Nieuws

Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven

Massaproductie Dat heeft Yoshikazu Tanaka, chief engineer van de waterstofauto Toyota Mirai, gezegd in een interview met Reuters . “We gaan van beperkte productie opschalen naar massaproductie, verminderen de hoeveelheid dure materialen zoals platina die wordt gebruikt in FCV-componenten en maken het systeem compacter en krachtiger”, aldus Tanaka. Ook waterstof-SUV’s Toyota werkt aan een complete familie waterstofvoertuigen. Het merk heeft al de Mirai, maar daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al . Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn. Actieradius vergroten De huidige Toyota Mirai heeft een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer. Bij de volgende Mirai mikt Toyota op een range van 700 tot 750 kilometer. In 2025 moet 1.000 kilometer haalbaar zijn. Toyota City Tot op heden zijn er al 6.000 exemplaren van de Toyota Mirai verkocht waarvan enkele in Nederland. Toyota bouwt de Mirai momenteel in Toyota City, waar voorheen de Lexus LFA werd gebouwd. De dagproductie ligt op 6,5 auto’s. Alle aandrijflijncomponenten (brandstofcel, elektromotor, compacte batterij en de waterstoftanks) kosten naar schatting zo’n 11.000 dollar. Toyota hoopt deze prijs met productieverhoging te reduceren naar 8.000 dollar. De Toyota Mirai kost in Nederland 80.925 euro. Het bericht Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 augustus 2018

Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)

4 procent bijtelling We kunnen wel zeggen dat de Hyundai Kona Electric op een zeer gunstig moment komt en precies de juiste prijs heeft. Bij zakelijk gebruik reken je in 2018 met 4 procent bijtelling over de gehele cataloguswaarde. In 2019 wordt dat anders: dan reken je tot een cataloguswaarde van 50.000 euro met 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven met 22 procent. Kortom: voor een batterij-elektrische auto van 60.000 euro reken je over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. De juiste prijs De Hyundai Kona Electric heeft zoals gezegd de juiste prijs. Hij is er namelijk vanaf 39.195 euro. Voor een B-segment crossover met het ruimte-aanbod van een Hyundai i20 is dat natuurlijk best veel geld. Toch heb je tijdens het rijden in de Kona Electric geen opgesloten gevoel. Het interieur is ruimtelijk opgezet, precies zoals in zijn benzinebroer. Drie versies Staar jezelf overigens niet blind op die 39 mille. Hyundai start met de Kona Electric Premium, de topversie. Die kost 44.995 euro en arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort (39.195 euro) en Fashion (41.495 euro) worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld. Is een kleine 40 mille nog steeds te duur? Heb dan even geduld, want Hyundai introduceert binnenkort nog een Kona Electric met een kleiner accupakket (39,2 kWh) met een range (WLTP) van ongeveer 300 kilometer. Die auto gaat ongeveer 35.000 euro kosten, vergelijkbaar met een Nissan Leaf . Hyundai Kona Electric (2018), de eerste kennismaking – AutoRAI TV Grootste accuvariant Hyundai trapt af met de grootste accuvariant: de Kona Electric met 64 kWh-accu. Volgens de WLTP-meetcyclus komt de Kona Electric daarmee 482 kilometer ver op een enkele acculading. In de praktijk blijft daar – afhankelijk van je rijstijl – ongeveer 400 tot 440 kilometer van over. Prima cijfers. “Laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing.” Opladen Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de betere ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten voor 80 procent opgeladen. Met de 7,2 kW on board-oplader (standaard) neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo. Vlot Acceptabele laadtijden, maar enige laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing. Qua rijden is de Kona Electric een heerlijke metgezel. De 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor zorgt voor een 0-100 sprint van slechts 7,6 seconden. Zeer vlot. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. De Hyundai Kona Electric met 39,2 kWh accupakket heeft een elektromotor met een vermogen van 135 pk (99 kW) en 395 Nm trekkracht. Zware jongen Een batterij-elektrische auto is zelden een lichtgewicht. Ook de Hyundai Kona Electric is dat niet. Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie. Dat grote verschil zit hem natuurlijk in het zware accupakket. Gelukkig heeft Hyundai het accupakket verwerkt in de bodemsectie waardoor de auto een laag zwaartepunt heeft en dus nog altijd lekker stuurt. “Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie.” Geluidsisolatie Comfortabel is de Kona Electric ook. Hyundai zou wel wat extra geluidsisolatie in de wielkasten mogen toepassen. Dat maakt de auto al een stuk stiller. De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Bovendien zitten alle knoppen op de juiste plek. De transmissie heeft ook druktoetsen om ruimte te besparen. Uitrusting Omdat de Kona Electric een kleine 16.000 euro duurder is dan een Kona met conventionele verbrandingsmotor, rust Hyundai de elektrische variant standaard ook rijker uit. Zo zijn een Display Audio-infotainmentsysteem met 7-inch LCD-display (ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit) en een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen standaard. De Fashion en Premium hebben een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten met informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera’s en online zoekopdrachten naar POI’s. “Rijders kunnen zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto.” Geslaagd? De Hyundai Kona Electric dus. Rijk uitgerust, wendbaar, compact en een flinke range. Zonder fiscale prikkels verkocht Hyundai er door de nog altijd stevige vanafprijs slechts tientallen van in Nederland. Dankzij 4 procent bijtelling is dat een compleet ander verhaal. Tot op heden zijn er in Nederland al 2.700 exemplaren op voorhand verkocht. Gelukkig kunnen die rijders zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto. Want overall is de Kona Electric van Hyundai zeer geslaagd. Het bericht Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 juli 2018

Forse stijging aantal gestolen Toyota hybrides

Grootste stijger Door de forse toename van het aantal gestolen Toyota’s is het Japanse merk de grootste stijger van alle gestolen automerken in Nederland. Met een totaal van 226 gestolen Toyota’s in de eerste zes maanden van dit jaar, steeg het aantal diefstalmeldingen met 148,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Van alle gestolen Toyota’s is 72% voorzien van hybride-aandrijving. Met 45 gestolen exemplaren is de Toyota RAV4 Hybrid de populairste onder autodieven, gevolgd door de Toyota C-HR Hybrid (32) en Toyota Auris Hybrid (17). En als je kijkt naar het totaal aantal Toyota’s RAV4 op de Nederlandse wegen ten opzichte van het aantal gestolen exemplaren, is dit ook meteen de auto met het hoogste diefstalrisico in Nederland (1 op 396). En binnen de top-1o van auto’s met het hoogste diefstalrisico werden van de Toyota RAV4 ook veruit het minste teruggevonden. LEES OOK: Compleet nieuwe Toyota RAV4 (2019) oogt gewaagd Categorie 0 tot 3 jaar Wat verder nog opvalt in de statistieken van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: de meeste gestolen Toyota’s zijn relatief nieuw. Met 129 gestolen modellen met een leeftijd tussen 0 en 3 jaar is Toyota zelfs het meest gestolen automerk in deze categorie. Het totaal aantal gestolen auto’s in Nederland daalde overigens met 14% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017. Volkswagen is nog steeds by far  het meest gestolen automerk in Nederland (1.010 stuks), gevolgd door BMW (349), Audi (252) en Toyota op plek vier (226). LEES OOK: Alle diefstalcijfers eerste halfjaar 2018 op een rij Het bericht Forse stijging aantal gestolen Toyota hybrides verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 juli 2018

Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio

Innovatieve Olympische en Paralympische Spelen Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020’ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers. Mobility for All De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD. Waterstof Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxemerk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen. Transport Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden. Het bericht Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 juli 2018

De populairste elektrische auto’s van dit moment

Tesla Model S op één De Tesla Model S is nog altijd de populairste batterij elektrische auto in Nederland. In de eerste helft van 2018 kregen er al 1.879 exemplaren een kenteken. In heel 2017 waren dat er volgens VWE Automotive in totaal 2.085. De Nissan Leaf staat op de tweede plaats met 519 exemplaren in 2017 en in de eerste zes maanden van 2018 al 1.417 units (+173 procent!). De Volkswagen e-Golf maakt de top-drie compleet met 1.302 exemplaren in de eerste helft van 2018 (in 2017 in totaal 949 auto’s). Opvallende stijger: Opel Ampera-e Een andere opvallende stijger is de Opel Ampera-e . In 2017 registreerde Opel 228 exemplaren. In de eerste zes maanden van 2018 zijn dat er al 564 (+147 procent!). Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace Dit overzicht met registratiecijfers ziet er eind dit jaar vast en zeker heel anders uit. Het kan dan goed zijn dat de Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace strijden om de toppositie. Jaguar verwacht dit jaar een kleine 4.000 exemplaren van de I-Pace op Nederlands kenteken te zetten. Hyundai mikt op minimaal 2.700 exemplaren van de Kona Electric. De verkoop van de elektrische Audi e-tron – een concurrent van de I-Pace – is al begonnen, maar de leveringen starten pas in 2019. Gouden jaar 2018 is een gouden jaar voor elektrische auto’s in Nederland. De oorzaak: 4 procent bijtelling. In 2018 mogen zakelijke rijders bij zakelijk gebruik rekenen met 4 procent bijtelling, ongeacht de vanafprijs van de auto. In 2019 wordt dat anders. Dan reken je van 1 tot 50.000 euro met 4 procent bijtelling en alles daarboven met 22 procent. Voor een batterij elektrische auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro reken je dus over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. En plug-in hybrides? In 2015 werden er nog meer dan 40.000 plug-in hybrides geregistreerd in Nederland vanwege gunstige bijtellingsregels. In 2017 waren die fiscale prikkels weg en daalde het aantal tot slechts 1.120. Het leek helemaal voorbij te zijn met de plug-in hybrides. Toch is de verkoop van nieuwe plug-in hybrides dit jaar toch weer iets gestegen. In de eerste helft van dit jaar zijn er maar liefst 173 procent meer nieuwe plug-in hybrides verkocht dan in de eerste helft van 2017. De oorzaak is de nieuwe Volvo XC60. Er zijn dit jaar al 480 Volvo XC60 T8 Twin Engines geregistreerd, waarmee dit model 28 procent van de totale plug-in verkoop voor zijn rekening neemt. Het bericht De populairste elektrische auto’s van dit moment verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 juli 2018