851% duurder uit kan zijn?! Dat is hetzelfde als dat een liter benzine van €1,85 plots €15,75 kost, een volle tank kost dan €630 euro! Maarten Hachmang stoorde zich hier mateloos aan en startte LaadpasTop10.nl met inmiddels duizenden bezoekers! Welke laadpas kun je het beste gebruiken op welke plek? Maarten verzameld ingestuurde facturen van echte EV rijders en vergelijkt de prijzen en zet ze op een rijtje. Voor Europa moet je ook nog eens per regio een nieuwe pas aanvragen. Hoe kan dit? Wat is de goedkoopste laadpas? En welke is in Europa goed te gebruiken? Vincent Everts interviewde Maarten tijdens het 'Toekomst van het Laden'-evenement van de Vereniging Elektrische Rijders ! https://www.youtube.com/watch?v=_qMr2-qhsP0
Records te verpulveren Reken dus op flink wat spektakel tijdens het Goodwood Festival of Speed (12 – 15 juli). De absoluut snelste tijd op Goodwood staat momenteel op naam van de Duitse coureur Nick Heidfeld, die in 1999 in zijn McLaren-Mercedes MP4/13 Formule 1-auto het 1,86 kilometer lange parcours in 41,60 seconden aflegde. Het huidige elektrorecord werd in 2013 op 47,34 seconden gezet door de Engelsman Jonny Cocker in zijn Lola-Drayson B12 69/EV. Volkswagen hoopt beide records te verpulveren. Twin-Golf Pikes Peak Leuk detail: naast de Volkswagen I.D. R Pikes Peak komt op Goodwood tevens de Twin-Golf Pikes Peak uit 1987 in actie, voorzien van twee brandstofmotoren die gezamenlijk 625 pk leveren. Deze knotsgekke Golf wordt de Goodwood Hill opgereden door Hans-Joachim Stuck en Jochi Kleint. Pikes Peak International Hill Climb De Volkswagen I.D. R Pikes Peak verbrak onlangs tijdens de 2018-editie van de Pikes Peak International Hill Climb het baanrecord . Niet alleen het record voor elektrisch aangedreven voertuigen, maar ook het vorige overall record uit 2013. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min, 16 seconden sneller dan het vorige record. Hieronder de video van die bloedsnelle run op het 19,99 kilometer lange parcours. VIDEO: Volkswagen I.D. R Pikes Peak – record run, helicopter footage Het bericht Volkswagen I.D. R Pikes Peak is op oorlogspad naar Goodwood verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meer modellen in petto De elektrische NEVS 9-3 Electric is de eerste auto van NEVS. In de toekomst moeten er nog meer elektrische auto’s verschijnen. Maar zover is het nog niet. NEVS richt zich eerst op Chinese klanten. Pas daarna gaat NEVS het portfolio uitbreiden en de elektrische auto’s in meer landen verkopen. Van 50.000 naar 220.000 auto’s NEVS bouwt de productiecapaciteit van de fabriek in Tianjin rustig op. In Fase 1 van het zogeheten Tianjin Project bedraagt de jaarproductiecapaciteit 50.000 exemplaren. Met een orderportefeuille van ongeveer 300.000 auto’s levert dat in ieder geval al zes jaar werk op. Maar NEVS hoopt verder te groeien en de productie spoedig te kunnen verhogen. De doelstelling van Fase 2 bedraagt 220.000 exemplaren op jaarbasis. Het zijn tot nu toe vooral Chinese bedrijven en overheidsorganisaties die een auto hebben besteld. NEVS uitbouwen NEVS werd opgericht in 2012 en nam alle bezittingen van het failliete Saab over met het doel om de 9-3 opnieuw te lanceren met een elektrische aandrijflijn. In januari 2017 kreeg NEVS goedkeuring van de Chinese overheid om de 9-3 in Tianjin te bouwen. De productie kon in december 2017 starten. Nu heeft NEVS tijd nodig om het bedrijf uit te bouwen. Nog meer fabrieken Met het oog op alle plannen heeft NEVS plannen om een tweede fabriek in China te openen. Ook een fabriek in Turkije staat in de plannen. De voormalig Saab-fabriek in Trollhättan wordt in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. In die fabriek produceert NEVS auto’s voor de wereld. NEVS bouwt auto’s lokaal in China om hoge importkosten te voorkomen. Nog niet winstgevend Winstgevend is het NEVS nog niet. Over 2017 noteerde NEVS een verlies van 996 MSEK, omgerekend is dat 97 miljoen euro in de min. In 2016 noteerde NEVS een verlies van 93 miljoen euro. “Alles verloopt volgens plan. We zitten in een periode van grote investeringen in nieuwe modellen en een compleet nieuwe fabriek in China”, zegt Stefan Tilk, CEO van NEVS. Bij NEVS werken nu ongeveer 962 mensen. Test driving NEVS 9-3 electric PPV in the sunshine #Trollhättan #EVpower #FutureMobility A post shared by NEVS (@nevsofficial) on Jun 12, 2018 at 6:39am PDT Het bericht NEVS 9-3 Electric in actie in Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
150 miljoen euro steun Thunder Power heeft een oogje op een fabriek in Gosselies in Waals België. België ziet de komst van Thunder Power wel zitten. De investeringsmaatschappij voor Wallonië Sogepa heeft zelfs al 150 miljoen euro steun toegezegd. Caterpillar Op het industrieterrein dat Thunder Power voor ogen heeft, zat tot 2016 een grote productiefaciliteit van Caterpillar, producent van bulldozers en wegenbouwmachines. Doordat Caterpillar uit de regio vertrok, verloren destijds 2.300 mensen hun baan. Thunder Power zou weer voor extra werkgelegenheid kunnen zorgen. Het bericht Thunder Power wil fabriek in België openen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Ideaal voor bezorg- en servicediensten Bestelwagens brengen de meeste tijd door in steden. En het worden er steeds meer, vooral door de explosieve toename van pakketbezorgingen. Er rijdt elke dag wel een koeriersbusje door de straat. Maar we willen ook dat de luchtkwaliteit in onze steden verbetert. Er is dus steeds meer behoefte aan elektrisch aangedreven bestelwagens. Het aanbod van elektrische bedrijfswagens is nog vrij beperkt, maar komende herfst komt er dus een veelbelovend model bij. De Mercedes-Benz eVito heeft een 41,4 kWh-batterij en een actieradius van 150 kilometer (volgens WLTP-test). De elektromotor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en 300 Nm trekkracht. De topsnelheid kan worden afgestemd op het gebruik van de eVito. Als uitsluitend in de stad gereden wordt, is een topsnelheid van 80 km/u voldoende. Dat bespaart energie en maximaliseert de actieradius. Als de elektrische bus voor langere afstanden wordt ingezet, is een topsnelheid van 120 km/u mogelijk. LEES OOK: Renault start levering elektrische Master Z.E. in Europa Twee versies De Mercedes-Benz eVito is niet de eerste elektrische bestelwagen, maar wel in deze klasse. Alle andere elektrische bedrijfswagens zijn groter of kleiner. De eVito wordt leverbaar in twee lengtevarianten, met een laadruimte van 6,0 of 6,6 m 3 . Het basismodel is 5,14 meter lang met een laadvermogen van 1.073 kg. De langere versie meet 5,37 meter in lengte en mag 1.048 kg aan lading meesjouwen. Het maximaal toegestane gewicht bedraagt 3.200 kg. De elektrische Mercedes-Benz eVito komt medio september op de Europese markt. De Nederlandse prijs is nog onbekend. Mercedes-Benz benadrukt wel dat de TCO (Total Cost of Ownership) hetzelfde is als voor de dieselvarianten van de Vito. Volgend jaar komt ook de elektrische Mercedes-Benz eSprinter op de markt. LEES OOK: Elektrische Mercedes-Benz EQC komt in 2019 Het bericht De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektromotor ondersteunt V8 In de Abt Audi RS6-E Concept krijgt de welbekende V8-motor hulp van een elektromotor, verstopt in de transmissie. Met een druk op de knop geeft de auto tijdelijk een flinke vermogensboost. Wat zeggen we: je hebt de beschikking over 413 extra peekaa’s ten opzichte van een standaard RS6. De elektromotor haalt zijn kracht uit een 13,6 kWh-batterij. ‘Magische knop’ Weet dat Abt de V8-motor ook al wat kietelt. Standaard heeft zo’n RS6 een vermogen van 560 pk of 605 pk voor de RS6 Performance. Na een beurt bij Abt stijgt dat vermogen naar 730 pk. Met een druk op de ‘magische knop’ heb je volgens Abt 288 pk en 317 Nm extra vermogen tot je beschikking. Snel is de Abt Audi RS6-E Concept zeker. Hij sprint in 3,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u. 1.000 HP ABT RS6-E Concept | ABT Sportsline 1000HP ABT Audi RS6-E | The world’s first Hybrid RS6! | Daniel Abt Het bericht Knotsgekke hybride: Abt Audi RS6-E Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Belang van de Nederlandse markt De productieverhoging voor de Nederlandse markt is volgens de Nederlandse importeur een teken van erkenning van het belang van de Nederlandse markt. Tevens voorkomt de Nederlandse importeur met deze stap dat de I-Pace nog voor zijn marktintroductie al uitverkocht zou zijn. 4 procent bijtelling “We zijn bijzonder trots dat Jaguar het belang van de Nederlandse markt erkent en het aantal productieallocaties verhoogt”, zegt Marc Bienemann, Managing Director Jaguar Land Rover Benelux. De I-Pace staat vanaf vandaag in de Nederlandse showrooms en kost op z’n minst 80.330 euro. Zakelijke rijders profiteren bij registratie van de I-Pace in 2018 van maximaal vijf jaar 4 procent bijtelling. 400 pk De Jaguar I-Pace – een concurrent van de Audi e-tron – is uitgerust met twee elektromotoren. Samen goed voor 400 pk (294 kW) en 696 Nm koppel. De volledig elektrische I-Pace sprint in 4,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. In de bodemplaat verwerkt Jaguar een 90 kWh lithium-ion-batterij, waarmee de auto een actieradius heeft van 480 kilometer (WLTP). Hoeveel range dat in de praktijk oplevert? Dat vertellen we in deze uitgebreide rijtest van de Jaguar I-Pace . Het bericht Nederland krijgt extra exemplaren Jaguar I-Pace verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vijf displays De Audi e-tron krijgt vijf displays in het interieur: twee in de middenconsole, één voor de neus van de bestuurder en twee links en rechts onderaan de voorste raamstijlen. Die laatste twee zijn voor de zijcamera’s die Audi optioneel op de auto monteert. Standaard heeft de e-tron gewoon zijspiegels. OLED-displays Audi installeert de zijcamera’s onderaan de A-stijlen. Als bestuurder kijk je vervolgens naar twee 7-inch OLED-touchscreens in het interieur. Je kan het beeld op de OLED-schermen inzoomen, uitzoomen en zelfs de kijkhoek aanpassen. 95 kWh De productie van de Audi e-tron vindt plaats in Brussel. De auto krijgt een 95 kWh-accupakket en een actieradius van ongeveer 400 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. De Audi e-tron is een concurrent van de elektrische Jaguar I-Pace . Het bericht Dit is het interieur van de Audi e-tron met 5 displays! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Unieke auto De BMW i3 is misschien wel de opmerkelijkste elektrische auto van dit moment. Hij ziet eruit alsof hij twintig jaar te vroeg is ontworpen en het interieur is met geen enkel ander model te vergelijken. En hij valt goed in de smaak. De eerste volledig elektrisch aangedreven BMW heeft wereldwijd veel kopers overtuigd en het Duitse merk veel nieuwe klanten bezorgd. Maar sinds de introductie van de BMW i3 is veel veranderd in de wereld van elektrisch rijden. Vrijwel elk volumemerk lanceert binnenkort een EV of heeft recentelijk een elektrisch model op de markt gebracht. Het aantal concurrenten neemt snel toe en de batterijtechniek ontwikkelt zich in rap tempo. Wat is nieuw? Om de verkoop van de ‘relatief oude’ BMW i3 op gang te houden, werd het model op tal van punten vernieuwd. Het model keerde terug naar de tekentafel en kreeg onder meer nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met standaard led-techniek, nieuwe led-richtingaanwijzers in de voorbumper. Het infotainmentsysteem is geüpgraded en te bedienen via de nieuwste generatie van het iDrive systeem. Het beeldscherm is nu 10,25 inch groot en gebruikers hebben toegang tot nieuwe digitale diensten. Verder zijn er nieuwe kleuren en wieldesigns aan het aanbod toegevoegd om de BMW i3 nog aantrekkelijker te maken. Met de ‘s’ van sportief Het grootste nieuws is de lancering de BMW i3s, waarmee de BMW i3 voor het eerst leverbaar is in twee smaken. De i3s is een sportievere variant met een onderscheidende uitstraling. Deze is te herkennen aan de zwarte dakrand, afwijkende voorbumper met zwarte inzet, zwarte wielkastranden en 20-inch lichtmetalen wielen met 20 mm bredere banden. De BMW i3s is ook voorzien van een iets krachtigere elektromotor. Die stuurt 135 kW (184 pk) vermogen en 270 Nm koppel naar de achterwielen, terwijl de reguliere versie het met 125 kW (170 pk) en 250 Nm moet doen. Het 10 mm verlaagde sportonderstel met specifieke aanpassingen en de sterk verbeterde tractiecontrole zorgen voor een nog strakker weggedrag in bochten. De snellere reactie op het gaspedaal en directere besturing in de Sport-modus, die is te selecteren via de Driving Experience Control-schakelaar, maakt het sportieve feestje compleet. Puur rijplezier De accucapaciteit is ongewijzigd. In de bodem van de BMW i3s ligt een 33 kWh-accu waarmee je in de praktijk – bij een gematigde rijstijl en gemiddelde temperaturen – ongeveer 200 km moet kunnen rijden. Je zou denken dat je daarmee bij voorbaat kansloos bent gezien de veel grotere actieradius van nieuwe EV’s. Maar dat ligt bij de BMW i3 toch anders. De BMW i3s is niet geschikt om lange afstanden te overbruggen, laten we eerlijk zijn. Maar daartegenover staat een partij rijplezier dat zijn weerga niet kent. Rijden in de BMW i3s is een groot feest, iedere keer weer! Vooral. In de sportiefste rijstand (Sport+) schiet de BMW i3s van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, maar het voelt veel sneller. De reactie op het stroompedaal is furieus. Maar het is vooral het bochtenwerk waar de BMW i3s zijn klasse toont. De besturing en wegligging zijn fantastisch! De BMW i3s zorgt voor een grote glimlach op het gezicht van bestuurders die houden van autorijden. Beperkte actieradius Maar sportief rijden kent ook nadelen, want de batterij is in no-time leeg. Een paar keer voluit accelereren en je bent zo 30 a 40 km actieradius kwijt. De topsnelheid is in de i3s weliswaar verhoogd van 150 naar 160 km/u, maar snelwegen wil je het liefst vermijden want die vreten de batterij ook razendsnel leeg. Met behulp van de Eco-stand kun je de actieradius iets oprekken. Handig in druk stadsverkeer en als je de airco niet nodig hebt (want die schakelt uit). Maar een BMW i3s koop je niet om continu rustig te rijden om het maximale uit de accu te halen. Dan zijn er zat alternatieven. Conclusie: de BMW i3s ideaal voor automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle premium auto die veel waarde hechten aan rijplezier, voornamelijk korte stukken rijden en bereid zijn de auto vaak aan een laadpaal te hangen. Want dat is bij de BMW i3 wel nodig. Opladen Over opladen gesproken: de vernieuwde BMW i3 wordt geleverd met een verbeterde laadkabel. En als je thuis of op werk een BMW i Wallbox laat installeren, kun je daarmee snelladen met vermogens tot 11 kW. In drie uur heb je dan 180 kilometer actieradius bijgeladen. Via een huishoudelijk stopcontact (10A/240V) duurt het ongeveer 11 uur om de batterij tot 80% op te laden. De BMW i3s is geen topper op het gebied van rijbereik, maar zonder twijfel de leukste elektrische auto’s om mee te rijden. De vernieuwde BMW i3 staat in de showroom voor prijzen vanaf 40 mille. De i3s is er vanaf 44 mille. Het bericht Autotest – BMW i3s verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA Zonnepanelen en windturbines De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF . Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties. ArenA was niet duurzaam Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.” Elke vierkante meter drie keer gebruiken Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.” Nissan het verst met batterijen tweede leven geven Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog. Korting op je parkeerticket Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.” Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan. Het bericht Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische aandrijflijn Zoals het er nu naar uitziet, krijgt de Porsche Taycan twee elektromotoren die samen 400 kW (600 pk) aan vermogen leveren. Goed voor een acceleratie van 0 naar 200 km/u in minder dan 12 seconden. De elektrische aandrijflijn maakt de Porsche Taycan natuurlijk bijzonder, al kijkt Matthias Leber vooral naar het remsysteem van de auto. Energie terugwinnen “De Porsche Taycan vormt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Porsche-remmen”, stelt Leber. “We kunnen op beide assen energie terugwinnen als de auto remt. De bestuurder kan kiezen in welke modus er gereden wordt. We laten de keuze bewust aan de bestuurder, omdat niet iedereen met one pedal driving wilt rijden. Het systeem kan dus ook uit.” Rijstijl Leber kan nog geen uitspraak doen over hoeveel range je precies ‘terug kan verdienen’ met one pedal driving. “Het is afhankelijk van je rijstijl hoeveel energie je terugpakt.” Porsche zou van de Taycan ook een estateversie willen introduceren. Die gaat vermoedelijk veel lijken op de elektrische Porsche Mission E Cross Turismo. Die auto heeft een systeemvermogen van 608 pk en accelereert in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius? Ongeveer 500 kilometer. Na 15 minuten laden (800 volt) is de accu voor 80 procent vol. Het bericht “One pedal driving mogelijk in Porsche Taycan” verscheen eerst op ZERauto.nl .
In Groot-Brittannië verkoopt Nissan sinds dit jaar zonnepanelen. Maar er zijn toch al veel aanbieders? ‘Zonnepanelen zijn de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Samen met onze batterij-opslagsystemen en onze elektrische auto’s vormen ze een compleet thuissysteem voor duurzame energie en duurzamer autorijden. We stellen consumenten in staat zelf stroom op te wekken, het op te slaan en ermee te rijden of het thuis te gebruiken. Nissan presenteert daarmee een all-in-one-aanbod. Naast mobiliteit bieden we ook vanaf nu ook complete duurzame energiesystemen.’ Wanner kunnen we dit in Nederland verwachten? ‘We zijn dit jaar in Groot-Brittannië gestart met het verkopen van zonnepanelen en thuisbatterijen. Nederland is het volgende land waar we dit aanbieden. Ik kan nu nog geen exacte datum noemen, maar het gaat snel gebeuren. Nederland is voor ons belangrijk: er is veel vraag naar zonne-energie en het is één van de landen waar veel aandacht is voor elektrisch rijden.’ Hoe kunnen we dit straks kopen? Bij de Nissan-dealer? ‘Het aanbod dat we doen is modulair. Je kunt variëren met het aantal panelen, de grootte van de batterij-opslag. De gebruiker kiest wat bij zijn of haar situatie past. Dat gaat via een online checklist. Die volgen we telefonisch op om zaken te checken en af te stemmen. In het proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor onze dealers: zij zijn het draaipunt in het contact met de klant. Door de groei van elektrisch rijden verandert hun business ook. Er is minder onderhoud, met onze energiediensten bieden we alternatieven.’ Voor de advisering, levering en plaatsing van de panelen werkt Nissan samen met een lokale partner – de naam is nog niet bekend. Wat kost het? ‘We hebben nog geen prijzen vastgesteld. Zodra we dat hebben gedaan, zullen we ze melden. Onze elektrische auto’s kunnen de zonnestroom opslaan en gebruiken of de elektriciteit op een later moment terug leveren aan de woning. Daar zit een verdienmodel in: opladen en bewaren gedurende daltarieven en terug leveren bij pieken in de vraag met hogere tarieven.’ Dankzij gunstige tariefsystemen in Groot-Brittannië en Denemarken verdient de EV-eigenaar er zelfs geld mee. De batterijopslag van Nissan – xStorage – is gemaakt van hergebruikte batterijen van de Nissan LEAF. De huidige versie is alleen geschikt voor indoor gebruik. In een volgende stadium wordt het systeem ook geschikt voor gebruiken in de buitenlucht. Het bericht Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .