Free-floating De deelauto’s van Fetch Car Sharing zijn overal in de hoofdstad beschikbaar. Ze zijn ‘free-floating’, wat betekent dat ze overal binnen de parkeerzone in Amsterdam kunnen worden opgehaald en achtergelaten, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. Wel zorgt het serviceteam van Fetch dat er auto’s op strategische locaties beschikbaar zijn en dat de batterij van de modellen voldoende zijn opgeladen. Alles met betrekking tot het aanmelden, zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten van de auto en afmelden, gaat via de Fetch-app . Dus die moet je eerste even downloaden. De meest voor de hand liggende betaalwijze is achteraf, per rit, via je bankieren-app. Amsterdam wordt overspoeld met elektrische #Renault #ZOE deelauto's van #Fetch Car Sharing. 100 stuks direct beschikbaar, nog eens 100 vanaf maart. Moet je wel even de Fetch-app installeren. pic.twitter.com/Za44wcfsEC — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Renault ZOE De elektrische Renault ZOE is volgens Fetch Car Sharing de perfecte auto voor deelgebruik. Het formaat van de ZOE is precies goed. Niet te groot, niet te klein, eenvoudig te parkeren en voldoende ruim voor vijf inzittenden inclusief bagage. Dat niet alleen. Met een volgeladen batterij moet de Renault ZOE in de praktijk een actieradius van zo’n 300 km kunnen halen. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde deelautogebruiker nodig heeft. Dus is het niet altijd noodzakelijk dat de ZOE na een ritje direct aan de lader gehangen moet worden. Snel opladen Mocht dat wel nodig zijn, dan kan dat met de unieke Caméléon-lader van Renault. De batterij van de ZOE wordt hiermee twee tot drie keer sneller opgeladen dan bij een vergelijkbare elektrische auto. Dus ideaal voor een deelauto die vaak kortstondig wordt opgeladen. De klant kan de auto zelf ontkoppelen en het laadsnoer in de kofferbak leggen, of andersom. In de auto ligt een universele laadpas waarmee kan worden opgeladen bij een openbaar laadpunt, ook in België en Duitsland, en bij de snellaadstations van Fastned. Auto’s die met minder dan 40 km bereik worden achtergelaten, worden eerst opgeladen voordat ze weer via de app zijn te reserveren. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je een auto reserveert waarmee je de stad niet uit kunt. Nieuwe speler met ervaring Fetch Car Sharing is een nieuwe speler op het gebied van deelauto’s in Nederland, maar dat geldt niet voor de drijvende kracht achter deze onderneming. Zusterbedrijf Car4Share exploiteerde eerder in Amsterdam al een deelautoproject. Fetch zegt over alle kennis en ervaring te beschikken die in die periode is opgedaan. Renault is de grootste aanbieder van elektrische deelauto’s in Europa. Het Franse merk heeft meer dan 5.000 elektrische deelauto’s rijden in verschillende grote steden, waaronder Parijs, Madrid, Berlijn, Rome en Stockholm. Renault weet als geen ander wat het te wachten staat en welke service geleverd moet worden om zo’n groot deelautoproject feilloos te laten functioneren. Bovendien hebben Fetch Car Sharing en Renault de gezamenlijke ambitie om de deelautodienst in de loop van 2019 uit te breiden naar een tweede grote stad in Nederland. Gemeente Amsterdam En dan hebben we nog gemeente Amsterdam die volledige medewerking moet verlenen om zo’n deelautoproject mogelijk te maken. Maar het enthousiasme is groot. Wethouder Sharon Dijksma was persoonlijk aanwezig bij de officiële start van de deelautodienst. De gemeente heeft ambitieuze plannen om Amsterdam ‘leefbaarder’ te maken. Meer elektrisch vervoer, minder auto’s, minder parkeerplaatsen en hogere parkeertarieven moeten hieraan bijdragen. Als deelautogebruiker heb je hier in ieder geval geen last van. Het blijkt zelfs dat 15 tot 20% van de deelautogebruikers zijn of haar privéauto verkoopt. Een deelauto die je snel reserveert met je smartphone voldoet voor veel mensen aan hun mobiliteitsbehoefte. En daarmee komt de duurzaamheidsdoelstelling van gemeente Amsterdam weer een stukje dichterbij. Volgens wethouder Dijksma wordt er gewerkt aan een overkoepelende parkeervergunning voor elektrische deelauto's voor meerdere steden in NL. Dus ophalen in de ene stad en vrij achterlaten in de andere, zonder parkeerkosten voor de gebruiker. #Fetch pic.twitter.com/B39WxqFHBP — ZERauto.nl (@zerautonl) January 10, 2019 Het bericht Fetch Car Sharing start groot deelautoproject in Amsterdam verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEAF e+ De versie met 62 kWh-batterij gaat als Nissan LEAF e+ door het leven. Deze biedt niet alleen een grotere actieradius ten opzichte van de LEAF met 40 kWh-batterij, maar is met een vermogen van 160 kW (217 pk) ook aanzienlijk krachtiger. De 40 kWh-versie ( rijtest ) is 110 kW (150 pk) sterk en heeft een WLTP-actieradius van 270 km. Met deze vernieuwingen bouwt Nissan voort op het succes van de LEAF die met 39.000 exemplaren in 2018 uitgroeide tot de