Meer dan alleen auto’s Brabus – dat bekend is om zijn extreem krachtige Mercedes-Benz modellen- waagt zich tegenwoordig ook aan andere vervoersmiddelen. Naast Mercedes-Benz (en Smart), kun je tegenwoordig ook terecht voor het tunen van je Tesla Model S, het personaliseren van je jacht of het aankleden van een taxi. In januari 2019 presenteerde het merk de Brabus 500 Shadow OPS boot met maar liefst twee buitenboordmotoren die gezamenlijk 368 kW (493 pk) produceren. De 500 Shadow OPS heeft een topsnelheid van 93 km/u. Bijpassende accessoire Uitgevaren? Dan rijd je natuurlijk het liefste rond in een auto die perfect bij je boot past. Daarom presenteert Brabus de Ultimate E Shadow Edition die werd voorzien van een speciale Gun Metal laklaag, bodykit, 18-inch lichtmetalen wielen en een verlaagd onderstel. De elektromotor (standaard 60 kW (81 pk) kreeg maar liefst 10 pk extra, waardoor de Fortwo in 10,9 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Via vier rijmodi (Eco, Normal, Sport, Sport+) kan de bestuurder het onderstel en de gasrespons naar eigen smaak instellen. De maximale actieradius van een acculading is 125 kilometer. Vanaf 64.900 euro Ook het interieur ontkwam niet aan een verbouwing. De stoelen, deurpanelen, het stuurwiel en dashboard werden allemaal met rood leer bekleed. Daarnaast moeten carbonfiber accenten duidelijk maken dat je in een hele bijzondere Smart rondrijdt. Een set aluminium sportpedalen maakt het interieur compleet. Interesse in zo’n bijzondere Smart? Reken dan op een stevige prijs. De gelimiteerde elektrische tweezits cabriolet kost in Duitsland maar liefst 64.900 euro. Lees ook: Smart presenteert Forease concept nogmaals, dit keer mét dak Het bericht Brabus presenteert schaap in wolfskleren verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zonne-energie Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op een zonnige dag 34 kilometer extra range op. Op een volle acculading moet tot 250 kilometer gereden kunnen worden. Het opladen via een regulier oplaadpunt duurt 3,5 uur en met een snellader is de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol. Bijzonder is dat de Sion van Sono Motors ook energie kan leveren aan een andere Sion of aan huishoudelijke apparaten en gereedschappen zoals een boor. 35 kWh De auto is uitgerust met een 35 kWh lithium-ion accupakket en een 120 kW en 290 Nm sterke elektromotor, goed voor een topsnelheid van 140 km/u. Het geremde trekgewicht komt uit op 750 kilogram en de bagageruimte is 650 liter groot of zelfs 1.250 liter met neergeklapte achterbank. Dik 9.400 orders De vanafprijs van de Sion begint bij 25.500 euro, berekend op een basisprijs van 16.000 euro en een accuprijs van 9.500 euro. Op het moment van schrijven heeft het bedrijf al 9.417 orders mogen ontvangen voor de Sion. De levering start naar verwachting eind 2019, begin 2020. Meer weten over de Sion? Lees dan dit achtergrondverhaal. Het bericht Sono Motors presenteert definitief design Sion verscheen eerst op ZERauto.nl .
Het groeiende mobiliteitsprobleem Stadsverkeer lijkt steeds drukker en drukker te worden. Sterker nog, de instantie Verenigde Naties toont in een onderzoek aan dat in 2033 maar liefst 80 á 90 procent van de wereldbevolking in een stad woont. Het wegennet in een stad is niet berekend op die exponentiële groei, met als gevolg dat smog een steeds groter risico vormt voor de gezondheid. Alternatieven Uitbreiding van het wegennet is geen optie en daarom investeren steeds meer bedrijven in alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen van het openbaar vervoer, carsharing en micromobiliteit: kleine deelvoertuigen die makkelijk te parkeren zijn en weinig plaats innemen. Inzetten op micromobiliteit Een van de partijen die inzet op micromobiliteit is Seat dat samen met diverse partners (zoals IBM en Telefonica) zichzelf op de markt positioneert als ‘urban mobility leverancier’, precies zoals alle andere merken doen. Seat presenteerde eind 2018 de Kickscooter (in samenwerking met Segway) en begin 2019 de Minimo conceptcar . Actieradius De Kickscooter is een elektrisch aangedreven step met een actieradius van 25 kilometer die geschikt is voor de zogenoemde ‘last miles’. Je parkeert je auto in de stad en vervolgens leg je de laatste kilometers met de step af. Met de Kickscooter wordt ondertussen in een aantal Spaanse steden getest of het daadwerkelijk een oplossing kan bieden voor het mobiliteitsprobleem. Te veel ruimte innemen Een step lijkt ideaal voor korte afstanden in droog helder weer, maar bij slechte weersomstandigheden of het vervoeren van bagage is deze vorm van mobiliteit ongeschikt. Een uitkomst lijkt natuurlijk de auto, maar die neemt in de stad te veel ruimte in. Veel automerken investeren daarom in zogenoemde ‘microauto’s’ of ‘quadricycles’. Voertuigen die het midden houden tussen een motorfiets en een auto, met één of twee zitplaatsen en (meestal) een elektrische aandrijving. Slechts 2,5 meter lang Toyota heeft al diverse malen microauto’s gepresenteerd en Renault bracht in 2011 de Twizy op de markt. Veel navolging kwam er in de jaren daarna niet. Totdat Seat de Minimo presenteerde, een elektrische stadsauto met twee zitplaatsen, diverse autonome functies en speciale software ter ondersteuning van een carsharing-netwerk. De Minimo is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed, waardoor de auto op parkeerplaatsen voor motorfietsen kan parkeren. Weinig ruimte Daarnaast neemt hij simpelweg veel minder ruimte in op de weg. En aangezien de meeste bestuurders 90 procent van de tijd alleen in de auto zitten, zijn er niet meer dan twee zitplaatsen nodig. De bestuurder zit in het midden van de auto en achter hem is er plaats voor bagage of een tweede passagier. De micro-auto heeft een actieradius van 100 kilometer en door middel van uitneembare accu’s (a vijftien kilo per stuk) kun je hem vrij vlot weer opladen. Carsharing stimuleren Veel interessanter is het feit dat Seat met de Minimo carsharing wil stimuleren. De auto ondersteunt Google Android (en in een later stadium Apple CarPlay) en synchroniseert met de agenda en een applicatie op je smartphone. Wanneer je een afspraak in de agenda hebt staan, rijdt de Minimo automatisch naar je huidige bestemming. Via een applicatie ontgrendel je vervolgens de auto en via Google Maps navigeer je naar de eindbestemming. Op die manier heb je te allen tijde vervoer tot je beschikking. Navolging Is micromobiliteit in combinatie met carsharing en smartphone-integratie dan de oplossing voor het groeiende mobiliteitsprobleem? Seat neemt nu het voortouw met de Minimo, die in 2021 op de openbare weg moet verschijnen. De tijd zal het leren of in navolging van Renault en Seat andere autofabrikanten op het idee inspringen. Het bericht Is micromobiliteit de toekomst van stadsverkeer? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zwickau Seat presenteert de el-Born op de Autosalon van Genève (7-17 maart). De auto is vernoemd naar een van de meest iconische wijken van Barcelona. In Barcelona is deze el-Born ook ontwikkeld en ontworpen, maar de productie vindt straks plaats in het Duitse Zwickau waar ook de Volkswagen I.D. van de band zal rollen. De productie van de I.D. hatchback start eind 2019. De Seat el-Born is een volwaardige vijfzitter. Hoewel Seat nog spreekt over een conceptmodel, oogt de el-Born al behoorlijk productierijp. Actieradius De Seat el-Born heeft dankzij een 62 kWh lithium-ion accupakket een actieradius van 420 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Dankzij een 100 kW DC-snellader moet de batterij in 47 minuten voor tachtig procent zijn op te laden. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 7,5 seconden in beslag. De el-Born wordt aangedreven door een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Het bericht Elektrische Seat el-Born in 2020 op de markt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Verschil In feite is de Forease+ Concept een doorontwikkelde versie van de Forease Concept uit 2018. Deze Forease+ is dus ook gebaseerd op de Smart EQ Fortwo Cabrio en heeft een verkorte voorruit en portiergrepen die in de carrosserie verzonken zijn. Het grote verschil is de toevoeging van het dak. Harde stofhuls Het dakje van de elektrische Forease+ Concept geeft de indruk van canvas te zijn gemaakt, toch is dat niet helemaal het geval. Smart heeft een harde stofhuls bedekt met een softtop van textstielstof. Volgens Smart ontstaat daardoor een licht maar toch stevig dak waarmee je het hele jaar door kunt rijden. Het dak is verwijderbaar en kan worden gekoppeld aan twee bevestigingspunten aan de achterkant. Elektrische toekomst De elektrische Forease+ Concept vormt een opwarmertje naar de elektrische toekomst van Smart. Het merk – onderdeel van Daimler – bouwt vanaf 2020 alleen nog maar volledig elektrische modellen. Smart verkoopt sinds 2017 alleen nog maar elektrische modellen in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen en start daar vanaf 2020 ook mee in Europa. Het bericht Smart presenteert Forease Concept nogmaals, deze keer mét dak verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aanpassingen Kia geeft beide Niro-modellen nieuwe bumpers, een gewijzigde tiger nose-grille, andere koplampen, nieuwe achterlichten en een zilverkleurige skid plate aan de achterkant. In het interieur tilt Kia de afwerking naar een hoger niveau door toepassing van zachtere materialen. De rest van het dashboard en het instrumentarium zijn opgefrist met glanzend zwarte details en zilverkleurige of satijnchromen sierlijsten. Nieuw is het optionele 10,25-inch TFT-LCD scherm in de middenconsole en een 7,0-inch TFT display in het instrumentencluster. Standaard levert Kia de Niro met een 8,0-inch touchscreen en een 4,2-inch TFT scherm in het instrumentarium. Optioneel levert Kia schakelflippers aan het stuurwiel. Een elektronische parkeerrem is ook nieuw. Rijhulpsystemen Op het programma staan eveneens nieuwe rijhulpsystemen. Zo is Smart Cruise Control voortaan gekoppeld aan een Stop & Go functie en installeert Kia naar wens ook Lane Following Assist. Dit systeem volgt auto’s vóór en achter de Niro en detecteert wegmarkeringen. Afremmen, optrekken en sturen kan de auto zelfstandig met behulp van diverse sensoren bij snelheden van 0 naar 180 km/u. Voor de veiligheid dient de bestuurder wel de handen aan het stuur te houden. Systemen als autonome noodremassistentie, actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning, een grootlichtassistent, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter en snelheidsbordenherkenning waren al leverbaar. De aandrijflijn van de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid is niet gewijzigd. 270.000+ exemplaren De Kia Niro is een populair model. Sinds de introductie in 2016 heeft Kia wereldwijd al meer dan 270.000 exemplaren verkocht, waarvan 100.000 in Europa. De hybride-crossover was in 2018 het vijfde bestverkopende model van Kia in Europa. De verkoop steeg vorig jaar met 33 procent naar een totaal van 45.255 exemplaren – waaronder 34.642 hybrides en 9.951 plug-in hybrides. En in Nederland? Sinds 2016 heeft Kia er hier al meer dan 12.000 verkocht. Het bericht Kia Niro Hybrid en Plug-in Hybrid opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .
Ultrahoge resolutie Het dashboard van het studiemodel heeft 21 individuele displays met volgens Kia een ultrahoge resolutie. Deze zijn met elkaar gesynchroniseerd in een curve bovenlangs het dashboard, zodat één geheel ontstaat en de displays elkaar aanvullen. Nieuwe stap Gregory Guillaume, Vice President of Design van Kia Motors Europe, stelt dat het studiemodel een nieuwe stap is in de wereld van elektrisch rijden. Realistisch zijn de 21 displays echter niet. Kia zal er eerder voor kiezen om één breed scherm te plaatsen in productiemodellen. Dat is namelijk veel goedkoper om te te produceren. De concept car is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt. Het bericht Studiemodel Kia heeft 21 displays in interieur! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Niet elk voordeel is subsidie Belangrijk om te weten is dat niet elk voordeel een subsidie is. Subsidie krijg je als er daadwerkelijk overheidsgeld op jouw bankrekening gestort wordt. Het meeste voordeel wordt gegeven in de vorm van belastingkortingen, waarvoor de naam ‘subsidie’ niet opgaat. Elektrische auto vrijgesteld van bpm Volledig elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 vrijgesteld van ‘belasting van personenauto’s en motorrijwielen’ bpm. Deze aanschafbelasting wordt in Nederland berekend op basis van de CO2-uitstoot aan de uitlaat. De uitstoot van een elektrische auto is op papier nul. Dit geldt zowel voor batterij-elektrische auto’s als voor auto’s met een brandstofcel (waterstofauto’s). Die laatste rijden ook elektrisch. Vrijgesteld van wegenbelasting Bezitters van een volledig elektrische auto betalen tot 2020 en waarschijnlijk tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Voor auto’s met een uitstoot tussen 0 en 50 gram CO2 per kilometer, zoals veel plug-inhybrides, geldt een halftarief. Slechts 4% bijtelling Zakelijk rijders profiteren van een zeer aantrekkelijk bijtellingstarief als zij kiezen voor een elektrische auto. De kosten voor privégebruik van de zakenauto worden zo aanzienlijk verlaagd. In plaats van de reguliere bijtelling van 22 procent geldt voor elektrische auto’s een tarief van slecht 4 procent. Dat scheelt berijders al snel meer dan 1.200 euro per jaar. Het lage bijtellingstarief geldt als de auto tot uiterlijk 2020 geregistreerd wordt. Mocht het tarief daarna worden verhoogd, dan heb je daar niet direct last van. Bij registratie wordt de bijtelling namelijk altijd voor de eerste vijf jaar vastgesteld en kan niet tussentijds worden aangepast. Voor plug-inhybrides geldt de bijtellingskorting niet. Het gunstige bijtellingspercentage van 4 procent voor volledig elektrisch aangedreven auto’s geldt echter alleen over de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Over het bedrag boven de 50.000 euro wordt de reguliere bijtelling van 22 procent berekend. MIA (milieu-investeringsaftrek) De Milieu-investeringsaftrek (MIA) is een investeringsaftrek voor duurzame auto’s die kan oplopen tot 36 procent bovenop de standaard investeringsaftrek. Waterstofauto’s komen in aanmerking voor 36 procent MIA, batterij-elektrische auto’s (BEV) profiteren van een MIA-korting van 27 procent. De MIA kan worden toegepast tot een bedrag van 50.000 euro in het geval van waterstofauto’s en tot 40.000 euro in het geval van een BEV. In het geval van elektrische bestelbussen bedraagt het bedrag voor MIA en Vamil maximaal 75.000 euro. Het voordeel van de MIA-regeling loopt in veel gevallen op tot enkele duizenden euro’s. Zowel de MIA als de Vamil moet worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland . Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen) Met de Vamil kan 75 procent van de investeringskosten op een willekeurig moment worden afgeschreven. Dat moment kun je dus zelf bepalen en mag ook in het eerste jaar zijn. Door zelf te kiezen wanneer je deze afschrijving laat plaatsvinden geniet je een liquiditeitsvoordeel en mogelijk ook rentevoordeel. Voordeel op laadpalen Mocht het MIA-bedrag nog niet volledig gebruikt zijn voor de aanschaf van een auto, dan kunnen ook laadpalen tot een bedrag van 2.500 euro worden meegeteld in dezelfde aanvraag. Heb je dat bedrag reeds overschreden, dan kun je geen MIA aanvragen voor een dergelijk oplaadpunt. Voor laadpalen die meer dan 2.500 euro kosten, kun je een aparte MIA-aanvraag doen. Subsidies van provincies en gemeenten Veel provincies en gemeenten verstrekken zelf subsidies om elektrisch vervoer te stimuleren. Doorgaans gebeurt dit in de vorm van gratis publieke laadpunten die op aanvraag geplaatst kunnen worden. Ook zijn er gemeenten die slooppremies en aanschafsubsidies aanbieden. Voor de actuele mogelijkheden voor subsidie voor een elektrische auto kun je het beste contact opnemen met de gemeente. Het bericht Zijn er nog subsidies voor elektrisch rijden? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Polestar 2 versus Tesla Model 3 De voordeligste Tesla Model 3 – de Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive – staat voor 58.800 euro in de boeken. En de Performance-variant van de Tesla Model 3 kost op z’n minst 69.700 euro. Polestar mikt op een vanafprijs van 39.900 euro voor deze Polestar 2 en tijdens de eerste twaalf productiemaanden is de richtprijs van de Launch Edition 59.900 euro. Polestar start dus met de duurdere variant. Polestar Spaces Net als alle andere modellen van Polestar zal de Polestar 2 alleen online bestelbaar zijn. De Polestar 2 zal leverbaar worden in een netwerk van binnenkort te openen Polestar Spaces die mogelijkheden zullen bieden om de auto fysiek te bekijken en een proefrit te maken. De abonnementsprijzen voor de net geen 60 mille kostende Launch Edition maakt Polestar binnenkort bekend. Het plaatsen van een pre-orders is al mogelijk op polestar.com. Nederland zit bij de eerste markten Polestar is van plan om de eerste exemplaren begin 2020 in productie te nemen in de nieuwe fabriek in Chengdu, gelegen in China. Polestar levert zowel links- als rechtsgestuurde versies. Na zijn optreden op de Autosalon van Genève (7-17 maart) gaat de Polestar 2 in de loop van 2019 op tournee in Europa, Noord-Amerika en China. De eerste introductiemarkten zijn China, de Verenigde Staten, Canada, België, Duitsland, Nederland, Noorwegen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Polestar neemt andere markten in overweging. Eerste volumemodel van Polestar “De Polestar 2 is onze eerste volledig elektrische auto en ons eerste volumemodel”, aldus Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “Als een elektrisch sportmerk en met de aanstaande introductie van een portfolio van volledig elektrische auto’s is Polestar vastbesloten om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van luchtkwaliteit aan te pakken. Polestar levert elektrische sportauto’s die geweldig zijn om te hebben en te rijden.” Compact Modular Architectur Goed, laten we eens kijken naar de specificaties. De Polestar 2 is een vijfdeurs fastback en staat op het aanpasbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company. 78 kW Polestar levert de Polestar 2 met twee elektromotoren en een lithium-ion batterij met een capaciteit van 78 kW (72 kW in China). Polestar geeft een beoogde actieradius van 500 kilometer op volgens de WLTP-testcyclus. Het accupakket bestaat uit 27 modules en is geplaatst in de bodem van de Polestar 2. De fastback heeft vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW) en 660 Nm. Goed voor een 0-100-tijd van minder dan vijf seconden. Performance Pack Optioneel levert Polestar een Performance Pack bestaande uit Öhlins-dempers, Brembo-remmen en 20-inch gesmede wielen. Het pakket bestaat verder uit veiligheidsgordels, remklauwen en ventieldopjes in de kleur goud, de huiskleur van Polestar. Android Kijk in het interieur vooral even naar het dashboard. Het infotainmentsysteem van de Polestar 2 draait als een van de eerste auto’s ter wereld op Android-technologie. “De Android-software biedt een solide en aanpasbare digitale omgeving om apps en voertuigfuncties samen te laten gaan en brengt voor het eerst de ingebouwde Google-services naar een auto – inclusief de Google Assistant, Google Maps met ondersteuning voor elektrische voertuigen en de Google Play Store. Natuurlijke spraakbediening en een nieuw 11-inch touchscreen brengen de nieuwe interface tot leven”, aldus Polestar. Ook inbegrepen is Phone-as-Key-technologie om autodelen mogelijk te maken. De Polestar 2 is net als toekomstige Polestar-modellen te herkennen aan frameloze zijspiegels en een verlicht Polestar-logo. Het bericht Elektrische sedan Polestar 2 opent aanvol op Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Design oogt productierijp De Prototype heeft ten opzichte van de Urban Concept heel wat conceptcarachtige trekjes verloren, maar gelukkig is het retro-uiterlijk gebleven. De enorme wielen en de hypermoderne grille hebben plaatsgemaakt voor een conventioneler design met normale wielen, LED-verlichting en parkeersensoren. De zijcamera’s (in plaats van zijspiegels), verzonken handgrepen en ronde koplampen zijn gelukkig gebleven. Groot centraal touchscreen Ook in het interieur kiest Honda overduidelijk voor een minimalistische aanpak. Het dashboard wordt gedomineerd door een gigantisch touchscreen waarop alle informatie over de auto en diverse applicaties af te lezen is. Geheel volgens de trend is een uitgebreide smartphoneintegratie een van de belangrijkste elementen in het interieur. Daarnaast zijn er aan weerszijden van het dashboard de beeldschermen voor de zijcamera’s geplaatst. Door het gebruik van houten details en de met stof beklede stoelen oogt het interieur erg huiselijk en nagenoeg productieklaar. Nieuw EV-platform Met zijn stoffen interieur en retro-uitstraling is de e Prototype een vette knipoog naar de Honda’s uit de jaren zeventig. Vergis je echter niet, want onderhuids is het een hypermoderne auto. Honda ontwikkelde voor de e Prototype een nieuw compact EV platform dat gericht is op stadsverkeer. Het accupakket zit verwerkt in de bodem en dankzij de achterwielaandrijvijng, heeft de auto een korte draaicirkel. De e Prototype heeft een actieradius van 200 kilometer en een snellaadfunctie waarmee je het accupakket in 30 minuten tot 80% oplaadt. Productieversie later dit jaar Op de Autosalon van Geneve kunnen we de e Prototype voor het eerst in levende lijve bekijken. In Japan zijn ondertussen de eerste testexemplaren op de openbare weg gespot. Naar verwachting maken we later dit jaar kennis met de definitieve productieversie. Lees ook: Interieur Honda Urban EV oogt lekker retro Het bericht Honda onthult langverwachte e Prototype verscheen eerst op ZERauto.nl .
Leipzig Porsche brengt de productie de volgende generatie Macan – zoals in juli 2018 werd besloten – onder in Leipzig. Dat de volgende Macan volledig elektrisch wordt, is echter nieuw. De productie van de elektrische SUV gaat in Leipzig aan het begin van het volgend decennium van start. Porsche komt eerst nog met de volledig elektrische sportwagen Taycan waarvan de productie eind 2019 van start gaat. Kort daarna volgt de Taycan Cross Turismo. Investeren in elektrische mobiliteit “Elektrische mobiliteit en Porsche gaan hand in hand. Niet alleen vanwege de efficiënte benadering, maar vooral vanwege het sportieve karakter”, aldus Oliver Blume, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Tot 2022 investeren we meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, en in 2025 heeft 50 procent van alle nieuwe Porsche-modellen elektrische aandrijving. De komende jaren focussen we ons op de mix van nog verder doorontwikkelde benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven sportwagens. Ons doel is om op technologisch gebied een pioniersrol te bekleden. Daarom blijven we het bedrijf consequent afstemmen op de mobiliteit van de toekomst.” PPE-architectuur Om de elektrische Macan in Leipzig te kunnen bouwen, moet Porsche flink investeren in de productiefaciliteit. In Leipzig wordt de mogelijkheid gecreëerd om op de bestaande productielijn elektrische voertuigen te gaan bouwen. De elektrische Porsche Macan krijgt net als de Taycan 800-volttechnologie. De Macan ‘EV’ staat op de Porsche PPE-architectuur (Premium Platform Electric), die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. Leipzig: toen en nu In 2002 ging bij Porsche Leipzig GmbH de productie van de Cayenne van start met 259 werknemers. Sindsdien is de fabriek continu doorontwikkeld. In 2011 bracht de ontwikkeling van de Macan grote veranderingen met zich mee: de faciliteit in Leipzig groeide uit tot een volledige fabriek, met een eigen perserij, bodyshop en lakstraat. In februari 2014 werden van de compacte SUV 40.000 exemplaren op jaarbasis gepland. Tegenwoordig zijn dit meer dan 90.000 auto’s per jaar voor alle wereldmarkten. Twee jaar geleden is de tot dusverre laatste uitbreidingsfase van start gegaan en kan ook de Panamera volledig in Leipzig worden gebouwd. In totaal werken nu meer dan 4000 mensen in de fabriek. Sinds de openingsceremonie in februari 2000 heeft Porsche meer dan 1,3 miljard euro in de ontwikkeling van Leipzig geïnvesteerd. Het bericht Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrische modelreeks verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nissan IMQ Concept Crossover Nissan IMQ Concept Crossover is een compacte crossover en geeft volgens Nissan een beeld van de toekomstige mogelijkheden van Nissan Intelligent Mobility. “De auto laat zien op welke wijze we straks mogelijkerwijs onderweg zijn”, stelt Nissan. Op de flank van het studiemodel bespeuren we de aanduiding e-Power. Dat verklapt in ieder geval dat de IMQ Concept Crossover een vorm van elektrificatie heeft. Intelligent Mobility Nissan presenteert sinds 2017 IM-prototypes. De afkorting IM staat voor Intelligent Mobility. Een korte terugblik op IM-prototypes van weleer: Nissan IMx Concept – 2017 – Tokyo Motor Show – 100% elektrisch Nissan IMx Kuro Concept – maart 2018 – Autosalon van Genève – 100% elektrisch Nissan IMs Concept – januari 2019 – North American International Auto Show – 100% elektrisch Het bericht Aftellen voor vierde IM-studiemodel van Nissan verscheen eerst op ZERauto.nl .