In één van de vorige zomers na het vallen van de avond zagen wij bij ons vakantiehuis in de heuvels van de Italiaanse regio Lazio een vuurvliegje oplichten. In de duisternis fonkelde de vuurvlieg tussen de olijfbomen. Na het eerste exemplaar schichtig te hebben zien rondvliegen, doken er al snel meer vuurvliegjes op. Wat nerveus maar warm verlicht zwevend door de donkere olijfboomgaard. En weer kwamen er vuurvliegjes bij, totdat je ze overal kris kras door elkaar bewegend de nachtelijke lucht zag doorkruisen. Firefly's zijn indrukwekkend om te zien, bewegen zich met hun lichtjes snel en adhoc door de nacht, hebben ook sympathie en vooral de wow-factor. Slim van Nio om hun wendbare en compacte EV 'firefly' te dopen, want ook met de auto die naar de vuurvlieg is genoemd beweeg je je uitermate wendbaar en met glow in the dark door het verkeer.
Nio's firefly, dat in marketing overigens nadrukkelijk als apart lifestyle merk en geschreven in kleine letters wordt gepositioneerd, gedraagt zich als een compacte en wendbare stadsauto. Hij is klein van formaat, ziet er trendy uit en wordt aangetrokken als een jas. Binnen merk je dezelfde warmte als waarmee je de echte vuurvlieg associeert: semi-premium afwerking, goede stoelen en leuke gadgets, zeker als je de luxere comfort uitrusting in een zachte kleurstelling bestelt.
De firefly biedt echter meer dan alleen wendbaarheid en goede looks. Technisch is de auto als EV ontwikkeld en zitten er veel slimheden in verwerkt.
"De 105 kW motor op de achterwielen levert vlotte prestaties in het dagelijkse stadsverkeer op. Daar voelt de firefly zich als wendbare en goed passende EV optimaal thuis. In grootstedelijke gebieden blijft het energieverbruik ook laag (vaak onder de 14 kWh per 100 km) en dat betekent ook voldoende stadse kilometers maken. Voor woonwerkverkeer, boodschappen doen en vrienden in de buurt bezoeken is dit de EV die je moet hebben. Als slagroom op de taart kom je ook nog eens aanrijden met een vrolijk ogende auto."
Ga je intensiever rijden met de firefly of wil je lange afstanden op snelwegen overbruggen, dan loopt het energieverbruik snel op en valt de range tot ver onder de 300 kilometer terug. Eigenlijk is dat net iets te weinig om je echt comfortabel bij te voelen. Daarmee hebben we direct het belangrijkste verbeterpunt van deze leuke elektrische auto te pakken: 100 kilometer extra range zou deze firefly tot de beste compacte EV van de markt maken.
300 km praktijkbereik
Als je echter voorzichtig rijdt met Nio's kleine, dan kom je met een verbruikswaarde van net iets onder de 14 kWh per 100 km gunstig uit en haal je 300 kilometer bereik. In theorie moet de firefly volgens de fabrikant 330 kilometer moeten halen, maar dat is ons in de testperiode niet gelukt. In stadsverkeer en met een beetje beleid is de 300 kilometer bereik echter goed haalbaar. Hoef je niet te vaak de grootstedelijke gebieden uit? Ga dan zeker met de Firefly rijden. Proefrijden kan overigens bij firefly in Breukelen.
"Dit weekend is de firefly te zien op de Huis-& Woonbeurs in het Overijsselse Hardenberg. Er staat een mooie champagne-kleurige firefly op deze beurs die je in detail kunt bekijken. Uiteraard kun je ook even plaatsnemen in de EV."
De firefly is een elektrisch stijlicoon, een gadget waarnaar jonge mensen vurig kunnen verlangen. Deze elektrische auto zit vol met leuke designdetails. Begin met de koplampen, want deze EV, kijkt vrolijk en sympathiek te wereld in. Ook de achterzijde ziet er mooi gestyled uit, de kofferklep open je door op de knop van de achterwisser te drukken. Niet zo zeer handig, maar als je het eenmaal weet werkt het prima. Leuk ander detail is ook de aanpasbare wieldoppen. Plug & Play kun je die deels verwijderen.
