Wat is geel en laat de Franse auto-industrie bloeien? De Renault 5 E-Tech electric

Gepubliceerd op: 24 november 2025

 

Op korte termijn behaalt Renault de mijlpaal van de 100.000e Renault 5 E-Tech electric, die wordt geproduceerd in de fabriek van Douai. Sinds begin dit jaar zijn er al 75.000 exemplaren van de ‘R5’ geproduceerd. Dankzij het succes van deze elektrische retro-stadsauto is de hele Franse productie van personenauto's omhoog geschoten. Die kent een stijging van 15% in de eerste helft van dit jaar. Na zware jaren laat de zonnig gele Renault 5 E-Tech electric niet alleen de Franse auto-industrie bloeien, maar trekt het nu al iconische model ook de kar van de elektrificatie van het Franse autopark.

 

Un grand merci

Eén zwaluw maakt echter nog geen zomer, de Franse automarkt zat door teruglopende EV-incentives de laatste jaren in een diep dal, maar toch zijn de tekenen hoopvol. De jolige maar toch betaalbare Renault 5 E-Tech electric laat de indicator van de uitdagende industrie weer groen kleuren. In de eerste helft van het jaar heeft de productie van personenauto's zich met een stijging van 15% tot 545.000 stuks substantieel hersteld. Dit blijkt uit cijfers van de CCFA, de Franse Commissie van Autofabrikanten. Deze plotselinge opleving is voornamelijk te danken aan één enkele fabriek, de Renault-fabriek in Douai in Noord-Frankrijk niet ver van Lille en vooral aan één specifiek en ook nog eens volledig elektrisch model: de Renault 5 E-Tech electric. Merci beaucoup, retro elektrische stadsauto!

 

Bijna een verdubbeling

In de eerste helft van het jaar heeft de fabriek 68.000 voertuigen, waaronder 37.600 Renault 5 E-Tech electric’s geproduceerd. Vergelijk dat cijfer gerust met de 39.000 auto’s die hier een jaar eerder, volgens interne cijfers van de fabriek zelf, in elkaar werden geschroefd.

 

 

Op korte termijn 100.000 elektrische Vijfjes

Renault haalt naar verwachting binnenkort de grens van 100.000 in Douai gebouwde Renault 5’s overschrijden. De productie van het gele succesnummer is na de zomer van 2024 opgestart en alleen al sinds januari dit jaar zijn er 75.000 elektrische vijfjes gebouwd. De fabriek, waar 2.800 mensen werken, heeft op 13 oktober zelfs een nachtdienst toegevoegd om zo aan de marktvraag naar de compacte elektrische  auto te kunnen voldoen. Het succes van de Renault 5 E-Tech electric laat ook zien, dat de combinatie van aantrekkelijk design, value for money en elektrische aandrijving, de juiste mix is om automobilisten naar elektrisch rijden te laten overstappen. Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat Frankrijk het land van diesel was, nu laat succesnummer R5 de Fransen naar emissieloos rijden switchen. Ongetwijfeld speelt de sterk ontwikkelde Franse laadinfrastructuur daarbij ook een rol. Niet alleen langs de autoroutes, maar ook bij grote supermarkten, fastfoodrestaurants en steeds vaker zelfs op dorpspleintjes in de Bourgogne kun je probleemloos (snel)laden.

 

Challengers opereren in de marge

In de fabriek bij het aan de Belgische grens gelegen Maubeuge waar nog eens 1850 Renault-mensen werken, gaat het dankzij de productie van de eveneens elektrische Renault-modellen Scénic en 4 E-Tech electric minstens net zo goed. Ook hier krijgt de made-in-France productie een flinke impuls dankzij het succes van deze twee andere elektrische auto’s. En dat terwijl de Tesla-verkopen op de Franse markt met een 40% daling in het eerste half jaar van 2025 hard onderuit gingen en Chinese nieuwkomers nog altijd met een mager marktaandeel genoegen moeten nemen. Bijvoorbeeld Xpeng verkocht van alle modellen slechts 1450 auto's in het eerste half jaar, BYD deed het met 10.000 auto's (ook alle modellen bij elkaar opgeteld) tot begin november beter. Het verkoopsucces van de elektrische Renault-modellen en vooral de '5' laat echter wel zien dat Europese klanten gevoelig blijven voor een geslaagde cocktail van merkhistorie, aantrekkelijk design en (lokaal ontwikkelde) batterijtechniek. Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar deze gele Renault laat de Franse auto-industrie weer bloeien.

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: Renault Nederland N.V.