Renault 4 Een open koetswerk, geen deuren, een picknick-mand en genoeg vermogen om lekker over landweggetjes te cruisen. De e-Plein Air ziet eruit alsof hij direct in productie kan. De auto is gebaseerd op de klassieke Plein Air uit 1968. Dat was een cabrioletversie van de reguliere Renault 4 en een directe concurrent van de Citroën Mehari. 4L International Renault besloot ter ere van 4L International om het concept nieuw leven in te blazen. 4L International is een groot Frans festival dat geheel in het teken staat van de Renault 4. Dit jaar bestaat het evenement tien jaar. Genoeg redenen voor Renault om de klassieke 4 een moderne twist te geven. Klassiek concept vernieuwd Renault Design, Renault Classic en klassiekerspecialist Melun Rétro Passion sloegen de handen ineen. Als basis werd een klassieke Plein Air genomen die een nieuw dashboard, nieuwe bekleding en stoere wielen kreeg. De meest in het oog springende wijziging is de dichte grille. Die verraadt direct wat er zich onder de motorkap afspeelt. Lees ook: Aston Martin komt met EV-unit voor klassiekers Aandrijflijn uit Twizy De 845cc sterke viercilinder benzinemotor moest namelijk plaatsmaken voor de aandrijflijn uit de Renault Twizy. De exacte technische specificaties houdt Renault nog even voor zichzelf. De Twizy is leverbaar met een vermogen van 7 kW of 12 kW, beide voorzien van een 6,1 kWh-batterijpakket. 4L International vond van 19 tot 21 juli plaats. Wat er met de e-Plein Air gaat gebeuren, is nog even de vraag. Wat ons betreft mag hij zo in productie. Het bericht Moet deze hippe Renault cabriolet in productie? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Instapcomfort Volgens de fabrikant verbetert het stuurwiel niet alleen het instapcomfort (het stuurwiel is smaller en afgevlakt aan de onderkant) maar ook het zicht op het instrumentenpaneel door een dunner bovendeel. Knoppen Het stuurwiel heeft zowel aan de rechter- als linkerkant knoppenclusters. Aan de linkerzijde kun je schakelen tussen rijmodi en een snelheid instellen. Aan de rechterkant bespeuren we een toets voor de favorieten, telefoonfunctie, spraakbesturing en een scrolltoets om door menu’s te lopen. Autonoom rijden De BMW iNEXT wordt het eerste model binnen de BMW Group waarin de bestuurder niet langer noodzakelijk is om de auto te laten rijden. De auto kan namelijk deels autonoom rijden ( Level 3 ). De bestuurder kan straks kiezen: zelf rijden, of de auto laten rijden. Waar dit straks mag, is sterk afhankelijk van regelgeving. Waarschijnlijk zal je in eerste instantie alleen op bepaalde trajecten de technologie kunnen rijden. Coupé-achtig De iNext wordt een SUV met een coupé-achtige daklijn, vergelijkbaar met de Audi e-tron . BMW bouwt de iNext op een nieuw modulair platform dat geschikt is voor autonoom rijden Level 3 en diverse elektrische aandrijflijnen. De iNext heeft vermoedelijk hetzelfde accupakket als de i4 en een actieradius van 600 kilometer. De SUV moet het technische vlaggenschip van BMW worden. De productie start in 2021. Het bericht Dit stuurwiel zit in toekomstige BMW’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vierdeurs crossover De naam van het studiemodel luidt vooralsnog ‘Cupra Concept’. De daadwerkelijke naam wordt pas in september vrijgegeven. Dan volgens overigens ook de specs. Nu moeten we het met wat teaserbeelden stellen. De vierdeurs crossover combineert de looks van een sportcoupé met de presence van een SUV, aldus Cupra. Met het elektrische model blikt Cupra vooruit op de toekomst. LEES OOK: Autotest – Cupra Ateca (2018) Cupra-logo’s Opvallend is het verlichte Cupra-embleem dat laag op het front is geposteerd. Aan de achterzijde vinden we geen uitlaten – want elektrisch – maar wel een forse diffuser voor functionele aerodynamica. In de achterverlichting – die over de volledige breedte van de achterzijde doorloopt – is het Cupra-logo geïntegreerd. Binnenkort meer. LEES OOK: Toekomstplannen Cupra Het bericht Een elektrische Cupra, wen er maar aan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Stoelbekleding De zwarte stoffen stoelbekleding is bijvoorbeeld nieuw en door het gebruik van extra isolatiemateriaal is de auto stiller geworden. Het exterieur van de Prius Plug-in Hybrid is ongewijzigd gebleven. Wel zijn er twee nieuwe exterieurkleuren beschikbaar: Emotional Red Premium en Attitude Black Metallic. 