Niet al te lang na de introductie van een elektrisch model van de volgende generatie, presenteert Volvo het volgende elektro-vlaggenschip. De ES90 is de nieuwste fastback van het Zweedse merk, en kent een aantal bijzondere nieuwe features.
Laten we allereerst stellen dat het met de introductie van de ES90 duidelijk wordt dat de auto-industrie in rap tempo de bezwaren van EV-twijfelaars aan het wegnemen is. Of het nu gaat om actieradius of het opladen van de auto: het zijn zaken waar de traditionele sedan- en langeafstandsrijder de nieuwste Volvo niet om hoeft te laten staan. Deze week trok Volvo Cars Nederland op golfclub The Dutch in Spijk het doek van de nieuwe ES90. De Vereniging Elektrische Rijders was daar ook bij aanwezig, om de auto nu al van dichtbij te kunnen zien.
Praktischer dan traditionele sedan
Wat opvalt aan de Volvo ES90 is het fraaie, stoere maar tóch elegante design van de bijna 5 meter lange auto. Daarbij is dit ook een soort crossover tussen een traditionele sedan, stationwagon en coupé-achtig model. De daklijn loopt namelijk langer door dan bij een traditionele sedan, waardoor de carrosseriestijl een mix van veel bekende is. Daarmee ontstaat uiteindelijk een grote achterklep, waarbij ook de achterste raampartij in verwerkt zit. Dat zorgt voor een praktische opening voor de kofferruimte. Dat is nodig, want een stationwagon-variant - waar juist Volvo zo om geliefd is - zal er van deze ES90 niet komen.
Technologie Volvo ES90
Toch zijn er andere zaken die meer aandacht opeisen dan het design. Het grote rijbereik, de korte oplaadtijden, geavanceerde veiligheidssystemen en next lever radarsystemen zijn waarschijnlijk belangrijkere redenen waarom veel mensen straks voor deze Volvo gaan. De enorme 106 kWh-batterij zorgt voor een actieradius van tot wel 700 kilometer, terwijl de 800 Volt-technologie laden tot maximaal 350 kW mogelijk maakt. Dat betekent dat je na 10 minuten laden - wanneer je dus nauwelijks je koffie op hebt - alweer 300 kilometer aan rijbereik hebt geladen. Tel daar de fraaie details in het interieur, fancy achterlichten die à la Volvo doorlopen op de achterklep én een sterk herkenbaar front bij op, en het kan niet anders dat de Volvo ES90 een hoop klassieke sedanrijders met volle overtuiging laat overstappen naar elektrisch rijden.
Eind 2025 staat de Volvo ES90 in de showroom, maar bestellen is nu al mogelijk vanaf net geen 70.000 euro. Wil je meer weten over de voordelen van elektrisch rijden? De Vereniging Elektrische Rijders is dé ontmoetingsplek voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrisch rijden. We zijn er niet alleen voor de bezitters van elektrische auto's, maar ook voor toekomstige rijders.