Nieuws

“38 eco-modellen van Hyundai Motor Group rond 2025”

* HEV, Hybrid Electric Vehicle –  PHEV, Plug-in Electric Vehicle –  BEV, Battery Electric Vehicle –  FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle Aantal eco-modellen sterk uitbreiden “We gaan het aantal eco-modellen * van de Hyundai Motor Group sterk uitbreiden”, zegt Lee. “Rond 2025 zullen we er 38 hebben, waarvan 18 van Hyundai. Tussen 1997 en 2000 vond de eerste fase plaats. In die jaren kwamen we met de Avante HEV en de BlueOn BEV. De tweede fase liep van 2011 tot 2015. In die jaren introduceerden we vier verschillende eco-modellen: de Sonata HEV, Tuscon ix35 FCEV, de Sonata PHEV en de Kia Soul EV.” De derde fase Lee vervolgt: “De derde fase is voor ons het belangrijkst. De derde fase van ons eco-modellenoffensief loopt sinds 2016. De derde fase houdt in dat we, en dan bedoel ik de Hyundai Motor Group, in totaal met dertien hybrides komen, negen plug-inhybrides, veertien vol-elektrische auto’s en twee auto’s met een brandstofcel. Een aantal modellen heb je vast al gezien. Zo introduceerden we in 2016 de Ioniq als HEV, EV en PHEV en verschenen in 2018 de Kona Electric en Nexo FCEV op de markt.” “In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer.” Hyundai-Kia Wat betreft verkoop van deze eco-modellen, doet Hyundai-Kia al mee in de top. Wereldwijd is Hyundai-Kia de nummer twee. Alleen Toyota verkoopt beter. Op de thuismarkt Korea staat Hyundai-Kia wel op de eerste positie. In Europa heeft het concern momenteel de zilveren medaille in handen. Toyota heeft in Europa het goud in handen. Speciaal EV-platform Hyundai’s luxemerk Genesis speelt in de EV-toekomst van het concern ook een belangrijke rol. “We ontwikkelen een speciaal EV-platform waarop ook Genesis-modellen komen te staan. In 2021 komen we met de eerste volledig elektrische Genesis met een actieradius van ongeveer 700 kilometer volgens de NEDC-meetmethode. Het nieuwe EV-platform is flexibel, zodat we er accupakketten van diverse afmetingen op kwijt kunnen. Het platform krijgt ook een hoog-voltagesysteem om de laadtijd te reduceren. Laden met 400 kW wordt mogelijk. We zetten in op drie verschillende batterijtypen: solid state, metal-air en lithium-sulfur batterijen.” Geloof Waterstof wordt volgens Lee een belangrijkste ‘brandstof’ (lees: energiedrager) in de toekomst. “Daarin geloven we sterk bij Hyundai. Batterij-elektrische auto’s, de BEV’s, en waterstofauto’s, de FCEV’s, vullen elkaar aan. In de toekomst gaan we hybride- en plug-inhybridetechnologie ook aanbieden in 4×4 SUV’s en sedans. Daarnaast staat de ontwikkeling van hybride- en PHEV-systemen voor modellen met de motor voorin én achterwielaandrijving ook op het de planning”, besluit Lee. Het bericht “38 eco-modellen van Hyundai Motor Group rond 2025” verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 november 2018

Zonnig nieuws: Hyundai laadt auto’s op met zonne-energie

Met zonnepanelen in het dak en de motorkap kan een auto extra veel zonlicht opnemen. Een regulator zet het zonlicht om in elektriciteit om bijvoorbeeld de accu op te laden. De techniek is niet alleen geschikt voor elektrische auto’s, maar ook hybrides of auto’s met alleen een verbrandingsmotor profiteren hiervan. Een grotere actieradius, lagere CO2-uitstoot en lager brandstofverbruik zijn het gevolg. Semi-transparante zonnepanelen Op dit moment werkt Hyundai aan drie soorten zonnepanelen: een siliconen paneel, een semi-transparant paneel en flexibele zonnecellen. Het siliconen paneel is een onderdeel van het dak en kan tot 60% van de batterij opladen. Uniek is het semi-transparante zonnepaneel. Dit paneel doet namelijk ook dienst als panoramisch schuifdak om de passagiers ook een beetje zon te gunnen. Als laatste zijn er de zonnecellen. Die vind je terug in bijvoorbeeld de motorkap van de auto om zo de batterij op te laden. 100 Wh per uur Het zonnepaneel levert genoeg kracht om een elektrische auto te laten rijden. Met een vermogen van 100 watt produceert een zonnepaneel, in de volle zon, 100 Wh energie. Op deze manier worden de auto’s rijdende energiecentrales waarmee je bijvoorbeeld ook je huis voorziet van stroom. Een dag rondrijden levert genoeg stroom op om een avondje film te kijken. Mocht er teveel zon zijn, dan reguleert de auto zelf de stroomopname om verhitting te voorkomen. Zonnige toekomst Het is nog even wachten voordat we de rijdende zonnepanelen op de weg zien. Vanaf 2019 begint Hyundai met het implementeren van de techniek in zijn modellen. Het is nog niet bekend welke modellen de zonnepanelen krijgen. Hyundai heeft genoeg auto’s om uit te kiezen. De autofabrikant is wereldwijd marktleider op het gebied van elektrisch rijden met de Kona Electric en de Ioniq Electric. De toekomst lijkt zonnig voor Hyundai! Lees ook: Hyundai Ioniq krijgt groter accupakket. Het bericht Zonnig nieuws: Hyundai laadt auto’s op met zonne-energie verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 november 2018

Elektrische Volkswagen e-Crafter nu leverbaar in Nederland

Uitgebreid dienstenpakket Volkswagen ondersteunt ondernemers bij de overstap naar elektrisch rijden met een uitgebreid pakket aan diensten, dat standaard is inbegrepen bij de aanschaf van een elektrische e-Crafter. Zo kunnen klanten rekenen op 8 jaar gratis onderhoud (tot 240.000 km), dus alle voorgeschreven grote en kleine servicebeurten en de verplichte APK. Ook worden rijtrainingen online en in de praktijk aangeboden om het maximale uit de elektrische bestelwagen te halen qua actieradius. Tevens kunnen ondernemers kosteloos een expert inschakelen om de gehele situatie en de wensen op het gebied van opladen te inventariseren. Op basis hiervan volgt een allesomvattend voorstel met de juiste opties voor bijvoorbeeld laadstations op de zaak, laadstations thuis bij werknemers, de beste laadmomenten en desgewenst zelfs een passend energiecontract. Verder ontvangen klanten een laadpas met toegang tot alle laadstations in Nederland en veel Europese landen. De pas maakt alle laadsessies inzichtelijk en een keer per maand wordt er automatisch gefactureerd. Dan is er ook nog de ‘Mijn Volkswagen Bedrijfswagen’-app waarmee de status van de bestelwagen altijd en overal kan worden opgevraagd, zoals het laadniveau van de accu. LEES OOK: Autotest – elektrische Volkswagen e-Crafter (2018) Prijzen Volkswagen e-Crafter De Volkswagen e-Crafter is inclusief het uitgebreide dienstenpakket leverbaar vanaf 69.100 euro. Deze prijs geldt voor de versie met een GWV van 3.500 kg. Er is ook een versie met een GVW van 4.250 kg die minimaal 72.650 euro (excl. BTW) moet kosten. De meeste klanten zullen echter kiezen voor Full Operational Lease. Dat is bij Volkswagen Pon Financial Services mogelijk vanaf 1.031 euro (72 mnd/20.000 km p/j) of 1.243 euro (48 mnd/20.000 km p/j). Geïnteresseerden kunnen vanaf 22 november a.s. op verschillende locaties kennismaken met deze elektrische Volkswagen Crafter. Bekijk  hier  bij de welke dealer hij wanneer te zien is. LEES OOK:  Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B Het bericht Elektrische Volkswagen e-Crafter nu leverbaar in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 oktober 2018

Plantaardige wol, fijnstof en algen in jouw toekomstige auto!

Levenscyclus De moderne autotechnologie ontwikkelt zich razendsnel en de ene na de andere fabrikant komt met elektrische- of waterstofmodellen. Maar ook na het einde van de levenscyclus zijn er veel ontwikkelingen. Auto’s worden voor 98,6 procent verwerkt en ruim 200 miljoen kilogram gerecycled materiaal vindt zijn weg naar een nieuw product. Nieuwe innovaties zoals duurzaam bandenrubber of een dashboard van geperst gras (BMW i3) maken het recyclen een stuk makkelijker. Maar daar stopt het niet bij. In de toekomst vinden we steeds meer plantaardige producten terug in onze auto. Van bitumen naar citumen In Eindhoven presenteert de ontwerpster Aleksandra Gaca ‘Bloko’: een stof gemaakt met 3D-techniek. Het materiaal is biologisch, volledig geïsoleerd en zit erg lekker. Het complete interieur van de Renault Symbioz bestaat namelijk uit dit materiaal. Daarnaast bespeuren we in Eindhoven ook een nieuw type rubber , genaamd ‘citumen’. Dit materiaal bestaat uit gerecycled bitumen dat CO2-neutraal is en net zo sterk blijft als het origineel. Plastic uit de zee Naast stof en rubber zit er uiteraard ook erg veel kunststof in een auto. Denk maar aan alle knoppen, de middenconsole en zelfs het hele dashboard. Dat kunststof niet altijd makkelijk te verwerken is, bewijst de ‘Plastic Soup’ in alle oceanen wereldwijd. In Eindhoven staat echter een milieuvriendelijk alternatief voor dit chemische product. In Frankrijk werkt een team van wetenschappers aan het maken van kunststof met algen. De waterplant blijkt een perfect ingrediënt om plastic te creëren dat net zo sterk en duurzaam blijft als het oude plastic en voor honderd procent te recyclen is. Als het ook een drinkbeker kan zijn, waarom dan niet een knopje in je auto? Le Mans van de toekomst Het zijn niet alleen de materialen die blijven innoveren tijdens de Dutch Design Week. De Technische Universiteit van Eindhoven toont de Le Mans -racer van de toekomst. Een volledig elektrisch, hypermodern prototype dat in 2023 op Le Mans racen. De studenten ontwikkelen de accutechniek zo, dat de laadtijd beperkt blijft tot enkele seconden. Diverse lichtgewicht materialen en supergladde aerodynamica resulteren in een volbloed raceauto. Meer dan 2.600 innovaties Een servies van algenplastic of een citumen dakbedekking lijken misschien nog toekomstmuziek, maar vergis je niet. Je hele auto bestaat uit deze materialen. Tijdens de Dutch Design Week kun je kennismaken met meer dan 2.600 innovaties die realistischer zijn dan je verwacht. Nieuwsgierig geworden? Je kan nog tot 28 oktober terecht in Eindhoven! Het bericht Plantaardige wol, fijnstof en algen in jouw toekomstige auto! verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2018

Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik

Kort nadat we in Gotenburg geland zijn, worden we gereden naar Torslanda, circa drie kilometer verderop. Deze voorstad van Gotenburg is vooral bekend als thuisbasis van Volvo Cars, de moedermaatschappij van Polestar. Tot voor kort hield het performance-label zich vooral bezig met het tunen van Volvo-modellen om ze vervolgens in smurfenblauw op de markt te brengen (zie de foto onderaan voor de S60 Polestar). Check de Volvo S60 en V60 Polestar Polestar heeft torenhoge ambities Als er een merk is dat duidelijk maakt hoe de auto-industrie op het punt staat ingrijpend te veranderen, is het Polestar wel. Volvo transformeert zijn tuning-dochter om tot een volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert. Van brullende pk’s naar zoemende kilowatts dus. De ambities zijn torenhoog. Directe concurrent van Tesla Model 3 Na de Polestar 1 komen de Polestar 2 (een directe concurrent van de Tesla Model 3 ) en de Polestar 3 (een SUV). Deze zijn volledig elektrisch; de Polestar 1 is dat niet. “Beschouw de Polestar 1 als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen”, vertelt Thomas Ingenlath van Polestar. De Senior Vice President Design van Volvo is tevens CEO bij Polestar (de man in het goudgele pak). Polestar moet bovenal rijplezier geven “Onze roots liggen in het sneller maken van Volvo’s”, gaat Ingenlath verder. “Maar dat verandert drastisch. Onze focus ligt niet langer op de 0 tot 100-acceleratie. Polestar auto’s moeten bovenal rijplezier geven. En een uitstekende handling bieden. Geen vibraties, geen motorgeluid. Geloof me, ook ik hou van V6-motoren. Maar ik zie ze als iets uit het verleden. Ik romantiseer ze liever.” Eigen design We staan inmiddels oog in oog met de Polestar 1. Die ziet eruit als een coupéversie van de Volvo S90, maar dat is een bewuste keuze, aldus Ingenlath. “De Polestar 1 moet een brug slaan naar de toekomstige modellen.  En ik kan beloven dat die een heel eigen design zullen hebben dat met niets te vergelijken valt.” Blauwdruk Volvo Concept Coupé Het design van de Polestar 1 is een blauwdruk van de Volvo Concept Coupé uit 2013, maar who cares ? De Mona Lisa stamt uit de 16de eeuw (denken we) en ook die heeft haar glans nog niet verloren. De Polestar 1 ziet er dik uit. De sportstoelen zitten goed en ondersteunen het lichaam optimaal. Het dashboard is typisch Volvo; minimalistisch met een groot rechtopstaand multimediadisplay. Trots op Volvo Polestar nodigde ZERauto.nl tegelijkertijd uit om de opening van het nieuwe hoofdkantoor bij te wonen. In Gotenburg, op Volvo-terrein. Ook dat is een bewuste keuze, zegt pr-manager Brent Ellis. “De band die we met Volvo hebben, willen we uitdragen. Het is iets om trots op te zijn. We zijn een Scandinavisch merk. Bovendien ligt bij Volvo ligt een enorme hoeveelheid expertise voor het oprapen.” “Het nieuwe hoofdkantoor vertegenwoordigt onze filosofie”, voegt Ingenlath toe. “Het is onderscheidend, net als Polestar. Zelfs bijna provocerend. Bovendien fungeert het als een stimulans voor het hele Volvo-terrein. Het straalt een volgende generatie mobiliteit uit”, aldus de man die verantwoordelijk is voor het design van onder meer de huidige Volvo XC90 . Polestar 1: 500 per jaar Is het hoofdkantoor van Polestar feitelijk een vakkundig opgepimpt Volvo-kantoor uit de vorige eeuw, de nieuwste productiefaciliteit is dat beslist niet. Een gloednieuw, uiterst indrukwekkend  state-of-the-artfabriek in Chengdu, China (zie foto hieronder). Medio 2019 begint hier de productie van de Polestar 1. Er worden jaarlijks 500 exemplaren gebouwd. En hij komt ook naar Nederland. Prijs Polestar 1 De prijs van de Polestar 1 maakt het merk later bekend. De prijs in Duitsland is inmiddels wel vastgesteld: 155.000 euro inclusief belastingen. “Een koopje gezien het werk dat erin zit”, sluit Ingenlath af. De carrosserie is van koolstofvezel. Met een koppel van 1.000 Nm. Een pure rijdersauto, belooft Polestar. We kunnen niet wachten om de weg op te gaan. Het bericht Polestar neemt nieuw hoofdkantoor in Gotenburg in gebruik verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2018

Volgende generatie Renault Clio komt niet als EV

Renault ZOE “Er komt een hybrideversie van de nieuwe Clio, maar geen elektrische versie. Daarvoor hebben we de Renault ZOE”, zegt Van den Acker. In plaats van één platform dat geschikt is voor benzine- en dieselmotoren alsook een volledig elektrische aandrijflijn, kiest Renault voor een andere strategie. Speciaal EV-platform “Er zijn twee manieren waarop je elektrische auto’s kunt maken. Je maakt een auto met een verbrandingsmotor en dan pas je het platform zodanig aan dat er een accupakket in past, óf je maakt een speciaal platform voor elektrische auto’s”, zegt Van den Acker. Karakter en beleving Van den Acker: “Als je een auto ontwikkelt voor elektrische, benzine- en hybride-aandrijving, dan verdwijnt het karakter en daarmee de beleving. Het voordeel van een speciaal EV-platform is dat je van de batterijen een compact pakketje kunt maken en ze zo ideaal mogelijk kunt verspreiden. Zo blijft het design in stand. Dat is onze benadering. Op ons nieuwe EV-platform komen diverse auto’s te staan.” Elektrische Mégane Ook een elektrische Mégane? “We hebben ons eerst gericht op de segmenten waar we van oudsher sterk zijn, zoals het B-segment waarin we de ZOE lanceerden. Daarvoor hadden we ook de Fluence, een middenklasse sedan. De vraag om hogerop te gaan is natuurlijk interessant, maar elektrisch rijden blijft relatief duur. We gaan eerst verder met hybride versies.” Het bericht Volgende generatie Renault Clio komt niet als EV verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 oktober 2018

Hyundai schroeft productie Kona Electric op

Lange levertijd “Het nadeel van de populariteit is dat de levertijd van de Hyundai Kona Electric momenteel 10 tot 12 maanden bedraagt”, aldus de importeur. “Dat komt doordat de B-segment SUV niet alleen in Nederland gewild is, maar ook in diverse andere Europese landen. Dat is jammer voor klanten die deze gewilde elektrische auto hebben besteld, maar ook voor berijders die de Kona Electric nog willen bestellen”, stelt Hyundai. Orders toegewezen aan Nederland De importeur vervolgt: “Hyundai werkt daarom momenteel hard om de levertijd van de Kona Electric op te lossen. Niet alleen wordt de elektrische auto momenteel in hoog tempo uitgeleverd aan klanten die de auto besteld hebben. Hyundai is bovendien drukdoende om de opgelopen vertraging van de afgelopen maanden nog voor het einde van dit jaar in te halen. Om dit te bewerkstelligen, zijn de vertraagde orders alsnog door de fabrikant toegewezen aan Nederland. Door deze allocatie van voertuigen streeft Hyundai naar de beloofde levertijden zoals afgegeven bij de Hyundai-dealer. Voor 2019 verwacht Hyundai dat de productie opgeschroefd wordt, zodat Nederlandse klanten beter bediend worden. Komend jaar hoopt Hyundai de levertijd van de Hyundai Kona Electric zelfs aanzienlijk te kunnen terugbrengen.” Tussenstap De Hyundai Ioniq Electric is wel gewoon leverbaar en zelfs op voorraad beschikbaar. Hyundai benadrukt dat er voor deze auto korte (private) leasecontracten bespreekbaar zijn voor wie daarna wilt overstappen op een Kona Electric met 64 kWh accupakket. De Kona Electric 64 kWh is er vanaf 39.195 euro en haalt ruim 480 kilometer op een volle acculading. Later komt Hyundai nog met een kleinere batterij met ongeveer 300 kilometer range. Het bericht Hyundai schroeft productie Kona Electric op verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 oktober 2018