Nieuws

Kia corrigeert actieradius e-Niro

van 485 kilometer naar 455 kilometer Kia gaf tot op heden aan dat de gecombineerde actieradius volgens de WLTP – Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – 485 kilometer bedraagt voor de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 312 kilometer voor de versie met 39,2 kWh-batterij. Berekend volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer. Abuis Wat is er dan precies misgegaan? Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. “De e-Niro is te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model.” Deze fout is niet gemaakt bij de WLTP-homologatie van de Hyundai Kona: een auto met dezelfde aandrijflijn als de Kia e-Niro. Vanafprijs De Kia e-Niro kost 42.150 euro. Deze prijs geldt voor de versie met de 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. In slechts 7,8 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/uur. De 39,2 kWh-versie heeft een motor van 100 kW (136 pk) met een even hoog koppel. Het bericht Kia corrigeert actieradius e-Niro verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2018

Elektrisch hard gaan: de Nissan Leaf Nismo RC

Elektrisch racen groeit Elektrisch racen lijkt steeds groter te worden. De nieuwe Formule E-auto’s zien er gelikt uit en bijvoorbeeld Jaguar komt met een eigen elektrische raceklasse. Nissan was echter de eerste toen zijn in 2011 de Nismo Leaf RC introduceerde. Die had toen 107 pk (78 kW) en deed er 7 seconden over om 100 km/u ter halen. De topsnelheid was 160 km/u en na 20 minuten waren de accu’s op. 3,4 seconden op 100 km/u Sindsdien heeft elektrisch rijden enorme stappen gemaakt en de nieuwe versie is dan ook een stuk krachtiger. De twee elektromotoren leveren samen 326 pk (240 kW) en daarmee moet de raceauto in 3,4 seconden op de 100 km/u zitten. De gehele auto weegt 1.220 kilogram en heeft meer van doen met een GT-racer dan een straatauto. Onder het gestroomlijnde koetswerk bevindt zich een volledig nieuw chassis. De spatborden zijn daarnaast flink uitgeklopt, de twee achterdeuren verdwenen en achterop prijkt een stevige spoiler. Het centrale remlicht maakt de auto helemaal af. Debuut op Nismo festival Zogezegd maakt de Nissan Leaf Nismo RC zijn debuut tijdens het Nismo festival in Japan. Een groot festival op het circuit van Fuji waarbij Nissan zijn motorsportgeschiedenis tentoonstelt. Naast de Leaf kun je rekenen op de dikke Skylines , 240Z’s en andere voertuigen die in naam van Nissan de circuits onveilig maakten. Tussen al dat V6-geweld rijdt deze Leaf RC dus geruisloos zijn rondjes. Eenmalige oefening? Of we de Leaf Nismo RC in de toekomst terugzien op een circuit is nog onbekend. De vorige versie uit 2011 werd door Nissan vooral gebruikt als rijdend laboratorium voor elektrische techniek. Met de nieuwe versie wil Nissan laten zien dat elektrische techniek een grote rol kan spelen in de racewereld. Blijft het dus bij deze ene keer of zien we de Leaf Nismo RC vaker terug op het circuit? LEES OOK: Nissan Qashqai met nieuwe benzinemotoren   Het bericht Elektrisch hard gaan: de Nissan Leaf Nismo RC verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2018

