WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022)

Sportiever design voor Volkswagen ID.5

Zie de Volkswagen ID.5 als een meer sexy alternatief voor de ID.4. Volkswagen positioneert het model qua prijs ook boven de ID.4. Die hogere prijs valt goed te praten door de rijkere uitrusting. Zo heeft de Volkswagen ID.5 standaard en LED-balk die beide koplampen met elkaar verbindt, een sportievere voorbumper, in kleur gespoten sideskirts, zilveren dakomlijsting, een zwart dak, een andere achterbumper en een achterspoiler die mooi in het design is geïntegreerd. Kortom: aardig wat verschillen ten opzichte van de ID.4.

12-inch infotainmentsysteem standaard

In het interieur is er ook meer standaard, denk aan een 12-inch infotainmentsysteem en een 5,3-inch digitaal instrumentencluster. Ook sfeerverlichting met 30 kleuren hoort thuis in de ID.5. Optioneel levert Volkswagen een head-up display met augmented reality. De afwerking van het interieur is in de Volkswagen ID.4 naar een hoger plan getild. Zo is de toplaag van het dashboard van een zachter materiaal gemaakt voor meer luxegevoel. Maar het basisdesign van het interieur is in de ID.5 gewoon helemaal gelijk aan dat van de ID.4.

WALKAROUND Volkswagen ID.5 (2022) – Leuker dan ID.4? – AutoRAI TV

Afmetingen Volkswagen ID.5

Door naar de afmetingen. De Volkswagen ID.5 is 4.599 mm lang, 1.613 mm hoog en 1.852 mm breed. Kies je de sportievere GTX-uitvoering – GTX is het performancelabel van de ID-familie van Volkswagen – dan praat je over een lengte van 4.582 mm en een hoogte van 1.619 mm. De wielbasis en bodemvrijheid is voor alle ID.4’s gelijk: respectievelijk 2.766 mm en 170 mm. Saillant detail is dat de ID.5 op het oog minder praktisch oogt ten opzichte van de ID.4, maar dat de ID.5 toch een grotere bagageruimte heeft. Dat komt omdat de schouderlijn bij de ID.5 wat hoger is waardoor je 6 liter bagageruimte wint. De ID.5 heeft 549 liter versus 543 liter voor de ID.4. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat in de ID.5 maximaal 1.561 liter opbergruimte.

12 mm minder hoofdruimte

Een concessie moet je wel doen in de ID.5: je levert door het coupédak in aan hoofdruimte. Het gaat om 12 mm. Is dat merkbaar? Als volwassen persoon van 1,85 meter kun je nog altijd goed achterin de ID.5 zitten. Wel moet je iets meer bukken tijdens het instappen, maar echt merkbaar is dat alles niet. Er valt uitstekend mee te leven dus, helemaal als je achterin louter kinderen plaatst.

Standaard met 77 kWh-batterij

Volkswagen levert de ID.4 ook met een 52 kWh-batterijpakket. In de ID.5 is dat niet mogelijk, want Volkswagen levert hem altijd met een 77 kWh-batterij. Hoeveel actieradius heb je dan? De versies Pro en Pro Performance komen 520 kilometer ver op een volle lading stroom (WLTP) en bij de GTX-uitvoering is dat 480 tot 490 kilometer (WLTP).

Volkswagen ID.5 Pro, Pro Performance en GTX

Pro, Pro Performance en GTX, hoe zit dat precies? De Pro en Pro Performance hebben achterwielaandrijving. De Volkswagen ID.5 Pro beschikt over een 174 pk en 310 Nm sterke elektromotor, goed voor een 0-100-tijd van 10,4 seconden. Kies je de Pro Performance, dan krijg je 204 pk en 310 Nm en een 0-100-sprint van 8,4 seconden. De Volkswagen ID.5 GTX heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras (109 pk/162 Nm) en eentje op de achteras (204 pk/310 Nm). Dat maakt samen 299 pk. Sprinten van 0 naar 100 km/u kan in 6,3 seconden. De ID.5 GTX haalt een topsnelheid van 180 km/u, bij de Pro en Pro Performance is dat 160 km/u. De GTX heeft een geremd trekvermogen van 1.400 kilogram, versus 1.200 kilogram voor de modellen met enkel achterwielaandrijving.

Snelladen tot 135 kW

Standaard kan de Volkswagen ID.5 overweg met 135 kW aan laadkracht, daar waar de ID.4 maximaal opgeladen kan worden met 125 kW. Althans, voorlopig. Want is er een software-over-the-air-update in de maak waardoor ook de Volkswagen ID.4 met 135 kW kan opladen. Normaal laden kan met de ID.5 tot 11 kW. Met 135 kW is 30 minuten laden goed voor 390 kilometer extra rijbereik voor de Pro en Pro Performance, bij de ID.5 GTX is dat 320 kilometer. Een primeur voor de ID.5: bidirectionaal laden is mogelijk, zodat de auto ook kan dienen als powerbank om je apparatuur in huis van energie te voorzien. Via software-over-the-air updates wordt de ID.5 in de toekomst alleen maar slimmer en beter.

SSP volgt MEB op

Net als de ID.3 en ID.4 staat ook de nieuwe Volkswagen ID.5 op het modulaire MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen heeft ontwikkeld. In de toekomst introduceert Volkswagen Groep het zogeheten Scalable Systems Platform, genaamd SSP. Dit gaat de technische complexiteit aanzienlijk verminderen. SSP is de opvolger van de huidige platformen MQB, MSB, MLB (voor verbrandingsmotoren), plus MEB en PPE (voor vol-elektrische modellen). Dit betekent dat de Volkswagen Groep dus van drie ICE-platformen naar twee BEV-platformen en uiteindelijk één uniforme architectuur gaat voor het gehele productportfolio.

Volkswagen Project Trinity

De Groep is voornemens de productie op het SSP-platform in 2026 te starten. Naar verwachting wordt de Volkswagen Project Trinity – een lage, sportieve sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg wordt gebouwd – het eerste model op het SSP-platform. De SSP-auto’s worden volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar. Op dit moment is de bouw van meer dan 40 miljoen voertuigen op SSP gepland. Net als het MEB vandaag de dag stelt Volkswagen het SSP beschikbaar aan andere autofabrikanten. Maar dat is voor nu allemaal nog toekomstmuziek. Allereerst verschijnen er nog diverse elektrische modellen op het MEB-platform. Hieronder even een kort overzicht van de planning:

  • 2022: productieversie ID.Buzz: een elektrische re-make van de iconische microbus
  • 2022: productieversie ID Aero (waarschijnlijk): een sportieve elektrische sedan
  • 2023: productieversie ID Space Vizzion: een elektrische stationwagon
  • 2023: introductie van ID.3 GTX, performanceversie van ID.3 met naar schatting 245 pk, in lijn met Golf GTI
  • 2024/2025: productieversie ID Life, compacte stadsauto met een vanafprijs die ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro

ID.3 Cabriolet

Volkswagen heeft ook een ID.Buggy laten zien, maar ziet af van een productieversie. Wel overweegt Volkswagen serieus een ID.3 Cabriolet in productie te nemen. De feedback die Volkswagen ontvangen heeft, was bijzonder positief. En dan ook nog het volgende: rond 2025 heeft Volkswagen in elk relevant segment een elektrisch model. De laatste auto met conventionele verbrandingsmotor rolt tussen 2033 en 2035 van de band.

Het bericht WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl.