Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Een auto van grotendeels hergebruikt afval maken, dat kan!

Fotografie : Bart van Overbeeke Plastic uit de oceaan De LUCA is een elektrische auto met als basis een onderstel van vlas en gerecycled plastic, waarvan een groot deel zelfs is opgevist uit de oceaan. Tof idee, want er zit behoorlijk veel plastic rommel in onze oceanen. Daarnaast produceren we met z’n allen 2,1 miljard ton afval per jaar. Dat is 7.380 keer een tot het dak gevuld Philips-stadion. LUCA TU Eindhoven – Fotografie: Bart van Overbeeke Huishoudelijk afval Om te demonstreren dat je dit afval op een nuttige manier kunt hergebruiken, hebben de studenten deze LUCA ontwikkeld. Een sportief modelletje. Ook de carrosserie, de lak, ruiten en interieur zijn uit gerecyclede materialen opgebouwd van onder meer PET-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval. Actieradius De LUCA heeft twee elektromotoren, beide achterin geplaatst. De topsnelheid bedraagt 90 km/u en de actieradius komt uit op 220 kilometer. De LUCA weegt zonder batterijen slechts 360 kilogram, ruim de helft minder dan vergelijkbare auto’s. Daarnaast heeft de auto slechts zestig kilogram aan batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo’s bij andere elektrische auto’s. Met een lager gewicht kun je prima uit met een kleinere batterij, zo leert de praktijk ons. LUCA TU Eindhoven – Fotografie: Bart van Overbeeke Afval is waardevol “Met deze auto willen wij laten zien dat afval een waardevol materiaal is, ook in complexe toepassingen als een auto”, vertelt teamlid Matthijs van Wijk. Vlasvezels De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan. “Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit verschillende soorten plastic, voldoet het in combinatie met de natuurlijke vezels om het chassis voldoende sterkte te geven. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede PET-flesjes. PET kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto’s gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes”, vertellen de makers. LUCA TU Eindhoven – Fotografie: Bart van Overbeeke Carrosserie ook van afval De carrosserie van de auto – waarvan de ontwikkeling begon in februari 2019 – is ook gemaakt van gerecycled ABS. Dit is een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie kan ook weer verwijderd worden zonder dat het resten achterlaat. “Hierdoor blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker. Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint. Duurzaamheid hoeft dus alles behalve saai te zijn”, stel het team achter de LUCA. Interieur De LUCA beschikt over twee stoelen waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled PET, maar voelt en ziet eruit als suède. De middentunnel bestaat onder andere uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen van het productieproces van LUCA zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn weer samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen. Het bericht Een auto van grotendeels hergebruikt afval maken, dat kan! verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 oktober 2020

Wat heeft de Volkswagen ID.4 1ST standaard? – inclusief vanafprijzen!

