Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

LiFePO4-accu: wat is dat precies?

Oorsprong van Lithium In 1817 werd Lithium ontdekt door de Zweedse chemicus Johan August Arfwedson. Het materiaal heeft de afkorting Li op de periodieke tabel. Arfwedson sprak in eerste instantie over ‘litho’ wat in het Grieks ‘steen’ betekent. Het zilverwitte alkalimetaal heeft een hoge energiedichtheid en is daarom goed geschikt voor toepassing in accu’s. Licht van gewicht Een lithium accu een relatief nieuw soort type accu. Lithium accu’s kunnen diep ontladen worden en zijn zeer licht van gewicht. Vaak kiest een fabrikant – niet alleen van auto’s maar ook van fietsen – voor een Li-Ion accu. De reden is simpel. Voor fabrikanten is een Li-Ion accu goedkoper en aan de vervangingsaccu wordt nog een keer verdiend. Een duurzamer en beter, maar wel duurder alternatief is een LiFePO4-accu. Kiezen voor LiFePO4-accu Je kan er zelf voor kiezen om te investeren in een duurdere LiFePO4-accu. LiFePO4-accu’s zijn een variant onder de lithium accu’s. Er is bij dit type accu keuze uit verschillende amperages. LiFePO4-accu’s zijn tot ongeveer 95 procent ontlaadbaar. Een LiFePO4-accu is wellicht wat duurder, maar het is wel de populairste en beste soort lithium accu op de markt. Accu’s met LiFePO4-technologie hebben cellen met een lithium-ijzer-fosfaat-substantie. Ze hebben daardoor geen milieuverontreinigende grondstoffen. De organische zouten fosfaat, ijzer en lithium zijn niet schadelijk voor het milieu en kunnen als kunstmest worden hergebruikt. Een LiFePo4-accu heeft een vergelijkbare karakteristiek als een conventionele accu, ook met betrekking tot de veiligheid. Ook mooi genomen: ze hebben slechts éénderde van het gebruikelijk gewicht. Bestand tegen hogere temperaturen LiFePO4-technologie is ten opzichte van Lithium-Ion chemisch stabieler en onbrandbaar. Ze kunnen ook hogere temperatuur doorstaan zonder dat er ontbinding optreedt. Ze hebben bovendien een langere levensduur. Lage ontladingssnelheid Ook mooi meegenomen: een LiFePO4-accu is een niet-toxisch materiaal en geeft geen gevaarlijke of gevaarlijke dampen af. LiFePO4-accu’s hebben bovendien een lage ontladingssnelheid. Dit houdt in dat ze maandenlang kunnen blijven staan, zonder dat ze leeg raken of dat er permanente schade ontstaat. De levensduur van een LiFePO4-accu is beter, bovendien laadt dit type accu sneller op. Acculader Er bestaan acculaders die alle soorten accu’s kunnen opladen, maar het aanbod daarin is niet heel groot. Vaak wordt er bij een acculader of druppellader een beschrijving gegeven voor welke soorten accu’s ze geschikt zijn. Het bericht LiFePO4-accu: wat is dat precies? verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 oktober 2020

Je auto opladen met zonne-energie

Beter voor het milieu Met zonnepanelen op je dak rijd je nóg duurzamer. Zonne-energie is namelijk circulair en raakt daarom nooit op. Ook wordt er bij het omzetten van zonne-energie in elektriciteit geen CO2 uitgestoten. Dit is natuurlijk een stuk beter voor het milieu en zo draag je relatief eenvoudig een steentje bij aan een betere leefomgeving. Maar ook voor je portemonnee Op dit moment zijn zonnepanelen een zeer reële en aantrekkelijke optie, want de prijs van zonnepanelen is relatief aan de lage kant. Door de auto met deze zelf gewonnen stroom op te laden en de zonnepanelen zo te gebruiken, verdien je de investering ook al veel sneller terug. De kosten op de korte termijn blijven zo ongeveer gelijk, maar op de lange termijn ben je veel goedkoper uit. Welke laadpaal in combinatie met zonnepanelen? Heb je zonnepanelen en een elektrische auto? Dan kun je met bijvoorbeeld de Zappi V2 lader je auto volledig opladen met je eigen opgewekte zonne-energie. Hiervoor moeten je zonnepanelen wel genoeg energie opleveren om dit ook echt te doen. Stel dat je 18 zonnepanelen hebt die 4000 kWh per jaar opleveren en dit ook de hoeveelheid energie is die je auto per jaar nodig heeft, dan kun je je auto dus helemaal gratis opladen. De Zappi V2 heeft drie verschillende oplaadstanden. Zo laadt hij je auto met de ‘eco+’ stand alleen op met zonne-energie (of windenergie). Heb je haast of is er niet genoeg zonne-energie geproduceerd? Dan kun je voor de ‘fast’ stand kiezen, hierbij gebruikt de lader zoveel mogelijk zonne-energie, maar stapt over naar gewone stroom als deze niet meer beschikbaar is. Dit maakt de lader ook geschikt voor als je (nog) geen zonnepanelen hebt. Zonnepanelen en bidirectioneel laden Wil je nog een stapje verder gaan? Dat kan met de nieuwe techniek ‘bidirectioneel laden’. Hiermee gaat de stroom niet meer alleen vanuit de laadpaal richting de auto, maar ook andersom! Zo kun je jouw auto opladen met (zonne-)energie en kan je auto deze energie vervolgens ook weer terugleveren. Je kunt je auto daardoor gebruiken als noodstroombron, maar je kunt er ook voor kiezen om energie terug te leveren aan het energienet. Om deze techniek te gebruiken heb je wel een laadpaal en auto nodig die hiervoor geschikt zijn. De eerste laadpaal die bidirectioneel laden voor thuis mogelijk maakt is de Wallbox Quasar. Een auto die deze techniek al ondersteunt is de Nissan Leaf . Op dit moment is bidirectioneel laden nog niet de standaard, maar wij verwachten dat dit snel gaat veranderen. Heb je zonnepanelen en ben je op zoek naar een nieuwe laadpaal voor thuis? Dan is het zeker een interessante investering om te overwegen. Het helpt je om je energieverbruik te optimaliseren en zo geld te besparen. Daarnaast laad je je auto nog duurzamer en efficiënter op én ben je klaar voor de toekomst! Het bericht Je auto opladen met zonne-energie verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2020

Nieuwe elektrische Fiat 500: alle prijzen, alle details

Diverse varianten De line-up van de volledig elektrische 500 is divers. We benoemen de al bekende La Prima-uitvoering als topversie in het gamma. Andere versies zijn de Action, Passion en Icon. Op die versies gaan we zo verder in. Eerst meer details over de nieuwe Fiat 500 3+1. Nieuw: Fiat 500 3+1 Bij de 3+1 gaat de derde ‘kleine deur’ in de tegenovergestelde richting open. Die moet het in- en uitstappen makkelijker maken. Een B-stijl ontbreekt, die is ingebouwd in de portieren. Als de kleine deur eenmaal gesloten is, bestaat er geen verschil ten opzichte de andere 500: dezelfde stijl, dezelfde maat. Dit alles met een gewichtstoename van slechts 30 kilogram. De ‘kleine derde deur’ alleen kan worden geopend als het voorste portier al open is, zodat de achterpassagier deze niet per ongeluk kan openen. Fiat 500 3+1 La Prima Fiat lever de 500 3+1 als Passion, Icon en La Prima als topversie. Er is keuze uit de kleuren Rose Gold, Glacier Blue of Onyx Black. De  La Prima-variant heeft full-LED koplampen, tweekleurige 17-inch wielen, verchroomde sierlijsten rond de ramen en zijkant, een tweekleurig stuurwiel in eco-leder, een ‘la Prima’-label op de console, in zes richtingen verstelbare voorstoelen, parkeersensoren en een 360-graden camera in vogelperspectief. De La Prima-versie heeft verder automatische airconditioning, een sleutel in de vorm van een kiezel, 85 kW snelladen en een 11 kW Mode 3-laadkabel. Ook kan er autonoom gereden worden volgens niveau 2. Een UConnect 5-infotainmentsysteem met 7-inch TFT-display en 10,25-touchscreen NAV is ook standaard, net als DAB+radio, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze smartphone-oplader en een Uconnect Box: een telematicabox die de verbonden diensten mogelijk maakt. Action, Passion en Icon Zoals gezegd zijn er nog drie andere uitvoeringen van de nieuwe elektrische Fiat 500. Het gaat om drie niveaus (instap, midden en high), respectievelijk genaamd Action, Passion en Icon. We behandelen per model de uitrusting. Fiat 500 Action Vanafprijs : 24.900 euro Elektromotor : 95 pk Acceleratie 0-100 : 9,5 seconden Topsnelheid : 135 km/u Lithium-ionbatterij : 23,8 kWh Actieradius WLTP : 180+ km Snellaadsysteem : 50 kW Uitrusting : Drowsy Driver Detection, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, verkeersbordherkenning, smartphonehouder, bluetooth-connectiviteit, halogeenkoplampen, 15-inch wielen, auto-startknop met Keyless Go, een elektrische parkeerrem, een 7-inch TFT-kleurenscherm, een zwart dashboard en stoelen afgewerkt met Seaqual-garen, een geometrisch chevron-motief en zilverkleurige stiksels. Fiat 500 Passion Vanafprijs : 28.600 euro Elektromotor : 118 pk Acceleratie 0-100 : 9,0 seconden Topsnelheid : 150 km/u Lithium-ionbatterij : 42 kWh Actieradius WLTP : 320 km Snellaadsysteem : 85 kW Uitrusting : Drowsy Driver Detection, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, verkeersbordherkenning, cruise control, UConnect 5-infotainmentsysteem met 7-inch scherm, bluetooth-connectiviteit, 15-inch wielen, auto-startknop met Keyless Go, een elektrische parkeerrem, een 7-inch TFT-kleurenscherm, draadloze smartphonelader, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, Uconnect Box en DAB+-radio. Verder is er keuze uit een zwart dashboard en stoelen afgewerkt met Seaqual-garen, een geometrisch chevron-motief en zilverkleurige stiksels, of een wit dashboard met blauwe stoelen, eveneens met het chevron-motief. Fiat 500 Icon Vanafprijs : 30.600 euro Elektromotor : 118 pk Acceleratie 0-100 : 9,0 seconden Topsnelheid : 150 km/u Lithium-ionbatterij : 42 kWh Actieradius WLTP : 320 km Snellaadsysteem : 85 kW Uitrusting : Drowsy Driver Detection, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist, verkeersbordherkenning, cruise control, UConnect 5-infotainmentsysteem met 10,25-inch scherm, spraakherkenning (praten met auto via “Hey Fiat”), bluetooth-connectiviteit, 16-inch wielen, auto-startknop met Keyless Go, een elektrische parkeerrem, een 7-inch TFT-kleurenscherm, draadloze smartphonelader, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, Uconnect Box, DAB+-radio, een in carrosseriekleur gespoten dashboard en meer. Voor de bekleding is er keuze uit twee kleurvarianten: donkergrijs, met het 500-logo en koperkleurige details, of een lichtgrijze versie gecombineerd met blauwe motiefjes en een zilver 500-logo en -details. Rijmodi De elektrische Fiat 500 heeft drie rijmodi, te weten Normal, Range en Sherpa. Dit houden ze in… Normal:  In de ‘normal’ modus rijdt de auto als elke andere automaat met een verbrandingsmotor. Range: In deze modus is one-pedal-driving mogelijk, ideaal voor gebruik in de stad want de auto kan zo extra veel energie terugwinnen. Sherpa: Als het resterende bereik laag is, kun je overschakelen naar de Sherpa-modus. De rijmodus Sherpa werkt op verschillende componenten om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. AVAS Het Acoustic Vehicle Alert System (AVAS) is een wettelijk verplichte geluidswaarschuwing die bij het rijden tot 20 km/u moet klinken om voetgangers te waarschuwen. De nieuwe 500 heeft dit geluid vervangen door ‘muziek’, gebaseerd op het Amacord-deuntje dat gecomponeerd werd door Nino Rota. Kleuren Fiat levert de 500e in diverse kleuren, te weten: Ocean Green Mineral Grey Celestial Blue Earth Grey Glacier Blue Rose Gold Cloud Grey Ice White Onyx Black Prijzen Fiat 500e 2021 New 500e Berlina (3 drs) Action – 24.900 euro Passion – 28.600 euro Icon – 30.600 euro La Prima – 35.900 euro New 500e Cabrio (3 drs) Passion – 31.600 euro Icon – 33.600 euro La Prima – 38.900 euro New 500e 3+1 Passion – 30.600 euro Icon – 32.600 euro La Prima – 37.900 euro Het bericht Nieuwe elektrische Fiat 500: alle prijzen, alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 oktober 2020

