Met de lancering van Utrecht Energized voltrekt zich deze week in Utrecht een wereldprimeur in bidirectioneel AC-opladen voor duurzame energieopslag in deelauto’s. Een unieke samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en de gemeente Utrecht. Het is het eerste operationele V2G-ecosysteem in Europa, een systeem om het Utrechtse energienet te stabiliseren en inwoners niet alleen een betaalbare, maar ook duurzame mobiliteitsoplossing te bieden. Er komen 500 elektrische auto’s met deze V2G-technologie, de eerste 50 Renaults 5 zijn nu al beschikbaar voor MyWheels-klanten. Andere Renault-modellen volgen in de loop van het jaar. Dat geldt ook voor Eindhoven, Rotterdam, terwijl Amsterdam begin 2026 volgt.
Het project startte 10 jaar geleden en al in 2019 opende koning Willem-Alexander de werkende testdemo in Utrecht. Snel daarna volgde testsessies met de Solar City Charger in het Technocentre van Renault, want als iets Utrecht Energized uniek maakt is het wel de samenwerking tussen alle betrokken partijen. Renault als autofabrikant, We Drive Solar, deelautobedrijf MyWheels, netbeheerders en uiteraard de gemeente. De gezamenlijke missie en vertrouwen in het eindresultaat, maakt dat bidirectioneel AC-laden nu werkelijkheid is in Utrecht. Afgelopen maart vond de V2G-netvalidatie door ElaadNL plaats, een maand later werden de nieuwe WeDriveSolar-laadpunten geïnstalleerd. Vorige maand arriveerden de eerste 50 exemplaren van de MyWheels Renault 5 in de Utrechtse straten. Dit jaar komen daar nog eens 450 auto's bij voor de Domstad.
Extra stroom wanneer het moet
Dankzij de V2G-technologie kunnen elektrische auto’s stroom opslaan uit, en terugleveren aan het lokale stroomnet. Dat is hard nodig in de stad, zo benadrukt Robin Berg directeur van We Drive Solar. “Terwijl er genoeg stroom is in Utrecht, heeft de stad op sommige momenten toch een tekort aan stroom. In de middag wordt er massaal stroom opgewekt, is er elektriciteit over, terwijl er aan het begin van de avond te veel stroom van het net gevraagd wordt. Op dat soort momenten kunnen de deelauto’s terugleveren, terwijl ze kunnen opladen in de middag wanneer er meer dan genoeg energie wordt opgewekt en de auto’s aan de laadpaal staan.” Elektrische auto’s kunnen zo een belangrijke rol spelen om het soms overvolle stroomnet te ontlasten.
In totaal kunnen de 500 elektrische deelauto’s de netcongestie straks met 5 megawatt ontlasten. In de piekuren is echter zo’n 250 megawatt nodig en daarom zijn er op termijn 50 keer zoveel elektrische auto’s nodig. “Opschalen is daarom nu van belang,” zo licht We Drive Solar-directeur Berg toe. “Renault kan de auto’s in twee maanden produceren, We Drive Solar kan in een paar maanden de laadpalen leveren en zo kan de congestie in onze regio binnen het jaar aangepakt zijn. Landelijk hebben we anderhalf miljoen elektrische auto’s nodig om Nederland van stroom te voorzien.”
Schaalbaar door samenwerking
De kracht van Utrecht Energized ligt in de samenwerking tussen alle betrokken partijen. Met hulp van Renault Group is de Mobilize V2G-toolkit met de We Drive Solar-laadpaal geïntegreerd en zo ontstaat er een schaalbaar en volledig operationeel V2G-ecosysteem. We Drive Solar heeft een aggregratiedienst ontwikkeld die gebaseerd is op de vertrektijden van de MyWheels-deelauto’s en de actuele uurprijs van energie. Zo kunnen autodeeldiensten ook daadwerkelijk inkomsten genereren door auto’s op strategische momenten te laten laden en ontladen. Het feit dat Renault de techniek in een populaire en betaalbare auto heeft geïntegreerd, helpt de businesscase verder. Desondanks pleit de Franse autofabrikant ook voor een verandering van bijvoorbeeld het belastingsysteem. "We roepen alle betrokken partijen op om systemen te herzien. Momenteel hebben we bijvoorbeeld te maken met dubbele belasting op bidirectionele energiesystemen, en om V2G op grote schaal te laten werken, moeten systemen anders ingericht worden", stelt Jérôme Faton, directeur van Mobilize Energy.
Voor Utrecht is het MyWheels deelautoconcept ook vanwege een andere reden belangrijk. Er is steeds minder parkeerruimte in de stad beschikbaar omdat elke vierkante meter nodig is voor woningbouw. Deelauto’s vervangen doorgaans zo’n 10 gewone auto’s en omdat ze elektrisch zijn dragen ze ook nog eens bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit. “Onze deelauto’s hebben als doel het welzijn in de Europese steden op peil te houden, vanwege deelauto’s ontstaat er meer ruimte voor groen en huizen in de stad. Los van dit positieve effect is de MyWheels Renault 5 in Utrecht nu eigenlijk een soort rijdende buurtbatterij. Het maakt de deelauto ook nog eens goedkoper en dat zorgt voor lagere tarieven voor de gebruiker, die om die reden eerder de overstap zal maken naar een deelauto,” zo stelt Laurens van de Vijver, kersverse CEO van MyWheels. Nadelen voor de gebruiker zijn er eigenlijk niet. “Veel van de reserveringen voor onze deelauto’s worden vooraf gepland, hierdoor is precies bekend wanneer de auto weer volgeladen moet zijn. Gebruikers zullen daarom nooit een lege auto aantreffen, in het weekend blijven de batterijen overdag bijvoorbeeld voller voor het maken van ritten“, zo voegt Van de Vijver nog toe.
Andere steden volgen met bidirectioneel laden
De schaalbaarheid van het concept is een van de grote voordelen bij de verdere uitrol. De komende maanden wordt het aantal MyWheels Renault deelauto’s in Utrecht verder aangevuld tot 500. Naast de Renault 5, verschijnen er ook Renault 4, Renault Megane en Renault Scenic deelauto’s in het Utrechtse straatbeeld. Voor het einde van het jaar volgen ook Eindhoven en Rotterdam. Amsterdam staat voor begin 2026 op de agenda’s van Renault, MyWheels en We Drive Solar. De rijdende buurtbatterij wint in de komende maanden dus fors terrein. En dat moet ook, want volgens Renault is V2G-techniek in 2030 onderdeel van het dagelijks leven van de EV-rijder.