Rivian R1T en R1S: Elektrische mastodonten uit Amerika

R1S is zeven personen De R1T is een vijfpersoons pick-up terwijl de SUV R1S plaats biedt aan zeven personen. Het skateboardplatform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat. Bagageruimte De R1S is 5,04 meter lang versus 5,48 meter voor de R1T. Scheelt toch 40 centimeter. Ook de wielbasis van de R1S is een stuk kleiner. Het verschil bedraagt 37 centimeter. De breedte van beide modellen komt overeen: 2,02 meter. Ook de hoogte is gelijk: 1,82 meter. Bagageruimte is er volop. Door de elektrische aandrijflijn is er ook ruimte onder de motorkap. Realistisch? De prijzen? Voor de Verenigde Staten noemt Rivian een vanafprijs van omgerekend 55.000 euro voor de R1T, maar dat is dan wel inclusief subsidies. De R1S is iets duurder met dik 57.000 euro. Of die prijs realistisch blijkt, moet de toekomst uitwijzen. De Rivian-modellen beschikken namelijk over gigantische accupakketten. Die lijken ons toch redelijk kostbaar. Drie accupakketten Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. De batterij opladen kan met laadsnelheden tot 160 kW. Ongeveer 30 minuten laden is volgens Rivian voldoende om 280 kilometer te kunnen rijden. Aan boord hebben de R1T en R1S een 11 kW-lader. De prestaties zijn indrukwekkend. De instapversies sprinten in ongeveer 4,9 seconden naar 100 km/u, de versies met 135 kWh in 3 seconden en de versies met 180 kWh in slechts 3,2 seconden. Lancering Een order plaatsen is al mogelijk (1.000 dollar aanbetaling). Rivian trapt in 2020 af met de R1T. De R1S staat in 2021 op stapel. Het bericht Rivian R1T en R1S: Elektrische mastodonten uit Amerika verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2018

Elektrische Audi e-tron GT concept gaat in productie

Elektro-offensief De e-tron GT maakt straks deel uit van Audi’s elektro-offensief. Wat je mag verwachten? Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd. Afmetingen Zoals je ziet is de e-tron GT een Audi A5 Sportback-achtige auto. Hij is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,38 meter hoog. Zijn carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal. Benieuwd naar de techniek? Bekijk dan even onderstaande technische foto’s. Daarop is te zien dat de batterij van de Audi e-tron GT vlak in het chassis ligt. Dat zorgt zoals gewoonlijk voor een laag zwaartepunt en meer interieurruimte. De wielbasis van deze vierzitter bedraagt 2,90 meter. 90 kWh Tussen de voor- en achteras ligt een 90 kWh grote batterij, goed voor een WLTP-range van 400 kilometer. Vergelijkbaar dus met de e-tron SUV . De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via 11 kW Audi Wireless Charging. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt systeem, is hij via een kabel in 20 minuten op te laden tot een laadniveau van 80 procent, goed voor 320 kilometer actieradius. Twee elektromotoren De vierdeurs coupé van Audi heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 590 pk (434 kW). De elektrische vierdeurs coupé sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt al na 12 seconden de 200 km/u. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. Praktisch is de Audi ook. De gecombineerde bagageruimte meet 550 liter, waarvan 450 liter achterin en nog eens 100 liter voorin. Vegan-producten De e-tron SUV heeft matrix LED-koplampen met laser grootlicht. Het licht is geanimeerd en verwelkomt de bestuurder met een korte ‘groet’. Aan de achterkant van de in Kinetic Dust gespoten e-tron GT loopt over de gehele breedte een lichtbalk. Voor het interieur heeft Audi gekozen voor duurzame en vegan-producten, zoals kunstleer en gerecyclede materialen. Het bericht Elektrische Audi e-tron GT concept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2018

