Grote vooruitgang De vorige Kia Soul was ook beschikbaar met elektrische aandrijving en in het laatste verkoopjaar werden in Europa meer elektrische varianten verkocht dan benzine- en dieselversies bij elkaar. Vandaar dat het Koreaanse merk heeft besloten om de volledig nieuwe, derde generatie Soul hier uitsluitend met elektrische aandrijving te leveren. Het model gaat voortaan als e-Soul door het leven. Het verschil ten opzichte van zijn voorganger is enorm. De nieuwe Kia e-Soul is voorzien van een 64 kWh-batterijpakket en een elektromotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 395 Nm koppel. Daarmee is de batterijcapaciteit meer dan verdubbeld en levert de motor bijna twee keer zo veel vermogen. Deze aandrijflijn kennen we overigens ook van de iets grotere Kia e-Niro ( rijtest ) en de vergelijkbare Kona Electric ( rijtest ) van zustermerk Hyundai. Zoals de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric eerder al bewezen, staat ook de Kia e-Soul garant voor een uitstekende actieradius. De officiële WLTP-meting zegt 452 kilometer, maar in de praktijk blijkt het niet gek veel minder. Wij starten onze testrit met één batterijstreepje minder dan vol en een resterende actieradius van 412 kilometer. Eco+ Hoeveel kilometers je daadwerkelijk uit de accu haalt, is vooral afhankelijk van je rijstijl, de weersomstandigheden en het aantal ingeschakelde stroomgebruikers. De meeste kilometers haal je sowieso in de rijstand Eco+. Dan werkt de airco niet, trek je langzamer op en is de topsnelheid begrensd op 90 km/u. Mocht dat iets te overdreven behoudend zijn, dan is er ook een ‘normale’ Eco-stand die je eenvoudig met knop op de middenconsole activeert. In deze modus accelereert de e-Soul merkbaar sneller en kun je gewoon alle systemen in de auto gebruiken. Om extra energie te besparen, is de e-Soul voorzien van een paar slimme features zoals een ‘drive only’-stand van de klimaatcontrole. Dan wordt uitsluitend het deel rond de bestuurderspositie verwarmd of gekoeld en dus hoeft de airco minder hard te werken. Best handig, aangezien je toch meestal alleen in de auto zit. Energie terugwinnen Ook kun je actief energie terugwinnen om het rijbereik verder te optimaliseren. Als je het gaspedaal (of beter gezegd ‘stroompedaal’) loslaat en de auto laat uitrollen, werkt de elektromotor als generator. Op dat moment wordt energie opgewekt en in de accu opgeslagen. Deze manier van recuperatie heeft een remmende werking. Met de twee schakelpeddels aan het stuurwiel kun je de remkracht in drie standen instellen. In de derde stand is de remkracht bij gas los zodanig krachtig, dat je in stadsverkeer, door goed te anticiperen, het rempedaal nauwelijks meer aanraakt. Deze manier van rijden wordt ‘one pedal driving’ genoemd. Tevens biedt het regeneratieve remsysteem een automatische stand. Met behulp van een radarsysteem dat andere weggebruikers detecteert, wordt automatisch het remniveau gekozen. Als je in de stad rijdt met veel verkeer om je heen, merk je dat de e-Soul vrij krachtig afremt bij gas los. En op de snelweg totaal niet. En dat is wel prettig. Afgezien van de gekozen stand kun je de remkracht nóg verder vergroten door de linker peddel ingedrukt te houden. Hiermee kun je e-Soul zelfs tot stilstand brengen, bijvoorbeeld voor een kruispunt. Een handmatig te bedienen rempedaal kun je het noemen. Je bent er snel vertrouwd mee en het wordt op den duur een sport om alleen in noodgevallen het rempedaal te gebruiken. Als je deze functie actief gebruikt, kun je tientallen kilometers extra rijbereik terugwinnen. Als de bliksem Tijdens onze eerste kennismaking in en rond Frankfurt blijkt uiteindelijk dat de resterende actieradius op de boordcomputer best eerlijk is. Bij een normale rijstijl en met