Het aantal elektrische auto's blijft groeien, en dat is goed nieuws. Desondanks moeten we ervoor zorgen dat gebruikte EV's niet via de achterdeur (export) vertrekken. Daarom pleit de VER voor een e-timer-regeling, die ervoor zorgt dat elektrische auto's binnen Nederland blijven.
Momenteel is het gebruikelijk dat elektrische auto's voor een periode van vijf jaar worden geleaset. Dat zijn dus nieuwe auto's, die vijf jaar lang zakelijk worden gereden, en na die periode verdwijnen op de tweedehands markt. Daar komen ze lang niet altijd terecht bij particulieren. Vaak worden ze in grote aantallen opgekocht, waarna ze verhandeld worden. Een aanzienlijk deel van de elektrische auto's verdwijnt op die manier naar het buitenland.
Langer zakelijk rijden
Dat moet en kan anders. Elektrische mobiliteit moet namelijk zo snel mogelijk beschikbaar worden voor een grote groep mensen. Het probleem is echter dat veel leaseauto's van vijf jaar oud, nog net te duur zijn voor de gemiddelde occasionkoper. Tegelijkertijd zijn elektrische auto's na vijf jaar nog zo goed, dat ze ook gemakkelijk nog een paar jaar langer zakelijk gereden kunnen worden.
Daarom pleiten we voor een e-timer-regeling, die ervoor moet zorgen dat dit soort vijf jaar oude EV's zakelijk interessant blijven. Die is vergelijkbaar met de huidige youngtimer-regeling. Via die regeling kunnen 15 jaar oude benzineauto's zakelijk voordelig gereden worden, namelijk via de bijtelling die 35% van de dagwaarde van een auto bedraagt.
Stap naar EV wordt aantrekkelijker
Da ziet de VER ook graag gebeuren met gebruikte elektrische auto's. Modellen van vijf tot 8 jaar oud, kunnen dan ook tegen 35% van de dagwaarde gereden worden. Auto's met een dagwaarde van 20.000 tot 25.000 euro zijn op die manier zakelijk heel erg interessant. Het zorgt ervoor dat huidige EV-rijders langer en op een aantrekkelijke manier kunnen blijven rijden in hun auto. Tegelijkertijd maakt het de stap naar een EV voor veel ondernemers ook aantrekkelijker.
Er is ook winst voor de occasionkoper. Wordt een EV niet vijf, maar acht jaar geleaset, dan is die auto een stuk voordeliger wanneer deze op de particuliere markt verschijnt. Een verlenging van dit soort leaseperiodes zorgt er dus voor dat elektrische auto's voor een grotere groep bereikbaar worden. Daarmee beperken we de uitstroom van elektrische auto's, en kan er zelfs een nieuwe importstroom van modellen verschijnen. De maatregel kan bovendien budgetneutraal worden ingezet, omdat de e-timer-regeling de youngtimer-regeling volgens ons zou vervangen.