Nieuws

Peugeot e-208 nu al te reserveren

Eerste elektrische hatchback Peugeot brengt de nieuwe 208 in verschillende smaken op de markt. Naast diverse diesel- en benzinemotoren verschijnt er nu voor het eerst een volledig elektrische variant op de markt. Deze zogenoemde e-208 is uitgerust met een 50 kWh lithium-ion accupakket en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Daarmee heeft de elektrische hatchback een WLTP-range van 340 kilometer. De elektrische 208 onderscheidt zich door extra logo’s op de achterspatborden en een in de carrosseriekleur gespoten grille. Snelladen is mogelijk Via een normaal stopcontact duur het 16 uur om de accu volledig op te laden. Heb je de beschikking over een Wall Box dan laad je met een vermogen van 11 kW de accu in 5 uur en 15 minuten op. Bij een vermogen van 7,4 kW is dat 8 uur. Bij een snellader van 100 kW duurt het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren. Allure en GT Geïnteresseerden (zakelijk en privé) kunnen via de online reserveringsmodule een e-208 bemachtigen. Daarbij kunnen zij kiezen uit de Allure of GT-variant. Tot de standaarduitrusting behoren 16-inch lichtmetalen wielen, Peugeot Connect Navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. De e-208 is het enige model dat ook als sportieve GT-uitvoering op de markt komt. Dan wordt de standaarduitrusting aangevuld met 17-inch lichtmetalen wielen, met alcantara beklede stoelen en een extra uitrustingspakket. Ook voor particuliere klanten De elektrische hatchback is vooral voor zakelijk rijders interessante vanwege de 4% bijtelling. Peugeot wil ook particuliere klanten overtuigen om bijvoorbeeld via private lease de overstap naar elektrisch rijden te maken. Klanten krijgen een uniek reserveringsnummer waarmee zij tot juni hun bestelling kunnen wijzigen. Leasemaatschappijen zijn uitgesloten van deelname. Het bericht Peugeot e-208 nu al te reserveren verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 april 2019

Autotest – Kia e-Soul (2019)

Grote vooruitgang De vorige Kia Soul was ook beschikbaar met elektrische aandrijving en in het laatste verkoopjaar werden in Europa meer elektrische varianten verkocht dan benzine- en dieselversies bij elkaar. Vandaar dat het Koreaanse merk heeft besloten om de volledig nieuwe, derde generatie Soul hier uitsluitend met elektrische aandrijving te leveren. Het model gaat voortaan als e-Soul door het leven. Het verschil ten opzichte van zijn voorganger is enorm. De nieuwe Kia e-Soul is voorzien van een 64 kWh-batterijpakket en een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 395 Nm koppel. Daarmee is de batterijcapaciteit meer dan verdubbeld en levert de motor bijna twee keer zo veel vermogen. Deze aandrijflijn kennen we overigens ook van de iets grotere Kia e-Niro ( rijtest ) en de vergelijkbare Kona Electric ( rijtest ) van zustermerk Hyundai. Zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric eerder al bewezen, staat ook de Kia e-Soul garant voor een uitstekende actieradius. De officiële WLTP-meting zegt 452 kilometer, maar in de praktijk blijkt het niet gek veel minder. Wij starten onze testrit met één batterijstreepje minder dan vol en een resterende actieradius van 412 kilometer. Eco+ Hoeveel kilometers je daadwerkelijk uit de accu haalt, is vooral afhankelijk van je rijstijl, de weersomstandigheden en het aantal ingeschakelde stroomgebruikers. De meeste kilometers haal je sowieso in de rijstand Eco+. Dan werkt de airco niet, trek je langzamer op en is de topsnelheid begrensd op 90 km/u. Mocht dat iets te overdreven behoudend zijn, dan is er ook een ‘normale’ Eco-stand die je eenvoudig met knop op de middenconsole activeert. In deze modus accelereert de e-Soul merkbaar sneller en kun je gewoon alle systemen in de auto gebruiken. Om extra energie te besparen, is de e-Soul voorzien van een paar slimme features zoals een ‘drive only’-stand van de klimaatcontrole. Dan wordt uitsluitend het deel rond de bestuurderspositie verwarmd of gekoeld en dus hoeft de airco minder hard te werken. Best handig, aangezien je toch meestal alleen in de auto zit. Energie terugwinnen Ook kun je actief energie terugwinnen om het rijbereik verder te optimaliseren. Als je het gaspedaal (of beter gezegd ‘stroompedaal’) loslaat en de auto laat uitrollen, werkt de elektromotor als generator. Op dat moment wordt energie opgewekt en in de accu opgeslagen. Deze manier van recuperatie heeft een remmende werking. Met de twee schakelpeddels aan het stuurwiel kun je de remkracht in drie standen instellen. In de derde stand is de remkracht bij gas los zodanig krachtig, dat je in stadsverkeer, door goed te anticiperen, het rempedaal nauwelijks meer aanraakt. Deze manier van rijden wordt ‘one pedal driving’ genoemd. Tevens biedt het regeneratieve remsysteem een automatische stand. Met behulp van een radarsysteem dat andere weggebruikers detecteert, wordt automatisch het remniveau gekozen. Als je in de stad rijdt met veel verkeer om je heen, merk je dat de e-Soul vrij krachtig afremt bij gas los. En op de snelweg totaal niet. En dat is wel prettig. Afgezien van de gekozen stand kun je de remkracht nóg verder vergroten door de linker peddel ingedrukt te houden. Hiermee kun je e-Soul zelfs tot stilstand brengen, bijvoorbeeld voor een kruispunt. Een handmatig te bedienen rempedaal kun je het noemen. Je bent er snel vertrouwd mee en het wordt op den duur een sport om alleen in noodgevallen het rempedaal te gebruiken. Als je deze functie actief gebruikt, kun je tientallen kilometers extra rijbereik terugwinnen. Als de bliksem Tijdens onze eerste kennismaking in en rond Frankfurt blijkt uiteindelijk dat de resterende actieradius op de boordcomputer best eerlijk is. Bij een normale rijstijl en met het gebruik van het regeneratieve remsysteem komt de terugloop van het rijbereik redelijk overeen met de hoeveelheid gereden kilometers. Voor een gunstige actieradius is rijden in de Sport-stand overigens niet aan te raden. Plezierig is het wél. Met 150 kW (204 pk) vermogen en 395 Nm koppel dat onmiddellijk zonder enige vertraging naar de wielen gestuurd wordt, gaat de Kia e-Soul als de bliksem vooruit. Het model accelereert aanzienlijk sneller dan je ooit van zo’n auto zou verwachten. In minder dan acht seconden van 0-100 km/u om precies te zijn. En mede dankzij het grote zware accupakket dat zo laag mogelijk in de bodem van de auto tussen de voor- en achterwielen geplaatst is, ligt de Kia e-Soul mooi stabiel op de weg, met veel grip in bochten zonder hard afgestelde veren en dempers. Over het veercomfort hebben we niets te klagen. Gunstig stroomverbruik Volgens de officiële WLTP-meting verbruikt de Kia e-Soul gemiddeld 15,7 kWh aan stroom per 100 km. Dat is 24% zuiniger dan de bestverkochte elektrische auto van Europa, meldt Kia trots. Tijdens de testrit in de stad, op provinciale wegen en een paar stukken snelweg halen wij rond de 18 kWh/100 km. Dat is gewoon netjes, aangezien we ook grote delen in de Sport-stand hebben gereden en op de Duitse Autobahn de topsnelheid van 176 km/u hebben aangetikt. Het kan uiteraard zuiniger. Sowieso is rijden op de snelweg niet in het voordeel van het energieverbruik van een EV. Het verschil in stroomverbruik bij 90 of 130 km/u is vrij groot. Ergens tussenin zit een duidelijk kantelpunt. Automobilisten die weinig gebruikmaken van de snelweg moeten ruim 400 km uit een volle batterij kunnen halen. Dan even over het opladen. De Kia e-Soul heeft een boordlader van 7,2 kW (fase 1). Bij een publieke laadpaal in de woonwijk duurt meer dan 8 uur om een lege batterij volledig op te laden. Ook is de e-Soul geschikt voor DC-snelladen met een max van 100 kW. In dit geval duurt het 42 minuten om de batterij van 20 tot 80% op te laden. De meeste snelladers bij Fastned leveren maximaal 50 kW. Hiermee gaat het opladen dus twee keer trager. De nieuwe generatie snelladers van Fastned leveren 175 kW, maar van een groot dekkend netwerk van dit soort superladers is voorlopig nog geen sprake. Luxe gezinsauto Genoeg over de techniek. Wat heeft de Kia e-Soul meer te bieden? Laten we beginnen met een prima hoeveelheid binnenruimte. De e-Soul is gepositioneerd tussen de compactere Kia Stonic en de grotere Kia Niro. Door de hoekige vormgeving en het feit dat je behoorlijk rechtop zit, is de e-Soul binnenin verrassend ruim en kun je hem prima gebruiken als gezinsauto. Verder heeft Kia geprobeerd het speelse karakter van de e-Soul in het interieur te laten terugkomen. Dat is her en der aardig gelukt, al zijn de gebruikte materialen niet overal even fraai. De Nederlandse prijzen van de Kia e-Soul zijn nog niet bekend. Het is ook nog afwachten hoe de verschillende uitvoeringen worden samengesteld. Maar de versie die wij rijden, is wel heel luxe uitgerust. Veel luxer dan je zou verwachten van een auto uit dit segment. En dan hebben we het niet alleen over het mooie brede touchscreen (10,25 inch) en de uitgebreide reeks veiligheidssystemen. Denk ook aan lederen bekleding, verwarmbare en geventileerde voorstoelen, stuurverwarming, full-led koplampen en achterlichten, draadloze telefoonlader en een head-up display. Verder is de e-Soul de eerste Kia in Europa waarin het nieuwe UVO CONNECT telematicasysteem wordt geleverd. Vooral handig van dit systeem is dat je live verkeersinformatie ontvangt en kunt zien waar laadpunten beschikbaar zijn en of die geschikt zijn voor de e-Soul. Met de bijbehorende UVO-app kun je met je telefoon verschillende functies bedienen en voertuiginformatie bekijken. Onder 40 mille? De Kia e-Soul wordt in de tweede helft van 2019 in Nederland geïntroduceerd. De prijzen zijn nog niet bekend, maar wij verwachten een vanafprijs onder de 40.000 euro. Ongeveer hetzelfde als de Hyundai Kona Electric dus, terwijl de Kia e-Soul meer ruimte biedt en luxer is uitgerust. Het is afwachten hoe de Kia e-Soul in de smaak valt bij het Nederlandse publiek. Het is met zijn speelse en eigenaardige vormgeving weliswaar een buitenbeentje, maar qua prijs, actieradius, ruimte en uitrusting bezit hij alle eigenschappen om uit te groeien tot een populaire EV. De levertijd is afhankelijk van het aantal bestellingen. De levertijd van de Kia e-Niro is vanwege de enorme belangstelling opgelopen tot 12 maanden. Het bericht Autotest – Kia e-Soul (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 april 2019

Dit is ’s werelds langste volledige elektrische bus

Actieradius van 300 kilometer BYD (Build Your Dreams) onthulde de nieuwe K12A bij het hoofdkantoor in Shenzhen, China. De dubbel gelede bus heeft een topsnelheid van 70 km/u en een actieradius van 300 kilometer. Byd meldt trots dat de K12A de eerste elektrische bus is met intelligente vierwielaandrijving. De aandrijflijn bepaalt afhankelijk van de wegomstandigheden welke wielen worden aangedreven, geen overbodige luxe in Colombia. Een ware opmars De elektrische bus is aan een ware opmars bezig. Eerder werd bekend dat er in de provincies Groningen en Drenthe 164 en in Utrecht 55 elektrische bussen in gebruik worden genomen. Bij de luchthaven Schiphol rijden er op dit moment al meer dan 100 elektrische bussen rond. In 2017 spraken twaalf prominente steden -waaronder Parijs en Los Angeles- af dat er vanaf 2025 alleen maar elektrische bussen worden aangeschaft. Los Angeles heeft ondertussen zestig elektrische BYD-bussen besteld en in Parijs wordt er druk getest met elektrische bussen. De inzet van elektrische bussen moet in de Franse stad leiden tot een CO2-reductie van 50% in 2025. Grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China De absolute koploper op het gebied van elektrisch openbaar vervoer is China. Naar schatting rijden 99% van alle elektrische bussen ter wereld in China. Alleen al in de stad Shenzhen (de thuisbasis van BYD) rijden er 16.000 elektrische bussen rond. BYD is een grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China. Tijdens het BYD New Architecture Event in Beijing presenteerde het merk zes nieuwe, elektrische modellen met een volledig elektrische en plug-in hybride aandrijflijn. Naast auto’s en bussen produceert het merk ook treinen en batterijopslagsystemen. Lees ook: Elektrische bussen worden massaal verkocht in China   Het bericht Dit is ’s werelds langste volledige elektrische bus verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 april 2019

Deze Volkswagen e-Golfs rijden zelfstandig

Kracht van vijftien laptops Volkswagen heeft de zelfrijdende e-Golfs uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Volkswagen: “Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.” Deep learning Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dat is nog noodzakelijk omdat het systeem zelflerend is en nog veel moet leren. In een complexe situatie moet de kunstmatige intelligentie correct reageren zonder vals alarm te slaan. Volkswagen maakt gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Het uiteindelijke doel van Volkswagen Group Research is om Level 5-technologie te ontwikkelen. Auto’s kunnen dan helemaal zelfstandig rijden. Nieuw testtraject Volkswagen rijdt nu nog op een testtraject van drie kilometer, maar er wordt in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat in 2020 in gebruik wordt genomen. “Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is”, aldus Volkswagen.   De vijf niveaus van autonoom rijden: Level 1 – Assistentie – De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control. Level 2 – Gedeeltelijk autonoom – De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist. Level 3 – Semi-autonoom – De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist. Level 4 – Verregaand autonoom – De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren. Level 5 – Volledig autonoom- De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden. Het bericht Deze Volkswagen e-Golfs rijden zelfstandig verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 april 2019

Niet alle Mercedes-Benz-dealers verkooppunt van EQ-modellen

Electric Intelligence EQ is het nieuwe label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit en staat voor ‘Electric Intelligence’. Een van de eerste EQ-modellen is de volledig elektrische EQC. Deze elektrische SUV heeft twee elektromotoren aan de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. De auto vormt een concurrent van de Jaguar i-Pace en de Audi e-tron. 30 dealers in Nederland De auto kopen wordt in de Benelux dus mogelijk bij 65 dealers, waarvan 34 in België, 30 in Nederland en 1 in Luxemburg. Deze dealers mogen zich expert in elektromobiliteit noemen. “De overige Mercedes-Benz vestigingen fungeren als servicepunt om EQ-voertuigen in te nemen en vervolgens voor onderhoud bij een EQ-dealer onder te brengen. Op deze manier houdt de klant contact met zijn eigen, dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer”, aldus Mercedes-Benz. Verkoopaandeel Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht dat elektromodellen in 2025 een verkoopaandeel van 15 tot zelfs 25 procent zullen hebben bij Mercedes-Benz, afhankelijk van de individuele klantvoorkeuren en de ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur. 2022 In 2022 zal het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars geëlektrificeerd zijn. Het merk biedt elektrische alternatieven aan in elk segment, van een compacte Smart tot een SUV als de EQC. In totaal gaat het om meer dan 130 varianten. “Het elektro-offensief vindt plaats onder de vlag van het nieuwe technologie- en productmerk EQ en staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem voor elektromobiliteit, dat is opgebouwd uit producten, services, technologieën en innovaties.” CASE Het EQ-label is een elementair onderdeel van de Mercedes-Benz bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit, gebundeld onder de term CASE. De vier letters staan voor de vier strategische pijlers ‘connectiviteit’ (Connected), ‘autonoom rijden’ (Autonomous), ‘flexibel gebruik’ (Shared & Services) en ‘elektrische aandrijving’ (Electric). Het bericht Niet alle Mercedes-Benz-dealers verkooppunt van EQ-modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 april 2019