Nieuws

Porsche stelt productiedoel van Taycan bij

Grote belangstelling Bijzonder natuurlijk, omdat de Taycan nog niet eens op de markt is. Porsche merkt nu al op dat de belangstelling voor de Taycan heel groot is. Via het dealernetwerk van Porsche zijn al duizenden orders genoteerd. In Noorwegen is er zelfs sprake van een stop op het schrijven van orders. Porsche noteert wel de gegevens van geïnteresseerden zodat ze later een exemplaar kunnen bemachtigen. Aanbetaling Voor de Porsche Taycan is een aanbetaling van 2.500 euro vereist. Indien de klant de Taycan toch niet wenst te bezitten, dan krijgt hij of zij het geld terug. Frankfurt De productieversie van de Porsche Taycan debuteert op de IAA-autoshow in Frankfurt die van 12 tot 22 september 2019 wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. De Taycan sprint naar verluidt in 3,5 seconden naar 100 km/u, in minder dan 12 seconden 0 naar 200 km/u en krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet meer dan 500 kilometer bedragen. Hij is uitgerust met een elektrisch systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt. Geen zware batterij Porsche kiest ervoor om geen zware batterij in de Taycan te monteren, maar juist te gaan voor extreem snel laden. Het model heeft een 800 Volt-batterij die binnen vijftien minuten weer vol genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer. Een ander voordeel van het 800 Volt-systeem is dat de elektrische kabels een stuk dunner konden worden, wat weer gewicht bespaard. Porsche ontwikkelde voor de Taycan een slim oplaadsysteem en een efficiënte warmtewisselaar, die de batterij snel op zijn ideale werktemperatuur kan krijgen en hem koelt als er plotseling veel kracht wordt gevraagd. 21 prototypes De Porsche Taycan wordt onder meer getest in extreem hete en koude klimaten. Porsche heeft zestig medewerkers en eenentwintig gecamoufleerde prototypes naar het westen van Zuid-Afrika gestuurd, waar de temperatuur iedere dag op ongeveer 40 graden uitkomt. In die hitte hebben de auto’s zo’n 40.000 kilometer afgelegd. Als de Taycan eind 2019 op de markt komt, zullen prototypes al miljoenen testkilometers hebben gemaakt. Flink gegroeid Het personeelsbestand van Porsche is gegroeid van 176 werknemers in 1938 tot 30.500 anno 2018 – ongeveer een derde van hen werkt in Zuffenhausen. De jaarlijkse productie is gestegen van 1.601 auto’s in 1953 tot 255.683 in 2017, waarvan meer dan een vijfde in Zuffenhausen van de band rolt. Het pand in Zuffenhausen is gegroeid van de grootte van een voetbalveld tot een oppervlakte van ongeveer 670.000 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer 62 voetbalvelden. Tweede brug Porsche maakt efficiënt gebruik van elke vierkante meter van zijn hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Dat is een hele uitdaging binnen een stedelijk gebied. Om de zaken ingewikkelder te maken, is het fabrieksterrein opgesplitst door een spoorlijn en een grote openbare weg, de Schwieberdinger Strasse. Porsche transporteert sinds de jaren tachtig de kant en klaar gelakte carrosserieën van Werk 1 via een transportbrug op een hoogte van ongeveer 35 meter over die weg naar de eindassemblage afdeling in Werk 2. Binnenkort komt daar een tweede brug bij voor het transport van de nieuwe 100 procent elektrische Porsche Taycan, waarvoor een compleet nieuwe fabriek is gebouwd achter de plek waar het allemaal begon. Investering Tussen nu en 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij het merk zich richt op zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Porsche heeft daarmee zijn oorspronkelijke investeringsbedrag verdubbeld van 3 miljard naar 6 miljard euro. Van die extra 3 miljard gaat zo’n 500 miljoen euro naar de ontwikkeling van de Taycan. Porsche steekt ongeveer 1 miljard euro in de elektrificatie van zijn bestaande modellen, honderden miljoenen in de uitbreiding van fabrieken en zo’n 700 miljoen euro in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility. Praktische Actieradius tussen 325 – 635 km Stad – Winter 440 km Snelweg – Winter 325 km Gecombineerd – Winter 380 km Stad – Zomer 635 km Snelweg – Zomer 415 km Gecombineerd – Zomer 510 km Accu en Opladen Accu Capaciteit 90.0 kWh Locatie Laadpoort Linkerzijde – Voor Laadaansluiting Type 2 Laadvermogen 11 kW AC Laadtijd (0->450 km) 9u45m Laadsnelheid 47 km/u Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl Het bericht Porsche stelt productiedoel van Taycan bij verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric

Document uitgelekt In een Duitse Hyundai-presentatie zijn al de nodige feiten gepresenteerd. Het document moest eigenlijk intern blijven, maar is toch op straat terechtgekomen. Groter accupakket voor Ioniq Electric Uit het document – hierboven getoond – blijkt dat Hyundai de aandrijflijn van de Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid laat voor wat het is. Dat is een ander verhaal bij de Ioniq Electric. Het 28 kWh grote lithium-ion accupakket van het huidige model wordt vervangen door een accupakket met een capaciteit van 38,3 kWh. Dat resulteert volgens Hyundai in een theoretische actieradius van 378 kilometer, bijna 100 kilometer meer dan de huidige. Dezelfde elektromotor De elektromotor van de Hyundai Ioniq Electric blijft hetzelfde en levert dus ook straks 120 pk en 295 Nm. Of het grotere accupakket gevolgen heeft voor de vanafprijs van de Ioniq Electric is nog niet bekend. Voor de huidige versie vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Uiterlijke aanpassingen In het document staat ook dat Hyundai de grille, koplampen, achterlichten, achterbumper, wielen, zijskirts en dashboard van alle Ioniq-familieleden onder handen neemt. Uiteraard introduceert Hyundai ook nieuwe exterieurkleuren en stoffen voor de bekleding. Verder installeert Hyundai een nieuw instrumentarium en een verbeterd infotainmentsysteem met 10,25-inch display. Het bericht Grote accupakket voor vernieuwde Hyundai Ioniq Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 januari 2019

“Andere naam voor PHEV’s van Audi”

Andere naam Welke naam Audi de toekomstige plug-inhybrides geeft, kan en mag Fahr-Becker niet zeggen. Audi komt in ieder geval snel met een andere naam. De naam e-tron wordt dan alleen nog voor volledig elektrische Audi’s gebruikt. En dat zijn er een heleboel. Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd. Goedkoper e-tron model wenselijk Alle batterij-elektrische modellen van Audi krijgen de naam e-tron. “Er zal sprake zijn van een combinatie van een modelnaam en e-tron”, stelt Fahr-Becker die naast de e-tron SUV ook andere e-trons ontwerpt. Bovendien heeft hij de meest recente Audi RS6 Avant ontworpen. “Belangrijk is dat we ook met een goedkoper e-tron-model komen in een lager segment met een goede range en uitstekend ruimte-aanbod. Er zijn nog een hoop plaatsen die we met een e-tron-model kunnen invullen.” Op safe spelen Wat design van e-tron-modellen betreft speelt Audi op safe. “In eerste instantie wilden we gaan voor een geheel nieuw design. Iets geks en expressief, om te benadrukken dat het een ander type auto is. Maar na diverse gesprekken met Audi-klanten hebben we besloten om dit niet te doen. Klanten vragen juist om een normaal ogende elektrische auto met degelijke looks. In het geval van de e-tron SUV hebben we toen besloten om een auto te ontwerpen met fijne proporties, een lange wielbasis en een lange motorkap. Kleine EV-details verklappen echter dat het een elektrische auto is, zoals de oranje/geel-kleurige remklauwen als knipoog naar de kleur van stroomkabels. Maar er zijn meer details. Kijk maar naar de wielen, de koplampen, de grille en het zijpaneel in de deuren. Met dat laatste benadrukken we dat het accupakket in de bodemsectie is verwerkt ligt”, stelt Fahr-Becker. Grille ontwerpen pittige klus Het ontwerpen van de grille van de e-tron SUV was volgens de ontwerper de moeilijkste klus. “De grille moest benadrukken dat het een SUV is. Bovendien moet de grille overal ter wereld in de smaak vallen en vooral niet te agressief ogen, want dat past niet bij het karakter van de auto. Het vinden van die balans was vrij moeilijk. De grille moest niet ogen als een gigantische luchtinlaat, vandaar de lichtere kleur”, zegt hij. “We wilden de single frame grille behouden, maar we hebben niet zoveel koeling nodig als bij een auto met brandstofmotor. Toch moet ook een elektroauto gekoeld worden. De batterij wordt namelijk warm. Met een volledig dichte neus zouden we ons familiegezicht verliezen. Dus die moest blijven. Het geeft aan wie we zijn. Om eerlijk te zijn willen we veel van deze auto’s verkopen. We willen klanten overtuigen van de actieradius. Dan mag design absoluut niet in de weg staan. Het is belangrijk dat iedereen de auto aanstaat.” Vier of zes hoeken? Nu hebben A-modellen van Audi een vierhoekige grille en Q-modellen een zeshoekige grille. “In de basis geldt dit ook voor e-tron-modellen”, zegt Fahr-Becker. “De e-tron SUV is in feite lid van de Q-familie en heeft dus ook een grille met zes hoeken. De e-tron GT krijgt als A5 Sportback-achtige auto juist een vierhoekige grille. We experimenteren met een zwarte grille om het uiterlijk sportiever te maken. Dat is nog in ontwikkeling. Weet in ieder geval dat we nog met een Audi e-tron S-Line komen met een iets sportievere uitstraling. Daarnaast komt er nog een performanceversie van de e-tron SUV.” De Audi e-tron RS? Krijgt zo’n snellere Audi e-tron SUV RS-badges? “In ieder geval een S-badge”, stelt Fahr-Becker. “Technisch gezien is dit een veel snellere auto met ook veel bredere banden. Verder introduceren we binnenkort nog 22-inch lichtmetalen wielen voor de e-tron SUV. Die zien er geweldig uit.” Heel efficiënt zijn grotere wielen natuurlijk niet, toch? “Dat klopt, maar optisch ziet het er te gek uit. De klant mag bepalen.” Het bericht “Andere naam voor PHEV’s van Audi” verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 januari 2019

