzij een lithium-ion accupakket moet de XC40 meer dan 400 kilometer (WLTP) kunnen afleggen op één acculading. Met een snellader is de batterij daarnaast in 40 minuten tot 80 procent op te laden. De Volvo XC40 P8 408 pk 1-traps Automaat – zoals de auto volmondig heet – haalt een topsnelheid van 180 km/u en sprint in 4,9 seconden naar 100 km/u. Daarmee is de XC40 Recharge direct het snelste model in de Volvo-familie. XC40 Recharge: de vanafprijs Er is momenteel slechts één uitvoering van de XC40 Recharge te bestellen: de Recharge Pure Electric. Die is er vanaf 59.900 euro. Deze is standaard uitgerust met 19-inch vijfspaaks wielen, lederen bekleding, R-Design Cutting Edge aluminium sierpanelen, een 12-inch instrumentendisplay en meer. Deze kleuren zijn mogelijk De kleur Black Stone solid is standaard. Dit is géén metallic lak. Er is keuze uit vijf metallic lakken, te weten Onyx Black, Fusion Red, Thunder Grey, Glacier Silver of Sage Green. Deze vijf metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 950 euro. Twee Inscription metallic lakken Daarnaast zijn er nog twee Inscription metallic lakken, te weten Inscription Crystal White of Inscription Bursting Blue. Deze twee tinten hebben een meerprijs van 1.300 euro. Twee wieldesigns Er is keuze uit twee wieldesigns. Vijfspaaks 19-inch Black/Diamond Cut-lichtmetalen wielen met 235/50 R19 banden vóór en 255/45 R19 banden achter zijn standaard. Betaal 660 euro extra en je krijgt 20-inch vijfspaaks Diamond Cut wielen met 235/45R20 banden vóór en 255/40R20 achter. De tussenstand Tot nu toe hebben we twee opties geselecteerd: Inscription Bursting Blue (1.300 euro) en de 20-inch lichtmetalen wielen (660 euro). De tussenstand staat daardoor op 61.860 euro. We zijn gestart met 59.900 euro. Interieurbekleding De keuze voor de interieurbekleding is beperkt. Standaard heeft de XC40 Recharge al nappaleder. Optioneel levert Volvo Arrienne leder Charcoal (640 euro). Exterieurstyling Dan komen we aan bij de exterieurstyling. Een dakspoiler kost je 400 euro extra. Voor skidplates vóór en achter in roestvrijstaal betaal je 1.250 euro. Voor de Exterieur Styling set betaal je 1.895 euro bij. Diverse pakketten Dan heeft Volvo nog de nodige pakketten in de aanbieding. Park Assist vóór en achter kost je 495 euro. Slimmer is om het Audi o & Park Assist pakket te bestellen. Je betaalt dan 1.095 euro en krijgt naast Park Assist vóór en achter ook een audiosysteem van Harman/Kardon. Dat pakket kan nog worden uitgebreid met Visual Park Assist met Front ‘Fisheye’ view (535 euro). Dan heb je nog beter zicht rondom tijdens het inparkeren. Lounge-pakket Het pakket Lounge kost je 2.495 euro en bestaat uit de volgende componenten. Visual Park Assist met Front ‘Fisheye’ view Park Assist vóór en achter Sensus Connect met Premium Audio by Harman/Kardon Elektrisch bedienbaar glazen panoramisch schuif-/kanteldak met elektrisch bedienbaar zonnescherm Nog meer pakketten Pakket Climate 2 kost 195 euro en rust je XC40 Recharge uit met verwarmbare stoelen vóór en achter, verwarmbare ruitensproeierkoppen en een verwarmbaar stuurwiel. Het pakket Lighting (795 euro) bestaat uit een koplampreinigingsinstallatie en LED-koplampen met adaptieve bochtverlichting. En – tot slot – is er nog Power Seats, bestaande uit een elektrisch verstelbare passagiersstoel en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen. Dit pakket kost 795 euro. Voor een inductielader om je smartphone draadloos op te laden moet worden bijbetaald, namelijk 220 euro. Lava Orange Daarnaast kun je nog Lava orange-kleurig tapijt bestellen (210 euro), maar dat is alleen mogelijk in combinatie met de Black Stone solid lakkleur en de nappa lederen bekleding. Voor extra getint glas in achterportieren en de achterruit betaal je 380 euro bij en voor een verwarmbare voorruit ben je 170 euro kwijt. Ook de warmtepomp kost extra Voor de warmtepomp moet je ook bijbetalen, namelijk 670 euro. De warmtepomp helpt om de accu te ontzien en is voornamelijk bedoeld om de actieradius te vergroten. De warmtepomp haalt thermische energie uit de omgevingslucht of de accu en geeft deze af om het interieur te verwarmen wanneer het buiten koud is. Deze warmte wordt aangevoerd door een compressor, die minder energie verbruikt dan de elektrische standaardverwarming van de auto. En doordat de warmtepomp de airconditioning zuiniger laat werken, wordt elektrische energie bespaard bij temperaturen van 0 °C tot 25-30 °C. De warmtepomp kan bovendien de accu helpen verwarmen of koelen om de prestaties en actieradius tijdens lange ritten of bij zware lasten te optimaliseren. Trekhaak is mogelijk Voor een trekhaak met semi elektrisch inklapbare kogel betaal je 1.080 euro. Deze trekhaak is ook uitgerust met onze Trailer Stability Assist-technologie. Wanneer de aanhanger bij snelheden boven 50 km/u begint te slingeren, worden de remmen bij een of meerdere wielen automatisch ingeschakeld, zodat de aanhanger wordt gestabiliseerd. Wil je de 13-polige trekhaakvariant? Dan betaal je 1.120 euro. Eindprijs Met wat opties kruipt de prijs van de Volvo XC40 Recharge boven de 70.000 euro. Wij komen bijvoorbeeld uit op 71.375 euro, opgebouwd uit een netto catalogusprijs van 58.041 euro, een recyclingbijdrage van 141 euro, kentekenkosten van 47 euro, kosten rijklaar maken van 767 euro en 12.379 euro aan BTW. De levering van de XC40 Recharge start binnenkort. Bij registratie in 2020 profiteer je bij zakelijk gebruik van 8 procent bijtelling tot een bedrag van 45.000 euro. Boven dat bedrag reken je met 22 procent bijtelling. Er is dus sprake van een mixbijtelling. Het bericht Volvo XC40 Recharge samen te stellen, deze opties zijn mogelijk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe Hyundai i10 het begin Hyundai trapt het nieuwe jaar direct af met de introductie van een nieuw model: de Hyundai i10 . Op zich best een bijzonder model, want het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt. Het is een zeer prijsgevoelig segment en de (dealer)marges zijn beperkt. Florian Büngener, PR-directeur bij Hyundai Motor Europe: “Wat je noemt is waar. Het is bovendien lastig om bijvoorbeeld mild-hybride technologie in een A-segmentauto onder te brengen. Dit systeem maakt de auto veel duurder en je kan niet alles doorberekenen aan de klant. Toch vinden we het bij Hyundai belangrijk dat mobiliteit bereikbaar moet blijven voor iedereen, vandaar dat we graag een nieuwe i10 op de markt brengen.” “Het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt.” Marges Dat Hyundai van eerdere i10-edities – de eerste generatie kwam in 2008 – al meer dan 1,1 miljoen exemplaren heeft verkocht, speelt vast en zeker ook mee. Van Nuffel: “Het is aan de dealer om zelf een eventuele korting te bepalen, maar op de langere termijn verdient een dealer toch aan een i10 door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt.” “Meer range voor de Kona Electric.” Kona Electric Hoe dan ook: er is een nieuwe i10, maar dat is voor 2020 nog maar het begin. Voor de Kona Electric voerde Hyundai begin 2020 al een update door met als resultaat een grotere range. De Kona Electric 64 kWh en Kona Electric 39 kWh komen nu met dezelfde acculading 8 procent verder. Het resultaat is een range van meer dan 480 kilometer voor de 64 kWh-versie en meer dan 300 kilometer voor de 39 kWh-variant. In 2020 verwacht Hyundai uit te groeien tot de grootste leverancier van zogeheten ‘Zero Emission Vehicles’, ook omdat Hyundai in Zwitserland dik 1.400 waterstoftrucks op de weg zal zetten en Hyundai in Nederland in 2020 ongeveer 10.000 exemplaren van de Kona Electric verwacht te slijten. Maar er is meer. Veel nieuws in Genève Van Nuffel: “Op de Autosalon van Genève in maart presenteren we een vernieuwde Hyundai i30. Op dezelfde beurs onthullen we ook de compleet nieuwe i20 die alleen nog als vijfdeurs hatchback terug op de markt komt. De vraag naar driedeurs hatchbackmodellen is sterk afgenomen, vandaar dat we geen vervolg geven aan de i20 Coupé. De nieuwe i20 en vernieuwde i30 komen beide rond de zomer op de markt.” “De nieuwe i20 komt alleen nog als vijfdeurs hatchback.” Nieuwe conceptcar Wacht! Hyundai heeft nog meer nieuws in Genève: de onthulling van een compleet nieuwe conceptcar. “Deze auto staat op het nieuwe schaalbare E-GMP-platform waarop de eerder gepresenteerde Hyundai 45 Concept ook op gebouwd is”, zegt Van Nuffel. Nieuwe Tucson Is het dan afgelopen met de pret voor 2020? Welnee! Eind 2020 stelt Hyundai ook nog de compleet nieuwe Tucson voor. Die komt naar verwachting eind 2020 of begin 2021 op de markt. Benieuwd naar het design van die auto? Check dan even de Hyundai Vision T (zie onder), een studiemodel die de designrichting van toekomstige SUV-modellen aangeeft. En over SUV’s gesproken: Hyundai komt dit jaar ook nog met een plug-in hybride variant van de Santa Fe. Alleen al door de extreem lage CO2-uitstoot – en dus lagere BPM-boete – een voor Nederland zeer interessant model. “Benieuwd naar de nieuwe Tucson? Kijk goed naar de Hyundai Vision T.” 2021, ook veel nieuws En dan begint nog een interessant jaar voor Hyundai: 2021. Van Nuffel: “In 2021 presenteren we twee veelbelovende nieuwe batterij-elektrische modellen. Dit zijn de productieversies van de Hyundai 45 Concept en het studiemodel dat we in maart 2020 in Genève laten zien. Ook de productieversies komen te staan op het E-GMP-platform.” “In 2021 komen er twee nieuwe elektrische auto’s op het schaalbare E-GMP-platform.” Platform Dit modulaire platform heeft Hyundai speciaal ontwikkeld om op korte termijn meerdere batterij-elektrische modellen uit te kunnen brengen. Naar verwachting positioneert Hyundai de twee nieuwe elektrische modellen tussen de Kona en Tucson in. Daar is nu nog wat ruimte. Nog meer? Misschien Is er dan nog meer? Niet dat Hyundai nu officieel kan melden, maar wie naar de markt kijkt, ziet dat er mogelijkheden zijn voor derivaten van nieuwe modellen die Hyundai in petto heeft. Neem de nieuwe Hyundai i20, een vijfdeurs hatchback in het B-segment. Zet dit model wat hoger op zijn poten en geef hem een wat ruiger uiterlijk en je hebt een concurrent van de Ford Fiesta Active, Audi A1 Citycarver of Suzuki Swift All-Grip. Wellicht een leuke kans voor Hyundai. Bovendien had Hyundai in het verleden ook al een i20 Active en een Hyundai Getz Cross. “Hyundai zet in op duurzame groei.” Elektrificatie Saai wordt het niet bij Hyundai. Het merk is lekker op dreef en zet vol in op duurzame groei, waarbij de focus op geëlektrificeerde modellen steeds groter wordt. Hyundai investeert tot 2025 liefst 47 miljoen euro in toekomstige mobiliteit, waarvan 6,7 miljoen euro in waterstoftechnologie tot 2030. Rond 2025 zijn 44 modellen van Hyundai geëlektrificeerd en verwacht Hyundai op jaarbasis 670.000 batterij-elektrische en waterstofauto’s te verkopen wereldwijd. Elektrisch en waterstof Onder elektrificatie verstaat Hyundai overigens 48 Volt, waterstof (brandstofcel), hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch. Hyundai bekijkt per model nauwkeurig naar het type aandrijflijn. Van de nieuwe i10 komt bijvoorbeeld geen elektrische variant of een versie met mild-hybride aandrijflijn. De vernieuwde i30 komt er als hybride, maar niet als BEV of PHEV. Van Nuffel: “Ik verwacht een toekomst waarbij kleinere modellen een batterij-elektrische aandrijflijn krijgen en grotere modellen een brandstofcel, waterstof dus. Waterstoftechnologie is ook bijzonder interessant voor de transportsector. Het is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.” “Waterstof is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.” Groei Zo, je weet nu precies wat Hyundai in 2020 en 2021 in petto heeft. Al die nieuwe modellen moeten Hyundai helpen om verder te groeien. Of ze dat gaat lukken? Daar lijkt het wel op. In 2019 verkocht Hyundai in Europa meer dan 560.000 voertuigen. Al vijf jaar op rij noteert Hyundai verkooprecord na verkooprecord. En Hyundai kennende, zal het merk er alles aan doen om ook in 2020 een record neer te zetten. Het bericht Hyundai doet boekje open over toekomstige modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
P300e nieuwe instapmodel Tot voor kort was de Range Rover Evoque D150 met 2,0-liter viercilinder turbodiesel in Nederland de voordeligste motorvariant met een vanafprijs van 57.830 euro. Door de gunstige CO2-uitstoot van de nieuwe P300e (32 tot 38 gram) is de plug-in hybride nu het instapmodel. Hij is er vanaf 56.130 euro. Op de uitvoering zit slechts 2.253 euro aan BPM versus 16.944 euro BPM voor de D150. Aandrijflijn Land Rover rust de Evoque P300e uit met een voorin geplaatste 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 200 pk en 280 Nm alsook een 108 pk en 260 Nm sterke elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 309 pk (227 kW) met een systeemkoppel van 540 Nm. Genoeg power voor een 0-100-tijd van slechts 6,4 seconden en een topsnelheid van 213 km/u. Over de elektrische range is nog niets bekend. Wel is bekend dat de lithium-ion batterij van de P300e een capaciteit heeft van 11,3 kWh. Reken op een EV-range van meer dan 50 kilometer. Prijzen Range Rover Evoque P300e Range Rover Evoque P300e – 56.130 euro Range Rover Evoque S P300e – 60.480 euro Range Rover Evoque SE P300e – 65.630 euro Range Rover Evoque HSE P300e – 70.580 euro Range Rover Evoque R-Dynamic P300e – 58.530 euro Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e – 62.880 euro Range Rover Evoque R-Dynamic SE P300e – 68.130 euro Range Rover Evoque R-Dynamic HSE P300e – 73.030 euro Het bericht Instapmodel Range Rover Evoque is plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
2025 Het moment dat Subaru een batterij-elektrische auto introduceert, komt eraan. Subaru werkt namelijk samen met Toyota voor het ontwikkelen van elektrische voertuigen en hybride aandrijflijnen. De introductie van de elektrische auto van Subaru staat echter pas voor 2025 op de planning. Dat wordt een compacte crossover. In de komende jaren wil Subaru zich vooral toeleggen op het verder doorontwikkelingen van zijn onderscheidende kenmerken, zoals de boxermotor, AWD-systemen, veiligheidssystemen en meer. LEES OOK: Subaru Forester met e-Boxer