De toekomst is elektrisch. Dat is nodig voor klimaat, gezonde lucht en de portemonnee van mensen. Om die reden zou volledig elektrisch rijden voor de consument altijd de meest aantrekkelijke keuze moeten zijn. Dat is het nu niet. Met het stopzetten van de meeste stimulering, de aankoopsubsidie, de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en het BPM- & bijtellingsvoordeel, is grote onzekerheid ontstaan. Met name particuliere rijders schaffen veel minder vaak een EV aan. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) pleit in haar position paper daarom voor een samenhangend pakket maatregelen dat elektrisch rijden tot de meest aantrekkelijke optie voor de automobilist maakt.
Het pakket zou volgens de VER moeten bestaan uit de volgende punten:
Europa:
Doelstelling 2035 behouden:
Behoud de doelstelling dat in 2035 alle nieuwe auto’s emissieloos moeten zijn. Versoepeling van de EU-emissie eisen voor auto’s leidt tot hogere kosten voor automobilisten en verzwakt de positie van de Europese auto-industrie.
Nederland:
Zero emissie in 2050
Houd vast aan het streven van de afgelopen drie kabinetten en het klimaatakkoord dat in 2030 alle nieuw verkochte auto's in Nederland emissieloos zijn. Dit zorgt ervoor dat het gehele Nederlandse wagenpark voor 2050 geheel zero emissie is. Dit is ook een voorwaarde voor het halen van klimaatdoelen.
Autobelasting Zakelijke Markt:
Invoeren pseudo-eindheffing waarmee geborgd wordt dat nieuwe zakelijke auto’s vanaf 1 januari 2027 volledig elektrisch zijn. Aangezien circa 60% van de nieuwe auto’s zakelijk wordt aangeschaft zorgt deze maatregel aan de voorkant van de markt voor een versnelling van de elektrificatie en meer beschikbaar aanbod uiteindelijk voor de consument.
Invoeren van een zogenaamde E-timer regeling voor gebruikte EV’s van tussen de 5 en 8 jaar oud in de zakelijke markt. Dit stopt de export van gesubsidieerde EV’s, nu zijn deze vaak te duur voor de particulier, stimuleert de import van 5 tot 8 jaar oude EVs, bijvoorbeeld uit de internationale leasemarkt, en zorgt voor groei van het betaalbare (!) EV-wagenpark in Nederland.
Autobelastingen Particuliere markt:
Bovenstaande maatregelen zorgen voor meer beschikbare en betaalbare EV's voor de particulier. Met specifieke maatregelen kunnen we ervoor zorgen dat dit aanbod uit de zakelijke- en importmarkt ook aangeschaft wordt door de particulier. Dit is nodig, want in 2024 kocht nog 30% van de particulieren een elektrische auto, maar in de eerste helft van 2025 was dit nog maar 18%.
-
Behoud van minimaal 10% voordeel op de MRB (motorrijtuigenbelasting) voor volledig elektrische auto’s ten opzichte van de benzineauto’s met name in het klein -en middensegment.
-
Het opnieuw instellen van een aanschafbonus van €2000 bij koop van een volledig elektrische tweedehandsauto door particulieren. Net als bij de e-timer regeling zou de grens gelegd kunnen worden bij een minimaal 5 jaar oude EV.
Beide maatregelen, gecombineerd met de eerdergenoemde e-timer regeling, maken dat particulieren eerder voor een volledig elektrische occasion kunnen kiezen. Dit maatregelenpakket zorgt voor een rem op de export van EV's en stimuleert het de import. Het zorgt ook voor hogere restwaardes en zakelijk en particulier vertrouwen.
Aankoopsubsidie op nieuwe auto's:
Ook een aankoopsubsidie op nieuwverkoop voor EV’s onder de €30.000 blijft nodig om de elektrificatie van het Nederlandse autopark te versnellen. Particulieren die een duurdere EV willen kopen laten hun keus niet bepalen door een aankoopsubsidie van €4000,-, maar EV's onder de €30.000 stimuleren zorgt op termijn ook voor meer betaalbare occasions.
Stop stimuleren fossiel rijden:
De VER is voorstander van het stopzetten van beleid dat fossiel (blijven) rijden gunstig maakt en stelt daarom de volgende maatregelen voor:
-
Stop de accijnskorting op fossiele brandstoffen.
-
Beëindiging van het belastingvoordeel van de zogenaamde youngtimer-regeling voor 15 jaar oude brandstofauto’s. Dit is een bedreiging voor de effectiviteit van de pseudo eindheffing.
-
Kies voor het versnellen van de EV als toekomstvaste klimaatoptie en niet voor de tijdelijke winst van meer biobrandstoffen, die vertraagt de noodzakelijke zero-emissie transitie.
-
Gebruik de inkomsten uit het emissiehandelssysteem voor mobiliteiten uit de beëindiging van de youngtimer-regeling voor stimulerend beleid voor de EV.
