Elektrische toerwagens Hyundai onthulde zijn elektrische raceauto op de IAA in Frankfurt. De Veloster N ETCR neemt deel aan het nieuwe elektrische toerwagenkampioenschap ETCR dat in 2020 van start gaat. Behalve Hyundai ontwikkelt ook Cupra (het sportieve merk van Seat) een elektrische raceauto: de Cupra e-Racer. Of er meer deelnemers zijn is nog niet bekend. Middenmotor Over de specificaties van de Veloster N ETCR laat Hyundai nog weinig los. We weten dat de elektrische racer een compleet ander chassis heeft dan de ‘conventionele’ i30 N TCR toerwagen met benzinemotor. De elektromotor is midscheeps in de auto geplaatst. Straaljager Wanneer de eerste ETCR-race plaatsvindt is nog niet bekend. Hyundai zelf is erg positief over de eerste testen. Benieuwd hoe zo’n elektrische raceauto klinkt? Bekijk dan de onderstaande video: Lees ook: Komt Hyundai met een moderne pony? Het bericht Deze Hyundai racer klinkt als een vliegtuig verscheen eerst op ZERauto.nl .
De aandrijflijn De BMW X1 xDrive25e is uitgerust met een driecilinder turbobenzinemotor (125 pk/220 Nm) én een elektromotor (95 pk/165 Nm), samen goed voor 220 pk (162 kW) en 385 Nm. De X1 xDrive25e sprint in 7 seconden naar 100 km/u en haalt uiteindelijk een top van 192 km/u. In de EV-modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u. Zoveel kilometer elektrisch rijden Dankzij een 9,7 kWh lithium-ion accupakket kan deze BMW op papier 50 kilometer (WLTP) volledig elektrisch rijden. Handig voor bijvoorbeeld in steden waar je in het centrum alleen elektrisch mag rijden. Om maximaal te profiteren van de PHEV-aandrijflijn dient de gebruiker wel netjes het accupakket bij te laden. Anders gaat het voordeel verloren. Opladen De batterij opladen via een huishoudelijk stopcontact duurt ongeveer 5 uur. Met een BMW i Wallbox is dat minder dan 3,6 uur. Overigens zit het laadpunt verstopt achter een klepje in het linker voorscherm. Een aanhanger trekken mag overigens ook (maximaal 750 kilogram geremd). De vanafprijs van de BMW X1 xDrive25e is nog niet bekend. Het bericht BMW X1 xDrive25e rijdt elektrisch van Utrecht naar Amsterdam verscheen eerst op ZERauto.nl .
Veilig De volledig elektrische Volvo XC40 wordt de eerste volledig elektrische auto van Volvo. Daarnaast wordt het een van de veiligste auto’s ooit gebouwd door Volvo. Hoe dat komt? Omdat Volvo de structuur van het frame van de reguliere XC40 flink moest aanpassen om de elektrische aandrijflijn onder te kunnen brengen. Aangepaste structuur Veiligheidsingenieurs van Volvo hebben bijvoorbeeld de structuur van de voorzijde van de auto compleet opnieuw ontworpen en versterkt. Dat was nodig vanwege de afwezigheid van een motor in de neus. Verder heeft Volvo de veiligheidsstructuur aangepast om in het geval van een aanrijding de inzittenden te beschermen en het accupakket intact te houden. Aluminium De accu’s zijn ondergebracht in een veiligheidskooi die is opgebouwd uit geëxtrudeerd aluminium, geïntegreerd in het midden van de carrosseriestructuur. Daardoor heeft Volvo een ingebouwde kreukelzone rondom het accupakket gecreëerd. Carrosseriestructuur De carrosseriestructuur van de elektrische XC40 is niet alleen aan de voorzijde versterkt, maar ook aan de achterzijde, waar de elektrische aandrijflijn in de carrosseriestructuur is geïntegreerd. In het geval van een aanrijding worden de optredende botskrachten beter verdeeld en weggeleid van de cabine. Daardoor wordt de belasting van de inzittenden tijdens een ongeval beperkt. ADAS De elektrische XC40 krijgt als eerste Volvo het nieuwe sensorplatform voor de ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) met software die is ontwikkeld door Zenuity, de joint venture van Volvo Cars en Veoneer, de Zweedse leverancier van mobiliteitstechnologie. Het bericht Volvo versterkt chassis van elektrische XC40 verscheen eerst op ZERauto.nl .
De juiste verzekering Uiteraard lag dat niet aan de auto’s, maar aan de aanverwante verplichtingen. Behalve een autostalling heb je namelijk ook de juiste verzekering nodig. En het loont om je daar goed in te verdiepen. De FBTO autoverzekering bestaat uit 3 verschillende dekkingen: WA, WA-Plus en WA-Casco. Daarnaast zijn er extra opties en aanvullende modules beschikbaar die aansluiten op jouw wensen Eerste elektrische auto Bij droomauto’s denk je misschien aan dure supercars of grote SUV’s, maar ook het verhaal van de 27-jarige Rowan is de moeite waard. Tijdens de zoektocht naar haar eerste elektrische auto lukte het maar niet om een aantrekkelijk model te vinden. Uiteindelijk stuitte ze op de Renault Zoé waar ze in één klap verliefd op werd. Sindsdien zoeft ze comfortabel ruim 1.500 kilometer per maand. Én dat vraagt om een passende autoverzekering. Zelf verzekering samenstellen Met de hulp van FBTO Autoverzekering lukte het Rowan om haar verzekering geheel naar eigen smaak samen te stellen. Ook collega’s bij ZERauto en AutoRAI zijn ondertussen om. Een collega koos ervoor om een WA verzekering af te sluiten en breidde deze uit met aanvullende modules. Zo rijdt hij regelmatig met familie in de auto, waardoor een aanvullende inzittendenverzekering en goede pechhulp (ook in de woonplaats) extra belangrijk zijn. Bij eventuele schade aan zijn gekoesterde elektrische auto gaat hij liefste niet naar een universeel schadebedrijf. Gelukkig kan hij FBTO zelf een schadeherstelbedrijf aangeven. Benieuwd naar de verhalen van mensen die hun droomauto kochten? Of wil je meer weten over verzekeringen ? Bekijk dan de verhalen op de website van FBTO. * Dit is een samenwerking. Het bericht Op je droomauto moet je zuinig zijn verscheen eerst op ZERauto.nl .
Het Japanse merk ziet waterstof als een belangrijke brandstof voor de toekomst. De waterstofauto is dan ook een verwijzing hierna. Mirai is namelijk Japans voor toekomst. De Mirai is in 2015 in productie gegaan in de hypermoderne Motomachi-fabriek, waar voorheen de Lexus LFA met de hand gebouwd werd. Sinds 2017 in de waterstofauto verkrijgbaar in Nederland. De Mirai is alleen verkrijgbaar in Japen, Europa en de Verenigde Staten. Toekomst waterstofauto’s Toyota blijft stevig inzetten op waterstof. Volgend jaar wil het merk de productie opvoeren en 30.000 waterstofauto’s produceren. Toyota gaat de productie volgend jaar uitbreiden naar de eerste Toyota fabriek: de Honsha-fabriek. De fabriek is in 1938 gebouwd en zal nu worden ingezet voor de productie van high-tech brandstofcellen. Tegelijkertijd zal Toyota in de Shimoyama-fabriek de productie van waterstofopslagtanks fors verhogen. Hoe werkt een waterstofauto? Hoe zat het ook alweer met waterstofauto’s? Aan boord van de Mirai zit een brandstofcel die via elektrolyse waterstof en zuurstof omzet naar elektriciteit. Deze stroom voedt de 155 pk sterke elektromotor, die vervolgens weer de wielen aandrijft. Onder de achterbank van de Mirai liggen twee cilindervormige tanks waar de waterstof in opgeslagen ligt. Er is ook een accu aanwezig om de stroom tijdelijk op te slaan en de energie die vrijkomt bij het remmen op te vangen. LEES OOK: ALLES OVER RIJDEN OP WATERSTOF Wat stoot een waterstofauto uit? De Mirai is een volledig emissievrije auto. Uit de uitlaat van de Mirai komt geen rook, maar water en waterdamp. Het water dat uit de uitlaat komt kan je zelfs drinken. Het is wel gedemineraliseerd water, dus je kunt het beter bij een enkel glaasje houden als je indruk wilt maken op je buurman met je nieuwe waterstofauto. Waterstof tanken De Mirai heeft een vergelijkbaar rijbereik als een