Audi: “Laadstatus in koplampen tonen was niet toegestaan.”

Grille nog steeds een functie Oorspronkelijk was het idee om de Audi e-tron op de Q5 te baseren. Uiteindelijk werd er toch besloten om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen. Uiteraard met het herkenbare Audi-design, maar ook met een paar bijzondere designelementen. Voorop de e-tron prijkt de kenmerkende single frame grille, sinds 2005 het familiegezicht van Audi. Bij een brandstofauto zorgt de grille voor de broodnodige koeling, maar hoe los je dat op bij een elektrische auto die veel minder koeling nodig heeft? Andreas Mindt: “Veel mensen denken onterecht dat een elektrische auto geen koeling nodig heeft, maar de accu’s hebben toch echt koeling nodig. In theorie hadden we een veel kleinere grille kunnen ontwerpen, maar deze lage brede single frame grille heeft meerdere functies. De koelopeningen zorgen voor de nodige ventilatie en de aerodynamische lamellen dragen bij aan de stroomlijn van de auto.” CW-waarde van slechts 0,28 Naast koeling, is aerodynamica een van de belangrijkste onderwerpen bij een elektrische auto, een goede stroomlijn zorgt tenslotte voor een grotere actieradius. Mindt besloot dan ook om af te wijken van het traditionele SUV-design en de e-tron een ranke, gestrekte uitstraling te geven. Dankzij de aflopende daklijn, lamellen in de grille en gladde carrosserie heeft de e-tron een CW-waarde van slechts 0,28. De elektrische Audi oogt dan ook meer als een kruising tussen een stationwagen en een SUV. Ondanks de lengte van 4,9 meter, de breedte van 1,94 meter en de korte overhang oogt hij vrij compact. Veiligheid staat voorop Niet alleen de lamellen in de grille, maar ook de velgen en de buitenspiegels dragen bij aan de aerodynamica. Audi is een van de eerste autofabrikanten ter wereld die een productiemodel uitrust met zijcamera’s. De kleine camera’s weten de CW-waarde zelfs met 0,01 te verminderen en je wint er 3 kilometer range mee. Het is wel opvallend dat Audi op de portieren conventionele handgrepen monteert, maar volgens Mindt was dat een logische keuze: “De keuze voor conventionele handgrepen is gebaseerd op veiligheid. Wij willen dat je in geval van nood te allen tijde het portier kan opentrekken. Inklapbare deurgrepen zijn daarbij minder praktisch en geven meer kans op storingen.” Privacywetgeving stond in de weg De e-tron die Mindt als voorbeeld gebruikt, is met zijn carrosseriekleur Antigua Blue een opvallende verschijning. De wielen hebben een opvallend ‘gesloten’, design waarbij de biezen op de velg direct opvallen. Die verwijzen naar een designkenmerk dat uiteindelijk niet het productiemodel haalde. “De biezen op de velg zie je ook terugkomen in de koplampen en achterlichten. Oorspronkelijk was het idee om in de verlichting de laadstatus van de accu te werken. Vanwege de privacywetgeving in Duitsland, moesten we daarvan afwijken. De details zijn echter gebleven”, aldus Mindt. Ondanks de bijzondere details, blijft de Audi e-tron het redelijk conventionele alternatief voor de excentriekere Jaguar I-Pace of een Tesla Model S. Ben je benieuwd hoe de nieuwe Audi e-tron rijdt? Lees dan de rijtest ! Het bericht Audi: “Laadstatus in koplampen tonen was niet toegestaan.” verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2019