2,1 seconden De nieuwe Tesla Roadster sprint mede dankzij vierwielaandrijving in 2,1 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt al na 4,2 seconden een snelheid van 160 km/u. De topsnelheid bedraagt meer dan 400 km/u. 200 kWh De Tesla Roadster krijgt een 200 kWh-accupakket dat stroom levert aan drie elektromotoren, waarvan twee de achterwielen aandrijven en de derde op de vooras gemonteerd is. Het systeemvermogen is nog niet bekend, maar al wel duidelijk is dat het voertuig 10.000 Nm aan koppel levert. Dankzij het forse accupakket kom je ongeveer 1.000 kilometer ver. Skateboard De vorige Tesla Roadster werd tussen 2008 en 2012 geleverd. Dat was een compacte tweezitter gebouwd op het chassis van de Lotus Elise. Deze keer gebruikt Tesla zijn eigen skateboard-platform, maar dan drastisch aangepast. Vanafprijs De vanafprijs van de Tesla Roadster Founders Series – gelimiteerd op 1.000 exemplaren – bedraagt 215.000 euro . Een exemplaar reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 4.000 euro. Vergeet dan overigens niet binnen tien dagen 211.000 euro over te maken om je reservering definitief te maken. Het bericht VIDEO: De nieuwe Tesla Roadster is snel, héél snel! verscheen eerst op ZERauto.nl .
‘Teslatax’ De eindejaarssprint komt niet als een verrassing, want zo gaat het altijd als de bijtellingsregels worden aangescherpt. Per 1 januari 2019 geldt de lage bijtelling van 4% bij elektrische auto’s alleen voor de eerste 50.000 euro van de consumentenprijs. Voor het deel boven de 50.000 euro moeten zakelijk rijders 22% bijtellen. Deze nieuwe bijtellingsregel is dus alleen van toepassing op duurdere modellen en wordt daarom ook wel ‘Teslatax’ genoemd. En ja, we verwachten dat hierdoor in de laatste maand van 2018 nog aardig veel Tesla’s zullen worden afgeleverd. Jaguar I-Pace Maar écht druk wordt het bij Jaguar. Het merk moet deze maand nog zo’n 2.500 exemplaren van de I-Pace afleveren. Het nieuwe elektrische model valt goed in de smaak bij het Nederlandse publiek, maar de levering is pas net op gang. De fabriek draait overuren om te kunnen voldoen aan de Nederlandse vraag. Tot dusver zijn in Nederland circa duizend exemplaren van de I-Pace geleverd. Maar omdat volgend jaar ook de Jaguar I-Pace (vanaf 80.330 euro) duurder wordt in de bijtelling, wil iedereen hem nog vóór de jaarwisseling geleverd krijgen. Dat wordt nog een flinke operatie dus. EV-verkoop Nederland sinds 2014 Top-10 bestverkochte EV’s in november 2018 Zowel bij Jaguar als Tesla nam het aantal geregistreerde modellen vorige maand explosief toe, maar een ander merk deed het nóg beter. Bekijk hier de top-10 bestverkochte elektrische auto’s in november 2018. #10 – Opel Ampera-e – 96 stuks #9 – Renault ZOE – 100 stuks #8 – BMW i3 – 111 stuks #7 – Hyundai IONIQ Electric – 116 stuks #6 Hyundai Kona Electric – 167 stuks #5 – Tesla Model X – 308 stuks #4 – Volkswagen e-Golf – 359 stuks #3 – Tesla Model S – 428 stuks #2 – Jaguar I-Pace – 607 stuks #1 – Nissan LEAF – 657 stuks Het bericht Verkoop elektrische auto’s: eindejaarssprint is ingezet verscheen eerst op ZERauto.nl .