GMC Hummer EV: de Hummer is terug!

GMC Bijna tien jaar geleden rolde de laatste Hummer van de band. GMC nam de merkrechten over en ging aan de slag met het ontwikkelen van een volledig elektrische versie. Diverse varianten Hummer werkt aan diverse varianten. Het merk heeft de intentie om in de herfst van 2021 af te trappen met een Hummer EV Edition 1, met een prijskaartje van 112.595 dollar. Deze versie heeft een range van 560 kilometer, sprint in ongeveer drie seconden naar 100 km/u en heeft een systeemvermogen van 1.000 pk, bereikt door drie elektromotoren. Hummer EV3x In de herfst van 2022 volgt de Hummer EV3x, met een prijskaartje van 99.995 dollar, 800 pk aan vermogen (ook drie elektromotoren) en een geschatte actieradius van 480 kilometer. Hummer EV2x Er komt meer, zoals een Hummer EV2x in de lente van 223. Die moet 89.995 dollar kosten en krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 625 pk. De actieradius komt uit op ongeveer 480 kilometer. Hummer EV2 De echt ‘goedkopere’ Hummer EV volgt in de lente van 2024 in de vorm van de Hummer EV2. Die krijgt twee elektromotoren met 625 pk en een range van naar schatting 400 kilometer. Forse displays De nieuwe Hummer EV krijgt een vrijstaand 12,3-inch digitaal instrumentarium en een ‘zwevend’ 13,4-inch infotainmentsysteem. Dankzij UltraVision heeft de bestuurder keuze uit 18 verschillende camera’s zodat hij of zij een goed beeld rondom de SUV heeft. Want echt klein is de nieuwe Hummer EV niet. Het dak is verwijderbaar om te genieten van extra zonnestralen. Dankzij Super Cruise moet de nieuwe Hummer autonoom kunnen rijden. Exemplaar reserveren De GMC Hummer EV wordt gebouwd in de zogeheten Factory Zero-productiefaciliteit en komt eind 2022 op de markt. Het plaatsen van een reservering is mogelijk voor 100 dollar. Het bericht GMC Hummer EV: de Hummer is terug! verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 oktober 2020