Maximaal 204 pk Beide ID.4 1ST-modellen hebben een 77 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 501 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Beide beschikken daarnaast over een elektromotor met een vermogen van 204 pk en een koppel van 310 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u vergt 8,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Bij een 125 kW snellaadpunt volstaat een half uur laden voor 320 kilometer extra actieradius. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram. Buitenmaten Tiguan, binnenruimte van Tiguan Allspace De ID.4 combineert volgens Volkswagen de buitenmaten van de Tiguan met de binnenruimte van een Tiguan Allspace. De inhoud van de bagageruimte varieert van 543 tot 1.775 liter met neergeklapte achterbank. ID.4 1ST versus ID.4 1ST Max De Volkswagen ID.4 1ST begint in Nederland bij 47.340 euro. De ID.4 1ST Max kost 56.940 euro. Het verschil in prijs zit hem puur in de uitrusting. Wat zijn precies die verschillen? Tijd om in de uitrusting te duiken. LEES OOK: Exclusief: sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland! – AutoRAI TV Uitrusting Volkswagen ID.4 1ST De ID.4 1ST is standaard uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen LED-koplampen en –achterlichten Donker getinte ramen achter 2-zone airconditioning Navigatie-, radio- en multimediasysteem ‘Discover Pro’ met 10-inch display Spraakbediening Verwarming van de voorruit en voorstoelen Multifunctioneel stuur Sfeerverlichting met dertig instelbare kleuren en diverse keuzethema’s We Connect Start voor toegang tot real-time verkeersinformatie en weergave van de dichtstbijzijnde laadstations We Connect ID. app waarmee diverse autofuncties op afstand te monitoren en te bedienen zijn Lane Assist Park Distance control Achteruitrijcamera Adaptive Predictive Cruise Control Uitrusting Volkswagen ID.4 1ST Max 21-inch lichtmetalen wielen Glazen panoramadak LED-Matrix koplampen (IQ.Light) Dynamic Light Assist Discover Pro-systeem met 12-inch touchscreen Head-up display 360-graden camera 3-zone airconditioning Keyless access Telefoonvoorbereiding Plus inclusief draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones Elektrisch verstelbare Ergo-Active stoelen met massagefunctie Easy Open achterklep (elektrische bediening na voetbeweging) Travel Assist Side Assist Het bericht Wat heeft de Volkswagen ID.4 1ST standaard? – inclusief vanafprijzen! verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 oktober 2020

Mercedes-Benz kondigt zes nieuwe EQ-modellen aan

EQS SUV, EQE en EQE SUV Mercedes-Benz kondigt ook de komst van de EQS SUV, de businesslimousine EQE en de EQE SUV aan. Deze modellen zijn volgens het merk cruciaal voor het succes van het elektro-offensief. De EQE werd al in juli 2020 door AutoRAI.nl/ZERauto.nl aangekondigd . Daarnaast komt er ook nog een EQS: een soort elektrische versie van de S-Klasse met een elektrische range van 700 kilometer (WLTP). Nieuwe architectuur De EQS is de eerste auto op basis van de nieuwe architectuur voor elektroauto’s in het luxe- en topsegment van Mercedes-Benz. Deze speciaal ontwikkelde architectuur is in elk opzicht schaalbaar en kan voor alle modelseries worden gebruikt. De wielbasis en spoorbreedte evenals alle andere systeemcomponenten, vooral de accu’s, zijn variabel dankzij het modulaire systeem. Deze voertuigarchitectuur maakt het voor Mercedes-Benz mogelijk om verschillende elektroauto’s te bouwen, van limousines tot grote SUV’s. EQS wordt S-Klasse onder elektroauto’s Christoph Starzynski, die als Vice-President Electric Vehicle Architecture bij Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor de EQ-modellen, zegt: “De EQS heeft al meer dan twee miljoen testkilometers afgelegd, van de hitte van Zuid-Afrika tot de kou van Noord-Zweden. De EQS wordt de S-Klasse onder de elektroauto’s. Daarom ondergaat hij hetzelfde veeleisende testprogramma als elke andere auto die met trots de ster mag dragen. Daarnaast waren er tests specifiek voor elektroauto’s die belangrijke ontwikkelingsgebieden bestrijken, zoals actieradius, laden en efficiëntie.” Ambition 2039 Als onderdeel van ‘Ambition 2039’ werkt Mercedes-Benz aan het aanbieden van een CO2-neutraal modelgamma in minder dan twintig jaar. De onderneming streeft ernaar dat elektrisch aangedreven auto’s (volledig elektrisch en plug-in hybrid) al in 2030 goed zijn voor meer dan de helft van de verkopen. Het bericht Mercedes-Benz kondigt zes nieuwe EQ-modellen aan verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 oktober 2020

