Transitie naar elektrische mobiliteit: iedere stakeholder heeft verantwoordelijkheid

Gepubliceerd op: 18 juni 2025

De start van de tweede dag van EVS38 in Gothenburg staat in het teken van de transitie naar elektrische mobiliteit in de Europese trucksector. Voor de Vereniging Elektrische Rijders is de trucksector wellicht een kleine stap opzij, maar de gedeelde inzichten zijn beslist de moeite waard. Op dit moment is nog 98,5% van de Europese trucks voorzien van een brandstofmotor. 1,5 % van de vrachtauto’s is inmiddels elektrisch. Zwitserland, Noorwegen en Zweden komen inmiddels beter uit en hebben rond 10% elektrische trucks op de weg. Ook Nederland neemt met ruim 6% elektrische vrachtauto’s een plek in de Europese voorhoede in. De transitie naar elektrische trucks vertoont daarnaast een opvallende parallel met de elektrificatie van de personenauto.

 

Karin Rådström, CEO van Daimler Truck AG, benadrukte in haar EVS38-presentatie dat de producten bij Daimler inmiddels leverbaar zijn. “Maar net zoals in de wiskunde heb je positieve waarden in de totale formule van producten x kostenneutraliteit voor ondernemers x infrastructuur nodig om resultaat te kunnen boeken. De technologie is er, maar zolang een van de waarden in de formule een ‘0’ is, blijft een positief eindresultaat uit", zo gaf de Daimler Truck CEO aan. Ook ging zij in op de huidige CO2-wetgeving in Europa. “Deze wetten zitten vreemd genoeg de transitie naar elektrisch transport vaak in de weg. We zouden ons in Europa veel meer moeten focussen op de implementatie van elektrisch transport en het aanleggen van de benodigde infrastructuur", zo waarschuwt Rådström.

 

Iveco ecosysteem

Ook Olof Persson, CEO van Iveco Group, bevestigt dat de technologie en producten beschikbaar zijn. “Wat we nodig hebben om onze klanten in de transportsector de stap naar een elektrische truck te laten zetten, is een compleet ecosysteem waarin beheer, services van de fabrikant, bandenservices en verzekeringen samenkomen. Met ‘Gate’, zoals de fabrikant dit ecosysteem doopte, heeft de Italiaanse truckbouwer dit ecosysteem inmiddels in Italië, Frankrijk en Duitsland operationeel. CO2-reductie is een absolute noodzaak, elektrificatie is daarin de 'key driver', maar voor de natuur maakt het uiteindelijk niet uit hoe we de CO2-reductie voor elkaar krijgen, als we het maar voor elkaar krijgen,” zo zet Persson zijn visie nog eens extra kracht bij.

 

Vervolgens komt ook Lars Stenqvist van Volvo Group aan het woord. Volvo claimt inmiddels een unieke positie in de elektrische transportsector en heeft met 170 miljoen kilometers, gereden met 5000 elektrische trucks in maar liefst 50 landen al 125.000 ton CO2 gereduceerd. Stenqvist onthult in zijn bijdrage op EVS38 dat Volvo veel geleerd heeft van deze elektrische kilometers, learnings die nog eens bevestigd werden bij de inzet van de 150 elektrische trucks die Volvo Group zelf voor hun logistiek inzet. “Zo maar een dieseltruck vervangen door een elektrische variant werkt niet is onze conclusie. De transport flow met een elektrische truck is anders, dient slimmer ingericht worden en dat vraagt een ander proces bij de klant. Daarmee moeten wij ze als fabrikant helpen en zodra transporteurs die andere flow voor elkaar hebben, werkt het proces zelfs beter,” zo legt Stenqvist uit. “Incentives van de overheid zijn daarbij cruciaal om de overstap voor transporteurs soepel te laten verlopen. We moeten de overheden in Europa daarin echt nog onderwijzen.”

 

Overheden moeten rol pakken

Karin Rådström is het roerend eens met haar Volvo-collega. “Er zijn snel subsidies nodig voor ondernemers die willen overstappen op elektrische trucks, om te voorkomen dat ze worden gestraft voor hun voorbeeldrol in de transitie naar elektrisch transport." In het betoog van Winfried Hermann, Minister van Transport van de Duitse deelstaat Baden Württemberg, krijgt Rådström bijval voor haar standpunt. Volgens Hermann zijn de stimuleringsmaatregelen van de Duitse regering de juiste weg om de elektrificatie van het wagenpark te versnellen. “In onze deelstaat huisvesten we diverse grote autofabrikanten, die bieden aan maar liefst 400.000 mensen werk, opereren in 2040 CO2-neutraal en worden ondertussen ook nog eens geconfronteerd met toegenomen concurrentie van niet-Europese EV’s. De stimuleringsmaatregelen zijn daarom echt nodig en laten zien dat de verkoop van elektrische auto’s en trucks er weer door toeneemt, zo legt de deelstaatminister uit. Het is ook daarom dat Hermann pleit voor een solide Europese laadinfrastructuur. “Voor de Europeanen moet het straks niet meer uitmaken of ze in Duitsland, Spanje of Zweden elektrisch rijden. “In Duitsland werken we nu aan een netwerk van snelladers langs de Autobahn waarbij trucks kunnen laden. Overheden moeten overal in Europa hun rol pakken en de tijd van vingerwijzen is echt voorbij”, zo benadrukt Winfried Hermann.

 

Ook vanuit Nederland voegt Petrouschka Werther, Directeur Duurzame Mobiliteit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, toe dat overheden een rol kunnen hebben om de markt voor elektrische trucks te creëren. Volgend jaar juli krijgen elektrische trucks in Nederland bijvoorbeeld 80% korting op de tol en zero emissie zones in veel steden zorgen ervoor dat transporteurs versneld overstappen. “In Nederland is momenteel de grootste uitdaging de capaciteit van het stroomnetwerk. Ik vraag mij af of andere landen die uitdaging ook hebben, of dat wij hier in Nederland nu mee geconfronteerd worden omdat we in veel dingen vooroplopen”, zo voegt Werther toe.

 

Snelheid erin houden

Hoe dan ook zijn er veel parallellen tussen de transitie naar elektrische trucks en de elektrificatie van het personenautopark te ontdekken. Ook in de transportsector geldt dat de technologie er nu is, maar dat overheden, laadinfra-partijen en andere stakeholders allemaal hun rol moeten pakken. Juist het onder de aandacht brengen van de voordelen van elektrisch rijden én het creëren van de juiste condities daarvoor vormen de kernactiviteiten van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), de ontwikkelingen die op EVS38 gepresenteerd worden, tonen maar weer eens aan dat er nog veel werk te doen is. Om het in de woorden van Winfried Hermann te zeggen: “In de transitie naar elektrische mobiliteit heeft iedere stakeholder zijn verantwoordelijkheid, als we de klimaatdoelstellingen willen halen, moet Europa de snelheid erin houden.”