“Dacia Spring Electric wordt heel betaalbaar” – ALLE DETAILS

Goedkoopste elektrische stadsauto De Spring Electric moet de goedkoopste elektrisch aangedreven stadsauto op de markt worden en elektrische mobiliteit toegankelijker maken voor een grote groep mensen . De auto is niet te vergelijken met de Citroën Ami van ongeveer 7.000 euro. De Spring Electric is een volwaardige auto, terwijl de Ami een ‘brommobiel’ is met een topsnelheid van 45 km/u. Technische specificaties Dacia Sprint Electric Lengte : 3.734 mm Breedte : 1.622 mm (1.770 mm met spiegels) Hoogte : 1.488 mm Wielbasis : 2.423 mm Bodemvrijheid onbeladen : 150 mm Topsnelheid : 125 km/u Actieradius : 225 km WLTP / 295 km WLTP City Elektromotor : 33 kW (44 pk) Batterij : 26,8 kWh Bagageruimte De bagageruimte van de Dacia Sprint Electric komt uit op 300 liter, exclusief de ruimte voor het optionele reservewiel onder de laadvloer. De achterbank is neerklapbaar en dan biedt deze auto een bagageruimte van ongeveer 600 liter. Interieur Spring Electric Het interieur van Dacia Spring Electric is voorzien van blauwe inserts in de ventilatieroosters en het middenscherm. De transmissie is eenvoudig te bedienen met de verchroomde draaiknop met drie standen: D (drive/vooruit), N (neutraal) en R (return/achteruit). Verder heeft de Spring een 3,5-inchdisplay en een knop op het stuur om Google- of Apple-spraakherkenning te activeren. Het Media Nav-multimediasysteem is optioneel verkrijgbaar en omvat een 7-inch touchscreen, navigatie, DAB-radio, compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto, Bluetooth en een USB-aansluiting. Draaicirkel Dankzij de kleine draaicirkel van 9,6 meter laat de Dacia Spring Electric zich gemakkelijk door het stadsverkeer loodsen. De als optie verkrijgbare parkeerassistent biedt visuele en akoestische ondersteuning dankzij drie ultrasone sensoren in de achterbumper en een achteruitkijkcamera waarvan het beeld wordt weergegeven op het multimediascherm, met dynamische lijnen. Gratis app Met de gratis MY Dacia-app kan de berijder via zijn smartphone het batterijniveau en de resterende actieradius in kilometers raadplegen, de preconditioning van het interieur (klimaatregeling) starten en de auto in realtime lokaliseren. Wanneer de Dacia Spring Electric aangesloten is op een laadpunt, dan is via de app de laadstatus te checken en het opladen te starten en te stoppen. Elektromotor De 33 kW (44 pk) en 125 Nm sterke elektromotor haalt zijn energie uit een 26,8 kWh batterij, goed voor een elektrische range van 225 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Extra zuinig en rustig rijden kan door simpelweg op de ECO-knop op het dashboard te drukken. De actieradius wordt dan met bijna 10% uitgebreid dankzij de vermogensbeperking tot 23 kW van de elektromotor (in plaats van 33 kW) en een snelheidsbeperking tot 100 km/uur. Opladen Om de Spring Electric zo veel mogelijk onafhankelijkheid te geven, biedt Dacia een ruime keuze aan oplaadmogelijkheden: via een wallbox thuis of publiek oplaadpunt met max 7 kW, via een 220-volt stopcontact thuis met de standaard meegeleverde noodlaadkabel en via een DC-laadstation (optioneel). De oplaadtijd van de lithium-ion-batterij is: • minder dan een uur tot 80% opgeladen via een 30 kW DC-lader • minder dan 5 uur tot 100% opgeladen via een 7,4 kW wallbox / publiek oplaadpunt • minder dan 8.30 uur tot 100% opgeladen via een 3,7 kW wallbox • minder dan 14 uur tot 100% opgeladen via een stopcontact van 2,3 kW • AC-laden tot 6,6 kW / DC-laden tot 30 kW (optie) Garantie Dacia biedt op de Spring Electric een garantie van 3 jaar of maximaal 00.000 kilometer en op de batterij 8 jaar tot 120.000 kilometer. Dacia Spring Electric Cargo De Dacia Spring Electric Cargo is gericht op professionals en is uitgerust met een laadruimte in plaats van de achterbank, een plastic coating op de vloer en op de wielkasten aan de binnenkant, vier sjorringen en een scheidingswand tussen de inzittenden voorin en de laadruimte achterin. De laadlengte van deze specifieke versie is 1.033 mm, met een volume van 870 liter en een laadvermogen van 324 kilogram. De Spring Electric Cargo is verkrijgbaar in wit en wordt standaard geleverd met handmatig te bedienen airconditioning, Bluetooth-radio, USB-aansluiting en voorziening voor een telefoonhouder, stoffen bekleding, zwart gepoederlakte buitenhandgrepen en spiegels en 14-inchwielen met ‘gewone’ wieldoppen. Omwille van gewichtsoptimalisering heeft deze versie geen reservewiel. Dacia Spring Electric voor autodelen In Europa bedraagt het gemiddelde gebruik van een deelauto 40 minuten voor een afgelegde afstand van 7 kilometer. De Dacia Spring Electric is perfect geschikt voor dit gebruik: 100% elektrisch, gebruiksvriendelijk, betrouwbaar en robuust. Bovendien sluit de auto door zijn prijsstelling bijzonder goed aan bij het economische model van het autodelen. Op basis van de ervaring van Renault met ZITY, de deelautoservice uitgevoerd door Groupe Renault en Ferrovial in Madrid en Parijs,  heeft Dacia een specifieke versie ontwikkeld voor de deelautomarkt. Deze versie is speciaal uitgerust om compatibel te zijn met de technologie van de operator, zoals het openen van portieren met de smartphone en geolokalisatie. Deze versie is verkrijgbaar in wit en lichtgrijs en wordt aangeboden met stoelen in zwart TEP (sterk en vuilbestendig kunstleder), beklede dorpels van de voorportieren en de bagageruimte, zwarte handgrepen en spiegels voor een betere duurzaamheid en 14-inch Flexwheel design-wielen. In het bestuurderscompartiment vindt de bestuurder de omgeving van het autodeelbedrijf en navigatie- en parkeerhulpsystemen (achteruitrijcamera en achterradars), allemaal via de smartphone. Het bericht “Dacia Spring Electric wordt heel betaalbaar” – ALLE DETAILS verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 oktober 2020

