Nieuws

Opel GT X Experimental: De Opel van de nabije toekomst

SUV’s Dat Opel zijn toekomstvisie presenteert door middel van een SUV is geen toeval: 40 procent van alle in 2021 verkochte auto’s is naar verwachting een SUV. Het studiemodel heeft bovendien niet voor niets een X in de naam. Deze X benadrukt Opels plan om zijn greep op de SUV-markt verder te verstevigen. Gedurfd design en praktische bruikbaarheid Opel GT X Experimental verenigt volgens de autobouwer “Duitse technologie, kwaliteit en precisie met fraaie en visionaire innovaties”. Met het model geeft Opel een kijkje in de toekomst van hoe nieuwe Opels van rond 2025 er uitzien. Daarbij mikt Opel op gedurfd design en praktische bruikbaarheid. 50 kWh lithium-ion-batterij Het studiemodel is 4.063 mm lang, 1.830 mm breed en 1.528 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.625 mm. Een redelijk compacte SUV dus. Zoals aangegeven is de GT X Experimental een elektrische aangedreven auto. Hij beschikt over een compacte 50 kWh lithium-ion-batterij die je met een stekker maar ook met inductie kan opladen. Over de actieradius is niets bekend. Level 3 De auto beschikt over autonome rijfuncties level 3. Dat betekent dat hij in elk opzicht autonoom kan rijden, maar dat de bestuurder moet kunnen reageren wanneer ingrijpen noodzakelijk is. Hij rolt op rolt op 17-inch lichtmetalen wielen Instappen Instappen is vrij eenvoudig, omdat alle deuren tot 90 graden kunnen open. De panoramische voorruit reikt in het dak tot boven de achterbank. Zodoende is het interieur lekker licht. Het exterieurdesign oogt heel clean. Zaken als de deurgrepen en zijspiegels zijn weggelaten. In plaats van zijspiegels heeft de auto uitklapbare camera’s die zijn geïntegreerd in het gele designaccent langs de motorkap. Pure Panel Het beeld van de camera’s wordt weergegeven op twee schermen, uiterst links en rechts van het dashboard. In het interieur bespeuren we ook nog een ‘Pure Panel’: een enkel, breed scherm waarop alle belangrijke informatie wordt weergegeven. Knoppen zijn in de toekomst overbodig. Opel Vizor Het frontdesign van de GT X Experimental wordt in de loop van het volgende decennium een heel belangrijk designelement voor alle Opel-modellen. Opel noemt dit nieuwe design de Opel Vizor. “Het omkadert alle hightech en merkelementen in het front, achter donker plexiglas, zoals het LED Blitz-logo die in diverse kleuren weergeeft welke status de auto heeft, en de LED Matrix-verlichting, de vleugelvormige dagrijverlichting en alle camera’s en sensors van de assistentiesystemen en de autonome rijfuncties”, aldus Opel. Diverse studiemodellen In de afgelopen jaren heeft Opel diverse studiemodellen gepresenteerd. In 2013 verscheen de Monza. Dit studie gaf vorm aan Opels streven naar meer efficiency (indeling, minder gewicht en aandrijflijn). De GT Concept van 2016 bracht efficiency naar een nog hoger niveau met zijn design gebaseerd op Opels merkwaarden bereikbaarheid, eenvoud en puurheid. De GT X Experimental toont dat Opel in de toekomst kiest voor gedurfd(er) design. Opel Monza Concept – 2013 Opel GT Concept – 2016 Het bericht Opel GT X Experimental: De Opel van de nabije toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 augustus 2018

Louwman start verkoop elektrische StreetScooter

StreetScooter Work De StreetScooter Work is in eigen huis ontwikkeld door Deutsche Post DHL Group. De elektrische bedrijfswagen werd aanvankelijk alleen gebouwd voor eigen gebruik, maar werd later ook aan andere bedrijven aangeboden. En met succes, want de StreetScooter Work is uitgegroeid tot de bestverkopende elektrische bedrijfswagen in Duitsland. Reden voor de Louwman Group om als officieel dealer- en servicepartner van StreetScooter in Nederland aan de slag te gaan. De bedrijfswagen is leverbaar met een gesloten laadbox (Work Box), als pick-up met open laadbak (Work Pickup) en als chassis-cabine voor verschillende soorten maatwerk  (Work Pure). Tevens zijn er per uitvoering drie varianten. De eerste heeft een 20 kWh-batterij en een actieradius van 118 km volgens oude NEDC-meetmethode. De tweede een 40 kWh-batterij en een NEDC-bereik van 232 km. De derde (L) is een verlengde versie met een hoger laadvermogen en een 40 kWh-batterij. De topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 85 km/u. De standaard StreetScooter Work Box heeft een laadvolume van 4,3 kubieke meter, terwijl de Work L Box een volume van 8 kuub biedt. Ander voorbeeld: de Pickup heeft laadvermogen van 585 kg en de Work L Pickup 895 kg. De prijzen beginnen bij 31.950 euro voor de StreetScooter Work Pure en lopen op tot 45.450 euro voor de Work L Box. De prijzen zijn exclusief BTW en BPM. Het bericht Louwman start verkoop elektrische StreetScooter verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 augustus 2018

Audi e-tron uniek in energie terugwinnen

De elektrische Audi e-tron komt begin 2019 op de markt. De SUV krijgt een 95 kWh-batterijpakket, goed voor een actieradius van ruim 400 km volgens de WLTP-test. Inmiddels weten we hoeveel het model gaat kosten , dat hij beschikt over twee laadsystemen  en optioneel leverbaar wordt met digitale buitenspiegels . Nu laat Audi weten dat de e-tron ongeveer een derde van de kilometers rijdt op teruggewonnen remenergie. De Audi e-tron kan in twee situaties energie terugwinnen: als de bestuurder het gas loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt. In beide gevallen fungeren de elektromotoren dan als generatoren die stroom opwekken. Alleen op de elektromotoren bedraagt de remkracht al 0,3 G, voldoende voor 90% van alle remacties. Hierdoor is het vrijwel niet nodig om de remschijven aan te spreken, maar als de bestuurder wel op de rem trapt, wordt ook via de remschijven energie teruggewonnen. LEES OOK: Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) Bij een snelheid van 100 km/u kan de Audi e-tron 220 kW aan energie recupereren, wat meer dan zeventig procent van de gebruikte energie is. Volgens Audi komt geen enkel ander productiemodel komt tot zo’n hoge waarde. De Audi e-tron komt zelfs in de buurt van de elektrische  Formule E-wagens , die in het seizoen 2018/2019 100% procent van de gebruikte energie terugwinnen. De Audi e-tron is naar eigen zeggen de eerste elektrische auto met een geïntegreerd elektrohydraulisch remsysteem. Het gehele weegt slechts 6 kg en wordt elektronisch aangestuurd (brake-by-wire). Dat betekent dat er geen mechanische verbinding is tussen het rempedaal en de remmen. Tevens is het model uitgerust met een reinigingssysteem voor de remmen, dat ervoor zorgt dat ze vrij blijven van oxidatie. Het gebruikt periodiek de mechanische remmen, ook als het niet nodig is, om ervoor te zorgen dat ze in optimale conditie blijven. LEES OOK: Audi brengt PlayStation-racer tot leven Het bericht Audi e-tron uniek in energie terugwinnen verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 augustus 2018

Autotest – Hyundai Nexo (2018)

Aantal waterstoftankstations Het zal je vast niet ontgaan zijn dat de Nederlandse overheid vol inzet op batterij-elektrische auto’s. Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het aantal waterstoftankstations loopt daarentegen nog altijd sterk achter. Momenteel zijn er in Nederland slechts vier waterstoftankstations operationeel. Die staan in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. “Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig.” Overtuigend Gelukkig liggen er plannen klaar voor de bouw van waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Utrecht en bij Schiphol en Rotterdam Airport. In 2020 moeten in ons land ten minste twintig tankstations operationeel zijn. Mooie plannen, maar echt overtuigend is het nog altijd niet. Vooral als je realiseert dat Nederland duizenden laadpalen telt. Wil de waterstofauto zich echt goed kunnen ontwikkelen, dan zijn er veel meer tankstations nodig. Slim concept Wellicht dat deze nieuwe Hyundai Nexo de overheid kan overtuigen om meer in te zetten op waterstoftankstations, want deze technologisch vooruitstrevende SUV heeft ons al wel aan het denken gezet. Want moeten we wel kiezen voor een auto met een loodzware accu? Opladen duurt lang en zo’n batterij is lastig afbreekbaar. Wat dat betreft heeft een waterstofauto een slimmer en veel lichter concept: een brandstofcel, een paar waterstoftanks en een compacte batterij. Dat is het concept van een FCEV. Eerste kennismaking met waterstofauto Hyundai NEXO – AutoRAI TV Water als restproduct De Hyundai Nexo is zo’n FCEV. Deze vier letters staan voor Fuel Cell Electric Vehicle. Je leest het goed: ook een waterstofauto rijdt elektrisch, net als een batterij-elektrische auto. De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt door waterstof in een brandstofcel door middel van elektrolyse om te zetten in elektrische energie met als restproduct gedemineraliseerd water (niet heel gezond om te drinken). Dit water druppelt na verloop van tijd uit de uitlaat, verdampt in de atmosfeer en heeft geen schadelijk effect op het milieu. “De benodigde elektriciteit voor de elektromotor wordt aan boord opgewekt.” Fossiele brandstof Belangrijk is wel dat het waterstof CO2-neutraal wordt geproduceerd en niet door verbranding van aardgas. In dat laatste geval blijven we een beroep doen op fossiele brandstof. Je kan waterstof ook produceren door middel van zonne-, wind- en waterenergie. Gelukkig schakelen waterstofproducenten steeds meer over op deze ‘groene’ methodes. Actieradius Hyundai Nexo Het aandrijfsysteem van de Hyundai Nexo levert een vermogen van 135 kW (184 pk) en met een volle tank waterstof kun je op papier een afstand van 665 kilometer afleggen volgens de WLTP-norm. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 580 kilometer. Prima cijfers voor dagelijks gebruik. “Een waterstofauto past door de korte tankbeurten perfect in ons dagelijkse reispatroon.” Tanken Het bijzondere aan de Hyundai Nexo is dat je helemaal niets merkt van de slimme technologie. Het is een kwestie van starten en rijden. En tanken? Dat duurt net zo lang als het tanken van een auto met diesel- of benzinetank: een kleine 5 minuten. Wat dat betreft past een waterstofauto door die korte tankbeurten beter in ons dagelijkse reispatroon dan een batterij-elektrische auto. Prijs De Hyundai Nexo is ruim, comfortabel, heeft vrijwel alles aan boord wat er binnen de Hyundai-familie momenteel beschikbaar is en kan zelfs deels autonoom rijden. Kortom: dit is een auto ‘uit de toekomst’ die nu al beschikbaar is. Is dat te vroeg? Nee, juist niet. Het is goed dat er auto’s als de Nexo zijn – de Toyota Mirai is een ander voorbeeld – om de wereld te laten zien dat waterstoftechnologie serieus genomen kan worden. Maar omdat de waterstoftechnologie nog vrij nieuw is, is zo’n Hyundai Nexo nog best kostbaar. Prijzen beginnen bij 69.995 euro, inclusief BTW. Flink wat munten. Schaalvergroting moet de prijs van waterstofauto’s in de toekomst verder drukken. Bijtelling Een Hyundai Nexo als particulier kopen is dus best prijzig. Bij zakelijk gebruik – dus bij een Nexo ‘op de zaak’ – is dat een ander verhaal. De Nexo komt namelijk in aanmerking voor 4 procent bijtelling. Ook in 2019 betaal je voor de Nexo slechts 4 procent bijtelling, want voor nul-emissie auto’s op waterstof blijft de bijtelling 4 procent over de gehele cataloguswaarde. Voor batterij-elektrische auto’s wordt dat in 2019 een ander verhaal. Dan reken je met 4 procent bijtelling tot 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. “De Hyundai Nexo voelt aan als een doodnormale auto.” Uitrusting Wie een Hyundai Nexo gaat rijden, komt helemaal niets te kort. De Nexo is standaard voorzien van lederen bekleding, een infotainment met 12,3-inch touchscreen, full-LED-koplampen, volautomatische klimaatregeling, diverse actieve- en passieve veiligheidssystemen en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Met RSPA kan de Nexo op afstand worden bediend om volledig automatisch en zónder bestuurder in te parkeren, bijvoorbeeld in een krappe parkeerplek met weinig ruimte om in en uit te stappen. Plus Pack Optioneel levert Hyundai het Plus Pack, bestaande uit onder meer 19-inch lichtmetaal, een panoramisch schuifdak, geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, een Around View Monitor en een Krell Audio premium audiosysteem. De vanafprijs bedraagt 73.995 euro. “Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht.” Doodnormale auto Het belangrijkste is dat de Hyundai Nexo aanvoelt als een doodnormale auto. Aan praktisch gebruiksgemak lever je niets in en het tanken van waterstof is kinderlijk eenvoudig. Een schitterend concept. Inmiddels zijn er 80 exemplaren op voorhand verkocht. Dat zijn 80 partijen die geloven in een toekomst van waterstof. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen, want waterstoftechnologie is een veelbelovend concept. Het bericht Autotest – Hyundai Nexo (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 augustus 2018

Super coole Microlino mag de weg op

Microlino De Microlino werd met veel enthousiasme ontvangen toen in 2016 het eerste prototype gepresenteerd werd. Vooral het kekke design viel direct in de smaak. De Microlino is een moderne interpretatie van de klassieke BMW Isetta uit de jaren vijftig, met een grote openslaande deur aan de voorkant. Nou ja, groot is wat overdreven. De Microlino is slechts 2,4 meter lang, 1,5 meter hoog en 1,5 meter breed en is daarmee zelfs kleiner dan de Smart. Daarmee kun je de Microlino overdwars parkeren en omdat je aan de voorkant uitstapt, sta je meteen op de stoep. Binnen zit je lekker knus op een tweezitsbankje in plaats van in aparte stoelen. En dankzij de slimme constructie van de portier met geïntegreerd stuurwiel en dashboard is er zelfs nog ruimte over voor 300 liter bagage. De Microlino wordt leverbaar in twee varianten, beide met een 15 kW (20 pk) sterke elektromotor en een begrensde topsnelheid van 90 km/u. Er komt een versie met een 8 kWh lithium-ion accu waarmee naar eigen zeggen in de praktijk 120 kilometer kan worden gereden. De versie met 14,4 kWh-batterij haalt een afstand van ruim 200 km. Dat is best aardig, wat deels ook te danken is aan het voertuiggewicht van slechts 450 kg. Het opladen duurt 1 tot 4 uur, afhankelijk van het type stekker. De Microlino is ontworpen door het Zwitserse bedrijf  Micro Mobility Systems AG en gaat in de loop van dit jaar in productie bij het Italiaanse bedrijf Tazzari EV . De elektrische retromobiel gaat ongeveer 12.000 euro kosten. Video: bedenker Wim Ouboter vertelt alles over de Microlino Het bericht Super coole Microlino mag de weg op verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 augustus 2018

Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven

Massaproductie Dat heeft Yoshikazu Tanaka, chief engineer van de waterstofauto Toyota Mirai, gezegd in een interview met Reuters . “We gaan van beperkte productie opschalen naar massaproductie, verminderen de hoeveelheid dure materialen zoals platina die wordt gebruikt in FCV-componenten en maken het systeem compacter en krachtiger”, aldus Tanaka. Ook waterstof-SUV’s Toyota werkt aan een complete familie waterstofvoertuigen. Het merk heeft al de Mirai, maar daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al . Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn. Actieradius vergroten De huidige Toyota Mirai heeft een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer. Bij de volgende Mirai mikt Toyota op een range van 700 tot 750 kilometer. In 2025 moet 1.000 kilometer haalbaar zijn. Toyota City Tot op heden zijn er al 6.000 exemplaren van de Toyota Mirai verkocht waarvan enkele in Nederland. Toyota bouwt de Mirai momenteel in Toyota City, waar voorheen de Lexus LFA werd gebouwd. De dagproductie ligt op 6,5 auto’s. Alle aandrijflijncomponenten (brandstofcel, elektromotor, compacte batterij en de waterstoftanks) kosten naar schatting zo’n 11.000 dollar. Toyota hoopt deze prijs met productieverhoging te reduceren naar 8.000 dollar. De Toyota Mirai kost in Nederland 80.925 euro. Het bericht Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 augustus 2018

Autotest – Hyundai Kona Electric (2018)

4 procent bijtelling We kunnen wel zeggen dat de Hyundai Kona Electric op een zeer gunstig moment komt en precies de juiste prijs heeft. Bij zakelijk gebruik reken je in 2018 met 4 procent bijtelling over de gehele cataloguswaarde. In 2019 wordt dat anders: dan reken je tot een cataloguswaarde van 50.000 euro met 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven met 22 procent. Kortom: voor een batterij-elektrische auto van 60.000 euro reken je over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. De juiste prijs De Hyundai Kona Electric heeft zoals gezegd de juiste prijs. Hij is er namelijk vanaf 39.195 euro. Voor een B-segment crossover met het ruimte-aanbod van een Hyundai i20 is dat natuurlijk best veel geld. Toch heb je tijdens het rijden in de Kona Electric geen opgesloten gevoel. Het interieur is ruimtelijk opgezet, precies zoals in zijn benzinebroer. Drie versies Staar jezelf overigens niet blind op die 39 mille. Hyundai start met de Kona Electric Premium, de topversie. Die kost 44.995 euro en arriveert eind augustus in Nederland. De uitvoeringen Comfort (39.195 euro) en Fashion (41.495 euro) worden in 2019 verwacht, maar kunnen wel alvast worden besteld. Is een kleine 40 mille nog steeds te duur? Heb dan even geduld, want Hyundai introduceert binnenkort nog een Kona Electric met een kleiner accupakket (39,2 kWh) met een range (WLTP) van ongeveer 300 kilometer. Die auto gaat ongeveer 35.000 euro kosten, vergelijkbaar met een Nissan Leaf . Hyundai Kona Electric (2018), de eerste kennismaking – AutoRAI TV Grootste accuvariant Hyundai trapt af met de grootste accuvariant: de Kona Electric met 64 kWh-accu. Volgens de WLTP-meetcyclus komt de Kona Electric daarmee 482 kilometer ver op een enkele acculading. In de praktijk blijft daar – afhankelijk van je rijstijl – ongeveer 400 tot 440 kilometer van over. Prima cijfers. “Laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing.” Opladen Hyundai heeft gekozen voor een lithium-ion-polymeerbatterij in plaats van een conventionele nikkelmetaalhybridebatterij vanwege de betere ontlaad- en oplaadcapaciteiten en de prestaties van een lithium-ion-polymeerbatterij. Met een 100 kW snellader is de lithium-ion-polymeerbatterij na 54 minuten voor 80 procent opgeladen. Met de 7,2 kW on board-oplader (standaard) neemt opladen van de long-range-batterij ongeveer 9 uur en 35 minuten in beslag. De stekkeringang van de Hyundai KONA Electric bevindt zich aan de voorzijde, naast het Hyundai-logo. Vlot Acceptabele laadtijden, maar enige laadplanning blijft ook bij de Hyundai Kona Electric van toepassing. Qua rijden is de Kona Electric een heerlijke metgezel. De 204 pk (150 kW) en 395 Nm sterke elektromotor zorgt voor een 0-100 sprint van slechts 7,6 seconden. Zeer vlot. De topsnelheid bedraagt 167 km/u. De Hyundai Kona Electric met 39,2 kWh accupakket heeft een elektromotor met een vermogen van 135 pk (99 kW) en 395 Nm trekkracht. Zware jongen Een batterij-elektrische auto is zelden een lichtgewicht. Ook de Hyundai Kona Electric is dat niet. Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie. Dat grote verschil zit hem natuurlijk in het zware accupakket. Gelukkig heeft Hyundai het accupakket verwerkt in de bodemsectie waardoor de auto een laag zwaartepunt heeft en dus nog altijd lekker stuurt. “Hij weegt een stevige 1.660 kilogram versus 1.208 kilogram voor de benzineversie.” Geluidsisolatie Comfortabel is de Kona Electric ook. Hyundai zou wel wat extra geluidsisolatie in de wielkasten mogen toepassen. Dat maakt de auto al een stuk stiller. De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Bovendien zitten alle knoppen op de juiste plek. De transmissie heeft ook druktoetsen om ruimte te besparen. Uitrusting Omdat de Kona Electric een kleine 16.000 euro duurder is dan een Kona met conventionele verbrandingsmotor, rust Hyundai de elektrische variant standaard ook rijker uit. Zo zijn een Display Audio-infotainmentsysteem met 7-inch LCD-display (ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth-connectiviteit) en een achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen standaard. De Fashion en Premium hebben een 8,0-inch touchscreen met dezelfde functionaliteiten, maar dan aangevuld met een gratis zevenjarig abonnement op LIVE-diensten met informatie over het weer, het verkeer, snelheidscamera’s en online zoekopdrachten naar POI’s. “Rijders kunnen zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto.” Geslaagd? De Hyundai Kona Electric dus. Rijk uitgerust, wendbaar, compact en een flinke range. Zonder fiscale prikkels verkocht Hyundai er door de nog altijd stevige vanafprijs slechts tientallen van in Nederland. Dankzij 4 procent bijtelling is dat een compleet ander verhaal. Tot op heden zijn er in Nederland al 2.700 exemplaren op voorhand verkocht. Gelukkig kunnen die rijders zich niet alleen verlekkeren op een lage bijtelling, maar ook op een lekkere auto. Want overall is de Kona Electric van Hyundai zeer geslaagd. Het bericht Autotest – Hyundai Kona Electric (2018) verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 juli 2018