9G-Tronic hybride transmissie De aandrijflijn van de Mercedes-Benz E 300 de bestaat uit een viercilinder OM 654-dieselmotor met 194 pk én een 122 pk sterke EQ Power-unit geïntegreerd in de 9G-Tronic negentraps hybride transmissie. Het systeemvermogen komt uit op 306 pk in combinatie met maar liefst 700 Nm aan koppel. Elektrische actieradius Dankzij een 13,5 kWh accu kan de E 300 de tot maximaal 54 kilometer volledig elektrisch rijden (Estate: 52 kilometer). In de EV-modus bedraagt de topsnelheid 130+ km/u. Over de oplaadtijden van het accupakket – dat in de bagageruimte ligt – is niets bekend. De Mercedes-Benz E-Klasse plug-in dieselhybride heeft een aanhangwagengewicht tot 2.100 kilogram. ECO-assistent De geïntegreerde ECO-assistent ondersteunt de bestuurder van de E 300 de om zo efficiënt mogelijk te rijden, bijvoorbeeld door aanwijzingen te geven, bijvoorbeeld op momenten dat het raadzaam is om het gaspedaal los te laten omdat de auto een snelheidslimiet nadert. Ook functies zoals ‘zeilen’ en een specifieke recuperatie-aansturing zijn present. Hiervoor worden de navigatiedata, de verkeersbordenherkenning en de informatie van belangrijke veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) gebruikt. Thermische balans Een andere noviteit is dat ook de thermische balans van de verbrandingsmotor en de uitlaatgasnabehandeling, zoals regeneratie van het dieselpartikelfilter, zodanig geregeld dat verbruik en emissies routegebaseerd worden geminimaliseerd. Specificaties Mercedes-Benz E 300 de Type motor: 4-in-lijn dieselmotor Cilinderinhoud: 1.950 cc Maximum vermogen dieselmotor: 194 pk (143 kW) bij 3.800 tpm Maximum koppel dieselmotor: 400 Nm bij 1.600-2.800 tpm Maximum vermogen elektromotor: 122 pk (90 kW) Systeemvermogen: 306 pk (225 kW) Systeemkoppel: 700 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 5,9 seconden Topsnelheid: 250 km/u Topsnelheid elektrisch: 130+ km/u Gecombineerd brandstofverbruik: 1,7 l/100 km Gecombineerde CO2-emissie: 44-41 g/km Accucapaciteit: 13,5 kWh Gecombineerd elektrisch verbruik: 18,7 kWh/100 km (Estate: 19,7) Elektrische actieradius: Maximaal 54 kilometer (Estate: 52) Consumentenadviesprijs: 68.414 euro inclusief BTW en BPM Het bericht Een nieuwe plug-in hybride: Mercedes-Benz E 300 de verscheen eerst op ZERauto.nl .
300 kilometer actieradius Opel viert in 2019 zijn 120-jarig jubileum als autofabrikant en grijpt die mogelijkheid gelijk aan om vier nieuwe elektrische modellen te introduceren. De nieuwe Corsa is de eerste elektrische auto die we begin volgend jaar verwachten. Die wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Peugeot 208 en de DS3 Crossback en krijgt dus zeer waarschijnlijk een 50 kW-accupakket met een geschatte actieradius van 300 kilometer. Opel belooft een concurrerende prijsstelling waarmee de auto voor een groot publiek aantrekkelijk wordt. Vier nieuwe modellen verschijnen de aankomende twee jaar op de markt. Elektrische vierwielaandrijving Niet alleen de nieuwe Corsa, maar ook de hybride variant van de Grandland X maakt begin 2019 zijn opwachting. Die krijgt elektrische vierwielaandrijving waarbij de benzinemotor de voorwielen aandrijft en de elektromotoren voor de achterwielen werken. De elektromotor en benzinemotor leveren samen 300 pk (220 kW). Volgens de nieuwe WLTP-norm zou je 50 kilometer elektrisch kunnen rijden met deze hybride variant. Naast de grote Grandland X voorziet Opel ook de compacte Mokka X van een elektrische krachtbron. In 2020 moet de nieuwe generatie volledig elektrisch de showroom uitrijden. Over de krachtbron is nog niets bekend. Op dit moment kun je bij Opel al de elektrische Ampera-e bestellen. Nieuwe elektrische Opel Vivaro Niet alleen de personenauto’s, maar ook de middenklasse bestelauto Vivaro gaat op de schop. In 2019 verschijnt een compleet nieuwe variant op de markt, die veel techniek deelt met de Peugeot Partner, Citroën Jumpy en Toyota ProAce. In 2020 verschijnt daar een elektrische variant van, maar het vermogen en de actieradius zijn nog niet bekend. Of de rest van het bedrijfsautogamma ook een elektrische aandrijflijn krijgt, is even afwachten. Het bericht Opel gaat een elektrische toekomst tegemoet verscheen eerst op ZERauto.nl .
