Kangoo Z.E. Hydrogen
Eind 2019 komt Renault met de Kangoo Z.E. Hydrogen. Deze versie heeft een actieradius van 370 kilometer. Twee keer zo groot als de actieradius van de elektrische Kangoo. De waterstofinstallatie voegt 110 kilo toe aan het gewicht van de auto. Het laadvolume bedraagt 3,9 m3.
Master Z.E. Hydrogen
Maar er is meer! Renault komt ook met een waterstof Master. Daar moet je wel iets langer op wachten. In de zomer van 2020 is hij verkrijgbaar. De Master Z.E. Hydrogen kan 350 kilometer rijden op een volle tank waterstof. Twee waterstoftanks zijn onder de auto gemonteerd. Zo gaat er geen kostbare laadruimte achterin de Master Z.E. Hydrogen verloren. Het laadvolume bedraagt 10 m3.
Milieuzones
Een waterstofauto stoot geen CO2 uit. Er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. De waterstof Kangoo en Master kunnen dus zonder problemen de binnenstad en milieuzones in.
Waterstof tanken
Net als een traditionele auto zijn waterstofauto’s eenvoudig te tanken. Bij een waterstoftankstation vul je de Renault binnen een paar minuten. Er van uitgaande dat je een tankstation in de buurt kan vinden, want die staan nog niet overal.
Hoe werkt een waterstofauto?
Hoe zat het ook alweer met waterstofauto’s? Aan boord de Kangoo en Master Z.E. Hydrogen zit een brandstofcel die via elektrolyse waterstof en zuurstof omzet naar elektriciteit. Deze stroom voedt de elektromotor, die vervolgens weer de wielen aandrijft.
Hoeveel waterstofauto’s rijden er in Nederland?
In totaal rijden er 176 voertuigen op waterstof in Nederland. Dit zijn voornamelijk de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Het aantal groeit snel. Vorig jaar waren dit er namelijk nog maar 56.
Wil je meer lezen over waterstofauto’s?
Lees ook: Alles over rijden op waterstof
Het bericht Renault kiest voor waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl.