Polestar 3: zo snel gaan de ontwikkelingen

Gepubliceerd op: 20 november 2025

Dat de ontwikkelingen in de automotive sector snel gaan, zal niemand ontgaan. Het aantal elektrische modellen groeit gestaag, en er verschijnen steeds meer betaalbare modellen met een goede actieradius. De voetafdruk van elektrische auto's wordt ook steeds kleiner, en dat is goed te zien via de Polestar 3. 

 

Voor wie 'm niet kent: de Polestar 3 is de grote SUV van het Zweedse luxemerk, dat onderdeel is van de Chinese Geely-groep. Het is een enorme auto, met een lengte van bijna 5 meter en een gewicht van - schrik niet - 2,6 ton. Tussen de wielen ligt een enorm batterijpakket, met een - in het geval van de door ons gereden Long Range-variant - capaciteit van 107 bruikbare kilowatturen. 

 

Overstappen op een EV

Dat maakt dit natuurlijk allerminst een slim en hyperefficiënt voertuig. Vergeet echter niet: dit is een luxe SUV, die klanten moet aanspreken die normaliter bij merken als Mercedes-Benz en BMW aankloppen voor een hoogpotige, grote en luxe auto. Polestar wil dergelijke mensen aanspreken en hen overtuigen in een duurzamere auto te gaan rijden. Ook dat is een enorme markt, en het is belangrijk dat ook deze kopers overstappen op een EV. 

 

Binnen dat segment probeert Polestar het beste jongetje van de klas te zijn. Al sinds de oprichting is het merk erg actief met het delen van data over de productie van diens auto's. Daar is het ook eerlijk over, want in de beginjaren liet het - in samenwerking met destijds moederbedrijf Volvo - zien dat de elektrische auto nog een flinke weg te gaan had wat betreft voetafdruk tijdens met name de productie van de auto. 

 

En terwijl het modellengamma van Polestar de laatste jaren is uitgebreid, is het merk blijven communiceren over de voetafdruk van diens modellen. Daarin is goed te zien wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van productie van EV's, en de efficiëntieslag die fabrikanten doormaken. 

 

Polestar 2 als concurrent van de Model 3

Polestar begon in 2020 met de 2 (als het gaat om elektrische auto's: eerder presenteerde het al de hybride 1). Die auto stootte destijds 26,1 ton CO2 uit om te fabriceren. Het was een sedan en tegenhanger van de Tesla Model 3: de Polestar 2 was (en is: de 2 wordt nog steeds gebouwd) 4,6 meter lang, woog 2200 kilo en had een 78 kWh-batterij.

 

De veel grotere 3 blijkt sinds z'n debuut (2024) een schonere auto, ondanks het feit dat-ie veel groter en zwaarder is dan de 2. Kijken we naar de voetafdruk tijdens productie, dan komt die uit op 24,7 ton CO2. Dat is volgens het merk vooral te danken aan het feit dat er veel meer hernieuwbare elektriciteit wordt gebruikt voor de productie van aluminium en batterijen. Het zorgt voor een reductie van 8,5 ton Co2 ten opzichte van vorige productiemethoden. Overigens is de Polestar 2 zelf ook in positieve zin gegroeid: het nieuwere model is alweer 3 ton schoner ten opzichte van het introductiemodel van 2020. 

 

Daarmee willen we natuurlijk niet zeggen dat deze Polestar 3 een volledig schone auto is. Integendeel: het is een zware SUV, die tijdens de productie en het gebruik om veel energie vraagt. Desondanks is de voetafdruk van een auto als deze natuurlijk vele malen lager door het gebruik van die duurzame energie. Het belang van het gebruik van duurzame energie tijdens de gebruiksfase wordt overigens ook onderstreept door Polestar zelf. Het merk stelt dat de cradle-to-grave voetbafdruk van de Polestar 3 varieert van 28,5 tot 44,5 ton Co2: dat hangt uiteraard bijna volledig bij de elektriciteit die wordt gebruikt om de auto op te laden. 

 

Tekst en beeld: Sjors ten Tije