Maximaal 544 kilometer De Tesla Model 3 Long Range AWD krijgt een WLTP-reikwijdte van maximaal 544 kilometer. Deze uitvoering kost op z’n minst 58.800 euro. De Performance-versie van de Model 3 begint bij 69.700 euro. Niet echt een koopje dus. In een later stadium moet een Model 3 Mid Range-variant volgen. Mogelijk duikt die wél onder de grens van 50.000 euro. In Nederland vooral relevant vanwege 4 procent bijtelling. Tesla doet geen uitspraken over de accucapaciteit van de Model 3. Mogelijk heeft de Long Range-versie 74 kWh en de Mid Range – die later komt – een accucapaciteit van 62 kWh. Prijzen Tesla Model 3 in het kort: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD: 58.800 euro Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD Performance: 69.700 euro Vijf kleuren, drie wielformaten Tesla levert de Model 3 standaard in de kleur Solid Black. De kleuren Midnight Silver, Deep Blue, Multi Coat Red, Pearl White hebben een meerprijs. Aero-wielen in de maat 18-inch zijn standaard. Optioneel zijn 19-inch Sport-wielen of zelfs 20-inch exemplaren. Die laatste zijn standaard op de Performance-versie. Snelle sprinter! Deze Performance-versie van Model 3 is de snelste auto in zijn klasse. Hij sprint bijvoorbeeld in slechts 3,5 seconden naar 100 km/u. De Long Range Dual Motor AWD heeft 4,8 seconden nodig. De Performance-variant wordt alleen met Long Range batterij geleverd en heeft een actieradius van 530 kilometer (WLTP). Met het Performance-pakket haalt de Model 3 een topsnelheid van 250 km/u versus 233 km/u voor de normale Long Range-variant. De Performance-versie – die ook een Track Mode heeft – is te herkennen aan een koolstofvezel achterspoiler, 20-inch performance wielen, aluminium pedalen en rode remklauwen. Autopilot-hardware standaard De Model 3 beschikt standaard over Autopilot-hardware. Met de Enhanced Autopilot-optie, die 5.300 euro kost, zal Model 3 de snelheid aanpassen aan de verkeersomstandigheden, binnen een rijstrook blijven, zelf parkeren in een parkeerplaats en kunnen worden opgeroepen in en uit een krappe ruimte. Actieve veiligheidsfuncties zoals een automatische noodremfunctie, Forward Collision Warning en Side Collision Warning zijn standaard. Premium interieurpakket Tesla levert de Model 3 met een premium interieurpakket (zwart of wit), bestaande uit verwarmbare en twaalfvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, vier USB-poorten, docking voor twee smartphones, 14-surround luidsprekers en automatisch dimbare, elektrisch inklapbare, verwarmde zijspiegels. Connectiviteit is standaard inbegrepen voor een jaar en bevat satellietkaarten met live verkeersvisualisatie, Spotify en draadloze updates via Wi-Fi en mobiel. Toegang tot Superchargers? Alle Model 3-klanten hebben pay-per-use toegang tot het wereldwijde Supercharger-netwerk; er zijn meer dan 430 Supercharger-locaties met meer dan 3600 Superchargers in Europa en het aantal groeit voortdurend. In Europa wordt Model 3 geleverd met een ingebouwde CCS-oplaadpoort voor compatibiliteit met snellaadnetwerken van derden. 450.000 reserveringen Tesla heeft ongeveer 450.000 reserveringen voor de Model 3 op zak. Mensen die een auto hebben gereserveerd, kunnen eventueel een definitieve bestelling plaatsen. Een reservering kan altijd worden geannuleerd. Je krijgt de aanbetaalde 1.000 euro dan gewoon terug. De levering start zoals gezegd in februari 2019. De levering hangt overigens wel af van de reserveringsdatum, bezorglocatie en configuratieopties. Specificaties Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive Batterij Long Range 0-100 km/u in 4,8 sec Bereik (WLTP): 544 km Drive: Dual Motor All-Wheel Drive Zitplaatsen: 5 volwassenen Wielen: 18″ of 19″ Gewicht: 1.847 kg Laadruimte: 425 liter Displays: Centraal touchscreen van 15” Supercharging: Betaling per gebruik Garantie 4 jaar 80.000 km 8 jaar 192.000 km Specificaties Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive Performance Batterij: Long Range 0-100 km/u in 3,7 sec Bereik (WLTP): 530 km Drive: Dual Motor All-Wheel Drive Zitplaatsen: 5 volwassenen Wielen: 20″ Performance-velgen Gewicht: 1.847 kg Laadruimte: 425 liter Displays: Centraal touchscreen van 15” Supercharging: Betaling per gebruik Garantie 4 jaar 80.000 km 8 jaar 192.000 km Het bericht Tesla Model 3: de langverwachte prijzen verscheen eerst op ZERauto.nl .
‘Cassette’ elektrische aandrijflijn Aston Martin en Jaguar stellen dat ze inspelen op een trend. De belangstelling voor klassieke auto’s groeit. Tegelijk gaan steeds meer binnensteden op slot voor oude auto’s door strenge eisen op het gebied van uitstoot. De oplossing is ombouw naar elektrische aandrijving. ‘Heritage electrification’ is een nieuw concept van Aston Martin Works, de tak die zich bezighoudt met restauratie van klassieke modellen. Er wordt gewerkt aan een zogenaamde ‘cassette’ elektrische aandrijflijn. Een compacte unit die in veel verschillende modellen moet passen en waarvoor componenten worden gebruikt van de elektrisch aangedreven Aston Martin Rapid E . Debuut in Aston Martin DB6 Deze nieuwe EV-cassette debuteert in een Aston Martin DB6 MkII Volante uit 1970, een auto die oorspronkelijk met de hand gebouwd is. Dat zal naar verwachting in 2019 gebeuren. De cassette met batterij, elektromotor en transmissie past op de bevestigingspunten van de oorspronkelijke verbrandingsmotor en versnellingsbak. Chassis en carrosserie hoeven niet te worden aangepast, zodat conversie naar de originele aandrijving altijd mogelijk blijft. Precies hetzelfde recept dat Jaguar heeft bedacht voor de elektrische E-Type . LEES OOK: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera Klaar voor de toekomst Andy Palmer, CEO bij Aston Martin Lagonda: “We voorzien dat de sociale weerstand tegen rijden met klassieke auto’s in de toekomst zal toenemen. In ons Second Century Plan focussen we niet alleen op toekomstige modellen, maar ook op behoud van onze heritage-modellen.” Paul Spires, President Aston Martin Works voegt daaraan toe: “Eigenaren van een klassieke Aston Martin moeten op de lange termijn van hun auto kunnen blijven genieten. Rijden in een klassiek model met een pure elektrische aandrijving is een unieke ervaring en zal zonder twijfel voor eigenaren zeer aantrekkelijk zijn, zeker voor degene die in binnensteden wonen. En de ombouwoptie naar elektrisch maakt het voor verzamelaars interessant en waardevol om te investeren in een klassiek model.” Het bericht Aston Martin komt met EV-unit voor klassiekers verscheen eerst op ZERauto.nl .
455 km De actieradius van de Hyundai Kona Electric ( rijtest ) met 64 kWh-batterijpakket is gecorrigeerd naar 449 kilometer (was 482 km). Bij de versie met 39,2 kWh-batterij is de actieradius bijgesteld naar 289 kilometer (was 312 km). Aangezien de verschillen relatief klein zijn en de daadwerkelijke actieradius afhankelijk is van vele factoren, zullen bestuurders in de praktijk weinig merken van het gecorrigeerde rijbereik. Volgens Hyundai heeft de onafhankelijke organisatie die toezicht hield op de WLTP-test per ongeluk een onjuiste methode toegepast, waarbij de auto te lang op de stadscyclus getest werd, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Vervolgens werden de resultaten goedgekeurd. De gecorrigeerde actieradius van de Hyundai Kona Electric komt overigens niet geheel als een verrassing. Eerder gebeurde exact hetzelfde bij de technisch identieke e-Niro van het merk Kia, dat deel uitmaakt van het Hyundai-concern. LEES OOK: Hyundai schroeft productie Kona Electric op Het bericht Ook actieradius Hyundai Kona Electric naar beneden bijgesteld verscheen eerst op ZERauto.nl .
