Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

IONIQ 5: dit gaat hem worden

E-GMP De IONIQ 5 is het eerste model dat is gebaseerd op het Electric-Global Modular Platform ( E-GMP ), het recent onthulde platform voor de volgende generatie elektrische auto’s. Doordat E-GMP volledig schaalbaar is, vormt het een basis voor voertuigsegmenten van zowel sedans, SUV’s als C-SUV’s. Hyundai Motor Group gebruikt het E-GMP-platform voor modellen in het C-, D- en E-segment. Bovendien vormt het platform ook de basis voor een commercieel voertuig, genaamd de RoboTaxi. Teaserbeelden IONIQ 5 Maar dat alles is vooralsnog toekomstmuziek. De IONIQ 5 wordt zoals gezegd al in februari 2021 gepresenteerd. Deze teaserbeelden moeten het publiek opwarmen voor hetgeen wat komen gaat. Pixels De voorzijde van de IONIQ 5 wordt gesierd door een matrix van op pixels geïnspireerde verlichting, als verwijzing naar de digitale technologie in de auto. De IONIQ 5 is ook het eerste model van Hyundai dat voorzien is van een schelpvormige motorkap, die doorloopt over de volledige breedte van de neus en daarmee zorgt voor een strakke en hightech look. Als basis van de IONIQ 5 staat de Hyundai 45 Concept EV . IONIQ kiest ook voor een milieuvriendelijke kleur-materiaalafwerking (Color Material Finish – CMF). Rollen doet de ‘vijf’ op 20-inch lichtmetaal. Milieuvriendelijke materialen SangYup Lee, Senior Vice President en Head of Hyundai Global Design Center van Hyundai: “Het interieur is opgebouwd uit milieuvriendelijke materialen, wat onze toewijding aan het bieden van nieuwe, duurzame en geavanceerde mobiliteitsoplossingen illustreert. Ons nieuwe line-up-merk IONIQ, dat speciaal voor elektrische auto’s is opgericht, gaat als eerste met de IONIQ 5 de relatie van de klant met zijn auto vernieuwen. Dat zal zorgen voor een nieuwe norm waaraan elke nieuwe elektrische auto en zijn design worden afgemeten.” Foutje Hyundai zal bij de wereldpremière in februari 2021 de mogelijkheid geven om de IONIQ 5 te reserveren. Door een foutje van Hyundai Oostenrijk weten we nu al welke specificaties de IONIQ 5 heeft. Het land publiceerde per ongeluk al wat gegevens van de IONIQ 5 online. Hieronder een beknopte samenvatting: IONIQ 5 – voorlopige gegevens Lengte : 4,64 meter Breedte : 1,89 meter Hoogte : 1,6 meter Wielbasis : 3 meter Batterijtypes : 58 kWh en 73 kWh Actieradius 58 kWh: 450 km (WLTP) Actieradius 73 kWh: 550 km (WLTP) Aantal elektromotoren : 2 Systeemoutput : 313 pk (230 kW) Aandrijving : AWD 0-100 km/u : 5,2 seconden Opladen AC : 11 kW 3-fasen Zonnepanelen : op het dak om actieradius te vergroten Het bericht IONIQ 5: dit gaat hem worden verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 januari 2021

Elektrische Opel RAK e Concept, juist nu in productie?