Productie elektrische Volvo XC40 Recharge van start

Oktober start levering De eerste volledig elektrische XC40 Recharge wordt in de loop van oktober afgeleverd. Ook de productie voor Nederland is al gestart. Volvo Car Nederland verwacht dit jaar via het dealernetwerk ruim 2.000 exemplaren af te leveren. Er komen er meer De Volvo XC40 Recharge Pure Electric is de eerste van een serie volledig elektrische modellen die Volvo op de markt gaat brengen. De productiestart is een belangrijke stap richting Volvo’s doelstelling voor het jaar 2025 om de gemiddelde CO2-voetafdruk van zijn auto’s met 40 procent te reduceren. Volvo verwacht dat eveneens in 2025 de ene helft van zijn wereldwijde verkopen bestaat uit volledig elektrische auto’s en de andere helft uit hybridemodellen. Actieradius De XC40 Recharge Pure Electric is net als de reguliere XC40 gebaseerd op het CMA-platform (Compact Modular Platform), dat Volvo in samenwerking met de Zhejiang Geely Holding Group heeft ontwikkeld. De vierwielaangedreven XC40 heeft een actieradius van 418 kilometer (WLTP) op een volle accu. Het vermogen bedraagt 408 pk. Met een snellader is de accu in ongeveer veertig minuten op te laden tot 80 procent van zijn capaciteit. Het accupakket is beschermd met een in de carrosseriestructuur geïntegreerde veiligheidskooi. De plaatsing van het accupakket in de vloer brengt bovendien het zwaartepunt van de auto omlaag. Het bericht Productie elektrische Volvo XC40 Recharge van start verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 oktober 2020

‘Subsidies beschikbaar voor overstap naar schone bestelbus of vrachtwagen’

Stadslogistiek Van Veldhoven: “Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren. Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.” Vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s gaan er uit Ondernemers die in zo’n zero emissie zone moeten zijn, krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een lokaal uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Zones vanaf 2025 Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49% vermindering van de CO2-uitstoot. Ontheffing Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is. Ondernemers tegemoetkomen Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken. Klimaatakkoord In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 30 tot 40 grotere steden zero emissie zones invoeren voor stadslogistiek. De invoering van deze zones is een belangrijke stap om het vervoer schoner te maken. Het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog uitstootvrije voertuigen op de weg rijden. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen. Het bericht ‘Subsidies beschikbaar voor overstap naar schone bestelbus of vrachtwagen’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 oktober 2020

“Voor 2021 geen EV-subsidie voor particulieren beschikbaar”

Automobilist de dupe “Alweer is de automobilist de dupe. Het Kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen”, laten BOVAG en RAI Vereniging weten. BOVAG en RAI Vereniging roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten. Pot voor 2020 al enige tijd leeg De subsidiepot voor de aankoop of privélease van een nieuwe elektrische auto is voor 2020 al een tijd leeg. Alle nieuwe aanvragen werden voor betaling doorgeschoven naar januari 2021. Aan die doorschuifregeling komt een eind nu het Kabinet het loket ‘zo spoedig mogelijk’ sluit. Het loket gaat dan vanaf 1 januari weer open. Alle subsidieverzoeken die al zijn ingediend voor uitbetaling in januari 2021, worden wel behandeld. Voor 2021 geen EV-subsidie beschikbaar BOVAG-voorzitter Han ten Broeke heeft geen begrip voor het besluit. “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden. Dit jojo-beleid is funest voor het consumentenvertrouwen en voor het vertrouwen in de overheid in het algemeen.” Doorschuifregeling Zonder een doorschuifregeling zal de subsidieregeling naar verwachting elk jaar korter dan een week openstaan. Het hele jaar worden vervolgens voorcontracten voor nieuwe elektrische auto’s opgesteld die dan op 1 januari in één keer ingediend worden. Omdat er geen zicht meer is of het aantal aanvragen past binnen het budget voor het nieuwe jaar en aanvragen niet meer op volgorde van binnenkomst op een stapel komen, verkeren consumenten gedurende het hele jaar in onzekerheid of de subsidieaanvraag wel of niet wordt goedgekeurd. Subsidiebingo RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “Deze subsidiebingo leidt tot ernstige marktverstoring en demotiveert bovendien om een elektrische auto aan te schaffen doordat gemaakte afspraken wederom niet na worden komen. Bovendien komen hierdoor mogelijk minder elektrische auto’s voor de Nederlandse markt beschikbaar, juist in een tijd dat het aanbod aan betaalbaardere modellen toeneemt. Alweer zijn automobilisten en ondernemers de dupe van een onvoorspelbaar autobeleid. Dit staat haaks op de ambities om het groenste kabinet ooit te worden.” Van Eijck en Ten Broeke roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen door de financiële speelruimte binnen de subsidie beter te benutten. Waarschuwingen BOVAG en RAI Vereniging hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat de subsidiepot voor 2020 snel leeg zou zijn. Om dit probleem voor dit jaar op te vangen, dringen de organisaties al langer aan om beschikbare budgetten slimmer in te zetten. Dat kan door de financiële ruimte in de regeling beter te benutten, door bijvoorbeeld de kunstmatige schotten binnen de regeling weg te halen. Sterker nog, als dat niet gebeurt dreigt ‘onderuitputting’. Hierbij stromen subsidiegelden die dit jaar niet worden gebruikt, zoals voor de tweedehands markt en nieuwe bestelbussen, terug naar de algemene middelen. Dan ben je ze definitief kwijt en is er in totaal nog minder geld beschikbaar voor het stimuleren van elektrisch vervoer. Ook kun je voor 2020 meer auto’s in aanmerking laten komen voor de subsidieregeling door de beschikbare 4.000 euro voor een nieuwe privéleaseauto over de gehele looptijd van het contract te spreiden, in plaats van alles in een keer op 2020 te boeken. De mogelijkheden zijn er, nu nog de wil om ze toe te passen. Stevige impuls Mede dankzij de subsidieregeling is het aantal registraties van elektrische auto’s in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 18 procent gestegen. Zo blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Het bericht “Voor 2021 geen EV-subsidie voor particulieren beschikbaar” verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 oktober 2020

Hyundai RM20e: 810 pk en 960 Nm koppel!

Racing Midship De RM20evan Hyundai is een prototype van een raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor. De letters RM staan voor ‘Racing Midship’ en verwijzen naar de plaatsing van de elektromotor die de achterwielen aandrijft. Rijdend laboratorium Het RM-platform dient als rijdend laboratorium voor het testen van high-performance technologie en biedt een uitzonderlijk goede wegligging bij elke snelheid en onder alle omstandigheden. Sinds 2012 In 2012 startte Hyundai met project RM om nieuwe, high-performance technologieën voor de autosport te ontwikkelen voor toepassing in zijn N-modellen. Inmiddels is er een hele reeks RM-modellen, de voorlaatste was de RM19 . In 2019 ontwikkelde Hyundai zijn eerste volledig elektrische raceauto, de Veloster N eTCR voor de eTCR touring car-klasse. De RM20e is verwant aan deze raceauto. Albert Biermann “De elektrische RM20e is een revolutionair nieuw hoofdstuk in de elektrische topprestaties van RM-modellen. Onze N-ingenieurs krijgen steeds meer grip op de dynamiek van elektrische prestaties”, aldus Albert Biermann, President en Head of Research and Development Division van Hyundai Motor Group. Pittige prestaties De RM20e sprint naar verwachting binnen 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en in 9,88 seconden zelfs naar 200 km/u. Rimac Automobili Hyundai’s recente investering in en strategische partnerschap met Rimac Automobili maakt de gezamenlijke ontwikkeling van batterij-elektrische en brandstofcel-elektrische prototypes mogelijk. Het geëlektrificeerde RM-platform wordt steeds verder ontwikkeld, net zoals de samenwerking met Rimac zich verder ontwikkelt. Voorts heeft Hyundai een strategisch plan opgesteld om tegen het jaar 2025 maar liefst 44 milieuvriendelijke modellen te lanceren, waarbij Hyundai’s N-label een belangrijke ecologisch verantwoordelijke rol speelt. Thomas Schemera Thomas Schemera, Executive Vice President en Head of Product Division van Hyundai Motor Group: “Het RM20e-prototype voor een raceauto laat zien waar Hyundai met zijn sportieve N-label naartoe wil met toekomstige geëlektrificeerde modellen: het prestigieuze segment van auto’s met de prestaties van superauto’s. Hyundai N versnelt in de toekomst niet alleen met sportieve auto’s met een verbrandingsmotor de hartslag van liefhebbers, maar ook met auto’s met het direct beschikbare hoge koppel en de duurzaamheid van betrouwbare geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het RM20e-prototype bewijst dat dat geen afbreuk doet aan het opwindende karakter van de N-modellen.” De N van… De N van Hyundai N staat voor Namyang, de Koreaanse stad waar Hyundai’s wereldwijde R&D-afdeling is gevestigd en waar het concept N ontstond. N staat tegelijk ook voor de Nürburgring, het circuit in de Duitse Eifel, waar Hyundai’s Europese testcentrum is gevestigd. Het N-logo verbeeldt ook een gestileerde klassieke chicane. Technische specificaties Hyundai RM20e (N-prototype) Concept Raceauto met midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving Carrosserie Tweepersoons tweedeurscoupé gebaseerd op Veloster N, voor: geëxtrudeerd aluminium subframe, achter: stalen subframe Aandrijflijn Midscheeps geplaatste elektromotor en achterwielaandrijving Aerodynamica Frontsplitter, grote achtervleugel en diffuser achter Elektromotor 800-volt elektromotor-en-invertertechnologie, vermogen 596 kW (810 pk) (4x 148 kW) (interval 20 sec.), koppel 960 Nm (4x 240 Nm) Transmissie Enkele overbrenging 1:5,67 via tandwiel met rechte vertanding Accu Capaciteit: 60 kWh; vermogen: 600 kW Nominaal voltage: 605; maximumvoltage: 705 Liquid-flooded accumoduletechnologie 800 volt snellaadcapaciteit Topsnelheid > 250 km/u, gelimiteerd voor gebruik op openbare weg Wielophanging Voor: McPherson, achter: double wishbone wiedraagarmen (bevestigingspunten en geometrie verstelbaar) Schokdempers Conventionele gasdempers Remmen Voor: 6 zuigers, achter: 4 zuigers Handrem Mechanisch op achterwielen ABS-systeem Autosport-ABS M5 (Bosch), niet toegelaten op openbare weg Stuurbekrachtiging Elektrisch bekrachtigde tandheugelbesturing Stuurwieldesign Veloster N TCR-design met schakelpaddels aan het stuur Afmetingen (mm) 4,319 x 1,945 x 1,354 (lxbxh), wielbasis: 2,672 Interieur Sabelt ® -sportstoelen, 6-punts veiligheidsgordels, specifiek E-drive-dashboard Overhang (mm) Voor: 899, achter: 748 Bodemvrijheid (mm) 80 Banden Voor: 265/35 R19, achter: 305/30 R20 Velgen Voor: 19 x 10 inch, achter: 20 x 11 inch, gesmede eendelige aluminium velgen in uitgebouwde wielkasten Het bericht Hyundai RM20e: 810 pk en 960 Nm koppel! verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 september 2020

Elektrische Polestar Precept gaat in productie

Reacties “‘Prachtig. Spectaculair. Geavanceerd. We willen hem graag op de weg zien!’- dat is wat de media schreven en het publiek zei toen de Precept werd onthuld. We hebben dan ook besloten om de auto te gaan bouwen”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. Designrichting De Precept laat de toekomstige designrichting zien van Polestar. De auto benadrukt ook de koers die Polestar volgt op het gebied van digitale technologie en de toepassing van duurzame materialen in het in- en exterieur. Productie in China De productontwikkeling is al gestart. De productie van het model vindt straks plaats in China, waar een nieuwe productiefaciliteit wordt gerealiseerd. Polestar wil dat deze nieuwe locatie CO2-neutraal wordt. Deze klimaatpositieve aanpak is begonnen in de eerste productiefaciliteit van Polestar in Chengdu, waar de Polestar 1 wordt gebouwd. Laagste ecologische voetafdruk “China is een thuismarkt voor Polestar en we erkennen de steeds belangrijkere drang naar meer duurzaamheid hier”, vervolgt Thomas Ingenlath. “Met deze nieuwe fabriek leggen we de lat weer hoger, met als doel om in China de meest geavanceerde en hoogwaardige elektrische auto met de laagste ecologische voetafdruk te produceren.” Materialen Het interieur van de Polestar Precept bestaat uit een mix van duurzame materialen, waaronder gerecyclede petflessen, teruggewonnen visnetten en gerecycled kurkvinyl. Een op vlas gebaseerd composiet, ontwikkeld door partner Bcomp Ltd, wordt toegepast in veel interieur- en sommige exterieuronderdelen. Het is de ambitie van Polestar om veel van de duurzame materialen daadwerkelijk toe te passen in de productieversie. Wanneer die komt, is nog niet duidelijk. Reken op eind 2021, begin 2022. Polestar Precept in 40 highlights Het bericht Elektrische Polestar Precept gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 september 2020

Elektrische Volkswagen ID.4 nog dit jaar naar Nederland

Wielbasis Net als de ID.3 staat de SUV op het MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven modellen ontwikkelde. De Volkswagen ID.4 is 4,58 meter lang en de wielbasis bedraagt 2,77 meter. Door dat laatste genieten inzittenden van volop interieurruimte. Panoramadak Volkswagen versterkt het ruimtelijke gevoel dankzij een fors glazen panoramadak (standaard op ID.4 1ST Max). Ook handig: de flexibel in te delen middenconsole, die los staat van het dashboard. Bagageruimte De inhoud van de bagageruimte varieert van 543 tot 1.575 liter. Met de Easy Open & Close-achterklep volstaat een voetbeweging om de achterklep te openen. Het maximale trekgewicht (geremd) van de ID.4 bedraagt 1.000 kilogram. Vrijwel geen knoppen Op het dashboard van de ID.4 zijn nagenoeg geen knoppen of schakelaars te vinden. Alle belangrijke informatie wordt weergegeven op een compact display dat via het multifunctionele stuur is te bedienen. Tuimelschakelaar Met de grote tuimelschakelaar rechts van het display is de rijmodus te selecteren en via een centraal touchdisplay (10 of 12 inch) zijn navigatie-, telefoon- en multimediafuncties te bedienen. De spraakbedieningsfunctie is te activeren door een commando te beginnen met ‘Hallo ID.’. Head-up display Het standaard ID.Light maakt gebruik van een smalle lichtstrip onder de voorruit. Dit systeem ondersteunt de bestuurder met lichteffecten bij situaties zoals afslaan of remmen. Het augmented reality head-up display (standaard in de ID.4 1ST Max) projecteert pijlen en andere graphics zodanig op de vooruit dat ze opgaan in de omgeving van de auto. Het Discover Pro navigatiesysteem ondersteunt elk type smartphone, via Mirrorlink en Android Auto tot Apple CarPlay. Lane Assist Standaard in de 1ST Editions zijn Lane Assist, Park Distance Control én een geïntegreerd automatisch parkeersysteem. In Emergency Braking Front Assist is naast de uitwijk-assistent een automatische remfunctie inbegrepen, die in actie komt als tegemoetkomend verkeer bij het afslaan voor gevaar kan zorgen. Navigatiedata Ook de ‘stop & go’ adaptive cruise control met snelheidsbegrenzer behoort tot het standaardpakket van de 1ST. Dit systeem kan op basis van navigatiedata en verkeerstekens automatisch de snelheid aanpassen bij bijvoorbeeld rotondes, bochten, aanduidingen van de bebouwde kom, etcetera. Eco Assistance De Eco Assistance-functie geeft de bestuurder een seintje als het vanuit efficiency-oogpunt handig is het ‘gaspedaal’ los te laten. In de ID.4 1ST Max is Travel Assist ook standaard. Dit systeem houdt de auto tussen de wegmarkeringen én zorgt voor voldoende afstand tot voorliggers. Bij rijstrookwisselingen waarschuwt het voor mogelijk gevaar. Als de bestuurder het stuur niet vast heeft, geeft Travel Assist waarschuwingen. Als de bestuurder niet reageert, volgt eventueel een automatische remactie (tot stilstand). ID.4 1ST De levering van de ID.4 start met de ID.4 1ST en ID 4 1ST Max limited editions. De ID.4 1ST heeft standaard 20-inch lichtmetalen wielen en het Exterieur Style-pakket. Stoelen, voorruit en stuurwiel (met 1ST-logo) zijn verwarmd en ambienteverlichting (30 kleuren) en RVS-pedalen met Play & Pause-design zijn standaard. Dat geldt ook voor een achteruitrijcamera, twee zone Climatronic airconditioning, het Discover Pro navigatiesysteem en 4 USB-poorten. Front Assist, ‘stop&go’ Adaptive cruise control en Lane Assist dragen bij aan veiligheid van hoog niveau. ID.4 1ST Max De ID.4 1ST Max heeft alle genoemde features en daarbij LED matrixkoplampen, 3D LED-achterlichten, 21-inch lichtmetalen wielen, progressive steering en adaptive chassis control (DCC) en een elektrisch bediende achterklep. Blikvangers in het interieur zijn elektrisch verstelbare stoelen, akoestisch glas en het glazen panoramadak. De Climatronic airconditioning (drie zones) zorgt voor een optimaal interieurklimaat. Ten slotte zijn ook het augmented reality head-up display, 12-inch centraal touchscreen, de Comfort smartphone-interface, Travel Assist, Side Assist en Emergency Assist standaard op de ID.4 1ST Max. Aandrijflijn Volkswagen ID.4 De ID.4 1ST-modellen worden aangedreven door een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 8,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Volkswagen introduceert later een versie met meer vermogen en vierwielaandrijving. De batterij Het lithium-ion batterijpakket weegt 493 kilogram en heeft een capaciteit van 77 kWh. Hiermee is volgens de WLTP-testnorm een actieradius van 520 kilometer haalbaar. Volkswagen garandeert dat na 8 jaar of 160.000 km nog altijd 70 procent van de oorspronkelijke capaciteit beschikbaar is. Energie terugwinnen De ID.4 heeft diverse standen om energie terug te winnen. In ‘B’ van brake fungeert de elektromotor als generator die de batterij voedt. Veel dagelijkse remacties worden uitgevoerd door de elektromotor alleen. Opladen De accu is met 125 kW te laden. Bij een snellader volstaat een half uur om bij te laden voor een actieradius van 320 kilometer. Via de Volkswagen dealer zijn laadoplossingen op maat beschikbaar. Garantie en levering Elke Volkswagen ID.4 heeft standaard 8 jaar garantie op de hoogvoltaccu óf maximaal 160.000 kilometer. Daarnaast zullen alle in Nederland geleverde ID.4 modellen inclusief tot 8 jaar onderhoud worden geleverd. Buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals onder meer remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf. De vanafprijs van de ID.4 maakt Volkswagen binnenkort bekend. Het bericht Elektrische Volkswagen ID.4 nog dit jaar naar Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 september 2020