Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Kia EV6 is anders dan elke andere Kia

Relevant model “We zijn er sterk van overtuigd dat de EV6 een aantrekkelijk en relevant model is voor de nieuwe EV-markt”, zegt Karim Habib, Senior Vice President en Head of Global Design Center. “We wilden een onderscheidend en indrukwekkend ontwerp creëren door hightech features te combineren met pure lijnen en rijke oppervlakken, die passen bij een futuristische EV.” Aston Martin DBX De EV6 is de eerste Kia die geheel is ontworpen volgens de nieuwe ontwerpfilosofie ‘Opposites United’, de basis van het design van alle toekomstige Kia-modellen. Opvallend is de nieuwe Kia EV6 zeer zeker. Opvallende kenmerken zijn de spitse snuit en de achterkant die veel weg heeft van een Aston Martin DBX. Dakspoiler De achterzijde is voorzien van een aflopende C-stijl met een geïntegreerd zwart glanzend inzetstuk dat het vensterglas visueel breder maakt. Daarboven is een dakspoiler gemonteerd die de lucht naar beneden leidt naar een verhoogde onderste spoiler die bovenop het unieke achterlichtcluster is bevestigd. De EV6 is het resultaat van een samenwerking tussen de drie studio’s binnen het wereldwijde design-netwerk van Kia in Namyang (Korea), Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS). Interieur Kia EV6 Een van de meest opvallende elementen van het nieuwe interieur is het gebogen high-definition beeldscherm (AVN). De AVN strekt zich uit van het stuurwiel tot het midden van de auto en bevat een instrumentenpaneel vóór de bestuurder en groot scherm voor het infotainment en de navigatie boven de middenconsole. Het scherm minimaliseert het aantal fysieke knoppen in het interieur. Onder het AVN-scherm kunnen passagiers de instellingen van de verwarming, ventilatie en airconditioning regelen met behulp van haptische ‘knoppen’. De stoelen zijn slank en bekleed met stoffen gemaakt van gerecycled plastic. De Kia EV6 komt later dit jaar op de markt. Het bericht Kia EV6 is anders dan elke andere Kia verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 maart 2021

Nederlandse Lightyear haalt €40 miljoen financiering op

Vertrouwen De investeringen laten het vertrouwen zien in de toekomstige markt voor elektrische zonneauto’s en de technologie die door Lightyear hiervoor ontwikkelt. Lightyear integreert zonnecellen in het dak en op de motorkap van de auto waarmee deze zichzelf kan opladen en nog verder onafhankelijk wordt van het elektriciteitsnet. Eindhoven Lightyear is gevestigd op de Automotive Campus in de Brainport regio Eindhoven en is sinds 2016 actief. In de zomer van 2019 is het eerste model, Lightyear One , wereldwijd aangekondigd. Dit jaar maakt het bedrijf zich op voor de eerste leveringen aan hun klanten eind 2021. Hiervoor zit Lightyear in de laatste fase van de selectie voor een productiepartner. Om de ontwikkeling van het volgende model voor de massamarkt te versnellen, verkent Lightyear de mogelijkheden van een beursnotering. “Met deze investeringsronde werken we op volle kracht toe naar de eerste leveringen aan het einde van dit jaar”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en co-founder bij Lightyear. “Een belangrijk moment waar we erg naar uitkijken. We zijn dankbaar voor alle nieuwe investeerders die we aan boord hebben”. Het netwerk van investeerders en kopers achter Lightyear bestaat uit verschillende succesvolle Nederlandse ondernemers en families waaronder Anne-Marie Rakhorst, Rob van Gansewinkel, Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), en Henri de Jong (Mijndomein). Het bericht Nederlandse Lightyear haalt €40 miljoen financiering op verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 maart 2021

Psst: interieur van de nieuwe Audi Q4 e-tron al gezien?

Augmented reality head-up display Vooral het dashboardesign en het ontwerp van het stuurwiel vallen op in het interieur van de Q4 e-tron. Verder gebruikt Audi veel displays. Het optionele augmented reality head-up display in de Q4 e-tron geeft belangrijke informatie in de voorruit weer op twee afzonderlijke niveaus, het statusgedeelte en het augmented reality (AR)-gedeelte. Zo werkt het De informatie van bepaalde assistentiesystemen en de richtingpijlen van het navigatiesysteem, alsmede de vertrek- en bestemmingspunten, worden als inhoud van het AR-gedeelte visueel op de betreffende plaats in de reële buitenwereld weergegeven. Ze lijken te zweven op een fysieke afstand van ongeveer tien meter van de bestuurder. Afhankelijk van de situatie worden deze zaken in sommige gevallen aanzienlijk verder vooruit getoond. Digitale instrumentenpaneel Het standaard digitale instrumentenpaneel heeft een diameter van 10,25 inch en wordt bediend via het stuurwiel. De Audi virtual cockpit is als optie verkrijgbaar. Deze integreert de navigatiekaart en de infotainmentbediening en kan tussen twee weergaven schakelen. Het systeem biedt de indelingen ‘classic’, ‘sport’ en ‘e-tron’, waarbij de vermogensmeter een prominente rol speelt. MMI-touchdisplay Veel displays kunnen via MMI vrij worden geconfigureerd. Het MMI-touchdisplay met akoestische feedback heeft een diameter van 10,1 inch en een resolutie van 1.540 x 720 pixels. In de optionele grote versie heeft het display een diameter van 11,6 inch en een resolutie van 1.764 x 824 pixels. Het is het grootste display in het modellengamma van Audi tot nu toe en zal aan het einde van het jaar verkrijgbaar zijn. Gerecycled materiaal Het centrale MMI-touchdisplay is naar de bestuurder gekanteld. Voor het paneel zijn diverse afwerkingsvarianten beschikbaar, waaronder lindehout met open poriën, aluminium in twee verschillende uitvoeringen en kunststof. Voor de inleg van het interieur van de S-line zal kort na de marktintroductie een technisch ogende hybride stof beschikbaar zijn die gedeeltelijk van gerecycled materiaal is gemaakt. MEB De Audi Q4 e-tron staat op het modulaire elektrische platform MEB. De wielbasis komt uit op 2,76 meter, goed voor een ruim interieur. Het interieur heeft alleen een kleine verhoging in plaats van een middentunnel. De zitpositie op de tweede rij is bijna zeven centimeter hoger dan voorin. 520 liter De bagageruimte van de Audi Q4 e-tron heeft een inhoud van 520 liter. Bij het neerklappen van de rugleuning, die in de verhouding 40:20:40 kan worden neergeklapt, ontstaat een vrijwel vlakke laadruimte; tot aan het dak beladen biedt de bagageruimte een volume van 1.490 liter. De A4 e-tron beleeft op korte termijn zijn wereldprimeur en arriveert in juni in Nederland. Het bericht Psst: interieur van de nieuwe Audi Q4 e-tron al gezien? verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 maart 2021

Hyundai marktleider in waterstof

Naast batterij-elektrische auto’s zijn er ook waterstof-elektrische modellen. Die worden niet opgeladen met een stekker, maar volgetankt met waterstof. Het grote voordeel in het gebruik is dat het tanken veel sneller gaat dan het opladen van een batterij. Bij een batterij-elektrische auto duurt zelfs snelladen al snel ruim een half uur. In die tijd kan je rustig je autoverzekering vergelijken . Het tanken van waterstof duurt maar een paar minuten, net als het tanken van een conventionele brandstof. Kleine, maar serieuze markt Vergeleken met andere vormen van volledig elektrische aandrijving is de markt voor waterstof nog klein, maar er zijn wel degelijk enkele serieuze spelers. Het grootste marktaandeel is op dit moment voor Hyundai. Met grote voorsprong zelfs: in Nederland is zo’n 90% van de waterstofaangedreven auto’s een Hyundai. Andere spelers in de markt zijn Toyota en binnen een paar jaar komt ook BMW met een waterstofmodel. Hyundai Tucson FCEV Hyundai begon al zo’n twintig jaar geleden met de ontwikkeling van waterstof-elektrische aandrijving. In 2005 presenteerde men de Tucson FCEV, een waterstof-elektrische versie van de reguliere Tucson. Dit was echter een geavanceerde testauto, nog niet klaar voor serieproductie. Hyundai ix35 FCEV Het eerste productiemodel was in 2012 de ix35 FCEV, een waterstof-elektrische versie van de reguliere ix35. In andere landen heette dit model overigens nog steeds Tucson FCEV. De auto had een officiële actieradius van 594 km en leverde een vermogen van 100 kW (136 pk). Door het hogere gewicht van de auto was de acceleratie van 0 naar 100 km/u met 12,5 seconden niet heel snel, maar het was genoeg om goed met het verkeer mee te komen. Hyundai Nexo De Hyundai ix35 FCEV bleef in Nederland nog tot 2018 in de prijslijsten staan en kreeg toen een opvolger. Dat is de huidige Hyundai Nexo. Een vergelijkbaar model, maar het bijzondere is dat de Nexo vanaf het begin is ontworpen als waterstof-elektrische auto. De specificaties zijn dan ook al een stuk beter. De actieradius bedraagt nu bijvoorbeeld een stevige 665 km (WLTP) en de 100 km/u is nu bereikt in een nette 9,2 seconden. Waterstofvrachtwagen Hyundai levert niet alleen personenauto’s met waterstofaandrijving. In samenwerking met het Zwitserse bedrijf H2 Energy levert Hyundai sinds 2020 ook een waterstofversie van de Xcient. Dat is een groot vrachtwagenmodel, dat verder alleen in Azië wordt geleverd. De H2 Xcient heeft een actieradius van 400 kilometer en is in acht tot twintig minuten weer volgetankt. Qua capaciteit en prestaties doet deze waterstofvrachtwagen niet onder voor de reguliere dieselversie. Toekomstplannen Hyundai heeft als doelstelling om de productie van waterstof-elektrische voertuigen op te schroeven tot 500.000 exemplaren per jaar rond 2050. Daarbij gaat het niet alleen om auto’s en vrachtwagens. Hyundai wil de techniek ook toepassen in bijvoorbeeld schepen, heftrucks en zelfs treinen. Waterstofaandrijving voor voertuigen is nu misschien nog een kleine markt, als het aan Hyundai ligt komt daar zo snel mogelijk verandering in. Het bericht Hyundai marktleider in waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 maart 2021

Maxus eDeliver 9 biedt rijbereik tot ruim 350 km

De Maxus eDeliver 9 is een aanvulling op de recent geïntroduceerde compacte Maxus eDeliver 3 . Bij de volledig elektrische Maxus eDeliver 9 is te kiezen uit twee lengte- en twee hoogtevarianten. Er is verder te kiezen uit laadvolumes van 9,7 tot 12,95 m3 en laadvermogens van 830 tot 1.350 kg. Opvallend is het hoge trekvermogen voor een elektrische bedrijfsauto: de Maxus eDeliver 9 kan namelijk aanhangers tot 1.500 kg (geremd) trekken. Ook Chassis Cabine en Dubbelcabine Na de zomer van 2021 volgen naast deze gesloten bestelwagen variant ook nog de Chassis Cabine, Dubbelcabine en begin 2022 een personenversie. Kortom een enorm compleet productprogramma. Bij eDeliver 9 keuze uit vier accuvarianten Maxus biedt voor de eDeliver 9 keuze uit vier accuvarianten: 52, 65 (na de zomer voor de Chassis voorbestemd, exacte specs volgen later dit jaar) 72 en 89 kWh. Kopers kunnen daarmee de gewenste accucapaciteit perfect op het dagelijkse gebruik en rijafstanden afstemmen.  Actieradius tot ruim 350 km Met de grootste accu van 89 kWh bedraagt de actieradius 296 km WLTP-gecombineerd. Met de versie van 72 kWh is dat 236 km en met de 52 kWh accu zijn dat nog steeds 186 reële kilometers. Ga je er alleen mee in de stad rijden, dan heeft de eDeliver 9 een actieradius van 237 tot zelfs ruim 350 km!  3-faselader AC én standaard DC snelladen Alle Maxus bestelwagens zijn altijd standaard voorzien van zowel AC- als DC-laders. De Maxus eDeliver 9 is voorzien van een on-board 3-fase AC-lader. Daarmee kan met 11 kWh worden geladen. Snelladen (DC) kan met 52 kW/h tot zelfs ruim 80 kW/h bij de grootste accu. Alle accu’s zijn in ongeveer drie kwartier voor ca. 80 % op te laden. eDeliver 9 in juni 2021 leverbaar Vanaf juni 2021 is deze nieuwe 100% elektrische Maxus eDeliver 9 beschikbaar bij het professionele Maxus-dealernetwerk op meer dan 25 locaties in Nederland te vinden op www.MaxusMotors.nl   Het bericht Maxus eDeliver 9 biedt rijbereik tot ruim 350 km verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 maart 2021