traditionele benzineauto, zo’n 500 kilometer. Net als een traditionele auto is hij eenvoudig bij te tanken. Bij een waterstoftankstation vul je de Mirai binnen een paar minuten. ZIE OOK: ALLE WATERSTOF-TANKLOCATIES EUROPA Hoeveel waterstofauto’s rijden er in Nederland? Er rijden momenteel 52 Toyota’s Mirai in Nederland rond. In totaal zijn er 146 personenauto’s op waterstof in Nederland. Dat aantal groeit snel. Vorig jaar waren dit er namelijk nog maar 56. Naast Toyota biedt ook Hyundai waterstofauto’s aan. Dit zijn de Hyundai ix35 FCEV en sinds 2018 is de Hyundai NEXO op de markt. Wat kost een waterstofauto? Voor de Mirai betaal je in Nederland 80.000 euro. De Hyundai NEXO heeft een vanafprijs van 74.995 euro. Waterstofauto’s vallen onder de gunstige bijtellingsregels en er zijn daarnaast verschillende subsidies waar je aanspraak op kan maken. De prijs van waterstof zit tussen de prijs van benzine en diesel in. Je rekent waterstof in kilo’s af. Een kilo waterstof kost gemiddeld 10 euro. Daar kun je zo’n 100 kilometer mee rijden. Meer weten over rijden op waterstof? Lees: ALLES OVER RIJDEN OP WATERSTOF Het bericht Tienduizend waterstofauto’s! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Prestaties Nog even de korte feite op een rij. De MINI Electric – alleen leverbaar als driedeurs hatchback – heeft een elektromotor met een vermogen 184 pk en 270 Nm aan koppel. De acceleratie van 0 naar 60 km/u kost 3,9 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,3 seconden. Oplaadtijden MINI Electric Dankzij een 32,6 kWh lithium-ion accupakket, haalt de elektrische MINI op papier (WLTP) een range van 234 kilometer. De auto kan worden opgeladen aan het stopcontact thuis, via een wallbox of openbaar laadstation. Snelladen op gelijkstroom is mogelijk tot 50 kW. Met 50 kW is de MINI binnen 35 minuten tot 80 procent opgeladen. MINI Electric: vanafprijs, private lease, operational lease De consumentenprijs begint bij 34.900 euro. De elektrische MINI rijden via private lease is mogelijk vanaf 499 euro per maand, op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Het operational leasetarief bedraagt eveneens 499 euro per maand, op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar. Vier uitrustingsniveaus Er is keuze uit vier uitrustingsniveaus, te weten Basic (instapper), de Essential, Charged en Yours. Benieuwd naar de uitrusting per uitvoering? We zetten hieronder alles op een rij. BASIC | € 34.900,- Multifunctioneel sportstuur en digitaal instrumentenpaneel Bekleding stof Double Stripe Carbon Black MINI Driving Modes LED koplampen en mistlampen Automatische airconditioning Cruise control MINI Navigatiesysteem met 16,4 cm / 6,5? touchscreen, realtime verkeersinformatie, automatische online kaart, updates en Apple CarPlay AC en DC laadkabel Keuze uit 3 velgen, 2 kleuren, contrastkleuren en accenten ESSENTIAL | € 38.400,- Uitrusting ‘Basic’, aangevuld met o.a. Driving Assistant met camera-gebaseerd bestuurdersassistentiesysteem Park Distance Control, achter Achteruitrijcamera Comfort Access Interior Style MINI Dark Bekleding stof/leatherette Black Pearl Carbon Black Elektrisch verwarmbare voorstoelen Automatische dimmende spiegels MINI Excitement Package en binnenlichtpakket Extra keuze uit Chili Red, British Racing Green en Midnight Black, plus meer velgen CHARGED | € 40.900,- Uitrusting ‘Essential’, aangevuld met o.a.: Compleet mediapakket – MINI Connected Navigation Professional met 22,4 cm / 8,8? touchscreen en split-screen functie MINI Connected XL, inclusief draadloze oplaadfunctie Park Distance Control, voor en achter, inclusief Park Assist Head-Up