Grille nog steeds een functie Oorspronkelijk was het idee om de Audi e-tron op de Q5 te baseren. Uiteindelijk werd er toch besloten om een compleet nieuwe auto te ontwikkelen. Uiteraard met het herkenbare Audi-design, maar ook met een paar bijzondere designelementen. Voorop de e-tron prijkt de kenmerkende single frame grille, sinds 2005 het familiegezicht van Audi. Bij een brandstofauto zorgt de grille voor de broodnodige koeling, maar hoe los je dat op bij een elektrische auto die veel minder koeling nodig heeft? Andreas Mindt: “Veel mensen denken onterecht dat een elektrische auto geen koeling nodig heeft, maar de accu’s hebben toch echt koeling nodig. In theorie hadden we een veel kleinere grille kunnen ontwerpen, maar deze lage brede single frame grille heeft meerdere functies. De koelopeningen zorgen voor de nodige ventilatie en de aerodynamische lamellen dragen bij aan de stroomlijn van de auto.” CW-waarde van slechts 0,28 Naast koeling, is aerodynamica een van de belangrijkste onderwerpen bij een elektrische auto, een goede stroomlijn zorgt tenslotte voor een grotere actieradius. Mindt besloot dan ook om af te wijken van het traditionele SUV-design en de e-tron een ranke, gestrekte uitstraling te geven. Dankzij de aflopende daklijn, lamellen in de grille en gladde carrosserie heeft de e-tron een CW-waarde van slechts 0,28. De elektrische Audi oogt dan ook meer als een kruising tussen een stationwagen en een SUV. Ondanks de lengte van 4,9 meter, de breedte van 1,94 meter en de korte overhang oogt hij vrij compact. Veiligheid staat voorop Niet alleen de lamellen in de grille, maar ook de velgen en de buitenspiegels dragen bij aan de aerodynamica. Audi is een van de eerste autofabrikanten ter wereld die een productiemodel uitrust met zijcamera’s. De kleine camera’s weten de CW-waarde zelfs met 0,01 te verminderen en je wint er 3 kilometer range mee. Het is wel opvallend dat Audi op de portieren conventionele handgrepen monteert, maar volgens Mindt was dat een logische keuze: “De keuze voor conventionele handgrepen is gebaseerd op veiligheid. Wij willen dat je in geval van nood te allen tijde het portier kan opentrekken. Inklapbare deurgrepen zijn daarbij minder praktisch en geven meer kans op storingen.” Privacywetgeving stond in de weg De e-tron die Mindt als voorbeeld gebruikt, is met zijn carrosseriekleur Antigua Blue een opvallende verschijning. De wielen hebben een opvallend ‘gesloten’, design waarbij de biezen op de velg direct opvallen. Die verwijzen naar een designkenmerk dat uiteindelijk niet het productiemodel haalde. “De biezen op de velg zie je ook terugkomen in de koplampen en achterlichten. Oorspronkelijk was het idee om in de verlichting de laadstatus van de accu te werken. Vanwege de privacywetgeving in Duitsland, moesten we daarvan afwijken. De details zijn echter gebleven”, aldus Mindt. Ondanks de bijzondere details, blijft de Audi e-tron het redelijk conventionele alternatief voor de excentriekere Jaguar I-Pace of een Tesla Model S. Ben je benieuwd hoe de nieuwe Audi e-tron rijdt? Lees dan de rijtest ! Het bericht Audi: “Laadstatus in koplampen tonen was niet toegestaan.” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Premier Seat Bijzonder is in de interieurindeling. Nissan heeft gekozen voor een 2+1+2-stoelindeling. Voorin staan twee ‘gewone’ zetels, maar achterin functioneert de achterbank als eenzitter met comfortabele armsteunen of een driezitter. Nissan noemt de achterbank de zogeheten ‘Premier Seat’ omdat je er vorstelijk kunt zitten. Overigens kan deze Nissan op papier autonoom rijden. 