Renault Mégane eVISION gaat in productie! – EERSTE DETAILS

CMF-EV-platform Het CMF-EV-platform (‘CMF’ voor Common Module Family en ‘EV’ voor Electric Vehicles) werd door de Alliantie ontwikkeld om specifiek in te spelen op de huidige mobiliteitsbehoeften van gebruikers. Het werd samen met Renaults partner Nissan ontwikkeld dankzij een team van Franse en Japanse ingenieurs. De 4,21 meter lange Mégane eVISION verenigt trekken van een berline, een stadswagen, een SUV en een coupé. Van alles wat dus. Dit is nog maar het begin Luca de Meo, CEO van Groupe Renault, zet: “Met ons gloednieuwe CMF-EV-platform, dat door de Alliantie werd ontwikkeld, hebben we de codes van het design, het formaat, de energie-efficiëntie en het gebruik doorbroken om de showcar MEGANE eVISION te ontwikkelen. Met de meest compacte batterij op de markt en een compacte carrosserie van 4,21 meter die de ruimte biedt van een auto uit het C-segment, is Mégane eVISION echt een uniek aanbod! De Mégane eVISION vindt de Mégane opnieuw uit en Renault vindt Renault opnieuw uit. Dit is nog maar het begin, een nieuwe generatie innovatieve elektrische voertuigen komt eraan.” Specificaties Mégane eVISION Concept Lengte : 4.210 mm Breedte : 1.800 mm Hoogte : 1.505 mm Wielbasis : 2.770 mm Velgen : 20-inch Banden: Continental 245/40 ZR 20 Gewicht: 1.650 kg Motor: elektromotor van 160 kW (217 pk) met rotorwikkelingen Overbrenging : 4×2 Aandrijving : voorwielen Opladen: AC tot 22 kW, DC tot 130 kW Batterijen : 60 kWh – 400 volt 60 kWh batterij De motor van Mégane eVISION is een van de krachtigste motoren uit het Renault-gamma. Met zijn vermogen van 160 kW (het equivalent van 217 pk) en zijn koppel van 300 Nm stuwt hij de auto in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Het model krijgt een nieuwe 60 kWh-batterij en een snellader (gelijkstroomlader tot 130 kW). Wielbasis De grote wielbasis (tot 2,77 m), die het CMF-EV-platform mogelijk maakt, biedt meer interieurruimte en komt dus de passagiers ten goede. Ook zal ze de toekomstige elektrische voertuigen van Renault toelaten om grotere batterijen te gebruiken. Structureel De batterijen die voor het CMF-EV-platform werden ontwikkeld, hebben een heel vernieuwende eigenschap: ze zijn namelijk ‘structureel’. Dat houdt in dat ze integraal deel uitmaken van de structuur van de wagen. Ze helpen dus de energie te absorberen bij zijdelingse aanrijdingen. Dikker of minder dik Deze batterijen kunnen op verschillende manieren worden geplaatst en kunnen dikker of minder dik zijn naargelang de wensen van de markt. Zo kan ze perfect worden afgestemd op de markt. De dunnere batterij maakt het mogelijk om lagere en dus meer aerodynamische voertuigen te ontwerpen. Daardoor neemt het elektriciteitsverbruik gevoelig af, waardoor het rijbereik en de energie-efficiëntie toenemen. Het bericht Renault Mégane eVISION gaat in productie! – EERSTE DETAILS verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 oktober 2020