Display, adaptive Matrix LED koplampen HiFi luidsprekersysteem Harman Kardon Interior Style MINI Electric Bekleding leer Cross Punch Carbon Black YOURS | € 42.900,- Uitrusting ‘Charged’, aangevuld met o.a.: MINI Yours met leer bekleed sportstuur MINI Yours Interieur Style Piano Black, verlicht MINI Yours Enigmatic Black beschikbaar als speciale kleur Bekleding MINI Yours leer Lounge Carbon Black 17? Roulette Spoke 2-tone lichtmetalen velgen als extra keuze Glazen panoramadak Het bericht MINI Electric: prijzen van alle uitvoeringen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geldkraan Volgens Daimlers ontwikkelingschef Markus Schäfer ligt de focus van het bedrijf voorlopig volledig op elektrische aandrijflijnen. Dat zegt hij in een interview met het Duitse Auto Motor und Sport. Schäfer benadrukt dat het om een voorlopig besluit gaat. In de toekomst kan de geldkraan dus weer open gaan voor benzine- of dieselmotoren, maar voorlopig investeert Daimler de ontwikkelingseuro’s in elektrificatie. In de voetsporen van Volkswagen Daimler heeft niet laten weten wanneer de productie van auto’s met verbrandingsmotoren wordt stopgezet. Voorlopig staan er dus gewoon benzine- en dieselmodellen in de showrooms van Mercedes-Benz. De beslissing van Mercedes-Benz sluit aan op die van Volkswagen. Dat merk besloot al eind 2018 dat in 2026 de laatste productieronde van auto’s met een benzine- of dieselmotoren start en dat die productie in 2040 wordt beëindigd. Farasis Energy Daimler wil naar eigen zeggen ook eigen batterijen en transmissies gaan ontwikkelen. De overname van Farasis Energy – een Chinees-Amerikaanse leverancier van batterijcellen – in september 2019 is dus niet heel vreemd. Farasis stampt in Duitsland een batterijenfabriek uit de grond. Het bericht Mercedes-Benz stopt voorlopig met ontwikkeling verbrandingsmotoren verscheen eerst op ZERauto.nl .
Verkoopdoelstelling Honda hoopt op jaarbasis ongeveer 10.000 exemplaren van de Honda E in Europa te slijten. Honda zet hoog in vanwege gunstige subsidies voor elektrische auto’s. Belangrijke markten zijn Noorwegen, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De Honda E komt naar verwachting medio 2020 (zomer) op de Nederlandse markt. Twee versies De elektrische Honda komt naar verwachting in twee uitvoeringen, de basisversie en de Advance. Reken voor de basisversie op een Nederlandse prijs van ongeveer 34.000 euro. In Duitsland staat het model voor 33.850 euro in de prijslijst. Voor de zogeheten Advance-versie ben je ongeveer 37.000 euro kwijt. In Duitsland komt die uitvoering uit op 36.850 euro. Deze prijzen zijn vergelijkbaar met die van de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Met 17-inch wielen haalt de Honda E volgens de WLTP-norm 200 kilometer en met 16-inch wielen is dat 220 kilometer. Het bericht Zoveel Honda E’s verwacht Honda te verkopen in Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
Actieradius Renault ZOE Z.E. 50 2019 Renault rust de ZOE Z.E. 50 uit met een 52 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 395 kilometer volgens de WLTP-norm. Opladen kan bij een publiek laadpunt met een snelheid tot 22 kW. Ook nieuw is de CCS-aansluiting voor DC-snelladen (maximaal 50 kW). De prijs van de Renault ZOE En wat moet de Renault ZOE Z.E. 50 dan kosten? Prijzen beginnen bij 25.390 euro in combinatie met batterijhuur. Of dat veel mensen gaan doen is nog maar de vraag. Met batterijkoop beginnen de prijzen bij 33.590 euro. Van de Renault ZOE komen verschillende uitvoeringen. We zetten ze hieronder even op een rij. Renault ZOE batterijkoop R110 Life – 109 pk – 33.590 euro R135 Zen – 135 pk – 35.190 euro R135 Intens – 135 pk – 36.190 euro R135 Edition One – 135 pk – 37.790 euro Renault ZOE batterijhuur R110 Life – 109 pk – 25.390 euro R135 Zen – 135 pk – 26.990 euro R135 Intens – 135 pk – 27.990 euro R135 Edition One – 135 pk – 29.590 euro Batterijhuur per maand En wat moet die batterijhuur per maand dan kosten? Dat is afhankelijk van het aantal kilometers per jaar. De huurprijzen en kilometrages op een rij Tot 7.500 kilometer: 74 euro per maand Tot 10.000 kilometer: 84 euro per maand Tot 12.500 kilometer: 94 euro per maand Tot 15.000 kilometer: 104 euro per maand Tot 17.500 kilometer: 114 euro per maand Onbeperkt: 124 euro per maand Levering De nieuwe Renault ZOE komt al in oktober 2019 op de Nederlandse markt. De levering start al eind oktober. Daarmee is Renault flink in het voordeel ten opzichten van de Opel Corsa- en Peugeot e-208. Beide auto’s zijn al wel te bestellen, maar de levering van de Opel Corsa-e (330 km range, WLTP) start pas in maart 2020 en die van de Peugeot e-208 (340 km range, WLTP) in het tweede kwartaal van 2020. Het bericht Dit betaal je voor de nieuwe Renault ZOE verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bugatti Baby II Bugatti bouwt van de Baby II in totaal 500 exemplaren. Die waren al lang voor de officiële onthulling uitverkocht na de aankondiging op de Autosalon van Genève in maart 2019. De productie van de Bugatti Baby II start begin 2020 en is naar verwachting in 2021 afgerond. De prijs Bugatti vraagt minimaal 30.000 euro, exclusief belastingen en afleverkosten. Bugatti bouwt de kleine racer niet zelf, maar laat hem bouwen bij Little Car Company in het Verenigd Koninkrijk. ‘Speed Key’ Er is keuze uit drie Baby II-modellen, te weten een Baby II met een composiet carrosserie, een Baby II Vitesse met koolstofvezel carrosserie en ‘Speed Key’ en een Baby II Pur Sang met aluminium body en een ‘Speed Key’. Bugatti Type 35 Lyon Grand Prix Qua styling is de Baby II geïnspireerd op de Bugatti Type 35 Lyon Grand Prix auto uit 1924. Dankzij een verstelbare pedalenbox kunnen zowel kinderen als ouders met deze Bugatti rijden. De auto heeft achterwielaandrijving en twee rijmodi: een 1kW ‘kindermodus’ met een topsnelheid van maximaal 20 km/u en een 4kW ‘volwassenenmodus’ met een topsnelheid van 45 km/u. Maximaal 16 pk Bugatti levert bepaalde versies met een ‘Speed Key’ waarmee tijdelijk 10 kW aan vermogen beschikbaar is. Dat is toch 16 pk. Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat alle elektrische peekaa’s zo efficiënt mogelijk over de achterwielen worden losgelaten. Bugatti rust de Baby II standaard uit met een 1,4 kWh batterij. Een long-range accu van 2,8 kWh is optioneel leverbaar. Met dit grotere accupakket kan de Bugatti meer dan 30 kilometer rijden, al is dat wel sterk afhankelijk van je rijstijl. French Racing Blue De Baby II wordt standaard gespoten in de kleur French Racing Blue met zwart lederen interieurbekleding. Uiteraard is op verzoek elke kleur mogelijk. Je kan de Baby II zelfs bestellen in dezelfde kleuren waarin Bugatti de Chiron levert. Het bericht Bugatti komt met auto van slechts 30.