Op de eerste zaterdag van augustus is het traditioneel topdrukte op de Europese wegen. Nederland zit vol in de schoolvakanties, de Fransen trekken er massaal op uit, een paar grote Duitse deelstaten doen ook gezellig mee en Italië gaat na dit weekend tot de zaterdag na Ferragosto helemaal op slot. Voldoende ingrediënten voor lange files en wellicht ook chaos bij de snelladers. Of valt dat laatste juist heel erg mee?
"Op zwarte zaterdag kost zelfs een ijsje kopen meer tijd dan het vinden van een vrije snellader."
Snelladen met de Xpeng P7
Ja, de problemen bij het laden langs de autoroutes, Autobahnen en autostrade vallen tegenwoordig reuze mee. Vorig jaar reed ik zelf op één van de zwarte zaterdagen van Saint-Tropez richting de Bourgogne en ook toen al was het snelladen het enige dat wél direct kon langs de Autoroute du Soleil. Een ijsje halen kostte aanzienlijk meer tijd dan het vinden van een vrije snellader. Ik reed toen in een Xpeng P7 Performance en die auto is ook nog eens in ruim 20 minuten 80% vol. Appeltje eitje en zo'n P7 is overigens een heerlijke EV om lange afstanden mee te rijden, ook een smart-EV die je feilloos naar de snelste lader navigeert. In de techniek van moderne EV’s zit zo ook een belangrijk winstpunt: ze laden steeds sneller en dus is de doorstroming aan de snellader stukken beter dan een paar jaar terug.
Laden bij de Intermarché
Het netwerk snelladers langs de Europese snelwegen groeit sowieso sneller dan dat jij het kunt bijhouden. Daarnaast kun je in het buitenland vaak ook vlak naast de snelwegen snelladen bij winkelcentra of fastfoodrestaurants. In Frankrijk heeft bijna elke Intermarché, Leclerq of SuperU een serie potente laders klaarstaan. In Duitsland kun je uitstekend terecht bij de zogenaamde Autohöfe. In het verleden was daar de benzine goedkoper, nu kun je er doorgaans uitstekend snelladen. In Italië wordt in hoog tempo een snellaadinfrastructuur langs de autostrade uit de grond gestampt. Autofabrikant Renault sloot recent een partnership om de EV-infrastructuur op het Apennijnse schiereiland te helpen versnellen. En, tot slot, vergeet de Tesla laadparken bij hotels of soms zelfs in de middle of nowhere niet. Altijd plek!
Van 40% naar 70% kost minder tijd
Een andere belangrijke reden waarom er minder paniek aan de laadpaal is, is ook het gedrag van de EV-rijder zelf. Mensen rijden nu al vaak enkele jaren elektrisch, zijn al met de EV wezen skiën of hebben er al de nodige buitenlandtrips met de elektrische auto op zitten. Ze worden kortom steeds handiger met het uitstippelen van hun laadroute en dat scheelt tijd aan de snellader. Elke pauze even bijladen, koffiedrinken moet je toch, en je pakt daarmee op rustige momenten 200 kilometer, misschien wel 250 kilometer extra bereik mee. Het helpt allemaal om vloeiend en zonder laadfiles naar de Côte d’Azur of het Toscaanse platteland te rijden. Steeds meer EV-rijders weten ook dat die laatste 10% acculading onderweg niet nodig is en onevenredig lang duurt. Dan kun je beter bij de volgende stop weer even van 40% naar 70% bijladen, dat kost immers veel minder tijd.
Laadsituatie uitstekend onder controle
Zijn er dan helemaal geen verrassingen meer op weg naar het zuiden? Nou, qua laden is de situatie eigenlijk heel goed onder controle en kun je tegenwoordig zelfs goed het lege binnenland van Spanje door of via de A2 door Calabrië afzakken naar Sicilië. In dit soort afgelegen gebieden vraagt reizen per EV wellicht nog iets meer qua planning, maar je komt sowieso aan en ook hier bieden de Tesla laadparken vaak uitkomst. Op het snelwegennet van Duitsland, Frankrijk, België, Noord- & Midden-Italië, de gebieden langs de Spaanse costa's en de Scandinavische landen is snelladen geen enkel probleem meer, zeker niet met de huidige generatie EV's. Zorg wel voor een paar verschillende laadpassen of diverse apps op de telefoon, dan kun je altijd wel via één van de diverse service providers terecht. In Engeland heb je sowieso vaker lokale apps of een creditcard nodig om te kunnen laden, zo is mijn eigen ervaring.
Autoroute en flux libre
In Frankrijk is de laadinfrastructuur misschien wel het best op orde, omdat je daar bij de supermarkten en fastfoodrestaurants aan de rand van de steden ook overal kunt snelladen, maar moet je nu oppassen op de zogenaamde autoroute-en-flux-libre-tolwegen. Bij steeds meer autoroutes verdwijnen de tolhuisjes en moet je later online de tol afrekenen of, zoals ze dat in Italië zo leuk noemen, een telepass family kastje achter je ruit hebben dat aan je creditcard gekoppeld is. Betalen dient binnen 72 uur te gebeuren en op de betreffende wegen staan overal borden met waarschuwingen voor toeristen. Goede reis!