50 kilometer Aan de aandrijflijn is niet gesleuteld. Nog altijd kan de Prius Plug-in Hybrid dus 50 kilometer volledig elektrisch rijden. In twee uur laadt de batterij weer op met de standaard bijgeleverde Mennekes laadkabel (type 2). Als de batterij leeg is, springt de 1,8-liter hybridemotor bij. Het gemiddelde brandstofverbruik komt uit op minimaal 1,3 l/100 kilometer, mits de gebruiker het accupakket netjes aan de lader hangt. Solar Roof Optioneel is de Prius Plug-in Hybrid uit te rusten met zonnepanelen op het dak, het zogeheten Solar Roof. Hiermee kan de Toyota zonne-energie opslaan en gebruiken voor stroomverbruikers tijdens het rijden of om de batterij op te laden als de auto geparkeerd staat. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het Solar Roof de volledige elektrische actieradius met zo’n vijf kilometer per dag verlengen. Uitrusting Standaard is de Prius Plug-in Hybrid uitgerust met Matrix LED-koplampen, Climate Control met gescheiden zones, een navigatiesysteem, een parkeerhulpcamera achter, digitale radio (DAB+) en een USB-aansluiting en Bluetooth. De Executive-versie heeft als extra’s nog een Head-up Display, JBL Premium audio met tien speakers, een draadloze oplader voor smartphones en een Panoramic View Monitor. Vanaf 38.995 euro De prijzen van de vernieuwde Toyota Prius Plug-in Hybrid beginnen bij 38.995 euro. De nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf augustus 2019. Het bericht Extra zitplaats voor Toyota Prius Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijna vijftien jaar MG keert dit najaar – dus na bijna vijftien jaar – terug op de Europese markt. Het merk trapt zoals aangegeven af met een MG ZS EV. “De MG ZS EV is nog dit jaar uit voorraad leverbaar zodat snel aan de grote vraag naar elektrische auto’s wordt voldaan. De auto is online te bestellen en niet via traditionele autodealers. Om de MG te ervaren wordt samengewerkt met verschillende lokale distributeurs in de verschillende landen”, aldus MG. MG ZS EV “Dit is een geweldig nieuw hoofdstuk in de historie van het iconische MG”, stelt Aiden He, President van SAIC Motor Europe. “Met de introductie van onze MG ZS EV SUV laten we zien dat we een onderdeel zijn van de toekomst van elektrisch rijden in Europa. Deze 100 procent elektrische middelgrote SUV is ideaal voor iedereen die op zoek is naar slimmere en schonere mobiliteit, maar geen concessies wil doen qua comfort, fun en sportiviteit. MG is back en we zijn 100 procent elektrisch!” Specificaties MG ZS EV MG rust de MG ZS EV uit met een 44,5 kWh accupakket, goed voor een WLTP-range van 262 kilometer. De 4,31 meter lange, 1,80 meter brede en 1,61 meter hoge ZS EV heeft verder een elektromotor met 143 pk en 353 Nm. De 0-100-sprint duurt 8,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 140 km/u. Opladen kan via AC- of DC. Aan een 50 kW-lader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent op te laden, met een 7 kWh-laadpunt duurt dat zes uur. Een Nederlandse vanafprijs is nog niet bekend. Reken op ongeveer 35.000 euro. Op de MG ZS EV geldt een garantie van 7 jaar óf tot 160.000 kilometer garantie, ook voor het accupakket. Daarmee is MG in Europa straks de tweede autobouwer – na Kia – met 7 jaar garantie. Alternatieve mobiliteitsoplossingen Pieter Gabriëls, Vice President SAIC Motor Europe: “We waren bijna vijftien jaar afwezig op het Europese vasteland. Die tijd hebben we gebruikt om ons voor te bereiden op de nieuwe generatie mensen die alternatieve mobiliteitsoplossingen zoeken die passen bij het leven anno nu. Online is het meest gebruikte informatiekanaal