RAK e debuteerde in 2011 De Opel RAK e Concept debuteerde in 2011 op de 64ste editie van de Frankfurt International Motor Show. Deze autoshow kennen we ook als de IAA van Frankfurt . De naam ‘RAK e’ is een verwijzing naar de revolutionaire raketauto in de vorige eeuw van Fritz von Opel. In 1928 katapulteerde RAK 2 de kleinzoon van oprichter Adam Opel naar een topsnelheid van 228 km/u. De ‘e’ staat niet alleen voor elektrisch, maar ook voor ‘experimenteel’. Efficiëntie meten in euro’s Voormalig Opel CEO Karl-Friedrich Stracke vertelde tijdens de wereldpremière in Frankfurt het volgende: “We willen elektrische voertuigen ontwikkelen die zich iedereen kan veroorloven, ook jongeren. De RAK e oogt cool en heeft een groot productiepotentieel. In de toekomst zal de efficiëntie worden gemeten in euro’s, niet in liters per 100 km; vandaag presenteren we met trots onze ‘auto van 1 euro’.” Synthetisch materiaal De lichtgewicht, elektrische Opel RAK e is gebaseerd op een stalen spaceframe-structuur onder een huid van conventioneel synthetisch materiaal. Dit zorgt voor een hoog veiligheidsniveau en voor een betaalbare prijs. Opel vermijdt bewust het gebruik van dure composietmaterialen in zijn lichtgewicht ontwerp, om elektrische mobiliteit voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar te maken, ook voor jongeren. De RAK e Concept zou met een topsnelheid van 45 km/u ook geschikt zijn voor 16-jarigen. 380 kilogram De RAK e weegt slechts 380 kilogram, haalt een topsnelheid van 120 km/u en heeft een draaicirkel van 5,5 meter. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt minder dan 13 seconden. De elektromotor heeft een piekvermogen van 49 pk en een constante output van 14 pk. Dankzij de 5 kWh batterij is 100 kilometer rijden mogelijk. Slechts 119 cm hoog Met een lengte van ongeveer drie meter en een hoogte van 119 cm biedt de aerodynamische Opel RAK e emissievrij rijden tegen minimale gebruikskosten. Na drie uur opladen van de accu tegen een kostprijs van ongeveer één euro, heeft de experimentele auto een actieradius van maximaal 100 km. Dit is het resultaat van de combinatie van een laag gewicht, een minimaal frontoppervlak, een lage rolweerstand en zeer efficiënte elektrische aandrijving. Citroën doet het Binnen Groupe PSA neemt Citroën de elektrische AMI in productie. Een elektrische tweezitter met een topsnelheid van 45 km/u en een vanafprijs van ongeveer 7.000 euro. Moet Opel een soortgelijk voertuig in productie nemen? De RAK e Concept is dan direct de perfecte kandidaat. Het bericht Elektrische Opel RAK e Concept, juist nu in productie? verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 januari 2021

Een korte introductie over de werking van GPS-systemen

TomTom als bekendste GPS Systeem. Een van de bekendste GPS-systemen, of auto volgsysteem, is de Tom Tom. Wat niet veel mensen weten is dat TomTom een Nederlands bedrijf is dat in 2002 zijn eerste navigatiesysteem lanceerde. Daarna zijn er verschillende modellen met nieuwe innovatieve functies ontwikkeld, zelfs vandaag de dag worden er verdere ontwikkelingen uitgevoerd voor de navigatiesystemen zoals wij deze kennen, en niet alleen door het Nederlandse TomTom. De TomTom concurreert met verschillende soorten navigatiesystemen. Een voorbeeld van een grote concurrent is Google Maps. Zij maken beide gebruik van satellieten om de locatie in kaart te brengen voor de gebruiker. De Google Maps-gebruiker heeft internet nodig om gebruik te maken van Google Maps, dit hoeft bij de TomTom GPS volger niet. Een van de voordelen van een TomTom is dat je eenvoudiger een telefoongesprek kunt voeren zonder dat het navigeren hierdoor verstoord wordt. Bij het navigeren met Google Maps rijden er wel eens wat mensen verkeerd omdat ze niet kunnen (en mogen!) telefoneren en navigeren op hetzelfde moment. Een auto volgsysteem met de innovatie van nu Met de digitalisering van auto’s en de elektronica in het vervoer hoort veiligheid en zekerheid er zeker bij. Daarvoor zijn er verschillende volgsystemen ontwikkeld, Parkmobile gebruikt bijvoorbeeld ook zo’n volgsysteem, maar met een hele andere intentie; om een parkeerplek te vinden, en, later op de avond, jouw geparkeerde auto te lokaliseren. Deze GPS-voertuigvolgsystemen sturen radiosignalen via satellieten, op deze manier kun jij de exacte locatie van jouw auto vinden. Het volgen van de auto wordt eenvoudiger gemaakt door middel van de software die op afstand gebruikt kan worden. Zo hoef jij je geen zorgen te maken over de locatie van auto. Dankzij de technologie kun je de locatie van jouw auto volgen op verschillende apparaten zoals je mobiele telefoon, laptop, tablet en computer. Er zijn zelfs bedrijven die zich volledig richten op het ontwikkelen, optimaliseren en volgen van voertuigen. Een van deze bedrijven is Webfleet . Het gebruik van een voertuigvolgsysteem, het verbinden van het GPS volgsysteem en wat de voordelen daarvan zijn, kunnen nog wel eens als lastig ervaren worden door de gebruikers ervan. Webfleet biedt daarbij ondersteuning. Wie gebruiken GPS-systemen zoal? Veel verschillende doelgroepen. GPS-systemen worden om verschillende redenen gebruikt. Een GPS-systeem kan voor koeriers enorm handig zijn, zo kunnen zij naast de locatie, ook een gestructureerder routeplanning maken. Zo rijden zij zo efficiënt mogelijk. Naast koeriers wordt een GPS-systeem ook gebruikt in de zorg, door bijvoorbeeld de Ambulance. Met een GPS-systeem weten zij precies waar zij heen moeten en wat de snelste route daarheen is. Met behulp van de nieuwe innovatieve functies van een GPS-systeem kunnen zij (wel) de telefoon opnemen. Zo kunnen zij tijdens het rijden mogelijk van route veranderen en zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Zo zijn er nog talloze implementaties van het gebruik van een GPS-systeem. Wat te denken van het voertuigvolgsysteem van Tesla… Het bericht Een korte introductie over de werking van GPS-systemen verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 januari 2021

