Nieuws

Sneak preview: Volkswagen ID (2020)

Elektrische revolutie De productie van de Volkswagen ID gaat eind 2019 in productie. Dat betekent dat Volkswagen nu in de voorbereidingsfase zit. Op de openbare weg voert Volkswagen de laatste testwerkzaamheden uit met gecamoufleerde prototypes. Daarnaast is Volkswagen druk met het voorbereiden van zijn fabrieken voor de elektrische revolutie van het merk. Niet alleen de Glazen Fabriek in Dresden krijgt een make-over, ook de Volkswagen-fabriek in Zwickau. MEB-platform De ID hatchback is het eerste lid van een complete ID-modelfamilie. Zo komen er nog SUV’s, een compacte sedan en estate maar ook een nieuwe Microbus, de ID. Buzz. Tegen 2025 moeten er meer dan dertig elektrische Volkswagen-modellen leverbaar zijn. Die komen allemaal te staan op het nieuwe MEB-platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische modellen van de Volkswagen Group. Kortom: er staat een hoop op stapel. Maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen. Eerst komt de ID hatchback. Formaatje Golf Deze hatchback van het formaatje Golf krijgt wielen tot wel 20-inch groot met speciale, smalle banden om het rijgeluid zoveel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk range uit het batterijpakket te peuteren. Door het ontbreken van grote componenten is er veel wieluitslag mogelijk. Het resultaat is een draaicirkel van nog geen 10 meter. Het interieur biedt volgens Volkswagen de ruimte van een Passat. 300 Nm De elektromotor van de Volkswagen ID heeft een maximaal koppel van 300 Nm en levert 125 kW (170 pk). Een definitieve actieradius noemt Volkswagen nog niet, maar het merk kan al wel melden dat de resterende reikwijdte ongeveer 168 kilometer bedraagt met een batterij die een lading van minder dan 50 procent aangeeft. En dat is met functionerende airco. Op een volle acculading zou de ID tot wel 550 kilometer ver moeten komen, maar echt zeker is dat nog niet. Head-up display In het interieur brengt Volkswagen een fors centraal display onder evenals een head-up display. De prijzen, beschikbaarheid en specificaties van deze volledig elektrische Volkswagen ID worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. De vanafprijs wordt vergelijkbaar met die van de huidige e-Golf met 300 kilometer range (WLTP). Reken dus op ongeveer 40.000 euro voor de ID Hatchback. Of er een nieuwe e-Golf komt, valt te betwijfelen. In feite mag je de ID Hatchback zien als opvolger van de e-Golf. Planning en highlights Volkswagen I.D.-familie Volkswagen I.D. Hatchback – presentatie 2019 – marktintroductie lente 2020 Gaat mogelijk I.D. Neo heten. Afmetingen van de Volkswagen Golf. Binnenruimte van een Volkswagen Passat. Achterwielaandrijving met de elektromotor op de achteras. 125 kW (170 pk) sterke elektromotor. Tot wel 550 kilometer range. Volkswagen I.D. Crozz – presentatie 2020 – marktintroductie 2020 SUV met coupélooks en vierwielaandrijving. Krijgt twee elektromotoren met gezamenlijk 225 kW (306 pk). Actieradius van maximaal 500 kilometer. CleanAir-ventilatiesysteem zorgt voor frisse lucht in interieur. Krijgt ‘slim’ interieur met augmented reality. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Volkswagen I.D. Buzz – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Remake van de legendarische Volkswagen Transporter T1, beter bekend als de Bulli. Krijgt retro design. Elektrische aandrijflijn met twee elektromotoren levert 275 kW (374 pk) Krijgt vierwielaandrijving. Actieradius van maximaal 600 kilometer. Twee bagageruimtes en maximale flexibiliteit. Plek voor tot wel acht stoelen. Volkswagen I.D. Vizzion – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Grote premium sedan die volledig autonoom kan rijden 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en de wielbasis bedraagt 3,100 meter. De bagageruimte bedraagt 565 liter. Wordt aangedreven door twee elektromotoren met samen 225 kW (306 pk), 75 kW vóór en 150 kW achter. Fors accupakket met capaciteit van 111 kWh. Actieradius tot wel 665 kilometer. Van stilstand naar 100 km/u op in 6,3 seconden. Afgeregelde topsnelheid van 180 km/u.   Het bericht Sneak preview: Volkswagen ID (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 januari 2019

Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst?

Aanknopingspunten Waarom Audi de elektrische e-tron in Masdar City onder de aandacht brengt? De auto is in de ogen van Audi slim, duurzaam, een voorbeeld voor de toekomst en een auto die in een CO2-neutrale fabriek in Brussel wordt gebouwd. Dat zijn stuk voor stuk mooie aanknopingspunten om de nieuwe Audi e-tron in het ‘CO2-neutrale’ Masdar City te presenteren. Aardolie Masdar City ligt in de omgeving van Abu Dhabi en staat haaks op alles waar de Verenigde Arabische Emiraten groot door zijn geworden: aardolie. In Masdar City heerst een totaal andere vibe dan elders in het land waar je wat raar opkijkt als een auto geen V8 maar een armzalige zes- of vierlitter heeft. Dat vrijwel iedereen een V8 heeft is best logisch, want een litertje benzine kost er maar 0,60 eurocent! Maar dat terzijde. Drie pilaren In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability , social sustainability en economic sustainability . “Met een duurzame omgeving doelen we op zaken als watergebruik en afval. We willen onze ecologische en CO2-voetafdruk zo laag mogelijk houden”, zegt Chris Wan, Head of Design Management van Masdar City in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl in Abu Dhabi. Leefbare community “Sociale duurzaamheid richt zich vooral op een leefbare community. We zorgen goed voor de mensen, onder meer door nieuwe ontwikkelingen die de leefbaarheid verbeteren. Tot slot is een financieel duurzame toekomst ook belangrijk. We willen vooral kosteneffectief investeren in een groene toekomst. Dat lijkt soms onmogelijk, maar het kan echt”, aldus Chris Wan. ‘Low carbon community’ Masdar City loopt wat betreft duurzame oplossingen voorop in de wereld en noemt zichzelf een ‘low carbon community’. Maar voorlopig is van een échte community nog niet echt sprake. “Masdar City is nog volop in ontwikkeling”, zegt Chris Wan. Al haast uitgevoerde projecten In totaal telt Masdar City elf bestaande al haast uitgevoerde projecten, te weten Masdar Institute of Science and Technology Phase 1 en Phase 2, Ryan International School, Siemens Middle East HQ, International Renewable Energy Agency (RENA) HQ, Incubator Building, Khazna Data Centers, Masdar 10Mw Solar Photovoltaic Plant en een District Cooling Plant. Verder staan er nog vijftien andere projecten op de rol: Oasis Residential Complex Residential Building Residential Complex Chic Hotel Residence Serviced Apartment Community Mall Masdar Visitor Centre Gems School Emirates College of Technology Office Building Accelerator Building Office Complex Building 2x Light Industrial Complex Inwoners “Het doel is dat er in de nabije toekomst 30.000 tot 40.000 mensen hier gaan wonen met een gelijk aantal mensen die hier gaan werken. Masdar City wordt een plek om te wonen, werken, spelen en leren”, stelt Wan. Gemiddelde temperatuur Een groot voordeel heeft Masdar City met het aantal zonuren. Zonnepanelen zijn in Verenigde Arabische Emiraten bijzonder effectief. Ook in de winter bedraagt de gemiddelde temperatuur nog altijd 27 graden en kleurt de hemel vrijwel altijd blauw. In de zomer is het er gemiddeld 40 tot 45 graden met pieken tot 50 graden Celsius. Je begrijpt: die zonnepanelen leveren bakken energie op. En dankzij die zonne-energie is in Masdar City vrijwel niemand aangewezen op ‘bruine’ energie. Gigantische windtoren De hoge temperaturen hebben grote invloed op de leefbaarheid. Maar door alle gebouwen slim te positioneren en straten slim te ontwerpen worden er heel veel schaduwplekken gecreëerd. “We experimenteren volop om de temperatuur in de stad te reguleren. In Masdar City staat bijvoorbeeld een gigantische windtoren die wind van boven naar beneden zuigt en voor afkoeling zorgt. Althans, dat is de bedoeling. Als het heel effectief is, volgen er meer. Als het niet werkt, dan is dit de laatste”, grapt Chris Wan. Autonoom In de stad is ook een rol weggelegd voor de autonome auto. “We willen zoveel mogelijk loopruimte voor alle inwoners creëren en auto’s en andere voertuigen om die reden zoveel mogelijk mijden. Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om goederen lokaal te kunnen lossen. Hierin kunnen volledig elektrische voertuigen die autonoom rijden een rol gaan spelen”, zegt Chris Wan. Kinderschoenen Aan ambities geen gebrek dus, in Masdar City. Het is een stad met oog voor de toekomst. Een stad waar meer steden een voorbeeld aan kunnen nemen. Alles staat nog in de kinderschoenen maar het begin is gemaakt. En dat is misschien wel het belangrijkste. Saillant detail: Ferrari World Abu Dhabi ligt op korte afstand van Masdar City. Dus een pretpark ligt om de hoek. Het bericht Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 december 2018

Autotest – Renault ZOE R110 (2018)

Royale e-auto’s De voornaamste trend in de categorie elektrische auto’s is: groter, verder en duurder. Dat is niet zo vreemd, want voor meer bereik zijn grotere batterijen en meer ruimte nodig. Jaguar, Mercedes-Benz en Audi komen niet voor niets met zeer royale elektrische auto’s. Ook de Nissan LEAF , Kia e-Niro en Opel Ampera-e vallen in een grotere klasse dan de ZOE. Eigenlijk komen alleen de Hyundai  KONA Electric en de Smart EQ in de buurt van de elektrische Renault als het gaat om formaat, prijs en prestaties. Ondersneeuwt Het lijkt wel alsof de Renault ondersneeuwt in de stroom aan elektrisch nieuws. Toch is het één van de best verkopende elektrische auto’s van Europa. Met een daadwerkelijke actieradius van 240-250 kilometer in winterse omstandigheden en meer dan 300 kilometer bij zomerse temperaturen is dat niet zo gek. Daardoor kun je deze auto prima gebruiken voor dagelijkse ritten en de  vakantiekilometers (ja, zonder caravan). Het opladen van de ZOE gaat vrij soepel en bij de meeste laadpalen is hij in twee tot vier uur weer helemaal volgeladen (laadsnelheid 60 tot 110 kilometer actieradius per uur). Lekker lichtvoetig En hoe rijdt het eigenlijk, die R110-motor? Stil, soepel, maar ook stevig. Ondanks het rijklaar gewicht van 1.575 kilogram voelt de auto verrassend vlot aan, dankzij het koppel van 225 Nm. De besturing is vrij licht en direct, maar de grens is al snel gevonden. De ophanging voelt wel vrij stevig aan op korte oneffenheden. Dat is ongetwijfeld te wijten aan het gewicht van het accupakket (305 kilogram) dat in het chassis rust. Innemend Het uiterlijk van de ZOE blijft een bijzondere uitspatting in het Renault-gamma. Qua formaat houdt de auto het midden tussen de Renault Twingo en Clio. Dit exemplaar  is gespoten in het Bleu Violette (eigenlijk paars) met een zwart stoffen interieur. De voor- en achterlichten hebben – ongeacht de uitvoering of carrosseriekleur – transparante lenzen met blauwe elementen. Het is iets waar je van moet houden. Binnenin herkennen we veel elementen uit andere Renaults, waaronder het R-Link-navigatiesysteem, dat standaard is. Door de hoge carrosserie zit je voorin vrij hoog, maar achterin hebben langere passagiers last van het accupakket. Dat zorgt ervoor dat de vloer een stuk omhoog komt. De kofferbak is met 335 liter inhoud net iets ruimer dan een Clio (330 liter). De moeite waard? Heb je interesse in zo’n elektrische stadsmini? Hou dan wel rekening met een stevige prijs. De prijzen van de ZOE R110 beginnen bij 35.090 euro (inclusief batterij) of 27.190 euro in combinatie met batterijhuur. Daarmee is de ZOE R110 5.000 euro goedkoper dan de eveneens elektrische Hyundai Kona Electric. Is de elektrische Renault dan de moeite waard, of spaar je toch liever door voor een elektrische Hyundai? De Koreaanse SUV loopt qua infotainment in ieder geval ver voorop deze Renault. Het bericht Autotest – Renault ZOE R110 (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 december 2018

Autotest – Audi e-tron (2019)

Groot productoffensief Deze Audi e-tron SUV maakt deel uit van een groot productoffensief van Audi. Tegen 2025 heeft Audi in totaal twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma. De e-tron trapt af. In 2019 volgt de e-tron Sportback en daarna komen er nog diverse Avant- en Sportback-modellen bij. In 2020 is het tijd voor de e-tron GT waarvan de levering aan klanten begin 2021 start. “De Audi e-tron SUV maakt deel uit van een groot productoffensief van Audi.” Vanafprijs: 84.100 euro De levering van de e-tron in Nederland start al begin 2019. Naar verwachting staan de eerste exemplaren in februari bij de dealers. De vanafprijs bedraagt 84.100 euro. Voor dat bedrag – vergelijkbaar met de vanafprijs van een Jaguar I-Pace – krijg je een 4,90 meter lange, 1,94 meter brede en 1,62 meter hoge vijfpersoons SUV met een wielbasis van 2,93 meter. Zowel vóór- als achterin is het prettig zitten. Er is genoeg been- en hoofdruimte. En de bagageruimte? Die komt uit 660 liter (1.725 liter met achterbank plat). Overigens vind je in de neus nog 60 liter opbergruimte, handig voor de laadkabel. Aan ruimte is dus geen gebrek. Gemiddeld 12 procent bijtelling Dankzij de vanafprijs van 84 mille valt de e-tron in 2019 en in 2020 in de zogeheten mixbijtellingsregeling. Tot 50.000 euro van de prijs reken je met 4 procent bijtelling, voor alles boven 50.000 euro met 22 procent. Onder de streep reken je voor deze e-tron dus met een bijtellingspercentage van gemiddeld 11 tot 12 procent. En dat zal veel zakelijke rijders vast als muziek in de oren klinken. Overboostfunctie Leuk, die bijtelling. Maar alleen kijken naar de portemonnee – iets dat veel rijders helaas toch doen – is niet verstandig. Een auto mag toch ook best een beetje de zintuigen prikkelen? De grote vraag: doet deze Audi e-tron dat? Wat vermogen betreft zeker. Twee elektromotoren – eentje met 170 pk op de vooras en een andere met 190 pk op de achteras – leveren samen 360 pk (265 kW) en 561 Nm aan koppel. Genoeg voor een 0-100-sprint van slechts 6,6 seconden. Dankzij een overboostfunctie – in te schakelen in de S-stand – neemt het vermogen en koppel voor acht seconden toe naar 408 pk (300 kW) en 664 Nm. In dit geval sprint je in 5,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt in alle gevallen 200 km/u. “Acht seconden lang kun je genieten van 408 pk en 664 Nm” Plezierige ‘woosh’ Die overvloed aan power is bijzonder prettig. De Audi e-tron rijdt er kinderlijk eenvoudig door. ‘Volstroom’ resulteert altijd in een zeer plezierige ‘woosh’. Niet zo extreem als een Tesla Model S, maar nog altijd bijzonder vlot. Dat de e-tron een zware jongen is – hij weegt 2.490 kilogram – merk je vooral tijdens remmen en bij het nemen van bochten in een wat hoger tempo. Toch heb je nooit een gevoel dat je de controle verliest. Dankzij het lage zwaartepunt – bereikt door het ongeveer 700 kilogram zware accupakket in de bodemvloer te verwerken – is de wegligging gewoon goed. Dat komt mede door de adaptieve luchtvering met diverse standen. Vooral in comfort is de e-tron net een zwevend tapijt. “Onder de streep reken je voor deze e-tron in 2019 en 2020 met een bijtellingspercentage van gemiddeld 11 tot 12 procent.” Actieradius in de praktijk Het lithium-ion accupakket van de e-tron heeft een capaciteit van 95 kWh en is ook te vinden in de Jaguar I-Pace. Van die kWh’s is ongeveer 86 kWh bruikbaar. Op papier resulteert dat in een WLTP-range van ‘meer dan 400 kilometer’. Hoe ver je in de praktijk echt komt? Dat is afhankelijk van onder meer het wegdek, het wielformaat, het weer, de temperatuur en je rijstijl. Na het opladen bij een 150 kW-snellaadstation – ja dat is mogelijk! – gaf de boordcomputer in ons geval 433 kilometer range aan. Na het inschakelen van de airco zakte dit cijfer naar 390 kilometer. Het gemiddelde verbruik schommelt in de praktijk een beetje tussen 22 en 26 kwh/100 km, een afstand van 350 kilometer moet dus haalbaar zijn. “De kilometers vliegen met een snelheid van 160 km/u het accupakket uit.” De Audi e-tron mag 1.800 kilogram trekken De Audi e-tron maakt vanuit efficiencyoogpunt vrijwel altijd alleen gebruik van de voorste elektromotor. Alleen als de bestuurder om meer vermogen vraagt, schakelt het systeem de elektromotor achter bij. Dit gebeurt ook als de e-tron een glad wegdek detecteert. Vrij uniek in het EV-segment is dat de Audi e-tron een geremd trekgewicht heeft van 1.800 kilogram. Kilometers vliegen het accupakket uit In Abu Dhabi – waar we de nieuwe Audi e-tron aan de tand voelen – mag je op vrijwel alle wegen 100, 140 of zelfs 160 km/u rijden. Die laatste twee snelheden zijn voor elektro-auto’s in het algemeen killing . De kilometers vliegen dan letterlijk en figuurlijk het accupakket uit. Met een snelheid van 80 of 100 km/u is de e-tron meer in zijn element. Elektrisch rijden vraagt best