Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders

Gepubliceerd op: 11 juni 2021

Een elektrische Lotus Elise E

Van der Kooi Sportscars in Houten biedt op het moment van schrijven een Lotus Elise E aan. Je leest het goed: een Elise E. Een elektrische Elise dus. “Wereldwijd bestaan er acht exemplaren van deze elektrische ‘ECE’ Elise. ECE staat overigens voor Electric Cars Europe, een bedrijf dat ooit opgericht is door Van der Kooi Sportscars”, zegt Willem van der Kooi in een interview met AutoRAI.nl.

TU Delft

Willem vervolgt: “Wij hebben destijds bij Lotus losse chassis’ gekocht, noem het maar een rijdend onderstel. Van daaruit zijn we begonnen met de ontwikkeling. De aandrijflijn van de Lotus Elise E is in grote lijnen gelijk aan die van de solarracers van TU Delft. Daar komt de aandrijflijn overigens ook vandaan, alleen de 204 pk sterke elektromotor is uit de Verenigde Staten afkomstig.”

Beroemde Lotus Elise

“Het ombouwen is op een uiterst professionele manier verlopen, met als prettig gevolg dat het nog altijd een Lotus Elise is op kenteken. Van de acht exemplaren rijdt er momenteel eentje in de Verenigde Staten, de rest is te vinden in Europese landen. Toevallig is de Elise E die wij nu aanbieden een Nederlandse auto. Leuk detail: voormalig minister-president Jan-Peter Balkenende heeft met deze specifieke Elise E in 2009 de AutoRAI-beurs geopend”, zegt Willem.

Drukknoppen

De auto is omgebouwd op een hoogwaardige manier. In het interieur heeft de handgeschakelde transmissie plaatsgemaakt voor een setje drukknoppen. De vulopening van de benzinetank is omgebouwd naar een oplaadpunt van de batterij. De Lotus Elise E is uitgerust met een 39 kWh lithium-polymeer batterij, goed voor een actieradius van meer dan 200 kilometer. De 1010 kilogram lichte Elise E is nog altijd lekker snel, want de 0-100-tijd bedraagt 3,9 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 200 km/u.

Ook interessant om te weten

De Elise is vanaf de ‘core’ professioneel opnieuw opgebouwd in 2020/2021, gebruikmakend van de laatste technologie en updates. Zo is daar een geheel vernieuwde aandrijflijn, inclusief batterij, BMS, draadboom, elektromotor, inverter, transmissie, lader en meer.

Nieuwprijs versus vraagprijs

In 2009 bedroeg de nieuwprijs van deze Lotus Elise E exact 125.000 euro, exclusief de BTW. Het exemplaar dat momenteel te koop staat in Houten bij Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars heeft 33.000 kilometer ervaring en heeft een prijskaartje van 79.500 euro. Voor dat geld kon je ook deze Elise Sport 240 Final Edition kopen. Overigens heeft Lotus nog een elektrisch model in de aanbieding: de Evija. Alleen moet die dik 2 miljoen euro kosten.

Aandrijflijn:
• AC Propulsion AC150, 150 kW, 13.000 tpm.
• Borg Warner 31-03 transmissie, single speed, druktoetsenbediening vooruit/neutraal/achteruit.
• Instelbaar regeneratief remmen
• Single fase on-board lader, geïntegreerd in de inverter, 32A AC.
• Hoogvermogen Lithium Polymer Kokam SLPB pouch cellen, 100 Ah cel capaciteit, 370V nominale spanning, energie inhoud 37 kWh. Er is meer dan 200 kW elektrisch ontlaadvermogen beschikbaar. Deze cellen zijn oorspronkelijk voor militaire toepassingen ontwikkeld en zijn vandaag de dag een van de meest vermogens- en energiedichte batterijen beschikbaar.

Het bericht Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders verscheen eerst op ZERauto.nl.