Nieuws

De Vereniging Elektrisch Rijders (VER) is blij met het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit.

De voorstellen uit het ontwerp Klimaatakkoord voor mobiliteit maken elektrisch rijden bereikbaar voor iedereen. Dat is goed voor het klimaat, de luchtkwaliteit en de portemonnee van automobilisten. In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. Het aanbod van elektrische auto’s, met steeds grotere actieradius en kortere oplaadtijd, gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen mensen die een nieuwe auto kopen het hogere aankoopbedrag van een elektrische auto al in een paar jaar terug. In de tweedehandsmarkt groeit het aanbod van elektrische auto’s sterk. Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt.  En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb) en met energiekosten die nu al 2 tot 3 keer goedkoper zijn dan bij brandstofauto’s en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease. In de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod. De Vereniging Elektrisch Rijders benadrukt de noodzaak van inzicht voor de consument in de levensduur en oplaadcapaciteit bij aankoop van een gebruikte elektrische auto. Met de voorstellen uit de nationale Agenda Laadinfrastructuur kunnen mensen rekenen op tijdige beschikbaarheid van laadinfrastructuur bij aanschaf van een elektrische auto. Dat is winst. Noot voor de pers: De Vereniging Elektrisch Rijders (www.evrijders.nl ) is deelnemer aan de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord.  Bestuurslid Maarten van Biezen was aan tafel de EV liaison tussen Mobiliteitstafel en het Formule E-team. Hij is bereikbaar op 06-15599743.  

21 december 2018

Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop

80 kilometer per uur In de plaats Hawthorne, vlakbij Los Angeles, lijkt er op het oog niets veranderd. Er staat normale huizen, langs normale straten met normale files. Zo’n 12 meter onder de grond rijdt echter een Tesla Model X door een tunnel van 1,8 kilometer lang. Met een snelheid van 80 kilometer aan boord schiet de Tesla door de tunnelbuis, terwijl inzittenden rustig gebruik maken van de wifi-verbinding aan boord. Dit ambitieuze project werd ontwikkeld door de Boring Company: het bouwbedrijf van Elon Musk. Een selecte groep gasten mocht als eerste reizen door de Dugout Loop; het alternatief van Elon Musk voor de steeds langere files. Speciale steunwielen Hoe werkt die tunnel dan precies? De Model X die er zijn testkilometers in maakt, is speciaal aangepast voor het rijden in de Dugout Loop. Via een speciale lift worden de auto’s naar de ingang van de tunnel gebracht. Daar parkeert de Tesla tussen rails en vervolgens ontvouwen uit de voor- en achterbumper speciale steunwielen. Die horizontale steunwielen houden de Tesla tussen de rails. Vervolgens rijdt een bestuurder met maximaal 80 km/u en met behulp van de autonome rijsystemen door de tunnel. Aan het einde van de rit klapt de Tesla zijn steunwielen weer in en wordt hij via een autolift op de openbare weg geplaatst. Auto’s op een skateboard Oorspronkelijk was het idee dat de auto’s op een soort skateboard door de tunnel reden. Uiteindelijk is dat idee achterwege gelaten en koos Tesla voor de uitgeklapte steunwielen. De speciale wieluitrusting van de Tesla wordt een optie die ongeveer 300 dollar (260 euro) gaat kosten. Vooralsnog is de wieluitrusting alleen geschikt voor de Model X, maar Musk wil de technologie ook beschikbaar maken voor andere auto’s. Op die manier kan elke zelfrijdende, elektrische auto met de steunwielen door de tunnel rijden. Op dit moment voldoen dus alleen de producten van Tesla aan dat criterium. Zijn tijd ver vooruit De vraag is dan ook voor wie de Dugout Loop precies geschikt is. Op dit moment ligt er één tunnel in Los Angeles en volgens de personen die meereden met de Model X was het een vrij omslachtig proces om erin te rijden. Een journalist van de New York Times vond de rails vrij grof afgewerkt, waardoor de rit soms oncomfortabel was. Daarnaast kun je onderweg niet stoppen of omdraaien met de auto. Of wat te denken van pech langs de weg? Op dit moment is de Dugout Loop een prachtig, ambitieus project, maar misschien zijn tijd iets te ver vooruit. Wie weet vinden we het over een paar jaar doodnormaal om autonoom door een tunnel te rijden. Lees ook: Tesla Model 3: de langverwachte prijzen Het bericht Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 december 2018

De Lightyear One komt steeds dichterbij

Solar Challenge Even een opfrisser over het merk Lightyear . Het automerk bestaat pas twee jaar en is opgericht door oud-studenten van de Technische Universiteit Eindhoven. Daar hadden zij veel succes met het Solar Team, dat drie keer de Solar Challenge in Australië wist te winnen. Dat is een langeafstandsrace voor duurzame auto’s die dwars door Australië gaat. De overwinningen smaakte naar meer en vijf oud-studenten startten onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het merk Lightyear. Nooit meer een laadpaal In juni 2017 presenteerde Lightyear voor het eerst zijn ideeën over een zonneauto voor consumenten. De Lightyear moet door middel van zonnepanelen op het dak zo’n 800 kilometer kunnen rijden op één acculading. Dankzij een batterij in de vloer van de auto en motoren in de wielen, moet de Lightyear One een elektrische revolutie worden. Nooit meer aan de laadpaal , zou dat echt kunnen? Gerenommeerde partners Ja, dat lijkt te kunnen. Op 13 december 2018 presenteerde Lightyear in een gloednieuwe fabriekshal in Helmond meer details van de One. In samenwerking met de gerenommeerde technische bureaus FEV en EDAG werkt het merk hard aan een aandrijflijn. Een definitief prototype is dus nog niet klaar om te testen, maar Lightyear presenteert al wel het chassis. De specificaties houdt het merk nog even voor zichzelf, maar de One lijkt een flinke auto te worden. Het chassis heeft een lengte van vijf meter en daarmee zit de auto in het vaarwater van de Tesla Model X. Italiaans design Over het design wil Lightyear nog niks zeggen, maar een Italiaans ontwerpbureau tekende voor het ontwerp van de vijfdeurscoupé. Er bestaat al een designstudie, maar die houdt Lightyear angstvallig voor zichzelf. Alleen potentiële klanten hebben afgelopen september de auto mogen bekijken. Het legt het Nederlanse merk geen windeieren, want er zijn al meer dan zeventig exemplaren verkocht. Ook Leaseplan – de grootste leasemaatschappij van Nederland – neemt een Lightyear op in zijn leasevloot. In de zomer van 2019 worden de eerste auto’s getest en in 2020 moet de eerste One de weg op. Lees ook: Wanneer mag je spreken over elektrisch rijden? Het bericht De Lightyear One komt steeds dichterbij verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 december 2018

Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE

Hoeveel exemplaren van de elektrische Jaguar I-PACE verwachten jullie in 2018 op kenteken te zetten? “Wij verwachten nog steeds de eerder gecommuniceerde aantallen van 3.500 stuks te kunnen gaan registreren in 2018.” Kunnen jullie alle klanten die een I-PACE hebben besteld een auto leveren of in ieder geval 4 procent bijtelling garanderen? “Dit is op dealerniveau besproken met de klant. Hier hebben we geen landelijk beeld van.” Hoeveel vrachtauto’s met Jaguar I-PACE-modellen aan boord zijn er dagelijks op pad? “De meeste auto’s komen in de laatste twee maanden op ons af. Er gaan zeven exemplaren van de Jaguar I-PACE op een trailer dus het zouden er zo maar zo’n 500 vrachtwagens kunnen zijn, ware het niet dat deze ook weer verdeeld worden over onze 21 Jaguar-dealers in Nederland.” Hoe regelen jullie de afleveringen? Één op één of met grotere groepen tegelijk? “Dit verschilt per dealer, sommige hebben extra personeel aangenomen en leveren één op één af. Andere dealers doen een gezellige groepssessie waarbij alle ins en outs van de auto al voor aflevering gedemonstreerd worden.” Wat is in jullie de ogen de grootste uitdaging? “Alle Jaguar I-PACE’s in de laatste twee maanden van 2018 registreren en afleveren!” Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019 met de Jaguar I-PACE nu de bijtellingsregeling in 2019 op de schop gaat? “Wij verwachten dat de Jaguar I-PACE ook in 2019 een interessante auto blijft met een gemiddelde bijtelling van 11/12 procent. Dat is nog altijd een stuk voordeliger dan een benzine of diesel met 22 procent bijtelling!” De eerste klanten rijden inmiddels rond. Wat zijn hun reacties? “Op dit moment zijn we nog druk bezig met registreren en afleveren en nog niet met het nabellen van klanten om hun ervaringen te kunnen aanhoren. Dit gaan we zeker nog doen.” Welke opties zijn het meest besteld op de Jaguar I-PACE door klanten? “Naast de typische Jaguar-opties als lederen bekleding en verwarmde stoelen – die vaak in trimlevels of optiepakketen zitten – is het optionele ‘Black Pack’ erg populair.” Het bericht Alle hens aan dek voor Jaguar-dealers dankzij I-PACE verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 december 2018

