Nieuws

Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro

Knipoog naar vroeger Honda kiest voor een simpele opzet. Bovendien is de opzet van dit interieur stiekem een knipoog naar het interieur van de Honda Civic uit de jaren ’70. Kijk maar naar onderstaande foto’s voor de overeenkomsten. ‘Prototype’ Honda spreekt nog over een ‘elektrisch prototype geïnspireerd op de Urban EV Concept’ die in 2017 werd gepresenteerd op de IAA-autoshow in Frankfurt. Naar verwachting wijkt de productieversie nauwelijks af van de conceptcar, vooral omdat het design van het studiemodel enorm goed in de smaak viel. De oplettende kijker heeft vast al opgemerkt dat de auto in beeld is op het display. Verder valt op dat de auto geen zijspiegels heeft, maar zijcamera’s die het beeld op twee schermen in het interieur projecteren. Dashboardindeling Een beetje zoals de Mercedes-Benz A-Klasse geeft Honda de elektrische auto een fors display waarmee alle functies van de auto te bedienen zijn. Als we beter inzoomen op het display, dan valt op dat er aan de linkerzijde van het display een toetsencluster te vinden is voor de navigatie, de persoonlijke assistent (Personal Assistant), telefoon, het EV Menu, de verkeersinformatie en tot slot de Smartphone Connection. Aan de rechterkant vinden we de toetsen voor entertainment, zoals de FM-frequenties, Bluetooth Audio, USB, HDMI (best bijzonder in een auto) en DAB alsook een toets om de aandrijvinglayout te zien. Meer informatie geeft Honda binnenkort vrij. Het bericht Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 februari 2019

Prijswinnaars VER-Prijsvraag tweedehands elektrische auto's

Prijsvraag In 2018 hadden wij een prijsvraag voor het beste idee om tweedehands elektrische auto's te promoten. De eerste prijs was een slimme lader van Zappi en de tweede prijs een weekend in de Tesla Model X van VER-bestuurslid Vincent Everts.  Winnaars & Antwoorden #1)  Sander Bel Een duidelijke rekenmodule waar je twee auto's met elkaar kunt vergelijken op Total cost of ownership. Je kiest twee auto's uit (ICE en E bijvoorbeeld), geeft de belangrijkste parameters in (zoals benzine/elektriciteitsprijs, aantal km/jaar etc). Vervolgens kun je dan zien wat de prijs per jaar is of over de tijd dat je de auto wilt rijden. Dit is voor de meeste mensen best ingewikkeld om zelf te doen, dus zou denk ik erg nuttig zijn (en aantonen dat in veel gevallen E goedkoper is, ondanks een hogere aanschafprijs!). #2)  Jeffrey van Vegten  (nog) Meer praktische koophulp bieden. Middels de huidige EV app. Kenteken van de 2e hands EV scannen of invoeren dan huidige wagen invoeren. En daarmee meeste praktische gegevens vergelijkbaar laten zien in km woon-werk afstand en kostprijzen verschil brandstof. Het heel duidelijk maken dat de running costs van een EV vele maken minder is dan de fossiel verbrander. Met dat verschil bedrag kan je prima sparen voor je next gen EV. En voor zonnepaneel eigenaren aangeven dat je ook puur je zonnestroom kan benutten (zappi lader iig) waardoor je zonnepanelen ook sneller terugverdiend zijn. #3)  Alexander Haccou  Het zou mooi zijn als een onafhankelijke partij (TUV-KEMA-TNO oid) een test kan ontwikkelen voor de status van de accu: dan weet je wat je koopt (2e hands). Ritje Model X 2de-prijswinnaar Jeffrey van Vegten mocht 3 dagen de Tesla Model X van Vincent lenen. Een leuke video als je wilt weten wat je van de Model X kunt verwachten als je er nog nooit in hebt gereden! https://www.youtube.com/watch?v=b0ym3eSbjaM Bekendmaking winnaars VER-bestuurslid Marc Bolier maakte tijdens de laatste VER-Meeting over Slim Laden de winnaars bekend! Bekijk hier alle presentaties van de VER-meeting. https://www.youtube.com/watch?v=t9DdAJFPQKU

08 februari 2019

Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s

Overgang naar elektrische mobiliteit versnellen Thijssen rijdt zelf sinds juli 2018 met een Tesla-taxi door Nijmegen en wil elektrisch taxivervoer in de stad opschalen. ”Citax is een vertrouwde naam in de stad Nijmegen en onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric willen we het elektrisch taxivervoer vleugels geven”, aldus Thijssen. De vorige eigenaren van Citax blijven naast Thijssen betrokken in het bedrijf. Het nieuwe bedrijf begint met een Tesla Model S, maar heeft een duidelijke missie voor het taxivervoer in de stad. “Wij willen duurzaam ondernemen en de overgang naar volledig elektrische mobiliteit versnellen, ten koste van diesel.” Als vangnet heeft het bedrijf ook een Mercedes-Benz met hybride aandrijflijn in gebruik. Eind 2019 tien elektrische taxi’s Voor de zomer van 2019 verwacht Thijssen al uit te breiden naar vijf elektrische taxi’s en voor het eind van het jaar moeten er maar liefst tien elektrische taxi’s in Nijmegen rijden. Thijssen zegt: “De eerste auto’s zijn besteld en onderweg naar Nederland. Volgend jaar verwachten we op te schalen naar twintig voertuigen in de coöperatie. De enige spelbreker voor snelle groei is een mogelijke langere levertijd.” Mobiele applicatie Citax Nijmegen Electric kijkt bij zijn dienstverlenging ook met een schuin oog naar bijvoorbeeld Uber. Bij de beroemde taxidienst kunnen gebruikers een taxirit boeken en beoordelingen over de taxirit plaatsen via een app. Ook bij de Nijmeegse taxicentrale kunnen gebruikers een taxi boeken met een applicatie. ”De klant kan daarmee volgen waar zijn taxi is en hoe snel deze ter plekke zal zijn. Bovendien vermeldt de app de ritprijs en kan de klant hiermee de chauffeur een beoordeling geven”, aldus Thijssen. Een Tesla Model S 75D, 100D en P100D hebben een range van respectievelijk 490, 632 en 613 kilometer. Dit zijn wel de cijfers volgens de NEDC-cyclus. Het daadwerkelijke bereik ligt een stuk lager. Dit jaar wil Tesla in Europa een dekkend netwerk van superchargers hebben. Het bericht Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 februari 2019

Giugiaro teaset elektrische hyper-SUV

Elektrische SUV met vierwielbesturing De GFG Kangaroo moet een zogenoemde hyper-SUV worden die in elk terrein tot sportautoprestaties in staat is. Volgens GFG heeft de auo een geavanceerd aluminium spaceframe met een koolstofvezel carrosserie, die plaats biedt aan twee personen. Een elektrische aandrijflijn stuurt zijn vermogen naar alle vier de wielen en de auto moet 0 tot 100 km/u in slechts 3,5 seconden afleggen. De topsnelheid is begrenst op 250 km/u. Over het daadwerkelijke vermogen van de elektromotor(en), het leeggewicht of de accucapaciteit is nog niks bekend. Giugiaro meldt wel dat de auto vierwielbesturing heeft. Een Chinese aandrijflijn De aandrijflijn en het onderstel zijn ontwikkeld door het Chinese CH Auto, dat in zijn thuisland elektrische supercars produceert. Het bedrijf is opgericht door ex-ingenieurs van Jeep en kwam in 2016 met de Qiantu K50 op de markt. Die heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 380 pk en 580 Nm koppel. Het is niet bekend of de Kangaroo ook die aandrijflijn krijgt. Opvolger van de Mega Track? Het is overigens niet de eerste keer dat een tweezits supercar met een SUV gekruist wordt. Begin jaren negentig was er al de Franse Mega Track, een tweezits sportauto met gigantische banden en een 6,0-liter V12-motor van Mercedes-Benz. De auto had een bodemvrijheid van 33 centimeter en permanente vierwielaandrijving. In vijf seconden accelereerde het gevaarte naar 100 km/u. De auto bleek echter niet heel populair, want er zijn niet meer dan vijf exemplaren gebouwd. We zijn benieuwd wat er van de GFG Kangaroo terecht komt. Het bericht Giugiaro teaset elektrische hyper-SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 februari 2019

Playmobil brengt de Porsche Mission E uit

Elektrisch rijden Playmobil heeft goed gekeken naar het origineel, want de kleine Mission E lijkt sprekend op zijn grote broer. De wielen, deurklinken en logo’s zijn uiteraard aanwezig, maar de echte verrassing bevindt zich onder de ‘motor’kap. Daar zit namelijk een elektromotor en een servo waarmee de Mission E daadwerkelijk kan rijden. De batterijen moet je nog wel zelf aanschaffen, want wij verwachten niet dat de meegeleverde laadpaal echt werkt. De LED-verlichting kan daarnaast echt branden. Vanaf 69 euro De kleine Mission E maakt zijn debuut in een Playmobil film die aankomende zomer in de bioscoop verschijnt. Het is overigens niet de eerste keer dat Playmobil zich waagt aan een Porsche. Het Duitse speelgoedmerk bracht eerder al de Porsche 911, 911 Targa, 911 GT3 en Macan, inclusief paardentrailer op de markt. De Porsche Mission E van Playmobil ligt vanaf juli dit jaar in de winkels voor een prijs van 69 euro. Nog even wachten Op de echte elektrische Porsche moeten we nog even wachten. De Taycan maakt zijn debuut op de IAA in Frankfurt, die van 12 tot 22 september wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. Dankzij twee elektromotoren met gezamenlijk 600 pk moet de nieuwe Porsche in 3,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Porsche rust de Taycan met een batterij van 800 volt uit, waarmee de auto binnen vijftien minuten tot een actieradius van 400 kilometer kan laden. De totale actieradius moet uitkomen op 500 kilometer per acculading. Het bericht Playmobil brengt de Porsche Mission E uit verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 februari 2019

Koenigsegg en NEVS bundelen de krachten

De deal NEVS investeert een bedrag van 150 miljoen euro in Koenigsegg en krijgt daarmee 20 procent van de Zweedse supercarproducent in handen. Ook wordt een joint venture gestart waarin NEVS 150 miljoen dollar (ongeveer 130 miljoen euro) investeert. NEVS krijgt daarmee 65 procent van de joint venture in handen. De resterende 35 procent komt in handen van Koenigsegg door een materiële bijdrage. Koenigsegg deelt intellectueel eigendom, technologie licenties en productontwerpen met NEVS. Chinese markt Door de samenwerking krijgt NEVS veel kennis in handen en heeft Koenigsegg een betere toegang tot de Chinese markt. Evergrande – het moederbedrijf van NEVS – heeft in China een belangrijke positie. Het concern heeft een groot distributieplatform en diverse verkoopkanalen. Evergrande is namelijk de eigenaar van de grootste autodealers in China. Marktsegment “Deze samenwerking creëert de beste omstandigheden voor Koenigsegg om de groei op de markt voor hyperauto’s te versnellen, en stelt ons in staat om samen met NEVS een nieuw marktsegment te veroveren. We kijken er erg naar uit om samen met NEVS producten te ontwikkelen die een duurzame toekomst verzekeren”, aldus Christian von Koenigsegg, oprichter en CEO van Koenigsegg. Exacte plannen zijn nog niet vrijgegeven. National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV . NEVS heeft een hoofdkantoor en R&D-afdeling in het Zweedse Trollhättan. Er werken ongeveer 650 mensen. Tianjin NEVS groeit hard in China. De bouw van de eerste fabriek van het bedrijf – gelegen in Tianjin – werd in 2018 voltooid. Eind 2018 kreeg NEVS ook goedkeuring van de Chinese overheid om in de fabriek in Tianjin auto’s te bouwen en lokaal te verkopen in China. In de loop van 2019 start er de productie van de NEVS 9-3 EV . Tegelijkertijd werkt NEVS aan een nieuwe fabriek in Shanghai waar de productie van batterij-elektrische auto’s in de loop van 2020 moet starten. Evergrande Health NEVS richt zich ook op autonoom rijdende voertuigen. De eerste exemplaren moeten kort na 2020 in zowel Europa als in China verschijnen. In januari 2019 werd bekend dat het Chinese Evergrande Health – met meer dan 140.000 werknemers – een aandeel van 51 procent had gekocht in NEVS. Een meerderheidsbelang dus. De oprichter en topman van NEVS, Kai Johan Jiang, bezit met zijn bedrijf NE Holding 49 procent van de aandelen. Koenisegg, sinds 1994 Koenigsegg werd in 1994 opgericht door Christian von Koenigsegg met als missie om de perfecte supercar te ontwikkelen. Sinds jaar en dag behoort Koenigsegg tot de top in het hypercarsegment met modellen als de CCX, Agera, Agera RS en Regera. Koenigsegg heeft diverse technologische patenten in handen, onder meer voor slimme omvormers en een geometrisch turbosysteem. Koenigsegg is gevestigd in het Zweedse Ängelholm en telt iets meer dan 115 werknemers. Het bericht Koenigsegg en NEVS bundelen de krachten verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 februari 2019

Audi maakt meerprijs zijcamera’s Audi e-tron bekend

Camerabuitenspiegels Wie de virtual mirrors aanvinkt op de optielijst is overigens verplicht om ook Top View 360° camera’s (1388 euro) en Assistentiepakket ‘City’ te bestellen. Je betaalt daardoor niet 1857 euro extra, maar 4.875 euro. Oled-touchscreens De virtuele buitenspiegels zijn optisch en aerodynamisch heel bijzonder. Beelden van het camerasysteem buiten de auto zijn op de oled-touchscreens in het interieur te zien. Met andere woorden, deze camerabuitenspiegels vervangen de gebruikelijke glazen spiegels. Een voordeel van de virtuele spiegels ten opzichte van conventionele exemplaren is dat de auto een lagere cW-waarde heeft, dat de aero-akoestiek beter is en dat ook in de regen, met sneeuw en bij een laagstaande zon het zicht naar achteren goed is. Op het touchscreen, dat reageert als een hand dichterbij komt, kan de bestuurder de beeldweergave instellen en tussen de beelden van beide cameraspiegels switchen. Vergeleken met gewone spiegels zijn er extra camera-instellingen voor een nog beter zicht: Voor fileparkeren is er een stand om in te zoomen op de stoeprand. Bij het oprijden van een kruising is er een stand die links (bij linksaf slaan) of rechts (rechtsaf slaan) de dode hoek verkleint. Verder is er een stand speciaal voor gebruik op snelwegen. AutoRAI TV: Zo werken de zijcamera’s van de Audi e-tron 95 kWh De Audi e-tron 55 quattro – zoals het model volmondig heet – heeft een hoogvoltage-batterij met een capaciteit van 95 kWh, op papier goed voor een range van 417 kilometer (WLTP). De e-tron heeft twee elektromotoren met een systeemoutput van 300 kW en 664 Nm aan koppel. Genoeg power om in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Kleuren De e-tron van Audi is ook samen te stellen in een online configurator. Er zijn diverse kleuren mogelijk. Standaard levert Audi de kleur Briljant Zwart. Metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 1.400 euro. Er is keuze uit de metallictinten Catalunyarood, Floretzilver, Galaxisblauw, Gletsjerwit, Manhattangrijs, Mythoszwart, Siambeige en Typhoongrijs. Op het programma staan ook twee Audi exclusive lakkleuren, te weten Suzukagrijs en Ipanemabruin. Voor beide tinten vraagt Audi 4.061 euro. Verder levert Audi de pareleffectkleur Goodwoodgroen (4.061 euro) en kristaleffectlak Arablauw (4.061 euro). Via Audi Exclusive is de Audi e-tron in elke kleur te krijgen. Ook hier betaal je 4.061 euro voor. Wielen Er zijn verschillende wieldesigns leverbaar. Standaard levert Audi 19-inch Aero-wielen. Voor 20-inch exemplaren betaal je 966 tot 1.146 euro extra en voor 21-inch wielen ben je 2.231 euro meer kwijt. In een later stadium komt Audi nog met 22-inch wielen . LED-koplampen zijn standaard. Voor Matrix LED koplampen betaal je 1.751 euro. Van de Audi e-tron komt later nog een performanceversie . Rijtest Audi e-tron Meer weten over de nieuwe Audi e-tron? Check dan de rijtest! Of bekijk de speciale modelpagina van de Audi e-tron. Het bericht Audi maakt meerprijs zijcamera’s Audi e-tron bekend verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 februari 2019