Volvo wil meer elektrische auto’s bouwen in Gent

Recharge Door de productiecapaciteit te verhogen, speelt Volvo in op de snelgroeiende vraag naar het Recharge-gamma van het merk. Onder Recharge vallen zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Het aandeel van de Recharge-modellen in het verkooptotaal over 2020 was meer dan het dubbele van dat van 2019. Tweede volledig elektrische model De Volvo-fabriek in Gent bereidt momenteel de productie voor van het tweede volledig elektrische model. Dat model is gebaseerd op Volvo’s modulaire CMA-platform en gaat later dit jaar in productie. De fabriek produceert nu al de XC40 Recharge P8, het eerste volledig elektrisch aangedreven model van Volvo, en onder andere de plug-in hybride versies van de XC40. In 2025 moet Volvo’s wereldwijde verkoop voor de helft uit volledig elektrische, en de andere helft uit hybridemodellen bestaan. Productienetwerk De fabriek in Gent is de eerste in het wereldwijde productienetwerk waar Volvo volledig elektrische modellen produceert. Volvo is ook van plan om de productiecapaciteit voor elektrische auto’s uit te breiden naar de andere fabrieken van het merk. In december 2020 maakte Volvo bekend dat het elektromotoren gaat assembleren in zijn aandrijflijnenfabriek in het Zweedse Skövde. Volgende generatie modellen Halverwege dit decennium wil Volvo de productie van elektromotoren volledig in eigen huis hebben ondergebracht. Daarvoor investeert Volvo Cars de komende jaren bijna 70 miljoen euro (700 miljoen Zweedse kronen). De onderneming investeert ook aanzienlijke bedragen in ontwerpfaciliteiten en de ontwikkeling van elektromotoren in eigen huis, voor de volgende generatie modellen van Volvo. LEES OOK: Volvo laat auto’s van 30 meter hoogte vallen Het bericht Volvo wil meer elektrische auto’s bouwen in Gent verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 januari 2021

Mercedes-Benz EQS krijgt MBUX Hyperscreen van 141 cm!

