Met de introductie van de nieuwe Renault Trafic Van E-Tech electric zet de Franse fabrikant een flinke stap voorwaarts in de bedrijfsautomarkt. Renault introduceerde Trafic voor het eerst in 1980 en heeft inmiddels in meer dan 2,5 miljoen exemplaren in drie generaties geproduceerd. De naam Trafic is synoniem voor het succes op de markt van lichte bedrijfswagens. De vierde en volledig elektrische generatie bouwt niet alleen voort op de succesvolle historie, maar zet grote stappen op het gebied van flexibiliteit, intelligente mobiliteit en duurzaamheid.
Renault's nieuwe bedrijfswagen staat ook op een nieuw ontwikkeld onderstel dat het gebruiksgemak ten opzichte van het uitgaande model vergroot.
De Renault Trafic Van E-Tech electric is gebaseerd op een volledig nieuw elektrisch ‘skateboard’-platform. Dat is ontwikkeld om de verhouding tussen laadvolume en formaat van de auto te maximaliseren. De nieuwe Trafic heeft een minimale overhang aan de voorzijde en de aandrijflijn is achterin geplaatst. Hierdoor is de draaicirkel met 10,3 meter bijzonder klein – vergelijkbaar met die van de Renault Clio.
Het nieuwe 'skateboard'-platform maakt de nieuwe Renault Trafic Van E-Tech electric uitermate compact en wendbaar. Dat is handig voor gebruik in de stad op op een werkplaats. In de bestelversie L1 biedt de Trafic 5,1 m³ laadvolume van bij een lengte van 4,87 meter en een breedte van 1,92 meter. De L2-bestelversie biedt 5,8 m3 laadvolume en is 5,27 meter lang, met een 40 centimeter langere wielbasis. Voor toegang tot parkeergarages is de hoogte van de carrosserie is gereduceerd tot 1,90 meter, ook dat is een pluspunt voor inzet in stedelijke centra.
Wat zijn nu belangrijke redenen voor ondernemers te kiezen voor de nieuwe Renault Trafic Van E-Tech electric?
- Allereerst is het moderne en verfrissende design, afwisselend in carrosseriekleur of met zwarte accenten eyecatching. Ook heeft het ontwerp een innovatieve lichtsignatuur en het geheel maakt de Renault Trafic Van E-Tech electric gewoon tot een mooie bedrijfsauto.
- De hightech ‘cockpit’ dat zich in een buisvorm uitstrekt over de volledige breedte van de cabine en zowel een 10-inch driver display als een centraal geplaatst maar naar de bestuurder gericht 12-inch scherm bevat leveren een fijne werkplek op. Slimme en ruime bergvakken maken de cockpit verder af.
- Heel belangrijk is ook het eco-design van de nieuwe Trafic. Renault heeft hier sterk op ingezet en 23% van de gebruikte materialen is gerecycled, inclusief de batterij. Wat kunststoffen betreft bevat de Trafic meer dan 15% gerecycled plastic, dat is meer dan 40 kilo, waarmee Renault zijn koppositie bevestigt en zich ruim boven het marktgemiddelde van 9% positioneert. De stoelbekleding bestaat overigens voor 50% uit gerecycled Twi-jeans.
- Met de Renault Trafic Van E-Tech electric koop je een Software Defined Vehicle (SDV). Software is nu het centrale element van het voertuig en werkt op één extreem krachtige centrale computer. Deze gecentraliseerde softwarearchitectuur kan gedurende de hele levensduur van de auto worden geüpdatet, waardoor de bedrijfsauto een heel autoleven lang actueel blijft. Een sterk argument.
- Het nieuwe CAR OS (Car Operating System) is ontwikkeld door Ampere en draait op Android™ Automotive OS. Dit maakt het systeem eenvoudig in het gebruik en compatibel met een breed scala applicaties. De centrale software is verbonden met de cloud en kan op afstand en realtime worden geüpdatet. Ook het openR evo-multimediasysteem met Google built-in is beschikbaar als functie op aanvraag en kan na aankoop van de auto op elk gewenst moment op afstand worden toegevoegd via Firmware Over The Air (FOTA).
