In samenwerking met We Drive Solar lanceert Renault Group een vehicle-to-grid (V2G)-service in Nederland. Deze innovatieve service stelt particuliere consumenten in staat om hun auto te gebruiken en daarmee hun elektriciteitskosten te verlagen. Tegelijkertijd spelen deze consumenten hiermee een rol spelen in het ontlasten van het elektriciteitsnet tijdens piekuren. Daarmee ondersteunen ze zo ook actief de energietransitie.
EV-rijder heeft vaak zonnepanelen
70% van de EV-rijders in Nederland heeft zonnepanelen op het dak, zo blijkt uit het nationale laadonderzoek. Met het einde van de salderingsregeling per januari 2027 in zicht, groeit de belangstelling voor hergebruik van goedkope of zelf opgewekte energie. V2G, de techniek dat de elektrische auto stroom teruglevert aan het stroomnet, biedt hiervoor de oplossing en kan bovendien op grote schaal bijdragen aan de balancering van het elektriciteitsnet in Nederland. Dat is nodig, want op piekmomenten zit ons stroomnet overvol en dreigt instabiliteit.
V2G bespaart consument geld
Dankzij V2G-technologie wordt laden bidirectioneel. De dienst maakt het niet alleen mogelijk om het laden tijdelijk te pauzeren tijdens piekuren, maar ook om elektriciteit terug te leveren aan het net wanneer de vraag erg hoog is. De auto laadt dan weer bij op momenten dat het aanbod van hernieuwbare energie (zon en wind) op het net hoog is en elektriciteit daardoor goedkoper is. Met deze techniek kunnen klanten aanzienlijke besparingen realiseren.
"Samen met Renault heeft We Drive Solar reeds diverse wereldprimeurs gerealiseerd op het gebied van bidirectioneel laden. Al in 2019 hebben beide partijen een pilot in Utrecht opgestart, toen nog met de Renault Zoe. Door de jaren heen is dit project steeds verder ontwikkeld en inmiddels rijden er 177 bidirectioneel ladende Renault deelauto's in Utrecht".
Nadelen zijn zeer beperkt want V2G-laden heeft geen invloed op de actieradius van de auto: het systeem garandeert dat de auto op het door de klant gewenste niveau wordt opgeladen wanneer dat nodig is. De EV-rijder houdt daarmee altijd zelf de regie.
.
V2G in Nederland
Omdat bidirectioneel laden een complexe nieuwe technologie is en elk energienetwerk in Europa zijn eigen operators en specifieke kenmerken heeft, hebben Renault Group en haar jarenlange partner We Drive Solar ervoor gekozen om een ??lokaal ecosysteem in Nederland op te bouwen.
Beide partijen kondigden al in het voorjaar van 2019 een pilot in Utrecht aan, toen nog met de Renault Zoe. We Drive Solar is een toonaangevende leverancier van innovatieve laadinfrastructuur. Het bedrijf is al tien jaar actief in bidirectionele laadoplossingen en heeft een belangrijke rol gespeeld bij verschillende wereldprimeurs, waaronder Utrecht Energized.
Consumenten hebben het volgende nodig om van V2G-services te profiteren:
- Een elektrische auto van Renault Group met een ingebouwde lader die geschikt is voor V2G. Dit omvat in eerste instantie de Renault 5 E-Tech Electric, Renault 4 E-Tech Electric en Alpine A290. Klanten kunnen bij hun dealer nagaan of hun model compatibel is.
- Het Solar Life bidirectionele V2G-laadstation van We Drive Solar**.
- Een specifiek dynamisch energiecontract van een van de compatibele leveranciers – er zullen meerdere compatibele leveranciers zijn, om de keuze voor de consument te vergroten – met bijbehorende mobiele app.
- Daarnaast moet de woning in Nederland gelegen zijn, geschikt zijn voor het plaatsen van een thuislader en voorzien zijn van een vaste internetverbinding, een 3-fase aansluiting en een slimme meter.
Marktintroductie van V2G
In de komende weken begint een selecte groep early adopters met de onboarding van de V2G-service. De volledige marktintroductie voor het grote publiek is gepland voor de eerste helft van 2026. In de loop van 2026 zou de V2G-service ook beschikbaar moeten komen voor andere voertuigen van de Renault Group. Dit betreft de Renault modellen die zijn uitgerust met de juiste V2G-boordlader.
Renault Group loopt al langere tijd voorop met V2G-technologie en maakte vorige week bekend toe te treden tot de Task 53 en daarmee met een grote groep stakeholders te gaan samenwerken aan het schaalbaar maken van V2G. Ook heeft de Franse fabrikant elektrisch rijden als focuspunt binnen de strategie. Ook vanwege de succesvolle Renault 5 E-Tech electric verkoopt la marque au losange in rap tempo meer volledig elektrische auto's. Eerder deze week communiceerde het concern ook dat de Renault 5 de best verkochte auto van het Verenigd Koninkrijk is.
We Drive Solar is een leverancier van een laadinfrastructuur die voorop loopt in de energietransitie. Het bedrijf werkt met volle overtuiging aan een volledig hernieuwbaar energiesysteem en is al tien jaar actief in bidirectionele oplossingen. Het levert AC bidirectionele laders aan internationale klanten en in samenwerking met Renault heeft We Drive Solar reeds diverse wereldprimeurs gerealiseerd op het gebied van bidirectioneel laden.
Tekst: redactie
Beeld: Renault Nederland N.V.