van 485 kilometer naar 455 kilometer Kia gaf tot op heden aan dat de gecombineerde actieradius volgens de WLTP – Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure – 485 kilometer bedraagt voor de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij en 312 kilometer voor de versie met 39,2 kWh-batterij. Berekend volgens de correcte WLTP-test komt de gecombineerde actieradius van de Kia e-Niro met 64 kWh-batterij uit op 455 kilometer en die van de versie met 39,2 kWh-batterij op 289 kilometer. Abuis Wat is er dan precies misgegaan? Volgens Kia heeft de toezichthoudende instantie per abuis een incorrecte testmethode voor de actieradius voorgeschreven en de resultaten daarvan goedgekeurd. “De e-Niro is te lang op de stadscyclus van de WLTP-testprocedure getest, met lagere snelheden en minder energieverbruik. Hierdoor was de berekende actieradius in de volledig elektrische modus te groot. Dit kwam aan het licht bij homologatiewerkzaamheden van Kia voor een ander nieuw elektrisch model.” Deze fout is niet gemaakt bij de WLTP-homologatie van de Hyundai Kona: een auto met dezelfde aandrijflijn als de Kia e-Niro. Vanafprijs De Kia e-Niro kost 42.150 euro. Deze prijs geldt voor de versie met de 64 kWh-batterij en 204 pk (150 kW) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. In slechts 7,8 seconden accelereert hij van 0 naar 100 km/uur. De 39,2 kWh-versie heeft een motor van 100 kW (136 pk) met een even hoog koppel. Het bericht Kia corrigeert actieradius e-Niro verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrisch racen groeit Elektrisch racen lijkt steeds groter te worden. De nieuwe Formule E-auto’s zien er gelikt uit en bijvoorbeeld Jaguar komt met een eigen elektrische raceklasse. Nissan was echter de eerste toen zijn in 2011 de Nismo Leaf RC introduceerde. Die had toen 107 pk (78 kW) en deed er 7 seconden over om 100 km/u ter halen. De topsnelheid was 160 km/u en na 20 minuten waren de accu’s op. 3,4 seconden op 100 km/u Sindsdien heeft elektrisch rijden enorme stappen gemaakt en de nieuwe versie is dan ook een stuk krachtiger. De twee elektromotoren leveren samen 326 pk (240 kW) en daarmee moet de raceauto in 3,4 seconden op de 100 km/u zitten. De gehele auto weegt 1.220 kilogram en heeft meer van doen met een GT-racer dan een straatauto. Onder het gestroomlijnde koetswerk bevindt zich een volledig nieuw chassis. De spatborden zijn daarnaast flink uitgeklopt, de twee achterdeuren verdwenen en achterop prijkt een stevige spoiler. Het centrale remlicht maakt de auto helemaal af. Debuut op Nismo festival Zogezegd maakt de Nissan Leaf Nismo RC zijn debuut tijdens het Nismo festival in Japan. Een groot festival op het circuit van Fuji waarbij Nissan zijn motorsportgeschiedenis tentoonstelt. Naast de Leaf kun je rekenen op de dikke Skylines , 240Z’s en andere voertuigen die in naam van Nissan de circuits onveilig maakten. Tussen al dat V6-geweld rijdt deze Leaf RC dus geruisloos zijn rondjes. Eenmalige oefening? Of we de Leaf Nismo RC in de toekomst terugzien op een circuit is nog onbekend. De vorige versie uit 2011 werd door Nissan vooral gebruikt als rijdend laboratorium voor elektrische techniek. Met de nieuwe versie wil Nissan laten zien dat elektrische techniek een grote rol kan spelen in de racewereld. Blijft het dus bij deze ene keer of zien we de Leaf Nismo RC vaker terug op het circuit? LEES OOK: Nissan Qashqai met nieuwe benzinemotoren Het bericht Elektrisch hard gaan: de Nissan Leaf Nismo RC verscheen eerst op ZERauto.nl .
R1S is zeven personen De R1T is een vijfpersoons pick-up terwijl de SUV R1S plaats biedt aan zeven personen. Het skateboardplatform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat. Bagageruimte De R1S is 5,04 meter lang versus 5,48 meter voor de R1T. Scheelt toch 40 centimeter. Ook de wielbasis van de R1S is een stuk kleiner. Het verschil bedraagt 37 centimeter. De breedte van beide modellen komt overeen: 2,02 meter. Ook de hoogte is gelijk: 1,82 meter. Bagageruimte is er volop. Door de elektrische aandrijflijn is er ook ruimte onder de motorkap. Realistisch? De prijzen? Voor de Verenigde Staten noemt Rivian een vanafprijs van omgerekend 55.000 euro voor de R1T, maar dat is dan wel inclusief subsidies. De R1S is iets duurder met dik 57.000 euro. Of die prijs realistisch blijkt, moet de toekomst uitwijzen. De Rivian-modellen beschikken namelijk over gigantische accupakketten. Die lijken ons toch redelijk kostbaar. Drie accupakketten Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. De batterij opladen kan met laadsnelheden tot 160 kW. Ongeveer 30 minuten laden is volgens Rivian voldoende om 280 kilometer te kunnen rijden. Aan boord hebben de R1T en R1S een 11 kW-lader. De prestaties zijn indrukwekkend. De instapversies sprinten in ongeveer 4,9 seconden naar 100 km/u, de versies met 135 kWh in 3 seconden en de versies met 180 kWh in slechts 3,2 seconden. Lancering Een order plaatsen is al mogelijk (1.000 dollar aanbetaling). Rivian trapt in 2020 af met de R1T. De R1S staat in 2021 op stapel. Het bericht Rivian R1T en R1S: Elektrische mastodonten uit Amerika verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektro-offensief De e-tron GT maakt straks deel uit van Audi’s elektro-offensief. Wat je mag verwachten? Rond 2025 zal Audi twaalf volledig elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. De Audi e-tron SUV is daarvan de eerste. In 2019 is het de beurt aan de e-tron Sportback en daarna volgt een aantal elektrische Avant- en Sportback-modellen. De e-tron GT debuteert in 2020 en zal begin 2021 aan de eerste klanten worden geleverd. Afmetingen Zoals je ziet is de e-tron GT een Audi A5 Sportback-achtige auto. Hij is 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,38 meter hoog. Zijn carrosserie is opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal. Benieuwd naar de techniek? Bekijk dan even onderstaande technische foto’s. Daarop is te zien dat de batterij van de Audi e-tron GT vlak in het chassis ligt. Dat zorgt zoals gewoonlijk voor een laag zwaartepunt en meer interieurruimte. De wielbasis van deze vierzitter bedraagt 2,90 meter. 90 kWh Tussen de voor- en achteras ligt een 90 kWh grote batterij, goed voor een WLTP-range van 400 kilometer. Vergelijkbaar dus met de e-tron SUV . De batterij kan via een stekker worden opgeladen, maar ook via 11 kW Audi Wireless Charging. Doordat de Audi e-tron GT is uitgerust met een 800 Volt systeem, is hij via een kabel in 20 minuten op te laden tot een laadniveau van 80 procent, goed voor 320 kilometer actieradius. Twee elektromotoren De vierdeurs coupé van Audi heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 590 pk (434 kW). De elektrische vierdeurs coupé sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt al na 12 seconden de 200 km/u. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/u. Praktisch is de Audi ook. De gecombineerde bagageruimte meet 550 liter, waarvan 450 liter achterin en nog eens 100 liter voorin. Vegan-producten De e-tron SUV heeft matrix LED-koplampen met laser grootlicht. Het licht is geanimeerd en verwelkomt de bestuurder met een korte ‘groet’. Aan de achterkant van de in Kinetic Dust gespoten e-tron GT loopt over de gehele breedte een lichtbalk. Voor het interieur heeft Audi gekozen voor duurzame en vegan-producten, zoals kunstleer en gerecyclede materialen. Het bericht Elektrische Audi e-tron GT concept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Actieradius Over de actieradius doet Kia nog geen uitspraken. Toch kunnen we wel een schatting maken. De Kia e-Niro met 64 kWh-accupakket haalt bijvoorbeeld haalt bijvoorbeeld 485 kilometer op een volle acculading. Reken voor de nieuwe Soul EV 64 kWh op een soortgelijke range. Of de nieuwe Soul EV ook leverbaar wordt met een kleinere 39,2 kWh batterij zoals de e-Niro is nog niet duidelijk. Vier rijmodi De Kia Soul 64 kWh beschikt over een 201 pk sterke elektromotor met een koppel van ongeveer 395 Nm. Er zijn vier rijmodi, te weten Eco, Comfort, Sport en Eco+. One pedal driving is mogelijk om energie tijdens afremmen terug te winnen. Binnenin bespeuren we dezelfde voorzieningen als in de nieuwe Soul met conventionele verbrandingsmotor . Denk bijvoorbeeld aan een 10,25-inch touchscreen, ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en meer. Een groot verschil is natuurlijk het ontbreken van een schakelpook. De Soul EV krijgt net als de e-Niro een shift-by-wire draaiknop. Veiligheidssystemen De veiligheidssystemen Forward Collision Warning (FCW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Smart Cruise Control with Stop & Go zijn standaard. Optioneel levert Kia de Soul EV met Blind Spot Collision Warning (BSW), Rear Cross-Traffic Collision Warning en Parking Distance Warning. Zuid-Korea Kia bouwt de nieuwe Soul EV in Gwangju in Zuid-Korea. De levering in de Verenigde Staten start in de loop van 2019. Mogelijk krijgen wij de elektrische crossover eind 2019 of begin 2020. Het bericht 64 kWh accupakket voor nieuwe Kia Soul EV verscheen eerst op ZERauto.nl .