184 pk
Het aandrijfsysteem van de Hyundai Nexo levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof – of beter gezegd twee waterstoftanks – kun je op papier een afstand van 665 kilometer afleggen volgens de WLTP-norm. In de brandstofcel vindt een chemisch proces plaats: elektrolyse. Dit is een chemische reactie waarbij onder invloed van een elektrische stroom samengestelde stoffen worden ontleed tot enkelvoudige stoffen.
Fuelcell
Een batterij-elektrische auto heeft elektromotoren die stroom krijgen van een batterijpakket. Een waterstofauto heeft in plaats daarvan een of twee waterstoftanks en een brandstofcel. De waterstof wordt door deze zogenaamde fuelcell gevoerd. Die zet de waterstof om in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Het enige restproduct is water, waardoor een waterstofauto net als een batterij-elektrische auto (lokaal) CO2-vrij is. De elektriciteit voedt de elektrische aandrijflijn. Meer weten? Check dan ons achtergrondverhaal voer waterstof.
Het bericht Hyundai NEXO: een kijkje onder de motorkap verscheen eerst op ZERauto.nl.