115 kWh groot accupakket Genoeg daarover. De elektrische aandrijflijn van deze Nissan IMs Concept is veel interessanter. Nissan heeft het studiemodel uitgerust met een snelopladend 115 kWh groot accupakket. Het systeemvermogen bedraagt 483 pk (360 Kw) in combinatie met maar liefst 800 Nm aan koppel. Op een enkele acculading moet de IMs Concept zo’n 608 kilometer (380 mijlen) af kunnen leggen. Alle aandrijfkrachten worden over de vier wielen verdeeld. Realistisch? Is deze Nissan IMs ook realistisch? Nissan kan melden dat het merk met deze auto de mogelijkheid van een nieuw type voertuig bestudeerd: de ‘verhoogde sedan’. Groen licht is er dus nog niet, maar Nissan overweegt dus wel om met een soortgelijke elektrische auto op de markt te komen in de toekomst. Het bericht Elektrische Nissan IMs Concept heeft dik 480 pk! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuw EV-platform De elektrische SUV van Cadillac is best bijzonder, want het model staat als eerste auto op het nieuwe EV-platform van moederbedrijf General Motors. Dit platform is schaalbaar zodat Cadillac er alle kanten mee op kan en ook sneller kan reageren op markttrends. Cadillac heeft ook wat aandrijving betreft de complete vrijheid. Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving, alles is mogelijk. Productoffensief De definitieve naam van de Cadillac EV en aanvullende details maakt Cadillac in een later stadium bekend. Verwacht sowieso veel nieuws van Cadillac de komende tijd, want tot 2021 zal Cadillac ongeveer elke zes maanden een nieuw model presenteren. Wat er op stapel staat? Onder meer een nieuwe Escalade en een nieuwe performancesedan. En niet te vergeten: de productieversie van deze elektrische crossover. Het bericht Eerste beeld van volledig elektrische Cadillac verscheen eerst op ZERauto.nl .
320 kilometer Dat zou betekenen dat de elektrische Mini een 184 pk en 270 Nm sterke elektromotor krijgt. Volgens AutoCar komt de actieradius uit op ongeveer 320 kilometer. Wat prestaties betreft moet de Cooper S E niet veel onder doen voor de Cooper S. Vooral door het hoge koppel van de elektromotor moet de elektrische hatchback in staat tot zijn tot snelle acceleraties. Tweede helft 2019 Mini presenteert de Cooper S E rond april van dit jaar, als Mini zijn zestigste verjaardag viert. De marktintroductie vindt plaats in de tweede helft van 2019. Het bericht Elektrische Mini hatchback krijgt de naam Cooper S E verscheen eerst op ZERauto.nl .
Audi PB 18 e-tron in productie In een afgeladen Theater Amsterdam trok Audi e-tron ambassadeur Humberto Tan voor klanten, prospects en genodigden het doek van de nieuwe Audi e-tron. Naast de onthulling interviewde Humberto astronaut André Kuipers, Audi-ontwerper Andreas Mindt en Audi CEO Bram Schot. Laatstgenoemde was erg enthousiast over de Audi PB 18 e-tron Concept uit juni 2018. Schot onthulde zelfs dat er serieuze plannen zijn om de elektrische supercar in productie te nemen. Er wordt gesproken over een maximale oplage van vijftig stuks. Wanneer we de supercar mogen verwachten, is nog niet bekend. Compacte e-tron op komst Audi onthulde ook dat er een compact model van de e-tron op komst is. De kleine e-tron wordt mogelijk een crossover en staat op de planning voor 2021 of 2022. Over een naam, aandrijflijn en het design van de auto is nog niks bekend. Wie niet wil wachten op de compacte, elektrische SUV kan bij Audi terecht voor de e-tron GT . Het merk kondigde in november 2018 aan dat de vierdeurscoupé in productie gaat, de auto moet in 2021 in de showroom verschijnen. Audi naar de maan Het meest opmerkelijke nieuws van de avond kwam van het Duitse Part-Time Scientists. Deze ingenieurs werken al jaren met Audi aan een ruimtevaartprogramma. In Amsterdam kon het team bekend maken dat ze in 2020 naar de maan willen met de Audi Lunar. Deze kleine ruimtebuggy maakt een reis van 345.000 kilometer om foto’s te maken van de landingslocatie van Apollo 17. De innovatieve technologieën die in het kleine voertuig verstopt zitten, moeten uiteindelijk hun weg vinden naar de productiemodellen van Audi. Lees ook: Autotest – Audi e-tron (2019) Het bericht Audi kondigt nieuwe elektrische modellen aan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Free-floating De deelauto’s