Nederland is weer een betaalbare elektrische auto rijker. Vandaag heeft de Franse fabrikant de prijzen van de Twingo E-Tech electric bekend gemaakt. De volledig elektrische stadsauto wordt in Nederland leverbaar vanaf €20.990 in de uitvoering 'evolution'. Daarmee kost de nieuwe citycar net iets meer dan de gehoopte €20.000, maar bevindt deze fashionable EV zich nog altijd in het goede gezelschap van de goedkoopste elektrische auto's die er in Nederland te koop zijn. De Twingo E-Tech electric 'evolution' kan in het voorjaar besteld worden, voor de completere maar fractioneel duurdere techno-versie kun je nu al naar de Renault-dealer.
Naast de basisversie levert Renault per direct het rijker uitgeruste 'techno'-model. Dit luxepaardje heeft een prijs van €22.590 en beschikt standaard bijvoorbeeld over OpenR Link met Google, one-pedal driving en de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel vóór. Bestellingen zijn vanaf vandaag mogelijk voor Twingo R Pass-houders, het marketingtrucje van Renault om mensen met zo'n kaart het privilège van eerder bestellen en voorrang in de fabriek te geven. Geen R pass? Geen nood, want al op 8 januari 2026 kan ook het grote publiek zijn of haar handtekening onder een Renault Twingo E-Tech electric in techno-snit zetten. De eenvoudigere evolution-uitvoering komt later en kunnen pas in de loop van het voorjaar de showroom uitrijden.
Opgewekte blik
Dat de Twingo E-Tech electric een zonnige toekomst tegemoet gaat lijkt evident. Het iconische ontwerp blijft herkenbaar dankzij de speelse, ronde en expressieve lijnen, de opgewekte voorzijde en de kenmerkende blik. Kopers kunnen hun Renault Twingo E-Tech electric verder aankleden met optionele 18-inch wielen, 16-inch velgen zijn overigens standaard, die op de techno-versie beschikbaar komen. Er zijn daarnaast vier carrosserietinten leverbaar: rouge absolu, vert absolu, jaune mango en noir étoilé. Zodra ook de bestellingen voor de evolution-uitvoering starten, worden er in het voorjaar van 2026 nog twee extra kleuren toegevoegd: blanc glacier en gris schiste.
Twee uitvoeringen
De Twingo E-Tech electric is vanaf het evolution-level standaard voorzien van onder meer: een 7-inch digitaal instrumentenpaneel, 10-inch centraal scherm met smartphone-replicatie en connected multimediasysteem, cruise control, automatische noodremassistent, Lane Keeping Assist, advanced driver monitoring, elektronische parkeerrem, individueel verschuifbare achterstoelen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, handmatige airconditioning, parkeersensoren achter en een mode 3-laadkabel. De uitvoering 'techno' voegt daar extra uitrusting aan toe. Zo krijg je in de Twingo E-Tech electric techno onder andere het multimediasysteem OpenR Link met Google built-in, Reno avatar, Adaptive Cruise Control met Stop & Go, automatische airconditioning, one-pedal driving, een neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel vóór en een digitale achteruitrijcamera aan boord. Stuk voor stuk spullen die het rijden door de stad nog nét iets leuker maken.
Efficiënte elektromotor
Alle uitvoeringen van de Twingo E-Tech electric zijn standaard uitgerust met een 11 kW AC bidirectionele lader en 50 kW DC-snellader. Hiermee wordt de batterij in 30 minuten van 10% tot 80% opgeladen. De 11 kW AC-lader ondersteunt V2L (vehicle-to-load), waarmee tot 3.700 W vermogen beschikbaar is voor een 220V-apparaat via een power-to-object-adapter. Daarnaast wordt bij de Renault Twingo E-Tech electric ook het door Renault Group reeds opgestarte V2G (vehicle-to-grid) mogelijk, wat elektrische rijders die thuis opladen extra voordeel oplevert. De LFP-batterij levert volgens Renault tot 262 km WLTP-actieradius op, dat is zelfs voor een stadsauto aan de krappe kant, maar die batterij is gekoppeld aan een krachtige en lichte 60 kW (82 pk) elektromotor. Naar Renault eerder aangaf gaat deze elektromotor bijzonder efficiënt met zijn stroom om, hetgeen de praktijk-actieradius wellicht dicht bij de WLTP-waarde laat komen. In een later stadium gaan we de guitige Twingo E-Tech electric hier natuurlijk op testen.
Betaalbaar alternatief voor fossiele stadsauto
Ondanks het leuke uiterlijk zet Renault met de nieuwe Twingo E-tech electric vooral ook een heel betaalbare elektrische auto neer. Een citycar die qua aanschaf elektrisch rijden verder democratiseert en de EV voor een heel brede groep consumenten bereikbaar gaat maken. Zeker als Renault straks met scherpe private lease aanbiedingen komt. Tel daarbij op dat laden sowieso flink goedkoper is dan tanken en het kan niet anders dat veel automobilisten die nu nog met een brandstofstadsauto rondrijden, in de verleiding komen om de overstap naar deze volledig elektrische Twingo te maken. Het prijskaartje vormt in elk geval niet de drempel om naar elektrisch rijden te switchen.
Tekst: redactie
Beeld: Renault Nederland N.V.