Unieke eigenschappen Tomomi Nakamura, Subaru President: “Met het doel om Subaru onderscheidend te maken van andere merken, zullen we de unieke kwaliteiten die een Subaru tot een Subaru maken verder verbeteren, met behoud van de unieke eigenschappen die onze klanten van ons verwachten. Tegelijkertijd zullen we, terwijl we werken aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheden, waaronder de bescherming van het wereldwijde milieu, het unieke karakter en de technologische innovatie van Subaru gebruiken om bij te dragen aan de totstandkoming van een koolstofvrije samenleving.” Subaru heeft de volgende doelstellingen aangekondigd: – In 2050 moet de CO2-uitstoot van nieuwe, verkochte voertuigen wereldwijd met 90 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van de CO2-gegevens van 2010. – In 2030 moet op z’n minst 40 procent van de verkochte Subaru’s wereldwijd een elektrische (EV) of hybride aandrijflijn (HEV) hebben. De hybride technologie zal afkomstig zijn van Toyota. – In de eerste helft van 2030 past Subaru elektrificatietechnologie toe in alle Subaru-voertuigen die wereldwijd worden verkocht. Het bericht Eerste elektrische Subaru duurt nog jaren verscheen eerst op ZERauto.nl .
53 miljoen euro De crowdfundingactie was noodzakelijk om het bedrijf te redden. Gesprekken met andere grote investeerders liepen namelijk spaak door verschil in inzicht. Allereerst leverde de crowdfundingactie niet genoeg geld op , maar na verlenging is het toch gelukt om de benodigde 50 miljoen euro op te halen. Sterker nog: de teller staat op het moment van schrijven al op 53 miljoen euro. 2022 De productie van de Sion zou al eind 2019 moeten starten, maar dat is niet gelukt. Sono Motors mikt nu op een productiestart in in 2022. In 2021 hoopt het bedrijf koopcontracten definitief te kunnen maken. Een fabriek is al gevonden: de oude Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan. Het doel is om daar 260.000 exemplaren van de Sion te gaan bouwen. De Sion moet ongeveer 25.500 euro (basisprijs van 16.000 euro en accuprijs van 9.500 euro) gaan kosten. Sono Motors heeft al dik 10.000 reserveringen op zak voor de Sion. Zonnepanelen De elektrische Sion heeft een range van ongeveer 255 kilometer en kan dankzij diverse zonnepanelen in de carrosserie de actieradius met ongeveer 30 kilometer verlengen. Het bericht Sono Motors haalt toch genoeg geld op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Smart EQ Forfour Renault treedt daarmee in de voetsporen van Skoda , SEAT en Volkswagen die respectievelijk de Citigo, Mii en Up ook alleen nog met een elektrische aandrijflijn op de markt brengen. Die modellen heten nu Citigo-e iV, Mii Electric en e-Up. Renault maakt voor de Twingo Z.E. naar verwachting gebruik van de aandrijflijn van de onlangs opgefriste Smart EQ Forfour die technisch identiek is aan de huidige Twingo. 17,6 kWh Reken op een lithium-ion accupakket van 17,6 kWh met een actieradius van ongeveer 135 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Over de prijs is nog niets bekend. De Smart EQ Forfour begint in Nederland bij 23.995 euro. Verwacht voor de Twingo Z.E. een soortgelijke vanafprijs. Genève De Renault Twingo Z.E. komt logischerwijs onder de Renault ZOE in het gamma en debuteert op de Autosalon van Genève in maart dit jaar. Het bericht ‘Ook Renault Twingo wordt volledig elektrisch’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Snelladers van IONITY IONITY heeft momenteel meer dan 200 laadstations met meer dan 860 laadpunten in twintig Europese landen. De