en zal ook de plek worden als het gaat om organiseren van je mobiliteit, op wat voor manier dan ook. We realiseren ons dat onze online verkoopstrategie als zeer disruptief kan worden gezien, maar het huidige consumentengedrag laat duidelijk zien dat er een sterke behoefte is aan een aantrekkelijke digital brand experience. En dat is precies wat we beogen met de launch van de nieuwe MG in Europa.” Speciale website Via de website mgmotor.eu kunnen geïnteresseerden zich online registreren voor meer informatie over MG en over de nieuwe MG ZS EV. Over SAIC Motor Corporation Limited Sinds 2007 is MG een van de automerken van het in Shanghai gevestigde bedrijf SAIC Motor. SAIC Motor produceert jaarlijks meer dan 7 miljoen auto’s, waarmee het de nr. 7-autofabrikant ter wereld is. SAIC Motor Corporation Limited (SAIC Motor) is het grootste autobedrijf in China. De activiteiten van SAIC Motor omvatten onderzoek en ontwikkeling, productie en verkoop en marketing van zowel personen- als bedrijfsvoertuigen. SAIC’s gelieerde voertuigbedrijven omvatten (onder andere) MG, MAXUS, SAIC Volkswagen en SAIC-GM. De oorsprong: Morris Garages In 1924 werd een icoon geboren bij Morris Garages. Vooruitlopend op zijn tijd en vóór de concurrentie, veroverde een klassieke Britse sportwagen de aandacht van de wereld. Het merk is nu herboren voor een nieuw tijdperk. Opnieuw ontworpen, geëlektrificeerd en opnieuw gelanceerd voor de weg die komen gaat. Het bericht MG keert terug op Europese markt, waaronder Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl .
1. Eerste Britse, elektrische hypercar De Lotus Evija markeert een nieuwe start voor het merk. Het is de eerste Britse, elektrische hypercar en – volgens Lotus – de krachtigste productieauto ter wereld. Ook de naam Evija komt niet uit de lucht vallen. Evija betekent in het Hebreeuws ‘de eerste’. 2. Geen vedergewicht Lotus-oprichter Colin Chapman zei ooit: “Simplify, then add lightness”. Sinds het prille begin focust Lotus zich op lichtgewicht auto’s. De Evija is niet zo’n vedergewicht als de Elise of Exige, maar het voertuiggewicht van 1.680 kilogram is niet eens zo slecht voor een elektrische sportwagen. 3. Koolstofvezel monoque Het relatief lage voertuiggewicht is te danken aan de koolstofvezel structuur van de Evija die uit één stuk vervaardigd is. Lotus liet zich inspireren door door de aerodynamica van de raceauto’s op Le Mans. Grappig detail zijn de digitale buitenspiegels die uit de carrosserie tevoorschijn komen. Het sportieve karakter wordt extra versterkt door de racekuipen en het multifunctionele racestuurwiel. LEES OOK: Elektrische Pininfaria Battista is sneller dan Formule 1-auto 4. Formule E-techniek Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren. Die worden gevoed door een batterijpakket dat in het midden van de auto gemonteerd is. De aandrijflijn is door Williams Advanced Engineering ontwikkeld, dat beroemd werd door het Williams F1-team. Behalve de Formule 1 stort Williams zich ook op de Formule E, waarvoor het al vier jaar lang de accupakketten levert. 5. Binnen 18 minuten op te laden Op papier accelereert de Lotus Evija in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 320 km/u en de actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). Volgens Lotus is de batterij van de Evija binnen 18 minuten tot 100% op te laden. Daarvoor heb je wel een 350 kW-laadpunt nodig. LEES OOK: Porsche neemt belang in Rimac Automobili 6. 1,7 miljoen euro De Lotus Evija wordt volledig met de hand gebouwd in Hethel. De combinatie van exotische materialen, een geavanceerd batterijpakket en handarbeid heeft zijn prijs. De Evija kost maar liefst 1,7 miljoen pond exclusief belastingen (omgerekend ongeveer 1,7 miljoen euro). Geïnteresseerden dienen 250.000 pond aan te betalen om een productieplek te reserveren. De productie start in 2020. Er worden slechts 130 exemplaren gebouwd. Het bericht Zes highlights van de nieuwe Lotus Evija verscheen eerst op ZERauto.nl .