Volkswagen werkt aan elektrische sedan onder noemer ‘Project Trinity’

Vanwaar de naam ‘Trinity’? De projectnaam Trinity is afgeleid van het Latijnse ‘trinitas’ en staat voor ‘drie-eenheid’. Trinity symboliseert dan ook drie thema’s: een nieuw elektronicaplatform, een vereenvoudigde aanbodstructuur en een volledig connected en intelligente productiefaciliteit in Wolfsburg. Opladen gaat even snel als tanken Volkswagen: “Het nieuw ontwikkelde voertuigplatform gaat een nieuwe benchmark worden op het gebied van actieradius, laadsnelheid en digitalisering. Opladen gaat even snel als tanken. Bovendien gaat Trinity autonoom rijden in het volumesegment voor veel mensen mogelijk maken. Bij de geplande serieproductiestart in 2026 bereikt Trinity al Level 2+ en is hij technisch klaar voor Level 4.” Vereenvoudigen Toekomstige modellen als de Trinity worden in minder varianten geproduceerd en de hardware zal grotendeels worden gestandaardiseerd. De auto’s hebben dan vrijwel alles aan boord en klanten kunnen op elk moment gewenste functies ‘on demand’ activeren via het digitale ecosysteem in de auto. Dit gaat de complexiteit van de productie aanzienlijk beperken. Hardware Volkswagen CEO Ralf Brandstätter: “In de toekomst wordt de individuele configuratie van een auto niet langer bepaald door de hardware op het moment van aankoop. In plaats daarvan kunnen klanten op elk gewenst moment functies toevoegen via het digitale ecosysteem in de auto.” Het bericht Volkswagen werkt aan elektrische sedan onder noemer ‘Project Trinity’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 maart 2021

Het succes achter Tesla

Elon Musk werd geboren in Zuid-Afrika. Hij begon op tienjarige leeftijd zichzelf te leren programmeren en verkocht op zijn twaalfde een eigen videospel. Vlak voor zijn achttiende verjaardag nam hij via zijn moeder het Canadese burgerschap aan en verhuisde daarheen. In Canada voltooide hij meerdere universitaire opleidingen, maar legde de laatste daarvan aan de kant om eigen bedrijven op te richten. Toetreding tot Tesla In de jaren ’90 verdiende Musk goed geld met de bedrijven Zip2, X.com en PayPal. In recentere geschiedenis richtte hij, inmiddels verhuisd naar de VS, het ruimtevaartbedrijf SpaceX op. In 2004 voegt hij zich bij het een jaar eerder opgerichte Tesla, Inc. Hij kwam binnen als voorzitter van de raad van bestuur en was vooral nauw betrokken bij het design van de Tesla Roadster. Uitbreiding Tijdens een reorganisatie in de financiële crisis van 2008 werd Musk algemeen directeur. Dat jaar kwam ook de genoemde Roadster op de markt. Ook levert Tesla techniek aan merken als Mercedes-Benz en Toyota. Hierna timmerde het werk flink aan de weg. Er werd hard gewerkt aan een sedanachtig model: de in 2012 geïntroduceerde Model S. In 2015 volgde de Model X, een SUV. Musk wil zo veel mogelijk mensen aan de elektrisch auto krijgen. Daarvoor ontwikkelde hij de relatief betaalbare Model 3. Ook wil het bedrijf technologie blijven leveren aan andere merken, zodat zij de lange ontwikkelingstijd niet meer hoeven te investeren. Ook introduceerde Musk de Tesla Supercharger-stations voor snelladen. Salaris van één dollar Aanvankelijk kreeg Musk als algemeen directeur dik betaald, maar sinds 2014 bedraagt zijn salaris nog slechts één dollar per maand. Waar verdient hij zijn vermogen dan mee? Moet hij zich nu zorgen maken over het betalen van de wa verzekering ? Nee hoor. Musk verdient zijn miljoenen door te handelen met de aandelen van het bedrijf, aangevuld met prestatiebonussen. Dat was al een heel winstgevend verhaal, maar doordat het aandeel van Tesla de afgelopen periode flink is gestegen, is Musk op een relatief eenvoudige manier zelfs de rijkste man ter wereld geworden. Toekomstplannen De Tesla Y is vorig jaar geïntroduceerd in de VS en moet later dit jaar ook naar Europa komen. Het meest concrete toekomstplan voor daarna is de introductie van de Semi, een grote vrachtwagen bedoeld voor de Amerikaanse markt. Die werd in 2017 gepresenteerd en dit jaar moet de productie dan echt van start gaan. Ook werkt Tesla aan een nieuwe generatie Roadster. In 2019 werd de Cybertruck onthuld, een voorbode voor een pick-up. Wel is het de vraag of de productieversie er straks echt zo futuristisch uitziet. Het bericht Het succes achter Tesla verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 maart 2021