een beetje om een aangepaste rijstijl. Het is toch juist een uitdaging om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren? “De Audi e-tron heeft een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram.” Drie recuperatiestanden Weet dat de Audi e-tron drie recuperatiestanden heeft. Hiermee doelen we op energieterugwinning door middel van afremmen op de elektromotor. De elektromotor fungeert bij afremmen simpelweg als generator. Wie slim rijdt, gebruikt zijn remschijven nauwelijks. Wie de e-tron ruim op tijd laat uitrollen voor bijvoorbeeld een rotonde, pakt zomaar enkele kilometers extra range. Door middel van schakelflippers aan het stuur kun je bepalen hoe sterk de e-tron afremt op de elektromotor (recupereert). De derde stand is verwerkt in het rempedaal. Energie is kostbaar Je merkt het al een beetje: de e-tron is een slim ding. Audi heeft over alles goed nagedacht om zo slim mogelijk om te gaan met alle energie. Energie is immers kostbaar. Qua aerodynamica steekt de e-tron ook slim in elkaar. De SUV heeft een nagenoeg vlakke bodemplaat, slimme luchtopeningen in de voorbumper, een sluitbare grille en als kers op de technologietaart levert Audi optioneel ook nog ‘virtual mirrors’. “Het gemiddelde verbruik schommelt een beetje tussen 22 en 26 kwh/100 km.” Zijcamera’s Deze zijcamera’s trekken de nodige aandacht van omstanders en zijn niet alleen veel aerodynamischer dan de standaard zijspiegels, maar resulteren ook in minder windgeruis rond de A-stijlen. Dat is erg prettig, merken we op tijdens de test. Wennen moet je wel aan deze zijcamera’s, want vooral in situaties waar je snel moet reageren kijk je uit gewoonte eerst naar buiten waar normaal de zijspiegels zitten. Audi gebruikt duidelijk afleesbare OLED-schermpjes in het interieur. In de praktijk is vooral de afstand inschatten soms best een uitdaging. De zijcamera’s kosten 1.540 euro in Duitsland. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar zal hier niet veel van afwijken. Rijstrookhulp De Audi e-tron beschikt standaard over diverse rijhulpsystemen, waaronder rijstrookhulp. Een nadeel als dit systeem is ingeschakeld is dat er een continue weerstand in het stuurwiel zit. Het stuurwiel blijft dan wat ‘plakken’ rond de middenstand. Niet heel fijn. Het systeem uitschakelen kan gelukkig met een simpele druk op de linker richtingaanwijzer, sturen in de e-tron voelt dan stukken beter aan. 150 kW De Audi e-tron opladen kan met snelladers (gelijkstroom) met een capaciteit van maximaal 150 kW. Na vijftien minuten laden heb je dan weer weer dik 150 kilometer range. De e-tron is ook met wisselstroom te laden (maximaal 11 kW, 22 kW is optioneel). Audi introduceert in 2019 Plug & Charge. Daarbij identificeert de e-tron zichzelf bij een laadstation om het laadproces starten. De e-tron thuis opladen kan ook via een reguliere 230 V-aansluiting of een 400 V-driefase-aansluiting. Met het optionele ‘connect’ laadsysteem verdubbelt het laadvermogen tot 22 kW. “Elektrisch rijden vraagt best een beetje om een aangepaste rijstijl. Het is juist een uitdaging toch om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren?” Thuislaadpakket Audi levert voor de e-tron een Thuislaadpakket, bestaande uit een 11 kW-laadpaal, het ready to go-installatiepakket en een hostingcontract waarbij het energiegebruik maandelijks wordt gefactureerd en eventueel verrekend. Het Thuislaadpakket kost 1.550 euro. Lokaal emissievrij rijden Dan is er nog de vraag of een elektrische auto als de e-tron echt zo groen is. Dat is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop de energie is geproduceerd en op welke manier de auto is gebouwd. Audi realiseert dat als geen ander en spreekt nadrukkelijk over ‘lokaal emissievrij rijden’, om die discussie in ieder geval uit de weg te gaan. “Vooral in standje comfort is de Audi e-tron net een zwevend tapijt.” Conclusie: lekker gewoon gebleven De Audi e-tron is ondanks alle technologie vooral lekker gewoon gebleven. Ook om te zien is het een vrij normale SUV. Rijden in deze auto is echter heel fijn tijdverdrijf. De bouwkwaliteit is van hoog niveau, de gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan en aan boord is het aangenaam stil. En het onderstel: heel goed! Daarnaast is de standaarduitrusting zeer uitgebreid. Zaken als zes jaar gratis onderhoud en APK, een digitale cockpit en het meest uitgebreide navigatiesysteem zit allemaal in het basispakket. Langere afstanden overbruggen is bijzonder prettig en wie even genoeg heeft van ‘eco-rijden’ vloert gewoon even het ‘stroompedaal’ voor een plezierige push in de rug. Dus ja, deze e-tron prikkelt de zintuigen en – misschien nog veel belangrijker – ook de portemonnee van veel zakelijke rijders in Nederland. Het bericht Autotest – Audi e-tron (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 december 2018

De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) is blij met het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit.

De voorstellen uit het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit maken elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen. Dat is goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de portemonnee van automobilisten. In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. Het aanbod van elektrische auto’s, met steeds grotere actieradius en kortere oplaadtijd, gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen mensen die een nieuwe auto kopen het hogere aankoopbedrag van een elektrische auto al in een paar jaar terug. In de tweedehandsmarkt groeit het aanbod van elektrische auto’s sterk. Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt.  En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb) en met energiekosten die nu al 2 tot 3 keer goedkoper zijn dan bij brandstofauto’s en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease. In de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod. De Vereniging Elektrisch Rijders benadrukt de noodzaak van inzicht voor de consument in de levensduur en oplaadcapaciteit bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Met de voorstellen uit de nationale Agenda Laadinfrastructuur kunnen mensen rekenen op tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur bij aanschaf van een elektrische auto. Dat is winst. Noot voor de pers: De Vereniging Elektrisch Rijders (www.evrijders.nl ) is deelnemer aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord.  Bestuurslid Maarten van Biezen was aan tafel de EV liaison tussen Mobiliteitstafel en het Formule E-team. Hij is bereikbaar op 06-15599743.  

21 december 2018

Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop

80 kilometer per uur In de plaats Hawthorne, vlakbij Los Angeles, lijkt er op het oog niets veranderd. Er staat normale huizen, langs normale straten met normale files. Zo’n 12 meter onder de grond rijdt echter een Tesla Model X door een tunnel van 1,8 kilometer lang. Met een snelheid van 80 kilometer aan boord schiet de Tesla door de tunnelbuis, terwijl inzittenden rustig gebruik maken van de wifi-verbinding aan boord. Dit ambitieuze project werd ontwikkeld door de Boring Company: het bouwbedrijf van Elon Musk. Een selecte groep gasten mocht als eerste reizen door de Dugout Loop; het alternatief van Elon Musk voor de steeds langere files. Speciale steunwielen Hoe werkt die tunnel dan precies? De Model X die er zijn testkilometers in maakt, is speciaal aangepast voor het rijden in de Dugout Loop. Via een speciale lift worden de auto’s naar de ingang van de tunnel gebracht. Daar parkeert de Tesla tussen rails en vervolgens ontvouwen uit de voor- en achterbumper speciale steunwielen. Die horizontale steunwielen houden de Tesla tussen de rails. Vervolgens rijdt een bestuurder met maximaal 80 km/u en met behulp van de autonome rijsystemen door de tunnel. Aan het einde van de rit klapt de Tesla zijn steunwielen weer in en wordt hij via een autolift op de openbare weg geplaatst. Auto’s op een skateboard Oorspronkelijk was het idee dat de auto’s op een soort skateboard door de tunnel reden. Uiteindelijk is dat idee achterwege gelaten en koos Tesla voor de uitgeklapte steunwielen. De speciale wieluitrusting van de Tesla wordt een optie die ongeveer 300 dollar (260 euro) gaat kosten. Vooralsnog is de wieluitrusting alleen geschikt voor de Model X, maar Musk wil de technologie ook beschikbaar maken voor andere auto’s. Op die manier kan elke zelfrijdende, elektrische auto met de steunwielen door de tunnel rijden. Op dit moment voldoen dus alleen de producten van Tesla aan dat criterium. Zijn tijd ver vooruit De vraag is dan ook voor wie de Dugout Loop precies geschikt is. Op dit moment ligt er één tunnel in Los Angeles en volgens de personen die meereden met de Model X was het een vrij omslachtig proces om erin te rijden. Een journalist van de New York Times vond de rails vrij grof afgewerkt, waardoor de rit soms oncomfortabel was. Daarnaast kun je onderweg niet stoppen of omdraaien met de auto. Of wat te denken van pech langs de weg? Op dit moment is de Dugout Loop een prachtig, ambitieus project, maar misschien zijn tijd iets te ver vooruit. Wie weet vinden we het over een paar jaar doodnormaal om autonoom door een tunnel te rijden. Lees ook: Tesla Model 3: de langverwachte prijzen Het bericht Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 december 2018

De Lightyear One komt steeds dichterbij

Solar Challenge Even een opfrisser over het merk Lightyear . Het automerk bestaat pas twee jaar en is opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Daar hadden zij veel succes met het Solar Team, dat drie keer de Solar Challenge in Australië wist te winnen. Dat is een langeafstandsrace voor duurzame auto’s die dwars door Australië gaat. De overwinningen smaakte naar meer en vijf oud-studenten startten onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het merk Lightyear. Nooit meer een laadpaal In juni 2017 presenteerde Lightyear voor het eerst zijn ideeën over een zonneauto voor consumenten. De Lightyear moet door middel van zonnepanelen op het dak zo’n 800 kilometer kunnen rijden op één acculading. Dankzij een batterij in de vloer van de auto en motoren in de wielen, moet de Lightyear One een elektrische revolutie worden. Nooit meer aan de laadpaal , zou dat echt kunnen? Gerenommeerde partners Ja, dat lijkt te kunnen. Op 13 december 2018 presenteerde Lightyear in een gloednieuwe fabriekshal in Helmond meer details van de One. In samenwerking met de gerenommeerde technische bureaus FEV en EDAG werkt het merk hard aan een aandrijflijn. Een definitief prototype is dus nog niet klaar om te testen, maar Lightyear presenteert al wel het chassis. De specificaties houdt het merk nog even voor zichzelf, maar de One lijkt een flinke auto te worden. Het chassis heeft een lengte van vijf meter en daarmee zit de auto in het vaarwater van de Tesla Model X. Italiaans design Over het design wil Lightyear nog niks zeggen, maar een Italiaans ontwerpbureau tekende voor het ontwerp van de vijfdeurscoupé. Er bestaat al een designstudie, maar die houdt Lightyear angstvallig voor zichzelf. Alleen potentiële klanten hebben afgelopen september de auto mogen bekijken. Het legt het Nederlanse merk geen windeieren, want er zijn al meer dan zeventig exemplaren verkocht. Ook Leaseplan – de grootste leasemaatschappij van Nederland – neemt een Lightyear op in zijn leasevloot. In de zomer van 2019 worden de eerste auto’s getest en in 2020 moet de eerste One de weg op. Lees ook: Wanneer mag je spreken over elektrisch rijden? Het bericht De Lightyear One komt steeds dichterbij verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 december 2018

Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE

Hoeveel exemplaren van de elektrische Jaguar I-PACE verwachten jullie in 2018 op kenteken te zetten? “Wij verwachten nog steeds de eerder gecommuniceerde aantallen van 3.500 stuks te kunnen gaan registreren in 2018.” Kunnen jullie alle klanten die een I-PACE hebben besteld een auto leveren of in ieder geval 4 procent bijtelling garanderen? “Dit is op dealerniveau besproken met de klant. Hier hebben we geen landelijk beeld van.” Hoeveel vrachtauto’s met Jaguar I-PACE-modellen aan boord zijn er dagelijks op pad? “De meeste auto’s komen in de laatste twee maanden op ons af. Er gaan zeven exemplaren van de Jaguar I-PACE op een trailer dus het zouden er zo maar zo’n 500 vrachtwagens kunnen zijn, ware het niet dat deze ook weer verdeeld worden over onze 21 Jaguar-dealers in Nederland.” Hoe regelen jullie de afleveringen? Één op één of met grotere groepen tegelijk? “Dit verschilt per dealer, sommige hebben extra personeel aangenomen en leveren één op één af. Andere dealers doen een gezellige groepssessie waarbij alle ins en outs van de auto al voor aflevering gedemonstreerd worden.” Wat is in jullie de ogen de grootste uitdaging? “Alle Jaguar I-PACE’s in de laatste twee maanden van 2018 registreren en afleveren!” Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019 met de Jaguar I-PACE nu de bijtellingsregeling in 2019 op de schop gaat? “Wij verwachten dat de Jaguar I-PACE ook in 2019 een interessante auto blijft met een gemiddelde bijtelling van 11/12 procent. Dat is nog altijd een stuk voordeliger dan een benzine of diesel met 22 procent bijtelling!” De eerste klanten rijden inmiddels rond. Wat zijn hun reacties? “Op dit moment zijn we nog druk bezig met registreren en afleveren en nog niet met het nabellen van klanten om hun ervaringen te kunnen aanhoren. Dit gaan we zeker nog doen.” Welke opties zijn het meest besteld op de Jaguar I-PACE door klanten? “Naast de typische Jaguar-opties als lederen bekleding en verwarmde stoelen – die vaak in trimlevels of optiepakketen zitten – is het optionele ‘Black Pack’ erg populair.” Het bericht Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 december 2018

Autotest – Kia e-Niro (2019)

Razendsnel grenzen verleggen In Zuid-Frankrijk kregen wij de gelegenheid de nieuwe Kia e-Niro uitgebreid aan de tand te voelen. Nadat in 2016 al de hybrideversie en in 2017 de plug-in hybride op de markt verschenen, is dit de volgende loot aan de stam waarmee in 2019 de markt zal worden bestormd. De zwaarwegende conclusie: met deze auto worden razendsnel de grenzen verlegd en nieuwe maatstaven gezet. Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019. Rijdt uitstekend De 4,37 meter lange crossover rijdt uitstekend onder alle omstandigheden. De e-Niro heeft een keur aan elektronica aan boord die het leven van de automobilist zeer veraangenaamt en biedt een zee aan ruimte voor een auto in dit C-segment. Misschien is de batterij met een capaciteit van 64 kWh wel het allerbelangrijkste. Want een bereik van 455 kilometer maakt gehakt van het zwaarwegende argument van tegenstanders van elektrisch autorijden dat je zo beperkt bent. Opladen doe je toch meestal ’s nachts of als je ergens op een parkeerplaats staat bij kantoor of restaurant. Als de nood aan de man komt ‘tank’ je de batterij via een snellader in nog geen uur voor 80% vol. LEES OOK: Deze elektrische modellen komen in 2019 naar Nederland “Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019” Batterijen De batterijen zitten in de vloer en vragen daardoor eigenlijk geen extra ruimte. Wel is deze variant 20 mm verhoogd ten opzichte van de reguliere benzineversie. De bagageruimte meet 451 liter, wat voor de meeste mensen ruimschoots voldoende zal zijn. De echte bijzonderheden zie je niet: de Kia e-Niro zit vol met rijtechnologie gericht op slimmer en zuiniger autorijden. Er zijn bijvoorbeeld drie standen om energie terug te winnen als je het gaspedaal loslaat. ‘Normal’ behoudt een goede balans bij een maximale performance, de ‘Eco’-modus is bedoeld om zoveel mogelijk energie terug te winnen en de ‘Sport’-stand is gericht op sportief rijden, waarbij zelfs het stuurgedrag sportiever zou moeten aanvoelen. Dat laatste is alleen voor de echte fijnproevers merkbaar. Die standen schakel je in door flippers op het stuur die op- of neerschakelen. Wie daar handig in wordt, zal in de praktijk het rempedaal steeds minder beroeren: de auto remt zelf af op de motor en wint zo energie terug voor de accu. Wie liever wat gemakzuchtiger is, kan overigens ook standje automaat inschakelen. Dan kiest de auto zelf wat bij de omstandigheden past. Een radar ondersteunt de ogen van de bestuurder, maar de praktijk leert dat die voorlopig nog echt het heft (lees: rempedaal) in handen moet houden. Ook een slim systeem is de warmtepomp, die warme-energie hergebruikt om de verwarming, ventilatie en airconditioning efficiënter te laten werken. Actieve koeling en verwarming houden de batterijen op de optimale temperatuur, wat de levensduur én het bereik vergroot. Aanvaardbare koopprijs Het vooruitstrevende karakter  van deze elektrische auto komt met een voor de zakelijke markt alleszins aanvaardbare koopprijs van 45.510 euro. Voor de zakelijke rijder levert dat een fiscale bijtelling van pakweg 53 euro netto op. Niet geheel onlogisch dat de voor ons land bestemde voorraad voor 2019 al grotendeels is verkocht. Dat geldt overigens ook voor de Hyundai Kona Electric , die iets kleiner is dan de e-Niro, maar technisch nagenoeg identiek. De Kia e-Niro wordt in de loop van 2019 overigens leverbaar met een batterij van 39,2 kWh, goed voor een theoretisch bereik van 289 km en een 3.000 euro lagere verkoopprijs. LEES OOK: Kia en Hyundai starten hergebruik EV-batterijen Praktisch en stoer De auto oogt stoer, maar is geen overdreven stijlicoon. De auto is vooral praktisch, zowel van buiten als van binnen, niet zozeer gemaakt om op te vallen als wel om te presteren. De grille is gesloten, ten faveure van de stroomlijning. Blauwe accenten op de bumpers maken duidelijk dat dit de elektrische variant is, verder zie je daar eigenlijk niks van. Een van de praktische voordelen van elektrisch aangedreven auto’s is natuurlijk het ontbreken van de versnellingsbak, je voelt dus geen overgang tussen versnellingen. En dat is gewoon comfortabel. Goed overzicht Vier volwassenen kunnen gemakkelijk zitten, vijf is ook niet echt een probleem. De bestuurder heeft goed overzicht, het instrumentarium is prima ingericht, de gekozen materialen voelen prettig aan en geven een kwalitatief goede indruk. Connectiviteit voldoet aan hedendaagse maatstaven, hete infotainmentsysteem is relatief eenvoudig te bedienen. Wie wil kan als extra een speciaal audiosysteem van JBL aanschaffen, maar dat is alleen voor de echte muziekliefhebber wellicht interessant. LEES OOK: 64 kWh-batterij voor nieuwe generatie Kia Soul EV (2019) Het bericht Autotest – Kia e-Niro (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2018

Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren”

Vraag naar waterstof Hyundai verwacht een stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. De fabrikant wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden. Brandstofcelsystemen Hyundai: “Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De Hydrogen Council doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.” Brandstofcelsysteemfabriek Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen. Waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s Hyundai kijkt verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen. ix35 Fuel Cell en Nexo Hyundai levert al enige tijd auto’s met een brandstofcel. De eerste in serie geproduceerde auto was de Hyundai ix35 Fuel Cell. Die kwam eind 2012 op de markt. In 2018 introduceerde Hyundai de opvolger: de Nexo. Van die Nexo heeft Hyundai Motor Nederland tot op heden 85 orders mogen ontvangen. Twintig waterstoftankstations In Nederland is de overheid niet heel happig op waterstoftechnologie. Er bestaan al wel wat waterstoftankstations – te vinden in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond – maar een landelijk dekkend netwerk is nog altijd geen realiteit. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn. Er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen, Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Elektrische mobiliteit Op diverse plaatsen in Nederland verschijnen ook steeds meer kleinschalige waterstoftankvoorzieningen bij taxiondernemingen en groene bedrijven. Deze zijn gerealiseerd door ondernemers die toekomst zien in elektrische mobiliteit op waterstof en hebben private vulpunten laten bouwen. Deze voorzieningen leveren 700 bar. De auto profiteert daarmee van de volledige range, al duurt het iets langer om waterstof te tanken. Het bericht Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren” verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018

1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista

Battista Carrozzeria Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista. De gelijknamige elektrische straatlegale hypercar debuteert in maart 2019 op de Autosalon van Genève en komt in de loop van 2020 op de markt. Een bewuste keuze, want Pininfarina bestaat in 2020 exact negentig jaar. Dan is zo’n hypercar een mooi verjaardagscadeau. Snelste en meest krachtige auto ooit uit Italië De elektrische hypercar is al enige tijd onder codenaam PF0 in ontwikkeling. Nu mogen we officieel spreken van Battista. Automobili Pininfarina doet een gewaagde uitspraak: ‘De Battista wordt de snelste en meest krachtige auto ooit ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië’. Voorlopige specificaties De voorlopige specificaties zijn veelbelovend. De van koolstofvezel vervaardigde Battista krijgt een ongeveer 1.900 pk sterke elektrische aandrijflijn met een gecombineerd koppel van 2.300 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 2 seconden en de topsnelheid bedraagt 402 km/u. De actieradius komt uit op 483 kilometer. Geen koopje De prijs? Niet goedkoop natuurlijk. Automobili Pininfarina brengt naar verwachting 2 tot 2,5 miljoen dollar in rekening. De oplage is gelimiteerd op 150 stuks, met een verdeling van 50 exemplaren voor de Verenigde Staten, 50 voor Europa en 50 voor het Midden-Oosten en Azië. Het bericht 1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018