het gebruik van het regeneratieve remsysteem komt de terugloop van het rijbereik redelijk overeen met de hoeveelheid gereden kilometers. Voor een gunstige actieradius is rijden in de Sport-stand overigens niet aan te raden. Plezierig is het wél. Met 150 kW (204 pk) vermogen en 395 Nm koppel dat onmiddellijk zonder enige vertraging naar de wielen gestuurd wordt, gaat de Kia e-Soul als de bliksem vooruit. Het model accelereert aanzienlijk sneller dan je ooit van zo’n auto zou verwachten. In minder dan acht seconden van 0-100 km/u om precies te zijn. En mede dankzij het grote zware accupakket dat zo laag mogelijk in de bodem van de auto tussen de voor- en achterwielen geplaatst is, ligt de Kia e-Soul mooi stabiel op de weg, met veel grip in bochten zonder hard afgestelde veren en dempers. Over het veercomfort hebben we niets te klagen. Gunstig stroomverbruik Volgens de officiële WLTP-meting verbruikt de Kia e-Soul gemiddeld 15,7 kWh aan stroom per 100 km. Dat is 24% zuiniger dan de bestverkochte elektrische auto van Europa, meldt Kia trots. Tijdens de testrit in de stad, op provinciale wegen en een paar stukken snelweg halen wij rond de 18 kWh/100 km. Dat is gewoon netjes, aangezien we ook grote delen in de Sport-stand hebben gereden en op de Duitse Autobahn de topsnelheid van 176 km/u hebben aangetikt. Het kan uiteraard zuiniger. Sowieso is rijden op de snelweg niet in het voordeel van het energieverbruik van een EV. Het verschil in stroomverbruik bij 90 of 130 km/u is vrij groot. Ergens tussenin zit een duidelijk kantelpunt. Automobilisten die weinig gebruikmaken van de snelweg moeten ruim 400 km uit een volle batterij kunnen halen. Dan even over het opladen. De Kia e-Soul heeft een boordlader van 7,2 kW (fase 1). Bij een publieke laadpaal in de woonwijk duurt meer dan 8 uur om een lege batterij volledig op te laden. Ook is de e-Soul geschikt voor DC-snelladen met een max van 100 kW. In dit geval duurt het 42 minuten om de batterij van 20 tot 80% op te laden. De meeste snelladers bij Fastned leveren maximaal 50 kW. Hiermee gaat het opladen dus twee keer trager. De nieuwe generatie snelladers van Fastned leveren 175 kW, maar van een groot dekkend netwerk van dit soort superladers is voorlopig nog geen sprake. Luxe gezinsauto Genoeg over de techniek. Wat heeft de Kia e-Soul meer te bieden? Laten we beginnen met een prima hoeveelheid binnenruimte. De e-Soul is gepositioneerd tussen de compactere Kia Stonic en de grotere Kia Niro. Door de hoekige vormgeving en het feit dat je behoorlijk rechtop zit, is de e-Soul binnenin verrassend ruim en kun je hem prima gebruiken als gezinsauto. Verder heeft Kia geprobeerd het speelse karakter van de e-Soul in het interieur te laten terugkomen. Dat is her en der aardig gelukt, al zijn de gebruikte materialen niet overal even fraai. De Nederlandse prijzen van de Kia e-Soul zijn nog niet bekend. Het is ook nog afwachten hoe de verschillende uitvoeringen worden samengesteld. Maar de versie die wij rijden, is wel heel luxe uitgerust. Veel luxer dan je zou verwachten van een auto uit dit segment. En dan hebben we het niet alleen over het mooie brede touchscreen (10,25 inch) en de uitgebreide reeks veiligheidssystemen. Denk ook aan lederen bekleding, verwarmbare en geventileerde voorstoelen, stuurverwarming, full-led koplampen en achterlichten, draadloze telefoonlader en een head-up display. Verder is de e-Soul de eerste Kia in Europa waarin het nieuwe UVO CONNECT telematicasysteem wordt geleverd. Vooral handig van dit systeem is dat je live verkeersinformatie ontvangt en kunt zien waar laadpunten beschikbaar zijn en of die geschikt zijn voor de e-Soul. Met de bijbehorende UVO-app kun je met je telefoon verschillende functies bedienen en voertuiginformatie