bestverkochte elektrische auto van Europa. In het nieuwe modeljaar krijgt de LEAF ook een nieuw infotainmentsysteem met 8-inch beeldscherm, extra connectiviteitsfuncties en een nieuw navigatiesysteem. Tevens is vanaf de verkoopstart de nieuwe NissanConnect EV-app beschikbaar. Concurrentie Met een actieradius van 385 kilometer lijkt de Nissan LEAF e+ in ieder geval niet de efficiëntste in zijn klasse. De Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor – misschien wel de grootste concurrent van de LEAF e+ – laat een grotere WLTP-actieradius van 455 km noteren. Daartegenover staat wel een lange levertijd die inmiddels is opgelopen tot meer dan een jaar. De beschikbaarheid van de Nissan LEAF is tot dusver nooit een issue geweest. Nissan start dus in juni met de levering van de LEAF e+. De prijzen volgen in maart. De LEAF met 40 kWh-batterij is leverbaar vanaf 37.290 euro, dus een prijs vanaf zo’n 40.000 euro voor de 62 kWh-versie is niet ondenkbaar. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s 2018: alle cijfers Het bericht Nissan LEAF met 62 kWh-batterij komt in juni verscheen eerst op ZERauto.nl .
Header: bewerking door ZERauto.nl Dual Motor All-Wheel Drive en de Performance In de configurator staan voorlopig twee varianten: de Dual Motor All-Wheel Drive (58.800 euro) met een WLTP-range van 560 kilometer, een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100-tijd van 4,8 seconden. De tweede optie is de Dual Motor All-Wheel Drive Performance (69.700 euro) met een WLTP-range van 530 kilometer, een topsnelheid van 250 km/u en een 0-100-tijd van slechts 3,5 seconden. Vijf kleuren Tesla levert de basisversie en Performance-uitvoering in de volgende vijf kleuren. Tesla Model 3 – Solid Black (standaard kleur) Tesla Model 3 – Midnight Silver Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Deep Blue Metallic (1.600 euro) Tesla Model 3 – Pearl White Multi-Coat (2.100 euro) Tesla Model 3 – Multi-Coat Red (2.700 euro) Wielen 18-inch lichtmetalen Aero-wielen zijn standaard. Optioneel levert Tesla 19-inch Sportvelgen (1.600 euro). De Performance-variant is altijd uitgerust met 20-inch lichtmetalen Performance-wielen inclusief Michelin Pilot Sport 4S-banden, als ook performanceremmen, een koolstofvezel achterspoiler, verlaagde rijhoogte en een heuse Track mode. Interieur: Wit of Zwart Voor het interieur is er keuze uit een zwarte of witte afwerking. De zwarte variant is standaard en heeft standaard: Standaard bij Zwart interieur Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Standaard bij Wit interieur Kies je voor de witte interieurafwerking (1.050 euro meerprijs), dan krijg je: Premium 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming Middenconsole met afgedekte opbergruimte, 4 USB-aansluitingen en dockingstations voor 2 smartphones Premium audiosysteem Dak van getint glas met bescherming tegen ultraviolet en infrarood Automatisch dimmende en inklapbare, verwarmde zijspiegels Persoonlijke bestuurdersprofielen LED-mistlampen Premium connectiviteit (1 jaar): Satellietkaarten met live verkeersweergave Streaming media in de auto Draadloze updates via wifi en mobiel netwerk Autopilot Voor Autopilot betaal je 5.300 euro af fabriek. Na levering betaal je voor deze upgrade 7.400 euro. Prijzen kunnen na de levering worden gewijzigd. Geavanceerde Autopilot biedt extra Driver Assistance-functies. Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten, actief blijven en gereed zijn om op elk moment in te grijpen. Deze basissystemen biedt Autopilot: Automatische noodstop: Detecteert objecten die de auto kunnen raken en remt automatisch af. Waarschuwing voor frontale botsing: Waarschuwt voor dreigende botsingen met rijdende of stilstaande voertuigen Waarschuwing zijdelingse botsing: Waarschuwt de bestuurder voor potentiële botsingen met obstakels naast de auto. Met de geavanceerde Autopilot stuurt, accelereert en remt de Model 3 voor je in, in vrijwel elke rijstrook. Daarnaast wisselt het systeem ook van rijstrook op de meeste snelwegen, om in te halen of naar op- en afritten te navigeren. En met de regelmatige draadloze software-updates heb je altijd toegang tot de meest geavanceerde functionaliteiten van Tesla. Levering De levering van de Tesla Model 3 start in maart 2019. Het bericht Tesla Model 3 bestellen? Dit zijn de mogelijkheden verscheen eerst op ZERauto.nl .
2.651 nieuwe auto’s in december 2018 Mede dankzij de Jaguar i-Pace registreerde de Nederlandse importeur in totaal 2.651 nieuwe auto’s. In heel 2018 verkocht Jaguar in totaal 4.626 nieuwe auto’s in Nederland. LEES OOK: Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE Marktaandeel Dankzij die 2.651 kentekenregistraties bereikte het Britse merk in december een marktaandeel van 13,24 procent van de Nederlandse markt. In heel 2018 liet Jaguar maar liefst 4.626 nieuwe auto’s registreren. Dat is een record voor het merk. Voor de volledig elektrische i-Pace vond Jaguar in 2018 in totaal 3.495 kopers. Ook voor 2019 heeft Jaguar grote verwachtingen van de i-Pace, omdat de bijtelling in 2019 nog altijd best gunstig uitpakt voor wat duurdere batterij-elektrische auto’s. Het bericht Jaguar in december 2018 bestverkochte automerk van Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische revolutie De productie van de Volkswagen ID gaat eind 2019 in productie. Dat betekent dat Volkswagen nu in de voorbereidingsfase zit. Op de openbare weg voert Volkswagen de laatste testwerkzaamheden uit met gecamoufleerde prototypes. Daarnaast is Volkswagen druk met het voorbereiden van zijn fabrieken voor de elektrische revolutie van het merk. Niet alleen de Glazen Fabriek in Dresden krijgt een make-over, ook de Volkswagen-fabriek in Zwickau. MEB-platform De ID hatchback is het eerste lid van een complete ID-modelfamilie. Zo komen er nog SUV’s, een compacte sedan en estate maar ook een nieuwe Microbus, de ID. Buzz. Tegen 2025 moeten er meer dan dertig elektrische Volkswagen-modellen leverbaar zijn. Die komen allemaal te staan op het nieuwe MEB-platform, speciaal ontwikkeld voor elektrische modellen van de Volkswagen Group. Kortom: er staat een hoop op stapel. Maar laten we vooral niet te hard van stapel lopen. Eerst komt de ID hatchback. Formaatje Golf Deze hatchback van het formaatje Golf krijgt wielen tot wel 20-inch groot met speciale, smalle banden om het rijgeluid zoveel mogelijk te beperken en zoveel mogelijk range uit het batterijpakket te peuteren. Door het ontbreken van grote componenten is er veel wieluitslag mogelijk. Het resultaat is een draaicirkel van nog geen 10 meter. Het interieur biedt volgens Volkswagen de ruimte van een Passat. 300 Nm De elektromotor van de Volkswagen ID heeft een maximaal koppel van 300 Nm en levert 125 kW (170 pk). Een definitieve actieradius noemt Volkswagen nog niet, maar het merk kan al wel melden dat de resterende reikwijdte ongeveer 168 kilometer bedraagt met een batterij die een lading van minder dan 50 procent aangeeft. En dat is met functionerende airco. Op een volle acculading zou de ID tot wel 550 kilometer ver moeten komen, maar echt zeker is dat nog niet. Head-up display In het interieur brengt Volkswagen een fors centraal display onder evenals een head-up display. De prijzen, beschikbaarheid en specificaties van deze volledig elektrische Volkswagen ID worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. De vanafprijs wordt vergelijkbaar met die van de huidige e-Golf met 300 kilometer range (WLTP). Reken dus op ongeveer 40.000 euro voor de ID Hatchback. Of er een nieuwe e-Golf komt, valt te betwijfelen. In feite mag je de ID Hatchback zien als opvolger van de e-Golf. Planning en highlights Volkswagen I.D.-familie Volkswagen I.D. Hatchback – presentatie 2019 – marktintroductie lente 2020 Gaat mogelijk I.D. Neo heten. Afmetingen van de Volkswagen Golf. Binnenruimte van een Volkswagen Passat. Achterwielaandrijving met de elektromotor op de achteras. 125 kW (170 pk) sterke elektromotor. Tot wel 550 kilometer range. Volkswagen I.D. Crozz – presentatie 2020 – marktintroductie 2020 SUV met coupélooks en vierwielaandrijving. Krijgt twee elektromotoren met gezamenlijk 225 kW (306 pk). Actieradius van maximaal 500 kilometer. CleanAir-ventilatiesysteem zorgt voor frisse lucht in interieur. Krijgt ‘slim’ interieur met augmented reality. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. Volkswagen I.D. Buzz – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Remake van de legendarische Volkswagen Transporter T1, beter bekend als de Bulli. Krijgt retro design. Elektrische aandrijflijn met twee elektromotoren levert 275 kW (374 pk) Krijgt vierwielaandrijving. Actieradius van maximaal 600 kilometer. Twee bagageruimtes en maximale flexibiliteit. Plek voor tot wel acht stoelen. Volkswagen I.D. Vizzion – presentatie 2021 – marktintroductie 2022 Grote premium sedan die volledig autonoom kan rijden 5,163 meter lang, 1,947 meter breed, 1,506 meter hoog en de wielbasis bedraagt 3,100 meter. De bagageruimte bedraagt 565 liter. Wordt aangedreven door twee elektromotoren met samen 225 kW (306 pk), 75 kW vóór en 150 kW achter. Fors accupakket met capaciteit van 111 kWh. Actieradius tot wel 665 kilometer. Van stilstand naar 100 km/u op in 6,3 seconden. Afgeregelde topsnelheid van 180 km/u. Het bericht Sneak preview: Volkswagen ID (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Begin 2020 De marktintroductie van de PHEV-uitvoeringen van de 500X en Renegade is begin 2020. De productie van de Fiat 500X PHEV en Jeep Renegade PHEV vindt plaats in het Italiaanse Melfi, waar ook de reguliere versies met benzine- en dieselmotoren van de band rollen. 1.3 FireFly Turbo met elektromotor De aandrijflijn van de Fiat 500X en Jeep Renegade bestaat naar verwachting uit de nieuwe 1,3-liter viercilinder FireFly Turbo-benzinemotor (150 pk/270 Nm) en een elektromotor. De twee modellen krijgen vierwielaandrijving. Jeep Compass komt als PHEV en BEV De PHEV-variant van de Jeep Compass komt naar verwachting in 2022, als de compacte SUV van Jeep een facelift krijgt. Jeep introduceert dan niet alleen een Compass PHEV maar naar verwachting ook een volledig elektrische variant. In 2022 staat ook de nieuwe Jeep Renegade op stapel en introduceert Jeep tevens de nieuwe Cherokee. Toekomstplannen Rond 2022 biedt FCA naar verwachting twaalf geëlektrificeerde aandrijflijnen aan op verschillende wereldwijde platforms. Het gaat hier om batterij-elektrische auto’s, plug-in hybrides en hybrides. In totaal krijgen dertig verschillende modellen een van deze aandrijflijnen. Het bericht ‘Fiat 500X PHEV en Jeep Renegade PHEV in Genève 2019’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aanknopingspunten Waarom Audi de elektrische e-tron in Masdar City onder de aandacht brengt? De auto is in de ogen van Audi slim, duurzaam, een voorbeeld voor de toekomst en een auto die in een CO2-neutrale fabriek in Brussel wordt gebouwd. Dat zijn stuk voor stuk mooie aanknopingspunten om de nieuwe Audi e-tron in het ‘CO2-neutrale’ Masdar City te presenteren. Aardolie Masdar City ligt in de omgeving van Abu Dhabi en staat haaks op alles waar de Verenigde Arabische Emiraten groot door zijn geworden: aardolie. In Masdar City heerst een totaal andere vibe dan elders in het land waar je wat raar opkijkt als een auto geen V8 maar een armzalige zes- of vierlitter heeft. Dat vrijwel iedereen een V8 heeft is best logisch, want een litertje benzine kost er maar 0,60 eurocent! Maar dat terzijde. Drie pilaren In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability , social sustainability en economic sustainability . “Met een duurzame omgeving doelen we op zaken als watergebruik en afval. We willen onze ecologische en CO2-voetafdruk zo laag mogelijk houden”, zegt Chris Wan, Head of Design Management van Masdar City in een interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl in Abu Dhabi. Leefbare community “Sociale duurzaamheid richt zich vooral op een leefbare community. We zorgen goed voor de mensen, onder meer door nieuwe ontwikkelingen die de leefbaarheid verbeteren. Tot slot is een financieel duurzame toekomst ook belangrijk. We willen vooral kosteneffectief investeren in een groene toekomst. Dat lijkt soms onmogelijk, maar het kan echt”, aldus Chris Wan. ‘Low carbon community’ Masdar City loopt wat betreft duurzame oplossingen voorop in de wereld en noemt zichzelf een ‘low carbon community’. Maar voorlopig is van een échte community nog niet echt sprake. “Masdar City is nog volop in ontwikkeling”, zegt Chris Wan. Al haast uitgevoerde projecten In totaal telt Masdar City elf bestaande al haast uitgevoerde projecten, te weten Masdar Institute of Science and Technology Phase 1 en Phase 2, Ryan International School, Siemens Middle East HQ, International Renewable Energy Agency (RENA) HQ, Incubator Building, Khazna Data Centers, Masdar 10Mw Solar Photovoltaic Plant en een District Cooling Plant. Verder staan er nog vijftien andere projecten op de rol: Oasis Residential Complex Residential Building Residential Complex Chic Hotel Residence Serviced Apartment Community Mall Masdar Visitor Centre Gems School Emirates College of Technology Office Building Accelerator Building Office Complex Building 2x Light Industrial Complex Inwoners “Het doel is dat er in de nabije toekomst 30.000 tot 40.000 mensen hier gaan wonen met een gelijk aantal mensen die hier gaan werken. Masdar City wordt een plek om te wonen, werken, spelen en leren”, stelt Wan. Gemiddelde temperatuur Een groot voordeel heeft Masdar City met het aantal zonuren. Zonnepanelen zijn in Verenigde Arabische Emiraten bijzonder effectief. Ook in de winter bedraagt de gemiddelde temperatuur nog altijd 27 graden en kleurt de hemel vrijwel altijd blauw. In de zomer is het er gemiddeld 40 tot 45 graden met pieken tot 50 graden Celsius. Je begrijpt: die zonnepanelen leveren bakken energie op. En dankzij die zonne-energie is in Masdar City vrijwel niemand aangewezen op ‘bruine’ energie. Gigantische windtoren De hoge temperaturen hebben grote invloed op de leefbaarheid. Maar door alle gebouwen slim te positioneren en straten slim te ontwerpen worden er heel veel schaduwplekken gecreëerd. “We experimenteren volop om de temperatuur in de stad te reguleren. In Masdar City staat bijvoorbeeld een gigantische windtoren die wind van boven naar beneden zuigt en voor afkoeling zorgt. Althans, dat is de bedoeling. Als het heel effectief is, volgen er meer. Als het niet werkt, dan is dit de laatste”, grapt Chris Wan. Autonoom In de stad is ook een rol weggelegd voor de autonome auto. “We willen zoveel mogelijk loopruimte voor alle inwoners creëren en auto’s en andere voertuigen om die reden zoveel mogelijk mijden. Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn om goederen lokaal te kunnen lossen. Hierin kunnen volledig elektrische voertuigen die autonoom rijden een rol gaan spelen”, zegt Chris Wan. Kinderschoenen Aan ambities geen gebrek dus, in Masdar City. Het is een stad met oog voor de toekomst. Een stad waar meer steden een voorbeeld aan kunnen nemen. Alles staat nog in de kinderschoenen maar het begin is gemaakt. En dat is misschien wel het belangrijkste. Saillant detail: Ferrari World Abu Dhabi ligt op korte afstand van Masdar City. Dus een pretpark ligt om de hoek. Het bericht Reportage: Masdar City, de stad van de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Royale e-auto’s De voornaamste trend in de categorie elektrische auto’s is: groter, verder en duurder. Dat is niet zo vreemd, want voor meer bereik zijn grotere batterijen en meer ruimte nodig. Jaguar, Mercedes-Benz en Audi komen niet voor niets met zeer royale elektrische auto’s. Ook de Nissan LEAF , Kia e-Niro en Opel Ampera-e vallen in een grotere klasse dan de ZOE. Eigenlijk komen alleen de Hyundai KONA Electric en de Smart EQ in de buurt van de elektrische Renault als het gaat om formaat, prijs en prestaties. Ondersneeuwt Het lijkt wel alsof de Renault ondersneeuwt in de stroom aan elektrisch nieuws. Toch is het één van de best verkopende elektrische auto’s van Europa. Met een daadwerkelijke actieradius van 240-250 kilometer in winterse omstandigheden en meer dan 300 kilometer bij zomerse temperaturen is dat niet zo gek. Daardoor kun je deze auto prima gebruiken voor dagelijkse ritten en de vakantiekilometers (ja, zonder caravan). Het opladen van de ZOE gaat vrij soepel en bij de meeste laadpalen is hij in twee tot vier uur weer helemaal volgeladen (laadsnelheid 60 tot 110 kilometer actieradius per uur). Lekker lichtvoetig En hoe rijdt het eigenlijk, die R110-motor? Stil, soepel, maar ook stevig. Ondanks het rijklaar gewicht van 1.575 kilogram voelt de auto verrassend vlot aan, dankzij het koppel van 225 Nm. De besturing is vrij licht en direct, maar de grens is al snel gevonden. De ophanging voelt wel vrij stevig aan op korte oneffenheden. Dat is ongetwijfeld te wijten aan het gewicht van het accupakket (305 kilogram) dat in het chassis rust. Innemend Het uiterlijk van de ZOE blijft een bijzondere uitspatting in het Renault-gamma. Qua formaat houdt de auto het midden tussen de Renault Twingo en Clio. Dit exemplaar is gespoten in het Bleu Violette (eigenlijk paars) met een zwart stoffen interieur. De voor- en achterlichten hebben – ongeacht de uitvoering of carrosseriekleur – transparante lenzen met blauwe elementen. Het is iets waar je van moet houden. Binnenin herkennen we veel elementen uit andere Renaults, waaronder het R-Link-navigatiesysteem, dat standaard is. Door de hoge carrosserie zit je voorin vrij hoog, maar achterin hebben langere passagiers last van het accupakket. Dat zorgt ervoor dat de vloer een stuk omhoog komt. De kofferbak is met 335 liter inhoud net iets ruimer dan een Clio (330 liter). De moeite waard? Heb je interesse in zo’n elektrische stadsmini? Hou dan wel rekening met een stevige prijs. De prijzen van de ZOE R110 beginnen bij 35.090 euro (inclusief batterij) of 27.190 euro in combinatie met batterijhuur. Daarmee is de ZOE R110 5.000 euro goedkoper dan de eveneens elektrische Hyundai Kona Electric. Is de elektrische Renault dan de moeite waard, of spaar je toch liever door voor een elektrische Hyundai? De Koreaanse SUV loopt qua infotainment in ieder geval ver voorop deze Renault. Het bericht Autotest – Renault ZOE R110 (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Groot productoffensief Deze Audi e-tron SUV maakt deel uit van een groot productoffensief van Audi. Tegen 2025 heeft Audi in totaal twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma. De e-tron trapt af. In 2019 volgt de e-tron Sportback en daarna komen er nog diverse Avant- en Sportback-modellen bij. In 2020 is het tijd voor de e-tron GT waarvan de levering aan klanten begin 2021 start. “De Audi e-tron SUV maakt deel uit van een groot productoffensief van Audi.” Vanafprijs: 84.100 euro De levering van de e-tron in Nederland start al begin 2019. Naar verwachting staan de eerste exemplaren in februari bij de dealers. De vanafprijs bedraagt 84.100 euro. Voor dat bedrag – vergelijkbaar met de vanafprijs van een Jaguar I-Pace – krijg je een 4,90 meter lange, 1,94 meter brede en 1,62 meter hoge vijfpersoons SUV met een wielbasis van 2,93 meter. Zowel vóór- als achterin is het prettig zitten. Er is genoeg been- en hoofdruimte. En de bagageruimte? Die komt uit 660 liter (1.725 liter met achterbank plat). Overigens vind je in de neus nog 60 liter opbergruimte, handig voor de laadkabel. Aan ruimte is dus geen gebrek. Gemiddeld 12 procent bijtelling Dankzij de vanafprijs van 84 mille valt de e-tron in 2019 en in 2020 in de zogeheten mixbijtellingsregeling. Tot 50.000 euro van de prijs reken je met 4 procent bijtelling, voor alles boven 50.000 euro met 22 procent. Onder de streep reken je voor deze e-tron dus met een bijtellingspercentage van gemiddeld 11 tot 12 procent. En dat zal veel zakelijke rijders vast als muziek in de oren klinken. Overboostfunctie Leuk, die bijtelling. Maar alleen kijken naar de portemonnee – iets dat veel rijders helaas toch doen – is niet verstandig. Een auto mag toch ook best een beetje de zintuigen prikkelen? De grote vraag: doet deze Audi e-tron dat? Wat vermogen betreft zeker. Twee elektromotoren – eentje met 170 pk op de vooras en een andere met 190 pk op de achteras – leveren samen 360 pk (265 kW) en 561 Nm aan koppel. Genoeg voor een 0-100-sprint van slechts 6,6 seconden. Dankzij een overboostfunctie – in te schakelen in de S-stand – neemt het vermogen en koppel voor acht seconden toe naar 408 pk (300 kW) en 664 Nm. In dit geval sprint je in 5,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt in alle gevallen 200 km/u. “Acht seconden lang kun je genieten van 408 pk en 664 Nm” Plezierige ‘woosh’ Die overvloed aan power is bijzonder prettig. De Audi e-tron rijdt er kinderlijk eenvoudig door. ‘Volstroom’ resulteert altijd in een zeer plezierige ‘woosh’. Niet zo extreem als een Tesla Model S, maar nog altijd bijzonder vlot. Dat de e-tron een zware jongen is – hij weegt 2.490 kilogram – merk je vooral tijdens remmen en bij het nemen van bochten in een wat hoger tempo. Toch heb je nooit een gevoel dat je de controle verliest. Dankzij het lage zwaartepunt – bereikt door het ongeveer 700 kilogram zware accupakket in de bodemvloer te verwerken – is de wegligging gewoon goed. Dat komt mede door de adaptieve luchtvering met diverse standen. Vooral in comfort is de e-tron net een zwevend tapijt. “Onder de streep reken je voor deze e-tron in 2019 en 2020 met een bijtellingspercentage van gemiddeld 11 tot 12 procent.” Actieradius in de praktijk Het lithium-ion accupakket van de e-tron heeft een capaciteit van 95 kWh en is ook te vinden in de Jaguar I-Pace. Van die kWh’s is ongeveer 86 kWh bruikbaar. Op papier resulteert dat in een WLTP-range van ‘meer dan 400 kilometer’. Hoe ver je in de praktijk echt komt? Dat is afhankelijk van onder meer het wegdek, het wielformaat, het weer, de temperatuur en je rijstijl. Na het opladen bij een 150 kW-snellaadstation – ja dat is mogelijk! – gaf de boordcomputer in ons geval 433 kilometer range aan. Na het inschakelen van de airco zakte dit cijfer naar 390 kilometer. Het gemiddelde verbruik schommelt in de praktijk een beetje tussen 22 en 26 kwh/100 km, een afstand van 350 kilometer moet dus haalbaar zijn. “De kilometers vliegen met een snelheid van 160 km/u het accupakket uit.” De Audi e-tron mag 1.800 kilogram trekken De Audi e-tron maakt vanuit efficiencyoogpunt vrijwel altijd alleen gebruik van de voorste elektromotor. Alleen als de bestuurder om meer vermogen vraagt, schakelt het systeem de elektromotor achter bij. Dit gebeurt ook als de e-tron een glad wegdek detecteert. Vrij uniek in het EV-segment is dat de Audi e-tron een geremd trekgewicht heeft van 1.800 kilogram. Kilometers vliegen het accupakket uit In Abu Dhabi – waar we de nieuwe Audi e-tron aan de tand voelen – mag je op vrijwel alle wegen 100, 140 of zelfs 160 km/u rijden. Die laatste twee snelheden zijn voor elektro-auto’s in het algemeen killing . De kilometers vliegen dan letterlijk en figuurlijk het accupakket uit. Met een snelheid van 80 of 100 km/u is de e-tron meer in zijn element. Elektrisch rijden vraagt best een beetje om een aangepaste rijstijl. Het is toch juist een uitdaging om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren? “De Audi e-tron heeft een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram.” Drie recuperatiestanden Weet dat de Audi e-tron drie recuperatiestanden heeft. Hiermee doelen we op energieterugwinning door middel van afremmen op de elektromotor. De elektromotor fungeert bij afremmen simpelweg als generator. Wie slim rijdt, gebruikt zijn remschijven nauwelijks. Wie de e-tron ruim op tijd laat uitrollen voor bijvoorbeeld een rotonde, pakt zomaar enkele kilometers extra range. Door middel van schakelflippers aan het stuur kun je bepalen hoe sterk de e-tron afremt op de elektromotor (recupereert). De derde stand is verwerkt in het rempedaal. Energie is kostbaar Je merkt het al een beetje: de e-tron is een slim ding. Audi heeft over alles goed nagedacht om zo slim mogelijk om te gaan met alle energie. Energie is immers kostbaar. Qua aerodynamica steekt de e-tron ook slim in elkaar. De SUV heeft een nagenoeg vlakke bodemplaat, slimme luchtopeningen in de voorbumper, een sluitbare grille en als kers op de technologietaart levert Audi optioneel ook nog ‘virtual mirrors’. “Het gemiddelde verbruik schommelt een beetje tussen 22 en 26 kwh/100 km.” Zijcamera’s Deze zijcamera’s trekken de nodige aandacht van omstanders en zijn niet alleen veel aerodynamischer dan de standaard zijspiegels, maar resulteren ook in minder windgeruis rond de A-stijlen. Dat is erg prettig, merken we op tijdens de test. Wennen moet je wel aan deze zijcamera’s, want vooral in situaties waar je snel moet reageren kijk je uit gewoonte eerst naar buiten waar normaal de zijspiegels zitten. Audi gebruikt duidelijk afleesbare OLED-schermpjes in het interieur. In de praktijk is vooral de afstand inschatten soms best een uitdaging. De zijcamera’s kosten 1.540 euro in Duitsland. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar zal hier niet veel van afwijken. Rijstrookhulp De Audi e-tron beschikt standaard over diverse rijhulpsystemen, waaronder rijstrookhulp. Een nadeel als dit systeem is ingeschakeld is dat er een continue weerstand in het stuurwiel zit. Het stuurwiel blijft dan wat ‘plakken’ rond de middenstand. Niet heel fijn. Het systeem uitschakelen kan gelukkig met een simpele druk op de linker richtingaanwijzer, sturen in de e-tron voelt dan stukken beter aan. 150 kW De Audi e-tron opladen kan met snelladers (gelijkstroom) met een capaciteit van maximaal 150 kW. Na vijftien minuten laden heb je dan weer weer dik 150 kilometer range. De e-tron is ook met wisselstroom te laden (maximaal 11 kW, 22 kW is optioneel). Audi introduceert in 2019 Plug & Charge. Daarbij identificeert de e-tron zichzelf bij een laadstation om het laadproces starten. De e-tron thuis opladen kan ook via een reguliere 230 V-aansluiting of een 400 V-driefase-aansluiting. Met het optionele ‘connect’ laadsysteem verdubbelt het laadvermogen tot 22 kW. “Elektrisch rijden vraagt best een beetje om een aangepaste rijstijl. Het is juist een uitdaging toch om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren?” Thuislaadpakket Audi levert voor de e-tron een Thuislaadpakket, bestaande uit een 11 kW-laadpaal, het ready to go-installatiepakket en een hostingcontract waarbij het energiegebruik maandelijks wordt gefactureerd en eventueel verrekend. Het Thuislaadpakket kost 1.550 euro. Lokaal emissievrij rijden Dan is er nog de vraag of een elektrische auto als de e-tron echt zo groen is. Dat is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop de energie is geproduceerd en op welke manier de auto is gebouwd. Audi realiseert dat als geen ander en spreekt nadrukkelijk over ‘lokaal emissievrij rijden’, om die discussie in ieder geval uit de weg te gaan. “Vooral in standje comfort is de Audi e-tron net een zwevend tapijt.” Conclusie: lekker gewoon gebleven De Audi e-tron is ondanks alle technologie vooral lekker gewoon gebleven. Ook om te zien is het een vrij normale SUV. Rijden in deze auto is echter heel fijn tijdverdrijf. De bouwkwaliteit is van hoog niveau, de gebruikte materialen voelen hoogwaardig aan en aan boord is het aangenaam stil. En het onderstel: heel goed! Daarnaast is de standaarduitrusting zeer uitgebreid. Zaken als zes jaar gratis onderhoud en APK, een digitale cockpit en het meest uitgebreide navigatiesysteem zit allemaal in het basispakket. Langere afstanden overbruggen is bijzonder prettig en wie even genoeg heeft van ‘eco-rijden’ vloert gewoon even het ‘stroompedaal’ voor een plezierige push in de rug. Dus ja, deze e-tron prikkelt de zintuigen en – misschien nog veel belangrijker – ook de portemonnee van veel zakelijke rijders in Nederland. Het bericht Autotest – Audi e-tron (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .
De voorstellen uit het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit maken elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen. Dat is goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de portemonnee van automobilisten. In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. Het aanbod van elektrische auto’s, met steeds grotere actieradius en kortere oplaadtijd, gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen mensen die een nieuwe auto kopen het hogere aankoopbedrag van een elektrische auto al in een paar jaar terug. In de tweedehandsmarkt groeit het aanbod van elektrische auto’s sterk. Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt. En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb) en met energiekosten die nu al 2 tot 3 keer goedkoper zijn dan bij brandstofauto’s en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease. In de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod. De Vereniging Elektrisch Rijders benadrukt de noodzaak van inzicht voor de consument in de levensduur en oplaadcapaciteit bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Met de voorstellen uit de nationale Agenda Laadinfrastructuur kunnen mensen rekenen op tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur bij aanschaf van een elektrische auto. Dat is winst. Noot voor de pers: De Vereniging Elektrisch Rijders (www.evrijders.nl ) is deelnemer aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord. Bestuurslid Maarten van Biezen was aan tafel de EV liaison tussen Mobiliteitstafel en het Formule E-team. Hij is bereikbaar op 06-15599743.
80 kilometer per uur In de plaats Hawthorne, vlakbij Los Angeles, lijkt er op het oog niets veranderd. Er staat normale huizen, langs normale straten met normale files. Zo’n 12 meter onder de grond rijdt echter een Tesla Model X door een tunnel van 1,8 kilometer lang. Met een snelheid van 80 kilometer aan boord schiet de Tesla door de tunnelbuis, terwijl inzittenden rustig gebruik maken van de wifi-verbinding aan boord. Dit ambitieuze project werd ontwikkeld door de Boring Company: het bouwbedrijf van Elon Musk. Een selecte groep gasten mocht als eerste reizen door de Dugout Loop; het alternatief van Elon Musk voor de steeds langere files. Speciale steunwielen Hoe werkt die tunnel dan precies? De Model X die er zijn testkilometers in maakt, is speciaal aangepast voor het rijden in de Dugout Loop. Via een speciale lift worden de auto’s naar de ingang van de tunnel gebracht. Daar parkeert de Tesla tussen rails en vervolgens ontvouwen uit de voor- en achterbumper speciale steunwielen. Die horizontale steunwielen houden de Tesla tussen de rails. Vervolgens rijdt een bestuurder met maximaal 80 km/u en met behulp van de autonome rijsystemen door de tunnel. Aan het einde van de rit klapt de Tesla zijn steunwielen weer in en wordt hij via een autolift op de openbare weg geplaatst. Auto’s op een skateboard Oorspronkelijk was het idee dat de auto’s op een soort skateboard door de tunnel reden. Uiteindelijk is dat idee achterwege gelaten en koos Tesla voor de uitgeklapte steunwielen. De speciale wieluitrusting van de Tesla wordt een optie die ongeveer 300 dollar (260 euro) gaat kosten. Vooralsnog is de wieluitrusting alleen geschikt voor de Model X, maar Musk wil de technologie ook beschikbaar maken voor andere auto’s. Op die manier kan elke zelfrijdende, elektrische auto met de steunwielen door de tunnel rijden. Op dit moment voldoen dus alleen de producten van Tesla aan dat criterium. Zijn tijd ver vooruit De vraag is dan ook voor wie de Dugout Loop precies geschikt is. Op dit moment ligt er één tunnel in Los Angeles en volgens de personen die meereden met de Model X was het een vrij omslachtig proces om erin te rijden. Een journalist van de New York Times vond de rails vrij grof afgewerkt, waardoor de rit soms oncomfortabel was. Daarnaast kun je onderweg niet stoppen of omdraaien met de auto. Of wat te denken van pech langs de weg? Op dit moment is de Dugout Loop een prachtig, ambitieus project, maar misschien zijn tijd iets te ver vooruit. Wie weet vinden we het over een paar jaar doodnormaal om autonoom door een tunnel te rijden. Lees ook: Tesla Model 3: de langverwachte prijzen Het bericht Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop verscheen eerst op ZERauto.nl .
Solar Challenge Even een opfrisser over het merk Lightyear . Het automerk bestaat pas twee jaar en is opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Daar hadden zij veel succes met het Solar Team, dat drie keer de Solar Challenge in Australië wist te winnen. Dat is een langeafstandsrace voor duurzame auto’s die dwars door Australië gaat. De overwinningen smaakte naar meer en vijf oud-studenten startten onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het merk Lightyear. Nooit meer een laadpaal In juni 2017 presenteerde Lightyear voor het eerst zijn ideeën over een zonneauto voor consumenten. De Lightyear moet door middel van zonnepanelen op het dak zo’n 800 kilometer kunnen rijden op één acculading. Dankzij een batterij in de vloer van de auto en motoren in de wielen, moet de Lightyear One een elektrische revolutie worden. Nooit meer aan de laadpaal , zou dat echt kunnen? Gerenommeerde partners Ja, dat lijkt te kunnen. Op 13 december 2018 presenteerde Lightyear in een gloednieuwe fabriekshal in Helmond meer details van de One. In samenwerking met de gerenommeerde technische bureaus FEV en EDAG werkt het merk hard aan een aandrijflijn. Een definitief prototype is dus nog niet klaar om te testen, maar Lightyear presenteert al wel het chassis. De specificaties houdt het merk nog even voor zichzelf, maar de One lijkt een flinke auto te worden. Het chassis heeft een lengte van vijf meter en daarmee zit de auto in het vaarwater van de Tesla Model X. Italiaans design Over het design wil Lightyear nog niks zeggen, maar een Italiaans ontwerpbureau tekende voor het ontwerp van de vijfdeurscoupé. Er bestaat al een designstudie, maar die houdt Lightyear angstvallig voor zichzelf. Alleen potentiële klanten hebben afgelopen september de auto mogen bekijken. Het legt het Nederlanse merk geen windeieren, want er zijn al meer dan zeventig exemplaren verkocht. Ook Leaseplan – de grootste leasemaatschappij van Nederland – neemt een Lightyear op in zijn leasevloot. In de zomer van 2019 worden de eerste auto’s getest en in 2020 moet de eerste One de weg op. Lees ook: Wanneer mag je spreken over elektrisch rijden? Het bericht De Lightyear One komt steeds dichterbij verscheen eerst op ZERauto.nl .