snelladers van IONITY hebben een toplaadvermogen van 350 kW. Onder meer Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service, Volkswagen WeCharge en binnenkort ook de laadoplossingen van Hyundai en Ford maken gebruik van het laadnetwerk van IONITY en bieden daar ook financieel aantrekkelijke laadpakketten voor aan. Toch is niet iedereen aangesloten bij een van deze merken. Vaste prijs per kWh Omdat het laadnetwerk van IONITY ook beschikbaar is voor andere zogeheten Mobility Service Providers (MSP’s), hanteert de joint-venture voor deze merken een vaste prijs per kilowattuur. “Klanten die geen contract hebben met een MSP, kunnen hun elektrische auto opladen bij alle laadpunten van IONITY. Je betaalt dan wel per kilowattuur, te weten 0,79 euro per kWh”, laat IONITY in een statement weten. Vaarwel introductietarief Het introductietarief van 8 euro per laadsessie – ongeacht de hoeveelheid kWh’s – gaat daarmee vervallen per 31 januari 2020. Hiermee stippen we ook direct de reden aan waarom IONITY de prijzen verhoogt. De genoemde 8 euro per laadsessie was een introductieprijs om mensen kennis te laten maken met het snellaadnetwerk van IONITY. Het introductievoordeel is nu voorbij. IONITY is wel wat duurder De nieuwe prijsstructuur van IONITY maakt het bedrijf wel direct een van de duurdere op de markt. Fastned rekent bijvoorbeeld 0,59 euro per kilowattuur en Allego brengt 0,69 euro in rekening. Het Supercharger-netwerk van Tesla is met 0,25 per kilowattuur een van de voordeligste. Prijs met abonnement Ter verduidelijking: de genoemde 0,79 euro per kWh geldt alleen voor EV-eigenaren zonder abonnement. Bij Audi, Mercedes-Benz , Volkswagen, Porsche, Hyundai en Ford zijn abonnementen op IONITY mogelijk en die zijn stukken voordeliger. Audi vraagt bijvoorbeeld 0,33 euro per kWh in combinatie met een IONITY-abonnement van 17,95 euro per maand. Michael Hajesch, CEO van IONITY, zegt: “Met betrekking tot de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektromobiliteit biedt ons nieuwe prijsstelsel een levensvatbare en transparante prijsstructuur in Europa.” Dit gaat het per elektrische auto kosten zónder abonnement Berekend met de volgende formule: 0,79 euro x aantal kWh = prijs per laadsessie Audi e-tron 50 quattro – 71 kWh – 56,09 euro Audi e-tron 55 quattro – 95 kWh – 75,05 euro Mercedes-Benz EQC – 80 kWh – 63,2 euro Porsche Taycan – 79,2 kWh – 62,56 euro Porsche Taycan – 93,4 kWh – 73,78 euro Hyundai Kona Electric – 39 kWh – 30,81 euro Hyundai Kona Electric – 64 kWh – 50,56 euro Kia e-Niro – 64 kWh – 50,56 euro Kia e-Soul – 64 kWh – 50,56 euro Ford Mustang Mach-e – 75,7 kWh – 59,80 euro Ford Mustang Mach-e – 98,8 kWh – 78,05 euro Mazda MX-30 – 35,5 kWh – 28 euro Renault ZOE – 52 kWh – 41,08 euro Jaguar I-PACE – 90 kWh – 71,1 euro Tesla Model 3 Standard Range – 40 kWh – 31,6 euro Tesla Model 3 Long Range – 72,5 kWh – 57,27 euro Het bericht Daarom verhoogt IONITY de stroomtarieven verscheen eerst op ZERauto.nl .
Chinese Gigafactory Tijdens de grote opening van de Chinese Gigafactory liet Musk al duidelijk weten een ontwerpstudio te willen openen in China. Volgens Musk heeft China een rijke kunstgeschiedenis en zal ook de rest van de wereld een volledige Chinese Tesla goed kunnen waarderen. WeChat Zoals wel vaker laat Tesla er geen gras over groeien. Op het WeChat kanaal, een uitgebreide Chinese versie van WhatsApp, plaatst Tesla vandaag een aankondiging en een oproep. De Amerikanen kondigen officieel aan een Design & Engineering centrum te gaan openen in China, en dat