bekijken. Onder 40 mille? De Kia e-Soul wordt in de tweede helft van 2019 in Nederland geïntroduceerd. De prijzen zijn nog niet bekend, maar wij verwachten een vanafprijs onder de 40.000 euro. Ongeveer hetzelfde als de Hyundai Kona Electric dus, terwijl de Kia e-Soul meer ruimte biedt en luxer is uitgerust. Het is afwachten hoe de Kia e-Soul in de smaak valt bij het Nederlandse publiek. Het is met zijn speelse en eigenaardige vormgeving weliswaar een buitenbeentje, maar qua prijs, actieradius, ruimte en uitrusting bezit hij alle eigenschappen om uit te groeien tot een populaire EV. De levertijd is afhankelijk van het aantal bestellingen. De levertijd van de Kia e-Niro is vanwege de enorme belangstelling opgelopen tot 12 maanden. Het bericht Autotest – Kia e-Soul (2019) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geëlektrificeerde sportsedan De Infiniti Qs Inspiration Concept is een voorproefje van de geëlektrificeerde sportsedan, eentje met een plug-in hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving. Ook dit studiemodel heeft een PHEV-aandrijflijn waarover Infiniti voorlopig nog geen details vrijgeeft. Wel kan Infiniti melden dat de auto op een nieuw modulair platform staat en een verhoogde instap heeft. Auto Shanghai 2019 De conceptcar debuteert in ieder geval op de Auto Shanghai 2019, geopend van dinsdag 16 april tot donderdag 25 april. Het bericht Realistisch: Infiniti Qs Inspiration Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische range De looks en specificaties van de Mitsubishi e-Yi Concept zijn gelijk aan de Engelberg Tourer Concept . Dat betekent dat het studiemodel een volledig elektrische range heeft van 70 kilometer (WLTP), een gecombineerde actieradius van meer dan 700 kilometer (WLTP) en een 2,4-liter benzinemotor die speciaal voor een PHEV-aandrijflijn is ontwikkeld. Eupheme EV Ook presenteert Mitsubishi op de Auto Shanghai 2019 een volledig elektrische SUV. Huh? Heeft Mitsubishi die dan? Niet in Europa, maar wel in China. Daar levert het Japanse merk namelijk de Mitsubishi Eupheme EV, gebaseerd op de Outlander. Er bestaat ook een Eupheme PHEV. Beide modellen worden door de joint-venture GAC Mitsubishi Motors lokaal geproduceerd. Het bericht Nieuwe Mitsubishi e-Yi Concept is oude bekende verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwsbrief De crossover van Kia is eerder dan de bedoeling op internet verschenen. Een foto dook op in een verstuurde nieuwsbrief over de show. En dat blijft natuurlijk niet onopgemerkt. De compacte crossover van Kia heeft sportieve styling met een opvallende grote rode C-stijl. Verder is de letter Z overduidelijk aanwezig in het ontwerp. Zijspiegels heeft het model ook niet. Dat duidt op de aanwezigheid van zijcamera’s. Hete chilipeper Overigens heet deze Kia niet habanero, zoals de gelijknamige hete chilipeper. Kia geeft die naam een kwinkslag door er Habaniro van te maken. Die naam sluit bovendien mooi aan op het de huidige Niro-familie, bestaande uit de Niro Hybrid, Niro Plug-in Hybrid en de e-Niro. Naar verwachting geeft Kia deze Habaniro Concept dus een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar details zijn nog niet bekend. Nog even afwachten dus. Toekomstplannen Er staat in ieder geval een hoop op stapel bij Kia. Denk aan een brandstofcelauto (FCEV) in 2020. In 2025 wenst Kia in totaal zestien voertuigen met een elektrische aandrijving te hebben, waarvan vijf hybrides en plug-in hybrides, vijf volledig batterij-elektrische auto’s en een op volume gerichte FCEV in 2020. Habanero Tot slot nog even een overzicht van hete pepers. De habanero staat op de tweede rij. Het bericht Heet nieuws van Kia: dit is de Kia Habaniro Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Actieradius van 300 kilometer BYD (Build Your Dreams) onthulde de nieuwe K12A bij het hoofdkantoor in Shenzhen, China. De dubbel gelede bus heeft een topsnelheid van 70 km/u en een actieradius van 300 kilometer. Byd meldt trots dat de K12A de eerste elektrische bus is met intelligente vierwielaandrijving. De aandrijflijn bepaalt afhankelijk van de wegomstandigheden welke wielen worden aangedreven, geen overbodige luxe in Colombia. Een ware opmars De elektrische bus is aan een ware opmars bezig. Eerder werd bekend dat er in de provincies Groningen en Drenthe 164 en in Utrecht 55 elektrische bussen in gebruik worden genomen. Bij de luchthaven Schiphol rijden er op dit moment al meer dan 100 elektrische bussen rond. In 2017 spraken twaalf prominente steden -waaronder Parijs en Los Angeles- af dat er vanaf 2025 alleen maar elektrische bussen worden aangeschaft. Los Angeles heeft ondertussen zestig elektrische BYD-bussen besteld en in Parijs wordt er druk getest met elektrische bussen. De inzet van elektrische bussen moet in de Franse stad leiden tot een CO2-reductie van 50% in 2025. Grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China De absolute koploper op het gebied van elektrisch openbaar vervoer is China. Naar schatting rijden 99% van alle elektrische bussen ter wereld in China. Alleen al in de stad Shenzhen (de thuisbasis van BYD) rijden er 16.000 elektrische bussen rond. BYD is een grootste geëlektrificeerde autofabrikant van China. Tijdens het BYD New Architecture Event in Beijing presenteerde het merk zes nieuwe, elektrische modellen met een volledig elektrische en plug-in hybride aandrijflijn. Naast auto’s en bussen produceert het merk ook treinen en batterijopslagsystemen. Lees ook: Elektrische bussen worden massaal verkocht in China Het bericht Dit is ’s werelds langste volledige elektrische bus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Twee elektromotoren De Karma Revero wordt aangedreven auto door twee elektromotoren op de achteras. Een benzinemotor van BMW fungeert als range-extender en kan het lithium-ion accupakket onderweg opladen. Vierdeurs coupé De plug-in hybride Revero – ontworpen door Pininfarina – wordt een snelle vierdeurs coupé. Volgens Bob Kruse, de Chief Technology Officer van Karma, sprint de auto in slechts 4,5 seconden van 0 naar 96 km/u. Auto Shanghai 2019 Karma stelt de nieuwe Revero later in april voor op de Auto Shanghai 2019, samen met nog twee andere nog te onthullen nieuwkomers. Naar verwachting staat de Revero in de tweede helft van 2019 bij de Amerikaanse en Chinese dealers. Of de auto een carrière krijgt in Europa is nog niet duidelijk. Het bericht BMW-driecilinder voor nieuwe Karma Revero verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kracht van vijftien laptops Volkswagen heeft de zelfrijdende e-Golfs uitgerust met elf laserscanners, zeven radars en veertien camera’s. Volkswagen: “Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is een computer weggewerkt met de kracht van zo’n vijftien laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.” Deep learning Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen als dat nodig is. Dat is nog noodzakelijk omdat het systeem zelflerend is en nog veel moet leren. In een complexe situatie moet de kunstmatige intelligentie correct reageren zonder vals alarm te slaan. Volkswagen maakt gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Het uiteindelijke doel van Volkswagen Group Research is om Level 5-technologie te ontwikkelen. Auto’s kunnen dan helemaal zelfstandig rijden. Nieuw testtraject Volkswagen rijdt nu nog op een testtraject van drie kilometer, maar er wordt in Hamburg gewerkt aan een negen kilometer lang testtraject dat in 2020 in gebruik wordt genomen. “Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is”, aldus Volkswagen. De vijf niveaus van autonoom rijden: Level 1 – Assistentie – De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control. Level 2 – Gedeeltelijk autonoom – De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist. Level 3 – Semi-autonoom – De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist. Level 4 – Verregaand autonoom – De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren. Level 5 – Volledig autonoom- De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden. Het bericht Deze Volkswagen e-Golfs rijden zelfstandig verscheen eerst op ZERauto.nl .
Last hurrah In een interview met het Britse AutoCar zegt Callum: “We vragen ons af of de volgende generatie F-Type een last hurrah moet zijn voor de old-school sportwagen die we al jaren kennen en waarderen, of dat we nu over moeten schakelen op onze eerste volledig elektrische sportauto. Het is een zeer moeilijke beslissing. De elektrische oplossing van dit dilemma ziet er in de loop van de tijd interessanter uit.” Interessante uitdaging “De kick van een elektrische auto is vrij verleidelijk en als je je manier van denken aanpast om daarvan te genieten – dus langzamer rijden in bochten, maar een kick krijgen als je eerder gas geeft – is het in veel opzichten net zo aangenaam als een V8-motor. Dan is er nog het rijbereik, maar dat wordt steeds minder een probleem. De belangrijkste uitdaging die nog rest is de inherente verhoging van een auto die nodig is voor het verpakken van de batterijen. Maar ik zie dat als een interessante uitdaging, niet als een onoverkomelijke uitdaging.” Knoop doorhakken De huidige generatie F-Type gaat naar verwachting nog drie jaar mee. Het ontwikkelingswerk van de volgende F-Type start al binnenkort, dus Jaguar moet binnenkort al de knoop doorhakken. Het bericht Volgende Jaguar F-Type wellicht elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Feiten en cijfers Benieuwd naar de feiten en cijfers over het Taycan-testprogramma? We zetten hieronder enkele highlights op een rij. Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers. Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland. Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius. Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent. Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven. Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd. Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs. Prestaties De Porsche Taycan sprint in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/u en kan volgens de NEDC-cyclus ruim 500 kilometer rijden. Nu is die NEDC-range natuurlijk achterhaald. De WLTP-cijfers zijn nog niet bekend. Dankzij de 800 Volt-architectuur van de Taycan kan zijn lithium-ion batterij in 4 minuten worden opgeladen voor een NEDC-bereik van zo’n 100 kilometer. Het bericht Puntjes op de i voor elektrische Porsche Taycan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Electric Intelligence EQ is het nieuwe label van Mercedes-Benz voor elektromobiliteit en staat voor ‘Electric Intelligence’. Een van de eerste EQ-modellen is de volledig elektrische EQC. Deze elektrische SUV heeft twee elektromotoren aan de voor- en achteras met een totaalvermogen van 300 kW. De auto vormt een concurrent van de Jaguar i-Pace en de Audi e-tron. 30 dealers in Nederland De auto kopen wordt in de Benelux dus mogelijk bij 65 dealers, waarvan 34 in België, 30 in Nederland en 1 in Luxemburg. Deze dealers mogen zich expert in elektromobiliteit noemen. “De overige Mercedes-Benz vestigingen fungeren als servicepunt om EQ-voertuigen in te nemen en vervolgens voor onderhoud bij een EQ-dealer onder te brengen. Op deze manier houdt de klant contact met zijn eigen, dichtstbijzijnde Mercedes-Benz dealer”, aldus Mercedes-Benz. Verkoopaandeel Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, verwacht dat elektromodellen in 2025 een verkoopaandeel van 15 tot zelfs 25 procent zullen hebben bij Mercedes-Benz, afhankelijk van de individuele klantvoorkeuren en de ontwikkeling van een openbare laadinfrastructuur. 2022 In 2022 zal het gehele portfolio van Mercedes-Benz Cars geëlektrificeerd zijn. Het merk biedt elektrische alternatieven aan in elk segment, van een compacte Smart tot een SUV als de EQC. In totaal gaat het om meer dan 130 varianten. “Het elektro-offensief vindt plaats onder de vlag van het nieuwe technologie- en productmerk EQ en staat voor een uitgebreid elektrisch ecosysteem voor elektromobiliteit, dat is opgebouwd uit producten, services, technologieën en innovaties.” CASE Het EQ-label is een elementair onderdeel van de Mercedes-Benz bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit, gebundeld onder de term CASE. De vier letters staan voor de vier strategische pijlers ‘connectiviteit’ (Connected), ‘autonoom rijden’ (Autonomous), ‘flexibel gebruik’ (Shared & Services) en ‘elektrische aandrijving’ (Electric). Het bericht Niet alle Mercedes-Benz-dealers verkooppunt van EQ-modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zesde generatie De zevenzits Explorer is de bestverkopende SUV van Ford in de Verenigde Staten. Ford onthulde de volledig nieuwe zesde generatie van de Explorer eerder dit jaar al in Noord-Amerika. In 1991 introduceerde Ford de eerste generatie van de Explorer. Speciaal voor de Europese markt heeft Ford nu een plug-in hybrideversie ontwikkeld. V6 + elektromotor Ford rust de Explorer Plug-In Hybrid uit met een 3,0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator. De V6-benzinemotor levert 350 pk (257 kW) en de elektromotor 100 pk (74 kW). Het systeemvermogen komt uit op 450 pk (331 kW) met 840 Nm aan koppel. Dankzij een 13,4 kWh lithium-ion accupakket kan de SUV 40 kilometer volledig elektrisch afleggen. Het accupakket opladen kan via de aansluiting in het linker voorspatbord. Onderweg wordt het accupakket automatisch opgeladen doordat het systeem de energie die normaliter tijdens het remmen verloren gaat, terugwint en als elektriciteit opslaat in de accu’s. Vier rijmodi PHEV-systeem De PHEV-aandrijflijn heeft vierwielaandrijving, een tientraps automaat en mag een aanhanger van 2.500 kilogram trekken. Verder heeft het PHEV-systeem vier rijmodi, te weten EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Hiermee kan de bestuurder kiezen hoe de aandrijflijn te werk gaat. In de rijmodus EV Auto ondersteunt de elektromotor de 3,0-liter Ecoboost V6-motor met de tijdens de rit teruggewonnen energie om brandstof te besparen. Terrain Management System Daarnaast heeft het Terrain Management System nog zeven rijmodi, namelijk Normal, Sport, Trail, Tow/Haul, Eco, Deep Snow en Sand. Daarnaast heeft de Explorer ook nog Hill Descent Control om wegrijden in het terrein makkelijker te maken. ST-Line of als Platinum De Explorer Plug-In Hybrid wordt in Europa geleverd als ST-Line of als Platinum. De ST-Line heeft diverse hoogglans zwarte details, zoals de grille en dakrails, een sierlijst op de bagageklep en de deurpanelen. In het interieur past Ford rode stiksels in de stoel- en vloerbekleding toe, maar ook een sportstuurwiel met afgevlakte onderzijde en sierlijsten met carbonlook. Bij de Platinum-versie zijn de grille, dakrails, sierlijst op de bagageklep en deurpanelen in zijdeglans afgewerkt. Het interieur heeft houten sierdelen. Veel is standaard De ST-Line uitvoering heeft verder een 800 watt B&O-geluidsinstallatie met twaalf speakers. De Platinum uitvoering is uitgerust met een premium B&O-geluidsinstallatie van 1.000 watt en met veertien speakers. De