Mercedes-Benz EQC 4×4²: een elektrische auto van uitersten

Derde 4×4²-model De EQC 4×4² is al het derde model van de 4×4²-familie van Mercedes-Benz. De G 500 4×4² werd vanaf september 2015 zelfs in serie geproduceerd. En in 2017 overtrof Mercedes-Benz met het studiemodel E 400 All-Terrain 4×4² de terreincapaciteiten van veel SUV’s. Nu is daar de EQC 4×4². Met de EQC 4×4² als technologieplatform laat Mercedes-Benz zien dat passie voor avontuur kan worden gecombineerd met lifestyle en duurzaamheid. Bodemvrijheid Met een hoogte van 293 mm is de bodemspeling van de EQC 4×4² meer dan twee keer zo hoog als die van een standaard EQC (140 mm). Zelfs bij een G-Klasse is de bodemvrijheid 58 mm kleiner. De waaddiepte is met 15 cm vergroot naar 40 cm. De enorme bodemvrijheid wordt mogelijk gemaakt door toepassing van portaalassen: in tegenstelling tot conventionele assen zijn de wielen niet op de hoogte van het midden van de as gemonteerd, maar een stuk lager op de asnaaf met behulp van de portaalconstructie. Of omgekeerd kan worden gesteld dat de hele auto hoger op de wielen staat. Het 4×4²-onderstel is bevestigd aan dezelfde ophangpunten van de carrosserie als het standaard onderstel. Doorwaaddiepte Net zo indrukwekkend zijn de in- en uitloophoek: – 31,8° voor en 33° achter. Ter vergelijking: een conventionele G-Klasse heeft een in- en uitloophoek van 28°. Banden in de maat 285/50 R20 zorgen voor grip in ruig terrein. Het uiterlijk wordt afgerond door gunmetal metallic folie en zwarte spatschermverbreders. Het is ook mogelijk om een aanhangwagen te trekken en een dakdrager te monteren. Met een daktent en een opblaasbare boot zijn de meest afgelegen gebieden te bereiken. De EQC 4×4² is ongeveer 20 cm hoger dan de standaard EQC. De spatschermverbreders meten circa 10 cm. Ondanks de 20 inch wielen is de draaicirkel klein dankzij de moderne askinematica met een vooras met vier draagarmen. De bodemvrijheid en de waaddiepte worden met 15 cm vergroot ten opzichte van de standaard EQC. Overzicht van de belangrijkste offroad-eigenschappen:     EQC 4×4² (studiemodel) EQC 400 4MATIC (standaard) Inloophoek voor graden 31,8 20,6 Uitloophoek achter graden 33,0 20,0 Hellingshoek graden 24,2 11,6 Bodemvrijheid mm 293 140 Waaddiepte mm 400 250 Elektromobiliteit Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, alsmede COO van Mercedes-Benz Cars. “Dit studiemodel toont duidelijk aan dat we bij Mercedes-Benz niet alleen een passie voor elektromobiliteit hebben, maar ook leidend willen zijn op dit vlak en de emotionele aantrekkingskracht daarvan in de toekomst nog verder zullen vergroten.” Het bericht Mercedes-Benz EQC 4×4²: een elektrische auto van uitersten verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 oktober 2020