Slim interieur
Ook het interieur zit goed in elkaar. Mooie en kwalitatieve stoffen, keuze uit een beige en grijs interieur. Voor de ogen van de bestuurder prijkt een 6" instrumentarium met de belangrijkste informatie en midden op het dashboard zit het 13,2" scherm met alle functies en settings daarin geïntegreerd. Apple CarPlay / Android Auto, 14 speakers en een goede geluidskwaliteit en 256 tinten 'interior lightings' die in de gekozen kleur 'glow in the dark' opgloeien zijn allemaal standaard. Overal tref je ook handige opbergvakken aan, ook in de stoelen. De 4 meter lange hatchback biedt daarbij voldoende plaats aan vier personen, die ook achter een bestuurder van gemiddelde lengte voldoende ruimte voor hun benen overhouden. Drie kinderen op de achterbank lukt ook nog.
"Het centrale entertainment en operationele systeem van de auto biedt een logische digitale ervaring, waarmee bijvoorbeeld drie rijstanden geselecteerd kunnen worden. Eco, Comfort en Sport. Ook kun je vrij eenvoudig waarschuwende piepjes uit zetten en je persoonlijke setting selecteren. Wat dat betreft doet firefly dat beter dan veel andere Chinese fabrikanten."
Veel vakjes
In de middenconsole zitten eveneens opbergvakken, al was het even zoeken naar de USB-C poorten die wel heel diep (en gecamoufleerd) in een van de bakjes zitten. Handig is ook dat je parkerende langs de Amsterdamse grachten voor de middenconsole langs de auto gemakkelijk aan de passagierszijde kunt verlaten. Stedelijk comfort! De kofferruimte (404 liter) is voor dit segment meer dan voldoende en kan tot ruim 1250 liter worden vergroot, aan de voorzijde is er een trunk van 90 liter met afvoerplug. Ideaal voor op festivals om ijs in te doen, na het weekend draai je de plug los en loopt het water uit de trunk weg. Het laat de slimheid van deze firefly nog eens extra zien.
Als EV ontwikkeld
De firefly staat op een geheel nieuw TF1-platform dat specifiek voor elektrische auto's is ontwikkeld, en heeft een batterijpakket van 41,2 kWh. De electromotor levert 105 kW en dat is meer dan voldoende. De aandrijving maakt de firefly snel en wendbaar. Ook laadt Nio's kleine EV in 29 minuten van 10% tot 80% op, waarbij de maximale snellaadsnelheid 100kW is. Dat zijn prima prestaties waarmee de auto zich kan meten met concurrenten zoals de Citroën ë-C3 en de Renault 5 E-Tech electric. Hierbij opgemerkt dat de firefly aanzienlijk ruimers is als de eveneens iconische '5'. Ook met veiligheid zit het goed bij de firefly, de auto is goed door de EuroNCAP tests heen gekomen.
Vurig verlangen?
De firefly is kortom een frisse nieuwe verschijning in het segment van compacte en betaalbare EV's. De auto heeft een eigentijdse styling, is bijna een soort gadget, en spreekt beslist een jonge groep kopers aan. Dat bleek ook tijdens onze testperiode, de jeugd vindt de firefly een coole auto zo bleek uit de reacties.
Het bereik van deze EV zou in ideale omstandigheden 100 kilometer meer mogen zijn, dan zou Nio's vuurvlieg de beste compacte elektrische hatchback van de markt kunnen worden, maar wij denken dat er in de praktijk met 100kW snelladen en binnen 30 minuten weer 80% vol, goed te leven valt met de huidige EV-techniek. Koffiedrinken wil je na 250 kilometer rijden toch. Je koopt met de firefly een mooi en slim ontworpen EV waarmee je met vier personen comfortabel en wendbaar kunt reizen.
Wellicht moeten we nog eens een langeduurtest met de firefly doen, maar voor nu vinden we daarom dat firefly een fris, eigentijds, slim en technologisch geavanceerd totaalpakket levert. Voor nog geen €30.000 koop je met de firefly first edition een heel complete elektrische auto. Bovendien geeft firefly 60 maanden/150.000 kilometer volledige garantie en 96 maanden/160.000 kilometer garantie op de batterij. Je koopt met een firefly zo ook veel zekerheid.
Samenvattend is de firefly zo misschien wel de EV waarnaar de jonge kopersgroep 'vurig' naar verlangt. Er komen daarom vast meer vuurvliegjes op de weg!