- Ook maakt de nieuwe Renault Trafic Van E-tech electric een aanzienlijke stap op het gebied van veiligheid. De auto is voorzien van de Safety Coach gebruikt voertuigsensoren én kunstmatige intelligentie om risico’s voor de bestuurder te analyseren. Daarbij houdt Safety Coach rekening met de snelheid, het aanhouden van een veilige afstand en de rijstrook, rijstrookwisselingen en alertheid van de bestuurder.
Keuze uit twee batterijpakketten
Als we kijken naar de elektrische specificaties van de nieuwe Renault Trafic Van E-Tech electric dan komen er twee batterijen beschikbaar in de nieuwe bedrijfsauto:
Long Range: voor wie veel rijdt, biedt de long range NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) de hoogste energiedichtheid en een actieradius van circa 450 km WLTP. Deze batterij is er vanaf de marktintroductie van de Trafic Van E-Tech electric.
Urban Range: voor zakelijk rijders die vooral binnen de stad blijven, is er de urban range-LFP-batterij (lithium-ijzerfosfaat), waarin geen schaarse metalen als kobalt of nikkel zijn verwerkt. Deze versie is er voor een concurrerende prijs en heeft een actieradius van bijna 350 km WLTP, Deze 'instapbatterij' komt echter pas later beschikbaar.
Batterij uit Franse fabriek
Alle batterijcellen worden geproduceerd in Europa en de assemblage van de batterijen vindt plaats in Frankrijk, in de fabriek in Sandouville. Renault loopt voor wat betreft Europese batterijproductie voorop en deze nieuwe Trafic is daarop geen uitzondering.
Behalve de actieradius ondersteunen de batterijen ook de nieuwe 800-volt snellaadtechnologie. Dit is een primeur voor Renault en zorgt voor extra gebruiksgemak voor ondernemers. Via een DC-snellaadpunt laadt de batterij in ongeveer 20 minuten op van 15 tot 80%, wat goed is voor 260 km extra actieradius.
Daarnaast is de nieuwe elektromotor bijzonder efficiënt. Met een vermogen van 150 kW en een koppel van 345 Nm kan de Trafic Van E-Tech electric een aanhanger van 2 ton trekken en 1,25 ton lading vervoeren, zo claimt de fabrikant.
Vehicle-to-load en vehicle-to-grid
De Renault Trafic Van E-Tech electric biedt standaard Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Dat betekent dat de berijder via een laadaansluiting in de cabine of via een adapter externe apparaten, zoals gereedschap of een laptop, van stroom kan voorzien en opladen (V2L – van auto naar elektrisch apparaat).
Dankzij de bidirectionele lader kan de berijder ook energie uit de batterij terugleveren aan het elektriciteitsnet (V2G). Ook hierin loopt Renault voorop, want op dit moment draaien er al pilots in Utrecht en Eindhoven waarbij Renault E-Tech electric modellen energie terugleveren aan het stroomnet. V2G is een van de oplossingen om de capaciteit op het stroomnet tijdens piekmomenten te supporten.
Updates zorgen voor waardevastheid
De mogelijkheid om voertuigen op afstand te updaten verbetert niet alleen de rijervaring en daarmee de productiviteit van gebruikers, maar draagt ook bij aan de waardevastheid van het voertuig. Een auto van drie of vier jaar oud daalt minder snel in waarde als hij voortdurend up-to-date gehouden wordt met nieuwe functies. Dit resulteert in een hogere inruilwaarde.
De nieuwe Renault Trafic E-Tech electric wordt geproduceerd in Frankrijk, in de fabriek van Sandouville, en verschijnt eind 2026 bij de Nederlandse Renault-dealers. Op dat moment is de markt van lichte bedrijfswagens een sterke én intelligente speler rijker.
Tekst: redactie
Beeld: Renault Nederland