Opladen elektrische auto wordt makkelijker vanaf 2021

Real time informatie Aanbieders zijn vanaf 1 juli 2021 verplicht dergelijke real time informatie aan te bieden voor alle publiek toegankelijke laadpunten in Nederland. Vanaf 12 oktober 2020 kunnen mensen meedenken over hoe deze nieuwe wet- en regelgeving precies moet worden uitgewerkt. “Wie elektrisch rijdt kan meestal met een glimlach afrekenen. We maken het nu makkelijker om de laagste prijs te vinden. Net als bij de benzinepomp zie je straks in één oogopslag wat het laden kost. En weet je voordat je er naar toe rijdt dat een laadpunt vrij is. Dat geeft zekerheid en vertrouwen.” – Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) Appbouwers Rijkswaterstaat: “Vanaf 1 juli 2021 zijn laadexploitanten verplicht informatie over hun laadpalen te delen. Zij doen dat niet alleen via hun eigen site of app, maar moeten deze data ook beschikbaar stellen aan bijvoorbeeld appbouwers. Zo kunnen prijsvergelijkingsapps met real time informatie over alle publieke laadpalen in Nederland worden gemaakt. En kunnen elektrische rijders straks via hun navigatieapp snel en makkelijk de informatie vinden die ze nodig hebben als ze onderweg willen laden.” Zekerheid over laden Koos Burgman, voorzitter van de Vereniging Elektrische rijders noemt het een goede stap: “Onze helpdesk krijgt regelmatig verbaasde vragen van leden die niet makkelijk kunnen zien wat laden kost. De doorgewinterde elektrische rijder weet inmiddels zijn weg vaak wel te vinden via verschillende apps. Maar voor mensen die net overgestapt zijn op een elektrische auto is het vaak echt zoeken. Nu er zoveel nieuwe elektrische rijders bijkomen is dit echt een stap die wat ons betreft niet snel genoeg kan worden gezet.” Laadinfrastructuur in Nederland Er staan nergens zoveel openbare laadpunten per vierkante kilometer als in Nederland. Om de groei van het aantal elektrische auto’s bij te benen zijn er in Nederland in 2021 naar schatting 213 nieuwe laadpunten per werkdag nodig en in 2025 per werkdag 550. Overheden werken met netbeheerders en marktpartijen samen om te zorgen dat die laadpunten er op het juiste moment en op de juiste plek zijn. Trekker Het kabinet vindt dat laden op reis op termijn net zo makkelijk moet zijn als het laden van je telefoon. Nederland is daarom sinds twee jaar trekker van een EU-project waarin 15 lidstaten samenwerken om in deze landen informatie over laadpunten te harmoniseren en in 2021 eenvoudig beschikbaar te maken voor gebruikers. Bron: Rijkswaterstaat Het bericht Opladen elektrische auto wordt makkelijker vanaf 2021 verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 oktober 2020

Beste autoverzekering niet altijd de duurste

Waar moet ik op letten bij het kiezen van een autoverzekering? Allereerst is het belangrijk om na te gaan welke dekking jij precies nodig hebt. Dit is erg relevant voor de uiteindelijke prijs kunt zo kun je kiezen voor een WA-verzekering, je bent verplicht om deze verzekering minimaal af te sluiten. Ook kun je kiezen voor een WA+ cascoverzekering, die in vergelijking vaak duurder zijn. Kies je er dus alleen voor om verzekerd te zijn voor schade die bij andere auto veroorzaakt, of wil je jezelf ook verzekeren tegen bijvoorbeeld diefstal of een aanrijding met loslopende dieren? Deze factoren hebben invloed op het typen verzekering en de uiteindelijke prijs. Kies je voor een complete verzekering, dan ben je ook verzekerd tegen vandalisme zoals een lelijke kras op uw auto. Ook kun je er nog voor kiezen om aanvullende verzekeringen te nemen zoals bijvoorbeeld een inzittendenverzekering, deze biedt dekking voor letselschade na een ongeluk. Of een rechtsbijstandverzekering voor automobilisten, deze biedt hulp bij allerlei conflicten die je als autobezitter kunt krijgen. Ook is het belangrijk om te kijken hoeveel kilometers per jaar je nu eigenlijk met je auto rijdt. Wanneer je namelijk minder rijdt kan de premie ook lager uitvallen. Wat je vervolgens kunt doen is het bekijken en lezen van reviews over de autoverzekeringen. Wat zijn de meningen van andere mensen die deze verzekering hebben gekozen? Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je als beginner nog meer premie betaald omdat je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd. Bespaar op jouw autoverzekering Waar kun je besparen op jouw autoverzekering door genoegen te nemen met een beperkte dekking. Soms is het echter ook het geval dat je tegen dezelfde dekking een goedkopere autoverzekering kunt vinden als jouw huidige verzekeraar. Zorg er daarom voor dat je niet inlevert op kwaliteit als dit niet nodig is en zorg dat je alle autoverzekeringen goed met elkaar hebt vergeleken voordat je jouw besluit neemt. Tegenwoordig kun je dit heel snel en eenvoudig doen. Zo kies je de beste dekking tegen de laagste prijs! Het bericht Beste autoverzekering niet altijd de duurste verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 oktober 2020

Lening voor elektrische auto: welke mogelijkheden zijn er?

Welke mogelijkheden heb je qua leningen bij elektrisch rijden? In principe verschilt een elektrische auto lening niet van het lenen voor een ‘normale’ auto. Je kan kiezen voor een aantal opties. De eerste is het afsluiten van een persoonlijke lening, wat je gewoon bij de bank doet. Deze betaal je meestal binnen een aantal jaar terug met uiteraard rente erbij. Je kunt er ook voor kiezen om te leasen, zowel zakelijk als privé. Omdat een dealer vaak afspraken heeft met een bepaalde bank levert je dit meestal niet de meest gunstige voorwaarden op. Wel kan het zijn dat je precies weet wat je maandelijks betaald en geen risico hebt wat betreft onderhoud. Toch raden we aan altijd eerst zelf goed te kijken wat je voor mogelijkheden hebt. Tot slot kun je nog kiezen voor betalen in termijnen, waarbij je ook altijd meer betaald. Kijk dus goed wat in jouw situatie het beste is. Wat is de meest geschikte lening voor een elektrische auto? Het beste voor een autofinanciering is dus een persoonlijke lening. Dit is in de meeste gevallen gunstiger dan leasen of betalen in termijnen. Dit werkt heel simpel. Je leent een bepaald bedrag, spreekt hierbij een looptijd af en de rente wordt ook vastgelegd. Het voordeel hierbij is dat je precies weet wat je maandelijkse kosten zijn, net zoals dat je weet wanneer je de auto hebt afgelost. Dit maakt het heel overzichtelijk. Wat is de beste looptijd voor een lening? Je kunt vaak kiezen wat de looptijd van je lening is. Hoe langer je de looptijd maakt, hoe lager de rente in principe is. Dit lijkt daarom gunstig. Het is echter het beste om de looptijd een beetje gelijk te houden met de verwachte levensduur van de auto. Het is namelijk nogal vervelend als je nog aan het afbetalen bent voor een auto die eigenlijk al op is. Hoe verzeker je jouw elektrische auto? Wij raden voor elektrische auto’s altijd een all risk dekking aan, zeker als je een lening hebt afgesloten voor je auto. Stel je doet dit niet en de auto raakt volledig beschadigd, moet je dit allemaal gaan betalen terwijl je de kosten niet vergoed krijgt. Zorg ervoor dat je de lening altijd kunt betalen, ook als je flinke schade oploopt. Speciale leningen voor elektrische auto’s Sommige banken hebben een tijd lang speciale leningen voor elektrische auto’s aangeboden. Dit waren zogenaamde groene autoleningen, waarbij je minder rente betaalde. Dit was om elektrisch rijden te stimuleren. Tegenwoordig bestaan deze leningen echter niet meer. Kijk goed rond naar de mogelijkheden en bepaal wat voor jou de meest gunstige manier van lenen is voor je nieuwe elektrische auto. Het bericht Lening voor elektrische auto: welke mogelijkheden zijn er? verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 oktober 2020

Zelf je auto verkopen zonder vreemde mensen aan de deur? Dat kan!

Geen handelaren Gelukkig is daar Bynco met een helpende hand. Want wil jij je auto verkopen ? Bij Bynco verkoop jij je auto online, met gemak, in een veilige omgeving en inclusief persoonlijke begeleiding. Wij willen dat je makkelijk en zonder zorgen je auto kunt verkopen. Ben je particulier en wil je je huidige auto verkopen? Maar wil je geen handelaren aan de telefoon en geen vreemden aan je deur? Plaats dan eenvoudig je auto op bynco.com en verkoop je auto zonder gedoe voor een hoge prijs aan een andere particulier. Hoe werkt het, je auto verkopen via Bynco? Je vult je kenteken en kilometerstand in op Bynco.com Je krijgt een inschatting van wat jouw auto waard is Wij zorgen dat iemand met verstand van zaken jouw auto komt inspecteren en professionele foto’s neemt We geven je advies en bepalen samen de vaste verkoopprijs Bynco zorgt voor een professionele advertentie en een keuringsrapport Wij beantwoorden alle vragen van potentiële kopers. Een onzin bieding? Die handelen wij wel voor je af… Wij koppelen jou aan de potentiële koper (die een aanbetaling heeft gedaan) Je gaat samen met de koper naar een kentekenregistratieloket en … verkocht! Op bynco.com verkoop jij je auto altijd aan een andere particulier, nooit aan een handelaar. Daarom krijg je er echt een hogere prijs voor. De foto’s zijn professioneel en de advertentie is geschikt voor online verkoop. We werken altijd met een inspectierapport, zo krijg jij achteraf nooit gedoe en weet een koper precies waar hij aan toe is. Wij houden bij Bynco namelijk van eerlijk zijn. Overigens kan je ook je auto inruilen via bynco.com. Koop je een auto op bynco.com, dan verrekenen we het inruilbedrag met het aanschafbedrag en ruilen we de auto’s om als we de nieuwe auto komen bezorgen. Vaste verkoopprijs Wist je dat we bij Bynco werken met een vaste verkoopprijs voor jouw auto? Met een koper onderhandelen over de prijs, doen we gewoon niet. We stellen samen met jou een vaste verkoopprijs vast, dat is het minimale bedrag dat je krijgt bij verkoop van je auto. Gewoon lekker duidelijk! Wat het kost om jouw auto via Bynco te verkopen? Ook daar zijn we helder in. Het inspectierapport kost 150 euro. Als we je auto niet verkopen via bynco.com krijg je dat bedrag retour. En we vragen een vast bedrag van 250 euro bij succesvolle verkoop. No cure no pay.. Dus waarom zou jij het ook niet proberen? Meer weten of direct je auto verkopen? Ga naar bynco.com of bel 030-207 42 20 voor meer informatie. Het bericht Zelf je auto verkopen zonder vreemde mensen aan de deur? Dat kan! verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 oktober 2020