1. Aerodynamica Bij het zonne-racen lijken de auto’s steeds meer op elkaar. Het meest aerodynamische ontwerp lijkt te zijn bereikt. Het team heeft daarom naar een andere vorm van energie gekeken: wind. De wielkappen en de cockpit-koepel van de NunaX zijn vormgegeven om te zeilen op de wind. Hierdoor maakt de zonneauto niet alleen gebruik van zonne-energie, maar dus ook van de windenergie. Het ontwerp is zelfs zó aerodynamisch, dat de luchtweerstand lager is dan die van de buitenspiegel van een personenauto. 2. Elektromotor Elektrische auto’s hebben vaak één tot twee elektromotoren. De NunaX heeft er vier. Voor elk wiel één. Die zijn in de wielen verwerkt en nemen zo minder ruimte in. Een elektromotor van een reguliere elektrische auto is erg efficiënt in het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie. In de praktijk is een rendement van 90 tot 95 procent goed haalbaar. De elektromotor van de NunaX gaat een stapje verder: 99%. 3. Zonnepanelen Opladen via een wallbox of een bezoekje aan een snellader in Australië zit er niet in voor het team uit Delft. De auto maakt uitsluitend gebruik van zonne-energie. De gebruikte zonnecellen zijn afkomstig uit de ruimtevaart en gemaakt van zogenoemde space-grade gallium-arsenide. LEES OOK: Officieel: deze familieauto uit Nederland met zonnepanelen kun je straks kopen 4. Accu + Batterij Management Systeem (BMS) Een accu presteert optimaal bij kamertemperatuur. In Australië kan de temperatuur in de NunaX oplopen tot wel 50 graden Celsius. Tijdens de race worden de batterijen daarom nauwkeurig gecontroleerd. Elke storing kan leiden tot uitval van de batterij of, nog erger, de veiligheid van de bestuurder en passagiers in gevaar brengen. De 5 kWh accu is zeer compact en voorin de auto geplaatst. 5. Banden Lucht- en rolweerstand zijn dé vijand van de NunaX. Te zachte en grote banden zorgen voor veel rolweerstand. De banden van de NunaX zijn speciaal ontwikkeld door Michelin. Die zijn extra smal en hebben weinig weerstand, maar voldoende grip. De bandenspanning van een gemiddelde personenauto’s varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. De banden van de NunaX: 5 bar. Bridgestone Solar Challenge Van 13 tot en met 20 oktober 2019 rijden de teams dwars door Australië over een afstand van 3.021 kilometer. De start is in de noordelijke stad Darwin en de wedstrijd gaat via Alice Springs naar de zuidelijke stad Adelaide. De ritten duren van acht uur ’s ochtends tot vijf uur ’s middags. Meer dan een jaar hebben zestien studenten van de TU Delft gewerkt aan de zonneauto. In juni presenteerde het team van de Universiteit Twente al de RED E zonneauto, en de Technische Universiteit Eindhoven de Stella Era. Het bericht In beeld: de efficiëntste EV van Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
