10 modellen op komst Geometry – vernoemd naar een wiskundige term – komt tot en met 2025 met tien modellen, waaronder SUV’s, crossover en sedans. Het eerste model is al gepresenteerd: de Geometry A. Deze elektrische sedan beschikt over een 163 pk (120 kW) sterke elektromotor met een koppel van 250 Nm. Geometry levert twee lithium-ion accupakketten. De instapper heeft een capaciteit van 51,9 kWh met een NEDC-actieradius van 410 kilometer. Optioneel levert het merk een 61,9 kWh accupakket. Die komt op papier 500 kilometer ver. 12,3-inch zwevend touchscreen De auto is 4.736 mm lang, 1.804 mm breed en 1.503 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.700 mm. In het interieur past Geometry een 12,3-inch zwevend touchscreen toe en een 8-inch head-up display. Het bericht Geely introduceert Geometry, nieuw EV-merk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuw tijdperk “De EQC is de voorloper van ons toekomstige Mercedes-Benz EQ-voertuigportfolio”, stelt Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor de verkoop van Mercedes-Benz Cars. “Met de EQC Edition 1886 herinneren we bij de verkoopstart aan de uitvinding van de eerste automobiel en benadrukken we de pioniersgeest die ons vandaag de dag meer dan ooit drijft en kenmerkt. Destijds hebben we voor de eerste keer voor een revolutie op het gebied van individuele mobiliteit gezorgd. En ook met de EQC stappen we een nieuw tijdperk in.” Hightechzilver metallic Mercedes-Benz levert de EQC Edition 1886 alleen in de kleur hightechzilver metallic en rust hem standaard uit met een grote Black Panel-grille met hoogglanzend zwarte lamellen en rand, een speciaal opschrift ‘EQC Edition 1886’ op de voorspatschermen en 20-inch tienspaaks lichtmetalen wielen in hoogglanzend zwart met witte decorelementen. Opschriften In het interieur vinden we ‘EQC Edition 1886’ opschriften in de rugleuningen. Dit opschrift is ook te vinden als badge op de middenconsole. Sierdelen in matrixlook zilver en vloermatten met ‘EQC’-stiksel maken het feest compleet. Servicepakketten, waaronder Onderhoudsservice De Mercedes-Benz EQC Edition 1886 wordt standaard geleverd met de servicepakketten ‘Onderhoudsservice’, ‘Haal- en brengservice’ en ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’. De ‘Onderhoudsservice’ omvat alle nodige onderhoudswerkzaamheden in een periode van maximaal zes jaar of 160.000 kilometer. Daarbij ligt de nadruk op de inspectie van veiligheidsrelevante onderdelen en de controle van elektrische componenten. Haal- en brengservice In combinatie met de ‘Onderhoudsservice’ maakt de ‘Haal- en brengservice’ het inplannen van bezoeken aan de werkplaats comfortabeler. De EQC Edition 1886 wordt gedurende een periode van zes jaar (of maximaal zes keer) afgehaald voor onderhoudswerkzaamheden en wanneer de klant dat wil ook weer teruggebracht. Het gebruik van de ‘Haal- en brengservice’ is mogelijk vanaf het eigen huisadres, de werkplek of willekeurig welke andere locatie binnen een bepaalde afstand van een Mercedes-Benz werkplaats. Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen Een ander servicepakket, de ‘Verlengde garantie voor nieuwe voertuigen’, behoedt de eigenaar van de auto na afloop van de standaard Mercedes-Benz garantie voor nieuwe voertuigen tot een voertuigleeftijd van zes jaar voor onverwachte reparatiekosten. De verlengde garantie is de optimale aanvulling op het standaard accucertificaat voor de hoogspanningsaccu, dat voor een periode van maximaal acht jaar of 160.000 kilometerm geldt. Dit garandeert een foutloos functionerende hoogspanningsaccu en dekt ook een significant verlies van accucapaciteit af. Alle drie de servicepakketten zijn voor een periode van zes jaar gebonden aan de auto en gaan bij verkoop over op de volgende eigenaar. Dat alles heeft ook positieve invloed op de restwaarde van de auto. Het bericht Limited edition: Mercedes-Benz EQC Edition 1886 verscheen eerst op ZERauto.nl .
