Omoda 5 EV: Gezins-EV beneden de 30 mille!

Gepubliceerd op: 26 november 2025

 

Opnieuw betreden twee Chinese automerken de Nederlandse markt. Omoda en Jaecoo, onderdeel van Chery Group, één van ’s werelds snelst groeiende autoconcerns, hebben hoge verwachtingen bij hun komst naar ons land. Met direct 15 leverende dealers en zo'n 20 outlets in ons land brengt het concern ook twee scherp geprijsde EV's op de markt. Daarvan is de Omoda 5 EV de meest interessante voor gezinnen die overwegen elektrisch te gaan rijden. Modern design, ruim voldoende EV-techniek en value for money zijn de belangrijkste publiektrekkers. De nieuwe lifestyle-SUV is daarnaast een aanbod in de compacte middenklasse voor de prijs van een elektrische auto uit het compacte B-segment. En dat is meteen de belangrijkste troef van deze gezins-EV. Je krijgt ongekend veel elektrische auto voor een acceptabel aankoopbedrag. 

 

Eerst even de buitenkant van de nieuweling: de nieuwe Omoda 5 EV lifestyle-SUV (een hele mond vol) onderscheidt zich volgens de fabrikant met een dynamisch en futuristisch exterieurdesign. 

 

"Uiterlijk heeft de nieuwe Omoda 5 een eigen moderne designtaal, ‘Light of Movement’ en die kenmerkt zich door een sportief en scherp gesneden front in een kenmerkende 'X'".

 

Daarnaast heeft deze 5 EV een ruim en stijlvol interieur, plus intuïtieve connected technologie inclusief fraaie digitale cockpit. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard aanwezig, alsmede alle geavanceerde ADAS-hulpsystemen die een moderne EV biedt. Comfort verhogend is ook het elektrisch bedienbare schuifkanteldak, en de score van vijf sterren in de Euro NCAP crashtestcyclus geeft de 5 EV-rijder ook nog eens een hoog veiligheidsgevoel mee. Het kan niet op.

 

Chassis en ophanging: nauwkeurig afgestemd op Europa

De auto voelt eveneens tamelijk Europees aan. Qua wegligging is de Omoda 5 EV ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Europese R&D-centrum in Frankfurt. Zo bestaat de voorwielophanging bijvoorbeeld uit MacPherson veerpoten en schroefveren, daarbij heeft de Omoda een multi-link ophanging en schroefveren achter. De eerste indruk is dat de 5 EV voldoende stevig aan de weg kleeft, geen rare bokkensprongen bij drempels maakt en ook nog eens over een voldoende weerstand biedende besturing beschikt. In de neutrale setting en via de beschikbare rij-modi kun je de sportiviteit van het rijgedrag desgewenst verder aanpassen. Vaak sturen Chinese EV's wat week en zompig, maar deze Omoda 5 EV lijkt hier weinig last van te hebben. Een dikke voldoende.

 

Alles dat je hartje begeert

De Omoda 5 EV beschikt over een Europees aandoend sfeervol interieur van mooie materialen. De auto kan feilloos de vergelijking met andere en vaak duizenden euro's duurdere C-segment EV's aan. Interessant zijn ook de geavanceerde digitale cockpittechnologie, de standaard goed zittende sportstoelen met 6-voudige elektrische verstelling voor de bestuurder en voorpassagier inclusief stoelverwarming en -ventilatie. De stoelen zijn overigens bekleed met verantwoorde 'leatherette'. In de stoelen vind je gemakkelijk een goede zitpositie, zeker als je niet langer bent dan 1.90 meter. De Omoda 5 EV serveert je kortom een royaal totaalpakket.

 

 

Ruime voldoende voor de EV-techniek

Tot zover de belangrijkste autokwaliteiten van deze scherp geprijsde elektrische SUV. Laten we daarom snel kijken naar de EV-techniek. De Omoda 5EV beschikt over een 61 kWh Lithium-Iron Fosfaat batterijpakket en een enkele motor op de vooras die 155 kW/210 pk en 288 Nm aan koppel ontwikkelt. Ook accelereert de Omoda 5 EV in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft hij een range tot 402 kilometer WLTP. De auto levert daarmee keurige prestaties die de doelgroep naar alle waarschijnlijkheid nooit maximaal zal benutten. In de praktijk haal je die ruime 400 kilometer actieradius trouwens niet snel, maar tijdens onze eerste testrit op een vroege morgen met bevroren velden in de heuvels rond Arnhem, wordt wel duidelijk dat 350 kilometer range altijd wel haalbaar is. En dat is gezien het aanbod van de Omoda 5EV beslist niet verkeerd. 