330 kilometer actieradius Even opfrissen, de Corsa-e is de geëlektrificeerde variant van de nieuwe Opel Corsa. De aandrijflijn bestaat uit een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een 50 kWh-batterijpakket. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer. Via een snellader kun je het accupakket binnen 30 minuten tot 80 procent opladen. Vanaf 30.999 euro Opel zet de Corsa-e voor 30.999 euro in de prijslijst. Daarmee is hij flink goedkoper dan concerngenoot e-208. Daar vraagt Peugeot minimaal 36.250 euro voor. De Corsa-e is in twee smaken leverbaar: de Edition en Launch Edition. Hij is per direct te bestellen. Contrasterende dakkleur Tot nu toe zagen we de Corsa-e vooral in de carrosseriekleur ‘Orange Fizz’, maar er zijn in totaal acht carrosseriekleuren waaruit je kunt kiezen. Om hem extra onderscheidend te maken is de contrasterende dakkleur Diamond Black leverbaar. Stof of leer De bekleding van de Edition-uitvoering bestaat uit grijze stof. In de Launch Edition zijn standaard met leder beklede stoelen aanwezig. Via de website van Opel kun je het model zelf samenstellen. Lees ook: Maakt de Opel Corsa-e elektrisch rijden bereikbaar? Summit White Voltaic Blue Het bericht In welke kleur zou jij de Corsa-e bestellen? verscheen eerst op ZERauto.nl .
IJsracen De Andros Trophy is niet bij iedereen bekend. Dat is zonde, want het Franse rallykampioenschap staat bol van de actie. Tijdens de winterperiode wordt er in zeven wintersportgebieden met herkenbare auto’s tegen elkaar geracet. Denk bijvoorbeeld aan de Audi A1, Renault Clio, Mini Cooper en Dacia Lodgy! Spijkerbanden Afgezien van het uiterlijk hebben de raceauto’s weinig gemeen met hun evenknieën in de showroom. Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande Dacia Lodgy. Het buizenframe, de middenmotor, vierwielaandrijving en -besturing en spijkerbanden verwacht je niet in een productiemodel. Volledig elektrisch Het kampioenschap maakt een radicale omslag. Vanaf het seizoen 2019-2020 mogen alleen auto’s met een elektrische aandrijflijn meedoen. Het team DA Racing toont als eerste zijn elektrische rallywapen. De vernieuwde Zoe is met behulp van Renault volledig uitgebouwd en aangepast. Lees ook: Video: Alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe (2020) -15 graden Celsius Over de technische specificaties is nog niets bekend, maar reken erop dat de Zoe een flinke krachtkuur en thermische bescherming krijgt. Temperaturen tijdens de race dalen tot -15 graden Celsius en vinden vaak plaats op meer dan 2.000 meter hoogte. Debuut op 7 december Op 7 en 8 december 2019 start de Andros Trophy in het Franse Val-Thorens. Wij zijn benieuwd wat er naast de Renault Zoe nog meer aan de start verschijnt. Mogelijk een sportieve Mini Cooper SE , Peugeot e-208 of Opel Corsa-e ? Wij wachten in ‘spanning’ af. Het bericht Deze Renault Zoe begeeft zich op glad ijs verscheen eerst op ZERauto.nl .