World Car of the Year 2019 De winnaar van de WCOTY 2019 werd dit jaar gekozen door een 86-koppige jury uit 24 landen. De Jaguar I-PACE was voor de 2019-editie van de World Car Awards (WCOTY) maar liefst drie keer genomineerd. In de eindstrijd van de belangrijkste categorie World Car of the Year 2019 bleef de I-Pace de Audi e-tron en Volvo S60/V60 voor. Andere overwinningen In de categorie World Car Design of the Year won de Jaguar I-Pace van de twee andere finalisten Suzuki Jimny en Volvo XC40. De Jaguar I-Pace is zoals reeds aangegeven ook verkozen tot World Green Car 2019. In deze categorie versloeg hij de Hyundai Nexo en de Audi e-tron. 11.000 exemplaren Van de 400 pk en 696 Nm sterke elektrische Jaguar I-Pace zijn tot op heden meer dan 11.000 exemplaren verkocht. LEES OOK: AutoRAI TV: EV-tips voor Jaguar I-Pace en andere elektrische auto’s Het bericht Jaguar I-Pace uitgeroepen tot World Car of the Year 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Toekomstige uitdagingen Steden worden steeds groter en drukker. Naar verwachting woont over tien jaar 60% van de wereldwijde bevolking in steden. Tegelijkertijd blijft het aantal online bestellingen en dus het aantal pakketbezorgingen fors toenemen. En dan hebben we ook nog te maken met milieuzones die steeds meer gemeenten invoeren. Op het gebied van stedelijke distributie staan dus allerlei uitdagingen te wachten. Renault loopt hierop vooruit en heeft een bestelbusje ontwikkeld dat moet voldoen aan alle toekomstige eisen voor ‘last-mile delivery’. Het model wordt bij grote klanten ingezet om de wereld van stedelijke distributie beter te begrijpen. De zogeheten Renault EZ-FLEX zit ook vol met sensoren en ander meetapparatuur om het gebruiksgedrag nauwkeurig te monitoren. Ook worden gebruikers gevraagd om feedback te leveren. Met alle informatie hoopt Renault voertuigen te kunnen ontwikkelen die nog beter inspelen op de ontwikkelingen van stedelijke logistiek. LEES OOK: Renault start levering elektrische Matser Z.E. Eenvoudig in gebruik De Renault EZ-FLEX is een futuristisch ogend busje met elektrische aandrijving. Het model is 3,86 meter lang, 1,65 meter breed en 1,88 meter hoog. De laadruimte biedt een inhoud van drie kubieke meter. Dit is mede bereikt door de compacte cockpit, die desondanks alle eigenschappen van een volwaardige bedrijfswagen biedt. De draaicirkel van slechts 4,5 meter maakt manoeuvreren in smalle straatjes extra eenvoudig. De EZ-FLEX heeft een actieradius van 100 kilometer, waarmee die naar eigen zeggen ruimschoots voldoet aan de behoeften van stedelijke distributie, waarbij gemiddeld 50 kilometer per dag gereden wordt. Verder is de laadruimte ontworpen voor een grote diversiteit aan inbouwmogelijkheden. Behalve voor pakketbezorgers is de Renault EZ-FLEX ook geschikt voor bijvoorbeeld energiebedrijven, servicemonteurs en retailers die voornamelijk in stedelijk gebied rijden en dagelijks misschien wel honderden keren stoppen. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter bedrijfswagen Het bericht Renault EZ-FLEX: bezorgbusje van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Diverse ontwerpteams De Mint Concept is een volledig elektrische, luxe stadsauto met volgens de makers een ‘organisch ontwerp’ en een ‘innovatief interieur’. De auto is ontworpen door het Genesis Global Advanced Design in Duitsland, het Genesis Design Team in de Verenigde Staten en het ontwerpteam van het Namyang Design Center in Zuid-Korea. Coupé-achtige hatchback De in Hunter Green gespoten Mint van Genesis is een tweedeurs coupé-achtige hatchback met twee zitplaatsen. Toegang krijgen tot de bagageruimte is bijzonder, want Genesis installeert twee naar boven geïnstalleerde ‘deuren’. Het dashboard – in hoeverre je daarvan kunt spreken – oogt clean. Het instrumentencluster – Genesis spreekt liever over een Graphic User Interface – is in het centrum van het stuurwiel geplaatst. Daaromheen vinden we zes knoppen slechts displays voor het opstarten van de navigatie, de telefoonfunctie of het instellingenmenu. Actieradius Over het accupakket doet Genesis geen uitspraken. Wel kan het merk melden dat de actieradius uitkomt op ongeveer 360 kilometer en dat er dankzij een 350 kW-systeem snel kan worden opgeladen. Het bericht Genesis Mint Concept heeft verfrissend ontwerp verscheen eerst op ZERauto.nl .