van Fetch Car Sharing zijn overal in de hoofdstad beschikbaar. Ze zijn ‘free-floating’, wat betekent dat ze overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. Wel zorgt het serviceteam van Fetch dat er auto’s op strategische locaties beschikbaar zijn en dat de batterij van de modellen voldoende zijn opgeladen. Alles met betrekking tot het aanmelden, zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten van de auto en afmelden, gaat via de Fetch-app . Dus die moet je eerste even downloaden. De meest voor de hand liggende betaalwijze is achteraf, per rit, via je bankieren-app. Amsterdam wordt overspoeld met elektrische #Renault #ZOE deelauto's van #Fetch Car Sharing. 100 stuks direct beschikbaar, nog eens 100 vanaf maart. Moet je wel even de Fetch-app installeren. pic.twitter.com/Za44wcfsEC — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Renault ZOE De elektrische Renault ZOE is volgens Fetch Car Sharing de perfecte auto voor deelgebruik. Het formaat van de ZOE is precies goed. Niet te groot, niet te klein, eenvoudig te parkeren en voldoende ruim voor vijf inzittenden inclusief bagage. Dat niet alleen. Met een volgeladen batterij moet de Renault ZOE in de praktijk een actieradius van zo’n 300 km kunnen halen. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde deelautogebruiker nodig heeft. Dus is het niet altijd noodzakelijk dat de ZOE na een ritje direct aan de lader gehangen moet worden. Snel opladen Mocht dat wel nodig zijn, dan kan dat met de unieke Caméléon-lader van Renault. De batterij van de ZOE wordt hiermee twee tot drie keer sneller opgeladen dan bij een vergelijkbare elektrische auto. Dus ideaal voor een deelauto die vaak kortstondig wordt opgeladen. De klant kan de auto zelf ontkoppelen en het laadsnoer in de kofferbak leggen, of andersom. In de auto ligt een universele laadpas waarmee kan worden opgeladen bij een openbaar laadpunt, ook in België en Duitsland, en bij de snellaadstations van Fastned. Auto’s die met minder dan 40 km bereik worden achtergelaten, worden eerst opgeladen voordat ze weer via de app zijn te reserveren. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je een auto reserveert waarmee je de stad niet uit kunt. Nieuwe speler met ervaring Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland, maar dat geldt niet voor de drijvende kracht achter deze onderneming. Zusterbedrijf Car4Share exploiteerde eerder in Amsterdam al een deelautoproject. Fetch zegt over alle kennis en ervaring te beschikken die in die periode is opgedaan. Renault is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa. Het Franse merk heeft meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn, Rome en Stockholm. Renault weet als geen ander wat het te wachten staat en welke service geleverd moet worden om zo’n groot deelautoproject feilloos te laten functioneren. Bovendien hebben Fetch Car Sharing en Renault de gezamenlijke ambitie om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland. Gemeente Amsterdam En dan hebben we nog gemeente Amsterdam die volledige medewerking moet verlenen om zo’n deelautoproject mogelijk te maken. Maar het enthousiasme is groot. Wethouder Sharon Dijksma was persoonlijk aanwezig bij de officiële start van de deelautodienst. De gemeente heeft ambitieuze plannen om Amsterdam ‘leefbaarder’ te maken. Meer elektrisch vervoer, minder auto’s, minder parkeerplaatsen en hogere parkeertarieven moeten hieraan bijdragen. Als deelautogebruiker heb je hier in ieder geval geen last van. Het blijkt zelfs dat 15 tot 20% van de deelautogebruikers zijn of haar privéauto verkoopt. Een deelauto die je snel reserveert met je smartphone voldoet voor veel mensen aan hun mobiliteitsbehoefte. En daarmee komt de duurzaamheidsdoelstelling van gemeente Amsterdam weer een stukje dichterbij. Volgens wethouder Dijksma wordt er gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor elektrische deelauto's voor meerdere steden in NL. Dus ophalen in de ene stad en vrij achterlaten in de andere, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. #Fetch pic.twitter.com/B39WxqFHBP — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Het bericht Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEAF e+ De versie met 62 kWh-batterij gaat als Nissan LEAF e+ door het leven. Deze biedt niet alleen een grotere actieradius ten opzichte van de LEAF met 40 kWh-batterij, maar is met een vermogen van 160 kW (217 pk) ook aanzienlijk krachtiger. De 40 kWh-versie ( rijtest ) is 110 kW (150 pk) sterk en heeft een WLTP-actieradius van 270 km. Met deze vernieuwingen bouwt Nissan voort op het succes van de LEAF die met 39.000 exemplaren in 2018 uitgroeide tot de bestverkochte elektrische auto van Europa. In het nieuwe modeljaar krijgt de LEAF ook een nieuw infotainmentsysteem met 8-inch beeldscherm, extra connectiviteitsfuncties en een nieuw navigatiesysteem. Tevens is vanaf de verkoopstart de nieuwe NissanConnect EV-app beschikbaar. Concurrentie Met een actieradius van 385 kilometer lijkt de Nissan LEAF e+ in ieder geval niet de efficiëntste in zijn klasse. De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor – misschien wel de grootste concurrent van de LEAF e+ – laat een grotere WLTP-actieradius van 455 km noteren. Daartegenover staat wel een lange levertijd die inmiddels is opgelopen tot meer dan een jaar. De beschikbaarheid van de Nissan LEAF is tot dusver nooit een issue geweest. Nissan start dus in juni met de levering van de LEAF e+. De prijzen volgen in maart. De LEAF met 40 kWh-batterij is leverbaar vanaf 37.290 euro, dus een prijs vanaf zo’n 40.000 euro voor de 62 kWh-versie is niet ondenkbaar. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s 2018: alle cijfers Het bericht Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni verscheen eerst op ZERauto.nl .
Header: bewerking door ZERauto.nl Dual Motor All-Wheel Drive en de Performance In de configurator staan voorlopig twee varianten: de Dual Motor All-Wheel Drive (58.800 euro) met een WLTP-range van 560 kilometer, een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100-tijd van 4,8 seconden. De tweede optie is de Dual Motor All-Wheel Drive Performance (69.700 euro) met een WLTP-range van 530 kilometer, een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van slechts 3,5 seconden. Vijf kleuren Tesla levert de basisversie en Performance-uitvoering in de volgende vijf kleuren. Tesla Model 3 – Solid Black (standaard kleur) Tesla Model 3 – Midnight Silver Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Deep Blue Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Pearl White Multi-Coat (2.100 euro) Tesla Model 3 – Multi-Coat Red (2.700 euro) Wielen 18-inch lichtmetalen Aero-wielen zijn standaard. Optioneel levert Tesla 19-inch Sportvelgen (1.600 euro). De Performance-variant is altijd uitgerust met 20-inch lichtmetalen Performance-wielen inclusief Michelin Pilot Sport 4S-banden, als ook performanceremmen, een koolstofvezel achterspoiler, verlaagde rijhoogte en een heuse Track mode. Interieur: Wit of Zwart Voor het interieur is er keuze uit een zwarte of witte afwerking. De zwarte variant is standaard en heeft standaard: Standaard bij Zwart interieur Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Standaard bij Wit interieur Kies je voor de witte interieurafwerking (1.050 euro meerprijs), dan krijg je: Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Autopilot Voor Autopilot betaal je 5.300 euro af fabriek. Na levering betaal je voor deze upgrade 7.400 euro. Prijzen kunnen na de levering worden gewijzigd. Geavanceerde Autopilot biedt extra Driver Assistance-functies. Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten, actief blijven en gereed zijn om op elk moment in te grijpen. Deze basissystemen biedt Autopilot: Automatische noodstop: Detecteert objecten die de auto kunnen raken en remt automatisch af. Waarschuwing voor frontale botsing: Waarschuwt voor dreigende botsingen met rijdende of stilstaande voertuigen Waarschuwing zijdelingse botsing: Waarschuwt de bestuurder voor potentiële botsingen met obstakels naast de auto. Met de geavanceerde Autopilot stuurt, accelereert en remt de Model 3 voor je in, in vrijwel elke rijstrook. Daarnaast wisselt het systeem ook van rijstrook op de meeste snelwegen, om in te halen of naar op- en afritten te navigeren. En met de regelmatige draadloze software-updates heb je altijd toegang tot de meest geavanceerde functionaliteiten van Tesla. Levering De levering van de Tesla Model 3 start in maart 2019. Het bericht Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden verscheen eerst op ZERauto.nl .
2.651 nieuwe auto’s in december 2018 Mede dankzij de Jaguar i-Pace registreerde de Nederlandse importeur in totaal 2.651 nieuwe auto’s. In heel 2018 verkocht Jaguar in totaal 4.626 nieuwe auto’s in Nederland. LEES OOK: Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE Marktaandeel Dankzij die 2.651 kentekenregistraties bereikte het Britse merk in december een marktaandeel van 13,24 procent van de Nederlandse markt. In heel 2018 liet Jaguar maar liefst 4.626 nieuwe auto’s registreren. Dat is een record voor het merk. Voor de volledig elektrische i-Pace vond Jaguar in 2018 in totaal 3.495 kopers. Ook voor 2019 heeft Jaguar grote verwachtingen van de i-Pace, omdat de bijtelling in 2019 nog altijd best gunstig uitpakt voor wat duurdere batterij-elektrische auto’s. Het bericht Jaguar in december 2018 bestverkochte automerk van Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische revolutie De productie van de Volkswagen ID gaat eind 2019 in productie. Dat betekent dat Volkswagen nu in de voorbereidingsfase zit. Op de openbare weg voert Volkswagen de laatste testwerkzaamheden uit met gecamoufleerde prototypes. Daarnaast is Volkswagen druk met het voorbereiden van zijn fabrieken voor de elektrische revolutie van het merk. Niet alleen de Glazen Fabriek in Dresden krijgt een make-over, ook de Volkswagen-fabriek in Zwickau. MEB-platform De ID hatchback is het eerste lid van een complete ID-modelfamilie. Zo komen er nog SUV’s, een compacte sedan en estate maar ook een nieuwe Microbus, de ID. Buzz. Tegen 2025 moeten er meer dan dertig elektrische Volkswagen-modellen leverbaar zijn. Die komen allemaal te staan op het nieuwe MEB-platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische modellen van de Volkswagen Group. Kortom: er staat een hoop op stapel. Maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen. Eerst komt de ID hatchback. Formaatje Golf Deze hatchback van het formaatje Golf krijgt wielen tot wel 20-inch groot met speciale, smalle banden om het rijgeluid zoveel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk range uit het batterijpakket te peuteren. Door het ontbreken van grote componenten is er veel wieluitslag mogelijk. Het resultaat is een draaicirkel van nog geen 10 meter. Het interieur biedt volgens Volkswagen de ruimte van een Passat. 300 Nm De elektromotor van de Volkswagen ID heeft een maximaal koppel van 300 Nm en levert 125 kW (170 pk). Een definitieve actieradius noemt Volkswagen nog niet, maar het merk kan al wel melden dat de resterende reikwijdte ongeveer 168 kilometer bedraagt met een batterij die een lading van minder dan 50 procent aangeeft. En dat is met functionerende airco. Op een volle acculading zou de ID tot wel 550 kilometer ver moeten komen, maar echt zeker is dat nog niet. Head-up display In het interieur brengt Volkswagen een fors centraal display onder evenals een head-up display. De prijzen, beschikbaarheid en specificaties van deze volledig elektrische Volkswagen ID worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. De vanafprijs wordt vergelijkbaar met die van de huidige e-Golf met 300 kilometer range (WLTP). Reken dus op ongeveer 40.000 euro voor de ID Hatchback. Of er een nieuwe e-Golf komt, valt te betwijfelen. In feite mag je de ID Hatchback zien als opvolger van de e-Golf. Planning en highlights Volkswagen I.D.-familie Volkswagen I.D. Hatchback – presentatie 2019 – marktintroductie lente 2020 Gaat mogelijk I.D. Neo heten. Afmetingen van de Volkswagen Golf. Binnenruimte van een Volkswagen Passat. Achterwielaandrijving met de elektromotor op de achteras. 125 kW (170 pk) sterke elektromotor. Tot wel 550 kilometer range. Volkswagen I.D. Crozz – presentatie 2020 – marktintroductie 2020 SUV met coupélooks en vierwielaandrijving. Krijgt twee elektromotoren met gezamenlijk 225 kW (306 pk). Actieradius van maximaal 500 kilometer. CleanAir-ventilatiesysteem zorgt voor frisse lucht in interieur. Krijgt ‘slim’ interieur met augmented reality. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Volkswagen I.D. Buzz – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Remake van de legendarische Volkswagen Transporter T1, beter bekend als de Bulli. Krijgt retro design. Elektrische aandrijflijn met twee elektromotoren levert 275 kW (374 pk) Krijgt vierwielaandrijving. Actieradius van maximaal 600 kilometer. Twee bagageruimtes en maximale flexibiliteit. Plek voor tot wel acht stoelen. Volkswagen I.D. Vizzion – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Grote premium sedan die volledig autonoom kan rijden 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en de wielbasis bedraagt 3,100 meter. De bagageruimte bedraagt 565 liter. Wordt aangedreven door twee elektromotoren met samen 225 kW (306 pk), 75 kW vóór en 150 kW achter. Fors accupakket met capaciteit van 111 kWh. Actieradius tot wel 665 kilometer. Van stilstand naar 100 km/u op in 6,3 seconden. Afgeregelde topsnelheid van 180 km/u. Het bericht Sneak preview: Volkswagen ID (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Begin 2020 De marktintroductie van de PHEV-uitvoeringen van de 500X en Renegade is begin 2020. De productie van de Fiat 500X PHEV en Jeep Renegade PHEV vindt plaats in het Italiaanse Melfi, waar ook de reguliere versies met benzine- en dieselmotoren van de band rollen. 1.3 FireFly Turbo met elektromotor De aandrijflijn van de Fiat 500X en Jeep Renegade bestaat naar verwachting uit de nieuwe 1,3-liter viercilinder FireFly Turbo-benzinemotor (150 pk/270 Nm) en een elektromotor. De twee modellen krijgen vierwielaandrijving. Jeep Compass komt als PHEV en BEV De PHEV-variant van de Jeep Compass komt naar verwachting in 2022, als de compacte SUV van Jeep een facelift krijgt. Jeep introduceert dan niet alleen een Compass PHEV maar naar verwachting ook een volledig elektrische variant. In 2022 staat ook de nieuwe Jeep Renegade op stapel en introduceert Jeep tevens de nieuwe Cherokee. Toekomstplannen Rond 2022 biedt FCA naar verwachting twaalf geëlektrificeerde aandrijflijnen aan op verschillende wereldwijde platforms. Het gaat hier om batterij-elektrische auto’s, plug-in hybrides en hybrides. In totaal krijgen dertig verschillende modellen een van deze aandrijflijnen. Het bericht ‘Fiat 500X PHEV en Jeep Renegade PHEV in Genève 2019’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aanknopingspunten Waarom Audi de elektrische e-tron in Masdar City onder de aandacht brengt? De auto is in de ogen van Audi slim, duurzaam, een voorbeeld voor de toekomst en een auto die in een CO2-neutrale fabriek in Brussel wordt gebouwd. Dat zijn stuk voor stuk mooie aanknopingspunten om de nieuwe Audi e-tron in het ‘CO2-neutrale’ Masdar City te presenteren. Aardolie Masdar City ligt in de omgeving van Abu Dhabi en staat haaks op alles waar de Verenigde Arabische Emiraten groot door zijn geworden: aardolie. In Masdar City heerst een totaal andere vibe dan elders in het land waar je wat raar opkijkt als een auto geen V8 maar een armzalige zes- of vierlitter heeft. Dat vrijwel iedereen een V8 heeft is best logisch, want een litertje benzine kost er maar 0,60 eurocent! Maar dat terzijde. Drie pilaren In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability, social sustainability en economic sustainability. “Met een duurzame omgeving doelen we op zaken als watergebruik en afval. We willen onze ecologische en CO2-voetafdruk zo laag mogelijk houden”, zegt Chris Wan, Head of Design Management van Masdar City in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl in Abu Dhabi. Leefbare community “Sociale duurzaamheid richt zich vooral op een leefbare community. We zorgen goed voor de mensen, onder meer door nieuwe ontwikkelingen die de leefbaarheid verbeteren. Tot slot is een financieel duurzame toekomst ook belangrijk. We willen vooral kosteneffectief investeren in een groene toekomst. Dat lijkt soms onmogelijk, maar het kan echt”, aldus Chris Wan. ‘Low carbon community’ Masdar City loopt wat betreft duurzame oplossingen voorop in de wereld en noemt zichzelf een ‘low carbon community’. Maar voorlopig is van een échte community nog niet echt sprake. “Masdar City is nog volop in ontwikkeling”, zegt Chris Wan. Al haast uitgevoerde projecten In totaal telt Masdar City elf bestaande al haast uitgevoerde projecten, te weten Masdar Institute of Science and Technology Phase 1 en Phase 2, Ryan International School, Siemens Middle East HQ, International Renewable Energy Agency (RENA) HQ, Incubator Building, Khazna Data Centers, Masdar 10Mw Solar Photovoltaic Plant en een District Cooling Plant. Verder staan er nog vijftien andere projecten op de rol: Oasis Residential Complex Residential Building Residential Complex Chic Hotel Residence Serviced Apartment Community Mall Masdar Visitor Centre Gems School Emirates College of Technology Office Building Accelerator Building Office Complex Building 2x Light Industrial Complex Inwoners “Het doel is dat er in de nabije toekomst 30.000 tot 40.000 mensen hier gaan wonen met een gelijk aantal mensen die hier gaan werken. Masdar City wordt een plek om te wonen, werken, spelen en leren”, stelt Wan. Gemiddelde temperatuur Een groot voordeel heeft Masdar City met het aantal zonuren. Zonnepanelen zijn in Verenigde Arabische Emiraten bijzonder effectief. Ook in de winter bedraagt de gemiddelde temperatuur nog altijd 27 graden en kleurt de hemel vrijwel altijd blauw. In de zomer is het er gemiddeld 40 tot 45 graden met pieken tot 50 graden Celsius. Je begrijpt: die zonnepanelen leveren bakken energie op. En dankzij die zonne-energie is in Masdar City vrijwel niemand aangewezen op ‘bruine’ energie. Gigantische windtoren De hoge temperaturen hebben grote invloed op de leefbaarheid. Maar door alle gebouwen slim te positioneren en straten slim te ontwerpen worden er heel veel schaduwplekken gecreëerd. “We experimenteren volop om de temperatuur in de stad te reguleren. In Masdar City staat bijvoorbeeld een gigantische windtoren die wind van boven naar beneden zuigt en voor afkoeling zorgt. Althans, dat is de bedoeling. Als het heel effectief is, volgen er meer. Als het niet werkt, dan is dit de laatste”, grapt Chris Wan. Autonoom In de stad is ook een rol weggelegd voor de autonome auto. “We willen zoveel mogelijk loopruimte voor alle inwoners creëren en auto’s en andere voertuigen om die reden zoveel mogelijk mijden. Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om goederen lokaal te kunnen lossen. Hierin kunnen volledig elektrische voertuigen die autonoom rijden een rol gaan spelen”, zegt Chris Wan. Kinderschoenen Aan ambities geen gebrek dus, in Masdar City. Het is een stad met oog voor de toekomst. Een stad waar meer steden een voorbeeld aan kunnen nemen. Alles staat nog in de kinderschoenen maar het begin is gemaakt. En dat is misschien wel het belangrijkste. Saillant detail: Ferrari World Abu Dhabi ligt op korte afstand van Masdar City. Dus een pretpark ligt om de hoek. Het bericht Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .