Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit

Gepubliceerd op: 02 september 2021

PHEV’s en volledig elektrisch

Met de geheel nieuwe, zesde generatie Opel Astra opent het merk de aanval in het C-segment. Kenmerken van de Astra zijn een puur design met kenmerkende Opel Vizor, een minimalistisch interieur met het Pure Panel, opvallende koplampen met adaptieve Intelli-Lux LED Pixel Light technologie en voor het eerst ook geëlektrificeerde aandrijflijnen. Opel trapt af met twee krachtige plug-in hybrides en introduceert in 2023 een volledig elektrische Opel Astra-e.

De nieuwe Astra is gebaseerd op de derde generatie van het modulaire EMP2 multi-energy-platform. Dit platform biedt plaats voor benzine- en dieselmotoren, voor een PHEV-aandrijflijn maar ook voor een batterij-elektrische aandrijflijn. De line-up ziet er nu zo uit:

Overzicht motorenline-up van de Astra:

Benzine

  • 1.2 Turbo: 81 kW (110 pk)
  • 1.2 Turbo: 95 kW (130 pk)

Diesel

  • 1.5 CDTI: 95 kW (130 pk)

PHEV

Plug-in Hybrid 180

  • Benzinemotor: 110 kW (150 pk)
  • Elektromotor: 81 kW (110 pk)
  • Geëlektrificeerde 8-traps automaat
  • Accupakket: 12,4 kWh

Plug-in Hybrid 225

  • Benzinemotor: 132 kW (180 pk)
  • Elektromotor: 81 kW (110 pk)
  • Geëlektrificeerde 8-traps automaat
  • Accupakket: 12,4 kWh

Elektrische Opel-modellen

Vanaf 2028 biedt Opel alleen nog elektrische auto’s aan op de voor Opel belangrijkste markt: Europa. Opel zit nu al midden in een uitgebreid elektrificatie-offensief. Het merk biedt in 2021 al negen geëlektrificeerde modellen aan en tegen 2024 zijn van alle modellen ook geëlektrificeerde versies leverbaar. Opel voert nu al diverse volledig elektrische modellen, zoals de Corsa-e, Mokka-e, Combo-e, Vivaro-e en Movano-e. In de loop van 2023 voegt Opel een volledig elektrische Astra-e toe aan de line-up. Plug-in hybrides heeft Opel in de vorm van de Opel Grandland Hybrid en vanaf nu ook van de nieuwe Astra.

Astra vijfdeurs hatchback

Opel trapt begin 2022 af met de vijfdeurs hatchback van de Astra, met als kenmerken een laag maar bovenal sportief profiel en toch meer ruimte dan zijn voorganger. Dankzij de opvallend korte overhang aan de voorzijde is de nieuwe Astra slechts 4 mm langer dan het vorige model – hij is nu 4.374 mm lang. De wielbasis groeide ten opzichte van de vorige Astra met 13 mm naar 2.675 mm. De nieuwe Astra is 1.860 mm breed (+51 mm) en de hoogte is afgenomen met 15 mm. Met deze afmetingen raakt de nieuwe Astra de ‘sweet spot’ van de compacte klasse.  De bagageruimte met een verstelbare bodem biedt de bestuurder en zijn vier passagiers nog altijd 422 liter aan laadcapaciteit, dat was 370 liter bij de vorige Astra. Wie de rugleuningen van de achterbank neerklapt, heeft de beschikking over 1.250 liter. Een Astra Sports Tourer – met nog meer bagageruimte – volgt later.

De nieuwe Opel Astra is vanaf oktober dit jaar te bestellen. Begin 2022 arriveert de nieuwe Opel Astra bij de Nederlandse dealers.

Het bericht Volledig elektrische Opel Astra-e in 2023 een feit verscheen eerst op ZERauto.nl.