National Electric Vehicle Sweden NEVS is een afkorting voor National Electric Vehicle Sweden. NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV. NEVS heeft een hoofdkantoor, R&D-afdeling en productiefaciliteit in het Zweedse Trollhättan. Sono Motors mag van die fabriek gebruikmaken voor het produceren van de Sion. Komt later Sono Motors verwacht binnen acht jaar 260.000 exemplaren van de Sion te kunnen produceren. Als de productie op stoom is, mikt het Duitse bedrijf op 43.000 exemplaren op jaarbasis. Naar verwachting start de productie in de tweede helft van 2020. Daarmee komt de Sion wel later dan verwacht op de markt. “We zijn niet blij met deze vertraging, maar het was geen moeilijke beslissing om te nemen. We hebben 10 maanden vertraging bij het veiligstellen van een 8-jarig partnerschap waardoor we onze beloftes waar kunnen maken”, aldus Hausch in een reactie. NEVS Will Manufacture The Sion in Sweden | Sono Motors Sinds 2012 Het idee voor de Sion ontstond al in 2012. Sindsdien is de auto in ontwikkeling en werd het ontwerp meerdere keren gewijzigd. Recent presenteerde Sono Motors het definitieve ontwerp voor de Sion en kon het bedrijf aan de slag gaan met het ontwikkelen van de juiste productietools. De Sion van Sono Motors wordt de eerste op grotere schaal geproduceerde auto ter wereld met meerdere zonnepanelen in de carrosserie. 34 kilometer extra range Volgens Sono Motors leveren die zonnepanelen op een zonnige dag 34 kilometer extra range op. Op een volle acculading moet de Sion 250 kilometer kunnen halen. Het opladen via een regulier oplaadpunt duurt 3,5 uur en met een snellader is de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol. Bijzonder is dat de Sion van Sono Motors ook energie kan leveren aan een andere Sion of aan huishoudelijke apparaten en gereedschappen zoals een boor. 35 kWh De auto is uitgerust met een 35 kWh lithium-ion accupakket en een 120 kW en 290 Nm sterke elektromotor, goed voor een topsnelheid van 140 km/u. Het geremde trekgewicht komt uit op 750 kilogram en de bagageruimte is 650 liter groot of zelfs 1.250 liter met neergeklapte achterbank. De vanafprijs De vanafprijs van de Sion begint bij 25.500 euro, berekend op een basisprijs van 16.000 euro en een accuprijs van 9.500 euro. Op het moment van schrijven heeft het bedrijf al 9.792 orders mogen ontvangen voor de Sion. Het bericht Productie Sono Motors Sion vindt plaats in Europa bij NEVS verscheen eerst op ZERauto.nl .
Karma Revero GT Het belangrijke nieuws van Karma Automotive op de autoshow van Shanghai is de nieuwe Revero GT, een elektrische sportieve sedan met een driecilinder turbobenzinemotor van BMW als range-extender. De verkoop start in de tweede helft van 2019. Karma Pininfarina GT Dan de Karma Pininfarina GT. Deze luxueuze elektrische coupé is in samenwerking met het Italiaanse designhuis Pininfarina ontworpen. De basis wordt gevormd door de nieuwe Revero GT, maar alle bodypanelen en de carrosserie zijn anders. Productieplannen zijn er vooralsnog niet. Karma SC1 Vision Concept Met de SC1 Vision Concept geeft Karma een voorproefje van de toekomst. De roadster is net als de Revero GT en Pininfarina GT een elektrische auto. Bijzonder aan dit studiemodel is dat hij 5G-connectiviteit heeft en een speciaal infotainmentsysteem dat per aanraking, spraak, zicht of grafische elementen bediend kan worden. LEES OOK: Aston Martin lanceert elektrische Rapide E 2014 Karma Automotive is ontstaan in 2014 dankzij The Wanxiang Group, een producent van auto-onderdelen met een hoofdkantoor in het Chinese Hangzhou. Het bedrijf groeit door flinke investeringen en heeft inmiddels bijna 1.000 werknemers, werkzaam op vier verschillende locaties: Hoofdkantoor: Irvine, Californië Karma Innovation & Customization Center: Moreno Valley, Californië Detroit Technical Center: Troy, Michigan Karma China Design & Engineering Center: Hangzhou, China In 2020 naar Europa Karma Automotive richt zich eerst op de Noord-Amerikaanse markt, maar heeft ook plannen om zijn modellen buiten Amerikaans grondgebied te verkopen. Karma CEO Dr. Lance Zhou: “Karma is operationeel in Europa en in het Midden-Oosten begin 2020. Daarna volgt Azié. In 2021 zijn we actief in China.” Het bericht Drie keer Karma op autoshow Shanghai 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vergevorderd stadium De Lotus Type 130 zit nog volop in de ontwikkelingsfase, maar is volgens Lotus al wel in een vergevorderd stadium. Meest dynamische Lotus ooit Lotus CEO Phil Popham: “Type 130 is de meest dynamische Lotus in onze geschiedenis. De auto markeert een keerpunt voor ons merk en is een showcase van wat we kunnen en wat van Lotus op stapel staat.” Londen De nieuwe Lotus Type 130 wordt inclusief alle specificaties en details later dit jaar gepresenteerd in Londen, de geboorteplaats van Lotus. Type De naam ‘Type’ in combinatie met een getal is iets wat we al vaker hebben gezien bij Lotus. Hieronder een overzicht van andere Type-modellen van Lotus, van de Type 14 tot de de nieuwe Type 130. Type 14 – Eerste productieauto met composiet monocoque (Elite, 1957) Type 25 – Eerste ‘fully-stressed monocoque’ Formule 1-auto, eerste Lotus die het F1-wereldkampioenschap won (1963) Type 72 – Succesvolste Formule 1-auto ooit, vormde de basis voor het design van F1-auto’s in meerdere jaren na zijn debuut (kampioenwinner in 1970, 1972 en 1973) Type 78 – Eerste Formule 1-auto ter wereld met ‘ground effects’ (1977) Type 88 – Eerste Formule 1-auto ter wereld gemaakt van koolstofvezel (1981) Type 92 – Eerste Formule 1-auto ter wereld met actieve wielophanging (1983) Type 111 – Eerste productieauto ter wereld met een gelijmde aluminium constructie (Elise, 1995) Type 130 – Eerste Britse hypercar ter wereld (2019) Het bericht Lotus komt met elektrische hypercar Type 130 verscheen eerst op ZERauto.nl .