Goed idee: een tweedehands EV

Een nieuwe elektrische auto blijft best prijzig. Je kunt dan besparen op de verzekering auto , maar je kan ook eens naar een tweedehands exemplaar kijken. Gelukkig blijft het occasionaanbod van elektrische auto’s steeds verder groeien. Er zijn wel wat zaken om goed op te letten. Aanvullend op de voor- en nadelen van elektrische auto’s in het algemeen, zijn er ook nog wat specifieke aandachtspunten voor gebruikte EV’s. Nadelen tweedehands elektrische auto Laten we beginnen met de nadelen, dan hebben we die maar gehad. Een van de nadelen blijft toch de prijs. Een gebruikte EV kan dan wel flink goedkoper zijn dan een nieuwe, ze blijven over het algemeen duurder dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. De techniek van elektrische auto’s ontwikkelt zich snel. Een elektrische auto van nu is een stuk geavanceerder dan die van tien jaar geleden. Dat betekent alleen wel dat een tweedehands EV relatief snel verouderd is. Zoals is de actieradius vaak minder groot en is de auto wellicht nog niet geschikt voor snelladen. Dat hoeft beide geen probleem te zijn, maar het is wel goed om hierop te letten. Let ook op de staat van de accu. Zeker als een tweedehands elektrische auto veel kilometers heeft gemaakt. In de loop der tijd verliest een accu aan capaciteit. Daardoor wordt de maximale actieradius kleiner dan toen de auto nieuw was. Ook hier hoeft dit geen groot probleem te zijn. Gemiddeld is na vijf jaar nog steeds 90 procent van de oorspronkelijke accucapaciteit over. Voordelen tweedehands elektrische auto Een belangrijk voordeel ten opzichte van een tweedehands auto met brandstofmotor is dat een elektrische auto minder (technische) slijtage heeft. Een elektromotor heeft maar weinig bewegende delen, dus je hoeft niet te letten op zaken als versleten v-snaren en andere motorslijtage. Let wel op slijtage aan banden, remmen en wielophanging. Vanwege het doorgaans hogere gewicht van een EV slijten deze zaken wel wat harder. Een ander groot voordeel zijn de kosten. In verhouding is een gebruikte EV misschien duurder dan een auto met brandstofmotor, maar dat verdien je terug met de lagere kosten van stroom ‘tanken’ versus benzine en met de lagere onderhoudskosten. Ten opzichte van een nieuwe EV is een gebruikte sowieso veel voordeliger doordat de hoge aanschafprijs komt te vervallen. Aanbod tweedehands elektrische auto Al vanaf zo’n 3.000 euro zijn er interessante elektrische bedrijfswagens beschikbaar, vanaf ca. 5.000 euro. In deze prijsklasse zijn vooral Renaults te vinden. De Kangoo Z.E. voor de bedrijfswagens en de Zoe voor personenauto’s. Verder behoren ook de Citroën C-Zero, Smart ForTwo Electric en de eerste Nissan Leaf tot de meest betaalbare EV’s. Omdat de oorspronkelijke nieuwprijs van deze auto’s boven de grens van 12.000 euro lag, komen deze betaalbare auto’s nog steeds in aanmerking voor de subsidie van 2.000 euro. Tel uit je winst. Het bericht Goed idee: een tweedehands EV verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 maart 2021

Dit zijn de vijf duurste EV’s van het moment

5. Nio EP9 De Nio EP6 werd in 2016 gepresenteerd. Nio is een Chinese autofabrikant, die ook actief is in de Formula E. De kennis die men met die raceklasse heeft opgedaan, past men nu toe in straatauto EP9. De prestaties liegen er dan ook niet om. De EP9 heeft een vermogen van 1.360 pk, bereikt in 2,7 seconden de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 350 km/u. De actieradius bedraagt, bij een rustiger rijgedrag, een nette 427 km. De eerste zes exemplaren werden verkocht aan investeerders voor het bedrag van omgerekend net geen 2,9 miljoen euro. Nu werkt men aan nog eens tien exemplaren voor gewone kopers en die kosten zo’n 1,1 miljoen euro. 4. Rimac Concept Two Het Kroatische Rimac Automobili is vooral bekend geworden met de Concept One. Men heeft echter een opvolger gepresenteerd: de Concept Two. Die is met 1.914 pk, een 0-100-sprinttijd van 1,9 seconden en een topsnelheid van 415 km/u nog krachtiger en sneller dan het eerste model. De actieradius bedraagt een indrukwekkende 647 km. Op het prijskaartje staat een bedrag van 1,7 miljoen. De levering van de eerste exemplaren vindt dit jaar plaats. 3. Lotus Evija De Lotus Evija is de nieuwste creatie van het Britse sportwagenmerk en hun eerste elektrische model. De 2.000 pk sterke supercar bereikt in minder dan drie seconden de 100 km/h en gaat door tot een topsnelheid van 320 km/u. De actieradius bedraagt een nette 400 kilometer. Indrukwekkender is dat de Evija in slechts 18 minuten volledig opgeladen kan worden. De productie wordt gelimiteerd op 130 exemplaren, met een prijskaartje van net geen 1,9 miljoen euro per stuk. 2. Pininfarina Battista Het huidige Automobili Pininfarina is gevestigd het Duitse München, maar heeft zijn oorsprong in het gelijknamige, beroemde Italiaanse designhuis. De naam Battista is een eerbetoon aan oprichter Battista Pininfarina. Met een vermogen van ruim 1.900 pk sprint de supercar in minder dan twee seconden naar de 100 km/u en gaat hij door tot een snelheid van 350 km/u. Op een volle acculading komt de auto 450 km ver. Er worden 150 exemplaren gebouwd. Kosten: bijna precies twee miljoen euro. 1. Aspark Owl De duurste elektrische auto die we konden vinden is de Aspark Owl. De wat? Aspark is een Japans bedrijf, met productie in Italië. De conceptversie van de Owl werd in 2017 gepresenteerd en het model ging vorig jaar in productie. Er worden 50 exemplaren gebouwd. De 100 km/u is in 1,7 seconden bereikt en de top ligt op 400 km/u. De auto komt zo’n 450 km ver op een acculading. Vanafprijs: 2,5 miljoen euro. Duurste in Nederland De duurste elektrische auto die in de officiële Nederlandse prijslijsten staat, is de Porsche Taycan Turbo S. Die heeft een vanafprijs van een stevige 191.700 euro. Dat is toch een stuk betaalbaarder dan de auto’s in het rijtje hierboven. Helaas wel nog steeds te duur voor de subsidie. Wel is het mogelijk om te besparen op de autoverzekering . Zo is de dure Porsche toch nog een beetje voordelig. Het bericht Dit zijn de vijf duurste EV’s van het moment verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 maart 2021