Nieuws

Plantaardige wol, fijnstof en algen in jouw toekomstige auto!

Levenscyclus De moderne autotechnologie ontwikkelt zich razendsnel en de ene na de andere fabrikant komt met elektrische- of waterstofmodellen. Maar ook na het einde van de levenscyclus zijn er veel ontwikkelingen. Auto’s worden voor 98,6 procent verwerkt en ruim 200 miljoen kilogram gerecycled materiaal vindt zijn weg naar een nieuw product. Nieuwe innovaties zoals duurzaam bandenrubber of een dashboard van geperst gras (BMW i3) maken het recyclen een stuk makkelijker. Maar daar stopt het niet bij. In de toekomst vinden we steeds meer plantaardige producten terug in onze auto. Van bitumen naar citumen In Eindhoven presenteert de ontwerpster Aleksandra Gaca ‘Bloko’: een stof gemaakt met 3D-techniek. Het materiaal is biologisch, volledig geïsoleerd en zit erg lekker. Het complete interieur van de Renault Symbioz bestaat namelijk uit dit materiaal. Daarnaast bespeuren we in Eindhoven ook een nieuw type rubber , genaamd ‘citumen’. Dit materiaal bestaat uit gerecycled bitumen dat CO2-neutraal is en net zo sterk blijft als het origineel. Plastic uit de zee Naast stof en rubber zit er uiteraard ook erg veel kunststof in een auto. Denk maar aan alle knoppen, de middenconsole en zelfs het hele dashboard. Dat kunststof niet altijd makkelijk te verwerken is, bewijst de ‘Plastic Soup’ in alle oceanen wereldwijd. In Eindhoven staat echter een milieuvriendelijk alternatief voor dit chemische product. In Frankrijk werkt een team van wetenschappers aan het maken van kunststof met algen. De waterplant blijkt een perfect ingrediënt om plastic te creëren dat net zo sterk en duurzaam blijft als het oude plastic en voor honderd procent te recyclen is. Als het ook een drinkbeker kan zijn, waarom dan niet een knopje in je auto? Le Mans van de toekomst Het zijn niet alleen de materialen die blijven innoveren tijdens de Dutch Design Week. De Technische Universiteit van Eindhoven toont de Le Mans -racer van de toekomst. Een volledig elektrisch, hypermodern prototype dat in 2023 op Le Mans racen. De studenten ontwikkelen de accutechniek zo, dat de laadtijd beperkt blijft tot enkele seconden. Diverse lichtgewicht materialen en supergladde aerodynamica resulteren in een volbloed raceauto. Meer dan 2.600 innovaties Een servies van algenplastic of een citumen dakbedekking lijken misschien nog toekomstmuziek, maar vergis je niet. Je hele auto bestaat uit deze materialen. Tijdens de Dutch Design Week kun je kennismaken met meer dan 2.600 innovaties die realistischer zijn dan je verwacht. Nieuwsgierig geworden? Je kan nog tot 28 oktober terecht in Eindhoven! Het bericht Plantaardige wol, fijnstof en algen in jouw toekomstige auto! verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2018

Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik

Kort nadat we in Gotenburg geland zijn, worden we gereden naar Torslanda, circa drie kilometer verderop. Deze voorstad van Gotenburg is vooral bekend als thuisbasis van Volvo Cars, de moedermaatschappij van Polestar. Tot voor kort hield het performance-label zich vooral bezig met het tunen van Volvo-modellen om ze vervolgens in smurfenblauw op de markt te brengen (zie de foto onderaan voor de S60 Polestar). Check de Volvo S60 en V60 Polestar Polestar heeft torenhoge ambities Als er een merk is dat duidelijk maakt hoe de auto-industrie op het punt staat ingrijpend te veranderen, is het Polestar wel. Volvo transformeert zijn tuning-dochter om tot een volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert. Van brullende pk’s naar zoemende kilowatts dus. De ambities zijn torenhoog. Directe concurrent van Tesla Model 3 Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3 ) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. “Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen”, vertelt Thomas Ingenlath van Polestar. De Senior Vice President Design van Volvo is tevens CEO bij Polestar (de man in het goudgele pak). Polestar moet bovenal rijplezier geven “Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s”, gaat Ingenlath verder. “Maar dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever.” Eigen design We staan inmiddels oog in oog met de Polestar 1. Die ziet eruit als een coupéversie van de Volvo S90, maar dat is een bewuste keuze, aldus Ingenlath. “De Polestar 1 moet een brug slaan naar de toekomstige modellen.  En ik kan beloven dat die een heel eigen design zullen hebben dat met niets te vergelijken valt.” Blauwdruk Volvo Concept Coupé Het design van de Polestar 1 is een blauwdruk van de Volvo Concept Coupé uit 2013, maar who cares ? De Mona Lisa stamt uit de 16de eeuw (denken we) en ook die heeft haar glans nog niet verloren. De Polestar 1 ziet er dik uit. De sportstoelen zitten goed en ondersteunen het lichaam optimaal. Het dashboard is typisch Volvo; minimalistisch met een groot rechtopstaand multimediadisplay. Trots op Volvo Polestar nodigde ZERauto.nl tegelijkertijd uit om de opening van het nieuwe hoofdkantoor bij te wonen. In Gotenburg, op Volvo-terrein. Ook dat is een bewuste keuze, zegt pr-manager Brent Ellis. “De band die we met Volvo hebben, willen we uitdragen. Het is iets om trots op te zijn. We zijn een Scandinavisch merk. Bovendien ligt bij Volvo ligt een enorme hoeveelheid expertise voor het oprapen.” “Het nieuwe hoofdkantoor vertegenwoordigt onze filosofie”, voegt Ingenlath toe. “Het is onderscheidend, net als Polestar. Zelfs bijna provocerend. Bovendien fungeert het als een stimulans voor het hele Volvo-terrein. Het straalt een volgende generatie mobiliteit uit”, aldus de man die verantwoordelijk is voor het design van onder meer de huidige Volvo XC90 . Polestar 1: 500 per jaar Is het hoofdkantoor van Polestar feitelijk een vakkundig opgepimpt Volvo-kantoor uit de vorige eeuw, de nieuwste productiefaciliteit is dat beslist niet. Een gloednieuw, uiterst indrukwekkend  state-of-the-artfabriek in Chengdu, China (zie foto hieronder). Medio 2019 begint hier de productie van de Polestar 1. Er worden jaarlijks 500 exemplaren gebouwd. En hij komt ook naar Nederland. Prijs Polestar 1 De prijs van de Polestar 1 maakt het merk later bekend. De prijs in Duitsland is inmiddels wel vastgesteld: 155.000 euro inclusief belastingen. “Een koopje gezien het werk dat erin zit”, sluit Ingenlath af. De carrosserie is van koolstofvezel. Met een koppel van 1.000 Nm. Een pure rijdersauto, belooft Polestar. We kunnen niet wachten om de weg op te gaan. Het bericht Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2018

Volgende generatie Renault Clio komt niet als EV

Renault ZOE “Er komt een hybrideversie van de nieuwe Clio, maar geen elektrische versie. Daarvoor hebben we de Renault ZOE”, zegt Van den Acker. In plaats van één platform dat geschikt is voor benzine- en dieselmotoren alsook een volledig elektrische aandrijflijn, kiest Renault voor een andere strategie. Speciaal EV-platform “Er zijn twee manieren waarop je elektrische auto’s kunt maken. Je maakt een auto met een verbrandingsmotor en dan pas je het platform zodanig aan dat er een accupakket in past, óf je maakt een speciaal platform voor elektrische auto’s”, zegt Van den Acker. Karakter en beleving Van den Acker: “Als je een auto ontwikkelt voor elektrische, benzine- en hybride-aandrijving, dan verdwijnt het karakter en daarmee de beleving. Het voordeel van een speciaal EV-platform is dat je van de batterijen een compact pakketje kunt maken en ze zo ideaal mogelijk kunt verspreiden. Zo blijft het design in stand. Dat is onze benadering. Op ons nieuwe EV-platform komen diverse auto’s te staan.” Elektrische Mégane Ook een elektrische Mégane? “We hebben ons eerst gericht op de segmenten waar we van oudsher sterk zijn, zoals het B-segment waarin we de ZOE lanceerden. Daarvoor hadden we ook de Fluence, een middenklasse sedan. De vraag om hogerop te gaan is natuurlijk interessant, maar elektrisch rijden blijft relatief duur. We gaan eerst verder met hybride versies.” Het bericht Volgende generatie Renault Clio komt niet als EV verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 oktober 2018

Hyundai schroeft productie Kona Electric op

Lange levertijd “Het nadeel van de populariteit is dat de levertijd van de Hyundai Kona Electric momenteel 10 tot 12 maanden bedraagt”, aldus de importeur. “Dat komt doordat de B-segment SUV niet alleen in Nederland gewild is, maar ook in diverse andere Europese landen. Dat is jammer voor klanten die deze gewilde elektrische auto hebben besteld, maar ook voor berijders die de Kona Electric nog willen bestellen”, stelt Hyundai. Orders toegewezen aan Nederland De importeur vervolgt: “Hyundai werkt daarom momenteel hard om de levertijd van de Kona Electric op te lossen. Niet alleen wordt de elektrische auto momenteel in hoog tempo uitgeleverd aan klanten die de auto besteld hebben. Hyundai is bovendien drukdoende om de opgelopen vertraging van de afgelopen maanden nog voor het einde van dit jaar in te halen. Om dit te bewerkstelligen, zijn de vertraagde orders alsnog door de fabrikant toegewezen aan Nederland. Door deze allocatie van voertuigen streeft Hyundai naar de beloofde levertijden zoals afgegeven bij de Hyundai-dealer. Voor 2019 verwacht Hyundai dat de productie opgeschroefd wordt, zodat Nederlandse klanten beter bediend worden. Komend jaar hoopt Hyundai de levertijd van de Hyundai Kona Electric zelfs aanzienlijk te kunnen terugbrengen.” Tussenstap De Hyundai Ioniq Electric is wel gewoon leverbaar en zelfs op voorraad beschikbaar. Hyundai benadrukt dat er voor deze auto korte (private) leasecontracten bespreekbaar zijn voor wie daarna wilt overstappen op een Kona Electric met 64 kWh accupakket. De Kona Electric 64 kWh is er vanaf 39.195 euro en haalt ruim 480 kilometer op een volle acculading. Later komt Hyundai nog met een kleinere batterij met ongeveer 300 kilometer range. Het bericht Hyundai schroeft productie Kona Electric op verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 oktober 2018

“Volkswagen op weg naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2025”

Topje van de ijsberg Het is in zekere zin slechts het topje van de ijsberg: de komende jaren zal Volkswagen, aldus Ulbrich, in 16 fabrieken wereldwijd 6 miljard euro investeren in de (deel)productie van elektrisch aangedreven auto’s. Fabrieken worden omgebouwd, bestaande productiecapaciteit maakt plaats voor de nieuwe generatie automobielen. Elektrisch rijden goedkoper De plannen moeten ertoe leiden dat Volkswagen in 2020 al meer dan 100.000 elektrisch aangedreven auto’s verkoopt en er 150.000 bouwt. In 2025 moet de verkoop zijn gestegen tot 1 miljoen exemplaren, in 2030 zal dat zijn verdubbeld. Zo wordt elektrisch autorijden goedkoper en dus betaalbaar voor de massa. “In 2025 worden een miljoen elektrische Volkswagens verkocht.” Kever Ulrich heeft voor zichzelf een duidelijke missie vastgesteld, gebaseerd op het verleden waarin Volkswagen met de lancering van de Kever en de Golf voor een revolutionaire doorbraak zorgde in autoproductie. “De Golf van de elektrische eeuw moet een Volkswagen zijn.” 27 introducties Dit zijn geen loze woorden, Ulbrich weet waarover hij praat: binnen de Raad van Bestuur van Volkswagen is hij verantwoordelijk voor E-Mobility. En dat levert hem een volle agenda op, waarin ver vooruit wordt gekeken. “De komende drie jaar staan 27 introducties gepland van elektrische auto’s. Wij maken elektrische auto’s betaalbaar voor iedereen.” Nieuw modulair platform Centraal in de plannen van Volkswagen staat de inzet van een nieuw modulair platform, het E-Drive platform MEB. Eind volgend jaar moet de eerste ‘elektrische auto voor het volk’ beschikbaar zijn: de ID. Andere varianten onder het label Volkswagen volgen in hoog tempo, de zustermerken Audi, Seat, Skoda alsmede bedrijfswagens uit dezelfde huizen zullen eveneens elektrische auto’s op basis van dit platform gaan uitbrengen, van een compacte SUV tot een grote sedan en allerlei bedrijfswagens en alles wat daar tussen zit. “De komende drie jaar lanceert Volkswagen op basis van het MEB-platform 27 varianten van elektrische auto’s.” Doorbraak Wat betreft een multifunctioneel gebruik van een schaalbaar platform voor auto’s in allerlei verschijningsvormen is Volkswagen koploper in de wereld. Op basis van het MQB-platform rijden op de wereldbol inmiddels meer dan 55 miljoen binnen het concern gebouwde auto’s rond. De ontwikkeling van dit platform zorgde welbeschouwd voor de doorbraak van de MPV en de SUV. Druk van overheden De investeringen zijn natuurlijk ook ingegeven door de druk van overheden om emissies te verlagen, bestrijding van de luchtvervuiling en het tegengaan van de klimaatveranderingen. We spreken dr. Thomas Ulbrich in Berlijn kort nadat een besluit is bekrachtigd dat diesels van voor 2015 in die stad in de ban worden gedaan. De aanhoudende kritiek op diesels heeft al geleid tot een enorme daling van de verkoop, met subsidies voor programma’s om oude diesels van de markt te halen binden fabrikanten en overheden de strijd aan tegen deze – in hun ogen – vervuilende krachtbronnen. “Volkswagen-topman dr. Thomas Ulbrich voorspelt doorbraak elektrische auto.” Koers succesvol ingezet Er zijn nog wel stappen te zetten om de weerstand tegen elektrisch rijden te doorbreken. Dit jaar zullen overigens wereldwijd voor het eerst meer dan 1 miljoen elektrische auto’s (inclusief hybride) worden verkocht. Nieuwe technieken zorgen voor een betere batterij, dus een grotere range: er komen auto’s die ten minste 500 km kunnen rijden op een lading. Die koers is duidelijk en succesvol ingezet, aldus Ulbrich. Laadstructuur Een ander praktisch probleem is natuurlijk de laadstructuur. Op dat gebied ziet de Duitse topman een taak voor overheden, die de infrastructuur van de grond moeten tillen. Subsidies zouden het prijsverschil met conventionele verbrandingsmotoren moeten overbruggen totdat de productieschaal wat meer in evenwicht is. In dat verband gelden onder meer Nederland en Noorwegen als duidelijke voorbeelden. Pas als de prijzen van elektrisch aangedreven auto’s in lijn zijn met vergelijkbare diesels zouden de subsidies en ondersteunende maatregelen gestaakt kunnen worden. De industrie verandert Dat de elektrische auto de komende jaren echt doorbreekt is voor Ulrich geen vraag. Wat hij wel beseft: deze ontwikkeling verandert de industrie definitief, met enorme consequenties voor de verdienmodellen. Elektrische auto’s vragen minder onderhoud en nieuwe trends als het delen van voertuigen verandert het bezit. Ulbrich: “We overleven niet als we onze plannen niet realiseren.” “Topman Thomas Ulbrich: “de Golf van de elektrische eeuw moet een Volkswagen zijn.” Hij vervolgt: “Ons business model moeten we daarop aanpassen, we zullen nieuwe diensten en services ontwikkelen. Dat doen we onder de noemer Volkswagen We. Dat doen we in samenwerking met onze partners, de dealers, die dus een rol van betekenis blijven spelen.” Apple Als voorbeeld gelden de diensten die aanbieders van mobiele telefoons als Apple hebben gekoppeld aan hun devices. Als klant van Volkswagen kun je dus gebruik maken van die diensten, bijvoorbeeld op het gebied van parkeren, laden en delen. Welke diensten dat exact worden is nog volop in ontwikkeling, maar ook op dat vlak wil Volkswagen grote stappen zetten. Strategie Pon in Nederland Daarbij kijkt het grote Volkswagen met meer dan een schuin oog naar Nederland. Importeur Pon heeft al enkele jaren geleden een strategie ontwikkeld om door de toevoeging van interessante diensten het eigen verdienmodel te ondersteunen. “Ook op het gebied van diensten wil Volkswagen grote stappen zetten.” Mobility as Service Een van die ontwikkelingen betreft een concept onder de noemer Mobility as Service (MaaS): bedoeld als een zorgeloos en duurzaam alternatief voor het bezit van een auto. Het brengt het beste voor elke reis, of dat nu (huur)auto, openbaar vervoer, taxi, deelfiets of andere vervoersvorm is. MaaS zorgt voor slim vervoer, voor zowel woon-werkverkeer als een weekendje weg. Je betaalt niet meer voor bezit van mobiliteit, maar voor gebruik. Pon is een van de tientallen bedrijven die aan de ontwikkeling meewerken. Fietsenfabrikant Als een van de grootste fabrikanten van (elektrische) fietsen in de wereld, met merken als Gazelle, Sparta en Batavus, wil Pon een rol spelen bij het aan elkaar knopen van de mobiliteitsdiensten. Via een aandeel in Greenwheels claimt de importeur ook een rol bij de groei van het fenomeen deelauto’s. Wat betreft de verkoop van elektrische auto’s zijn de plannen van Pon ook ambitieus: in 2020 moeten in ons land al zo’n 10.000 elektrische Volkswagens worden verkocht. Je zou kunnen zeggen: de elektrische auto is here to stay . Het bericht “Volkswagen op weg naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2025” verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 oktober 2018

Volkswagen e-Golf: alle details

Wat is de actieradius van de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf heeft een 35,8 kWh batterij en een elektromotor die 100 kW/136 pk levert. Op een volle acculading kan de vijfdeurs hatchback ongeveer 300 kilometer rijden. In de praktijk is dat echter 200 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. Zijn voorganger had een theoretische range van 190 kilometer. Volkswagen heeft dus flinke stappen gemaakt. De e-Golf sprint in 9,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 150 km/u. Laadtijden De batterij van de Volkswagen e-Golf is met een 40 kW-snellader in 45 minuten voor 80 procent op te laden. Volledig laden met een 7,2 kW-lader duurt maximaal 5,5 uur. Standaarduitrusting De Volkswagen e-Golf 2018 is standaard onder meer uitgerust met automatische snelheidsregeling Adaptive Cruise Control met afstandswaarschuwingssysteem Front Assist, City Emergency Braking inclusief voetgangersherkenning en Park Distance Control vóór en achter. Ook het Discover Pro infotainmentsysteem met navigatie, 9,2 inch touchscreen en stem- én gebarenbediening is standaard. Optioneel levert Volkswagen het Active Info Display met e-Golf-specifieke power-meter, de File-assistent die semi-autonoom filerijden mogelijk maakt, Emergency Assist en telefoonvoorbereiding waarmee telefoons draadloos (dus via inductie) zijn op te laden. Prijs Volkswagen e-Golf 2018 De Volkswagen e-Golf is er in Nederland vanaf 39.540 euro. Er is slechts één uitvoering leverbaar en die heet lekker makkelijk: e-Golf. Je kan de nieuwe Volkswagen e-Golf alleen krijgen met batterijkoop. Batterijhuur is niet mogelijk. Private Lease Volkswagen e-Golf De Volkswagen e-Golf rijden via Private Lease kan ook. Je betaalt 572 euro (exclusief BTW) op basis van 10.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, inclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). Normaal leasen (Full operational lease) kan ook. Je betaal dan 554 euro op basis van 20.000 kilometer per jaar met een looptijd van 48 maanden, exclusief btw en exclusief Milieu-investeringsaftrek (MIA). De elektrische e-Golf heeft bij zakelijk gebruik uiteraard 4 procent bijtelling in 2018, alsook in 2019. Ook in 2019 is zo’n e-Golf dus interessant. Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf? De Volkswagen e-Golf rijdt eigenlijk zoals elke andere Golf: comfortabel, degelijk en stil. Zelfs nog veel stiller, want een pruttelende benzine- of dieselmotor ontbreekt natuurlijk. Daarnaast heb je altijd direct de beschikking over het volledige koppel. Heerlijk bij het stoplicht en bij inhalen op de snelweg. De verpakking van de e-Golf ooit heel vertrouwd. De buitenwereld ziet nauwelijks dat je met een elektrische Golf onderweg bent. Tegenover de pluspunten (nieuwe snellaadfunctie, rijgedrag, afwerking) moeten we ook twee kanttekeningen plaatsen. Dat zijn, zoals bij veel van de elektrische auto’s die nu op de markt zijn: de prijs en de actieradius. Wil je meer weten, lees dan hier de rijtest Levertijd Volkswagen e-Golf De Volkswagen-dealer kan je precies informeren over de actuele levertijd van de e-Golf. Garantie Volkswagen e-Golf De e-Golf heeft 3 jaar garantie op lak en 12 jaar op carrosserie. Daarnaast is er 2 jaar technische fabrieksgarantie. Verder biedt Volkswagen 2 jaar garantie op uitgevoerde werkzaamheden en vervangen van onderdelen. Aansluitend op de fabrieksgarantie biedt Volkswagen Volkswagen Extra Garantie. • 2 jaar extra garantie maximaal 100.000 km € 319 (incl. btw) • 2 jaar extra garantie maximaal 150.000 km € 369 (incl. btw) Volkswagen e-Golf 2018: Specificaties Carrosserietype: 5-deurs hatchback Aandrijving: voorwielen Maximum vermogen: 136 pk (100 kW) Maximum koppel: 290 Nm Accutype: lithium-ion (Samsung) Accucapaciteit: 35,8 kWh Actieradius (theoretisch): 300 kilometer Actieradius (praktijk): ongeveer 200 kilometer Laadtijd bij 3,6 kW: 10 uur en 50 minuten Laadtijd bij 7,2 kW: 5 uur en 20 minuten Laadtijd bij 40 kW: 1 uur Lengte: 4.270 mm Breedte: 1.799 mm Hoogte: 1.450 mm Wielbasis: 2.631 mm Gewicht: 1.615 kilogram Inhoud bagageruimte: 341 liter 0-100 km/u: 9,1 seconden Topsnelheid: 150 km/u Het bericht Volkswagen e-Golf: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2018