64 kWh accupakket voor nieuwe Kia Soul EV

Actieradius Over de actieradius doet Kia nog geen uitspraken. Toch kunnen we wel een schatting maken. De Kia e-Niro met 64 kWh-accupakket haalt bijvoorbeeld haalt bijvoorbeeld 485 kilometer op een volle acculading. Reken voor de nieuwe Soul EV 64 kWh op een soortgelijke range. Of de nieuwe Soul EV ook leverbaar wordt met een kleinere 39,2 kWh batterij zoals de e-Niro is nog niet duidelijk. Vier rijmodi De Kia Soul 64 kWh beschikt over een 201 pk sterke elektromotor met een koppel van ongeveer 395 Nm. Er zijn vier rijmodi, te weten Eco, Comfort, Sport en Eco+. One pedal driving is mogelijk om energie tijdens afremmen terug te winnen. Binnenin bespeuren we dezelfde voorzieningen als in de nieuwe Soul met conventionele verbrandingsmotor . Denk bijvoorbeeld aan een 10,25-inch touchscreen, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en meer. Een groot verschil is natuurlijk het ontbreken van een schakelpook. De Soul EV krijgt net als de e-Niro een shift-by-wire draaiknop. Veiligheidssystemen De veiligheidssystemen Forward Collision Warning (FCW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Smart Cruise Control with Stop & Go zijn standaard. Optioneel levert Kia de Soul EV met Blind Spot Collision Warning (BSW), Rear Cross-Traffic Collision Warning en Parking Distance Warning. Zuid-Korea Kia bouwt de nieuwe Soul EV in Gwangju in Zuid-Korea. De levering in de Verenigde Staten start in de loop van 2019. Mogelijk krijgen wij de elektrische crossover eind 2019 of begin 2020. Het bericht 64 kWh accupakket voor nieuwe Kia Soul EV verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2018

Honda presenteert elektrische SUV in China

Lithium-ion batterij De Honda Everus VE-1 heeft een 53,6 kWh grote lithium-ion batterij, goed voor een range van ongeveer 340 kilometer op één enkele acculading (NEDC). De elektrische Honda wordt aangedreven door een 163 pk (120 kW) sterke elektromotor met 280 Nm koppel. Lengte en wielbasis Plannen voor Europa heeft Honda met deze Everus VE-1 niet, hoewel de auto met zijn lengte van 4.308 millimeter en wielbasis van 2.610 millimeter prima zou kunnen concurreren met auto’s als de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric . Bovendien levert Honda in Europa wel de HR-V. Drie rijmodi De Everus VE-1 heeft drie rijmodi: N voor Normal, S voor Sport en B als ECO-stand. De prijs? Die komt naar verwachting uit op ongeveer 25.000 dollar, zo’n 6.000 dollar meer dan een conventionele HR-V. CATL Honda werkt aan een compleet elektrisch modellengamma. Zo komt Honda ook met een Jazz EV (2020) en met een Honda Urban EV (eind 2019). Honda werkt samen met de grootste accuprodcent ter wereld: CATL (Contemporary Amperex Technology). Het is niet bekend of de Honda Jazz EV naar Europa komt. De Urban EV komt wel onze kant op en heeft wel wat weg van de eerste generatie Civic. De Honda Urban EV biedt plaats aan vier personen en is 10 centimeter korter dan de Honda Jazz. Het Honda-logo met blauwe verlichting wordt een kenmerk van alle toekomstige Honda-modellen met elektrische aandrijving. Het bericht Honda presenteert elektrische SUV in China verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 november 2018

Nieuwe elektrische e-Niro vanaf 42.510 euro

Bij de keuze voor een elektrische auto is het altijd een kwestie van afwegen van voor- en nadelen. De verschillen met een auto met verbrandingsmotor worden echter wel steeds kleiner, zeker met de Kia e-Niro. En helemaal als je zakelijk rijdt. Want gebruik je de e-Niro daarnaast ook privé, dan profiteer je van 4% bijtelling, ook in 2019. Met de prijs van 42.150 euro blijft hij immers onder de grens van de 50 mille. Voor elke euro daarboven geldt een bijtelling van 22%. Kia e-Niro ook met 39,2 kWh-batterij De prijs geldt voor de versie met de krachtigste batterij van 64 kWh en daarmee de flinke actieradius van bijna 500 kilometer. De Kia e-Niro is er ook met 39,2 kWh batterij, maar die volgt later. Naar verwachting is die wellicht pas vanaf eind 2019 te bestellen. Daarom geeft Kia van deze versie ook nog geen prijs op.   De Kia e-Niro 64 kWh heeft een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. In slechts 7,8 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/uur. De 39,2 kWh-versie heeft een motor van 100 kW (136 pk) met een even hoog koppel. Lees ook: 4% bijtelling: deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020 Bijzonder compleet uitgerust Kia levert de e-Niro in twee uitvoeringen: DynamicLine en ExecutiveLine. De DynamicLine is al behoorlijk compleet uitgerust, zeker met veiligheidsvoorzieningen. Hij heeft noodremassistentie, rijbaanvolgassistentie, adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie. Ook navigatie met achteruitrijcamera, elektrisch bediende ramen voor en achter, digitale radio (DAB+), stoelverwarming en verwarmbaar stuurwiel zijn standaard. Topversie ExecutiveLine De topversie van de Kia e-Niro is de ExecutiveLine. Deze uitvoering (vanaf € 45.510 euro) heeft alles van de DynamicLine aangevuld met dodehoekdetectie (BSD), kruisend verkeersdetectie achter (RCTA), LED-koplampen, luxe instaplijsten, privacy glass, parkeersensoren vóór, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, volledig lederen bekleding, stoelventilatie vóór, stoelverwarming achter, een 8” full map navigatiesysteem, JBL Premium Sound System en een draadloos oplaadstation voor smartphones. Bijtelling vanaf 53 euro per maand Kia signaleert veel vraag naar een zakelijke full operational leaseoplossing. De Kia e-Niro DynamicLine (64kWh) is via Kia Autolease al verkrijgbaar vanaf € 539,- per maand (excl. BTW) o.b.v. 60 maanden / 100.000km met een bijtelling van € 53,- netto per maand. Bestellen en levering? Elke Kia e-Niro wordt standaard voorzien van Kia Connected Services. Hiermee krijg je naast de standaard voertuiginformatie zoals deurstatus, bandenspanning, locatie en ritregistratie ook direct inzicht in batterijstatus, actieradius en dichtstbijzijnde laadpunten. De Kia e-Niro 64 kWh bestellen kan direct. Er zijn sinds afgelopen juli al meer dan 3.000 reserveringen geplaatst. Voor geïnteresseerden die nu een bestelling plaatsen betekent dit dat de verwachte levertijd inmiddels eind 2019 is.   Het bericht Nieuwe elektrische e-Niro vanaf 42.510 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 november 2018

4 procent bijtelling: Deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020

Percentages Het bijtellingsregime in Nederland is op dit moment vrij helder. Alles met nul emissie, heeft 4 procent bijtelling. Dat komt dus neer op volledig elektrisch, dus zowel batterij-elektrische auto’s als auto’s met een brandstofcel (waterstof). Alles met 1 of meer gram heeft juist 22 procent. Deze percentages gelden tot 2020. ZERauto.nl zet alle auto’s op een rij die in 2018, 2019 én 2020 slechts 4 procent bijtelling hebben bij zakelijk gebruik. Weet dat je voor een volledig elektrische of waterstof auto tot en met 2020 geen wegenbelasting (MRB) hoeft te betalen. Auto van de zaak Van bijtelling is alleen sprake bij een auto van de zaak. Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste ingebruikname: de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Als dat vóór of óp 31 december 2018, 2019 óf 2020 gebeurt, geldt het bijtellingspercentage nog vijf jaar. Bijtellingscategorie van 4 procent In 2019 en 2020 gaat er wel iets veranderen met de bijtellingscategorie van 4 procent. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent namelijk alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Er is dus sprake van zogeheten mixbijtelling. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Waterstofauto’s als de Hyundai NEXO en Toyota Mirai blijven buiten schot. Die behouden dus 4 procent bijtelling in 2018, 2019 en 2020. De modellen op een rij Wat er na 2021 gaat gebeuren? Dat weet nog niemand. Mogelijk ga je dan zelfs voor volledig elektrische auto’s gewoon 22 procent bijtellen. Maar goed, laten we eerst maar eens kijken naar 2018, 2019 en 2020. We zetten per jaartal de modellen op een rij. Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2018 BMW i3 120 Ah – 41.995 euro – 260 kilometer Citroën C-Zero – 22.360 euro – 150 kilometer Citroën e-Berlingo Multispace – 30.670 euro – 170 kilometer Hyundai Ioniq Electric – 33.995 euro – 280 kilometer Hyundai Kona Electric 64 kWh – 39.195 euro – 482 kilometer Hyundai NEXO (waterstof) – 69.995 euro – 665 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 80.330 euro – 470 kilometer Kia e-Niro 64 kWh – n.n.b. – 485 kilometer Kia Soul EV – 36.335 euro – 250 kilometer Nissan e-NV200 Evalia – 41.990 euro – 301 kilometer Nissan Leaf 40 kWh – 36.890 euro – 378 kilometer Opel Ampera-e – 46.699 euro – 380 kilometer Peugeot iOn – 22.360 euro – 170 kilometer Renault Kangoo Maxi Z.E. – 29.910,30 euro – 270 kilometer Renault Twizy 80 – 13.190 euro – 100 kilometer Renault ZOE R90 – 32.890 euro – 317 kilometer Renault ZOE R110 – 35.090 euro – 300 kilometer   Smart EQ Forfour – 24.050 euro – 155 kilometer Smart EQ Fortwo – 23.670 euro – 160 kilometer Smart EQ Fortwo Cabrio – 27.043 euro – 155 kilometer Tesla Model S 75D – 91.720 euro – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 113.320 euro – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 151.020 euro – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 99.670 euro – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 117.820 euro – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 160.220 euro – 542 kilometer Toyota Mirai (waterstof) – 80.925 euro – 500 kilometer Volkswagen e-Golf – 39.680 euro – 230 kilometer Volkswagen e-Up – 24.860 euro – 133 kilometer Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2019 BMW i3 120 Ah DS 3 Crossback E-Tense Hyundai Ioniq Electric Hyundai Kona Electric Hyundai NEXO (waterstof Kia e-Niro 39,2 kWh Kia e-Niro 64 kWh Kia Soul EV MINI E Hatchback Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf E-Plus Opel Ampera-e Opel Corsa Electric Renault Kangoo Z.E. Renault Twizy 80 Renault ZOE R90 Renault ZOE R110 Smart EQ Forfour Smart EQ Fortwo Smart EQ Fortwo Cabrio Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh Toyota Mirai (waterstof) Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Up Mixbijtelling 4 procent/22 procent in 2019 Audi e-tron – 400 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer Porsche Taycan – 500 kilometer Tesla Model S 75D – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 542 kilometer Deze auto’s hebben 4 procent bijtelling in 2020 BMW i3 120 Ah DS 3 Crossback E-Tense Hyundai Ioniq Electric Hyundai Kona Electric Hyundai NEXO (waterstof Kia e-Niro 39,2 kWh Kia e-Niro 64 kWh MINI E Hatchback Nissan e-NV200 Evalia Nissan Leaf Nissan Leaf E-Plus Opel Ampera-e Opel Corsa Electric Renault Kangoo Z.E. Renault Twizy 80 Renault ZOE SEAT EV Smart EQ Forfour Smart EQ Fortwo Tesla Model 3 Long Range Battery 75 kWh Toyota Mirai (waterstof) Volkswagen e-Golf Volkswagen e-Up Volkswagen I.D. Hatchback Mixbijtelling 4 procent/22 procent Audi e-tron – 400 kilometer BMW iX3 – 400 kilometer Jaguar I-Pace 400 – 470 kilometer Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 450 kilometer Porsche Taycan – 500 kilometer Tesla Model S 75D – 490 kilometer Tesla Model S 100D – 632 kilometer Tesla Model S P100D – 613 kilometer Tesla Model X 75D – 417 kilometer Tesla Model X 100D – 565 kilometer Tesla Model X P100D – 542 kilometer Het bericht 4 procent bijtelling: Deze auto’s hebben het in 2018, 2019 en 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 november 2018