 

"De Omoda 5 EV heeft een 61 kWh Lithium-Iron Fosfaat batterijpakket en haalt daarmee een WLTP-actieradius tot 402 kilometer. In de praktijk haal je dat WLTP-bereik niet zo snel, maar 350 kilometer range is bij dagelijks gebruik zeker mogelijk. Snelladen kan met 130 kW en dat zorgt ervoor dat deze EV in 28 minuten van 30% naar 80% bijlaadt. Je hebt dan weer zo'n 200 kilometer extra in je accu".

 

Aan de snellader wordt het accupakket van de Omoda 5 EV met een snelheid van 130 kW in slechts 28 minuten opgeladen van 30 tot 80%, terwijl de 11 kW on-board lader snel en gemakkelijk thuisladen mogelijk maakt. Daar kan het accupakket in 6 uur en 45 minuten worden opgeladen van 0-100%. De batterij kan ook externe apparaten van stroom voorzien, zoals waterkokers of koelkasten, door gebruik te maken van de V2L-mogelijkheid (vehicle-to-load). Daarmee is de Omoda 5 EV ook ideaal voor kamperen en andere buitenactiviteiten.

 

Terwijl de auto is aangesloten op het stopcontact, verwarmt of koelt de preconditioning-functie de batterij automatisch om de ideale bedrijfstemperatuur te bereiken. Door hiervoor stroom van het elektriciteitsnet te gebruiken in plaats van stroom te onttrekken aan het accupakket zelf, wordt de actieradius vergroot. Onderweg laadt regeneratief remmen het accupakket bij wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat. Tijdens dit proces remt de auto ook af. Hierdoor hoeven de remmen minder te worden gebruikt en dat scheelt weer onderhoudskosten. Bestuurders kunnen voor de energierecuperatie drie verschillende instellingen kiezen - laag, medium en hoog - waarbij de hoge modus ‘one-pedal-driving’ mogelijk maakt. Tijdens het remmen kan de Omoda 5 EV tot 80 kW energie terugwinnen.

 

 

Prijzen en uitrustingsniveaus

De belangrijkste troef van de Omoda 5 EV blijft echter zijn zeer scherpe prijs van €29.990. Voor dat geld krijg je een auto met een bijzonder rijke uitrusting, een concurrerend afwerkingsniveau en EV-techniek die een ruime voldoende scoort. Je kunt gerust stellen dat deze Omoda 5 EV elektrisch rijden voor gezinnen verder democratiseert.

 

Een ander groot pluspunt binnen die keuze is de royale garantieregeling. De nieuwe Omoda 5 wordt geleverd met zeven jaar of 150.000 kilometer garantie. Op het accupakket van geldt zelfs een garantieperiode van acht jaar of 160.000 km. Dat belooft ook nog eens zorgeloos rijden.

 

Direct vanaf de start van de verkoop is de auto beschikbaar via een groot aantal autodealers, bedrijven die vaak ook al bekende Europese merken voeren. Naast de Omoda 5 EV levert Omoda Jaecoo in dezelfde showroom ook de Jaecoo 5 EV, een technisch vergaand identieke EV met een wat meer 'outdoorlife-design' en een iets meer Chinees aandoend intereur. We laten deze Jaecoo hier binnenkort ook de revue passeren. 

 

Met de 5 EV levert Omoda kortom een interessante EV-totaalpakket. Je krijgt een rijk aangeklede elektrische C-segment SUV voor de prijs van een Renault 5 E-tech electric, firefly of Hyunday Inster. Verder concurreert de 5 EV met tweedehands EV's. Ondanks de nog zeer geringe merkherkenning staan zo alle seinen op groen om de Omoda 5 EV z'n plekje op de EV-markt te laten claimen.