St Athan De Aston Martin Rapide E wordt het eerste model van het merk dat in de nieuwe St Athan productiefaciliteit wordt gebouwd. Deze fabriek is het zogeheten Home of Electrification voor Aston Martin. In de toekomst rollen hier ook de volledig elektrische modellen van luxemerk Lagonda van de band. Aston Martin heeft de 155 exemplaren gelimiteerde Rapide E samen met Williams Advanced Engineering (WAE) ontwikkeld. Unieke stijlkenmerken De Rapide E is nog altijd heel goed herkenbaar als Rapide. Aston Martin geeft het model wel een aantal unieke stijlkenmerken mee, zoals afwijkende bumpers en speciale aerodynamisch vormgegeven lichtmetalen wielen met Pirelli P-Zero-banden. Alle aanpassingen resulteren ten opzichte van de Rapide met verbrandingsmotor in een 8 procent aerodynamisch efficiëntere koets. Digitale klokkenwinkel In het interieur neemt Aston Martin afscheid van de analoge klokken. De Britten installeren nu een 10-inch digitaal display waarop alle relevante informatie wordt weergegeven zoals de laadstatus van de batterij, hoeveel energie er tijdens afremmen wordt teruggewonnen en het stroomverbruik. 65 kWh accupakket De Aston Martin Rapide beschikt over een 65 kWh accupakket, bestaande uit 5.600 lithium-ion cellen. Het accupakket is geplaatst waar de originele 6,0-liter V12, transmissie en brandstoftank waren ondergebracht. Dankzij een 800V-systeem moet de Rapide E razendsnel opgeladen kunnen worden. Aston Martin spreekt over enkele uren. De WLTP-range komt uit op 360 kilometer. Prestaties en rijmodi Voor de aandrijving van de Rapide E zorgen twee op de achteras geplaatste elektromotoren met een systeemvermogen net iets meer dan 610 pk en 950 Nm aan trekkracht. Dat is genoeg power voor een topsnelheid van 250 km/u en een 0-96-tijd van minder dan vier seconden. Een sperdifferentieel zorgt voor een efficiënte vermogensafgifte op de achterwielen. De aandrijflijn van de Rapide E heeft drie rijmodi, te weten GT, Sport en Sport +. De rijmodi hebben invloed op het karakter van de aandrijflijn, maar ook op het chassis. Bestellen De Aston Martin Rapide E is per direct te bestellen. De prijs wordt alleen aan kopers gecommuniceerd. Het bericht Aston Martin presenteert gelimiteerde Rapide E verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tweede volledig elektrische SUV Volkswagen heeft tot op heden twee SUV-modellen met een ID-badge gepresenteerd. De eerste was de ID. CROZZ. Deze ID. ROOMZZ vormt de tweede volledig elektrische SUV binnen de ID-modelreeks. Volkswagen mikt met het model op grotere gezinnen. Volkswagen rust de productieversie van de ID. ROOMZZ uit met zeven zitplaatsen. IQ.DRIVE Het studiemodel beschikt over zogeheten IQ.DRIVE-systemen waarmee de ID. ROOMZZ volledig autonoom moet kunnen rijden. Zelf sturen kan ook. De bestuurder schakelt dan de ID. Drive modus in. Als de auto zelfstandig moet rijden schakelt de bestuurder de modus ID. Pilot in door zijn hand minimaal vijf seconden te laten rusten op het VW-logo op het stuurwiel. Digitale cockpit De ID. ROOMZZ is voorzien van een digitale cockpit bestaande uit een volledig glazen frontpaneel met een geïntegreerd digitaal stuurwiel. Op touchscreens en een 5,8 inch display wordt uiteenlopende informatie getoond. Daarnaast projecteert een Augmented Reality-scherm navigatie-instructies in de virtuele ruimte vóór de auto. Twee elektromotoren Voor de aandrijving van de ID. ROOMZZ zorgen twee elektromotoren die samen 306 pk (225 kW) leveren. Op de vooras monteert Volkswagen een elektromotor met een vermogen van 75 kW. Achter is dat een elektromotor met 150 kW. In de basis worden de achterwielen aangedreven, maar indien gewenst schakelt het systeem ook de voorste elektromotor bij. 82 kWh In de bodemsectie van de SUV installeert Volkswagen een accupakket met een capaciteit van 82 kWh, goed voor een actieradius van 450 kilometer (WLTP). Het accupakket opladen kan met een stekker of met een inductieplaat. De 0-100-sprint duurt 6,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Het bericht Volkswagen ID. ROOMZZ in 2021 realiteit verscheen eerst op ZERauto.nl .