de eerste vacatures online staan. Maar dat is niet het enige wat online verschijnt. Tesla Model Y Tesla plaatst namelijk ook een schets van een compleet nieuw model. Het model lijkt sterk op de Tesla Model Y en Model 3, maar dan in hatchback vorm. Naast SUV en sedan, heeft Tesla nog geen hatchback in zijn modellengamma. De Model S is strikt genomen een hatchback, want de achterruit gaan samen open met de kofferbakdeksel, maar toch kunnen we het geen echte hatchback noemen. Tesla Cybertruck Verdere informatie geeft Tesla niet vrij over het model. De Amerikanen hebben overigens nog genoeg andere modellen die nog in productie moeten gaan. Eind 2020 begint de productie van de Tesla Model Y. Daarna moeten de Tesla Roadster (2.0), Tesla Semi (vrachtwagen) en Tesla Cybertruck volgen. Het bericht Tesla laat nieuw onbekend model zien verscheen eerst op ZERauto.nl .
Verschil tussen zomer- en winterbanden Op het eerste oog zie je misschien niet direct het verschil tussen een zomer- en winterband, maar er zijn wel degelijk grote verschillen. Als eerste het profiel . De lamellen van de winterband, dit zijn de inkepingen in de profielblokken, zorgen voor meer grip bij het remmen en optrekken. De lamellen zijn dwars geplaatst voor meer grip en voor de stabiliteit in bochten zijn de lamellen ook verticaal geplaatst. Blijft flexibel De rubbersamenstelling verschilt ook van de winterband. Bij lage temperaturen blijft het rubber van de winterband flexibel. Bij de zomerband wordt het rubber hard onder een temperatuur van zeven graden, waardoor het raakoppervlak ook kleiner wordt. Er is dus minder grip op de weg. Door het zachtere rubbersoort van de winterband, vangt hij oneffenheden op het wegdek ook gemakkelijker op en behoudt beter zijn grip. Tevens sta je bij koude temperaturen of sneeuw op het wegdek sneller stil bij het remmen met winterbanden dan met zomerbanden. De remweg is aanzienlijk korter. Kosten Veel mensen denken dat het duurder is om op winterbanden te rijden in plaats van het hele jaar door op zomerbanden. Dat klopt niet helemaal. Winterbanden zijn net zo duur als zomerbanden. Voor een gemiddelde band betaal je 110 euro. Dus een nieuwe set winterbanden kost behoorlijk wat. Sommige mensen moeten dan geld lenen . Maar dit geld ben je niet per se kwijt boven op de kosten van je zomerbanden, want de zomerbanden slijten nu minder snel en zijn dus minder snel aan vervanging toe. Het wisselen van banden kost ongeveer 80 euro. Daar staat tegenover dat goed afgestelde banden zuiniger rijden, hiermee bespaar je weer geld dus. Daar komt bij dat je in sommige landen een boete ontloopt als je op winterbanden rijdt, omdat winterbanden in sommige Europese landen wél verplicht zijn tijdens de koudere periodes. All-seasonbanden Een compromis zijn all-seasonbanden, zoals de naam al zegt: banden voor het hele seizoen. Het voordeel hiervan is dat je geen kosten kwijt bent aan het wisselen van de banden en je hoeft niet een extra set banden in de garage hebben te staan. All-seasonbanden doen het duidelijk beter dan zomerbanden onder winterse omstandigheden, maar in vergelijking met winterbanden zijn er ook tekortkomingen. Zeker op hellende wegen met sneeuw hebben ze beduidend minder grip. Maar als je alleen in Nederland rijdt met de auto, kunnen all-seasonbanden een prima oplossing zijn. Ga je naar landen als Duitsland en Oostenrijk waar de wegen besneeuwd kunnen zijn? Dan worden winterbanden aangeraden. Het bericht Winterperiode: autobanden wel of niet vervangen? verscheen eerst op ZERauto.nl .