Maarten Pompen: hoe mister electric baas van 's lands grootste EV-event werd

Gepubliceerd op: 19 augustus 2025

 

Vanuit zijn eigen passie voor elektrisch rijden start hij vijf jaar terug de EV Experience op de magische grond van Formule 1 Circuit Zandvoort. Uit het niets wordt er een event opgetuigd waarin mensen elektrisch rijden zelf kunnen ervaren, waarin ruimte is om het gesprek aan te gaan. Nu is hij baas van 's lands grootste EV-event en gaat hij zijn zesde editie in. We spreken met Maarten Pompen, grondlegger én bedenker van EV Experience Zandvoort. Pompen rijdt het hele land door in een guitige Honda e met naar eigen zeggen maar 150 kilometer actieradius. De EV-showbaas is dan ook van mening dat range anxiety niet bestaat, maar denkt bovenal dat de ontwikkelingen in het snelladen de beslissende duw in de rug van het elektrisch rijden worden. Met Mister Electric blikken we alvast vooruit op EV Experience 2025, de editie waarin de Vereniging Elektrische Rijders officieel kennispartner is.

 

Steeds groter

De Zandvoortse EV Experience wordt elk jaar groter, impactvoller en mooier, maar inmiddels is elektrisch rijden ook opgeschoven van een bijtellingsgedreven pioniersding vijf jaar terug naar de technologisch volwassen standaard van de auto-industrie. Het publiek gaat hierin bij elke editie van EV Experience een stukje meer mee, al werpen hardnekkige petrolheads Mister Electric soms nog flauwe grappen over de kermis naar het hoofd. De EV-showbaas lacht er vriendelijk om. Pompen weet beter en herkent de acceptatie van elektrisch rijden bij het publiek goed: “In 2019 ben ik gaan ondernemen en heb ik de EV Experience gecreëerd. Tien jaar lang was ik werkzaam voor RAI Amsterdam en organiseerde ik onder andere de AutoRAI. Toen deze beurs helaas wegviel door een afname van deelnemende importeurs, ben ik bewust voor mezelf begonnen om de automotive doelgroep enthousiast te krijgen voor emissievrij vervoer. Alleen al vanwege de ontwikkeling van de EV-techniek en infrastructuur hebben we echt geen fossiele brandstoffen meer nodig om ons te verplaatsen. Alleen vraagt elektrisch rijden in sommige gevallen om anders te gaan denken en anders te gaan handelen. Die andere, volledig elektrische, manier van autorijden is nu veel meer geaccepteerd dan 5 jaar geleden. Het is nu veel meer een bewuste keuze.”

 

“Tegen petrol heads die mij zeggen dat je alleen op de kermis elektrisch rijdt zeg ik altijd dat wij het  juist op Zandvoort doen.”

 

Gebrek aan enthousiasme over elektrisch rijden kun je Maarten Pompen beslist niet ontzeggen. Hij is bij wijze van spreken de verpersoonlijking van elektrisch rijden. Het is wellicht die jaloersmakende bevlogenheid die de EV Experience groot gemaakt heeft. “Ik ben altijd met auto’s in de weer geweest, zowel professioneel als vanuit mijn passie, en kwam in 2017 in aanraking met elektrisch rijden. Mij viel direct op dat je mensen 100 argumenten kunt geven om elektrisch te rijden, maar pas als je het ze zelf laat ervaren en het gesprek over achtergronden en techniek aangaat, heb je het echte vertrekpunt naar de overstap te pakken. De overtuiging dat mensen na kennismaking maar al te graag naar elektrisch rijden willen overstappen, is één van de belangrijkste redenen waarom ik destijds heb gekozen om EV Experience op Circuit Zandvoort te gaan organiseren.” 

 

 

Vraag naar kunde en informatie

Naast het groeiende besef bij het publiek dat elektrisch rijden beter en fijner is, ziet Pompen nog een andere belangrijke ontwikkeling. “Bij de eerste editie ging het echt nog om hoe elektrisch nu eigenlijk rijdt. Nu zijn we bijna 6 edities verder en zien we dat de vraag naar kennis, kunde, financiële investeringen, subsidies en wetgevingen veel belangrijker is dan het elektrische rijden zelf. Het publiek wil nu het totale plaatje van de overstap naar elektrisch weten, wil ontzorgd worden en vraagt daarom meer inhoud van de EV Experience. Begrijp me niet verkeerd, want natuurlijk blijft rijden op en rond het circuit nog steeds uniek en voor veel mensen een belangrijke motivatie ons event te bezoeken.”

 

Mister Electric kijkt daarom ook vol vertrouwen naar de komende editie van 2 tot en met 4 oktober waarin opnieuw noviteiten aan het concept zullen worden toegevoegd. De EV Experience is vijf jaar na start hét jaarlijkse mobiliteitsevent waar de hele markt samen komt. Maanden voor de start van het evenement worden agenda's uit de hele branche erop aangepast. "Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar, inspireren, verbinden en helpen onze bezoekers met de waardevolle oplossingen die onze exposanten mee naar Zandvoort brengen," zo vult Pompen aan. "Waar de focus eerst lag op auto’s, verschuift die steeds meer naar bredere mobiliteit. Zo staan dit jaar ook bedrijfsauto’s op het circuit, busjes waarmee ook een proefrit gemaakt kan worden. Ook komt er een groot congres voor e-trucks en kun je verschillende soorten tweewielers, van steps tot cargo bikes vinden in het EV Pavilion, onze nieuwe hal van 2.000m2 die we dit jaar ook nog eens toevoegen. Leuk om te vertellen is ook dat de Vereniging Elektrische Rijders een aantal interessante kennissessies op EV Experience gaat organiseren.”