Vaarwel benzinemotor, hallo elektrische Smart!

17,6 kWh accupakket Nederland is niet de eerste markt waar de benzinemotor verdwijnt. Sinds 2017 kan je in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen geen Smart met benzinemotor bestellen. De Smart Fortwo en Forfour EQ zijn de enige modellen in de prijslijst. Beide auto’s beschikken over een 17,6 kWh accupakket en een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Binnen 40 minuten kan je de auto’s weer opladen met een wallbox. Een schaap in wolfskleren Naast het verdwijnen van de benzinemotor, komt Smart met drie nieuwe uitrustingsniveaus. Voortaan kun je de Fortwo EQ en de Forfour EQ bestellen als Comfort, Comfort Plus en Brabus Style. Airconditioning, Bluetooth en een laadkabelpakket zijn standaard op de Comfort-uitvoeringen. Wil je leder of navigatie, dan ben je al snel aangewezen op de Comfort Plus. De Brabus Style is een stuk sportiever met nappaleder, matgrijze lak en lichtmetalen wielen. Elektrische deelauto’s Om jezelf niet een ongeluk te zoeken naar een laadpaal, komt Smart met de EQ control-app. Met deze applicatie kun je de auto voorverwarmen, de actieradius checken, een laadpaal zoeken en het laden betalen. De applicatie gebruikt hierbij het Plugsurfing-netwerk om de beschikbaarheid van laadpalen te controleren. De elektrische Smarts moeten ook dienstdoen als deelauto. Via de eigen carsharingservice van Mercedes-Benz (Car2go) kun je alleen nog elektrische auto’s delen . In Amsterdam, Parijs, Stuttgart en Madrid kun je gebruik maken van zo’n elektrische deelauto. Meer dan 70 miljoen kilometers reden gebruikers van Car2go al elektrisch. Elektrisch sinds 2007 Overigens is de elektrische Smart niet nieuw. Sinds 2007 experimenteert het merk al met elektrische auto’s . Die auto’s hadden vooral als doel om elektrisch rijden te promoten in 18 landen. Smart maakte niet meer dan 2.000 exemplaren van die testauto’s. Het is te hopen dat we de nieuwe elektrische Smart wat vaker op de weg zien. De Fortwo EQ is er vanaf 23.670 euro. Wil je liever de vierdeursvariant, dan betaal je voor de Forfour EQ minimaal 24.050 euro. Het bericht Vaarwel benzinemotor, hallo elektrische Smart! verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 oktober 2018