Explorer Plug-In Hybrid is standaard uitgerust met lichtmetalen 20-inch wielen met een zwarte (ST-Line) of donkergrijze (Platinum) afwerking. Standaard beschikt het model ook over verwarmbare en gekoelde tienvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een verwarmbare tweede zitrij, een inductielader voor smartphones, een verwarmbaar stuurwiel, oprolbare zonwering bij de tweede zitrij en privacy glas vanaf de B-stijl naar achter. Digitaal instrumentencluster In het interieur van de meer dan vijf meter lange, twee meter brede en bijna twee meter hoge Explorer Plug-In Hybrid bespeuren we verder een SYNC 3-infotainmentsysteem met een 10,1-inch touchscreen en een digitaal instrumentencluster met 12,3-inch display. De standaard EasyFold tweede zitrij en PowerFold derde zitrij zijn gemakkelijk neer te klappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De bagageruimte bedraagt maximaal 2.274 liter. In het interieur past Ford verder twaalf bekerhouders toe. Optioneel levert Ford een FordPass Connect-model zodat tot tien apparaten onderweg kunnen internetten via een wifi-hotspot. Veiligheid Uiteraard zijn er ook nog diverse veiligheids- en rijhulpsystemen aanwezig. Denk aan de parkeerhulp Active Park Assist, Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert, Reverse Brake Assist, Pre-Collision Assist met voetgangers- en fietsersdetectie, Adaptive Cruise control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring, Lane-Keeping System en Evasive Steering Assist. De prijzen van de Ford Explorer Plug-in Hybrid maakt Ford in een later stadium bekend. Het bericht Ford Explorer plug-in hybride komt naar Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
MINI Electric MINI spreekt overigens van een ‘MINI Electric’. De productieversie zou mogelijk Cooper SE gaan heten. Het merk belooft kartachtige rij-eigenschappen. De exacte specificaties en de prijs van de MINI Electric worden later bekendgemaakt. MINI is al maanden druk met voorbereidingen van de productie. De productie van de MINI Electric moet in november dit jaar van start gaan. Naar verwachting staat de hatchback in maart 2020 in de showrooms. Midnight Black Speciaal voor particuliere klanten biedt MINI Nederland per direct een overbruggingsaanbod aan in de vorm van een rijk aangeklede MINI Cooper 3-deurs in Midnight Black met gele accenten en MINI Yours Customised stijlelementen. “Hiermee is een productieplek voor de MINI Electric gegarandeerd. Klanten die hier gebruik van willen maken moeten snel zijn, want er zijn slechts 50 stuks van deze speciale MINI beschikbaar. Zakelijke klanten kunnen de tijd tot de aflevering van hun MINI Electric overbruggen met een MINI 5-deurs, waarvan er 100 stuks beschikbaar zijn”, aldus de Nederlandse importeur. Productie MINI produceert de aandrijflijn van de volledig elektrische driedeurs hatchback in de fabriek in Dingolfing en Landshut (Duitsland). De productie van de volledig elektrische MINI start in november dit jaar in de fabriek in Oxford (Groot-Brittannië). Dit is ook de hoofdproductielocatie voor de MINI driedeurs. Dertien plug-in hybrides “Bij BMW Group speelt elektrische mobiliteit een zeer grote rol”, zegt Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland. “Wereldwijd verkocht BMW Group in 2018 meer dan 142.000 geëlektrificeerde modellen, bijna 40 procent meer dan het jaar ervoor. In 2025 hebben we dertien plug-in hybride modellen en minimaal twaalf volledig elektrische modellen in het gamma. In de komende 24 maanden presenteren we achtereenvolgens de MINI Electric, de BMW iX3, de semi-autonoom rijdende BMW iNext en de ranke BMW i4. Allemaal volledig elektrisch.” Het bericht MINI opent orderboeken elektrische driedeurs hatchback verscheen eerst op ZERauto.nl .