Van linker naar rechter A-stijl Het MBUX Hyperscreen is een groot, gebogen display dat zich met een vloeiende beweging over bijna de gehele breedte uit van de linker naar de rechter A-stijl uitstrekt. Het wordt de volgende grote stap op het gebied van infotainment in de auto. Naar verwachting verschijnt het Hyperscreen in meerdere modellen van Mercedes-Benz, maar de EQS krijgt de primeur. MBUX: het succes Mercedes-Benz kan niet meer zonder MBUX. Het is een van de beste infotainmentsystemen op de markt. MBUX staat overigens voor Mercedes-Benz User Experience en werd in 2018 geïntroduceerd in de huidige generatie A-Klasse. Inmiddels rijden er wereldwijd dik 1,8 miljoen Mercedes-Benz personenwagens rond die over dit systeem beschikken. EQS wordt elektrische S-Klasse In de nieuwe generatie S-Klasse installeert Mercedes-Benz de nieuwste versie van MBUX, maar met de nieuwe EQS en het optioneel leverbare MBUX Hyperscreen volgt nu de volgende grote stap. De meerprijs van het systeem is overigens nog niet bekend. Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group: “Met ons MBUX Hyperscreen wordt een designvisie werkelijkheid. We combineren technologie op een fascinerende manier met design, wat de klant een ongekend gebruiksgemak biedt. We houden van eenvoud en we hebben MBUX naar een hoger plan gebracht.” Brein en zenuwstelsel Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en CTO: “Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto. Het leert de klant voortdurend beter kennen en levert een op maat gemaakt, gepersonaliseerd infotainment- en bedieningsaanbod, ook als de inzittende nog niet eens heeft geklikt of gescrold.” Het MBUX Hypersreen in feiten en cijfers: Bij het MBUX Hyperscreen lopen verschillende displays naadloos in elkaar over, wat resulteert in een indrukwekkende 141 centimeter brede en gebogen displayband. Het weergave-oppervlak is 2.432,11 cm2. De grote glazen display-afdekking wordt bij het gietproces driedimensionaal gebogen bij temperaturen van circa 650°C. Dit proces maakt een vervormingsvrij zicht op het display over de gehele breedte van de auto mogelijk, ongeacht de straal van het display. Om bij de belangrijkste toepassingen te komen, moet de gebruiker door 0 menuniveaus scrollen. Daarom noemt Mercedes-Benz dit de ‘zero-layer’ (nullaag). Onder het touchscreen bevinden zich in totaal 12 actuatoren voor haptische feedback tijdens het gebruik. Bij aanraking genereren ze een voelbare trilling. 2 coatings op de afdekplaat verminderen reflecties en maken het reinigen gemakkelijker. Het gebogen glas zelf bestaat uit bijzonder krasvast aluminiumsilicaat. Tot de veiligheidsmaatregelen behoren vooraf bepaalde breekpunten naast de zijdelingse luchtuitstroomopeningen en 5 beugels die dankzij hun honingraatstructuur bij een botsing gericht kunnen meegeven. 8 CPU-cores, 24 GB RAM en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte behoren tot de technische specificaties van MBUX. Op basis van de meetgegevens van een 1 multifunctionele camera en ook 1 lichtsensor wordt de helderheid van het display aangepast aan de omgevingsomstandigheden. Met maximaal 7 profielen kan het displaygedeelte voor de voorpassagier worden geïndividualiseerd. Analoge luchtuitstroomopeningen In het MBUX Hyperscreen zijn analoge luchtuitstroomopeningen geïntegreerd, maar voor de rest vormt het display een groot, gebogen geheel. Een indrukwekkend stukje techniek. Het MBUX Hyperscreen is omgeven door een doorlopend kunststof frame. Het zichtbare gedeelte is met behulp van een uitgebreid drielaags proces gespoten in de kleur silver shadow. Dit coatingproces bereikt door extreem dunne tussenlagen een bijzonder hoogwaardige oppervlakte-indruk. Door de geïntegreerde sfeerverlichting in het onderste gedeelte van het MBUX Hyperscreen lijkt de display-unit boven het dashboard te zweven. Voorpassagier heeft eigen display De voorpassagier heeft een eigen display en bedieningsgedeelte. Met behulp van maximaal zeven profielen is het mogelijk de content aan te passen. De entertainmentfuncties van het voorpassagiersdisplay zijn echter alleen beschikbaar tijdens het rijden als de wetgeving in het betreffende land dit toestaat. Als de voorpassagiersstoel niet bezet is, vormt het display een digitaal decoratief sierdeel. In dit geval worden animated sterren weergegeven, het zogeheten Mercedes-Benz patroon. OLED-technologie Voor een bijzonder scherp beeld beschikken het centrale display en het voorpassagiersdisplay over OLED-technologie. Hier zijn de afzonderlijke pixels zelfverlichtend; niet-geactiveerde beeldpixels blijven uitgeschakeld, waardoor ze diepzwart lijken. De actieve OLED -pixels kenmerken zich daarentegen door een hoge kleurbriljantie, wat resulteert in hoge contrastwaarden, ongeacht de kijkhoek en lichtomstandigheden. Klassiek of modern Alle graphics zijn gestileerd in een nieuw blauw/oranje kleurenschema. Het klassieke cockpitdisplay met twee ronde klokken is opnieuw geïnterpreteerd met een digitaal laserzwaard in een glazen lens. Onderzoek onder klanten Mercedes-Benz heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van gebruikers van de eerste generatie MBUX. Vooral de menu’s Navigatie, Radio/Media en Telefonie werden veel gebruikt, zodat de navigatietoepassing altijd in het midden van het display wordt weergegeven, met al zijn functies. Twintig andere functies Meer dan twintig andere functies – van het actieve massageprogramma tot verjaardagsherinneringen en suggesties voor de to-do lijst – worden met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch getoond wanneer ze relevant zijn voor de klant. ‘Magic Modules’ is de interne naam die de ontwikkelaars aan deze suggestiemodules hebben gegeven en die op de ‘zero-layer’ worden weergegeven. Proactief MBUX toont proactief de juiste functies op het juiste moment voor de gebruiker, ondersteund door kunstmatige intelligentie. In de volgende vier situaties kan de gebruiker de suggestie met één klik accepteren of afwijzen: Als u op dinsdagavond altijd een bepaalde vriend(in) belt op weg naar huis, wordt u op die dag en op dat tijdstip gevraagd of u wilt bellen. Er wordt een visitekaartje met hun contactgegevens getoond, en – indien opgeslagen – hun foto. Alle suggesties van MBUX zijn gekoppeld aan het profiel van de gebruiker. Als iemand anders in de EQS rijdt op een dinsdagavond, wordt deze suggestie niet gedaan – of komt er een andere suggestie, afhankelijk van de voorkeuren van de andere gebruiker. Als u ’s winters regelmatig gebruikmaakt van de massagefunctie volgens het hot stone-principe, leert het systeem dit en stelt het automatisch de comfortfunctie voor bij winterse temperaturen. Als u regelmatig naast de stoelverwarming ook de stuurverwarming inschakelt, wordt u dit aangeraden zodra u de stoelverwarming bedient. Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid. Dit is een handige functie voor steile garage-ingangen of drempels. MBUX onthoudt de GPS-positie waarop u gebruik hebt gemaakt van de ‘Vehicle Lift-Up’ functie. Als de auto de GPS-positie weer nadert, stelt MBUX zelfstandig voor om de bodemvrijheid van de EQS te verhogen. Ook voor andere modellen Het MBUX Hyperscreen vindt zijn weg ook naar andere modellen, dat kan Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group, bevestigen aan AutoRAI.nl/ZERauto.nl. “Ja, dit systeem zal zijn weg ook naar andere modellen vinden in de toekomst, maar dan praten we over een aantal jaar. Vooralsnog is het een EQ-feature, maar naar verwachting krijgen ook andere modellen binnen de line-up dit systeem. De EQS heeft de primeur”, aldus de designbaas. Bekijk hier de launch video van het MBUX Hyperscreen Het bericht Mercedes-Benz EQS krijgt MBUX Hyperscreen van 141 cm! verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 januari 2021

Waar let je op bij het afsluiten van een motorverzekering?

Bij het vergelijken van opties voor motorverzekeringen wil je er zeker van zijn dat je zowel aan het grote geheel als aan de details denkt. Je wilt niet alleen voldoen aan de minimale eisen met betrekking tot de aansprakelijkheidsdekking. Ook wil je jouw investeringen beschermen, zoals aangepaste onderdelen of dure rijkleding, die niet elk bedrijf bereid is te dekken. De juiste motorverzekering kiezen Met zoveel beschikbare verzekeringsaanbieders lijkt het kiezen van de beste optie misschien een onmogelijke taak. Stap één: de juiste dekking kiezen. Er zijn twee soorten motorverzekeringen waar je als particulier op kunt bouwen (er zijn er meer, maar dit zijn de meest voorkomende). Aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering). Wettelijke aansprakelijkheid is het minimale dekkingsniveau dat wettelijk verplicht is om met een motor op de openbare weg te rijden. Een dergelijke polis dekt de kosten van schade, letsel of verlies voor de benadeelde derde die ontstaan tijdens het gebruik van het voertuig van de verzekeringnemer. Een dekking door een derde biedt geen bescherming tegen schade aan het verzekerde voertuig. Uitgebreide verzekering. Een uitgebreide motorverzekering biedt een allrounder dekking en is het hoogste niveau van de all-inclusive polis. Onder deze polis is de verzekeringnemer gedekt tegen schade of letsel veroorzaakt tijdens een ongeval, opgebouwde aansprakelijkheid van derden tijdens een ongeval, omvallen, inbraak, explosie van buitenaf en andere kwaadwillige handelingen, tenzij dit uitdrukkelijk is uitgesloten. Een dergelijke verzekering keert zelfs uit in geval het ongeluk jouw eigen schuld blijkt te zijn. Een uitgebreide motorverzekering is aan te raden! Hoe leuk het motorrijden ook is, het is niet zonder risico’s. Er zijn risico’s verbonden aan motoren en ongelukken kunnen zeer ernstig zijn. Daarom is het belangrijk om de juiste bescherming te hebben tegen verlies door lichamelijk letsel, schade aan eigendommen middels een motorverzekering. Een verzekering is niet het product om op te besparen! Het bericht Waar let je op bij het afsluiten van een motorverzekering? verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 januari 2021

Bentley Bentayga ook als plug-inhybride

Na de recentelijk geïntroduceerde nieuwe Bentayga V8 en Bentayga Speed is de Bentayga Hybrid de derde versie van het succesvolste model in het segment van de ‘luxury SUV’. 50 km volledig elektrisch Inzittenden van de tweede generatie van de Bentayga Hybrid kunnen zich in de stad en op hun landgoederen in absolute stilte verplaatsen. De geëlektrificeerde luxury SUV heeft een volledig elektrische actieradius van bijna 50 kilometer – overigens volgens de oude NEDC-norm – zonder dat zij in het volledig geluidsgeïsoleerde interieur worden gestoord door het geluid van de 3,0-liter twinturbo V6-benzinemotor. Samenwerking benzine- en elektromotor De 94 kW (128 pk) en 350 Nm sterke elektromotor is ondergebracht in de transmissie, tussen de versnellingsbak en de V6 en kan direct vanuit stilstand het maximale koppel leveren voor een stille en snelle acceleratie. Het gecombineerde vermogen is 330 kW (449 pk) en er is 700 Nm koppel beschikbaar. De gecombineerde actieradius bedraagt (alweer volgens de verouderde NEDC-norm) ruim 860 kilometer, dus je komt een heel eind op weg naar bijvoorbeeld Saint Tropez. Als de Bentayga Hybrid de stad achter zich heeft gelaten en extra koppel vraagt, of wanneer hij harder dan 135 km/uur rijdt, werkt de elektromotor samen met de benzinemotor. Gaspedaal stimuleert elektrisch rijden Natuurlijk heeft de Bentayga Hybrid diverse rijmodi. De informatie in het Bentley Hybrid Efficiency Navigation-systeem wordt daarbij toegepast voor de allerbeste efficiëntie, via feedback van het gaspedaal. Dat ‘Bentley Hybrid Efficiency Accelerator Pedal’ heeft overigens een weerstand in EV Drive, die de grens tussen puur elektrisch en hybridevermogen aangeeft. Daarmee wordt de bestuurder aangemoedigd om zo lang mogelijk elektrisch te rijden. De 17,3 kWh lithiumbatterij heeft een verwachte levensduur van zo’n 160.000 kilometer of acht jaar, en is in slechts tweeënhalf uur tot 100 procent op te laden. Het laadvermogen bedraagt 7,2 kW. Vooral volledig elektrisch Uit onderzoek van Bentley is naar voren gekomen dat meer dan 90 procent van de klanten zijn Bentayga Hybrid van de eerste generatie dagelijks of meermaals per week gebruikt. Bijna alle klanten gebruiken de EV-modus, van wie de helft consequent reizen van minder dan 50 kilometer aflegt. In de praktijk betekent dit dat het merendeel van de ritten per Bentayga Hybrid emissievrij kan wordt afgelegd. Het bericht Bentley Bentayga ook als plug-inhybride verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 januari 2021

Toch wel subsidie voor elektrische personenauto’s in 2021!

Wat is SEPP? Goede vraag, want wat is SEPP nu precies? SEPP staat voor Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). Je komt eenmalig in aanmerking voor subsidie als wordt voldaan aan de voorwaarden. Tot wanneer loopt SEPP? De SEPP-subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025, tenzij het budget eerder op is. In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s). In 2020 bedroeg het budget voor nieuwe elektrische auto’s in totaal 10 miljoen euro. Voor gebruikte of nieuwe, reeds geregistreerde modellen was voor 2020 in totaal 7,2 miljoen euro subsidie gereserveerd. Dit pot was in 2020 zo op. RVO: “Je komt alleen in aanmerking voor subsidie in 2021 met een koop- of leaseovereenkomst die je hebt afgesloten op of na 1 januari 2021. De datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sloot is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2021 op je naam staan.” Budget 2021 Het beschikbare jaarbudget 2021 is voor nieuwe elektrische personenauto’s 1.108.000 euro en voor gebruikte elektrische personenauto’s 13.500.000 euro. Op het moment van schrijven – 4 januari 2021 dus – is het complete budget nog beschikbaar. Voor 2021 zijn de subsidiebedragen voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen: Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease = 2.000 euro Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease = 4.000 euro Deze voorwaarden zijn van toepassing In aanmerking komen voor subsidie? Dan moet de elektrische personenauto voldoen aan de volgende voorwaarden: Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto De overeenkomst staat op jouw naam en is gesloten op of na 1 januari 2021 Vooral die laatste voorwaarde is belangrijk: de koopovereenkomst moet zijn gesloten op of na 1 januari 2021. Hiermee vallen mensen die in 2020 een elektrische auto hebben gekocht maar geen aanspraak konden maken op de subsidieregeling buiten de boot. Je moet verder een geldig woonadres hebben in Nederland. Bovendien moet de aanvraag ingediend zijn binnen 60 dagen na het ondertekenen van de koopovereenkomst. Belangrijk om te weten RVO: “Iedere dag komen er aanvragen binnen. Wees je ervan bewust dat er altijd een verschil is tussen het getoonde budget op de website en het daadwerkelijk beschikbare budget.” De SEPP-subsidie is via de website van het RVO aan te vragen. Het bericht Toch wel subsidie voor elektrische personenauto’s in 2021! verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 januari 2021

Laatste Volkswagen e-Golf in Dresden geproduceerd

Vaarwel e-Golf De Volkswagen e-Golf werd gelanceerd in 2014 en werd tot de zomer van 2020 geproduceerd in Wolfsburg. In 2017 is parallel daaraan de productie in de Glazen Fabriek opgestart om aan de grote vraag naar dit model te kunnen voldoen. In totaal zagen 145.561 exemplaren het levenslicht in de twee Duitse fabrieken. Kijkend naar de verkoopcijfers was de e-Golf de afgelopen jaren één van de populairste elektrische auto’s in Europa – ook in Nederland. Sinds maart 2017 zijn er in Dresden in totaal 50.401 exemplaren van de e-Golf geproduceerd. Laatste ombouwfase Begin 2021 bouwt Volkswagen het productiegedeelte van de Glazen Fabriek om zodat er voldaan kan worden aan de eisen van de Modular Electric Drive Kit (MEB) waarop de ID.3 wordt gebouwd. De eerste conversies voor de ID.3-productie werden in de zomer van 2020 al afgerond. Nu is het tijd voor de laatste ombouwfase. ID.3 in trek “Het einde van de e-Golf markeert ook het begin van de laatste voorbereidingen voor de productie van de ID.3 , waarvan sinds de introductie in september al ruim 28.000 auto’s in Europa aan klanten zijn geleverd. Over een paar weken beginnen we aan het volgende hoofdstuk van de Glazen Fabriek. Na Zwickau zijn we de tweede locatie in Europa waar auto’s worden geproduceerd op basis van het nieuwe modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB)”, zegt Danny Auerswald, hoofd van de Glazen Fabriek.   Het bericht Laatste Volkswagen e-Golf in Dresden geproduceerd verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 december 2020

Citroën testte in 1992 in Nederland al elektrische auto

Citroën lanceert binnenkort de 100% elektrische ë-C4 in Nederland. Een model voor de toekomst en het resultaat van de decennialange ervaring van Citroën op het gebied van elektrisch rijden. Ervaring die al sinds 1939 wordt opgedaan… De TUB van Citroën …want in 1939 presenteerde Citroën de TUB, die je kunt beschouwen als de stamvader van alle moderne bestelwagens. Met zijn voorwielaandrijving, laadruimte die hoog genoeg was om rechtop in te kunnen staan en schuifdeur aan de zijkant, was de TUB de blauwdruk van de busjes zoals we die tegenwoordig kennen. Lees ook: Autotest Citroën ë-C4 Elektrisch door brandstofschaarste Doordat brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog oorlog steeds schaarser werd, ontwikkelde het bedrijf Fenwick een elektrisch aangedreven versie van de TUB. De brandstofmotor werd vervangen door een elektromotor die gevoed werd door een accupakket van 540 kilo dat in de laadruimte werd geplaatst. De topsnelheid bedroeg 50 km/u, maar het advies was om niet sneller te rijden dan 25 km/u omdat de accu’s anders te snel hun lading zouden verliezen. Citroën C15 en C25 Mid jaren zeventig met de oliecrisis nog vers in het geheugen, deed Citroën opnieuw onderzoek naar elektrisch aangedreven auto’s. Tien jaar later, in de zomer van 1987, werd de nodige praktijkervaring opgedaan tijdens een test met een kleine serie elektrische prototypes op basis van de Citroën C15 bestelwagen. De test leidde eind 1991 tot de presentatie van twee elektrische Citroëns: de C15 en C25 Électrique. 16 of 28 accu’s Bij de C15 waren zestien accu’s gemonteerd die de elektromotor van stroom voorzagen; de C25 had er 28. De elektromotor werkte bij het afremmen als dynamo om de accu’s weer op te laden, regeneratie dus zoals we die nu ook kennen. Testen in Nederland De elektrische aandrijftechniek stond begin jaren negentig nog behoorlijk in de kinderschoenen: de topsnelheid van de C15 en C25 Électrique bedroeg slechts 80 km/u met halve belading. Al na 70 km moesten de accu’s opnieuw worden opgeladen, wat gemiddeld acht uur in beslag nam. Begin 1992 kwamen ook enkele exemplaren van de elektrische C15 en C25 naar Nederland voor praktijktests, onder andere in ’s-Hertogenbosch en op het autovrije Waddeneiland Schiermonnikoog. Citroën AX Electrique Na de elektrische bedrijfswagens was het de beurt aan een elektrische aangedreven personenauto: de Citroën AX Électrique, die eind 1993 werd gepresenteerd. Citroën besloot samen met Peugeot tot een grootschalig experiment in de Franse stad La Rochelle om het gebruik van elektrische auto’s in de praktijk te kunnen onderzoeken. Deelautoproject Dertig inwoners kregen twee jaar lang een elektrische Citroën AX tot hun beschikking. Niet voor persoonlijk gebruik, maar als deelauto, lang voordat bekende deelautodiensten van start gingen! Citroën zorgde niet alleen voor de auto’s, maar regelde ook de benodigde infrastructuur, van laadpalen tot toegangspasjes voor de gebruikers. Er werd zelfs een snellader geïnstalleerd. Opmerkelijk detail: de AX Électrique moest af en toe ook nog even langs de benzinepomp. Aan boord was namelijk een brandstoftankje van 8 liter gemonteerd, zodat in de winter de kachel gestookt kon worden.   Elektrische Saxo en Berlingo Ook de opvolgers van de AX en de C15, de Citroëns Saxo en de Berlingo, werden in een elektrisch aangedreven versie aangeboden. Het merendeel van die auto’s bleef in Frankrijk, maar er kwamen ook enkele tientallen exemplaren naar ons land. Onder andere de Rotterdamse reinigingsdienst Roteb, gemeente Alphen aan den Rijn en Schiphol hadden diverse exemplaren in gebruik. Citroën C-Zero de betaalbaarste Een nieuwe stap voorwaarts vormde de Citroën C-Zero, die in december 2009 werd onthuld. Destijds was dit een van de eerste écht bruikbare elektrische auto’s op de markt. Bijzonder was ook dat de C-Zero te koop was voor particulieren. Door de jaren heen daalde de verkoopprijs, waarmee de C-Zero op een gegeven moment de meest betaalbare vierpersoons elektrische auto van Nederland werd.   Elektrificatie nu in stroomversnelling Vorig jaar startte Citroën met een groot elektrische offensief, waarbij versneld een groot aantal geëlektrificeerde modellen op de markt worden gebracht. Belangrijke voorbeelden zijn de recent geïntroduceerde plug-in hybride SUV, de C5 Aircross Hybrid, en de volledig elektrische ë-Jumpy en ë-Jumper. Met de revolutionaire Ami zet Citroën een nieuw concept neer voor een elektrische (deel)auto in de stad. En over enkele weken kun je dus rijden met de Citroën ë-C4.   Het bericht Citroën testte in 1992 in Nederland al elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 december 2020