AI Eerst maar eens even die naam ophelderen. De afkorting AI is natuurlijk niet heel moeilijk. Deze letters staan voor kunstmatige intelligentie of AI (Artifical Intelligence). De auto kan immers zelfstandig rijden volgens level 4. Dat betekent dat de auto volledig zelfstandig door specifieke gebieden kan rijden. Dit kunnen snelwegen zijn of stadsgedeeltes met de geschikte infrastructuur. De bestuurder kan tijdens de rit werken of relaxen. Als de auto het specifieke gebied verlaat, dient de rijder de besturing over te nemen. Vandaar dat de AI:ME nog altijd een stuur en pedalen heeft. ME De ‘ME’ in de naam slaat op de proactieve, slimme diensten waardoor een ‘persoonlijke’ rijbeleving ontstaat en passagiers hun reistijd beter kunnen benutten. Et voilà, de naam Audi AI:ME is een feit. AI:ME: twee tot vier zitplaatsen Het studiemodel heeft een 170 pk (125 kW) sterke elektromotor op de achteras en een 65 kWh-batterij in de bodemsectie met een onbekende actieradius. De AI:ME is 4,30 meter lang, 1,90 meter breed, 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Er is volgens Audi plaats voor twee personen en veel bagage, maar indien gewenst is de AI:ME ook als vierzitter te gebruiken. Kamerplant Het interieur van de AI:ME is ontworpen als een woonruimte, vandaar dat er materialen zijn gebruikt die je doorgaans ook in de gemiddelde woonkamer tegenkomt. Dus fraaie houtsoorten en een comfortabel tapijt. In het plafond brengt Audi gezellig wat planten onder voor de nodig extra zuurstof aan boord. Eyetracking Hypermoderne systemen zijn er genoeg. Zo zijn de communicatie- en interactiesystemen – met een multifunctionele 3D OLED-monitor als centraal element – te bedienen via eyetracking, stemcommando’s en touchpads. VR-brillen maken het mogelijk om films en games optimaal te beleven. Noise Compensation kan geluiden van buitenaf volledig wegfilteren. En dankzij elektrochromatisch glas zijn de ramen te verduisteren. Ook kan de AI:ME het stressniveau van de inzittenden meten. Slimme algoritmes leren de passagiers zo kennen. Op basis daarvan worden bepaalde settings aangepast en/of specifieke diensten aangeboden. Communicatiemiddel De LED-verlichting van de AI:ME dient ook als communicatiemiddel. De AI:ME kan hiermee eenvoudig te begrijpen symbolen op het wegdek of op een muur projecteren. Zo laat hij voetgangers bijvoorbeeld weten dat ze kunnen oversteken. Als de AI:ME vóór zich bijvoorbeeld alarmlichten ‘ziet’, kan hij dit signaal met de eigen verlichting versterken voor extra zichtbaarheid. Ten slotte: omdat vóór- en achterlichten minder zichtbaar worden naarmate weggebruikers de auto in de stad naderen, beschikt de AI:ME over in de carrosserie geïntegreerde LED-elementen. Daarmee wordt de auto vanuit elk standpunt beter zichtbaar. Vierde studiemodel De AI:ME is na de Aicon limousine en PB18 e-tron supercar de derde Audi die voor een zeer specifiek doel is ontwikkeld. In september presenteert Audi nog een vierde studiemodel. Het bericht Audi AI:ME: een woonkamer op wielen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eerste elektrische hatchback Peugeot brengt de nieuwe 208 in verschillende smaken op de markt. Naast diverse diesel- en benzinemotoren verschijnt er nu voor het eerst een volledig elektrische variant op de markt. Deze zogenoemde e-208 is uitgerust met een 50 kWh lithium-ion accupakket en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Daarmee heeft de elektrische hatchback een WLTP-range van 340 kilometer. De elektrische 208 onderscheidt zich door extra logo’s op de achterspatborden en een in de carrosseriekleur gespoten grille. Snelladen is mogelijk Via een normaal stopcontact duur het 16 uur om de accu volledig op te laden. Heb je de beschikking over een Wall Box dan laad je met een vermogen van 11 kW de accu in 5 uur en 15 minuten op. Bij een vermogen van 7,4 kW is dat 8 uur. Bij een snellader van 100 kW duurt het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren. Allure en GT Geïnteresseerden (zakelijk en privé) kunnen via de online reserveringsmodule een e-208 bemachtigen. Daarbij kunnen zij kiezen uit de Allure of GT-variant. Tot de standaarduitrusting behoren 16-inch lichtmetalen wielen, Peugeot Connect Navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. De e-208 is het enige model dat ook als sportieve GT-uitvoering op de markt komt. Dan wordt de standaarduitrusting aangevuld met 17-inch lichtmetalen wielen, met alcantara beklede stoelen en een extra uitrustingspakket. Ook voor particuliere klanten De elektrische hatchback is vooral voor zakelijk rijders interessante vanwege de 4% bijtelling. Peugeot wil ook particuliere klanten overtuigen om bijvoorbeeld via private lease de overstap naar elektrisch rijden te maken. Klanten krijgen een uniek reserveringsnummer waarmee zij tot juni hun bestelling kunnen wijzigen. Leasemaatschappijen zijn uitgesloten van deelname. Het bericht Peugeot e-208 nu al te reserveren verscheen eerst op ZERauto.nl .