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat verandert er aan de bijtelling? Wie volgend jaar zakelijk gaat leasen, krijgt te maken met een verdubbeling van het huidige bijtellingstarief: van 4% naar 8%. Maar daar houdt het niet op. De komende jaren gaat het tarief ieder jaar met 4% omhoog. In 2025 is het belastingvoordeel voor elektrische auto’s geheel verdwenen en staat het tarief op 22%. Net zo hoog als voor auto’s met een traditionele aandrijflijn. Vijf jaar Wie de komende jaren extra voordelig elektrisch wilt rijden zal dus de komende maanden zijn slag moeten slaan. Het tarief staat namelijk voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Zo rij je tot 2025 met het bijtellingstarief uit 2019. En dat scheelt flink in de portemonnee. Door de nieuwe regeling komt er ongetwijfeld weer een grote run op elektrische auto’s tijdens de laatste maanden van 2019. Tesla is qua verkoopcijfers voorlopig al koploper in Nederland. De Model 3 heeft de Volkswagen Polo inmiddels gepasseerd als best verkochte auto in Nederland dit jaar. Gemiddeld gaan er 57 Model 3’s per dag op kenteken en deze cijfers zullen de komende maanden nog hoger worden. Déjà Vu Komt dit verhaal je bekend voor? Dat kan goed kloppen. In de tweede helft van 2018 ontstond een grote vraag naar elektrische auto’s. Op 1 januari 2019 werd namelijk het bijtellingspercentage van 4% alleen nog toepasbaar op elektrische auto’s tot 50.000 euro. De zakelijke rijder twijfelde geen moment en sloeg nog snel zijn slag. Zo werd Jaguar, met de I-PACE van ruim 80.000 euro, in december 2018 ineens het best verkochte automerk van Nederland. Ook uitzonderlijk veel dure Tesla’s werden deze laatste maanden van 2018 op kenteken gezet. Omdat het bijtellingstarief voor 5 jaar vast staat, profiteren deze dure EV’s tot 2024 van de 4% bijtellingregeling. Hoe werkt de bijtelling? Hoe zat het ook al weer met de bijtelling? De Belastingdienst beschouwt het als loon in natura wanneer er meer dan 500 kilometer privé met een auto van de zaak wordt gereden. Over loon wordt belasting geheven en de fiscale bijtelling is belasting op loon in natura. Op dit moment profiteren alle zero emission auto’s tot 50.000 euro van 4 procent bijtelling. Stoot je auto één of meer gram CO2 uit? Dan valt deze in de 22%-categorie. Op naar de 22%! De verhoging is onderdeel van het Klimaatakkoord. In 2020 gaat de bijtelling voor een elektrische zakelijke auto tot 45.000 euro, omhoog van 4 naar 8 procent. In de jaren daarop stijgt de bijtelling in stappen verder naar 22 procent. In de onderstaande tabel kan je gemakkelijk aflezen hoe hoog de bijtelling de komende jaren is en tot welke aanschafprijs dit telt (bijtelling cap). Vanaf 2021 is de bijtelling cap 40.000 euro. Over het bedrag wat boven de bijtelling cap komt wordt 22% berekend. Als voorbeeld hebben we de bijtelling tot 2025 voor drie verschillende modellen in drie verschillende segmenten berekend. In het voorbeeld gaan we uit van een persoon die minder dan 68.508 euro per jaar verdient. Deze persoon valt in de belastingschijf van 38,10%. We berekenen de bijtelling tot 2025 voor de Renault Zoé, Tesla Model 3 en Audi e-tron. Hoe bereken je de bijtelling? We berekenen de bijtelling aan de hand van de volgende rekensom. Neem de aanschafprijs van de leasewagen, inclusief BPM en BTW (bijvoorbeeld Renault Zoé 32.890 euro) en vermenigvuldig dit met het bijtellingstarief (bijvoorbeeld x 0,08 in 2020). Vermenigvuldig dit daarna met je inkomensbelasting. In dit voorbeeld valt de persoon in de belastingschijf 38,10%, dus x 0,381. Als je dit deelt door 12 heb je het maandbedrag. ofwel: 32.890 x 0,08 = 2.631 euro 2.631 x 0,381 = 1.002 euro Totaal: 1.002 euro / 12 = 83.50 euro netto maandelijkse bijtelling In het onderstaande overzicht zie je gemakkelijk wat je per model per maand kwijt bent tot 2025. Zo zie je dat de persoon in het bovenstaande voorbeeld voor de Renault Zoé volgend jaar een netto maandelijkse bijtelling van 83.50 euro betaald, maar in 2025 voor dezelfde auto 207.50 euro per maand moet inleveren. Het bericht Bijtelling 2020-2025: Dit ga je betalen verscheen eerst op ZERauto.nl .
BMW Concept 4 BMW toont op de IAA in Frankfurt twee conceptcars. Degene die het meest in het oog springt is de Concept 4. Een designstudie die ons een voorproefje geeft van het toekomstige BMW design. Wat direct opvalt zijn de grote nierengrille en samengeknepen LED-koplampen. Volgens BMW is de Concept 4 een eerbetoon aan de 3.0 CSi uit de jaren zeventig en een voorproefje van de nieuwe 4 serie. Over de aandrijflijn of het interieur wordt met geen woord gerept. BMW i Hydrogen NEXT Behalve de Concept 4 toont BMW ook de i Hydrogen NEXT. Een BMW X5 die voorzien is van een brandstofcel. De aandrijflijn is in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Over de prestaties of actieradius is nog niets bekend, maar de i Hydrogen NEXT ziet er behoorlijk productierijp uit. BMW wil in 2025 de eerste waterstofauto’s in de showroom zetten, maar de timing hangt af van de vraag en de algemene omstandigheden. Audi AI: Trail Quattro A small step for man, a giant leap for mankind. Audi presenteert op de IAA een conceptcar die niet zou misstaan in een maanlandschap. De AI: Trail Quattro is een volledig elektrische terreinauto die volledig autonoom kan rijden. Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren die gezamenlijk 320 kW en 1.000 Nm koppel produceren. De actieradius bedraagt 400 tot 500 kilometer (WLTP). De Trail Quattro beschikt niet over koplampen, maar is in plaats daarvan voorzien van kleine drones. Die zijn uitgerust met matrix LED-verlichting en vliegen voor de auto uit. Wat we uiteindelijk van de Trail Quattro in de showroom terugzien, is nog maar de vraag. Mercedes-Benz Vision EQS Is dit de S-Klasse van de toekomst? Mercedes-Benz toont in Frankfurt de Vision EQS: een blik op de toekomst van het volledig elektrische submerk. De Vision EQS is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk meer dan 350 kW en 760 Nm koppel produceren. De actieradius bedraagt 700 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Wat direct in het oog springt is de LED-verlichting aan de voor- en achterzijde. Aan de voorzijde heeft de Vision EQS een doorlopende LED-lichtstrook. Aan de achterzijde vormen 229 kleine Mercedes-Benz-sterretjes gezamenlijk de verlichting. In het interieur neemt een doorontwikkelde versie van het MBUX-infotainmentsysteem een prominente plek in. Hyundai 45 Concept Ken je hem nog? De Hyundai Pony? Het was in 1979 onze eerste kennismaking met het merk Hyundai. De Pony werd een succes en in de veertig jaar daarna groeide Hyundai uit tot een wereldspeler. De 45 Concept brengt dan ook een hommage aan een conceptcar op basis van de Pony: de Pony Coupé Concept. De 45 Concept is een voorbode van de toekomst van Hyundai. De futuristische LED-verlichting, digitale instrumentenpaneel en stoere design zien we mogelijk over een paar jaar in de showroom verschijnen. Op de strakke conceptcars zijn geen buitenspiegels aanwezig. Via diverse camera’s houd je het overige verkeer in de gaten. Over de elektrische aandrijflijn is niets bekend. Cupra Tavascan Cupra – het sportieve submerk van Seat – toont in Frankfurt de voorbode van een elektrische Performance SUV. De Tavascan is gebaseerd op het MEB-platform, waar ook de nieuwe Volkswagen ID.3 op staat. De coupé-SUV is voorzien van twee elektromotoren die gezamenlijk 225 kW produceren. De actieradius bedraagt maximaal 450 kilometer (WLTP). Dankzij het lage zwaartepunt moet de Tavascan tot sportieve prestaties in staat zijn. Vier losstaande sportstoelen en een 13-inch infotainmentsysteem kenmerken het interieur. We zijn benieuwd of we de Tavascan ooit in de showroom mogen verwachten. Lees ook: IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten Het bericht IAA 2019: deze conceptcars bieden een blik op de toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .