Nieuws

NEVS 9-3 Electric in actie in Europa

Meer modellen in petto De elektrische NEVS 9-3 Electric is de eerste auto van NEVS. In de toekomst moeten er nog meer elektrische auto’s verschijnen. Maar zover is het nog niet. NEVS richt zich eerst op Chinese klanten. Pas daarna gaat NEVS het portfolio uitbreiden en de elektrische auto’s in meer landen verkopen. Van 50.000 naar 220.000 auto’s NEVS bouwt de productiecapaciteit van de fabriek in Tianjin rustig op. In Fase 1 van het zogeheten Tianjin Project bedraagt de jaarproductiecapaciteit 50.000 exemplaren. Met een orderportefeuille van ongeveer 300.000 auto’s levert dat in ieder geval al zes jaar werk op. Maar NEVS hoopt verder te groeien en de productie spoedig te kunnen verhogen. De doelstelling van Fase 2 bedraagt 220.000 exemplaren op jaarbasis. Het zijn tot nu toe vooral Chinese bedrijven en overheidsorganisaties die een auto hebben besteld. NEVS uitbouwen NEVS werd opgericht in 2012 en nam alle bezittingen van het failliete Saab over met het doel om de 9-3 opnieuw te lanceren met een elektrische aandrijflijn. In januari 2017 kreeg NEVS goedkeuring van de Chinese overheid om de 9-3 in Tianjin te bouwen. De productie kon in december 2017 starten. Nu heeft NEVS tijd nodig om het bedrijf uit te bouwen. Nog meer fabrieken Met het oog op alle plannen heeft NEVS plannen om een tweede fabriek in China te openen. Ook een fabriek in Turkije staat in de plannen. De voormalig Saab-fabriek in Trollhättan wordt in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. In die fabriek produceert NEVS auto’s voor de wereld. NEVS bouwt auto’s lokaal in China om hoge importkosten te voorkomen. Nog niet winstgevend Winstgevend is het NEVS nog niet. Over 2017 noteerde NEVS een verlies van 996 MSEK, omgerekend is dat 97 miljoen euro in de min. In 2016 noteerde NEVS een verlies van 93 miljoen euro. “Alles verloopt volgens plan. We zitten in een periode van grote investeringen in nieuwe modellen en een compleet nieuwe fabriek in China”, zegt Stefan Tilk, CEO van NEVS. Bij NEVS werken nu ongeveer 962 mensen. Test driving NEVS 9-3 electric PPV in the sunshine #Trollhättan #EVpower #FutureMobility A post shared by NEVS (@nevsofficial) on Jun 12, 2018 at 6:39am PDT Het bericht NEVS 9-3 Electric in actie in Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2018

De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch

Ideaal voor bezorg- en servicediensten Bestelwagens brengen de meeste tijd door in steden. En het worden er steeds meer, vooral door de explosieve toename van pakketbezorgingen. Er rijdt elke dag wel een koeriersbusje door de straat. Maar we willen ook dat de luchtkwaliteit in onze steden verbetert. Er is dus steeds meer behoefte aan elektrisch aangedreven bestelwagens. Het aanbod van elektrische bedrijfswagens is nog vrij beperkt, maar komende herfst komt er dus een veelbelovend model bij. De Mercedes-Benz eVito heeft een 41,4 kWh-batterij en een actieradius van 150 kilometer (volgens WLTP-test). De elektromotor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en 300 Nm trekkracht. De topsnelheid kan worden afgestemd op het gebruik van de eVito. Als uitsluitend in de stad gereden wordt, is een topsnelheid van 80 km/u voldoende. Dat bespaart energie en maximaliseert de actieradius. Als de elektrische bus voor langere afstanden wordt ingezet, is een topsnelheid van 120 km/u mogelijk. LEES OOK: Renault start levering elektrische Master Z.E. in Europa Twee versies De Mercedes-Benz eVito is niet de eerste elektrische bestelwagen, maar wel in deze klasse. Alle andere elektrische bedrijfswagens zijn groter of kleiner. De eVito wordt leverbaar in twee lengtevarianten, met een laadruimte van 6,0 of 6,6 m 3 . Het basismodel is 5,14 meter lang met een laadvermogen van 1.073 kg. De langere versie meet 5,37 meter in lengte en mag 1.048 kg aan lading meesjouwen. Het maximaal toegestane gewicht bedraagt 3.200 kg. De elektrische Mercedes-Benz eVito komt medio september op de Europese markt. De Nederlandse prijs is nog onbekend. Mercedes-Benz benadrukt wel dat de TCO (Total Cost of Ownership) hetzelfde is als voor de dieselvarianten van de Vito. Volgend jaar komt ook de elektrische Mercedes-Benz eSprinter op de markt. LEES OOK: Elektrische Mercedes-Benz EQC komt in 2019 Het bericht De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2018

Autotest – BMW i3s

Unieke auto De BMW i3 is misschien wel de opmerkelijkste elektrische auto van dit moment. Hij ziet eruit alsof hij twintig jaar te vroeg is ontworpen en het interieur is met geen enkel ander model te vergelijken. En hij valt goed in de smaak. De eerste volledig elektrisch aangedreven BMW heeft wereldwijd veel kopers overtuigd en het Duitse merk veel nieuwe klanten bezorgd. Maar sinds de introductie van de BMW i3 is veel veranderd in de wereld van elektrisch rijden. Vrijwel elk volumemerk lanceert binnenkort een EV of heeft recentelijk een elektrisch model op de markt gebracht. Het aantal concurrenten neemt snel toe en de batterijtechniek ontwikkelt zich in rap tempo. Wat is nieuw? Om de verkoop van de ‘relatief oude’ BMW i3 op gang te houden, werd het model op tal van punten vernieuwd. Het model keerde terug naar de tekentafel en kreeg onder meer nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met standaard led-techniek, nieuwe led-richtingaanwijzers in de voorbumper. Het infotainmentsysteem is geüpgraded en te bedienen via de nieuwste generatie van het iDrive systeem. Het beeldscherm is nu 10,25 inch groot en gebruikers hebben toegang tot nieuwe digitale diensten. Verder zijn er nieuwe kleuren en wieldesigns aan het aanbod toegevoegd om de BMW i3 nog aantrekkelijker te maken. Met de ‘s’ van sportief Het grootste nieuws is de lancering de BMW i3s, waarmee de BMW i3 voor het eerst leverbaar is in twee smaken. De i3s is een sportievere variant met een onderscheidende uitstraling. Deze is te herkennen aan de zwarte dakrand, afwijkende voorbumper met zwarte inzet, zwarte wielkastranden en 20-inch lichtmetalen wielen met 20 mm bredere banden. De BMW i3s is ook voorzien van een iets krachtigere elektromotor. Die stuurt 135 kW (184 pk) vermogen en 270 Nm koppel naar de achterwielen, terwijl de reguliere versie het met 125 kW (170 pk) en 250 Nm moet doen. Het 10 mm verlaagde sportonderstel met specifieke aanpassingen en de sterk verbeterde tractiecontrole zorgen voor een nog strakker weggedrag in bochten. De snellere reactie op het gaspedaal en directere besturing in de Sport-modus, die is te selecteren via de Driving Experience Control-schakelaar, maakt het sportieve feestje compleet. Puur rijplezier De accucapaciteit is ongewijzigd. In de bodem van de BMW i3s ligt een 33 kWh-accu waarmee je in de praktijk – bij een gematigde rijstijl en gemiddelde temperaturen – ongeveer 200 km moet kunnen rijden. Je zou denken dat je daarmee bij voorbaat kansloos bent gezien de veel grotere actieradius van nieuwe EV’s. Maar dat ligt bij de BMW i3 toch anders. De BMW i3s is niet geschikt om lange afstanden te overbruggen, laten we eerlijk zijn. Maar daartegenover staat een partij rijplezier dat zijn weerga niet kent. Rijden in de BMW i3s is een groot feest, iedere keer weer! Vooral. In de sportiefste rijstand (Sport+) schiet de BMW i3s van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, maar het voelt veel sneller. De reactie op het stroompedaal is furieus. Maar het is vooral het bochtenwerk waar de BMW i3s zijn klasse toont. De besturing en wegligging zijn fantastisch! De BMW i3s zorgt voor een grote glimlach op het gezicht van bestuurders die houden van autorijden. Beperkte actieradius Maar sportief rijden kent ook nadelen, want de batterij is in no-time leeg. Een paar keer voluit accelereren en je bent zo 30 a 40 km actieradius kwijt. De topsnelheid is in de i3s weliswaar verhoogd van 150 naar 160 km/u, maar snelwegen wil je het liefst vermijden want die vreten de batterij ook razendsnel leeg. Met behulp van de Eco-stand kun je de actieradius iets oprekken. Handig in druk stadsverkeer en als je de airco niet nodig hebt (want die schakelt uit). Maar een BMW i3s koop je niet om continu rustig te rijden om het maximale uit de accu te halen. Dan zijn er zat alternatieven. Conclusie: de BMW i3s ideaal voor automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle premium auto die veel waarde hechten aan rijplezier, voornamelijk korte stukken rijden en bereid zijn de auto vaak aan een laadpaal te hangen. Want dat is bij de BMW i3 wel nodig. Opladen Over opladen gesproken: de vernieuwde BMW i3 wordt geleverd met een verbeterde laadkabel. En als je thuis of op werk een BMW i Wallbox laat installeren, kun je daarmee snelladen met vermogens tot 11 kW. In drie uur heb je dan 180 kilometer actieradius bijgeladen. Via een huishoudelijk stopcontact (10A/240V) duurt het ongeveer 11 uur om de batterij tot 80% op te laden. De BMW i3s is geen topper op het gebied van rijbereik, maar zonder twijfel de leukste elektrische auto’s om mee te rijden. De vernieuwde BMW i3 staat in de showroom voor prijzen vanaf 40 mille. De i3s is er vanaf 44 mille. Het bericht Autotest – BMW i3s verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’

LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA Zonnepanelen en windturbines De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF . Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties. ArenA was niet duurzaam Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.” Elke vierkante meter drie keer gebruiken Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.” Nissan het verst met batterijen tweede leven geven Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog. Korting op je parkeerticket Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.” Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan. Het bericht Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018