 

Veel nieuwe merken

Pompen verwacht dit jaar door te groeien naar zo’n 12.000 bezoekers, met een focus op de zakelijke markt op de donderdag en vrijdag. “Ook op de zaterdag zien we steeds meer zakelijke bezoekers, MKB’ers en leaserijders bijvoorbeeld, naar Zandvoort komen. Dit jaar zijn er maar liefst 45 automerken met in totaal 150 auto’s beschikbaar voor proefritten. Dat betekent dat we duizenden proefritten in elektrische auto’s gaan faciliteren en bezoekers de verschillende modellen echt met elkaar kunnen gaan vergelijken. Ondertussen is elektrisch rijden dé norm voor de zakelijke rijder geworden en dat betekent ook dat kennis delen op EV Experience belangrijker is dan ooit. Juist daarom is de Vereniging Elektrische Rijders als Kennis Partner bij EV Experience aangesloten.” Van de 45 automerken zijn Suzuki, Mazda en Lynk & Co er voor het eerst. Merken als Toyota, Lexus en Polestar keren weer terug en de EV Experience verwelkomt ook dit jaar een aantal nieuwe Chinese merken waaronder Firefly, Omoda, Jaecoo, Changan en Deepal. Kortom bijna ieder merk is vertegenwoordigd en dat maakt het voor de bezoeker mogelijk om alle EV’s onder één dak op dezelfde dag te ervaren.

 

 

2000 vierkante meter

Het meest trots is Maarten Pompen op de hal van maar liefst 2.000 vierkante meter met 70 extra exposanten die dit jaar wordt toegevoegd. Ook werkt EV Experience dit jaar met de RAI Vereniging als Maatschappelijk Partner. Een mijlpaal voor zowel Pompen zelf als voor EV Experience als evenement. "Vroeger organiseerden wij gezamenlijk de AutoRAI en het voelt daarom als een enorme eer om hier op Zandvoort samen met de RAI Vereniging als Maatschappelijke Partner een elektrische mini AutoRAI te mogen organiseren. Daar ben ik stiekem ook wel heel trots op ja!"

 

Komende vijf jaar weer EV Experience

Hoewel de 2025 editie nog moet starten is Pompen alweer bezig met de voorbereidingen van de 7e Zandvoortse experience op 24 en 26 september volgend jaar. “Ik ben gewoon groot fan van elektrisch rijden, maar anderzijds zien we dat de markt zich toch weer meer gaat focussen op de PHEV’s. Een gemiste kans vanuit de Nederlandse overheid om nu te kunnen doorpakken op volledig elektrisch rijden, maar ook een belangrijk teken dat we voorlopig nog door moeten gaan met events zoals de EV Experience. We zitten in een prachtige energietransitie. En iedere transitie heeft de tijd nodig om breed gedragen te worden. Dat is nu eenmaal niet anders."

 

Range anxity bestaat voor mij niet. Ik rijd het hele land rond in een guitige Honda e met maar 150 kilometer actieradius, hang zelden aan de snellader en recent kocht ik er een Audi E-tron met slechts 30.000 kilometer uit 2018 bij. Deze auto is in 7 jaar tijd 80% afgeschreven en met gebruik van een healthcheck van de accu weet je ook of de accu nog goed is."

 

Bijzondere ervaring

Toen de eerste verbrandingsmotor kwam, duurde het ook even voordat mensen van paard en wagen waren afgestapt, zo memoreert Pompen. "We hebben onlangs het contract bij Circuit Zandvoort met vijf jaar verlengd en we zijn daarom voorlopig nog aan het bouwen aan het mooiste EV Event van Nederland!" Mister Electric gaat zo nog zeker vijf jaar door met EV Experience, een periode waarin hij een verdere versnelling van de laadtijd en de toepassing van compactere EV-batterijen verwacht. Ook voorziet Pompen dat EV’s verder in prijs zullen dalen en hoopt hij dat consumenten bewuster gaan nadenken over de aanschaf van hun elektrische auto. "Je hoeft je auto niet uit te zoeken omdat het één keer per jaar op weg naar Zuid-Frankrijk handig is als je iets meer range hebt. Dat kun je prima anders oplossen." Zelf doet Pompen dat ook en zo ging hij recent met de trein naar de Côte d’Azur. “Ik vond de trein naar Zuid-Frankrijk een bijzondere ervaring, je ziet het landschap om je heen veranderen en komt al heerlijk in Franse sferen met de taal en de locals om je heen,” Met deze promotie van de trein sluit de man af die al heel zijn leven iets met auto’s doet en zo de baas van 's lands grootste EV-evenement geworden is.