Rekeningrijden:
Tot slot zal in een nieuw kabinet 'betalen naar gebruik', het zogenaamde rekeningrijden, weer op de agenda staan. De VER ziet dit als uitgelezen kans om te laten zien dat elektrisch rijden inderdaad de meest aantrekkelijke keuze is. Het kilometertarief voor een elektrische auto zou daarom lager moeten zijn dan het tarief dat voor een fossiele auto berekend gaat worden.
"Samenvattend maakt het door de VER voorgestelde pakket maatregelen elektrisch rijden altijd de meest aantrekkelijke keuze voor de automobilist. Het zorgt ervoor dat in 2030 een kleine 20% van het nationale wagenpark elektrisch is. Er zullen dan jaarlijks rond de 350.000 nieuwe EV's op de weg komen, vooral via de zakelijke markt en 15% van de jaarlijks verhandelde gebruikte auto’s zal elektrisch zijn."
Opladen als EV Versneller:
De prijs van laden is veel aantrekkelijker dan van tanken. Kijk voor jouw persoonlijke situatie maar naar de LaadTankVergelijker. Slim Laden gebaseerd op slimme tarieven kan duizenden euro’s per jaar besparen. En kan risico’s van netcongestie substantieel verminderen. Dat zal veel mensen motiveren om elektrisch te gaan rijden. Maar dan moet het natuurlijk wel duidelijk zijn wat en hoe je kunt besparen.
De VER doet de volgende voorstellen:
Transparante laadprijzen:
Volledige transparantie van laadkosten voor elektrische auto’s, voorafgaand, tijdens en onmiddellijk na de laadsessie. Serviceproviders zouden de plicht moeten hebben om berijders voor start van de oplaadsessie proactief te informeren over actuele laadkosten, eventuele transactiekosten en/of aanvullende kosten die in rekening gebracht gaan worden. Tarieven van alle laadpassen moeten eenvoudig te vergelijken zijn aan iedere laadpaal.
Slim laden als EV versneller voor thuisladers:
Met een dynamisch stroomcontract, zonnepanelen en een slimme thuislaadpaal of app, zijn de mogelijkheden nu al enorm om goedkoop te laden en om het stroomnetwerk te ontlasten (netcongestie). Veel mensen weten dit nog niet. Dit vraagt om heldere communicatie (ook van de VER). De VER pleit voor een ondersteuningsregeling vanuit de overheid voor particulieren bij aanschaf van een slimme laadpaal en home management systeem, zoals ook vaak in het buitenland gebeurt.
-
Communicatie slimladen.
-
Aanschafsubsidie slimme laadpaal/HMS.
Slim laden als EV versneller voor publiekladers:
De financiële voordelen van thuisladen zijn veel groter dan van publiek laden. De VER vindt dit oneerlijk. De voordelen van daltarieven moeten ook beschikbaar komen aan de publieke laadpaal. De standaard voor slim laden aan de publieke paal mag niet gebaseerd op capaciteitsmanagement van netbeheerders (minder stroom in de spits). Dat maakt EV minder aantrekkelijk. Gebruikers moeten zelf kunnen kiezen op te laden tijdens goedkope daluren. Dat maakt EV aantrekkelijker. Bovendien, ook op het publieke net kunnen EV rijders zo een grote positieve bijdrage leveren aan voorkomen netcongestie en het opslaan van energie op gunstige momenten.
In plaats van accijnskorting voor benzine pleit VER voor het herintroduceren van de korting op de energiebelasting aan de publieke laadpaal, die verplicht wordt doorgegeven in tariefkorting aan de paal.
-
Daltarieven aan de publieke laadpaal.
-
Korting Energiebelasting.
Versnel Bi-directioneel laden:
Bi-directioneel laden maakt het voor mensen mogelijk om tijdens goedkope uren stroom te laden en te gebruiken als stroom duur is. Het maakt het mogelijk om stroom van eigen zonnepanelen op te slaan en te gebruiken wanneer die stroom nodig is. Het maakt het mogelijk om tegen betaling stroom te bufferen die netbeheerders voor de balancering van het stroomnet graag willen opslaan.
VER vindt het daarom nodig om bi-directioneel laden zo snel mogelijk de nieuwe standaard te maken; waarmee elektrisch rijden echt onderdeel is geworden van het energiesysteem. Daarvoor is het nodig dat technische, fiscale en wetgevende processen zo snel mogelijk aangepast worden aan het op grote schaal bi-directioneel kunnen laden. De VER ziet in bidirectioneel laden een oplossing om het overvolle stroomnet te ontlasten en de auto tot rijdende batterij te maken. Om dat mogelijk te maken zouden automobilisten met elektrische voertuigen daarom hassle-free energie moeten kunnen terugleveren aan het stroomnetwerk.
-
Voorkom dubbele energiebelasting.
-
Stuur op Europese verplichting en standaarden voor bi-directioneel laden en EV's.
-
Zorg voor een plan van aanpak en visie voor uitrol van bi-directioneel laden in Nederland en maak dit voor consumenten aantrekkelijk.