10. Hyundai Kona (126 exemplaren) De Hyundai Kona Electric is pas sinds 2018 op de markt, maar blijkt nu al een gewilde occasion te zijn. De Kona Electric is met een 39,2 kWh- of 64 kWh-batterijpakket leverbaar. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 289 kilometer (39,2 kWh) en 449 kilometer (64 kWh). Lees ook: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) 9. Audi e-tron (158 exemplaren) Ook de Audi e-tron is een relatieve nieuwkomer. De eerste exemplaren werden pas in 2019 afgeleverd. De Audi e-tron heeft een 95 kWh accupakket en een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP). Lees ook: Autotest – Audi e-tron (2019) 8. Fiat 500e (164 exemplaren) Een opvallende notering in de lijst is de Fiat 500e. Deze elektrische stadsauto is namelijk nooit officieel in Nederland verkocht. De 500e wordt echter massaal vanuit de Verenigde Staten geïmporteerd. De 500e heeft een 24 kWh-batterijpakket en een actieradius van 140 kilometer. Lees ook: Fiat Panda plug-in hybride komt eind 2019 7. Tesla Model X (175 exemplaren) Van de kleinste elektrische auto stappen we over naar de grootste elektrische auto in de lijst. Plek zeven wordt ingenomen door de Tesla Model X. Die is leverbaar met een 72,5 kWh- of 100 kWh-batterijpakket. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 375 kilometer (72,5 kWh) en 505 kilometer (100 kWh). Lees ook: Autotest – Tesla Model X P100D 6. Jaguar I-Pace (204 exemplaren) De Jaguar I-Pace verscheen in 2018 op de markt en werd verkozen tot World Car of the Year 2019. De I-Pace is voorzien van een 90 kWh-batterijpakket en heeft een actieradius van 470 kilometer (WLTP). Lees ook: Rijden in de Jaguar I-Pace leert 5. Nissan Leaf (269 exemplaren) De vijfde plek wordt ingenomen door de Nissan Leaf. Van deze elektrische hatchback zijn er ondertussen twee generaties op de markt verschenen. De tweede generatie is leverbaar met een 40 kWh- of 60 kWh-batterijpakket. De actieradius volgens de WLTP-cyclus bedraagt 270 kilometer (40 kWh) en 385 kilometer (60 kWh). Lees ook: Dit is nieuw aan de Nissan Leaf e+ 4. BMW i3 (271 exemplaren) De BMW i3 is één van de oudere modellen in deze lijst. De compacte elektrische hatchback verscheen in 2013 op de markt. Sinds 2018 is de i3 uitgerust met een 42,2 kWh-batterijpakket. Daarmee bedraagt de actieradius maximaal 310 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Lees ook: BMW i3 niet meer leverbaar met range-extender 3. Renault Zoe (300 exemplaren) Van de Renault Zoe zijn alleen al in 2018 bijna 40.000 exemplaren in Europa geregistreerd. Het is dus niet vreemd dat er een groot aanbod aan tweedehands exemplaren is. De Zoe is verkrijgbaar met een 41 kWh-batterijpakket. De actieradius bedraagt 300 kilometer. In 2019 onthulde Renault de tweede generatie Zoe met een 52 kWh batterijpakket. Die heeft een actieradius van 390 kilometer. Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe (2020) 2. Volkswagen e-Golf (334 exemplaren) De e-Golf is – je raadt het nooit – de volledig elektrische variant van de Volkswagen Golf. Het uiterlijk is dan ook nagenoeg identiek aan dat van een benzine- of dieselvariant. De e-Golf is uitgerust met een 36 kWh-batterijpakket. De actieradius bedraagt 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Lees ook: Volkswagen e-Golf: alle details 1. Tesla Model S (745 exemplaren) De bestverkochte elektrische occasion van Nederland is de Tesla Model S. Die is verkrijgbaar met een 75 kWh-, 90 kWh- of 100 kWh-batterijpakket. De Model S werd in 2012 gelanceerd en was de grote doorbraak van Tesla. De Model S wordt door Tesla nog steeds aangepast en verbeterd. Lees ook: Tesla komt met Standard Range-versies Model S en Model X Het bericht De tien bestverkochte elektrische occasions van Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Focust op volledig elektrische auto’s In het Verenigd Koninkrijk wordt er veel geïnvesteerd in geëlektrificeerde voertuigen om de luchtvervuiling in grote steden te verminderen. Zelfs het Britse icoon – de London Cab – heeft tegenwoordig een geëlektrificeerde aandrijflijn. Lees ook: Londense ‘Black Cab’ komt naar Nederland 180.000 nieuwe plug-in hybrides Tot 2018 werd er dan ook een subsidie verstrekt aan kopers van een auto met plug-in hybride of volledig elektrische aandrijflijn. In korte tijd werden er 180.000 nieuwe plug-in hybrides auto’s aangeschaft. De focus ligt nu op volledig elektrische auto’s, die nog steeds gesubsidieerd worden. Lees ook: Veel interesse in nieuwe Mini Electric Behoefte aan laadmogelijkheden Op dit moment telt het Verenigd Koninkrijk ongeveer 24.000 laadpunten die zich op 9.000 locaties bevinden. Lang niet genoeg om het groeiende aantal PHEV’s en EV’s op te laden. De Britse regering investeert daarom bijna 50 miljoen euro’s in start-ups die een nieuwe laadinfrastructuur ontwikkelen. Char.gy Er zijn twee start-ups die opvallen. De eerste is Char.gy, een Londens bedrijf dat sinds 2016 laadsystemen ontwikkeld. Op dit moment verkoopt het twee laadpalen: de simplistische Bollard en een exemplaar dat in lantaarnpalen geïntegreerd kan worden. Inductieladers Char.gy stort zich nu op de ontwikkeling van inductieladers in woonwijken en parkeergarages. Zodra een elektrische auto parkeert, communiceert het accupakket met de parkeerplaats, waarna het accupakket volledig draadloos oplaadt. Lees ook: Inductieladen, wat is dat eigenlijk? Opklapbare laadpalen De andere opvallende start-up is Urban Foresight. Die richt zich sinds 2011 op ‘smart cities’. Samen met Britse steden ontwikkelen zij nieuwe ecosystemen en infrastructuren. Urban Foresight wil opklapbare laadpalen ontwikkelen die in de stoep verborgen zijn. De laadpaal rijst dus letterlijk uit de stoep op zodra er een elektrische auto parkeert. Beide start-ups willen een nieuwe laadinfrastructuur ontwikkelen waarbij er voldoende laadmogelijkheden zijn voor het groeiende aantal elektrische auto’s. Tegelijkertijd moeten de laadpalen het straatbeeld niet overwoekeren. CO2-neutraal in 2050 Het is niet bekend wanneer we de inductielader en opklapbare laadpaal in het Britse straatbeeld mogen verwelkomen. De Britse regering streeft ernaar dat alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2040 een geëlektrificeerde aandrijflijn hebben. In 2050 wil het Verenigd Koninkrijk volledig CO2-neutraal zijn. Lees ook: Engeland investeert 700 miljoen in ‘inductiesnelweg’ Het bericht Dit land zet vol in op draadloos laden van EV’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
MINI Operational Lease-tarief Let op: dit zijn natuurlijk nog geen orders, maar mogelijk komen uit die 40.000 aanmeldingen om op de hoogte gehouden te worden wel orders voort. Vanaf maart 2020 is de MINI Electric verkrijgbaar voor een consumentenprijs vanaf 34.900 euro. Privé of zakelijk leasen kan ook, vanaf 499 euro per maand. Het MINI Private Lease-tarief is op basis van een kilometrage van 10.000 kilometer per jaar en een looptijd van 48 maanden. Het MINI Operational Lease-tarief is op basis van een kilometrage van 20.000 per jaar en is exclusief BTW. MINI Electric Geïnteresseerden kunnen de MINI Electric alvast reserveren via een online reserveringtool . Na een aanbetaling van 1.250 euro boeken zij hiermee als een van de eersten een productieplaats voor de MINI Electric. MINI levert de Electric/Cooper SE allereerst uit in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Zweden en Noorwegen. Rocketman De MINI Electric is de eerste op grotere schaal geproduceerde batterij-elektrische MINI. In de toekomst komen daar nog meer modellen bij. Naar verwachting voelt MINI toch iets voor een productieversie van de Rocketman die al in 2011 werd gepresenteerd. Deze compacte stadsauto kan – met een elektrische aandrijflijn – met name interessant zijn voor de Chinese markt, helemaal nu BMW samenwerkt met het Chinese Great Wall Motors. De marktlancering van de 3.419 mm lange Rocketman moet in 2022 plaatsvinden. Het bericht Veel interesse in nieuwe MINI Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .