Nieuws

Playmobil brengt de Porsche Mission E uit

Elektrisch rijden Playmobil heeft goed gekeken naar het origineel, want de kleine Mission E lijkt sprekend op zijn grote broer. De wielen, deurklinken en logo’s zijn uiteraard aanwezig, maar de echte verrassing bevindt zich onder de ‘motor’kap. Daar zit namelijk een elektromotor en een servo waarmee de Mission E daadwerkelijk kan rijden. De batterijen moet je nog wel zelf aanschaffen, want wij verwachten niet dat de meegeleverde laadpaal echt werkt. De LED-verlichting kan daarnaast echt branden. Vanaf 69 euro De kleine Mission E maakt zijn debuut in een Playmobil film die aankomende zomer in de bioscoop verschijnt. Het is overigens niet de eerste keer dat Playmobil zich waagt aan een Porsche. Het Duitse speelgoedmerk bracht eerder al de Porsche 911, 911 Targa, 911 GT3 en Macan, inclusief paardentrailer op de markt. De Porsche Mission E van Playmobil ligt vanaf juli dit jaar in de winkels voor een prijs van 69 euro. Nog even wachten Op de echte elektrische Porsche moeten we nog even wachten. De Taycan maakt zijn debuut op de IAA in Frankfurt, die van 12 tot 22 september wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. Dankzij twee elektromotoren met gezamenlijk 600 pk moet de nieuwe Porsche in 3,5 seconden naar 100 km/u sprinten. Porsche rust de Taycan met een batterij van 800 volt uit, waarmee de auto binnen vijftien minuten tot een actieradius van 400 kilometer kan laden. De totale actieradius moet uitkomen op 500 kilometer per acculading. Het bericht Playmobil brengt de Porsche Mission E uit verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 februari 2019

Koenigsegg en NEVS bundelen de krachten

De deal NEVS investeert een bedrag van 150 miljoen euro in Koenigsegg en krijgt daarmee 20 procent van de Zweedse supercarproducent in handen. Ook wordt een joint venture gestart waarin NEVS 150 miljoen dollar (ongeveer 130 miljoen euro) investeert. NEVS krijgt daarmee 65 procent van de joint venture in handen. De resterende 35 procent komt in handen van Koenigsegg door een materiële bijdrage. Koenigsegg deelt intellectueel eigendom, technologie licenties en productontwerpen met NEVS. Chinese markt Door de samenwerking krijgt NEVS veel kennis in handen en heeft Koenigsegg een betere toegang tot de Chinese markt. Evergrande – het moederbedrijf van NEVS – heeft in China een belangrijke positie. Het concern heeft een groot distributieplatform en diverse verkoopkanalen. Evergrande is namelijk de eigenaar van de grootste autodealers in China. Marktsegment “Deze samenwerking creëert de beste omstandigheden voor Koenigsegg om de groei op de markt voor hyperauto’s te versnellen, en stelt ons in staat om samen met NEVS een nieuw marktsegment te veroveren. We kijken er erg naar uit om samen met NEVS producten te ontwikkelen die een duurzame toekomst verzekeren”, aldus Christian von Koenigsegg, oprichter en CEO van Koenigsegg. Exacte plannen zijn nog niet vrijgegeven. National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV . NEVS heeft een hoofdkantoor en R&D-afdeling in het Zweedse Trollhättan. Er werken ongeveer 650 mensen. Tianjin NEVS groeit hard in China. De bouw van de eerste fabriek van het bedrijf – gelegen in Tianjin – werd in 2018 voltooid. Eind 2018 kreeg NEVS ook goedkeuring van de Chinese overheid om in de fabriek in Tianjin auto’s te bouwen en lokaal te verkopen in China. In de loop van 2019 start er de productie van de NEVS 9-3 EV . Tegelijkertijd werkt NEVS aan een nieuwe fabriek in Shanghai waar de productie van batterij-elektrische auto’s in de loop van 2020 moet starten. Evergrande Health NEVS richt zich ook op autonoom rijdende voertuigen. De eerste exemplaren moeten kort na 2020 in zowel Europa als in China verschijnen. In januari 2019 werd bekend dat het Chinese Evergrande Health – met meer dan 140.000 werknemers – een aandeel van 51 procent had gekocht in NEVS. Een meerderheidsbelang dus. De oprichter en topman van NEVS, Kai Johan Jiang, bezit met zijn bedrijf NE Holding 49 procent van de aandelen. Koenisegg, sinds 1994 Koenigsegg werd in 1994 opgericht door Christian von Koenigsegg met als missie om de perfecte supercar te ontwikkelen. Sinds jaar en dag behoort Koenigsegg tot de top in het hypercarsegment met modellen als de CCX, Agera, Agera RS en Regera. Koenigsegg heeft diverse technologische patenten in handen, onder meer voor slimme omvormers en een geometrisch turbosysteem. Koenigsegg is gevestigd in het Zweedse Ängelholm en telt iets meer dan 115 werknemers. Het bericht Koenigsegg en NEVS bundelen de krachten verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 februari 2019

Audi maakt meerprijs zijcamera’s Audi e-tron bekend

Camerabuitenspiegels Wie de virtual mirrors aanvinkt op de optielijst is overigens verplicht om ook Top View 360° camera’s (1388 euro) en Assistentiepakket ‘City’ te bestellen. Je betaalt daardoor niet 1857 euro extra, maar 4.875 euro. Oled-touchscreens De virtuele buitenspiegels zijn optisch en aerodynamisch heel bijzonder. Beelden van het camerasysteem buiten de auto zijn op de oled-touchscreens in het interieur te zien. Met andere woorden, deze camerabuitenspiegels vervangen de gebruikelijke glazen spiegels. Een voordeel van de virtuele spiegels ten opzichte van conventionele exemplaren is dat de auto een lagere cW-waarde heeft, dat de aero-akoestiek beter is en dat ook in de regen, met sneeuw en bij een laagstaande zon het zicht naar achteren goed is. Op het touchscreen, dat reageert als een hand dichterbij komt, kan de bestuurder de beeldweergave instellen en tussen de beelden van beide cameraspiegels switchen. Vergeleken met gewone spiegels zijn er extra camera-instellingen voor een nog beter zicht: Voor fileparkeren is er een stand om in te zoomen op de stoeprand. Bij het oprijden van een kruising is er een stand die links (bij linksaf slaan) of rechts (rechtsaf slaan) de dode hoek verkleint. Verder is er een stand speciaal voor gebruik op snelwegen. AutoRAI TV: Zo werken de zijcamera’s van de Audi e-tron 95 kWh De Audi e-tron 55 quattro – zoals het model volmondig heet – heeft een hoogvoltage-batterij met een capaciteit van 95 kWh, op papier goed voor een range van 417 kilometer (WLTP). De e-tron heeft twee elektromotoren met een systeemoutput van 300 kW en 664 Nm aan koppel. Genoeg power om in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u. Kleuren De e-tron van Audi is ook samen te stellen in een online configurator. Er zijn diverse kleuren mogelijk. Standaard levert Audi de kleur Briljant Zwart. Metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 1.400 euro. Er is keuze uit de metallictinten Catalunyarood, Floretzilver, Galaxisblauw, Gletsjerwit, Manhattangrijs, Mythoszwart, Siambeige en Typhoongrijs. Op het programma staan ook twee Audi exclusive lakkleuren, te weten Suzukagrijs en Ipanemabruin. Voor beide tinten vraagt Audi 4.061 euro. Verder levert Audi de pareleffectkleur Goodwoodgroen (4.061 euro) en kristaleffectlak Arablauw (4.061 euro). Via Audi Exclusive is de Audi e-tron in elke kleur te krijgen. Ook hier betaal je 4.061 euro voor. Wielen Er zijn verschillende wieldesigns leverbaar. Standaard levert Audi 19-inch Aero-wielen. Voor 20-inch exemplaren betaal je 966 tot 1.146 euro extra en voor 21-inch wielen ben je 2.231 euro meer kwijt. In een later stadium komt Audi nog met 22-inch wielen . LED-koplampen zijn standaard. Voor Matrix LED koplampen betaal je 1.751 euro. Van de Audi e-tron komt later nog een performanceversie . Rijtest Audi e-tron Meer weten over de nieuwe Audi e-tron? Check dan de rijtest! Of bekijk de speciale modelpagina van de Audi e-tron. Het bericht Audi maakt meerprijs zijcamera’s Audi e-tron bekend verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 februari 2019

Vernieuwde BMW 7 Serie in drie PHEV-varianten

394 pk gecombineerd Het plug-in hybridesysteem van de drie PHEV-versies van de vernieuwde 7 Serie bestaat uit een zescilinder-in-lijn benzinemotor met een maximumvermogen 286 pk (210 kW) en een elektromotor met een nominaal vermogen van 113 pk (83 kW) en een nominaal koppel van 265 Nm.Als de Sport-modus is geactiveerd, komt het systeemvermogen uit op 394 pk (290 kW) en maar liefst 600 Nm aan koppel. Sprintcijfers De prestaties zijn best indrukwekkend. De BMW 745e accelereert in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de BMW 745Le in 5,3 seconden en de BMW 745Le xDrive in 5,1 seconden. De topsnelheid is in alle gevallen elektronisch begrensd op 250 km/u. Puur elektrisch rijden Puur elektrisch rijden kan ook dankzij een 12,0 kWh lithium-ion accupakke die onder de achterbank is gemonteerd. In Hybrid-modus kunnen de BMW 745e, BMW 745Le en BMW 745Le xDrive tot snelheden van 110 km/u volledig elektrisch rijden, dat 20 km/u sneller dan voorgaande modellen. In de Electric-modus is het vermogen van de elektromotor voldoende voor een snelheid van 140 km/u. De elektrische actieradius van de BMW 745e ligt tussen 54 en 58 kilometer; die van de BMW 745Le op 52 tot 55 kilometer en die van de BMW 745Le xDrive tussen de 50 en 54 kilometer. Bagageruimte De 46 liter grote brandstoftank bevindt zich boven de achteras. Het bagagevolume komt uit op 420 liter maar kan worden vergroot dankzij de standaard neerklapbare achterbankleuningen (40:20:40). Prijzen maakt BMW later bekend. Het bericht Vernieuwde BMW 7 Serie in drie PHEV-varianten verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 februari 2019

Porsche stelt productiedoel van Taycan bij

Grote belangstelling Bijzonder natuurlijk, omdat de Taycan nog niet eens op de markt is. Porsche merkt nu al op dat de belangstelling voor de Taycan heel groot is. Via het dealernetwerk van Porsche zijn al duizenden orders genoteerd. In Noorwegen is er zelfs sprake van een stop op het schrijven van orders. Porsche noteert wel de gegevens van geïnteresseerden zodat ze later een exemplaar kunnen bemachtigen. Aanbetaling Voor de Porsche Taycan is een aanbetaling van 2.500 euro vereist. Indien de klant de Taycan toch niet wenst te bezitten, dan krijgt hij of zij het geld terug. Frankfurt De productieversie van de Porsche Taycan debuteert op de IAA-autoshow in Frankfurt die van 12 tot 22 september 2019 wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. De Taycan sprint naar verluidt in 3,5 seconden naar 100 km/u, in minder dan 12 seconden 0 naar 200 km/u en krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet meer dan 500 kilometer bedragen. Hij is uitgerust met een elektrisch systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt. Geen zware batterij Porsche kiest ervoor om geen zware batterij in de Taycan te monteren, maar juist te gaan voor extreem snel laden. Het model heeft een 800 Volt-batterij die binnen vijftien minuten weer vol genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer. Een ander voordeel van het 800 Volt-systeem is dat de elektrische kabels een stuk dunner konden worden, wat weer gewicht bespaard. Porsche ontwikkelde voor de Taycan een slim oplaadsysteem en een efficiënte warmtewisselaar, die de batterij snel op zijn ideale werktemperatuur kan krijgen en hem koelt als er plotseling veel kracht wordt gevraagd. 21 prototypes De Porsche Taycan wordt onder meer getest in extreem hete en koude klimaten. Porsche heeft zestig medewerkers en eenentwintig gecamoufleerde prototypes naar het westen van Zuid-Afrika gestuurd, waar de temperatuur iedere dag op ongeveer 40 graden uitkomt. In die hitte hebben de auto’s zo’n 40.000 kilometer afgelegd. Als de Taycan eind 2019 op de markt komt, zullen prototypes al miljoenen testkilometers hebben gemaakt. Flink gegroeid Het personeelsbestand van Porsche is gegroeid van 176 werknemers in 1938 tot 30.500 anno 2018 – ongeveer een derde van hen werkt in Zuffenhausen. De jaarlijkse productie is gestegen van 1.601 auto’s in 1953 tot 255.683 in 2017, waarvan meer dan een vijfde in Zuffenhausen van de band rolt. Het pand in Zuffenhausen is gegroeid van de grootte van een voetbalveld tot een oppervlakte van ongeveer 670.000 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer 62 voetbalvelden. Tweede brug Porsche maakt efficiënt gebruik van elke vierkante meter van zijn hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Dat is een hele uitdaging binnen een stedelijk gebied. Om de zaken ingewikkelder te maken, is het fabrieksterrein opgesplitst door een spoorlijn en een grote openbare weg, de Schwieberdinger Strasse. Porsche transporteert sinds de jaren tachtig de kant en klaar gelakte carrosserieën van Werk 1 via een transportbrug op een hoogte van ongeveer 35 meter over die weg naar de eindassemblage afdeling in Werk 2. Binnenkort komt daar een tweede brug bij voor het transport van de nieuwe 100 procent elektrische Porsche Taycan, waarvoor een compleet nieuwe fabriek is gebouwd achter de plek waar het allemaal begon. Investering Tussen nu en 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij het merk zich richt op zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Porsche heeft daarmee zijn oorspronkelijke investeringsbedrag verdubbeld van 3 miljard naar 6 miljard euro. Van die extra 3 miljard gaat zo’n 500 miljoen euro naar de ontwikkeling van de Taycan. Porsche steekt ongeveer 1 miljard euro in de elektrificatie van zijn bestaande modellen, honderden miljoenen in de uitbreiding van fabrieken en zo’n 700 miljoen euro in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility. Praktische Actieradius tussen 325 – 635 km Stad – Winter 440 km Snelweg – Winter 325 km Gecombineerd – Winter 380 km Stad – Zomer 635 km Snelweg – Zomer 415 km Gecombineerd – Zomer 510 km Accu en Opladen Accu Capaciteit 90.0 kWh Locatie Laadpoort Linkerzijde – Voor Laadaansluiting Type 2 Laadvermogen 11 kW AC Laadtijd (0->450 km) 9u45m Laadsnelheid 47 km/u Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl Het bericht Porsche stelt productiedoel van Taycan bij verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric

Document uitgelekt In een Duitse Hyundai-presentatie zijn al de nodige feiten gepresenteerd. Het document moest eigenlijk intern blijven, maar is toch op straat terechtgekomen. Groter accupakket voor Ioniq Electric Uit het document – hierboven getoond – blijkt dat Hyundai de aandrijflijn van de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid laat voor wat het is. Dat is een ander verhaal bij de Ioniq Electric. Het 28 kWh grote lithium-ion accupakket van het huidige model wordt vervangen door een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh. Dat resulteert volgens Hyundai in een theoretische actieradius van 378 kilometer, bijna 100 kilometer meer dan de huidige. Dezelfde elektromotor De elektromotor van de Hyundai Ioniq Electric blijft hetzelfde en levert dus ook straks 120 pk en 295 Nm. Of het grotere accupakket gevolgen heeft voor de vanafprijs van de Ioniq Electric is nog niet bekend. Voor de huidige versie vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Uiterlijke aanpassingen In het document staat ook dat Hyundai de grille, koplampen, achterlichten, achterbumper, wielen, zijskirts en dashboard van alle Ioniq-familieleden onder handen neemt. Uiteraard introduceert Hyundai ook nieuwe exterieurkleuren en stoffen voor de bekleding. Verder installeert Hyundai een nieuw instrumentarium en een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch display. Het bericht Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019