Nissan Ariya: “Een auto met gigantisch veel mogelijkheden”

Gepubliceerd op: 19 juli 2020

Nissan Ariya

Een paar uur nadat Nissan het doek van de Ariya heeft getrokken – online, want Corona – spreken we Marco Fioravanti, VP Product Planning bij Nissan Europe en Helen Perry, Head of Electric Vehicles, Nissan Europe. We krijgen eerst een trotse en breed lachende Italiaan op ons scherm.

Marco Fioravanti werkt sinds 2015 aan het Ariya-project, en kan nu eindelijk de wereld vertellen waar Nissan mee bezig is geweest. Hij verklaard zijn glimlach: “We zijn enorm trots, we hebben een auto neergezet met gigantisch veel mogelijkheden. Dankzij ons nieuwe EV-platform biedt de auto zeeën van ruimte, het is dus een ideale gezinsauto. Maar dankzij de e-4ORCE aandrijflijn, is het ook een uiterst sportieve auto. Met een 0 tot 100 km/u tijd van 5,1 seconden, is hij zelfs sneller dan een Nissan 370z!”

Best of both worlds

Met de Ariya brengen de Japanners eigenlijk twee modellen samen: de Leaf en de Qashqai. Met beide auto’s liep Nissan ver vooruit op de concurrentie. Met de Qashqai introduceerde Nissan in 2007 de eerste crossover SUV ter wereld, en in 2010 was de Nissan Leaf ’s werelds eerste in massa geproduceerde elektrische auto.

De Nissan Leaf was dan ook tot voorkort de best verkochte elektrische auto ter wereld. In augustus is er zelf reden voor een feestje, verteld Helen Perry ons. Dan rolt namelijk de 500.000ste Leaf van de band, in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland.

“Waar andere merken pas net beginnen aan hun eerste EV, introduceren wij nu al onze derde generatie. We lanceren niet alleen een nieuw model, ook een vernieuwd merk. Het is dan ook geen toeval dat we vandaag het nieuwe logo introduceren”, aldus Perry. “Het nieuwe logo staat nog steeds voor de rijzende zon, maar ook voor een nieuw digitaal tijdperk. Het is alweer twintig jaar geleden dat we het uitgaande logo introduceerde. Het nieuwe logo wordt op de Ariya dan ook verlicht door twintig LED-lampjes.”

Ruimte

Perry vervolgt: “De Nissan Ariya is ideaal voor Europeanen. Hij is iets groter dan de Qashqai, maar iets kleiner dan de X-Trail. Vanbinnen is hij echter groter dan de X-Trail. Dit komt omdat we veel componenten, zoals de airconditioning, naar voren hebben geplaatst, waar normaal gesproken een traditionele brandstofmotor zou zitten.”

Batterij

Onderhuids is er ook van alles te melden. De Ariya heeft – in tegenstelling tot de Leaf – een CCS aansluiting en een watergekoeld accupakket. Dit biedt vooral veel waarde tijdens het snelladen langs de snelweg. Het accupakket is zo beter gekoeld, waardoor hij langer met een hogere snelheid kan laden. De Ariya kan met 130 kW snelladen, en dankzij een 3-faselader tot 22 kW thuisladen.

500 kilometer

De volledig elektrische crossover is dankzij het laadvermogen geschikt voor lange reizen, iets wat ze erg belangrijk vinden bij Nissan. Fioravanti: “Omdat de Ariya tot 500 kilometer ver kan op een enkele lading en binnen 30 minuten zo’n 300 kilometer kan bijladen, is de auto binnen Europa zeer geschikt voor lange reizen. Als je 800 kilometer moet rijden op een dag, hoef je maar drie keer een half uur te laden.”

Ariya e-4ORCE

Maar nog even terug naar de Ariya e-4ORCE Peformance, want daar kijken wij vooral naar uit. We vragen aan Fioravanti waarom er eigenlijk geen Nismo-badge op deze wolf in schaapskleren zit. Want de cijfers liegen er niet om: 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden, 394 pk en 600 Nm.

De vrolijke Italiaan moet lachen om onze vraag, hij had hem nog niet eerder gekregen. Volgens Fioravanti zijn er voorlopig geen plannen voor een Ariya Nismo: “Dankzij Nismo hebben we veel ervaring met performance cars, en dat komt duidelijk terug in de Ariya. Met de e-4ORCE aandrijflijn heb je de prestaties van een Nismo-model, maar dan zonder de badge.”

2021

De introductie van de Nissan Ariya staat gepland begin 2021. De prijzen van het nieuwe model worden de komende maanden bekend gemaakt.

Het bericht Nissan Ariya: “Een auto met gigantisch veel mogelijkheden” verscheen eerst op ZERauto.nl.