Nieuws

Rijden in de Jaguar I-Pace leert

Fenomenale rijkwaliteiten Over de rijkwaliteiten van de Jaguar I-Pace kunnen we kort zijn: fenomenaal. De twee elektromotoren boven de vóór- en de achteras leveren samen 400 pk en een koppel van 696 Nm. De auto weegt dan weliswaar ruim twee ton, met een dergelijk vermogen kun je natuurlijk ruimschoots mee in het verkeer. De energie zit opgeslagen in het lithium-ion batterij pakket, goed voor 90 kWh. Bovengemiddeld weggedrag Ook op slingerende wegen maakt het weggedrag indruk. Er is leentjebuur gespeeld bij andere modellen uit de stal om het beste te verenigen. Zo komt de vooras van de F-Type, de achteras van de F-Pace. In combinatie zorgen ze ervoor dat de nagenoeg geheel uit aluminium vervaardigde I-Pace een bovengemiddeld weggedrag vertoont hoewel het zeker geen sportwagen is. De standaard aanwezige vierwielaandrijving draagt daar uiteraard ook aan bij. Dat maakt deze auto ook geschikt voor het terrein, mocht iemand daar behoefte aan hebben. Wie wil, kan kiezen voor luchtvering, wat natuurlijk bijdraagt aan een nog betere verwerking van oneffenheden. EV-tips voor Jaguar I-Pace en andere elektrische auto’s – AutoRAI TV Gewoon een mooie auto De Jaguar I-Pace is vooral gewoon een mooie auto, die qua uiterlijk het beste valt te omschrijven als een SUV Coupé. De oplopende taillelijn maakt de I-Pace herkenbaar als een telg van de familie van de Britse roofkat, slank en stoer tegelijk en voorzien van een relatief korte neus. En dat komt het interieur dan weer ten goede, want de I-Pace biedt veel binnenruimte. Doorbreken Op de elektronica is bepaald niet bezuinigd, standaard worden onder meer noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie en verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning geleverd. Bedienbaar via twee overzichtelijke aanraakschermen, maar naar keuze ook met je stem. De optielijst biedt eventueel adaptieve cruise control en dode hoek signalering. Wie dat leuk vindt kan de stilte (door het ontbreken van motorgeluid) in het interieur doorbreken door een kunstmatige ingreep, dan klinkt er een soort gebrom. Aerodynamica Er is heel veel tijd gestoken in de ontwikkeling van de aerodynamica. Dat dient een meerledig doel: een lage luchtweerstand draagt bij aan een groter bereik en luchtstromen zorgen via slimme koetswerkopeningen, actieve lamellen en diverse spoilers voor koeling van het batterijpakket. Dat staat de auto goed. Aanpassing gevraagd Na al dat fraais moeten we vooral niet vergeten dat de I-Pace een elektrische auto is. En ja, zoals al gemeld: dat vraagt om aanpassing. Tanken van brandstof is nooit een probleem, er is altijd wel een pomp in de buurt. Maar laden van elektriciteit is een ander verhaal. Natuurlijk, Nederland telt al duizenden openbare laadpalen en dat aantal groeit. Wie een verre rit maakt met deze Jaguar moet tussenstops plannen, dat is duidelijk. Openbare laadstations Wie thuis noch op het werk laadmogelijkheden heeft is aangewezen op die openbare laadstations. Laden via het stopcontact vergt hoe dan ook heel veel uren. Via de app kun je dan weliswaar dat laden in de gaten houden, het schiet gewoon niet op. En zo kon het gebeuren dat wij tijdens de testperiode ’s avonds laat op een verder verlaten station langs de snelweg een half uurtje aan de snellader hingen. Ongezellig, omdat de bijbehorende koffieshop al gesloten was. Een andere keer moesten we overdag geduld oefenen omdat voor ons twee wachtenden stonden en verder rijden gezien de resterende batterijlading geen optie was. Dan ben je al gauw meer dan een uur kwijt met wachten.  Klagen hoeft echt niet Na de eerste levering heeft Jaguar veel kritiek gekregen op de lange laadtijd en de tegenvallende capaciteit van de batterijen. Wie de auto heeft uitgerust met de aanbevolen 18-inch wielen en zijn rijgedrag aanpast hoeft echt niet te klagen. Dan kun je echt rond de 300 kilometer afleggen als het buiten fris is en zeker 20 procent meer als de temperaturen wat oplopen. Wie zich aanpast hoeft niets te vrezen. De slimme rijder maakt optimaal gebruik van bijvoorbeeld het single-pedal driving, waarbij de bij het (af)remmen vrijkomende energie wordt opgeslagen in de batterij. En ga niet jachten en jagen, dat vreet stroom.   Laad wanneer het kan Maar het meest verstandige advies: laad wanneer het kan. Zorg ervoor dat je de batterijen zo vol mogelijk houdt. Want als je zonder stroom strandt heb je echt een probleem, een jerrycan volladen met ampères gaat gewoon niet. Van mensen die minimaal 80.000 euro neertellen voor een auto (daar begint de prijslijst van de I-Pace) mag je verwachten dat ze dat begrijpen en waarderen . Het bericht Rijden in de Jaguar I-Pace leert verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 april 2019

Limited edition: Mercedes-Benz EQC Edition 1886

Nieuw tijdperk “De EQC is de voorloper van ons toekomstige Mercedes-Benz EQ-voertuigportfolio”, stelt Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor de verkoop van Mercedes-Benz Cars. “Met de EQC Edition 1886 herinneren we bij de verkoopstart aan de uitvinding van de eerste automobiel en benadrukken we de pioniersgeest die ons vandaag de dag meer dan ooit drijft en kenmerkt. Destijds hebben we voor de eerste keer voor een revolutie op het gebied van individuele mobiliteit gezorgd. En ook met de EQC stappen we een nieuw tijdperk in.” Hightechzilver metallic Mercedes-Benz levert de EQC Edition 1886 alleen in de kleur hightechzilver metallic en rust hem standaard uit met een grote Black Panel-grille met hoogglanzend zwarte lamellen en rand, een  speciaal opschrift ‘EQC Edition 1886’ op de voorspatschermen en 20-inch tienspaaks lichtmetalen wielen in hoogglanzend zwart met witte decorelementen. Opschriften In het interieur vinden we ‘EQC Edition 1886’ opschriften in de rugleuningen. Dit opschrift is ook te vinden als badge op de middenconsole. Sierdelen in matrixlook zilver en vloermatten met ‘EQC’-stiksel maken het feest compleet. Servicepakketten, waaronder Onderhoudsservice De Mercedes-Benz EQC Edition 1886 wordt standaard geleverd met de servicepakketten ‘Onderhoudsservice’, ‘Haal- en brengservice’ en ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’. De ‘Onderhoudsservice’ omvat alle nodige onderhoudswerkzaamheden in een periode van maximaal zes jaar of 160.000 kilometer. Daarbij ligt de nadruk op de inspectie van veiligheidsrelevante onderdelen en de controle van elektrische componenten. Haal- en brengservice In combinatie met de ‘Onderhoudsservice’ maakt de ‘Haal- en brengservice’ het inplannen van bezoeken aan de werkplaats comfortabeler. De EQC Edition 1886 wordt gedurende een periode van zes jaar (of maximaal zes keer) afgehaald voor onderhoudswerkzaamheden en wanneer de klant dat wil ook weer teruggebracht. Het gebruik van de ‘Haal- en brengservice’ is mogelijk vanaf het eigen huisadres, de werkplek of willekeurig welke andere locatie binnen een bepaalde afstand van een Mercedes-Benz werkplaats. Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen Een ander servicepakket, de ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’, behoedt de eigenaar van de auto na afloop van de standaard Mercedes-Benz garantie voor nieuwe voertuigen tot een voertuigleeftijd van zes jaar voor onverwachte reparatiekosten. De verlengde garantie is de optimale aanvulling op het standaard accucertificaat voor de hoogspanningsaccu, dat voor een periode van maximaal acht jaar of 160.000 kilometerm geldt. Dit garandeert een foutloos functionerende hoogspanningsaccu en dekt ook een significant verlies van accucapaciteit af. Alle drie de servicepakketten zijn voor een periode van zes jaar gebonden aan de auto en gaan bij verkoop over op de volgende eigenaar. Dat alles heeft ook positieve invloed op de restwaarde van de auto. Het bericht Limited edition: Mercedes-Benz EQC Edition 1886 verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 april 2019

Renault EZ-FLEX: bezorgbusje van de toekomst?

Toekomstige uitdagingen Steden worden steeds groter en drukker. Naar verwachting woont over tien jaar 60% van de wereldwijde bevolking in steden. Tegelijkertijd blijft het aantal online bestellingen en dus het aantal pakketbezorgingen fors toenemen. En dan hebben we ook nog te maken met milieuzones die steeds meer gemeenten invoeren. Op het gebied van stedelijke distributie staan dus allerlei uitdagingen te wachten. Renault loopt hierop vooruit en heeft een bestelbusje ontwikkeld dat moet voldoen aan alle toekomstige eisen voor ‘last-mile delivery’. Het model wordt bij grote klanten ingezet om de wereld van stedelijke distributie beter te begrijpen. De zogeheten Renault EZ-FLEX zit ook vol met sensoren en ander meetapparatuur om het gebruiksgedrag nauwkeurig te monitoren. Ook worden gebruikers gevraagd om feedback te leveren. Met alle informatie hoopt Renault voertuigen te kunnen ontwikkelen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek. LEES OOK: Renault start levering elektrische Matser Z.E.   Eenvoudig in gebruik De Renault EZ-FLEX is een futuristisch ogend busje met elektrische aandrijving. Het model is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. De laadruimte biedt een inhoud van drie kubieke meter. Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in smalle straatjes extra eenvoudig. De EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die naar eigen zeggen ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Verder is de laadruimte ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Behalve voor pakketbezorgers is de Renault EZ-FLEX ook geschikt voor bijvoorbeeld energiebedrijven, servicemonteurs en retailers die voornamelijk in stedelijk gebied rijden en dagelijks misschien wel honderden keren stoppen. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter bedrijfswagen Het bericht Renault EZ-FLEX: bezorgbusje van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 april 2019

Productie Sono Motors Sion vindt plaats in Europa bij NEVS

National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV. NEVS heeft een hoofdkantoor, R&D-afdeling en productiefaciliteit in het Zweedse Trollhättan. Sono Motors mag van die fabriek gebruikmaken voor het produceren van de Sion. Komt later Sono Motors verwacht binnen acht jaar 260.000 exemplaren van de Sion te kunnen produceren. Als de productie op stoom is, mikt het Duitse bedrijf op 43.000 exemplaren op jaarbasis. Naar verwachting start de productie in de tweede helft van 2020. Daarmee komt de Sion wel later dan verwacht op de markt. “We zijn niet blij met deze vertraging, maar het was geen moeilijke beslissing om te nemen. We hebben 10 maanden vertraging bij het veiligstellen van een 8-jarig partnerschap waardoor we onze beloftes waar kunnen maken”, aldus Hausch in een reactie. NEVS Will Manufacture The Sion in Sweden | Sono Motors Sinds 2012 Het idee voor de Sion ontstond al in 2012. Sindsdien is de auto in ontwikkeling en werd het ontwerp meerdere keren gewijzigd. Recent presenteerde Sono Motors het definitieve ontwerp voor de Sion en kon het bedrijf aan de slag gaan met het ontwikkelen van de juiste productietools. De Sion van Sono Motors wordt de eerste op grotere schaal geproduceerde auto ter wereld met meerdere zonnepanelen in de carrosserie. 34 kilometer extra range Volgens Sono Motors leveren die zonnepanelen op een zonnige dag 34 kilometer extra range op. Op een volle acculading moet de Sion 250 kilometer kunnen halen. Het opladen via een regulier oplaadpunt duurt 3,5 uur en met een snellader is de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol. Bijzonder is dat de Sion van Sono Motors ook energie kan leveren aan een andere Sion of aan huishoudelijke apparaten en gereedschappen zoals een boor. 35 kWh De auto is uitgerust met een 35 kWh lithium-ion accupakket en een 120 kW en 290 Nm sterke elektromotor, goed voor een topsnelheid van 140 km/u. Het geremde trekgewicht komt uit op 750 kilogram en de bagageruimte is 650 liter groot of zelfs 1.250 liter met neergeklapte achterbank. De vanafprijs De vanafprijs van de Sion begint bij 25.500 euro, berekend op een basisprijs van 16.000 euro en een accuprijs van 9.500 euro. Op het moment van schrijven heeft het bedrijf al 9.792 orders mogen ontvangen voor de Sion.   Het bericht Productie Sono Motors Sion vindt plaats in Europa bij NEVS verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 april 2019