Leven met een Renault ZOE – Dag 4

Geinig wel: je kunt van te voren zien hoe lang het duurt om de Renault ZOE op te laden. Wil je bijvoorbeeld onderweg aan de snellader 50 kilometer rijbereik scoren dan is de benodigde tijd van te voren in te plannen.

Laadtijdpagina best  handig

Op de website van Renault is voor het bepalen van de laadtijd een pagina ingericht. Met de button kun je een schuif bedienen en daaronder zie je de benodigde laadtijd en dan ook nog op verschillende laadpunten, ook dus bij het thuisladen van 2,3 kWh op een normaal stopcontact of een 11 kWh wallbox. In het laatste geval kost het je 4,5 uur om van o naar 80% te laden. Klik hier om te zien hoe dat werkt.

My Renault-app als laad- en reisadviseur

Ik maak het mij zelf gemakkelijk en kies voor de My Renault-app. Dan kun je de hele rit plannen en wordt meteen aangegeven hoeveel er in de batterij moet zitten om zonder laden op je bestemming aan te komen. Ook krijg je adviezen voor onderweg laden en waar je dat het beste kan doen. Kortom, je hebt dan je eigen reis- en laadadviseur altijd bij de hand.

Twee vermogensvarianten

De Renault ZOE 50 kWh is er in twee varianten. Of beter gezegd: je kunt kiezen uit een versie van 80 kW (110 pk) of de sterkere 100 kW (136 pk). Meer vermogen heeft geen invloed op laadtijd, wel op rijbereik. De minder krachtige ZOE haalt maximaal 317 kilometer en de sterkere komt aan 310. De transmissie kent ook twee aandrijfstanden. D voor normaal en B voor wat extra remenergie. Dan remt de ZOE wat steviger op de motor af bij gas los en regenereert hij meer remenergie. Die stand kun je het beste gebruiken in de stad en de bergen.

Genietmomentje van de dag!

De versie waarin ik rij, heeft de 80 kW-motor. En dat is echt genoeg. Door 225 Nm koppel schiet hij uit de startblokken. De bestuurder van een BMW 330i, die naast mij staat voor het rode stoplicht, kan ik ermee verrassen. De ZOE is gewoonweg tot 60 km/uur snel en vaak sneller dan een veel krachtiger verbrandingsauto. Ik hoor hoe de BMW-rijder het gas vol intrapt, hoe hij met een scherp klinkende uitlaat en hoge toeren ver boven de toegestane snelheid doorgaat. Om vervolgens weer stil te staan voor het volgende rode licht. Ik kan je zeggen: het was even een genietmomentje.

Binnenkort de laatste update. Stay tuned!

Het bericht Leven met een Renault ZOE – Dag 4 verscheen eerst op ZERauto.nl.