Autotest – Kia e-Niro (2019)

Razendsnel grenzen verleggen In Zuid-Frankrijk kregen wij de gelegenheid de nieuwe Kia e-Niro uitgebreid aan de tand te voelen. Nadat in 2016 al de hybrideversie en in 2017 de plug-in hybride op de markt verschenen, is dit de volgende loot aan de stam waarmee in 2019 de markt zal worden bestormd. De zwaarwegende conclusie: met deze auto worden razendsnel de grenzen verlegd en nieuwe maatstaven gezet. Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019. Rijdt uitstekend De 4,37 meter lange crossover rijdt uitstekend onder alle omstandigheden. De e-Niro heeft een keur aan elektronica aan boord die het leven van de automobilist zeer veraangenaamt en biedt een zee aan ruimte voor een auto in dit C-segment. Misschien is de batterij met een capaciteit van 64 kWh wel het allerbelangrijkste. Want een bereik van 455 kilometer maakt gehakt van het zwaarwegende argument van tegenstanders van elektrisch autorijden dat je zo beperkt bent. Opladen doe je toch meestal ’s nachts of als je ergens op een parkeerplaats staat bij kantoor of restaurant. Als de nood aan de man komt ‘tank’ je de batterij via een snellader in nog geen uur voor 80% vol. LEES OOK: Deze elektrische modellen komen in 2019 naar Nederland “Aan Kia zal het niet liggen als de elektrisch aangedreven auto definitief doorbreekt in 2019” Batterijen De batterijen zitten in de vloer en vragen daardoor eigenlijk geen extra ruimte. Wel is deze variant 20 mm verhoogd ten opzichte van de reguliere benzineversie. De bagageruimte meet 451 liter, wat voor de meeste mensen ruimschoots voldoende zal zijn. De echte bijzonderheden zie je niet: de Kia e-Niro zit vol met rijtechnologie gericht op slimmer en zuiniger autorijden. Er zijn bijvoorbeeld drie standen om energie terug te winnen als je het gaspedaal loslaat. ‘Normal’ behoudt een goede balans bij een maximale performance, de ‘Eco’-modus is bedoeld om zoveel mogelijk energie terug te winnen en de ‘Sport’-stand is gericht op sportief rijden, waarbij zelfs het stuurgedrag sportiever zou moeten aanvoelen. Dat laatste is alleen voor de echte fijnproevers merkbaar. Die standen schakel je in door flippers op het stuur die op- of neerschakelen. Wie daar handig in wordt, zal in de praktijk het rempedaal steeds minder beroeren: de auto remt zelf af op de motor en wint zo energie terug voor de accu. Wie liever wat gemakzuchtiger is, kan overigens ook standje automaat inschakelen. Dan kiest de auto zelf wat bij de omstandigheden past. Een radar ondersteunt de ogen van de bestuurder, maar de praktijk leert dat die voorlopig nog echt het heft (lees: rempedaal) in handen moet houden. Ook een slim systeem is de warmtepomp, die warme-energie hergebruikt om de verwarming, ventilatie en airconditioning efficiënter te laten werken. Actieve koeling en verwarming houden de batterijen op de optimale temperatuur, wat de levensduur én het bereik vergroot. Aanvaardbare koopprijs Het vooruitstrevende karakter  van deze elektrische auto komt met een voor de zakelijke markt alleszins aanvaardbare koopprijs van 45.510 euro. Voor de zakelijke rijder levert dat een fiscale bijtelling van pakweg 53 euro netto op. Niet geheel onlogisch dat de voor ons land bestemde voorraad voor 2019 al grotendeels is verkocht. Dat geldt overigens ook voor de Hyundai Kona Electric , die iets kleiner is dan de e-Niro, maar technisch nagenoeg identiek. De Kia e-Niro wordt in de loop van 2019 overigens leverbaar met een batterij van 39,2 kWh, goed voor een theoretisch bereik van 289 km en een 3.000 euro lagere verkoopprijs. LEES OOK: Kia en Hyundai starten hergebruik EV-batterijen Praktisch en stoer De auto oogt stoer, maar is geen overdreven stijlicoon. De auto is vooral praktisch, zowel van buiten als van binnen, niet zozeer gemaakt om op te vallen als wel om te presteren. De grille is gesloten, ten faveure van de stroomlijning. Blauwe accenten op de bumpers maken duidelijk dat dit de elektrische variant is, verder zie je daar eigenlijk niks van. Een van de praktische voordelen van elektrisch aangedreven auto’s is natuurlijk het ontbreken van de versnellingsbak, je voelt dus geen overgang tussen versnellingen. En dat is gewoon comfortabel. Goed overzicht Vier volwassenen kunnen gemakkelijk zitten, vijf is ook niet echt een probleem. De bestuurder heeft goed overzicht, het instrumentarium is prima ingericht, de gekozen materialen voelen prettig aan en geven een kwalitatief goede indruk. Connectiviteit voldoet aan hedendaagse maatstaven, hete infotainmentsysteem is relatief eenvoudig te bedienen. Wie wil kan als extra een speciaal audiosysteem van JBL aanschaffen, maar dat is alleen voor de echte muziekliefhebber wellicht interessant. LEES OOK: 64 kWh-batterij voor nieuwe generatie Kia Soul EV (2019) Het bericht Autotest – Kia e-Niro (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2018

Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren”

Vraag naar waterstof Hyundai verwacht een stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. De fabrikant wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden. Brandstofcelsystemen Hyundai: “Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De Hydrogen Council doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.” Brandstofcelsysteemfabriek Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen. Waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s Hyundai kijkt verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen. ix35 Fuel Cell en Nexo Hyundai levert al enige tijd auto’s met een brandstofcel. De eerste in serie geproduceerde auto was de Hyundai ix35 Fuel Cell. Die kwam eind 2012 op de markt. In 2018 introduceerde Hyundai de opvolger: de Nexo. Van die Nexo heeft Hyundai Motor Nederland tot op heden 85 orders mogen ontvangen. Twintig waterstoftankstations In Nederland is de overheid niet heel happig op waterstoftechnologie. Er bestaan al wel wat waterstoftankstations – te vinden in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond – maar een landelijk dekkend netwerk is nog altijd geen realiteit. Eind 2020 moeten in ons land ongeveer twintig waterstoftankstations operationeel zijn. Er liggen plannen klaar voor de bouw van tankstations in Groningen, Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht, Leeuwarden, Meppel, Emmen, Assen, Heerenveen en Oude Tonge. Elektrische mobiliteit Op diverse plaatsen in Nederland verschijnen ook steeds meer kleinschalige waterstoftankvoorzieningen bij taxiondernemingen en groene bedrijven. Deze zijn gerealiseerd door ondernemers die toekomst zien in elektrische mobiliteit op waterstof en hebben private vulpunten laten bouwen. Deze voorzieningen leveren 700 bar. De auto profiteert daarmee van de volledige range, al duurt het iets langer om waterstof te tanken. Het bericht Hyundai: “Rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstofvoertuigen produceren” verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018

1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista

Battista Carrozzeria Pininfarina werd in 1930 opgericht door Battista. De gelijknamige elektrische straatlegale hypercar debuteert in maart 2019 op de Autosalon van Genève en komt in de loop van 2020 op de markt. Een bewuste keuze, want Pininfarina bestaat in 2020 exact negentig jaar. Dan is zo’n hypercar een mooi verjaardagscadeau. Snelste en meest krachtige auto ooit uit Italië De elektrische hypercar is al enige tijd onder codenaam PF0 in ontwikkeling. Nu mogen we officieel spreken van Battista. Automobili Pininfarina doet een gewaagde uitspraak: ‘De Battista wordt de snelste en meest krachtige auto ooit ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Italië’. Voorlopige specificaties De voorlopige specificaties zijn veelbelovend. De van koolstofvezel vervaardigde Battista krijgt een ongeveer 1.900 pk sterke elektrische aandrijflijn met een gecombineerd koppel van 2.300 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 2 seconden en de topsnelheid bedraagt 402 km/u. De actieradius komt uit op 483 kilometer. Geen koopje De prijs? Niet goedkoop natuurlijk. Automobili Pininfarina brengt naar verwachting 2 tot 2,5 miljoen dollar in rekening. De oplage is gelimiteerd op 150 stuks, met een verdeling van 50 exemplaren voor de Verenigde Staten, 50 voor Europa en 50 voor het Midden-Oosten en Azië. Het bericht 1.900 pk sterke elektrische hypercar Automobili Pininfarina heet Battista verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 december 2018

Verkoop elektrische auto’s: eindejaarssprint is ingezet

‘Teslatax’ De eindejaarssprint komt niet als een verrassing, want zo gaat het altijd als de bijtellingsregels worden aangescherpt. Per 1 januari 2019 geldt de lage bijtelling van 4% bij elektrische auto’s alleen voor de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Voor het deel boven de 50.000 euro moeten zakelijk rijders 22% bijtellen. Deze nieuwe bijtellingsregel is dus alleen van toepassing op duurdere modellen en wordt daarom ook wel ‘Teslatax’ genoemd. En ja, we verwachten dat hierdoor in de laatste maand van 2018 nog aardig veel Tesla’s zullen worden afgeleverd. Jaguar I-Pace Maar écht druk wordt het bij Jaguar. Het merk moet deze maand nog zo’n 2.500 exemplaren van de I-Pace afleveren. Het nieuwe elektrische model valt goed in de smaak bij het Nederlandse publiek, maar de levering is pas net op gang. De fabriek draait overuren om te kunnen voldoen aan de Nederlandse vraag. Tot dusver zijn in Nederland circa duizend exemplaren van de I-Pace geleverd. Maar omdat volgend jaar ook de Jaguar I-Pace (vanaf 80.330 euro) duurder wordt in de bijtelling, wil iedereen hem nog vóór de jaarwisseling geleverd krijgen. Dat wordt nog een flinke operatie dus. EV-verkoop Nederland sinds 2014 Top-10 bestverkochte EV’s in november 2018 Zowel bij Jaguar als Tesla nam het aantal geregistreerde modellen vorige maand explosief toe, maar een ander merk deed het nóg beter. Bekijk hier de top-10 bestverkochte elektrische auto’s in november 2018. #10 – Opel Ampera-e – 96 stuks #9 – Renault ZOE – 100 stuks #8 – BMW i3 – 111 stuks  #7 – Hyundai IONIQ Electric – 116 stuks #6 Hyundai Kona Electric – 167 stuks #5 – Tesla Model X – 308 stuks #4 – Volkswagen e-Golf – 359 stuks #3 – Tesla Model S – 428 stuks #2 – Jaguar I-Pace – 607 stuks #1 – Nissan LEAF – 657 stuks Het bericht Verkoop elektrische auto’s: eindejaarssprint is ingezet verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 december 2018

Een nieuwe plug-in hybride: Mercedes-Benz E 300 de

9G-Tronic hybride transmissie De aandrijflijn van de Mercedes-Benz E 300 de bestaat uit een viercilinder OM 654-dieselmotor met 194 pk én een 122 pk sterke EQ Power-unit geïntegreerd in de 9G-Tronic negentraps hybride transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 306 pk in combinatie met maar liefst 700 Nm aan koppel. Elektrische actieradius Dankzij een 13,5 kWh accu kan de E 300 de tot maximaal 54 kilometer volledig elektrisch rijden (Estate: 52 kilometer). In de EV-modus bedraagt de topsnelheid 130+ km/u. Over de oplaadtijden van het accupakket – dat in de bagageruimte ligt – is niets bekend. De Mercedes-Benz E-Klasse plug-in dieselhybride heeft een aanhangwagengewicht tot 2.100 kilogram. ECO-assistent De geïntegreerde ECO-assistent ondersteunt de bestuurder van de E 300 de om zo efficiënt mogelijk te rijden, bijvoorbeeld door aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld op momenten dat het raadzaam is om het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert. Ook functies zoals ‘zeilen’ en een specifieke recuperatie-aansturing zijn present. Hiervoor worden de navigatiedata, de verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) gebruikt. Thermische balans Een andere noviteit is dat ook de thermische balans van de verbrandingsmotor en de uitlaatgasnabehandeling, zoals regeneratie van het dieselpartikelfilter, zodanig geregeld dat verbruik en emissies routegebaseerd worden geminimaliseerd. Specificaties Mercedes-Benz E 300 de Type motor: 4-in-lijn dieselmotor Cilinderinhoud: 1.950 cc Maximum vermogen dieselmotor: 194 pk (143 kW) bij 3.800 tpm Maximum koppel dieselmotor: 400 Nm bij 1.600-2.800 tpm Maximum vermogen elektromotor: 122 pk (90 kW) Systeemvermogen: 306 pk (225 kW) Systeemkoppel: 700 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 5,9 seconden Topsnelheid: 250 km/u Topsnelheid elektrisch: 130+ km/u Gecombineerd brandstofverbruik: 1,7 l/100 km Gecombineerde CO2-emissie: 44-41 g/km Accucapaciteit: 13,5 kWh Gecombineerd elektrisch verbruik: 18,7 kWh/100 km (Estate: 19,7) Elektrische actieradius: Maximaal 54 kilometer (Estate: 52) Consumentenadviesprijs: 68.414 euro inclusief BTW en BPM Het bericht Een nieuwe plug-in hybride: Mercedes-Benz E 300 de verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 december 2018

Opel gaat een elektrische toekomst tegemoet

300 kilometer actieradius Opel viert in 2019 zijn 120-jarig jubileum als autofabrikant en grijpt die mogelijkheid gelijk aan om vier nieuwe elektrische modellen te introduceren. De nieuwe Corsa is de eerste elektrische auto die we begin volgend jaar verwachten. Die wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Peugeot 208 en de DS3 Crossback en krijgt dus zeer waarschijnlijk een 50 kW-accupakket met een geschatte actieradius van 300 kilometer. Opel belooft een concurrerende prijsstelling waarmee de auto voor een groot publiek aantrekkelijk wordt. Vier nieuwe modellen verschijnen de aankomende twee jaar op de markt. Elektrische vierwielaandrijving Niet alleen de nieuwe Corsa, maar ook de hybride variant van de Grandland X maakt begin 2019 zijn opwachting. Die krijgt elektrische vierwielaandrijving waarbij de benzinemotor de voorwielen aandrijft en de elektromotoren voor de achterwielen werken. De elektromotor en benzinemotor leveren samen 300 pk (220 kW). Volgens de nieuwe WLTP-norm zou je 50 kilometer elektrisch kunnen rijden met deze hybride variant. Naast de grote Grandland X voorziet Opel ook de compacte Mokka X van een elektrische krachtbron. In 2020 moet de nieuwe generatie volledig elektrisch de showroom uitrijden. Over de krachtbron is nog niets bekend. Op dit moment kun je bij Opel al de elektrische Ampera-e bestellen. Nieuwe elektrische Opel Vivaro Niet alleen de personenauto’s, maar ook de middenklasse bestelauto Vivaro gaat op de schop. In 2019 verschijnt een compleet nieuwe variant op de markt, die veel techniek deelt met de Peugeot Partner, Citroën Jumpy en Toyota ProAce. In 2020 verschijnt daar een elektrische variant van, maar het vermogen en de actieradius zijn nog niet bekend. Of de rest van het bedrijfsautogamma ook een elektrische aandrijflijn krijgt, is even afwachten. Het bericht Opel gaat een elektrische toekomst tegemoet verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 december 2018