VER deelt Nederlandse lessen op eerste EV-conferentie in Bosnië en Herzegovina

Gepubliceerd op: 10 november 2025
 
Samen met zeven partners binnen de Global EV Aliance (GEVA) was de Vereniging Elektrische Rijders (VER) vorige week in Bosnië en Herzegovina om het gesprek over elektrisch rijden te voeren. Bestuurslid Ellen Hiep van de VER heeft in Sarajevo de lessen uit Nederland gepresenteerd. Waardevol voor het Balkan-land, want in Bosnië staat de elektrificatie van het wagenpark nog in de kinderschoenen. Er rijden daar momenteel minder dan 2000 EV's rond en het hele land telt nog maar 500 laadpalen. Ook het sentiment rond elektrisch rijden is nog lang niet positief. Elektrische auto's worden als kostbaar gezien en er moet nog flink in de laadinfrastructuur geïnvesteerd worden. Werk aan de EV-winkel dus, maar de conferentie 'Elektromobiliteit, het begin of het einde van de ijstijd?' heeft het gesprek over elektrisch rijden in elk geval opgestart. Dat smaakt naar meer.
 

200 ambassadeurs

Nu het aantal elektrische auto's in West-Europa snel toeneemt, bereidt ook Bosnië en Herzegovina zich voor op de elektrificatie van het, nu nog vrijwel zonder uitzondering fossiele, wagenpark. Een groep van zo'n 200 mensen uit de industrie, overheid en de lokale EV-associatie wil als ambassadeur van elektrisch rijden het sentiment rond EV's verbeteren en heeft daarom het initiatief tot het organiseren van deze eerste EV-conferentie genomen. Tijdens de bijeenkomst in Sarajevo heeft de VER lessen uit Nederland gedeeld en daarnaast hebben ook andere EV-landen zoals Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië en Zweden hun learnings aan de Bosniërs gepresenteerd. Waardevolle inzichten voor een EV-markt die nog moet opstarten.
 

Learnings uit Nederland, Noorwegen en Zweden

De EV-conferentie heeft op 6 en 7 november plaatsgevonden in de hoofdstad Sarajevo. Overheidsfunctionarissen, leiders uit de industrie en internationale experts kwamen naar de Bosnische stad om het Balkan-land verder op weg te helpen de transitie naar elektrisch rijden verder vorm te geven. Primaire doelstelling is om het gesprek over elektrisch rijden te starten. De lokale Kamer van Koophandel van de Federatie Bosnië en Herzegovina, nam met steun van de regering, het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP) en de Zweedse ambassade als partnerland de organisatie van de bijeenkomst voor haar rekening. Naast leren van andere landen is de insteek van de Bosniërs om sector-overstijgend te kijken naar wat er nodig is om de elektrificatie op gang te brengen. Daarnaast is er eveneens nagedacht over hoe het sentiment positief naar elektrisch rijden gekanteld kan worden. Learnings uit andere Europese landen hoe automobilisten meegenomen kunnen worden in de transitie helpen daarbij.
 
 
 

Vroeg stadium

Tijdens de openingssessie zet VER-bestuurslid Ellen Hiep direct de toon door een vergelijkend overzicht van de groei van de elektrische automarkt in de Europese Unie ten opzichte van de situatie in de opkomende markten te presenteren. Hoewel Nederland en Noorwegen een hoog aandeel elektrische voertuigen bij de nieuwverkopen hebben, bevindt de EV-markt in Bosnië en Herzegovina zich nog in een heel vroeg stadium van ontwikkeling. Er zijn dus nog grote verschillen, maar landen die nog in de vroege fase van de elektrische transitie zitten, kunnen veel leren van markten waar EV-rijden inmiddels gemeengoed is geworden.
 
 

Laadinfrastructuur bottle neck

Vervolgens bracht het panel "Voice of Industry", aangestuurd door Star Import Mercedes-Benz, experts bijeen zoals Petter Haugneland van de Noorse Vereniging van Elektrische Voertuigen, Velimir Jeremic van DEKRA Servië, Hans-Jürgen Wittmann van GTAI en Nils-Erik Pettersson van Elbil Zweden. Hun bijdragen onderstrepen een belangrijk dilemma: terwijl West-Europa al de consolidatiefase ingaat op het gebied van elektromobiliteit, worstelt de Westelijke Balkan nog steeds met basisvoorzieningen zoals laadnetwerken en het opzetten van incentives om automobilisten de stap naar elektrisch rijden te laten maken. Ook is de kwaliteit van het elektriciteitsnet nog een groot probleem. Lokale experts, waaronder Miro Sesar, voorzitter van de Vereniging van Erkende Autodealers, wezen erop dat de beperkte laadinfrastructuur en de hoge importkosten voor elektrische auto's de verdere elektrificatie van de Bosnische markt niet helpen
 
 

Voorlichting nodig

Het bredere doel van de conferentie is het uitwisselen van expertise en het wegnemen van scepsis over elektromobiliteit. Dit toont het belang van een regionale dialoog, die verder reikt dan alleen Bosnië en Herzegovina, aan. Nu Europese-Unie-lidstaten de deadlines voor de uitfasering van verbrandingsmotoren aanscherpen, moeten op EV-gebied minder ontwikkelde buurlanden van de Europese Unie aan de slag met hun rol binnen het Europese transportecosysteem. De eerste elektromobiliteitsconferentie in Sarajevo heeft dit gesprek nu op gang geholpen, maar de elektrificatie van het Bosnische wagenpark vergt de komende jaren beslist nog aandacht. Investeringen in een goede infrastructuur en voorlichting over de voordelen van elektrisch rijden blijven erg nodig. Vanuit GEVA-verband draagt de VER daarom graag bij aan het (elektrisch) op weg helpen van de transitie op de Westelijke Balkan.
 
Tekst: redactie